Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Meerijden met machinist

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Re: Meerijden met machinist door ziggyziggyziggy » zo 12 aug 2012 20:11

Er zit helaas een grote afstand tussen mcn en trdl. Wat vaker bij elkaar in de keuken komen kijken (en dat bedoel ik in beide richtingen) zou geen overbodige luxe zijn.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » zo 12 aug 2012 22:04

dat gebeurt tegenwoordig steeds minder, omdat dit geld kost en management het niet door heeft, dat dit ook een positief effekt bij het uitvoeren van het werk kan hebben...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » ma 13 aug 2012 00:33

ziggyziggyziggy schreef:Ik heb als leerling treindienstleider ook vaak meegereden in de cabine. Uiteraard met de juiste documenten en passen op zak. Erg nuttig en interessant.
Daar zit het probleem. Tijdens diensttijd mag dat, als je door middel van je opleiding of toekomstige werkzaamheden genoodzaakt bent om in de cabine te zitten. Denk aan opleiding aan een trein, of wegleren van een baanvak. En ook dan moet je de juiste papieren bij je hebben (welke dat zijn, weet ik niet. Maar de topic-starter weet vast en zeker wel).

Tijdens woon-werk verkeer en privetijd heb je gewoon niks te zoeken in de cabine, en word het opeens een andere verhaal!

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door famke » ma 13 aug 2012 10:51

Bedankt voor jullie reacties!

Als het officieel niet mag, dan mag het gewoon niet en dan hou ik mij daar ook aan glimlach Want ik heb natuurlijk geen zin in een negatieve aantekening achter mijn naam.. Dan wacht ik gewoon netjes totdat ik van de NS te horen krijg dat het wel mag.. Als het goed is mag ik nog vele jaren op dat plekje zitten glimlach

famke
Bericht Re: Meerijden met machinist door BOW » do 23 aug 2012 23:59

Lol van die aantekening achter je naam....vrijwel iedere machinist lapt die regel aan zijn of haar laars.

Af en toe voelt lager management zich geroepen om hierop te controleren, maar zouden ze dat erg serieus uitvoeren zouden ze meer dan 80 % van de mcn en hc te pakken krijgen. En dan is de vraag, wil men dat wel ? En als die allemaal massaal nu eens nog niet blijken te luisteren na waarschuwingen ? Ze allemaal ontslaan gaat niet...en hier en daar een hardvochtig voorbeeld stellen ook niet want dan heb je standplaatsen in rep en roer die onbestuurbaar worden voor dat management.

Van een machinist moet worden geeist dat die zijn/haar werk doet zonder gevaarlijke afleiding en 100 % controle heeft over de processen die deze moet uitvoeren. Verdere betutteling door te omschrijven van wat niet mag is niet nodig.

Huidige regelgeving voorziet nog niet eens in nieuwe fenomenen als mobiel internettende, Ipad gamende en SMS'ende machinisten terwijl ze rijden. Vele malen gevaarlijker dan praten met iemand in je cabine.....toch rukt het op zeker onder de jongere generaties ik zeg niets

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door groningen » vr 24 aug 2012 01:03

Mag ik een bescheiden tip geven. Of je er iets aan heb weet ik niet. Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden treintrajecten in (voornamelijk) de Randstad.

Utrecht - Baarn
Utrecht - Tilburg en v.v.
Leiden - Utrecht
Amsterdam - Haarlem - Uitgeest en v.v.
Utrecht - Den Haag
Utrecht - Amsterdam
Zwolle - Arnhem
Utrecht - Schiphol
Amsterdam - Rotterdam (Fyra)
Zwolle - Amersfoort
Den Helder - Alkmaar
Almere Buiten - Amsterdam
Amersfoort - Deventer
Zutphen - Zwolle
Den Haag - Amsterdam
Amsterdam - Amersfoort
Rotterdam - Dordrecht
Utrecht - Rotterdam en v.v.
Utrecht - Amersfoort
Leiden - Utrecht
Watergraafsmeer - Schiphol
Zwolle - Emmen
Kijfhoek - Maasvlakte

en waarschijnlijk zijn er wel meer
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » vr 24 aug 2012 10:49

@BOW, regelmatig zijn er controlles, zowel vanuit NS (en ook de regionale vervoerders?) als van IVW. Mocht men iets zien, dan word de persoon in kwestie zeker op aangesproken. De vervolgen hand natuurlijk af van de situatie, omstandigheden en natuurlijk de bui van de inspecteur.

seinhuis
Bericht Re: Meerijden met machinist door BOW » za 25 aug 2012 12:30

Ik heb in meer dan 12 jaar nog geen inspecteur gezien....

En management ? Die kijken in praktijk als ze mensen verlofbriefjes terugeven met ''verlof afgewezen'' erop zoals nu de andere kant op als ze 2 koppen in de cabine zien.....wat zouden ze moeten doen ? Je ontslaan of met onbetaald verlof straffen en hun diensten helemaal niet meer niet rond krijgen ? Een vervanger opleiden kost minimaal een jaar.....Het is altijd mogelijk ontslagen te worden bij overtreden van regels maar voor zoiets in deze situatie van personeelskosten beheersing niet waarschijnlijk.

Werken met onderbezetting ( en andere fratsen zoals roosters erdoor drukken die tegen de belangen van veruit het meeste personeel ingaan zoals structureel veel meer weekenden werken ) is net een kruitvat met heel droog kruit....moet je geen vonkjes bij in de buurt brengen. Dat weet men en in praktijk acteert men ook zo.

We hebben het nu even over de praktijksituatie en niet wat ik er van denk.....als ik rondrijd zie ik in ruwweg > 50 % van alle cabines 2 koppen. Zoveel aspirant machinsten zijn er nu ook weer niet, en niet het hele jaar door en dat jaren lang. Conclusie : personeel lapt massaal de regel aan zijn laars en als er al controle is maakt die geen enkele indruk of is totaal inefficient.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door seinhuis » za 25 aug 2012 13:10

BOW schreef:Ik heb in meer dan 12 jaar nog geen inspecteur gezien....
Dan ben jij 1 van de macinisten die ''geluk'' hebt gehad. Ik ken een macinist die na jaren nooit een inspecteur hebt gezien, voor de 3de keer dit jaar is gecontrolleerd. Niks personelijks voor hem, maar gewoon toeval dat de inspecteur van IVW (tegenwoordig ILT) toevallig zijn trein hebben genomen. Het zelfde geld ook voor alcoholcontroles op het spoor.

Je kan het een beetje vergelijken met verkeerscontrole op het weg (auto). Er zijn mensen die in een jaar merende keren gecontroleerd zijn, maar ook die naar jaren autorijden nog nooit een controle meegemaakt hebben.

seinhuis
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » za 25 aug 2012 13:51

Ik zie onderweg ook vaak zat genoeg 2 koppen voorin zitten.Dat het management niet controleert of handhaaft wil natuurlijk niet zeggen van'laten we maar de regels aan de laars lappen.Ik heb 1 x een controle gehad, en 1x een alcohol controle.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door werchter » za 25 aug 2012 14:31

BOW schreef:Conclusie : personeel lapt massaal de regel aan zijn laars en als er al controle is maakt die geen enkele indruk of is totaal inefficient.

En als ik als reiziger al door heb dat die regel aan zijn laars gelapt wordt (door conducteurs die regelmatig de machinistencabine in lopen als ze niet door de trein lopen), dan moet het management dit ook door hebben.

Blijkbaar geeft het management geen prioriteit aan serieuze handhaving van de regel.
Want de controles die er nu zijn hebben blijkbaar geen afschrikwekkend effect op de meerderheid van het personeel.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » za 25 aug 2012 14:49

dit is vergelijkbaar met buschauffeurs en tram-/metrobestuurders die muziek aan hebben tijdens de rit of praten met een passagiers of collega...
dit mag eigenlijk ook niet, maar gebeurt toch en ook hiervan weet het management, dat het gebeurt...
zo erg zelfs, dat in sommige bussen radio ingebouwd is bij levering en het toegestaan wordt, dat deze aan is tijdens de rit (terwijl de regels zijn, dat in het OV tijdens de rit geen radio aan mag)...

zo lang er niets gebeurt, worden heel veel dingen (oogluikend) toegelaten, maar als er dan wat fout gaat, wordt er opeens wel naar dit soort omstandigheden gekeken...

maar volgens mij draait onze hele maatschappij zo (kijk ook maar naar het overige verkeers en de daarvoor geldende regels en de controle daarop)...
anders zouden er toch ook bijna geen doden in het verkeer vallen of boetes uitgeschreven worden, omdat iedereen zich aan de regels zou houden...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door Dwarsligger » za 25 aug 2012 14:53

waar staat dat dan dat je in de bus geen radio aan mag hebben?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » za 25 aug 2012 14:56

goeie vraag, maar het is mij wel altijd zo geleerd, dat in het OV een radio niet toegestaan is, omdat dit af zou kunnen leiden (net zoals het niet spreken met de chauffeur tijdens de rit)...
en ik weet ook zeker, dat ik het een keer gelezen heb in een van de lesboeken, maar dat boek heb ik even niet voorhanden...

ik weet trouwens bijna zeker, dat het klopt, omdat mijn huidige werkgever in de bussen waar een radio zit ook de zekering voor de radio eruit heeft gehaald zolang de bus ingezet wordt voor OV-ritten...
dit, omdat het vaker voorgekomen is, dat de radio tijdens OV-ritten wel aan was en dit dus niet toegestaan is...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door werchter » za 25 aug 2012 15:08

Ik moest bij deze discussie inderdaad ook denken aan de befaamde bordjes "Niet spreken met de chauffeur" in bussen. glimlach

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Meerijden met machinist door Laurent » za 25 aug 2012 15:24

Dus nu hebben alle chauffeurs zelf een reservezekering bij zich? tong naar buiten

Maar het is met heel veel dingen die in praktijk wel gebeuren, terwijl het op papier niet mag. Drinken en fietsen mag ook niet terwijl een agent je een pluim geeft als je op de fiets stapt in plaats van de auto gebruikt.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Meerijden met machinist door BOW » za 25 aug 2012 19:03

Ja overal worden regels gebogen en het zou naief zijn te denken dat dat bij de NS anders is.

In werkelijkheid is een treinreis een der veligste transportvormen die je kunt kiezen, in zeer belangrijke mate mede door het bedienend personeel. Ondanks dat het af en toe toch misgaat.

Voor de rest is het een kwestie van geld en investeringen.

Een HC bij de mcn weghalen is natuurlijk een makkelijke ''gratis'' maatregel, maar de kans dat een ervaren HC een fout voorkomt bij de mcn is bijkans net zo hoog als dat ie er een veroorzaakt..... juichen*

Sommige (handboek)regels zijn 175+ jaar machinisten ervaring en moeten nooit in twijfel getrokken worden. En nooit overtreden worden, ze hebben een heel goede reden waarom ze zo zijn als ze zijn. Ik heb groot respect voor de ervaring van alle machinisten die voor mij waren. Echte ambachtslieden. Maar andere regels - vaak door management verzonnen - hebben voor mij weinig inhoud. Dat gele vest is een voorbeeld daarvan.....het gezegde dat meer mensen in een geel vest zijn aangereden dan zonder is een feit wat door geen zinnig mens ontkent kan worden. Zo'n ding stopt geen treinen als je oversteekt of in het spoor staat of werkt zonder gekeken te hebben of er iets aankomt. Ontwijken zoals met wegverkeer kan men je niet en op tijd stoppen ook niet. Ipv dat men hamert op het enorm goed uit je doppen kijken als je het spoor in gaat jammert men over dan gele vod dragen of niet....

Enkel enorm goed uit je doppen kijken houdt je levend en intact.....al loop je s'nachts in zwarte kleding rond met een zwarte bivakmuts op je kop !! Geen haar zal je gekrenkt worden als je links en rechts goed kijkt en luistert voor je een spoor ingaat of oversteekt !! Iets wat er niet is kan je niets aandoen.....

Enkel mensen die niet opletten worden gedood door treinen....ook met een geel vod aan. Zolang management dat niet wil of kan toegeven, en nadruk leggen op de verkeerde dingen neem ik ze niet serieus in veiligheidszaken. Kunnen ze beter overlaten aan de mannen en vrouwen in en op het spoor....die werken alle dagen met veiligheid...ze zijn veiligheid.

Overigens draag ik het vod wel, gezien de consequenties als je iets gebeurd en je had hem niet aan ( andersom zal men die conclusie nooit trekken, vreemd is dat toch ach nee ) ....ik ben enkel niet overtuigd van enig nut ervan.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Meerijden met machinist door zone5324bericht » za 25 aug 2012 20:25

Hoewel afgeweken wordt van het item, wil ik snel inhaken op vorige reactie...
Dat gele vest aan, is net zoiets als niet mogen bellen tijdens het rijden...
Een regel die gecontroleerd kan worden, terwijl niet uitkijken niet gecontroleerd kan worden en pas ontdekt wordt als het mis is gegaan...
In de auto mag wel gegeten en gedronken worden en de radio mag aan en dat zijn ook dingen die af kunnen leleiden, maar doordat ze niet of moeilijk te controleren zijn, is dat niet verboden, terwijl hand held bellen gezien kan worden en dus beboet kan worden...

Met dat gele vest zou eigenlijk nog een keer een proef proces gehouden moeten worden.
Er staat, dat je het gele vest moet dragen als je je in of nabij het spoor bevindt, maar betekent dragen alleen maar aanhebben of is bij je hebben ook dragen?

Het gele vest aaanhebben is echter wel prettiger voor machinsten, zodat ze je eerder zien en je er vanuit mag gaan, dat er een professional aanwezig is, die weet wat hij doet (bijv. op tijd aan de kant gaan knipoog )...
Ik heb het op de metro wel gemerkt, dat als er 's nachts aan het werk zijn het gele vest met reflecterende strepen op voldoende afstand al voor herkenbaargeid zorgt, zodat je als bestuurder niet zo snel zal schrikken...

zone5324bericht
OV Medewerker

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor