Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Wanneer opnieuw examen maken?

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » vr 04 jul 2014 17:59

Ik vroeg me af, wat is nou eigenlijk de termijn die de VVRV hanteert voordat je een theorie-module waar je voor gezakt bent (ook na het maken van een herexamen) weer opnieuw mag maken?
Op de website van het VVRV staat alleen dat een kandidaat recht heeft op 1 herexamen, maar over het maken van een volledig nieuw examen wordt eigenlijk niet gesproken. In de reglementen kan ik alleen terugvinden dat een behaalde theorie-module 1 jaar geldig is. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat een niet behaalde module ook 1 jaar 'geldig' is...

De diverse personen die ik hierover heb gesproken bieden ook geen antwoord. De een zegt 1 jaar, de ander 5 jaar en weer een ander noemt zelfs levenslang. Wat is juist? tevreden zon

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door Dwarsligger » zo 06 jul 2014 19:46

herexamen is voor het complete examen waar je 1 kans voor krijgt, daarna is het helaas einde oefening

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door seinhuis » zo 06 jul 2014 19:52

Artikel 13 zegt:

In uitzonderingsgevallen kan het bestuur van VVRV een tweede herkansing toestaan. In voorkomende gevallen dient de Kandidaat hiertoe schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij VVRV in te dienen. De motivering zal in elk geval een bepaalde mate van overmacht en onvoorzienbaarheid in zich moeten hebben. Geen overmacht of onvoorzienbaarheid is aanwezig, als de situatie waarop men zich wil beroepen, al voor aanvang van het examen bekend was en de Kandidaat besloten heeft om ondanks die al gekende situatie toch aan het examen deel te nemen. VVRV neemt binnen vier (4) weken na ontvangst van het verzoek een besluit en zal dit de Kandidaat schriftelijk meedelen.

Je heb dus misschien nog een kans.

seinhuis
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » zo 06 jul 2014 20:27

Dwarsligger schreef:herexamen is voor het complete examen waar je 1 kans voor krijgt, daarna is het helaas einde oefening

Ik vind dat moeilijk om te geloven, waarom zou je je gehele leven geen kans meer mogen krijgen voor zoiets? Zou wel erg extreem zijn...

seinhuis schreef:Artikel 13 zegt:

In uitzonderingsgevallen kan het bestuur van VVRV een tweede herkansing toestaan. In voorkomende gevallen dient de Kandidaat hiertoe schriftelijk een gemotiveerd verzoek bij VVRV in te dienen. De motivering zal in elk geval een bepaalde mate van overmacht en onvoorzienbaarheid in zich moeten hebben. Geen overmacht of onvoorzienbaarheid is aanwezig, als de situatie waarop men zich wil beroepen, al voor aanvang van het examen bekend was en de Kandidaat besloten heeft om ondanks die al gekende situatie toch aan het examen deel te nemen. VVRV neemt binnen vier (4) weken na ontvangst van het verzoek een besluit en zal dit de Kandidaat schriftelijk meedelen.

Je heb dus misschien nog een kans.

Al geprobeerd maar ze willen niet meewerken, ondanks dat mijn reden 'voldeed' aan de eisen.

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door zone5324bericht » zo 06 jul 2014 21:48

ze hebben ons tijdens de cursus ook de hele tijd gezegd, dat er slechts 1 herkansing per onderdeel is en als je het examen niet haalt je volgens wettelijke eisen geen machinist meer zou kunnen worden...
er is nooit iets gezegd over een termijn waarop toch weer herkanst kan worden.

je kan dit natuurlijk ook eens gewoon bij het VVRV navragen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » zo 06 jul 2014 23:06

Ik heb inderdaad al een bericht aan het VVRV gestuurd hierover, wacht nog op antwoord.

BIj mijn opleiding is eigenlijk vanaf het begin geroepen dat er een termijn van vijf jaar tussen zou zitten (maar nu ik er daadwerkelijk mee te maken heb gekregen hoor ik opeens allemaal verschillende dingen). Ik snap dat er een periode tussen moet zitten i.v.m. voorkennis over de examens die je dan ontwikkelt, maar ik vond vijf jaar al vrij lang eerlijk gezegd. 1 of 2 jaar was ook afdoende geweest, al helemaal omdat je toch afhankelijk bent van een werkgever die je eerst moet aannemen.
Maar levenslang? Dat raakt echt kant noch wal... Ik ben op papier namelijk wel gewoon goederenmachinist, maar dan zou ik dankzij een ongelukkige samenloop van omstandigheden dus nooit meer kunnen overstappen op persoonsvervoer, terwijl ik dat toch echt veel leuker vindt (ik heb alle andere examens wel gewoon gehaald, en ben op mijn eerste examen letterlijk op 1 vraag teveel gezakt) |-(

Als je iemand vermoord in dit land krijg je bij lange na nog geen levenslang, maar je word dus wel levenslang op de zwarte lijst gezet als je een paar vragen fout beantwoord bij het examen machinist :^)

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » ma 07 jul 2014 14:55

Even een korte update. Ik heb inmiddels een mailwisseling gehad met het VVRV. Ik had gevraagd wanneer het mogelijk is om na het zakken op een herexamen opnieuw examen te doen. Ik kreeg toen een rijtje met data aangeleverd waarop ik mezelf zou kunnen inschrijven. Met het vermoeden dat mijn vraag niet was begrepen heb ik opnieuw dezelfde vraag gemaild maar dan anders gesteld. Hierop werd geantwoord dat het weliswaar handig is om even te wachten, maar ik me nog steeds gewoon kan inschrijven voor de eerder aangeleverde data. Heb nu sterk de neiging om mezelf dan maar gewoon in te schrijven en het hele 'je kan nooit meer opnieuw examen doen' naar het land der fabeltjes te verwijzen. Toch voelt het nog niet helemaal lekker, ben ik misschien opnieuw fout begrepen? Wordt het mij zwaar aangerekend als ik me nu opnieuw inschrijf terwijl het misschien tóch weer niet de bedoeling was? Het klinkt namelijk haast te goed om waar te zijn...

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door pe_pe » ma 07 jul 2014 16:46

Wat heb je te verliezen? - Niet aanmelden is ook geen nieuw examen. Ze kunnen je hoogstens de kosten in rekening brengen voor een examen dat je niet mag maken. In dat geval maak je een goede kans om het kwijtgescholden te krijgen als je laat zien dat je twee keer bevestigd hebt gekregen dat je het examen wel mocht maken.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door Dwarsligger » ma 07 jul 2014 18:44

Maar aan de andere kant hoe komt het dat je een examen + een herexamen fout maakt? is niet voor niets dat er maar 1 x herkanst mag worden hé

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » ma 07 jul 2014 20:57

@Dwarsligger, gewoon heel veel pech gehad op een moment dat totaal niet uitkwam. Heb eigenlijk de hele periode voorafgaand aan de examens met het idee rondgelopen dat ik het allemaal voor niks had gedaan. Niet echt bevorderend voor je leerwerk

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door Bloemkooltje-Waldo » ma 07 jul 2014 21:06

Heb eigenlijk de hele periode voorafgaand aan de examens met het idee rondgelopen dat ik het allemaal voor niks had gedaan. Niet echt bevorderend voor je leerwerk
Hmmm... , maar zo wordt het doen van examens heel lastig (sweat)
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » ma 07 jul 2014 21:11

Inderdaad, achteraf gezien had het uitgesteld moeten worden en ik ben verkeerd voorgelicht, want het was eigenlijk nergens voor nodig om te denken dat het voor niets was. Maar zo is het wel tegen mij uitgelegd.
Niks meer aan te doen op dit moment, maar zuur is het wel. Heb toch 2 jaar opleiding min of meer weggegooid...

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door zone5324bericht » ma 07 jul 2014 23:35

weet niet hoe de regels nu zijn, maar heb pas vernomen, dat de regels wel weer veranderd zijn...
als ik het goed begrepen heb in het voordeel van de aspirant. ..

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » di 08 jul 2014 02:20

@zone5324
Weet je er toevallig nog iets meer over? Ik heb inderdaad ook begrepen dat er vanaf april wat zaken anders zijn geworden binnen de organisatie. Zo zijn ze nu niet meer aangesloten bij het BTC in Amersfoort, waar ik de examens nog heb moeten maken. Wat er verder dan nog veranderd is weet ik niet...

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door zone5324bericht » di 08 jul 2014 10:57

helaas...
voor mij was eigenlijk alles na 15-4-2013 voorbij.

heb daarna alleen af en toe wat opgepikt van STC-leerlingen.

echt betrouwbare details heb ik niet...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » wo 09 jul 2014 00:37

Oei balen, dus jij hebt het ook niet gehaald?
Wat ben je daarna gaan doen? Getuige je icoontje heb je nog wel iets bij t spoor weten te vinden dus??

GlenSpey
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door zone5324bericht » wo 09 jul 2014 07:54

oh sorry.

ik bedoelde, dat ik op 15 april 2013 mijn laatste examen gehaald had en dus klaar was (wegexamens niet meegeteld).

en zodra je die VVRV-examens gedaan hebt, ben je er van af en dan krijg je over het algemeen niets meer mee van veranderingen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Wanneer opnieuw examen maken? door GlenSpey » do 11 sep 2014 20:14

Goed, we zijn inmiddels een goed aantal maanden later.
Met het tweede herexamen is het niks geworden, toen men mijn naam opnieuw in de computers invoerde bleek dat het tóch weer niet kon. Ik zat er stiekem natuurlijk al op te hopen dat het gewoon wel zou kunnen. Helaas :(

Op dit moment is in ieder geval duidelijk het met de huidige regelgeving gewoon niet meer kan. Ook niet over vijf jaar of op een ander punt in de toekomst. Ik blijf het vreemd vinden dat men daar zó streng in is. Ik ben goederenmachinist, dus waarom het nodig is dat ik dan voor altijd uit het reizigersvervoer geweerd moet worden is me nog altijd een raadsel. Ook de mensen die ik gesproken heb uit 'het wereldje' weten daar eigenlijk geen antwoord op.

Maar toch is er nog hoop in de toekomst, het gerucht is mij ter oren gevallen dat de examens binnenkort op de schop gaan. In plaats van een gescheiden examen voor goederen- en reizigersmachinisten wordt het waarschijnlijk weer één totaalexamen. Ik heb geen idee wat dit voor mij kan betekenen want ik heb dus 1 deel wel en 1 deel niet, maar we hopen er het beste van.

GlenSpey

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Werken bij het spoor