Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Meerijden met machinist

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » za 25 aug 2012 21:01

@BOW, Als je een HC of een ander onbevoegd persoon in je cabine hebt zitten, word je door middel van jouw gesprek afgeleid. En het staat vervelend als daardoor een rood sein of een stootjuk over je hoofd ziet. (ik kan je bevestigen dat ik niet nu niet zit te verzinnen)

Het zelfde geld voor bellen, Je word heel erg door afgeleid. Maar daarnaast heb je ook 1 hand minder om te handelen. In het wegverkeer zijn diverse keren (kleine) ongelukken gebeurd door het bellen. Ik weet niet of er ook incidenten op het spoor zijn geweest door de mobiele telefoon, maar zal me niks verbazen als dat wel is voorgekomen.

Vliegtuig is nog veiliger dan een trein. Alleen jammer dat ik niet met een vliegtuig naar school kan gaan.

Doordat een gele of oranje vest aan hebt, word je beter zichtbaar (zoals zone5324bericht al zij). Ik geef toe dat een trein die op volle snelheid niet kan stoppen of uitwijken, maar een trein die niet op volle snelheid is kan mogelijk wel stoppen, of letsel verminderen door een noodremming te maken. Daarnaast heeft een trein ook een toeter, welke bij gevaar gebruikt kan worden en zo een ongeluk verkomen.

Als je nog steeds niet overtuigt bent dan nodig ik je uit om van verre afstand naar 2 mensen te kijken, 1 met een veiligheidsvest en 1 zonder. Ik durf te wedden dat je (en iedereen) de gene met veiligheidsvest als eerste zult zien.

Tuurlijk, mensen die niet opletten worden aangereden door een trein. Maar een ieder die in het verkeer bezig is moet opletten. Dit geld ook voor het spoorwegverkeer (dus de machinist en de persoon in het spoor) Beide kan een aanrijding verkomen (net zoals in het wegverkeer)

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door Vinny » za 25 aug 2012 21:28

Je kunt gewoon cabinekaarten aanvragen bij het secretariaat van ProRail en ik neem aan ook bij de vervoerder, dus ik snap de hele commotie niet?

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » za 25 aug 2012 21:37

cabinekaarten zijn bedoelt voor opleiding, wegbekendheid enz. Niet om gezellig een praatje te maken met de machinist.

seinhuis
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » za 25 aug 2012 21:46

inderdaad, gewoon een cabinekaart aanvragen klopt wel, maar ze willen wel weten waar het voor is en als de reden niet gegrond is, wordt er geen cabinekaart verstrekt...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door BOW » zo 26 aug 2012 00:26

Seinhuis op een rangeerterrein is dat steekhoudend en nuttig, zichbaarheid....daar rijdt je niet zo hard en kun je vaak nog op tijd stoppen.

Als er met 140 km/u een trein aan komt in een boog is het niet van belang of je een geel vest aan hebt of onzichtbaar bent als je in het spoor staat. Dan ben je simpelweg ten dode opgeschreven. Daarom sterven er meer mensen met een geel vest aan dan zonder in het spoor, zelfdoders exclusief.

Daarom vind ik dat op gedrag in het spoor veel meer nadruk gelegd moet worden dan die verdomde gele vestjes, het stokpaardje van menig manager.

Mijn ''leerlingen'' draaien bij elk spoor voordat ze oversteken hun hoofd naar links en rechts. Ik leer ze dat desnoods gelijk kleine kinderen opdat ze hopelijk nooit het in hun hoofd halen dat achteloos zonder aandacht te doen. Ik heb daar een reden voor want ik heb ooit een rangeerder voor een binnenkomende trein op een middenspoor weggeduwd en daarmee zijn leven gered en de mijne geriskeerd, ik liep achter hem en keek wel... Ook hij droeg een nutteloos geel vest...het vest zou zijn leven niet hebben gespaard, dat kan ik je met zekerheid vertellen. En die trein ging ook maar < 60 km/u, maar wel in een bocht tussen 2 andere treinen in.....nee

Ik baal dus niet per definitie van de gele vestjes, maar van het management die de nadruk legt op dingen die niets veranderen aan onveilig gedrag dat potentieel levens kost...

Wat betreft het vliegtuig....dat is een weidverbreide misvatting die men ons graag wil doen geloven. De luchtvaart rekent graag in aantallen vervoerde pasagiers en de kans dat die iets is overkomen. Aangezien de meeste vliegtuigen groot zijn en veel mensen vervoeren is de kans dat je een ongeluk krijgt als individu tussen die grote volumes vervoerde mensen zeer gering.

Echter....de wetenschap rekent met het aantal vluchten dat een vliegtuig uitvoert voor het een ongeluk krijgt. Dan is het risico op ongelukken ineens stukken hoger.....vliegtuigen komen daar dus relatief slecht uit.....en treinen juist heel goed.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » zo 26 aug 2012 10:04

BOW schreef:Seinhuis op een rangeerterrein is dat steekhoudend en nuttig, zichbaarheid....daar rijdt je niet zo hard en kun je vaak nog op tijd stoppen.

Als er met 140 km/u een trein aan komt in een boog is het niet van belang of je een geel vest aan hebt of onzichtbaar bent als je in het spoor staat. Dan ben je simpelweg ten dode opgeschreven. Daarom sterven er meer mensen met een geel vest aan dan zonder in het spoor, zelfdoders exclusief.

Daarom vind ik dat op gedrag in het spoor veel meer nadruk gelegd moet worden dan die verdomde gele vestjes, het stokpaardje van menig manager.

Mijn ''leerlingen'' draaien bij elk spoor voordat ze oversteken hun hoofd naar links en rechts. Ik leer ze dat desnoods gelijk kleine kinderen opdat ze hopelijk nooit het in hun hoofd halen dat achteloos zonder aandacht te doen. Ik heb daar een reden voor want ik heb ooit een rangeerder voor een binnenkomende trein op een middenspoor weggeduwd en daarmee zijn leven gered en de mijne geriskeerd, ik liep achter hem en keek wel... Ook hij droeg een nutteloos geel vest...het vest zou zijn leven niet hebben gespaard, dat kan ik je met zekerheid vertellen. En die trein ging ook maar < 60 km/u, maar wel in een bocht tussen 2 andere treinen in.....nee

Ik baal dus niet per definitie van de gele vestjes, maar van het management die de nadruk legt op dingen die niets veranderen aan onveilig gedrag dat potentieel levens kost...

Wat betreft het vliegtuig....dat is een weidverbreide misvatting die men ons graag wil doen geloven. De luchtvaart rekent graag in aantallen vervoerde pasagiers en de kans dat die iets is overkomen. Aangezien de meeste vliegtuigen groot zijn en veel mensen vervoeren is de kans dat je een ongeluk krijgt als individu tussen die grote volumes vervoerde mensen zeer gering.

Echter....de wetenschap rekent met het aantal vluchten dat een vliegtuig uitvoert voor het een ongeluk krijgt. Dan is het risico op ongelukken ineens stukken hoger.....vliegtuigen komen daar dus relatief slecht uit.....en treinen juist heel goed.

Is ook niet zo moeilijk hé, 99 van de 100 loopt in een geel vest dus als er dan iemand wordt aangereden is de kans zeeeeeeer groot dat die een geel vest aan heeft.Ik vind het als machinist echt wel wenselijk dat iedereen in een geel vest loopt,ik wil weten wie daar loopt,als er iemand met een geel vest langs de baan loopt hoef ik geen Treindienstleider in te lichten, terwijl iemand zonder vest toch wel even wordt doorgegeven, want die mag daar niet komen.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door werchter » zo 26 aug 2012 11:00

Dat maakt het voor onbevoegden juist heel makkelijk om overal te komen:
trek een geel vest aan en geen haan die naar je kraait.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door ziggyziggyziggy » zo 26 aug 2012 11:42

Ik zou ze niet op ideeën brengen.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Meerijden met machinist door BOW » ma 27 aug 2012 19:36

Dwarsligger schreef:
Ik vind het als machinist echt wel wenselijk dat iedereen in een geel vest loopt,ik wil weten wie daar loopt,als er iemand met een geel vest langs de baan loopt hoef ik geen Treindienstleider in te lichten, terwijl iemand zonder vest toch wel even wordt doorgegeven, want die mag daar niet komen.

Dat is tenminste een valide punt.....nog nooit gehoord uit de koker van management. duim omhoog

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Werken bij het spoor