Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Rollenspel

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Rollenspel door koffieverkeerd » vr 05 okt 2012 16:17

Ik heb het forum hier doorgespit maar zit toch nog met wat vragen.

Het rollenspel : voor S&V is dat nog steeds het rollenspel met de blinde en wat voor tips hebben jullie? Hoe verliep het bij jullie?

De veiligheidstest: wordt die tegenwoordig ook afgenomen voor S&V? dacht dat dat alleen voor hcen en machinisten was. 2 jaar geleden had ik voor S&V de veiligheidstest er niet bij zitten namelijk.

Human company : nemen zij nog steeds de asessments af. Had namelijk gehoord dat dit nu een ander bedrijf is...klopt dat en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » za 06 okt 2012 21:36

Hallo koffieverkeerd,

Ik heb onlangs alle testdagen voor S&V doorlopen.

Ik weet niet hoe deze testen er 2 jaar geleden uitzagen. Maar tegenwoordig zijn ze in ieder geval onderverdeeld in twee testdagen.
Testdag één bestond bij mij uit alleen computertestjes. Zoals IQ-testen, persoonlijkheidsvragenlijsten en een veiligheidsonderzoek. Dit veiligheidsonderzoek waren voornamelijk concentratie testen waarbij je nauwkeurigheid en reactievermogen getoetst worden. Deze testen zijn naar mijn weten voornamelijk van belang voor de machinisten e.d. Maar zoals ik mij heb laten vertellen willen ze tegenwoordig ook ieder ander gelijkwaardig personeel op dit reactieniveau getoetst hebben. Zodat men, indien het niet meer mogelijk is de werkzaamheden als b.v. S&V'er uit te kunnen voeren, nog eventueel te werk gesteld kan worden op een andere gelijkwaardige functie binnen de NS. Dus als machinist bijvoorbeeld.
En kan me er ook goed iets bij indenken dat men alert personeel op en rond het spoor wil hebben werken. En niet iemand met het reactievermogen van een schildpad tong naar buiten
De tweede testdag was onderverdeeld in twee testen, namelijk: Het conditionele gedeelte, waarbij ook lenigheid, kracht en oog- handcoördinatie getoetst werden. En het psychologisch gedeelte wat bestond uit: Het rollenspel, en het gesprek met psycholoog en een teammanager van de NS. Het rollenspel wat ik had was inderdaad met een "blinde" man, welke je in teamverband (dus met 2 kandidaten tegelijkertijd) moest uitvoeren. Neem aan dat ze hierin verschillende casussen hanteren.
Ikzelf vond één van de twee delen van het rollenspel vrij stroef gaan. Maar denk dat ik dit redelijk heb kunnen verklaren in het gesprek wat hierop volgde.

Denk dat je toch niet veel meer kunt doen dan gewoon jezelf zijn. Je weet toch niet goed waar men op let. Echter stonden wel 3 punten in de brief vermeld, namelijk: service verlening, samenwerking en handhaving. Denk dat je er van uit kunt gaan dat men de eerste twee het belangrijkste vindt. Handhaving moet je in het rollenspel denk ik nog niet al te letterlijk nemen, maar meer in de zin van niet over je heen laten lopen en de opdrachten op een nette maar duidelijke manier proberen over te brengen zodat de acteur toch doet wat jij wilt.

Beiden testdagen waren bij mij afgenomen door LTP (verschillende locaties). Human Company is mij niets van opgevallen. Was allemaal wel erg netjes gereld bij LTP. Zeker op de tweede testdag was men zeer gastvrij, behulpzaam en duidelijk! duim omhoog

Het is wat meer info dan waar je om gevraagd had geloof ik glimlach

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » zo 07 okt 2012 15:53

Hoi Rockel83

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Nu weet ik wat me te wachten staat en dat het niet gemakkelijk gaat worden!
Vooral de veiligheidstest maakt me wat nerveus omdat ik erg resultaatgericht ben, waardoor ik wellicht foutloos ben maar te langzaam. Het rollenspel is puur geluk hebben denk ik. Al de dingen die jij noemt heb ik laten zien destijds hoor. Ik heb nooit een uitleg gekregen wat ik fout had gedaan. Daarom vroeg ik ook naar human company. Daar heb ik meer klachten van gehoord.

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » di 09 okt 2012 20:58

Ik herken mij zelf ook wel in het resultaatgerichte wat jij aangeeft. Wil zelf ook altijd foutloos te werk gaat wat inderdaad vaak ten koste gaat aan snelheid. Maar dit kan juist ook een positief punt zijn hoor. Namelijk nauwkeurigheid. Zo stond dit namelijk ook omschreven in mijn rapportage. Eigenlijk draait die veiligheidstest gewoon om concentratie. En het is best te doen als je je enkel op die dingen focust die gevraagd worden.

Het rollenspel is moeilijk in te schatten inderdaad. Na afloop dacht ik het zelf ook op een aantal punten verknoeit te hebben. Bij mij hebben ze hier in het gesprek wel naar gevraagd, van hoe ik het vond gaan. Maar ook ik heb er niet echt feedback over ontvangen. Misschien dat het al scheelt als je in dit gesprek zelf al je mindere punten hiervan weet aan te geven. Geeft dan in ieder geval blijk van zelfinzicht en eventueel de bereidheid om aan je zwakkere punten te werken denk ik.

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » vr 12 okt 2012 10:18

Wat voor testen zitten er in de veilighheidstest? Ik heb gehoord dat deze per 1 januari 2012 gewijzigd zijn.

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door zone5324bericht » vr 12 okt 2012 11:40

de testen die ik dit keer kreeg waren gelijk aan die ik vorig jaar kreeg, dus ik zou niet weten wat er gewijzigd is...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » vr 12 okt 2012 13:45

koffieverkeerd schreef:Wat voor testen zitten er in de veilighheidstest?

Voornamelijk concentratietesten waarmee je reactievermogen e.d. getoetst worden. Met b.v. een bedienpaneel met o.a. verschillende gekleurde knoppen. Welke je dan zo snel mogelijk moet indrukken als je de correspenderende kleur op een scherm krijgt. En veel oefeningen met vierkantjes, bolletjes en driehoekjes waarop je in verschillende cyclussen mag reageren.
Misschien een tip om dit concentratie- en reactievermogen een beetje te oefenen met computerspeleltjes ofzo glimlach

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » vr 19 okt 2012 16:53

Nou....ronde een twee en drie heb ik doorstaan. Ik mag nu door voor de fittest en het rollenspel. Had overigens boven gemiddeld gescoord op de veiligheidstest juichen*
Daar ben ik al heel heel blij mee.

iemand tips over de shuttlerun?? Welke trap moet je halen? Ben namelijk meer een duurloper en heb deze test nog nooit gelopen. Welke trap hebben jullie behaald? En hoe gaat het eigenlijk in zijn werk. Weet iemand welke normen er bij NS aangehouden worden?

En als laatste, wat voor vragen kan ik verwachten tijdens het gesprek met de psycholoog en de teammanager??

Alvast bedankt voor jullie reacties

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » vr 19 okt 2012 17:23

koffieverkeerd schreef:Nou....ronde een twee en drie heb ik doorstaan. Ik mag nu door voor de fittest en het rollenspel. Had overigens boven gemiddeld gescoord op de veiligheidstest juichen*
Daar ben ik al heel heel blij mee.

iemand tips over de shuttlerun?? Welke trap moet je halen? Ben namelijk meer een duurloper en heb deze test nog nooit gelopen. Welke trap hebben jullie behaald? En hoe gaat het eigenlijk in zijn werk. Weet iemand welke normen er bij NS aangehouden worden?

En als laatste, wat voor vragen kan ik verwachten tijdens het gesprek met de psycholoog en de teammanager??

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gefeliciteerd! duim omhoog
Shuttlerun, oftewel piepjestest, heb je nog nooit gelopen? Ook niet op de basisschool? Je begint op een piepje gewoon rustig naar de overkant te lopen (begint heel rustig), en bij het volgende piepje moet je aan de overkant gekomen zijn etc. Bij iedere trap gaat het tempo omhoog totdat je gaanderweg van kant naar kant aan het sprinten bent.
Vanuit defensie ben ik altijd veel met sport bezig geweest, dus had er niet echt moeite mee. Bij trap 8, wat nog niet heel erg spectaculair is, waren we nog maar met 2 man over, waarna we al moesten stoppen. Meer was niet nodig. Echter waren 5 mensen al enkele trappen eerder gestopt, welke het ook gehaald hebben, dus over een normering valt niets te zeggen. En is ook niet verstandig. Gewoon alles op alles zetten en gewoon voor die trap 8 proberen te gaan glimlach Dan heb je het zeker gehaald!
Over normen laten ze ook niets kwijt om te voorkomen dat mensen zich alleen inzetten tot die norm.

Je geeft aan al aan fysiek actief te zijn d.m.v. duurloop. Dus neem aan dat je al een goede basisconditie hebt. Zou me dan ook niet heel druk gaan maken. Misschien een tip om tussendoor eens wat interval trainingen te doen. Is toch een iets andere conditie.

En wat betreft het gesprek. Het gaat om jou als persoon zijnde en hoe je in dingen staat. Ze zullen dus ook vragen stellen aan de hand van jouw gegeven antwoorden. Hier valt dan ook niets over te zeggen en ligt er maar net aan wie je voor je krijgt.
Zelfreflectie is hier denk ik een goede leidraad in. Probeer eens een paar avondjes stil te staan hoe je je zelf als persoon ziet. En denk eens na over positieve en negatieve eigenschappen. En formuleer deze voor jezelf met voorbeelden om naar het STAR-concept (Situatie-Taak-Actie-Resultaat).

Succes! duim omhoog

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » za 20 okt 2012 11:52

Ik zit nog steeds bij defensie...maar ik heb deze test nog nooit gedaan hoor...ook niet op de basisschool. De DCP van defensie zit anders in elkaar dus dat is niet te vergelijken. Ik zie wel...knop om en bikkelen..... tot we r bij neervallen ...opgeven is geen optie!

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » za 20 okt 2012 13:01

koffieverkeerd schreef:Ik zit nog steeds bij defensie...maar ik heb deze test nog nooit gedaan hoor...ook niet op de basisschool. De DCP van defensie zit anders in elkaar dus dat is niet te vergelijken. Ik zie wel...knop om en bikkelen..... tot we r bij neervallen ...opgeven is geen optie!

Ah nog een ex-collega glimlach
Dan Hoef je je niet zo druk te maken over die shuttle-run hoor. Welke norm haal je bij de DCP? De gewone 2800m?
Bij ons waren de laatste 3 man die overbleven (ex) defensie medewerkers. Eentje was iets voor ons gestopt, maar als hij even doorgebikkeld had, had ie die trap 8 ook gewoon gehaald. Maar nogmaals daar ligt de norm dus kennelijk ook niet. Want het zijn wederom weer collega's geworden duim omhoog
De norm ligt dus niet op die trap 8, maar gewoon maximaal proberen te gaan. Staat wel zo netjes voor een defensiemedewerker. En staat mooi op je uitslag formuliertje instemmen

Succes! En laat je uitslag eens weten als je geweest bent glimlach

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » ma 22 okt 2012 18:06

Aangezien ik een vrouwtjessoldaat ben haal ik rond de 2600..de norm voor vrouwen van mijn leeftijd ligt bij 2200 en een beetje.
Ik laat weten hoe het gegaan is cool

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » ma 22 okt 2012 22:10

koffieverkeerd schreef:Aangezien ik een vrouwtjessoldaat ben haal ik rond de 2600..de norm voor vrouwen van mijn leeftijd ligt bij 2200 en een beetje.
Ik laat weten hoe het gegaan is cool

Ah netjes! Dat haalden de vrouwtjessoldaten bij mij in de groep bij lange na niet tong naar buiten Dus zou me nergens druk om maken. Neem aan dat de norm bij die shuttlerun ook voor vrouwen lager ligt. Maar jij haalt gewoon die trap 8 als je bij de DCP al 2600 haalt duim omhoog

Nogmaals succes!

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » di 23 okt 2012 18:40

6 december kan ik pas voor de test...vreemd ...in de uitnodiging voor de eerste dag stond dat ik rekening moest houden met en25 oktober...heb gebeld maar het klopte echt....dacht dat het allemaal snel moest...als er dan nog maar vacatures zijn....

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door seinhuis » di 23 okt 2012 18:49

Vandaag toevallig de ook deze test op school gedaan, en kwam niet verder dan trap 6, maar dat kwam omdat er veel te veel mensen liepen en ik daardoor onderuit werd gelopen (zonde!). Echter deden we met zijn alle omdat we in tijdnood zaten, normaal zou we met de helft minder lopen.

Als je betwijfeld of je het gaat halen, kan je ook (bij een Atletiek Vereniging) op hardlooples. Het voordeel van hardlooples is dat je 1 of 2 keer per week met een groepje gaat trainen, en met een groepje ga je sneller naar buiten dan als je alleen zou gaan. Tevens leer je goed hardlopen. Ook goede schoenen is geen slecht advies (als je niet vaak hardloop, kan je schoenen vanaf 30 euro kopen bij actie sport of scapino, maar als je vaker doet, dan zou ik toch een echte hardloop winkel bezoeken)

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: rollenspel door Rockel83 » di 23 okt 2012 19:35

koffieverkeerd schreef:6 december kan ik pas voor de test...vreemd ...in de uitnodiging voor de eerste dag stond dat ik rekening moest houden met en25 oktober...heb gebeld maar het klopte echt....dacht dat het allemaal snel moest...als er dan nog maar vacatures zijn....

Hmz dat duurt inderdaad nog ff. Ik had ook een datum in de brief staan "waar ik van uit kon gaan". Dus dacht wel dat dit nog zou kunnen veranderen, maar bij mij was het die datum gelukkig ook daadwerkelijk geworden. Maar meer dan een maand er tussen is wel lang. Qua vacatures zal het wel goed komen. Anders zouden ze nu ook niet in je blijven "investeren" natuurlijk.

Hooguit krijg je een andere standplaats (wat bij mij ook het geval was) of misschien dat ze je iets later laten instromen als het echt vol zit. Ze zullen dalijk een eventueel goed gekeurd persoon niet zomaar bedanken lijkt me. Zal tenslotte p.p een hoop geld kosten deze keuringen.

Zoals seinhuis al aangeeft zal goed schoeisel ook al veel schelen. Mijn ervaring met die goedkopere binnenschoenen is dat deze vaak minder grip hebben. Kun je niet gebruiken als je op een hogere trap va kant naar kant aan het sprinten bent en die grip juist hard nodig hebt bij het stoppen en weer afzetten. Maar neem aan dat jij ook gewoon aangemeten en goede binnenschoenen van defensie hebt?

Rockel83
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » ma 10 dec 2012 09:29

Yup! Alles gehaald! juichen* Ik ben door. Het rollenspel was zeer en zeer pittig, goede acteur. De fittest was goed te doen. Me er meer van voorgesteld dan dat het was. Maar je, als je de DCP van defensie gewend bent is deze test van NS inderdaad heeeel goed te doen.
Aanstaande vrijdag medisch keuring...VOG heb ik al maar aangevraagd ivm de feestdagen die er tussen zitten.

Ben benieuwd, hoe het verder allemaal gaat verlopen. heb er enorm veel zin in om te starten.

koffieverkeerd
Bericht Re: rollenspel door koffieverkeerd » ma 10 dec 2012 09:30

Rockel83 schreef:
koffieverkeerd schreef:6 december kan ik pas voor de test...vreemd ...in de uitnodiging voor de eerste dag stond dat ik rekening moest houden met en25 oktober...heb gebeld maar het klopte echt....dacht dat het allemaal snel moest...als er dan nog maar vacatures zijn....

Hmz dat duurt inderdaad nog ff. Ik had ook een datum in de brief staan "waar ik van uit kon gaan". Dus dacht wel dat dit nog zou kunnen veranderen, maar bij mij was het die datum gelukkig ook daadwerkelijk geworden. Maar meer dan een maand er tussen is wel lang. Qua vacatures zal het wel goed komen. Anders zouden ze nu ook niet in je blijven "investeren" natuurlijk.

Hooguit krijg je een andere standplaats (wat bij mij ook het geval was) of misschien dat ze je iets later laten instromen als het echt vol zit. Ze zullen dalijk een eventueel goed gekeurd persoon niet zomaar bedanken lijkt me. Zal tenslotte p.p een hoop geld kosten deze keuringen.

Zoals seinhuis al aangeeft zal goed schoeisel ook al veel schelen. Mijn ervaring met die goedkopere binnenschoenen is dat deze vaak minder grip hebben. Kun je niet gebruiken als je op een hogere trap va kant naar kant aan het sprinten bent en die grip juist hard nodig hebt bij het stoppen en weer afzetten. Maar neem aan dat jij ook gewoon aangemeten en goede binnenschoenen van defensie hebt?

Uiteraard heb ik goed schoeisel van Hare Majesteit ontvangen...Bedankt voor jullie tips...

koffieverkeerd

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor