Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T)

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door treintje_treintje » za 11 mei 2013 13:31

Goedemiddag iedereen,

Ik vraag mij af of iemand mij wat meer kan vertellen wat ik nou precies kan verwachten bij het nieuwe praktijkexamen van de NS, welke door het IL&T dus wordt afgenomen!? Er gaan namelijk zoveel wandelgangen verhalen in de rondte en ik zou het wel fijn vinden om te weten wat ik binnenkort een beetje kan verwachten.

Dus hoe ziet zo'n dag er nou uit? Gaat er iemand werkelijk 4 รก 5 uur met je mee? Begin je altijd met een RET klusje of heb je alleen maar een rijdende dienst? Weet je van te voren welk RET klusje je dan moet gaan doen of krijg je dat dan pas te horen?
Wanneer weet je welke dienst je moet gaan rijden en wie kiest die dienst uit?
Wordt er veel door die examinator tijdens de rit gevraagd? Of zit hij/zij alleen maar stil naast je dingen op te schrijven?

Dus iemand die onlangs nog praktijkexamen heeft gedaan, zou je mij daar wat meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt glimlach

treintje_treintje
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door zone5324bericht » za 11 mei 2013 18:13

ILT?
Bedoel je niet VVRV?

Kan verder helaas niets zeggen over NSR, want ik heb m'n examen wel op 15 april gedaan, maar dat was voor DBSRNL.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door treintje_treintje » za 11 mei 2013 18:39

Oeppsss je hebt gelijk.... Het VVRV inderdaad blozen Hoe ik nou ook bij het IL&T komt!? zich iets afvragen

treintje_treintje
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door Broodtrommel » za 11 mei 2013 20:58

Ik ben niet op de hoogte hoe NSR het praktijkexamen afneemt, maar het zou in principe gewoon een "dienst" zijn die jij draait. Dit kan een RET-dienst zijn of een rijdende dienst, hier zal je gewoon moeten doen wat je normaal tijdens je dienst ook doet:

- je in dienst melden (er wordt gekeken of jij de benodigde documentatie bij de hand hebt en je van de juiste dingen kennis hebt genomen);
- naar je trein lopen (wordt gekeken of jij de juiste veilige looproute kiest e.d);
- je trein voorbereiden (alle nodige beproevingen e.d, weten wat je gaat rijden);
- vertrekken en rijden van je trein (seinopvolging, EZR e.d)
- je trein wegzetten/afbreken na je rit volgende procedures

Dit is niet 100 procent waar ze op letten, maar wel een groot deel wat je gewoon MOET kunnen. De VVRV werkt met een checklist welke ze af gaan bij je praktijkrit, iets kleins vergeten kan al funest zijn voor je examen, maar dat zal in de loop der tijd ook wel iets minder worden.

Ik mag er binnenkort ook aan, dus ik ben net zo benieuwd als jou!
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door zone5324bericht » za 11 mei 2013 23:48

bij mij was het inderdaad ook
voorbereiden op de dienst.
materieel vertrek gereed maken.
communicatie.
rangeren.
koppelen.
rijden.

maar bij mij was het dus goederen en dan zijn een aantwl dingen heel anders dan bij reizigers.

ik had wel het geluk, dat ik de eerste in een serie was en ook de eerste voor de examinatoren (die waren zelf net geslaagd als examinator).
een deel van de zaken werd me uit handen genomen, maar ik heb wel laten weten, dat ik ook van die dingen kennis van zaken heb.

tijdens de theorie en praktijkdagen werd ons heel veel informatie gegeven en gevraagd en hadden we het idee gekregen, dat dit ook tijdens het praktijkexamen zou gebeuren, maar bij mij kwam het eroo ner, dat ik niets meer moest doen dan wanneer er niemand bij zou zijn.
Dus niets meer doen of zeggen dan nodig en als ze echt iets willen weten, wordt het gevraagd.
Maar eigenlijk mogen de examinatoren van VVRV sinds 1 april niets meer zeggen, dus ook niets vragen.
Ze kijken alleen.
Maar hoewel het eigenlijk niet mag, werd er af en toe nog wel een beetje gestuurd.
Ze snappen ook wel, dat de kandidaat door zenuwen wat minder rustig te werk zal gaan.
Maar ik gooi het er ook op, dat ik het wat makkelijker had, omdat het voor iedereen de eerstre keer was, dat op deze manier examen afgenomen werd...

Als echter de opleiding bij jullie net zo is, als bij mijn klas, dan kan het eigenlijk niet mislukken.
Succes ermee...

Ik wordt momenteel ingewerkt, dus nog een paar weken en dsn mag ik zelfstandig aan de slag...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door treintje_treintje » zo 12 mei 2013 21:56

Bedankt voor jullie informatie.

Ik had zelf het theoretische gedeelte al wel ingelezen van de checklist die mentoren krijgen voor het examen. Maar ik vroeg mij gewoon af hoe het werkelijk bij de NS in de praktijk zou gaan. Of het echt zo super streng zou zijn als je 1 super klein foutje maakt. Want theorie en praktijk zijn 2 totaal verschillende dingen heb ik erg gemerkt.

Zoals bijvoorbeeld wanneer de conducteur de portotest niet doet, zou je diegene officieel volgens handboek via de boordomroep moeten vragen om een portotest. Ik doe dit altijd maar uit mezelf via mijn eigen portofoon omdat ik dat netter vind.

En zou ik bijvoorbeeld kunnen zakken als die conducteur zich niet aan de veiligheidscommunicatie houdt en ik wel?! Want als ik hem er dan niet op wijs dat hij zich aan de veiligheidscommunicatie moet houden, zit ik weer fout volgens de regels. Ook al vind ik dat ik niet de persoon ben (iemand die net bij de NS komt kijken) om iemand daar op te wijzen die het vak al 30 jaar doet. Zolang er geen onveilige situaties uit ontstaan zie ik het punt niet.

treintje_treintje
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door zone5324bericht » ma 13 mei 2013 05:05

veiligheidszaken moeten eigenlijk foutloos afgehandeld worden, maar ook daarin zijn er weer verschillen in de puntentelling.

ik zou voor bijv. het aanspreken van collega's op hun onvolkomenheden dit even aankaarten bij een mentormachinist.
bij mijn examen veiligheidscommunicatie moest ik dit wel doen bij de examinator, maar onderling contact naar collega's zit bij ons eigenlijk niet in de examens.
wij worden tenslotte opgeleid voor voor goederen en dan is er geen conducteur aanwezig...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door Broodtrommel » di 14 mei 2013 18:44

Misschien kan je zorgen dat je de conducteur in kwestie eventjes van te voren face-to-face spreekt en hem ook mededeelt dat je je examen doet. Dat zorgt voor wat sympathie ingeval jij hem moet corrigeren.

Verder is het omroepen via de boordomroep naar de HC vanwege de portotest een bedrijfsregel van NSR, die zou niet afgetoetst mogen/moeten worden voor het VVRV-examen, waar alleen wettelijke eisen mogen worden afgetoests (zover ik weet).

Succes ermee!
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door zone5324bericht » di 14 mei 2013 19:03

maar houdt er wel rekening mee, dat bedrijfsregels die opgenomen zijn in het VMS van een bedrijf wel aangehouden moeten worden.

maar als je goed opgeleid bent door je werkgever/opleider dan zijn alle verplichte onderdelen meegenomen en waarschijnlijk ook voldoende geoefend.
ook zal een bedrijf geen examen af laten nemen als ze er niet vanuit gaan, dat je het niet zou halen.

je hebt maar 2 kansen en het bedrijf zou zichzelf ook in de vingers snijden als je her niet zou halen.

bij DBSRNL worden ook eerst een paar begeleidingsritten afgenomen, voordat het echte examen plaatsvindt.
als je die goed, dan moet het echte examen ook lukken.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door treintje_treintje » za 18 mei 2013 12:38

Dankjewel! Ik had indd al bedacht om die conducteur van te voren even aanspreken dat ik gewoon examen doe, dan doen ze het vaak een stuk netter. En als ik afwijk van een handboek, omdat het gewoon een stuk netter is om via een portofoon een portotest te doen enzo, zeg ik het ook gewoon waarom ik afwijk. Moet het ook niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Ach, zal ook wel goed komen, mijn mentor is erg tevreden over mij. En heb nog een maand te gaan voordat ik er voor moet.

treintje_treintje
Bericht Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door lars515 » za 18 mei 2013 20:25

Ach, als er een onderwerp is waar je een stevige discussie over zou kunnen beginnen is het de portotest wel. Want daarin is het handboek + bijlage nodeloos inconsistent danwel zo omslachtig dat het haast onwerkbaar is.

lars515
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Nieuwe praktijkexamen van NS (afgenomen door IL&T) door BOW » zo 04 aug 2013 01:34

Het gaat er toch om dat jij laat zien dat je de regels kent ? Jij houdt je aan de gespreksdicipline en als de HC ( of trdl ) dat niet doet, doe jij dat gewoon van jouw kant wel en trekt je er niks van aan wat de ander wel of niet doet. Op het gedrag van anderen kunnen ze jou echt niet afschieten.

Bovendien lijkt mij een HC ( of trdl ) de les lezen niet altijd te leiden tot wenselijke situaties tijdens een examen. Ik heb een keer "wilt u zich aan de gespreksdicipline houden?" tegen een trdl gezegd zoals in het handboek en die schold me de huid vol hehe. En ja dat heb ik gemeld en diegene heeft een gesprekje gehad met haar leidinggevende maar ik kreeg te horen dat trdl soms onder grote druk staan en dan heel af en toe uit hun dak kunnen gaan....we zijn allemaal mensen....Maar zulke reacties wil je niet op een examen, dat maakt zaken gecompliceerder dan ze hoeven zijn.

Je kunt veel potentiele problemen uit de weg gaan door de HC ( of trdl als je die spreekt ) te melden dat je bezig bent met een examen. Bijna iedereen zal er dan rekening mee houden, hoe hun werkwijze normaal ook is. Mensen willen dwingen strikt de regels na te leven gaat niet lukken....dan trek je aan het kortste eind. Daarom zijn TM's ook zo lui....die weten wel beter...

Examens zijn altijd een beetje vreemd.....je kunt je enorm zenuwachtig maken, terwijl hezelfde ritje als je geslaagd bent en al een tijdje rijdt volmaakt zonder enige gebeurtenis en eigenlijk doodsaai kan zijn....eigenlijk is het dan moeilijk je nog voor te stellen, waarom je je zo druk maakte.

Zelfde met feest vieren als je geslaagd bent....realiseer je je dan wel, dat je dit 5-6 lange dagen per week, dubbel-onregelmatig jaar in jaar uit gaat doen en de vraag weleens kan opkomen of je wel wat aan je leven hebt op die manier roffel

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor