Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Contact machinis-conducteur-treindienstleider

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Contact machinis-conducteur-treindienstleider door wimk » do 10 apr 2014 08:19

In het kader van "vraag het de deskundige" hierbij een vraagje over communicatie over en weer.
(voor moderator: als deze post in een verkeerde groep staat, zet m dan even op de juiste plaats?)

Mijn vraag:
Ik vraag me af, hoe het contact verloopt tussen machinist - conducteur - treindienstleider (voorlopig even in deze driehoek). Als één van deze contact met een ander wil, hoe krijgt hij/zij dan contact?

Eerst wat geschiedenis:
1. Vijftig jaar geleden.
Machinist-Conducteur : Machinist zegt door de luidspreker in de trein "Hc, kun je even naar voren komen?". Alle reizigers genieten mee.
Machinst-treindienstleider: Machinist stopt trein bij een sein, klimt uit de cabine in de ballast, gaat naar de telefoonkast, neemt de hoorn op, belt met het lokale seinhuis. Die belt door naar de post-T.
Treindeinstleider-machinist: Zet het sein op rood. Trein stopt, machinist stapt uit en neemt per telefoon contcact op met het seinhuis. Of treindienstleider wacht tot trein op een station stilstaat. Door de luidspreker op het station schalt dan "wil de mc van trein 1234 post-T bellen?" Alle reizigers vragen zich af wat ze met dit omroepbericht moeten
Voor de punctualiteit van de dienst allemaal niet zo fijn, je hebt zo tien minuten vertraging. Kon dus alleen in bijzondere gevallen.

2. dertig jaar geleden
Machinist-Conducteur : Nog steeds hetzelfde
Machinist-Treindienstleider : Via mobilofoon. Alle andere machinisten horen het gesprek mee, worden afgeleid. Moeten bewust zijn dat oproep wel/niet voor hen bestemd is ("machinist van trein 8812, kunt u zich melden, over", en "over en sluiten". Iedereen geniet mee van een gesprek.

3. Anno nu
Tegenwoordig is er zoiets als mobiele telefoon.. Maar ik stel me voor, dat daarvoor niet het privé nummer van de mensen moet worden gebeld. Machinist en conducteur wisselen even hun nummers uit voordat ze op de trein stappen. Mijn nummer is 06-1234567 of zoiets, nee, dat zal het wel niet zijn.
Is er zoiets als spoor-telefoon, met b.v. het nummer van de trein als telefoonnummer? Hoe weet de treindienstleider welk nummer ze moeten bellen als ze de machinist van een bepaalde trein willen spreken? Hoe weet de conducteur welk nummer hij moet bellen als hij de machinist wil spreken?
Is er een speciale telefoon, of een speciale app op een gewone telefoon?

Kortom, hoe wordt moderne telematica toegepast bij de communicatie over en weer?

wimk
Bericht Re: Contact machinis-conducteur-treindienstleider door pe_pe » do 10 apr 2014 11:22

wimk schreef:Is er zoiets als spoor-telefoon, met b.v. het nummer van de trein als telefoonnummer? Hoe weet de treindienstleider welk nummer ze moeten bellen als ze de machinist van een bepaalde trein willen spreken?
Er is GSM-R met functionele adressering.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Contact machinis-conducteur-treindienstleider door seinhuis » do 10 apr 2014 14:42

wimk schreef: 3. Anno nu
Tegenwoordig is er zoiets als mobiele telefoon.. Maar ik stel me voor, dat daarvoor niet het privé nummer van de mensen moet worden gebeld. Machinist en conducteur wisselen even hun nummers uit voordat ze op de trein stappen. Mijn nummer is 06-1234567 of zoiets, nee, dat zal het wel niet zijn.
Is er zoiets als spoor-telefoon, met b.v. het nummer van de trein als telefoonnummer? Hoe weet de treindienstleider welk nummer ze moeten bellen als ze de machinist van een bepaalde trein willen spreken? Hoe weet de conducteur welk nummer hij moet bellen als hij de machinist wil spreken?

Kortom, hoe wordt moderne telematica toegepast bij de communicatie over en weer?

Machinist <-> conducteur: Elk treinpersoneel heeft een portofoon bij zich. Door het instellen van hun treinnummer, heeft elke trein zijn eigen kanaal. Hierdoor kan er onderling gecommuniceerd worden zonder andere het horen. Ook is er een open kanaal, met een bereik van maximaal 1 kilometer.

Machinist -> Treindienstleider: De communicatie loopt via GSM-rail. Als de machinist op de bok stapt, toets hij/zei de treinnummer in. De GSM-rail weet altijd waar de trein bevind. Als de machinist een treindienstleider wil bellen, dan word de verbinding altijd met de post verbonden van het gebied waar de trein zich bevind. Andere treinen kunnen niet mee luisteren.
Bij een ernstige calamiteit gaat de communicatie via een noodkanaal. Alle treinen in dat gebied kunnen mee luisteren naar het gesprek.

Treindienstleider -> Machinist: Als de treindienstleider een trein wilt bellen, toets of klikt hij/zei de treinnummer in. Er word met GSM-rail automatisch ''gebeld'' met het juiste trein. Andere treinen kunnen niet mee luisteren.
Bij een ernstige calamiteit gaat de communicatie via een noodkanaal. Alle treinen in dat gebied kunnen mee luisteren naar het gesprek.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Contact machinis-conducteur-treindienstleider door Dwarsligger » do 10 apr 2014 18:47

seinhuis schreef:
wimk schreef: 3. Anno nu

Machinist <-> conducteur: Elk treinpersoneel heeft een portofoon bij zich. Door het instellen van hun treinnummer, heeft elke trein zijn eigen kanaal. Hierdoor kan er onderling gecommuniceerd worden zonder andere het horen. Ook is er een open kanaal, met een bereik van maximaal 1 kilometer.
Niet helemaal.. er is 1 kanaal op 1 frequentie, door het invoeren van het treinnummer op de portofoon wordt zodra de spreeksleutel wordt ingedrukt een 5tvo(ook bekend van de oude brandweer scanner verzonden waardoor de porto's met de zelfde nummers deze oproep ontvangen en kunnen terugpraten. Op drukke stations komt het wel voor dat het kanaal zo belast is dat je door elkaar heen zit te praten, daarom is veiligheidscommunicatie van belang! Ook is er een noodknop aanwezig welke het kanaal open gooit en iedereen in de buurt jouw bericht kan meeluisteren. Ook is er een algemene oproep mogelijk waardoor je dus bijvoorbeeld even kan vragen om een aansluiting over te nemen

Machinist -> Treindienstleider: De communicatie loopt via GSM-rail. Als de machinist op de bok stapt, toets hij/zei de treinnummer in. De GSM-rail weet altijd waar de trein bevind. Als de machinist een treindienstleider wil bellen, dan word de verbinding altijd met de post verbonden van het gebied waar de trein zich bevind. Andere treinen kunnen niet mee luisteren.
De gsmr is niets meer dan gewoon een telefoon waarbij het treinnummer dus het telefoonnummer is. De gsmr weet dus niet waar je bent maar het werkt dus met het zelfde principe als met een gsm. ook is er net als bij de portofoon een open verbinding mogelijk om collega's indien nodig op bepaalde zaken te attenderen.

Treindienstleider -> Machinist: Als de treindienstleider een trein wilt bellen, toets of klikt hij/zei de treinnummer in. Er word met GSM-rail automatisch ''gebeld'' met het juiste trein. Andere treinen kunnen niet mee luisteren.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Contact machinis-conducteur-treindienstleider door Dwarsligger » do 10 apr 2014 18:48

Ook heeft iedere machinist en conducteur een ''spoortelefoon'' maar dit is enkel voor contact met bijsturing of bepaalde diensten. Als treinpersoneel weet je elkaars telefoon nummer niet aangezien je via porto communiceert.

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor