Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Herkeuren PO. Ervaringen?

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Herkeuren PO. Ervaringen? door Nairobus » do 13 feb 2014 19:32

Ik doe de ROC opleiding machinist en onlangs is mij een baan aangeboden bij de NS.
Helaas voor mij ben ik alleen het bijbehorend psychologisch onderzoek niet doorgekomen. Ik ben het niet met de uitslag eens, en wil dus een herkeuring aanvragen omdat ik vind dat er foute conclusies zijn getrokken (waarschijnlijk heb ik bepaalde dingen in de persoonlijkheidstest verkeerd geïnterpreteerd waardoor er nu een vertekend beeld van mij heerst). Het eerste PO (voor de opleiding zelf) ben ik namelijk wél doorgekomen.

Heeft er hier iemand ervaring met een herkeuring? Ik weet op basis van het besluit spoorwegpersoneel dat dit een mogelijkheid is, echter is dit niet alom bekend. Geen kans op herkeuring zou voor mij betekenen dat ik straks vijf jaar lang geen werk in de spoorsector uit mag voeren. Beetje jammer, als je er net 2 jaar school op hebt zitten specifiek voor dat doel...

Nairobus
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door John » do 13 feb 2014 22:44

Vervelende situatie. Was deze test bij Human Company?

Waarom zou je vijf jaar lang geen werk mogen uitvoeren in de spoorsector? Er zijn toch meer werkgevers dan NS?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door Nairobus » do 13 feb 2014 23:41

De test was bij Testned.

Er zijn wel meer werkgevers, maar ik mag het PO gewoon niet meer doen binnen vijf jaar. Geen geldige psychische verklaring = geen werk als machinist (of HC of TRDL for that matter). Een uitzondering daarop is de herkeuring indien ik als aanvrager bezwaar heb tegen de uitslag. Als het nou echt een kansloze zaak was dan zou ik het niet proberen, maar het is een twijfelgeval geweest waarbij de uitslag slechts nipt naar de negatieve kant is gevallen en ik vind de conclusies daaruit niet bij mij passen. Zowel school als het stagebedrijf van de afgelopen twee jaar delen deze mening.

Zit me nu alleen af te vragen waar deze tweede keuring dan plaats zal vinden. Ik neem aan dat dit bij een andere locatie is om 'beinvloeding' vanuit de vorige test zoveel mogelijk te voorkomen (?)

Nairobus
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door Dwarsligger » vr 14 feb 2014 00:14

Dit was dus een aanstellingskeuring en als je afgekeurd wordt krijg je volgens mij nooit een herkeuring. Iedereen die wordt afgekeurd is het daar niet mee eens, en dan zouden ze iedereen moeten herkeuren. NS heeft andere eisen dan bijvoorbeeld andere bedrijven aan de keuring. Er zit waarschijnlijk ook verschil in de keuring van jou opleiding en die van de NS. Als het je periodieke keuring zou zijn krijg je vaak wel een herkansing. Mocht je bij een ander bedrijf solliciteren, Arriva bijvoorbeeld kan je gewoon opnieuw een keuring ondergaan.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door pe_pe » vr 14 feb 2014 00:24

Volgens de website van IL&T:
IL&T schreef:Uitvoeren van herkeuringen
Wanneer een aanvrager bezwaar heeft tegen de uitslag van een medische of psychologische keuring kan een herkeuring worden aangevraagd. Dit kan bij een ander erkend keuringsinstituut dan waar de keuring in eerste aanleg is uitgevoerd.

In dat geval zou je dus contact op moeten nemen met een ander keuringsinstituut naar keuze. Die zouden je daarover verdere informatie moeten kunnen geven:
IL&T schreef:Psychologische keuringen
Voor het uitvoeren van psychologische keuringen zijn erkend:
  • ArboNed B.V.
  • HP Groep BV
  • [s]TestNed BV[/s]
  • Human Company BV
  • PKG Bedrijfspsychologen
  • Frink BV

TestNed heeft wettelijk een keuringsreglement waarin de mogelijkheid beschreven moet zijn om een herkeuring aan te vragen, maar dat keuringsreglement zie ik niet op hun website. (Daarin staat misschien ook een bezwaartermijn of iets dergelijks...)

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door Dwarsligger » vr 14 feb 2014 00:51

Ja allemaal leuk en aardig maar wie gaat die herkeuring betalen ???????

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door pe_pe » vr 14 feb 2014 01:20

Als het alternatief is om 5 jaar lang het beroep waar je voor bent opgeleid niet uit te mogen oefenen, terwijl je al een baan aangeboden hebt gekregen, is het financieel waarschijnlijk het aantrekkelijkst om die herkeuring aan te vragen, ook als je er zelf voor zou moeten betalen.

pe_pe
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door Dwarsligger » vr 14 feb 2014 11:55

Denk niet dat de werkgever daar mee akkoord gaat. Zoals ik al zei er zijn meerdere bedrijven als NS en daar kan je je gewoon opnieuw laten keuren zelfs bij testned zelf

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door zone5324bericht » vr 14 feb 2014 12:22

bij Human Company heb je altijd de mogelijkheid om de uitslag eerst zelf te zien en als je het er niet mee eens bent om daar uitleg over te vragen.
Tevens geven ze je de mogelijkheid om de uitslag niet meteen door te sturen naar de opdrachtgever.

Maar ook voor dit punt zou ik zeggen, dat je gewoon contact op moet nemen met de opdrachtgever om daar eens na te gaan hoe zij erover denken.
Als je de hele situatie uitlegt, zullen ze ook wel begrijpen, dat je eerste keuring voor de opleiding wel positief was en misschien bij de laatste keer een moment van onbegrip niet voor altijd "ongeschikt" als uitslag zou moeten hebben...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door pe_pe » vr 14 feb 2014 12:51

Nairobus, waar heb je precies vandaan dat je bij een afkeuring 5 jaar lang geen nieuw PO meer mag ondergaan? In het Besluit spoorwegpersoneel 2011 zie ik alleen staan dat als je wordt goedgekeurd, het keuringsinstituut een verklaring van psychologische geschiktheid afgeeft die dan in jouw geval 5 jaar geldig is. Er staat niet dat een afkeuring ook 5 jaar geldig is. Het zou kunnen zijn dat de NS voor zichzelf besloten heeft om de wettelijke keuring specifiek bij TestNed ook te misbruiken als eigen keuring en/of dat ze je na een afkeuring 5 jaar niet willen aannemen, maar dat betekent niet dat een andere werkgever een herkeuring niet zal accepteren. Wel maak je bij een andere werkgever natuurlijk meer kans met een verklaring van psychologische geschiktheid al op zak dan met het verhaal dat je al eens bent afgekeurd, maar er vertrouwen in hebt dat je een nieuwe keuring wel door komt.

Voor een herkeuring naar TestNed gaan lijkt me niet verstandig: Ongeacht de toekomstige werkgever van een machinist moeten ze precies dezelfde wettelijke keuring uitvoeren. Dat ze bij een goedkeuring in feite zouden toegeven dat ze de eerste keer fout zaten, kan in je nadeel werken. Je zou het keuringsreglement bij TestNed moeten opvragen om te zien of daar bij herkeuring iets staat waar je je voordeel mee kunt doen.

pe_pe
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door mat_64 » vr 14 feb 2014 16:56

Daarnaast is je keuring voor de opleiding al een geldige keuring (die is minsten BB) die is namelijk ook gewoon 5 jaar geldig. Inderdaad heeft NS een iets strengere aanstellingskeuring (strenger dan VB) dan de I&M norm.
Veel spoorbedrijven hanteren een termijn van 2 jaar voor sollicitatie uitsluiting, ook NS, ongeacht waar je in het traject uitvalt. Dat geld per bedrijf, niet branche breed. (Eigen ervaring!!)

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Herkeuren PO. Ervaringen? door Nairobus » vr 14 feb 2014 19:02

Dwarsligger schreef:Dit was dus een aanstellingskeuring en als je afgekeurd wordt krijg je volgens mij nooit een herkeuring. Iedereen die wordt afgekeurd is het daar niet mee eens, en dan zouden ze iedereen moeten herkeuren. NS heeft andere eisen dan bijvoorbeeld andere bedrijven aan de keuring. Er zit waarschijnlijk ook verschil in de keuring van jou opleiding en die van de NS. Als het je periodieke keuring zou zijn krijg je vaak wel een herkansing. Mocht je bij een ander bedrijf solliciteren, Arriva bijvoorbeeld kan je gewoon opnieuw een keuring ondergaan.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat iedereen het er mee oneens zal zijn. Echter, ik denk zelf dat ik gegronde redenen heb om het er mee oneens te zijn. Ik heb in ieder geval diverse mensen gesproken waaronder ook mensen die inmiddels anderhalf jaar met mij hebben samengewerkt (collega's, managers en mentoren van zowel NSR als NSO). Hieruit komen de argumenten waarop ik ben afgekeurd niet naar voren, sterker nog men heeft daar juist een heel positieve indruk over mij.
Ook als ik mijn huidige keuring naast mijn keuring van twee jaar geleden leg zie ik grote verschillen die er eigenlijk niet zouden moeten zijn...

pe_pe schreef:Volgens de website van IL&T:
IL&T schreef:Uitvoeren van herkeuringen
Wanneer een aanvrager bezwaar heeft tegen de uitslag van een medische of psychologische keuring kan een herkeuring worden aangevraagd. Dit kan bij een ander erkend keuringsinstituut dan waar de keuring in eerste aanleg is uitgevoerd.

In dat geval zou je dus contact op moeten nemen met een ander keuringsinstituut naar keuze.

Dat is goed om te horen. Ik heb hier al veel verschillende geluiden over gehoord en de meesten beweren dat je bij hetzelfde keuringsinstituut op moet. Zelf vind ik het lastig om daarin vertrouwen te leggen, omdat ik niet denk dat dezelfde mensen 'neutraal' naar zo'n tweede testuitslag kunnen kijken. Dat is mens-eigen en ligt overigens niet aan het betreffende keuringsbureau. Stel nou dat de test in eerste instantie heel anders uit zou vallen, dan worden er natuurlijk weer vragen gesteld over hoe dat mogelijk is, en zo kan je aan de gang blijven!

Dwarsligger schreef:Ja allemaal leuk en aardig maar wie gaat die herkeuring betalen ???????

Een herkeuring betaal ik met alle liefde zelf. Ik heb heel veel overgehad om dit vak uit te mogen oefenen en ben bereid om nagenoeg iedere mogelijkheid aan te grijpen om alsnog die baan te krijgen glimlach

zone5324bericht schreef:bij Human Company heb je altijd de mogelijkheid om de uitslag eerst zelf te zien en als je het er niet mee eens bent om daar uitleg over te vragen.
Tevens geven ze je de mogelijkheid om de uitslag niet meteen door te sturen naar de opdrachtgever.
Maar ook voor dit punt zou ik zeggen, dat je gewoon contact op moet nemen met de opdrachtgever om daar eens na te gaan hoe zij erover denken.
Als je de hele situatie uitlegt, zullen ze ook wel begrijpen, dat je eerste keuring voor de opleiding wel positief was en misschien bij de laatste keer een moment van onbegrip niet voor altijd "ongeschikt" als uitslag zou moeten hebben...

De uitslag is vrijwel direct al doorgestuurd naar de opdrachtgever. Ik scheen inderdaad de mogelijkheid gehad te hebben om dit te blokkeren, maar heb dit niet meegekregen tijdens het gesprek (needless to say was ik er nogal van geschrokken om te horen dat ik een negatief advies kreeg).

Wat betreft contact met de opdrachtgever. Dit is vooralsnog een beetje een hoofdbreker. Ik heb in eerste instantie contact gezocht met de school en die heeft verwezen naar het testbureau. Het testbureau heeft inderdaad verwezen naar de opdrachtgever, maar de opdrachtgever heeft dus weer terugverwezen naar school. Tot op heden heb ik het idee dat niemand eigenlijk kennis heeft van die regel dat je recht hebt op een herkeuring indien je het er niet mee eens bent...

pe_pe schreef:Nairobus, waar heb je precies vandaan dat je bij een afkeuring 5 jaar lang geen nieuw PO meer mag ondergaan?

Diverse bronnen hebben gezegd dat een keuring voor 5 jaar geldig is, en dat een afkeuring dus ook betekent dat je 5 jaar lang geen nieuwe keuring mag doen.

mat_64 schreef:Daarnaast is je keuring voor de opleiding al een geldige keuring (die is minsten BB) die is namelijk ook gewoon 5 jaar geldig. Inderdaad heeft NS een iets strengere aanstellingskeuring (strenger dan VB) dan de I&M norm.
Veel spoorbedrijven hanteren een termijn van 2 jaar voor sollicitatie uitsluiting, ook NS, ongeacht waar je in het traject uitvalt. Dat geld per bedrijf, niet branche breed. (Eigen ervaring!!)

Dat is in ieder geval goed nieuws! Dat zou betekenen dat ik dus alsnog kans maak om bij een ander bedrijf aan de slag te kunnen. Als ik echt vijf jaar lang op een soort van zwarte lijst terecht zou komen dan zou ik waarschijnlijk niet eens de motivatie meer vast kunnen houden om mijn huidige opleiding af te ronden (ook omdat ik dan a la minute op zoek zou moeten naar een totaal andere tak van sport en ik na vijf jaar waarschijnlijk bijna alle kennis over het spoor wel weer vergeten ben).

Beetje een lang verhaal zo, maar in ieder geval bedankt allen voor het antwoorden. Het geeft weer een aantal heldere inzichten die ik zeker zal gebruiken glimlach

Nairobus

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor