Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Machinist Hispeed worden.

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Machinist Hispeed worden. door casper655 » zo 05 jan 2014 20:13

Hallo,

Ik heb heel veel vragen die best belangrijk voor mij zijn in de weg naar machinist worden bij de NS.
Hopelijk krijg ik via dit goed antwoord op. laughing

Ik begin nu pas met zoeken. Ik doe nu VMBO-T, dat dat alvast duidelijk is glimlach

*Minimale school Eis voor opleiding?

*Welke studie moet je volgen om normaal machinist van NS te worden, niet de NSHispeed?

*(Kijk vraag 2)Nadat je die studie hebt gevolgd, wat moet je daarna nog doen om treinen van de NSHispeed te mogen besturen? Ben je dan weer jaren verder of valt dat weer mee?

*Zit er nog een leeftijd aan vast om machinist te worden, en ook aan het besturen van Hispeed treinen?
Klopt het dat het 18 jaar is? of geldt er voor Hispeed treinen wel 21 jaar?

*Is de weg lang voordat je überhaupt die trein mag/kan besturen?

*Heb je er een speciale rang voor nodig (Zoals in Frankrijk. Dat pas na een tijd mag je er een besturen.)

*Als een van jullie hier een Hispeed machinist is, hoe is het bij jou gegaan, hoelang duurden het en wat voor opleiding, bijscholingen heb je moeten volgen totdat je op jezelf die treinen mag besturen?

Als ik zelf wat vragen ben vergeten doe ik ze erbij, of als jullie nog iets belangrijks vinden doe het dan graag zo want dat maakt het weer wat duidelijker voor mij :

Vraag : ********************Belangrijk iets
Antwoord : Jou antwoord erop.

Alvast bedankt voor het lezen,

Cheers

~Casper655~

casper655
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door John » zo 05 jan 2014 21:44

Volgensmij is er voor machinist gewoon een intern opleidingstraject bij NS, nadat je bent aangenomen. Als vooropleiding of werkervaring zal iets technisch en/of dienstverlenends in de sollicitatieprocedure het waarschijnlijk goed doen.

Er is sinds een paar jaar ook een MBO-opleiding tot treinmachinst maar daar kunnen andere forumgebruikers je vast veel meer over vertellen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door zone5324bericht » ma 06 jan 2014 00:32

een aantal vervoerders nemen in de toekomst alleen nog ROC-leerlingen aan.

maar even wat anders over het worden van internationaal machinist.
wettelijke regels schrijven voor, dat je minimaal 2 jaar nationaal gereden moet hebben, voordat je naar het buitenland mag (grensstations niet meegeteld).
daarbij wil NS zelf, dat je voor internationaal wel een paar jaar ervaring in het rijden van treinen moet hebben.
maar de regels van het aannemen van mensen veranderd de laatste jjaren regelmatig. je zou je vragen ook gewoon eens rechtstreeks aan NS kunnen stellen.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door seinhuis » ma 06 jan 2014 14:33

John schreef:Er is sinds een paar jaar ook een MBO-opleiding tot treinmachinst maar daar kunnen andere forumgebruikers je vast veel meer over vertellen.
Opleiding heet machinist railvervoer. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam word deze opleiding aangeboden. Je hebt een reizigers en een goederen variant.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door casper655 » ma 06 jan 2014 15:26

seinhuis schreef:
John schreef:Er is sinds een paar jaar ook een MBO-opleiding tot treinmachinst maar daar kunnen andere forumgebruikers je vast veel meer over vertellen.
Opleiding heet machinist railvervoer. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam word deze opleiding aangeboden. Je hebt een reizigers en een goederen variant.

Ik weet dat er een ROC in Amsterdam zit, heb daar al even naar gezocht, en in rotterdam het transport college? of zit er in rotterdam ook een ROC?

En de rest, bedankt voor de antwoorden, ik ga ze zeker deze vragen stellen!

casper655
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door seinhuis » ma 06 jan 2014 17:38

scheepvaart en transport college in Rotterdam
ROC van Amsterdam in Amsterdam.

seinhuis
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door GlenSpey » do 09 jan 2014 12:55

casper655 schreef:Hallo,

Ik heb heel veel vragen die best belangrijk voor mij zijn in de weg naar machinist worden bij de NS.
Hopelijk krijg ik via dit goed antwoord op. laughing

Ik begin nu pas met zoeken. Ik doe nu VMBO-T, dat dat alvast duidelijk is glimlach

*Minimale school Eis voor opleiding?

Je moet aan één van deze criteria voldoen:

- Overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO of VWO
- Afgeronde VMBO-opleiding
- Afgeronde MBO-opleiding op minimaal niveau 2

*Welke studie moet je volgen om normaal machinist van NS te worden, niet de NSHispeed?

- Je kan solliciteren via Randstad bij de NS zelf. Je word dan een zogenaamde BLM leerling (Basis Leerweg Machinist). Je bent dan ongeveer een half jaar bezig met je opleiding. Take note dat via deze weg bij het spoor komen voor jonge mensen tegenwoordig ERG moeilijk is. Er zijn weinig vacatures en als ze er al zijn dan komen er letterlijk duizenden aanmeldingen voor. Randstad kiest dan alleen de mensen uit die over vele jaren werkervaring beschikken.

- De andere weg is zoals reeds genoemd het ROC in Amsterdam of het STC in Rotterdam. Gezien je voorkeur bij NSR ligt zou ik voor het ROC kiezen. Ik doe zelf ook die opleiding (zit nu in mijn laatste half jaar) en de nadruk heeft eigenlijk de gehele opleiding op reizigers gelegen. Bij het STC ligt de nadruk juist op goederen, maar in principe kan je bij beide takken van sport terecht nadat je een van de opleidingen hebt afgerond. Deze opleiding duurt twee jaar en naast dat je vanalles over het spoor leert heb je ook 'gewone' MBO-vakken (Nederlands, Duits, wiskunde etc.) Dit heeft dus als voordeel dat je straks niet alleen je machinistenvergunning hebt, maar ook een MBO-diploma knipoog

*(Kijk vraag 2)Nadat je die studie hebt gevolgd, wat moet je daarna nog doen om treinen van de NSHispeed te mogen besturen? Ben je dan weer jaren verder of valt dat weer mee?

Dat duurt geen jaren hoor, de procedure is -denk ik- hetzelfde als bij NSR. Je krijgt dus gewoon een materieelmodule voor die Traxx-locs (materieelmodule = verplicht voor ieder soort materieel dat je gaat rijden). Ook zal je een cursus ERTMS krijgen (dit is een soort beveiliging op het spoor). Overigens lijkt rijden bij Hispeed me drie keer niks, want je rijdt elke dag hetzelfde stukkie waar je bij NSR dagelijks op een ander traject zit...

*Zit er nog een leeftijd aan vast om machinist te worden, en ook aan het besturen van Hispeed treinen?
Klopt het dat het 18 jaar is? of geldt er voor Hispeed treinen wel 21 jaar?

De minimale leeftijd om zelfstandig een trein te besturen is 18 jaar. Hou er daarbij wel rekening mee dat dit een regel vanuit Europa is, het kan dus zijn dat sommige spoorbedrijven nog steeds mensen van 21 jaar of ouder zoeken knipoog
Je mag overigens op je 16e al beginnen aan het ROC (not sure about STC, maar ik denk dat daar de leeftijd van 16 ook voor geldig is), zolang je maar 18 bent zodra je je praktijkexamen gaat doen.

*Is de weg lang voordat je überhaupt die trein mag/kan besturen?

Als je word aangenomen als BLM leerling dan mag je in principe gelijk op dag 1 een trein besturen, uiteraard wel onder begeleiding van een mentor-machinist knipoog
Als je een van de MBO opleidingen doet dan mag je in je eerste jaar alleen kleine stukjes op het rangeerterrein (dus zonder reizigers of goederen) rijden. In je tweede jaar mag je alles glimlach

*Heb je er een speciale rang voor nodig (Zoals in Frankrijk. Dat pas na een tijd mag je er een besturen.)

Neen.
Wat je echter wel nodig hebt zijn een geldig PO en MO. PO = Psychologisch Onderzoek, dit houdt in dat je een aantal pittige testjes voor de kiezen krijgt om je te testen op je concentratievermogen, reactievermogen, hoe je met stress en moeilijke situaties omgaat en hoe je in het algemeen als persoon in elkaar zit. Niet om je te ontmoedigen, maar op deze tests valt ongeveer 75% van de kandidaten af...
MO = Medisch Onderzoek, hier word je nog eens uitgebreid op je lichamelijke gezondheid getest. Denk aan een hartfilmpje, meten van bloedsuiker en een kleurentest voor je ogen. Ook voor dit onderzoek moet je een positieve uitslag halen vóór je aan een van de genoemde opleidingen mag beginnen.

GlenSpey
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door zone5324bericht » vr 10 jan 2014 00:50

voor mensen die internstionaal mcn willen worden zit er tegenwoordig in het po nog wel een extra test.

en wettelijk is bepaald, dat iemand die nu examen machinist 2 jaar nationaal gereden moet hhebben, voordat deze internationaal mag gaan rijden.

NS Hispeed wil het liefste mensen met bevoegdheid buitenland (ook al ziun de meeste ritten Asd-Bd) en dat is om flexibel inzetbaar personeel te hebben.

maar aangezien Hispeed nu toch onderdeel is van Reizigers kun je beter gewoon beginnen met wat je tzt aangeboden wordt om dan na een tijdje intern te solliciteren. interne sollicitaties gaan vaak een stuk makkelijker dan van buitenaf proberen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door Dwarsligger » vr 10 jan 2014 01:04

interne sollicitatie's verlopen ook gewoon via Randstad :idee: roffel

toch wil ik nog wel eens zien wat er daadwerkelijk voor werkgelegenheid is voor al die jongens die op de roc enz zitten.......

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door zone5324bericht » vr 10 jan 2014 09:22

bij ons heeft het bedrijf met het STC afgesproken om de komende jaren elk jaar ongeveer 10 man aan te nemen, om zo het bedrijf te verjongen.
bij ons komen steeds meer machinisten oo leeftijd, dus die opleiding is voor het bedrijf wel een hqndig hulpmiddel om nieuwe mensen mee binnen te kunnen halen.

tevens ook een besparend middel, want die jongeren zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan die ouderen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door Bloemkooltje-Waldo » vr 10 jan 2014 16:14

Je mag overigens op je 16e al beginnen aan het ROC (not sure about STC, maar ik denk dat daar de leeftijd van 16 ook voor geldig is), zolang je maar 18 bent zodra je je praktijkexamen gaat doe

Er hangt geen minimumleeftijd aan het ROC, zolang je maar je kwalificeert met je vooropleiding (vmbo-t of overgangsbewijs van 3 naar 4 havo) cool
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door GlenSpey » vr 10 jan 2014 17:34

@Bloemkooltje
Het ROC algemeen weet ik niet, maar voor de ROC opleiding machinist railvervoer is er in ieder geval de eis dat de leerling 18 is zodra deze de machinistenvergunning aan gaat vragen (hiervoor moet je namelijk 18 zijn knipoog
Even vrij vertaald betekent dat dat je dus minimaal 16 jaar moet zijn voor je aan de opleiding (2 jaar) kan beginnen knipoog leerlingen die jonger zijn worden dan ook niet toegelaten.

GlenSpey
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door John » vr 10 jan 2014 17:51

Dwarsligger schreef:toch wil ik nog wel eens zien wat er daadwerkelijk voor werkgelegenheid is voor al die jongens die op de roc enz zitten.......

We zijn nog lang niet zover dat het vak van machinist geautomatiseerd wordt. Tot die tijd blijft er ook werk voor treinmachinisten. Dat NS geen nieuw personeel aanwerft kan er wel eens mee te maken hebben dat ze momenteel bezig zijn de productiviteit te verhogen. Daar is op een gegeven moment de lucht ook wel uit en en omdat er mensen blijven uitstromen die bijvoorbeeld met pensioen gaan is er op een gegeven moment ook wel weer instroom nodig. Het is alleen vervelend als je nu net klaar bent met een opleiding en nu aan de slag wil natuurlijk.

In de reportage van Canvas over marktwerking op het spoor gisteravond werd aangestipt dat spoorbedrijven in Duitsland bijvoorbeeld de grootste moeite hebben om gekwalificeerd personeel te vinden. Misschien gaan we die kant in Nederland ook wel op.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door Dwarsligger » vr 10 jan 2014 23:57

GlenSpey schreef:@Bloemkooltje
Het ROC algemeen weet ik niet, maar voor de ROC opleiding machinist railvervoer is er in ieder geval de eis dat de leerling 18 is zodra deze de machinistenvergunning aan gaat vragen (hiervoor moet je namelijk 18 zijn knipoog
Even vrij vertaald betekent dat dat je dus minimaal 16 jaar moet zijn voor je aan de opleiding (2 jaar) kan beginnen knipoog leerlingen die jonger zijn worden dan ook niet toegelaten.

Hopen dat de leeftijd voor machinistenwerk toch 21 blijft want vind 18 jaar echt niet kunnen emo

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door Broodtrommel » za 11 jan 2014 15:06

Hmm, uit mijn ervaring mag er bij het STC gewoon in het eerste jaar onder begeleiding gereden worden, waarom niet? Ik vind het namelijk ook onzin dat je bij het ROC alleen mag rijden tussen 2 vrijbalken in het eerste jaar - ja, daar leer je het van....

Je kan ook beginnen met die gasten laten meedraaien op RET diensten en dan onder begeleiding rangeren, laat ze maar wissels omgooien en een treintje neerzetten. Of een treintje oppakken en aan 't perron zetten, zo leer je al om te gaan met de communicatie met procesleiders/treindienstleiders NCBG, het rangeerproces en je leert je materieel kennen omdat je er ook mee rijdt (danwel maximaal 40 km/h, omdat de meeste emplacementen dit zijn bij het afrangeren).

Ik heb zelf vanaf dag 1 gereden en ik merk dat ik daardoor nu meer 'ervaring' bij me draag als wanneer ik er naast had gezeten. Je gaat wat makkelijker op voor jezelf rijden omdat je het 'al 2 jaar doet'. En anders moet je die rijervaring vanaf het 2e jaar pas krijgen en ik zie daar het nut niet helemaal van in, lol.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Machinist Hispeed worden. door GlenSpey » zo 12 jan 2014 02:35

Dwarsligger schreef:
GlenSpey schreef:@Bloemkooltje

Hopen dat de leeftijd voor machinistenwerk toch 21 blijft want vind 18 jaar echt niet kunnen emo

Van mijzelf had het ook niet gehoeven nee, zat zelf ook nog met de 'oude' regeling dat ik moest wachten tot mijn 21e. En juist toen ik eindelijk 21 was werd de leeftijdseis verlaagd tong naar buiten
Maar of er nou werkelijk veel verschil zit tussen iemand van 18 en iemand van 21 in die functie zal enkel de praktijk ons leren. Vooralsnog heb ik niet het idee dat de 'jonkies' het slechter doen voorin of dat de mentoren van hen ontevreden zijn...

Broodtrommel schreef:Hmm, uit mijn ervaring mag er bij het STC gewoon in het eerste jaar onder begeleiding gereden worden, waarom niet? Ik vind het namelijk ook onzin dat je bij het ROC alleen mag rijden tussen 2 vrijbalken in het eerste jaar - ja, daar leer je het van....

Je kan ook beginnen met die gasten laten meedraaien op RET diensten en dan onder begeleiding rangeren, laat ze maar wissels omgooien en een treintje neerzetten. Of een treintje oppakken en aan 't perron zetten, zo leer je al om te gaan met de communicatie met procesleiders/treindienstleiders NCBG, het rangeerproces en je leert je materieel kennen omdat je er ook mee rijdt (danwel maximaal 40 km/h, omdat de meeste emplacementen dit zijn bij het afrangeren).

Ik heb zelf vanaf dag 1 gereden en ik merk dat ik daardoor nu meer 'ervaring' bij me draag als wanneer ik er naast had gezeten. Je gaat wat makkelijker op voor jezelf rijden omdat je het 'al 2 jaar doet'. En anders moet je die rijervaring vanaf het 2e jaar pas krijgen en ik zie daar het nut niet helemaal van in, lol.

De eerste driekwart jaar mochten we zelfs helemaal niet rijden. Ook niet tussen de vrijbalken...
Ernaast zitten is op zichzelf nog best leerzaam omdat je al wat vertrouwder met de bediening en de werkzaamheden raakt voordat je het zelf moet gaan doen. Maar een jaar is gewoon echt teveel... denk zelf dat ze dit het beste tot de eerste 2 a 3 stageweken kunnen beperken. Dan is het nieuwe eraf en hebben mentoren ook genoeg gelegenheid gehad om de leerling in te schatten.

Het hele idee vloeit trouwens voort uit het vooroordeel dat ROC-leerlingen grotendeels uit semi-criminele hangjeugd bestaan. Na driekwart jaar kregen we de kans om zelf een presentatie te geven aan de heren die het besluit hadden genomen en dit resulteerde uiteindelijk in de nu genoemde regeling dat eerstejaars in ieder geval 'iets' mogen. Zou me trouwens niks verbazen als uiteindelijk ook die regel weer een beetje wordt versoepelt en er nog wat sneller gereden mag worden. Sowieso snap ik de hele ophef niet, want ook al zouden we er niks van bakken als we op de bok zitten, er zit nog altijd iemand naast die wél weet hoe het moet.

Dwarsligger schreef:interne sollicitatie's verlopen ook gewoon via Randstad :idee: roffel

toch wil ik nog wel eens zien wat er daadwerkelijk voor werkgelegenheid is voor al die jongens die op de roc enz zitten.......

Toch nog even inhaken. Sinds enkele dagen is bekend geworden dat er wel degelijk plaats voor een deel van ons zal zijn. Het betreft een aantal vacatures die binnenkort voor diverse standplaatsen uit zouden gaan. Deze worden echter 'vastgehouden', zodat een aantal leerlingen van onze school in de zomer al aan de slag kunnen. Helaas zijn er alleen niet genoeg vacatures om ons allemaal aan werk te helpen, dus de strijd om de plaatsen kan losbarsten...

GlenSpey

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor