Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Werken in het buitenland

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Werken in het buitenland door GlenSpey » vr 28 maart 2014 12:53

Denk niet dat hier mensen zitten die een dergelijke ervaring hebben, maar ik vraag het toch maar even.

Onlangs ben ik geslaagd voor het theoretisch examen goederenmachinist. Hartstikke fijn natuurlijk, maar ik zou liever reizigersmachinist zijn. Dat laatste is me door omstandigheden echter niet gelukt. Ik ben daarom de mogelijkheden aan t onderzoeken om alsnog reizigersmachinist in het buitenland te worden. Met buitenland bedoel ik België (Vlaanderen) of Engeland. Zijn hier mensen die voor een reizigersvervoerder in die twee landen werken? Kunnen jullie mij dan meer vertellen over de eisen die daar aan je gesteld worden? (Talenkennis, vooropleiding, hoe kijken ze ertegenaan dat je uit het buitenland komt en daar dus nog niet woont/geen werkvergunning hebt, opleiding die je daar kan verwachten etc.)

Voor de duidelijkheid: ik ben dus nu in het bezit van de vergunning machinist goederen, maar kan hier in Nederland de komende jaren geen examens meer doen als reizigersmachinist. Een paar jaar aan de slag als goederenmachinist is een optie, maar dat schijnt momenteel erg lastig te liggen wegens een gebrek aan plaatsingsmogelijkheden.

Naast dit alles lijkt een opleiding tot tram- of metrobestuurder me ook nog wel tof, maar daar kan ik op dit moment geen vacatures in vinden (ik weet dat de HTM tot enkele dagen terug een uitvraag had, maar daar ben ik dus al te laat voor verdrietig )

GlenSpey
Bericht Re: Werken in het buitenland door wimk » vr 28 maart 2014 13:54

Over werken in het buitenland kan ik je helaas geen informatie geven.

Maar je geeft aan ook interesse te hebben in trambestuurder, maar dat daarvoor op dit moment geen vacature aanwezig is. Nu hoef je niet te wachten op een vacature. Je kunt ook gewoon een open sollicitatie indienen. Natuurlijk niet vermelden dat het je tweede keuze is, maar gewoon een enthousiast verhaal waarom juist jij persoonlijk de ideale kandidaat zal zijn voor het trambedrijf om aan te nemen. Wie weet kom je op deze manier in de picture bij het bedrijf. Wellicht hebben ze niet direct een plaats beschikbaar, maar je bent in ieder geval in beeld.

Succes met solliciteren.

wimk
Bericht Re: Werken in het buitenland door zone5324bericht » vr 28 maart 2014 14:16

je hebt een Europese vergunning, dus je kunt ermee in elke EU land aan de slag.
natuurlijk wel rekening houdende met talenkennis en je moet in elke land wel opgeleid worden.
de regels van de huidige vergunningen laten 2 landen naast je eigen land toe, maar voor de praktijk is al bepaald, dat het slechts 1 land naast je eigen land mag zijn.
dit, omdat taal en nationaal beveiligingssysteem te lastig zou zijn om dat voor meer dan 1 extra land te toen.

wat ik echter ook wil vertellen.
als je hier gezakt bent voor je reizigers examen, zal dat opgenomen zijn in je dossier.
2x zakken is in Nederland op de zwarte lijst komen en niet meer opnieuw examen mogen doen.
ga je in het buitenland solliciteren, moeten ze daar de gegevens krijgen uit je eigen land en dan weten ze daar ook meteen, dat je de reizigers module niet gehaald hebt en dat je daarvoor (voorlopig) geen examen meer mag doen.

volgens mij wordt het dus lastig om in het buitenland reizigersvervoer te gaan rijden nu je in het bezit bent van een Europese vergunning machinist.

ik weet ook, dat de RET een tijdje terug metrobestuurders aan het zoeken was, maar dan wel met een 0-uren contract.
geldt ook voor de tram hier in Rotterdam.
uitzendbureaus hebben het meest werk aan werving en plaatsing overgenomen.

je kunt toch beter proberen om z.s.m. bij een goederenvervoerder aan de slag te gaan.
dan kun je in ieder geval ervaring op doen.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Werken in het buitenland door GlenSpey » vr 28 maart 2014 18:15

Ah verdomme, das niet waar ik op had gehoopt.
Op dit moment zijn er geen vacatures meer voor tram- of metrobestuurder bij welk bedrijf dan ook in Nederland, dus dat is nu ff geen optie meer vrees ik. Of er moet op korte termijn iets komen, maar dat zal wel niet.

Verder heb ik gehoord dat de wereld van t goederenvervoer t zwaar heeft op het moment. Geloof dat er onlangs 2 bedrijven op de kop zijn gegaan.
Er zijn wel wat vacatures, maar die vragen alleen mensen die al een paar jaar ervaring hebben. Dat kan ik als leerling natuurlijk wel vergeten!

GlenSpey
Bericht Re: Werken in het buitenland door zone5324bericht » vr 28 maart 2014 18:34

het zal nergens makkelijk gaan...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Werken in het buitenland door Treinboy » za 05 apr 2014 00:06

Glenspey,

Ik ken je verhaal natuurlijk niet volledig maar ik zou zeggen dat je al een heel eind bent omdat je een Europese vergunning op zak hebt. Je geschiktheid als machinist is daarmee in principe bewezen. Los van goederen of reizigers. Misschien als je contact opneemt met de NMBS en dit aangeeft, dat je mogelijk een opleidingsplaats kunt krijgen bij de eerstvolgende ronde?

Bij gebrek aan vacatures in Nederland wilde ik een paar jaar geleden ook naar Belgie. Ik deed de selectieprocedure in Brussel om voor de NMBS treinbestuurder te worden. Dit terwijl ik nog woonde in Amsterdam.

De selectieprocedure leek wel op die bij de NS. Ik begon met een voorlichtingsdag en een paar weken later een intelligentietest, goed te doen. Daarna werd ik opgeroepen voor het interview. Daar waar ik dit in Nederland een lachertje vond (STAR interview), was dat in Belgie veel serieuzer. Drie heren die mij van alles vroegen, ook over techniek, wet van ohm etc, en zeker hier gaat je Nederlandse nationaliteit ter sprake komen. Maar het zal geen enkel probleem zijn, zo lang je maar zeker weet dat je daar wilt werken en je hen daarvan kunt overtuigen (Eventueel verhuizen etc). Als je hier doorheen komt, wacht je nog een medisch en psychologische test. Die is in Nederland weer wat spannender. Knoppen/pedalentest en vigilantietest heb ik namelijk nooit gehad in België. Wel kreeg ik daar in die laatste ronde een geheugentest. Taalprobleem stelt zich niet als je in Antwerpen solliciteert. Hooguit wat moeite met sommige accenten.

Dus mocht je hiermee toch te maken krijgen, weet je ongeveer wat je wachten staat glimlach Hopelijk kom je terecht waar je wilt zijn!

Treinboy
Medewerker NS
Medewerker NS
Bericht Re: Werken in het buitenland door zone5324bericht » za 05 apr 2014 12:08

maar houdt er rekening mee, dat de regels in de afgelopen jaren wel veranderd zijn.

proberen staat echter altijd vrij.
de NMBS maakt nu ook op tv reclame om personeel te verkrijgen en daar zitten ook treinbestuurders bij.
dus nee heb je en ja kun je krijgen...

succes ermee...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Werken in het buitenland door GlenSpey » vr 11 apr 2014 12:09

Bedankt voor de tips glimlach heb nog even een kijkje genomen op de site van de NMBS, maar kan op dit moment geen vacatures vinden voor treinbestuurders.

Zelfde geldt een beetje voor de goederenwereld. Ik moet een stageplek hebben, maar lijkt erop dat ik daar niet tussen ga komen (3 sollicitaties zijn tot nog toe op niets uitgelopen). Lijkt erop dat ik maar totaal iets anders moet gaan zoeken nee

GlenSpey
Bericht Re: Werken in het buitenland door Bordensteker » vr 11 apr 2014 15:08

Het is een beetje zoeken, want treinbestuurders hebben ze nu kennelijk even weer geen vacatures voor. Maar er is nog een omweggetje mogelijk: ze zoeken nog wél “Bestuurders Rangeringen” – zij het dan alleen voor de regio’s Gent en Brussel. Dit is voor het reizigersgebeuren (goederen is afgesplitst in de vorm van het verzelfstandigde NMBS Logistics).
http://www.despoorwegenwervenaan.be/job ... video-1009

Ik ben zelf in 2007 in de selectie geweest en eerst afgewezen. Maar als een vacature opnieuw wordt bekendgemaakt mag je dan weer meedoen en bij de tweede poging had ik me beter voorbereid, met name op de vraag “waarom niet in Nederland”. Ik heb toen mijn banden met België benadrukt en ook het feit dat ik van oorsprong grensstreekbewoner ben. Ze hebben me toen wederom niet voldoende beoordeeld voor treinbestuurder, maar wél voor Bestuurder Rangeringen. En dat is gelukt en bleek achteraf eigenlijk technisch en operationeel interessanter te zijn, dus ik heb mijn jongensdroom alsnog verwezenlijkt.

Bestuurder Rangeringen is voor hen een wat kleinere investering omdat je door een beperkte actieradius niet zoveel wegkennis hoeft te leren. De opleiding valt daardoor wat korter uit. De kennis van seinen en voorschriften en zo is wel hetzelfde.

Talenkennis: voor Brussel vragen ze wellicht wel een beperkte kennis van het Frans, maar dát weet ik niet.
In Gent heb je aan Nederlands voldoende, al zul je wel aan het dialect moeten wennen!
Of jouw vooropleiding voldoende wordt gevonden, en of het feit dat je al in opleiding bent genomen voor machinist hier aanvullend bewijs voor kan zijn, dat kan ik niet beoordelen. De formele eisen noemen uiteraard Belgische schoolopleidingen. Ik heb het niveau van mijn Nederlandse gymnasiumdiploma destijds moeten laten bevestigen door een ministerie in Brussel.

Net als voor elke baan moet je hen zien te overtuigen dat jij een goede keus bent. Dan moet je in elk geval goed nadenken over wat je gaat zeggen als ze over je opleidingsresultaat in NL beginnen!
Werkvergunning is niet aan de orde, mits je in de EU mag werken, en dat mag ik bij jou aannemen.
Ik had het voordeel dat ik vanuit mijn geboorteplaats binnen een halfuur op de voorziene werkplek kon zijn. Antwerpen Noord ligt voor de Belgen erg aan de rand van het land, en men krijgt veel met files te maken. Maar vanuit de grensstreek is die ligging juist een voordeel. Ze hebben altijd te weinig mensen die uiteindelijk op Antwerpen Noord willen blijven, of Antwerpen Centraal voor de reizigers, de meeste treinbestuurders proberen na enige tijd in een depot dichter bij huis een formatieplaats te bemachtigen, en ze vertrouwden er denk ik op dat ik juist blij zou zijn met de voor mij erg korte reisafstand.

Overigens weet ik dat ze (net als in Nederland) soms recruteren via externe bureaus of via zoiets als de UWV’s. De naam Jobat is me daarvan bijgebleven, en zie eens wat dat oplevert:
http://www.jobat.be/nl/word-treinbestuu ... 27974.aspx

NMBS Logistics zoekt dus (ik geef toe: met ingang van gisteren) weer wél goederentreinbestuurders!
In de tekst van die link staat een tamelijk standaardverhaal, en zodoende staat er ook dat je in “ééén” (driemaal recht is scheepsrecht zeker?) van de vier Production Area’s woonachtig moet zijn. Dat lijkt in tegenspraak met dat ze deze keer juist voor Gent mensen zoeken. Die ze in Antwerpen gaan opleiden!, maar dat gebeurt wel vaker, hangt samen met waar leslokalen en zo beschikbaar zijn.

Samenvattend lijkt me dat jij met jouw uitgesproken reizigerswens het beste de omweg via Bestuurder Rangeringen kunt proberen. Eens je binnen bent en de opleiding met succes hebt afgerond kun je na enige tijd ervaring opgedaan te hebben namelijk sowieso in aanmerking komen om door te stromen naar Treinbestuurder (reizigers). Ze kijken dan naar je daadwerkelijke capaciteiten in plaats van naar wat je op papier waard bent, en de hogere vooropleidingseis voor een rechtstreekse opleiding voor Treinbestuurder telt dan niet meer mee.

Maar TB Goederen is beslist ook interessant hoor.

Een groter verschil is in feite dat de grote NMBS mensen aanneemt als “statutair bediende”, wat min of meer een soort overheidsbaan betekent (niet al te vet salaris maar een grote werkzekerheid en een erg goed pensioen), terwijl NMBS Logistics (en ook de andere private operatoren zoals bijvoorbeeld Crossrail) juist mensen tewerkstelt als “contractueel arbeider”. Van begin af aan een betere beloning en vaak een auto van de zaak, maar géén bijzondere werkzekerheid. Overigens betekent die werkzekerheid dat de NMBS een eenmaal geslaagde TB nadien moeilijk meer kan ontslaan, maar als je je werk niet goed aan kan zullen ze je wel alternatief tewerkstellen, en daar worden mensen soms levenslang ongelukkig door. Soms kun je maar beter ergens ontslagen worden en je pijlen op iets anders moeten richten! Mijn werk op de rangeerloc is me beter bevallen dan alles wat ik ervoor al gedaan heb, en dat wás toch al behoorlijk interessant.

Tenslotte: vanavond houdt Chris Westerduin trouwens voor de afdeling Zeeland van de NVBS een dialezing over zijn werk als flexibele goederenmachinist. Helemaal in Middelburg, aanvang 19:45 .
http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Zeeland#a11463
Een goed voorbeeld van een door de afsplitsing van NS Goederen tot zuiver reizigerstreinen veroordeelde NS-machinist die terecht meende dat goederenvervoer interessanter kan zijn dan je zou denken.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Werken in het buitenland door zone5324bericht » za 12 apr 2014 00:32

na 14 jaar openbaar vervoer in 2012 overgestapt naar goederen.
in het ov nooit machinist geweest.
ben lokaal begonnen en dat doe ik ook nog steeds.
zit op de Waalhaven en vermaak me daar uitstekend.

er is niet zoveel werk meer als vroeger, dus niet zoveel variatie, maar vooral radiografisch is hartstikke leuk.
het is dan net of je modelbaan schaal 1 op 1 aan het rijden bent.

ik weet trouwens wel, dat DB Schenker kort geleden ook voor in België machinisten zocht en die zouden ook onder het bediende statut vallen...

wat betreft werkzekerheid zal in België de komende jaren nog best wel eens wat kunnen veranderen. ze willen vanuit de politiek naar gelijkgesteldheid...
en volgens mij moet je eerst maar werk krijgen, voordat je je druk moet maken om een vaste baan of mogelijk geen werk meer naar een bepaalde tijd...

zone5324bericht
OV Medewerker

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor