Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit?

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » ma 23 jun 2014 01:38

Hallo allemaal,

Kan iemand mij nader toelichten hoe de psychologische test conducteur NS eruit ziet?. Wat moet je allemaal precies doen? Op internet vind ik uit één lopende antwoorden.

Hier ben ik wel nieuwsgierig na voordat ik ooit solliciteer.

Alvast super bedankt!

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door zone5324bericht » ma 23 jun 2014 03:28

uit de standaard kennis-, persoonlijkheids- & reactietesten, aangevuld met een rollenspel...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » ma 23 jun 2014 11:50

zone5324bericht schreef:uit de standaard kennis-, persoonlijkheids- & reactietesten, aangevuld met een rollenspel...

Hartelijk dank. Wat moet ik precies verstaan onder een kennis en persoonlijkheids test. Zijn deze erg moeilijk?
En is hier vooraf voor te leren?

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door John » ma 23 jun 2014 11:58

Nee.

Bij een persoonlijkheidstest krijg je allemaal vragen om een profiel te kunnen schetsen hoe jij als persoon bent. Kennis is vooral een test over algemene ontwikkeling. Taal, Rekenen en technisch inzicht.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » ma 23 jun 2014 15:08

Akkoord. Hartstikke bedankt. Wel had ik nog èèn vraagje. Ik had gevonden dat je in het begin een capiciteitentest krijgt. Nu heb ik mij laten vertellen dat deze in het psychologische gedeelte terug komt, klopt dit ook?
Want deze test werd wel als moeilijk ervaren. En bij reken en technisch inzicht, waar moet je dan aan denken? Zijn dat simpele sommen of moet je flink kunnem hoofdrekenen?

Ik ga zeker overwegen om ooit te solliciteren. Lijkt me een mooie functie!

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door John » ma 23 jun 2014 15:16

Meestal hebben dit soort testen een oplopend niveau. Beginnend met makkelijke opgaves met aan het eind zeer pittige, om te kijken op welk niveau je zit. Waarschijnlijk hoef je als conducteur echt niet de maximum score te halen.

Ik heb overigens geen ervaring met dit soort testen specifiek voor conducteur tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door zone5324bericht » ma 23 jun 2014 16:54

heb in de 16 jaar dat ik nu werk sowieso al 8 keer een PO gehad.
ze zijn wel een klein beetje veranderd, maar eigenlijk zijn ze grotendeels hetzelfde gebleven.
de kennistesten zijn zelfs grotendeels gelijk aan die van de keuring voor militaire dienst.

voor alle functies van de werkvloer krijg je dezelfde testen.
alleen is het per functie verschillend welke score je moet halen.

voor de reactie test moet een aankomend machinist een hogere score halen, dan een conducteur of mensen voor service of perron.

de persoonlijkheidstest kun je niet leren.
die vragen moet je gewoon naar waarheid invullen en dan gaat dat samen met een gesprek met een adviseur naar de opdrachtgever en die kijken dan of je persoonlijkheid past in hun plaatje.

de kennistesten vragen per functie een bepaalde uitslag (score).
eigenlijk is het middelbare school niveau en er wordt niet van je verwacht, dat je alles goed doet en al helemaal niet, dat je het af krijgt (er zijn bijna altijd meer vragen dan dat je tijd krijgt om ze te maken).

je op een PO voorbereiden is inderdaad lastig als je het voor de eerste keer gaat doen.
maar als je nog moet solliciteren, zou ik me niet zo druk om dat PO maken, maar meer om eerst door de briefselectie te komen.

ik heb in 2010 in een procedure voor metrobestuurder gezeten.
in die ronde waren er meer dan 1300 reacties, waarvan na alle rondes slechts 42 mensen aangenomen werden.

ook voor m'n huidige functie als machinist goederen waren meer dan 600 reacties binnengekomen en er zijn maar 15 mensen aangenomen.

het merendeel van degenen die solliciteren komen helaas niet eens door de eerste 2 ronden (briefselectie en sollicitatiegesprek).
het PO is meestal meer de vraag naar een bevestiging van de opdrachtgever, omdat ze in de eerste 2 ronden vaak al een keuze hebben gemaakt of de kandidaat geschikt is om bij hen te komen werken...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » di 24 jun 2014 00:38

zone5324bericht schreef:de kennistesten vragen per functie een bepaalde uitslag (score).
eigenlijk is het middelbare school niveau en er wordt niet van je verwacht, dat je alles goed doet en al helemaal niet, dat je het af krijgt (er zijn bijna altijd meer vragen dan dat je tijd krijgt om ze te maken).

Hartstikke bedankt voor je goede uitleg. Erg fijn om te zien dat iedereen hier echt moeite neemt in antwoorden.
Voor mij is het een stuk duidelijker geworden.

Wel heb ik nog een vraag wat betreft de kennistesten.
Waar bestaan deze uit, ruimtelijke figuren en meer wiskunde gericht? of is het echt voor makkelijker dan ik denk?
Dan weet ik ongeveer wat je kunt verwachten. Daarnaast, zijn hier ook mensen die het P&O hebben ervaren en wat was je algemene indruk aan het einde van deze dag? viel het mee, of had je het makkelijker verwacht?

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door zone5324bericht » di 24 jun 2014 02:49

als je in google zoekt krijg je wel een paar sites met voorbeelden...
vooral daar het toch voornamelijk standaard testen zijn...

daar ik er al veel gedaan heb, is het voor mij anders dan voor iemand die een PO voor het eerst doet, maar zenuwachtig is iedereen wel...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » di 24 jun 2014 13:05

zone5324bericht schreef:als je in google zoekt krijg je wel een paar sites met voorbeelden...
vooral daar het toch voornamelijk standaard testen zijn...

daar ik er al veel gedaan heb, is het voor mij anders dan voor iemand die een PO voor het eerst doet, maar zenuwachtig is iedereen wel...

Bedankt. Zou je mij een voorbeeld van een test die je op het P&O krijgt hier kunnen plaatsen? om iets een idee te krijgen. Het is mij ook duidelijk dat de eerste selecties het belangrijkste zijn, mocht je zover als het P&O komen dan ben je in feite al zo goed als aangenomen?"

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door zone5324bericht » di 24 jun 2014 13:53

natuurlijk is dat laatste niet helemaal zo, maar als je naar een PO mag heeft het bedrijf al wel voor je gekozen en willen ze nu alleen maar bevestiging...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door Tjoekie » di 24 jun 2014 19:55

zone5324bericht schreef:natuurlijk is dat laatste niet helemaal zo, maar als je naar een PO mag heeft het bedrijf al wel voor je gekozen en willen ze nu alleen maar bevestiging...

Eerste keer PO, viel je dat mee of tegen? En wat vond je van de dag zelf?

Tjoekie
Bericht Re: Waar bestaat de psychologische test conducteur NS uit? door zone5324bericht » di 24 jun 2014 23:49

mijn eerste keer voor het spoor was in 1998.
had toen natuurlijk geen enkel idee wat ik er kon van verwachten.
maar het sollicitatiegesprek is veel belangrijker.
bereid je goed voor op de functie waarop je solliciteert.
want zolang je nog geen uitnodiging voor een PO hebt gekregen, moet je je over een OO nog niet druk maken.
zoals ik al zei, valt meer dan 75 % af bij de brief en sollicitatiegeaprek.
die rondes zijn dus veel belangrijker. ..

zone5324bericht
OV Medewerker

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor