Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hispeed: wel of niet gratis?

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Hispeed: wel of niet gratis? door brun » zo 26 aug 2012 17:11

Hallo iedereen,

Een kwestie die me al een tijdje dwars zit.

Ik reis vaak (enkele keren per maand) met de internationale trein van Duivendrecht naar Berlijn en terug. Ik werk in Berlijn en heb een medewerkerspas van de Deutsche Bahn. Daarmee heb ik dus een geldig plaatsbewijs voor het Duitse deel van het traject.

Voor het deel dat de trein in Nederland aflegt, kocht ik altijd een aansluitend ticket. Bijvoorbeeld een kaartje tot de grens of Bad Bentheim, gewoon uit de kaartautomaat van de NS, of een Sparticket van de DB.

Maar de afgelopen maanden wezen diverse NS Hispeed-conducteurs mij erop dat zij dit aansluitende kaartje niet nodig vinden, omdat ze mij als 'spoorcollega' gewoon gratis van en naar de grens laten reizen. Met andere woorden: voor hen is het voldoende dat ik het Duitse medewerkersticket heb. Een van hen zei tegen mij, "Dat is geen officiële regel, maar gewoon vast gebruik: collega's laat je gratis reizen. Laat je Bahn-medewerkerspasje zien, dan is het goed."

Da's natuurlijk erg prettig en collegiaal en juist op zijn aanraden koop ik de laatste weken geen Nederlands ticket meer.

Je raadt het al: inmiddels heb ik al twee keer alsnog een Nederlands kaartje tegen de verhoogde prijs in de trein moeten kopen, omdat ineens een Hispeed-medewerker kwam controleren die er anders over dacht. Vandaag had ik er één die zei dat hij dat 'gebruik' helemaal niet kende en er ook niks mee te maken had.

Uiteraard weet ik donders goed dat ik volgens de regels gewoon een Nederlands vervoersbewijs hoor te hebben. En dat vind ik ook prima: betalen is betalen, punt. Want het is me ook te pijnlijk om erover in discussie te moeten met de medewerkers op de trein.

Maar is hier niet één lijn in te trekken? Dus óf elke Hispeed-medewerker laat z'n collega van de Deutsche Bahn gewoon gratis het Nederlandse deel reizen, óf we volgen keurig de regels en collega's betalen gewoon voor het Nederlandse deel? Nu is het soms het één, soms het ander, afhankelijk van hoe het humeur of de kennis van het Hispeed-team is. Wat denken jullie?

brun
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door ino94 » zo 26 aug 2012 18:09

Er is denk ik moeilijk één lijn in te trekken. Volgens de regels mag het niet, maar het wordt door veel wel gedoogd. Er zal echter nooit iemand zijn die uitschreeuwt dat het een algemene regel moet worden. Ik dacht dat zoiets ook was met binnenlands verkeer en 1e klasse reizen?

ino94
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door John » zo 26 aug 2012 18:15

Als het officieel is, ziet de belasting het als een vorm van inkomsten...

Afgezien daarvan behoorlijk kinderachtig van die Hispeed controleurs om je een kaartje met verhoogd tarief uit te schrijven op een trein die notabene in samenwerking is met DB. Had het dan gewoon bij een waarschuwing gelaten...

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door Buffel3433 » zo 26 aug 2012 19:15

Wat een oplossing kan zijn, koop bij een Duits loket een enkele reis Duivendrecht-Bad Bentheim Grens en een losse enkele reis Bad Bentheim Grens-Duivendrecht. Deze zijn een maand geldig, en als je dan een conducteur treft die toch vindt dat je een kaartje moet kopen, dan kun je dat kaartje laten zien.

Op die manier hoef je, in het beste geval slechts één keer per maand zo'n kaartje te kopen.

Buffel3433
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door Vinny » zo 26 aug 2012 19:25

Is de verhoging nog steeds 2 euro? Ik heb dat in 2004 ook gehad, omdat ik door omstandigheden op Bad Bentheim geen kaartje kon kopen en de conducteur tussen de Duitse grens en Hengelo al langs kwam. De boete van 35 euro werd toen niet gerekend voor internationale treinkaartjes...

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door zone5324bericht » zo 26 aug 2012 19:50

ben zelf ook altijd redelijk strikt in het uitvoeren van de controle op vervoerbewijzen (toen ik op de trein liep en nu ik op de bus rijdt nog net zo)...
echter wijk ik ook wel eens af van de regels als het gewoon beter is voor de klant of omdat de situatie het toe laat...
ik zeg er wel altijd, dat het dan dus niet de normale gang van zaken is en dat het de volgende keer niet opnieuw zo kan gebeuren (zelfs als ze mij weer treffen kan het zijn, dat het niet nog een keer kan)...

in dit geval zie het eigenlijk zo, als NS-ers met een 2de klas vrijvervoerbewijs die zomaar (in burger) 1e klas gaan zitten.
wees zo netjes en vraag de conducteur (ook al is het in feite je collega) even of hij/zij het goed vind, zodat je niet voor verrassingen komt te staan...
bij het reizen met de Int. trein naar Berlijn zou ik dan ook voor het instappen even bij de conducteur langs gaan om het te vragen en je zal zien, dat er dan vaak niet moeilijk gedaan wordt...
inderdaad zijn er dan een paar collega's die zich aan de regels houden en zeggen, dat het niet kan en daarvoor zou je inderdaad een kaartje achter de hand moeten hebben...
eventueel de eerdere gegeven mogelijkheid van een kaartje, dat toch een maand geldig is, of de in Nederland te gebruiken ongedateerde kaartjes (bij de meeste trappen staat toch wel zo'n stempelautomaat, maar hoe het in jouw geval zit, durf ik even niet te zeggen)...

ik moet toegeven, dat als het mijn trein zou zijn en ik je tijdens de reis tegen kom, het goed zou kunnen zijn, dat ik je vrijvervoer voor Duitsland binnen Nederland ook niet geaccepteerd zou hebben, omdat ik dan het idee krijg, dat iemand denkt een soort OV-kaart voor Europa te hebben, terwijl als het voor het instappen gevraagd wordt, ik zelfs zou zeggen, dat je 1e klas mag gaan zitten (als je een 2de klas kaart zou hebben natuurlijk)...

maar zoals een ander ook al zei, iedereen is anders en het zal nooit gebeuren, dat iedereen precies hetzelfde zal doen...
ik ben er echter wel voor, dat alle collega's bij afwijken van regels aan reizigers en/of collega's duidelijk moet maken, dat het geen garantie voor een volgende keer is, zodat het voor de gebruiker duidelijk is, dat het de volgende keer anders (af) kan lopen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door Vinny » zo 26 aug 2012 22:08

Het is net zo "fijn" geregeld als met de NS-personeelskaart op de voormalige Hofpleinlijn. Dat ding schijnt alleen op het HTM-vervoersgebied geldig te zijn (geweest) als gevolg van een afspraak van de directeur van de HTM met die van de NS. Natuurlijk wist het pesoneel zoals gebruikelijk nergens van, en moest ik dit op het forum lezen toen ik nog als ProRailer zo'n vervoersbewijs had... emo

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door brun » ma 27 aug 2012 09:36

Ik heb het inderdaad wel eens bij het instappen gevraagd, dan was 't nooit een probleem. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Soms is het te druk op het perron en in de trein en moet je gewoon wachten tot de controleur langskomt.

brun
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door zone5324bericht » ma 27 aug 2012 10:02

Vinny schreef:Het is net zo "fijn" geregeld als met de NS-personeelskaart op de voormalige Hofpleinlijn. Dat ding schijnt alleen op het HTM-vervoersgebied geldig te zijn (geweest) als gevolg van een afspraak van de directeur van de HTM met die van de NS. Natuurlijk wist het pesoneel zoals gebruikelijk nergens van, en moest ik dit op het forum lezen toen ik nog als ProRailer zo'n vervoersbewijs had... emo

raar, of het moet veranderd zijn, want vorig jaar, konden NS-ers van Rotterdam gewoon op CS in het metrostation naar benenden (naar de perrons), omdat op hun kaart een RR-product staat, vanwege het mogen reizen op de oude Hofplein-lijn...

maar ook hier betreft het communicatie onderling en daar blijft het bij haperen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door BOW » ma 27 aug 2012 19:29

Ik zou als ik jou was zou ik er een kansberekening erop los laten....

Hoevaak tref je oncollegiale dienstkloppers en wat kost dat tov geen vvb kopen op het Nederlandse deel ?

Als het in praktijk duurder is steeds die dienstkloppers tegen het lijf te lopen kun je natuurlijk beter wel een vvb kopen voor dat deel. Maar als de regel is gratis en de uitzondering zijn af en toe de dienstkloppers, dan gewoon niet vvb kopen en indien ''gepakt'' geen lange discussie aangaan ( volgens de regels ben je fout, klaar ) en gewoon de boete/verhoging betalen.

Soms kun je idd wellicht gedoe voorkomen als je de gewezen collega's kunt spreken voor je instapt. Ik zou niet erg onder de indruk zijn van dienstkloppers tenzij het in praktijk meer kost tov gewoon betalen. Ik zou nooit de discussie aangaan goed/fout want dat is zo duidelijk als wat. Vriendelijk lachend en beleefd blijven en net doen of je achteloos dat bedragje kunt betalen zit die dienstklopppers veel meer dwars dan in discussie gaan.

Zwart en grijsrijders opereren net zo. Daarom bestaan er in de eerste plaats controleurs....

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door enkelereis » ma 27 aug 2012 20:49

Het verstandigst is gewoon de desbetreffende HC van deze trein aan te spreken en je personeelsvervoersbewijs tonen en vragen of je zo mee kunt. ( Maar natuurlijk toch met een geldig vvb ) Dan kun je een hoop problemen voorkomen.

enkelereis
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door seinhuis » ma 27 aug 2012 20:51

Vinny schreef:Het is net zo "fijn" geregeld als met de NS-personeelskaart op de voormalige Hofpleinlijn. Dat ding schijnt alleen op het HTM-vervoersgebied geldig te zijn (geweest) als gevolg van een afspraak van de directeur van de HTM met die van de NS. Natuurlijk wist het pesoneel zoals gebruikelijk nergens van, en moest ik dit op het forum lezen toen ik nog als ProRailer zo'n vervoersbewijs had... emo
En een waarschuwing krijgen dat in en uitchecken altijd verplicht is (moest de volgende metro pakken) en daarna achterkomen dat er saldo word afgeschreven.

Om kracht bij het verhaal te zetten, dat was me eerste reis met OV-chipkaart. Geen leuke ervaring dus.

seinhuis
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door marciekemp » ma 27 aug 2012 22:05

Ik heb zelfs is gehoord dat een machinist bij Syntus een boete kreeg van zijn eigen collega's omdat hij geen kaartje had, en met de trein op weg was naar zijn dienst nadenkend

marciekemp
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door John » ma 27 aug 2012 22:11

Dat zal wel een broodje aap zijn tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door marciekemp » ma 27 aug 2012 23:57

Nee voor zover ik weet niet;), hebt hem toen horen vertellen;)

marciekemp
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door BOW » di 28 aug 2012 23:42

Nah ik ken zulke mensen ook wel.....strikt genomen hebben ze ook gelijk.

Maar je kunt handelen naar de letter of de geest van een regel of wet. Als je er plezier in hebt met de nek aangekeken te worden door je collega's moet je vooral handelen naar de letter.

Zelfs management is daar niet per definitie blij mee. Zulke mensen krikken de trefkans, aantallen uitgeschreven uvb e.d. scores wel op met hun strikte naar de letter handelwijze, maar ze zitten ook aantoonbaar meer gewond of getraumatiseerd thuis omdat ze vaker tegen een vuist of voet aanlopen.....

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Hispeed: wel of niet gratis? door ocramo » wo 29 aug 2012 00:56

koop een kaartje zonder datum, zoek de conducteur op....vraag of je mee mag reizen, zoniet vraag of hij je kaartje even af wil stempelen.
Ik denk dat het vooraf melden bij de HC al een hoop zal schelen!

Mvg Ocramo

ocramo

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor