Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door pe_pe » vr 04 jul 2014 12:11

Als de provincie zelf de veerdienst gaat exploiteren, bijvoorbeeld via een op te richten bedrijf waar ze zelf eigenaar van zijn, mogen ze ook die concessie onderhands aan zichzelf gunnen, voor langer dan 3 jaar. Of geldt dat alleen voor bestaande gevallen?

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door John » vr 04 jul 2014 13:56

Volgensmij is de algemene Europese regel dat een overheid geen openbare aanbesteding hoeft te houden als ze het zelf al uitvoeren. Vandaar dat de constructie met NS, GVB en RET bijvoorbeeld mogeljk is. Vallen veerverbindingen ook onder de Wet Personenvervoer?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door pe_pe » vr 04 jul 2014 16:34

John schreef:Vallen veerverbindingen ook onder de Wet Personenvervoer?

Nee, het is geen openbaar vervoer volgens de definitie van de Wet Personenvervoer 2000. Veerverbindingen vallen wel onder delen van het Besluit Personenvervoer 2000.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door Nieuws » za 27 sep 2014 00:38

PS steunen plan fietsvoetveer

27 september 2014

MIDDELBURG - Een meerderheid in Provinciale Staten steunt het plan van het dagelijks provinciebestuur om een eigen bv op te richten voor de veerdienst Vlissingen-Breskens. Nu heeft de provincie alleen nog toestemming nodig van het ministerie van Binnenlandse Zaken om de veerdienst ook na 1 januari in de vaart te houden.

Veolia
De gekozen oplossing is volgens dagelijks procinciebestuurder George van Heukelom nodig omdat vervoersbedrijf Veolia, de huidige exploitant van de veerdienst, alleen verder wilde met de veerdienst als de provincie meer geld beschikbaar stelde. Andere vervoersbedrijven hebben geen interesse getoond.

Duurder
Om de veerdienst in stand te houden wil de provincie een eigen bv oprichten. Gevolgen zijn wel dat afvaarten met weinig passagiers mogelijk geschrapt worden en dat de kaartjes wellicht iets duurder worden. Van Heukelom zei eerder dat het dan hoogstens om enkele tientallen eurocenten zou gaan.

Oppositie
Oppositiepartijen PVV, GroenLinks, D66, ChristenUnie en de SP hadden behoorlijk wat op- en aanmerkingen op het voorstel. Maar uiteindelijk stemden alleen de SP en GroenLinks tegen het plan.

Bron: Omroep Zeeland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door John » za 27 sep 2014 01:13

Ik snap eigenlijk niet waarom Zeeland dit zelf gaat doen. Duurdere kaartjes en minder afvaarten kan er toch ook voor zorgen dat een commerciële vervoerder als Veolia ook een sluitende business case kan maken?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door PvdO » za 27 sep 2014 13:20

Denk dat Veolia er te weinig aan overhield en dat het geen ramp is als de Zeeland-BV wat verlies draait - dat komt dan bij de exploitatiesubsidie.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door John » zo 28 sep 2014 01:05

Maar is de provincie Zeeland onder de streep dan niet duurder uit...?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door PvdO » ma 29 sep 2014 11:28

Lijkt me niet want ze behouden dus het geld dat normaal als winst naar Veolia zou gaan. Maar ik heb echt nul cijfers hierover dus zeker weet ik het allemaal ook niet.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door wouter15 » di 18 nov 2014 21:10

Veer Vlissingen-Breskens onder vlag provincie

18 november 2014

Het fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens vaart vanaf 1 januari niet meer onder de vlag van vervoersmaatschappij Veolia. De provincie Zeeland neemt vanaf die datum de exploitatie over met een dochteronderneming, de Westerschelde Ferry bv.


De provincie liet dinsdag weten dat de minister van Binnenlandse Zaken toestemming heeft gegeven voor de oprichting van de bv. Voor reizigers verandert er niet veel; zij moeten voortaan een abonnement of een los kaartje kopen bij de Westerschelde Ferry bv. Reizen met een ov-chipkaart kan ook. Lees verder

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door en-es » zo 17 apr 2016 11:46

Gisteren een slagje Vlissingen-Breskens gedaan. De veerterminal in Vlissingen staat naast het treinstation. Zowel op treinstation als veerterminal zijn horecazaken. Met een OV chipkaart kan je reizen op de boot maar de procedure is nogal opvallend: zowel in Vlissingen als Breskens check je eerst in en zodra je voorbij het poortje bent moet je meteen weer uitchecken. Ook is op beide terminals een loket. De veerboten zijn nogal klein, benedendeks is de ruimte voor fietsen en bromfietsen en bovendeks zijn er zitplaatsen voor passagiers. Achter zijn ook zit- en staanplaatsen in de open lucht. De kleine veerterminal van Breskens ligt nogal afgelegen bij de stranden. Het is even doorlopen naar het centrum. Ook is er een busstation waar ik een bus van De Lijn naar Brugge zag.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door fietser » zo 17 apr 2016 14:04

Ik ben gisteren toevallig ook met de veerboot heen en weer gegaan over de Westerschelde. Het meteen weer uitchecken lijkt een beetje overbodig omdat het 'instaptarief' gelijk is aan de prijs van de overtocht. Op een transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl verschijnt de ferry nog steeds als "trein - Veolia", terwijl de genoemde bus van de Lijn verschijnt als " Bus - Connexxion / Breng / Hermes".
Overigens wordt bij overstap van bus op boot, in tegenstelling tot wat op 9292.nl wordt aangegeven, geen instaptarief in mindering gebracht op het tarief voor de overtocht.

fietser
Berichten: 166
Geregistreerd: za 23 jan 2010 12:06
Woonplaats: Dordt
Bericht Re: Toekomst veer Vlissingen-Breskens onzeker door Roberta » za 21 jan 2017 12:27

Vinny schreef:Ik zit nog altijd op het omgekeerde te wachten:
"Werkzaamheden Zwolle, reizigers Amsterdam-Leeuwarden kunnen gebruik maken van de veerdienst naar Stavoren" 8-)

Oude verbindsingsas van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij, zelfs voor goederenvervoer.

Afbeelding

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron