Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Werken bij het spoor

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Na arbeidsvoorwaarden gesprek, toch twijfel bij wederhelft.

Over de werkzaamheden van spoorpersoneel.

Plaats een reactie

Bericht Na arbeidsvoorwaarden gesprek, toch twijfel bij wederhelft. door Jebbo » wo 18 nov 2015 21:15

Hoi allemaal,

Ik zal mij eerst even netjes voorstellen. Ik ben Jebbo Bouhuijs en net als velen verzot van alles met het spoor. Ik kijk al jaren uit naar de functie van machinist en heb halverwege september gesolliciteerd op deze functie met als standplaats Utrecht. Bij de NS ging het snel, telefonisch interview, interview met recruiter en teamanager en door naar assessment. Ook deze netjes door gekomen en de medische keuring was peanuts.

Arbeidsvoorwaarde gesprek gehad en kon aankomende 1 december beginnen. Ja jullie lezen het goed KON. Ik ben getrouwd en mijn wederhelft had in het begin toch wel moeite met mijn keuze, ze vind de nachtdiensten lastig en dubbel onregelmatige diensten zijn voor haar niet makkelijk. Daarnaast heeft zij in het verleden iemand voor de trein zien springen en denkt zij stellig dat ons leven met deze functie ernstig gaat veranderen. Na het arbeidsvoorwaarden gesprek heb ik nogmaals goed gesproken met mijn vrouw en waren wij er toch wel voor 99,9% uit om het te doen. Ondertussen had ik wel een mail gemaakt naar de NS met als melding er helaas vanaf te zien i.v.m. werk en privé. Deze mail niet verstuurd, maar op de 1 of andere manier via concepten alsnog verstuurd naar NSR Service & Operations.

Jullie raden het al ik was me van geen kwaad bewust en wachte op het contract, maar na 1,5 week nog niks dus gaan bellen. Helaas was het telefoonnummer van de P&O manager op de standplaats niet meer in gebruik. Raar want voor vragen moest ik me melden bij deze persoon. Via het servicecenter kwam ik er achter dat ze niet meer werkte bij de NS. Hierdoor kon ik de NS ook slecht bereiken. Uiteindelijk iemand gesproken en deze kon mij vertellen dat ik niet meer mee ging voor de functie, immers mijn toch verzonden mail was voor hun de bevestiging.

Ik heb er alles aan gedaan om ze te overtuigen dat ik deze functie heel graag wil vervullen, maar het schijnt dat de teammanager van de standplaats dat niet meer wil, vanwege de onzekerheid van mijn wederhelft. Ondertussen is de onzekerheid er niet meer maar heb ik dus geen baan als toekomstig machinist terwijl ik wel alles heb behaald om überhaupt aan de opleiding te mogen beginnen.

Er werd mij zelfs vermeld dat de kans om ooit machinist te worden weleens verkeken is, kortom door een stomme fout in mail contact en een kleine onzekerheid van mijn vrouw stoppen ze er helemaal mee. Veel geld mee gemoeid, maar blijkbaar is dat niet zo een ramp.

Weet iemand van jullie of voor mij inderdaad de kansen voorbij zijn, assessment is 5 jaar geldig en de medische keuring 3 jaar. Ik wil dit al zolang en nu ineens dit, dat mijn vrouw een springer heeft gezien moet de NS toch zien als een zeer vervelende en nare situatie die voor een ieder weer anders is. Zowel als machinist als reiziger zijn dit geen dingen die je zo even vergeet. De twijfel van mijn vrouw begrijp ik maar al te goed, maar nu we op 1 lijn liggen in deze functie wil ze juist dat ik er voor 200% voorga.

Weten jullie misschien nog een andere methode om alsnog mijn reis naar de functie voor machinist te kunnen afronden zodat ik mij daadwerkelijk kan inzetten in een functie waar ik al jaren naar uit kijk.

Hoor heel graag een antwoord van 1 van de mensen hier, en ik hoop echt in de toekomst als machinist mijn werk te doen.

Vriendelijke groet Jebbo.

Jebbo
Bericht Re: Na arbeidsvoorwaarden gesprek, toch twijfel bij wederhel door Moshi » do 19 nov 2015 04:42

Ik begrijp de NS wel, waar of niet, de kans dat jij alsnog snel afhaakt lijkt een stuk groter dan bij een andere kandidaat. En niet alleen jij hebt geïnvesteerd, een nieuwe werknemer kost in het begin ook meer dan die oplevert en de NS wil dat risico (begrijpelijk) niet nemen.

Afhankelijk van waar je woont zou je ook naar een regionale vervoerder kunnen kijken.

Een juridisch antwoord:
Op zich mag NS gegevens over jouw sollicitatieprocedure opslaan en jou op basis daarvan ook in de toekomst afwijzen. Maar persoonsgegevens (dat zijn alle gegevens/documenten/opnamen in databases die naar jou te herleiden zijn) mogen volgens de Wet bescherming persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan gerechtvaardigd. Dat is geen duidelijk antwoord op hoelang NS jouw gegevens mag bewaren, maar in ieder geval niet voor oneindig. Strikt genomen zou NS dus over zeg 5 jaar geen gegevens meer mogen hebben bewaard over jouw eerdere sollicitatie, en dan kunnen ze je op basis daarvan ook niet afwijzen. Of dat in de praktijk ook zo werkt is natuurlijk wel de vraag.

Moshi
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Na arbeidsvoorwaarden gesprek, toch twijfel bij wederhel door Jebbo » do 19 nov 2015 20:04

Hoi Moshi,

Bedankt voor u reactie. Ik begrijp de NS ook in dit opzicht, zij willen 100% zekerheid en die hebben ze bij mij natuurlijk niet. Wel wil ik heel graag, maar is mijn wederhelft de gene die toen der tijd twijfelde. Qua investeringen bedoelde ik ook de NS en niet mij zelf. Doordat ik een assessment heb afgerond en een medische keuring ben doorgekomen leek mij het zo dat die kosten ook meerekenen in hun beslissing. Maar omdat het gaat om een bedrijf van de Staat zullen die kosten die ze gemaakt hebben voor mij wel te verwaarlozen zijn.

Als ik het goed begrijp is dus een functie als machinist nog eventueel wel haalbaar mits in de toekomst. Ik ga niet uit van 5 jaar, ik ben dan 40 en denk niet dat de NS nieuwe machinisten aanneemt met die leeftijd. Machinisten halen over het algemeen ook niet hun pensioen leeftijd qua werk.

Een regionale vervoerder zit er voor mij niet in helaas, ik woon nabij Utrecht en had ook deze standplaats. Regionale vervoerders zitten meer in Gelderland, Limburg en Zuid- Holland.

In ieder geval bedankt voor u reactie en waardeer het ten zeerste. Toch ben ik van mening dat ik een zeer goede machinist kan worden er zit in mij enorm veel interesse in het spoor en de techniek daarom heen. Misschien is reageren op een andere standplaats ook een optie. Ik zat te denken aan Amsterdam of Rotterdam. Niet nu meteen natuurlijk, maar wel over een half jaar bijvoorbeeld. Wanneer ik dat zou doen is mijn assessment dan nog geldig en hoe zit dat met de MO. Weet u ook of de NS open staat met informatie tot betrekking tot de achterban, zodat hier alle twijfel weggenomen kan worden. Er is bij mijn vrouw nu geen twijfel meer, maar daar schiet ik nu niks meer mee op.

Vriendelijke groet Jebbo.

Jebbo

Plaats een reactie

Keer terug naar Werken bij het spoor