Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Examen machinist

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Examen machinist door JosmcnUT » ma 30 dec 2013 00:46

Hallo forumleden,

Ik vroeg mij zo af, als je examen gaat doen. Is er dan een speciaal reizigersexamen en een speciaal goederenexamen? En zo ja, wat zijn dan de verschillen in het theorie/praktijkexamen?

Met vriendelijke groet,

Jos
MCN in opleiding bij ROCvA

JosmcnUT
Bericht Re: Examen machinist door zone5324bericht » ma 30 dec 2013 11:10

tja. tegenwoordig is de boel gesplitst en heb je een apart examen voor de reizigersmodule en voor de goederenmodule.

als je de opleiding bij een ROC volgt, doe je wel voor beide onderdedelen theorie examen, maar zeer waarschijnlijk maar voor een van beiden praktijkexamen.
dat laatste weer een beetje afhankelijk van je mogelijk toekomstige werkplek/-gever...

degenen die afgelopen jaar van het STC bij ons gekojen zijn, hebben alleen een praktijkexamen goederen afgelegd en kunnen dus eigenlijk niet met reizigers rijden. ook degenen die ons bedrijf nog zelf een opleiding heeft gegeven, hebben alleen de goederenmodules.

weet bijna zeker, dat de ROC-mensen die bij NSR terechtgekomen zijn alleen praktijkexamen reizigers gedaan hebben.

En natuurlijk kun je daar zelf wel achteraan gaan, maar dan zijn de kosten ook voor jezelf en ga er maar niet vanuit, dat je snel een bedrijf vindt, dat een individue praktijkexamen komt laten doen, terwijl je er niet komt werken...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Examen machinist door JosmcnUT » ma 30 dec 2013 17:01

Ah bedankt voor de heldere uitleg! Ik dacht dat wij volgend jaar de keuze krijgen om te kiezen tussen goederen of reizigers. Alhoewel ik en de meeste voor reizigers zullen kiezen zijn er ook al een paar naar goederen gegaan.

Met vriendelijke groet,

Jos
MCN in opleiding bij ROCvA

JosmcnUT
Bericht Re: Examen machinist door zone5324bericht » ma 30 dec 2013 21:13

tja, mijn verhaal is gebaseerd op eigen ervaringen en die van de eerste lichting STC leerlingen die bij ons in dienst gekomen zijn.
voor hen gold in ieder geval nog wel een theorie examen voor beide soorten van spoorvervoer, maar het kan goed zijn, dat ze die keuze nu al voor die tijd laten maken, zodat ze kunnen besparen op de examenkosten.
het is natuurlijk ook gekkenwerk om iemand ergens examen voor te laten doen, terwijl deze dat later helemaal niet gaat gebruiken.

ik weet wel, dat ons bedrijf voorlopig elke lichting ongeveer 10 leerlingen in dienst zal nemen.
dat blijven ze doen om de gemiddelde leeftijd naar beneden te krijgen (het bedrijf te verjongen), maar voor hoeveel jaren ze dat zullen blijven doen, is ook maar de vraag.
en of andere bedrijven dat ook zo zullen doen is ook maar de vraag.

als je kijkt naar de meeste andere goederenspoorvervoerders wordt meer en meer alleen met uitzendkrachten of ZZP-ers gewerkt en als zowel ons bedrijf als NS het met de bonden voor elkaar krijgen (voorlopig nog niet, maar de toekomst is er niet zeker in), zal er meer en meer met flexpools gewerkt worden.
krijg je een 0-uren contract. ben je wel in dienst van het bedrijf, maar moet je elke week maar afwachten hoeveel werk je krijgt en dus ook elke week een ander inkomen.

steeds meer bedrijven werken hier mee, maar mijn ervaringen zijn vooral vanuit het OV en daar wordt het echt steeds meer toegepast.
uitzendkracht of 0-uren is daar bijna de standaard geworden...

en ze zeggen al jaren, dat er binnen niet al te lange tijd heel veel mensen uit gaan, maar omdat ze dat al jaren zeggen, heb ik daar niet meer zo'n vertrouwen in.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Examen machinist door GlenSpey » do 09 jan 2014 16:28

Jos, wij krijgen straks inderdaad een reizigers én een goederenexamen.
Dit geldt enkel voor de theorie, praktijkexamen doe je alleen in de richting die je gekozen hebt (definitief keuzemoment is pas in het midden van je tweede jaar). Het theorie-examen valt namelijk onder de eisen die het ministerie stelt aan de opleiding, dus vandaar dat je die wel in beide richtingen moet doen. Het is zelfs zo dat als je wel je reizigers examen haalt maar niet je goederen examen je wél aan de slag kan bij NSR, maar geen diploma krijgt van school tong naar buiten

Groet van een tweedejaars knipoog

GlenSpey
Bericht Re: Examen machinist door GlenSpey » do 09 jan 2014 16:40

zone5324bericht schreef:tja, mijn verhaal is gebaseerd op eigen ervaringen en die van de eerste lichting STC leerlingen die bij ons in dienst gekomen zijn.
voor hen gold in ieder geval nog wel een theorie examen voor beide soorten van spoorvervoer, maar het kan goed zijn, dat ze die keuze nu al voor die tijd laten maken, zodat ze kunnen besparen op de examenkosten.
het is natuurlijk ook gekkenwerk om iemand ergens examen voor te laten doen, terwijl deze dat later helemaal niet gaat gebruiken.

ik weet wel, dat ons bedrijf voorlopig elke lichting ongeveer 10 leerlingen in dienst zal nemen.
dat blijven ze doen om de gemiddelde leeftijd naar beneden te krijgen (het bedrijf te verjongen), maar voor hoeveel jaren ze dat zullen blijven doen, is ook maar de vraag.
en of andere bedrijven dat ook zo zullen doen is ook maar de vraag.

als je kijkt naar de meeste andere goederenspoorvervoerders wordt meer en meer alleen met uitzendkrachten of ZZP-ers gewerkt en als zowel ons bedrijf als NS het met de bonden voor elkaar krijgen (voorlopig nog niet, maar de toekomst is er niet zeker in), zal er meer en meer met flexpools gewerkt worden.
krijg je een 0-uren contract. ben je wel in dienst van het bedrijf, maar moet je elke week maar afwachten hoeveel werk je krijgt en dus ook elke week een ander inkomen.

steeds meer bedrijven werken hier mee, maar mijn ervaringen zijn vooral vanuit het OV en daar wordt het echt steeds meer toegepast.
uitzendkracht of 0-uren is daar bijna de standaard geworden...

en ze zeggen al jaren, dat er binnen niet al te lange tijd heel veel mensen uit gaan, maar omdat ze dat al jaren zeggen, heb ik daar niet meer zo'n vertrouwen in.

De geluiden naar ons als leerlingen toe zijn ook sterk wisselend. In het begin werd er nog gezegd dat er 'rekening was gehouden met onze komst'; er zou plek zijn voor 22 nieuwe machinisten bij NSR voor alleen al de eerste lichting (2014). Echter, ik heb ook al dingen gehoord over vacaturestops van tig jaar en dat we gewoon in de sollicitatiemolen terecht gaan komen straks verdrietig
De hernieuwde CAO spreekt wel over een baangarantie, maar dan enkel als er vacatures zijn... zou me dus niks verbazen als we straks naar werk kunnen fluiten. Al helemaal nu de vraag zoveel groter is dan het aanbod... ik heb ook al een jaar lang geen vacatures meer gezien op werkenbijns.nl voor machinisten.

GlenSpey
Bericht Re: Examen machinist door BOW » vr 07 feb 2014 02:17

0 uren contracten en andere voor de werknemer zeer nadelige constructies willen vakbonden landelijk juist vanaf. Volwaardige banen, dat willen de vakbonden. Dat willen de meeste mensen ook, heel weinig mensen worden gelukkig van een onzekere inkomstenbron. Zulke constructies dienen dan ook alleen maar om de winst te vergroten van op bonussen beluste directies, beleggers en raden van bestuur van kwalitatief zeer teleurstellende bedrijven.

NSR heeft geen 0-uren contracten voor machinisten, noch zullen vakbonden dat toestaan. Machinist is een volwaardige baan bij NS. Je kunt wel een part time contract kijgen na enige tijd full time te hebben gewerkt. Daardoor kunnen vrouwen ( in praktijk ) met kinderen ook goed dat werk doen.

Ik heb mij laten vertellen dat de NS bewust kiest voor een mix van jong en oud, dus deels voor ROC leerlingen en deels opleiding door NS zelf van oudere instromers. Eerder had de NS een specifieke voorkeur van mensen tussen de dertig en veertig.

Jongeren hebben specifieke eigenschappen en gedrag die niet altijd overeenkomen met wat van hen verlangt wordt. Voor veel van hen is de meeste weekenden werken, en dan 04:00 of 05:00 u moeten beginnen of juist tijdens staptijd moeten werken een sociaal probleem die niet door hun vrienden kring begrepen of gewaardeerd wordt : je kunt vrijwel nooit meer uitgaan of drinken en raakt in een sociaal isolement. Veel jongeren reageren daarop door het toch proberen te combineren maar zich dan te vaak verslapen of ziek melden, of de NS weer te verlaten omdat dubbel-onregelmatig werken en stappen zelfs voor hun jonge lijf te zwaar wordt. Daarbij zitten ze meestal nog niet vast aan een hypotheek en/of jonge kinderen en wisselen makkelijker van baan die minder zware/socialere werktijden heeft. Zou de NS kiezen voor alleen maar deze mensen, krijgt ze een te grote groep die zich niet betrouwbaar gedraagt. Dat is wel nodig voor een bedrijf die op tijd passagiers treinen wil rijden. Gezien iedere beginnende machinist hetzelfde taakgroeppad volgt dat is gebaseerd op dienstjaren zijn jongeren ook niet veel goedkoper dan ouderen en hebben ze bij de NSR dat voordeel ook niet.

Oudere werknemers ( vanaf pakweg 30 jaar ) hebben die specifieke problemen niet en hebben minder problemen met zware antisociale dubbel-onregelmatige werkroosters. Ze zijn meestal wat afhankelijker van een betrouwbare inkomstenbron om hun hypotheek te bekostigen en dus loyaler en betrouwbaardere werknemers. Bovendien staan ze met wat meer levenservaring meestal wat steviger in de schoenen, een gewenste eigenschap voor iemand die bij calamiteiten met een passagierstrein de eerste beslissingen moet nemen die goed over leven en dood kunnen gaan. Het voornaamste nadeel is dat NS deze mensen zelf moet opleiden wat nogal wat geld kost. Maar omdat deze mensen vrijwel nooit een korte tijd later alweer weggaan is het de investering waard.

Wat betreft de aanname stops van een aantal jaar gevolgd door een wervingsgolf van NS(R) van machinisten(kandidaten) : dat is tot nu toe altijd zo geweest, maar toen waren er nog geen ROC opleidingen. Waarschijnlijk zullen de wervingsgolven met daartussen stops wel blijven, maar ondertussen wel waar behoefte is tussentijds mensen gaan binnendruppelen. Tenminste dat is wat ik nu zie.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Examen machinist door pe_pe » vr 07 feb 2014 11:02

BOW schreef: Zulke constructies dienen dan ook alleen maar om de winst te vergroten van op bonussen beluste directies, beleggers en raden van bestuur van kwalitatief zeer teleurstellende bedrijven.
Zulke constructies dienen voornamelijk om te voorkomen dat als de hoeveelheid werk terugloopt, een bedrijf al het personeel in dienst moet houden tot het eraan failliet gaat en al het personeel tegelijk op straat belandt. zwaaien Dat maakt het ook mogelijk om bij groei eerder te beginnen met het aannemen van nieuw personeel. Een toekomstvast bedrijf heeft bewegingsruimte nodig om zich aan te kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Dat houdt ook in dat er winst gemaakt zal moeten worden om te kunnen investeren in het bedrijf.

BOW schreef:Jongeren hebben specifieke eigenschappen ... Oudere werknemers ( vanaf pakweg 30 jaar ) hebben die specifieke problemen niet ...
Vooroordelen, vooroordelen, vooroordelen. De beste remedie tegen onbetrouwbaar personeel is een flexibeler contract voor alle werknemers, zodat een slecht-functionerende werknemer, jong of oud, eruit getrapt kan worden als waarschuwingen niet blijken te helpen. Als er loyaliteit is tussen de werkgever en de werknemer en de arbeidsrelatie voor beiden voordeel oplevert, is er geen muurvast dichtgetimmerd arbeidscontract voor nodig om ze bij elkaar te houden.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Examen machinist door GlenSpey » zo 09 feb 2014 19:17

Wat betreft werk voor ROC-leerlingen kan ik even een update geven. Ja, er is werk voor ons. Echter is dat op slechts een beperkt aantal standplaatsen (Utrecht, Rotterdam en Dordrecht) en gaat het om 13 vacatures vanaf juli (wij slagen in juni). Een twintigtal extra plaatsen zijn er vanaf november beschikbaar (ik meen op standplaatsen Amsterdam en Amersfoort). Als ik me niet vergis heeft daar zelfs al enige tijd een uitvraag voor gestaan op werkenbijns...

Een deel van ons heeft ook al gesprekken gehad op de betreffende standplaatsen en het ziet er naar uit dat de meesten gewoon dit jaar aan de slag kunnen bij de NS.

GlenSpey
Bericht Re: Examen machinist door Dwarsligger » zo 09 feb 2014 20:48

En hoe oud zijn die dan zodra ze van de opleiding afkomen ?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Examen machinist door GlenSpey » zo 09 feb 2014 21:14

De jongste is 18 tegen die tijd en voldoet daarmee dus aan de wettelijke minimumleeftijd. De rest is tussen de 20 en 29 glimlach

GlenSpey

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor