Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Qbuzz] Groningen en Drenthe

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Qbuzz] Groningen en Drenthe door Nieuws » zo 05 apr 2009 07:44

Minder bussen door het Noorden

04 april 2009

Dat zegt gedeputeerde Henk Bleker, tevens voorzitter van het OV-bureau Groningen en Drenthe. De verschraling van het openbaar vervoer is mede het gevolg van nieuwe rijksbezuinigingen. "We worden getroffen. Hoe hard? Daar doe ik geen mededelingen over, maar het ziet er slecht uit",

De situatie leidt tot grote onzekerheid bij de busbedrijven. "Omdat dit veel banen kan kosten. We kunnen niet volstaan met het schrappen van een paar ritten. Er verdwijnen ook buslijnen", zegt Bleker. Bij een recent bezoek aan Den Haag rook de gedeputeerde al onraad. "Ik kreeg niet de garantie dat het openbaar vervoer buiten de bezuinigingen wordt gelaten." In Groningen en Drenthe gaat jaarlijks ongeveer 80 miljoen euro om in het stad- en streekvervoer. Ruim 40 miljoen is afkomstig van het rijk.

"Op dat laatste bedrag leveren we in", zucht Bleker. "Sinds het uitbreken van de kredietcrisis is niets op de begroting van de BV Nederland meer zeker of heilig." Ander probleem is de op handen zijnde aanbesteding van het busvervoer. De provincies hebben heel hoge kwaliteitseisen. Bleker: "Alle bedrijven die hier willen rijden, vragen daarvoor veel meer geld dan we hadden verwacht. Deze tegenvaller en de dreigende rijksbezuiniging vormen een groot probleem."

Deze hoge kwaliteitseisen, zoals nieuwste en schoonste bussen, zouden naar beneden kunnen worden bijgesteld. "Dan moeten we opnieuw aanbesteden. Dat kost tijd." De gedeputeerde heeft begrip voor de onrust bij het buspersoneel. "De zekerheid die zij wensen, kunnen we op dit moment niet bieden."

Dagblad van het Noorden

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Minder bussen door het Noorden door Jonathan » ma 06 apr 2009 09:55

Nieuws schreef:Deze hoge kwaliteitseisen, zoals nieuwste en schoonste bussen, zouden naar beneden kunnen worden bijgesteld.

Dat zou eens tijd worden. De provincies zijn de laatste tijd helemaal doorgeslagen met altijd maar het nieuwste van het nieuwste willen. In bijvoorbeeld West-Brabant zijn de afgelopen jaren eerst nieuwe blauw met witte bussen gekomen (ik heb geen verstand van type etc.). Deze bussen waren nog prima, maar toen moesten er van de provincie nieuwe bussen komen een jaar of 2 geleden (de huidige rood met witte). De komende 2 jaar moet een groot deel (waaronder bijna alle gelede bussen) vervangen worden om plaats te maken van de nog luxere Volans bussen. De provincies vergeten steeds vaker dat een bus voornamelijk bedoeld is om mensen te vervoeren...

Jonathan
Berichten: 182
Geregistreerd: di 02 dec 2008 18:35
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » vr 10 apr 2009 12:53

Qbuzz: doorgaan met aanbesteding

10 april 2009

GRONINGEN - De aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe moet gewoon doorgaan. Dat vindt Qbuzz, één van de drie busbedrijven die meestrijd om de rechten. Als het aan Gedeputeerde Staten ligt, wordt de aanbesteding met een jaar uitgesteld om het OV-bureau Groningen en Drenthe de kans te geven zich beter voor te bereiden. Het OV-bureau zou deze week een keus maken uit Qbuzz, Connexxion en Arriva.

OogTV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » vr 17 apr 2009 02:30

Besluit aanbesteding busvervoer uitgesteld

14 april 2009

Assen/Groningen - Voor volgende week woensdag nemen de provincies Groningen en Drenthe en het stadsbestuur van Groningen geen besluit over de aanbesteding van het busvervoer. De Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats wil voordat het dagelijks bestuur van het OV-bureau, dat namens de provincies en de stad de aanbesteding regelt, een besluit neemt, eerst met provinciale staten van gedachten wisselen.

De aanbesteding is in een impasse geraakt omdat de drie vervoerders die geboden hebben op het busvervoer een veel hogere prijs verlangen dan de provincies willen betalen. Het gaat om ettelijke miljoenen euro's. Een van de opties om kosten en uitgaven weer met elkaar in evenwicht te brengen is het versoberen van de dienstregeling. Het schrappen van banen, 140 in totaal, is een andere, door de Groninger CDA-gedeputeerde Henk Bleker geopperde mogelijkheid.

GroenLinks-fractievoorzitter Jan Langenkamp is blij met de toezegging van Bats. Langenkamp wil van bezuinigingen niets weten. Hij is bereid om extra provinciaal geld op tafel te leggen om te voorkomen dat het openbaar vervoer in Drenthe verslechtert. De GroenLinks-fractievoorzitter heeft daar jaarlijks 2,5 miljoen euro voor over.

DVHN

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » za 18 apr 2009 10:20

QBuzz houdt alle buschauffeurs in dienst

17 april 2009

Groningen/Assen - Er is geen sprake van dat circa 140 buschauffeurs in Groningen en Drenthe hun baan verliezen als het openbaar vervoer in deze tweede provincies volgens plan nu wordt aanbesteed. Dat zegt directeur Rob van Holten van QBuzz zaterdag in Dagblad van het Noorden.

Gedeputeerde Henk Bleker (CDA) wil de aanbesteding uitstellen. Hij voerde onder meer als argument aan dat er anders buslijnen en banen moeten worden geschrapt. Van Holten snapt het argument niet. "Wij nemen alle chauffeurs die nu in Groningen en Drenthe voor Arriva en Connexxion werken, graag in dienst. Die werkgelegenheidsgarantie zijn we inmiddels met de vakbonden overeengekomen."

Volgens QBuzz deugt de argumentatie van Bleker niet. Diens Drentse collega Rob Bats (VVD) is ook bang dat uitstel eerder negatieve dan positieve gevolgen heeft voor het openbaar vervoer. Het bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe, dat de heren vormen met de Groninger wethouder Karin Dekker (GroenLinks), moet komende week een beslissing nemen over de aanbesteding.

DVHN

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » ma 20 apr 2009 18:08

Drenthe steekt zelf geld in busvervoer

17 april 2009

Groningen/assen - De provincie Drenthe wil de komende zes jaar 12 tot 15 miljoen euro in beter busvervoer investeren. Dat zegt de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats aan de vooravond van een besluit over de aanbesteding van het busvervoer in Groningen, Drenthe en de stad Groningen.

De kans dat provincies en stadsbestuur volgende week het busvervoer aan een van drie geïnteresseerde vervoerders gunnen lijkt miniem. Bats wil gunnen, de Groninger CDA-gedeputeerde Henk Bleker koerst aan op uitstel. Bij het ontbreken van unanimiteit schrijven de regels van het OV-bureau Groningen-Drenthe voor dat er niet wordt gegund. Er volgt dan met een jaar uitstel een nieuwe aanbesteding.

Bats vreest de gevolgen van dat scenario. "In 2010 zullen we hoe dan ook moeten gunnen. Dan zijn we aan de markt overgeleverd. Dat zal nooit leiden tot beter openbaar vervoer met alle consequenties van dien voor de reizigers."

De impasse rond de aanbesteding heeft te maken met de hoogte van de inschrijvingen van Connexxion, Arriva en Qbuzz. Alle drie vervoerders vragen voor een periode van zes jaar meer geld dan provincies en stadsbestuur beschikbaar hebben. Het OV-bureau werkt in de aanloop naar een besluit over de aanbesteding koortsachtig aan een bezuinigingspakket met een omvang van jaarlijks zes miljoen euro.

Door de dienstregeling te versoberen, minder bussen in te zetten en langere overstaptijden te hanteren, lijken die bezuinigingen haalbaar. Bij Bleker leeft echter de verwachting dat bij een nieuwe aanbesteding de vervoerders scherpere offertes op tafel leggen. Bezuinigingen zijn dan niet nodig. Bats wil zelf jaarlijks 2 tot 2,5 miljoen euro beschikbaar stellen om de Drentse pijn van de bezuinigingen te verzachten en waar mogelijk het busvervoer te verbeteren.

DVHN

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » di 21 apr 2009 15:18

Buschauffeurs demonstreren tegen aanbesteding van ov

21 april 2009

Buschauffeurs komen morgen in actie tegen de gang van zaken rond het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe. Volgens hen kunnen de provincies miljoenen bezuinigen door hun verantwoordelijkheid te nemen en zelf een ov-bedrijf op te richten. "Stop de gelden in het openbaar vervoer, in plaats van in aanbestedingsprocedures en bedrijfswinsten", zegt bestuurder Ed van Eijbergen van FNV Bondgenoten.

"De huidige procedures kosten miljoenen euro's voor het schrijven van bestekken en het maken van offertes. Bij de prijs die de overheid betaalt, zit de winst voor de aandeelhouders van de bedrijven. Die betalen dure directiesalarissen ver boven de Balkenende-norm. De uitvoering wordt tweemaal gecontroleerd, eerst door het bedrijf en daarna door het OV-bureau. Al dat geld kan de overheid beter in een eigen bedrijf steken. Dat mag van Europa", aldus Van Eijbergen.

Van Eijbergen wil de statencommissie in Groningen morgen toespreken als de aanbesteding aan de orde komt. De chauffeurs delen morgen flyers uit aan reizigers. Ze maken zich zorgen over hun toekomst door de problemen met de aanbesteding.

De drie bedrijven die het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe vanaf december willen uitvoeren (Arriva, Connexxion en QBuzz) vragen meer geld dan verwacht. Om dreigende besparingen op het aantal buslijnen te voorkomen, wil de Groninger gedeputeerde Henk Bleker (CDA) de aanbesteding afkappen. Hij denkt dat Arriva en Connexxion nog wel een jaar tegen de oude condities willen doorrijden.

Zijn Drentse collega Rob Bats (VVD) is bang dat de provincies zichzelf dan nog meer in de vingers snijden. Hij vreest dat het vervoer alleen maar duurder wordt. Bovendien kunnen reizigers en bewoners bij uitstel niet profiteren van de verbeteringen die in het bestek zijn opgenomen: schonere bussen en betere reizigersinformatie.

Het dagelijks bestuur van het OV-bureau, waarvan ook de Groninger wethouder Karin Dekker (GroenLinks) deel uitmaakt, neemt donderdag een besluit. Voor werknemers en vakbonden is de onzekerheid groot. "Als het aantal lijnen daalt, heeft dit gevolgen voor de werkgelegenheid, terwijl het behoud van banen in crisistijd juist zo belangrijk is", aldus Van Eijbergen.

DVHN

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » wo 22 apr 2009 14:57

Arriva wil uitstel aanbesteding busvervoer

21 april 2009

GRONINGEN - De aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe moet uitgesteld worden. Dit zegt directeur Anne Hettinga van Arriva.

Arriva, Connexxion en Qbuzz strijden om de concessie. Het budget dat de provincies beschikbaar stellen aan de vervoerders is echter te klein om kwaliteit te kunnen leveren, waardoor een aanbesteding voorlopig niet mogelijk is. De FNV wil dat het openbaar vervoer weer verzorgd wordt door de provincies zelf, omdat dit veel goedkoper zou zijn.

OOG Radio & TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » do 23 apr 2009 02:18

Aanbesteding busvervoer uitgesteld

22 april 2009

ASSEN - De aanbesteding van het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen wordt waarschijnlijk een jaar uitgesteld. Provinciale Staten van Groningen (CDA en PvdA) zijn in meerderheid voor uitstel, uit angst voor verlies aan banen. Dat de Drentse Staten daar woensdagmiddag in ruime meerderheid anders over dachten is daardoor niet meer van belang. Bij verschil van mening volgt er uitstel van de aanbesteding.

Voor het vervoer hebben zich drie bedrijven ingeschreven. Naast de huidige vervoerder Arriva gaat het om Connexxion en Qbuzz. Maar het drietal vraagt meer geld dan de beschikbare 83 miljoen euro. Er is nog een tekort van zo'n 6 miljoen euro. In Groningen vrezen de staten en gedeputeerde Bleker dat dit probleem alleen op te lossen valt met verlies aan banen. De Drentse gedeputeerde Bats denkt het probleem te kunnen oplossen door te snijden in buslijnen en het beschikbaar stellen van extra geld. Hij kreeg daarvoor de steun van de fracties van PvdA, VVD, GroenLinks en de ChristenUnie. Die partijen vrezen dat bij het uitstel over een jaar de aanbesteding leidt tot een nog verdere aantasting van dienstregeling en werkgelegenheid.

Het besluit over uitstel moet formeel nog wel worden genomen, maar het besluit tot uitstel komt als geroepen voor busbedrijf Arriva, dat nog een jaar in Drenthe en Groningen mag doorrijden, waar anders het vermoedelijk goedkopere Qbuzz de lijndiensten had mogen overnemen. En ook de vakbond FNV en bezorgde chauffeurs zijn blij met uitstel en behoud van werkgelegenheid. Zij voerden woensdag bij de provinciehuizen in Assen en Groningen actie voor uitstel van de aanbesteding en tegen de marktwerking in het openbaar vervoer. De vakbond is er voor dat de provincies weer een eigen busbedrijf opzetten. In de Drentse staten is alleen de fractie van de SP daarover enthousiast. Die fractie constateerde woensdag dat het systeem van marktwerking in het openbaar vervoer volledig is mislukt.

RTV Drenthe

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » do 23 apr 2009 03:53

Buschauffeurs zat van aanbestedingen

woensdag 22 april 2009

GRONINGEN - Buschauffeurs van Arriva en Connexxion zijn het gedoe rond de aanbestedingen meer dan zat. Ze demonstreerden woensdag voor de deuren van het provinciehuis in Groningen.

Voor het busvervoer in Groningen en Drenthe hebben zich drie bedrijven gemeld. Die vragen miljoenen euro's meer dan er beschikbaar is. De provincie accepteert dat niet en wil de aanbesteding een jaar uitstellen.

De werknemers zijn de onzekerheid zat over wie de volgende werkgever wordt, en of er banen zullen verdwijnen. Ze willen dat de provincie het heft in handen neemt en dat er weer een provinciaal vervoersbedrijf komt.

RTV Noord

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Brandsma » di 12 mei 2009 21:45

Op zich begrijpelijk, men kan niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Maar hebben de massale stakingen, exact een jaar geleden dan wel ergens tot geleid? Toen is juist extra geld beschikbaar gekomen voor OV-budget. Dat blijkt niet uit dit artikel. De media kan er natuurlijk ook naast zitten: De provincie Groningen is immers in de toekomst ook een aantal miljoenen per jaar kwijt aan Arriva vanwege het treinvervoer naar Veendam. Dat is uit hetzelfde potje afkomstig.
Winnaar verkiezing (spoor)foto van het jaar 2007 én 2008.

Avatar gebruiker
Brandsma
Berichten: 962
Geregistreerd: vr 09 maart 2007 19:41
Woonplaats: Frjentsjer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » do 28 mei 2009 07:07

Q-Buzz stoot Arriva waarschijnlijk van troon

28 mei 2009

GRONINGEN - Het OV-Bureau Groningen en Drenthe beslist donderdag wie het busvervoer in beide provincies de komend jaren gaat doen. Het is vrijwel zeker dat de nieuwe concessie wordt gegund aan Q-buzz. Daarmee zou Arriva buiten de boot vallen. In dat geval dreigt het vervoerbedrijf niet meer te investeren in nieuwe spoorlijnen en dreigt het met juridische stappen.

De Vervoersbond FNV is bang dat er door de aanbestedingen vele banen verdwijnen en roept op om het besluit opnieuw uit te stellen. Vorige maand wilde de provincie Groningen de aanbesteding ook voor een jaar uitstellen, omdat de inschrijvingen te laag zouden zijn. Q-Buzz dreigde vervolgens met een dure rechtszaak. Intussen zijn de kwaliteitseisen bijgesteld komt er Drents geld voor de Groningse bussen. Daardoor pakken die inschrijvingen beter uit en gaat de gunning alsnog door.

Q-Buzz rijdt al busdiensten in Friesland en Rotterdam. Het heeft toegezegd alle Arriva-personeel over te nemen en 100 miljoen euro in nieuwe bussen te investeren.

RTV Noord

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding bussen Groningen en Drenthe: minder bussen door Nieuws » do 28 mei 2009 16:08

Concessies openbaar vervoer in Groningen en Drenthe gegund
28 mei 2009

Het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft besloten de concessies voor het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe te gunnen. De concessie met vrijwel al het busvervoer in Groningen en Drenthe, de zogeheten GD-concessie, gaat naar vervoerbedrijf Qbuzz. Arriva Touring wint de concessie van de sneldiensten tussen Drachten en Groningen, Emmen en Groningen én Hoogeveen en Emmen. De concessies gelden voor 6 jaar met een verlengingsoptie van 2 jaar.

Qbuzz winnaar GD-concessie

Qbuzz komt als winnaar uit de aanbiedingen voor vrijwel al het busvervoer in Groningen en Drenthe. Zij bieden de beste prijs/kwaliteit verhouding. Met deze vervoerder gaat een belangrijke reizigerswens in vervulling: alle bussen worden voorzien van een informatiepaneel met actuele reisinformatie. Reizigers kunnen hun vertrektijd ook per sms opvragen. Verder zullen alle ritten met eigen bussen van Qbuzz worden uitgevoerd, ook de versterkingsritten op de drukste trajecten en tijden. Voor reizigers betekent dit, dat ook bij inzet van extra bussen, de kwaliteit van de bus gelijkwaardig is aan die van de “normale” bussen. Daarnaast is het door Qbuzz aangeboden wagenpark schoner dan de gestelde minimum eisen: alle ruim 400 voertuigen voldoen aan de wettelijke normen, een aantal voldoet zelfs aan de schoonste EEV norm en is daarmee nog milieuvriendelijker. Qbuzz geeft zijn chauffeurs een belangrijke rol om de kwaliteit van de dienstuitvoering op peil te houden en te verbeteren. Ook betrekt Qbuzz de reiziger hier zeer actief bij.

Arriva Touring winnaar HOV-concessie
Arriva Touring wint de HOV-concessie. Deze omvat de snelle en rechtstreekse bussen tussen Drachten en Groningen, Emmen en Groningen én Hoogeveen en Emmen. Voor deze concessie biedt Arriva Touring de beste prijs/kwaliteit verhouding. Gewaardeerde onderdelen van hun aanbieding vormen de hoogwaardige, comfortabele bussen en het werken van chauffeurs in zelfsturende teams om de kwaliteit te optimaliseren.

Financiën
De prijzen van de aanbiedingen voor beide concessies vielen hoger uit dan verwacht. Voor hun dienstverlening en uitvoering van de huidige dienstregeling vragen Qbuzz en Arriva Touring in totaal € 92,7 miljoen per jaar. Het eerder genoemde tekort van € 6 miljoen is heden teruggebracht naar € 3,1 miljoen door recente ontwikkelingen zoals toenemende reizigersinkomsten en een herschikking van begrotingsmiddelen. Het resterend tekort wordt aangepakt door middel van een pakket van efficiencyverbeteringen en aanpassingen van de dienstregeling. Met het pakket van maatregelen wordt op geen enkele wijze ingegrepen in het basisvoorzieningenniveau in de landelijke gebieden van zowel de provincie Drenthe als de provincie Groningen. De besparingen zijn met name gericht op ontdubbeling en op beperkte frequentieverlaging buiten de spits op de drukkere lijnen. In overleg met de nieuwe vervoerders


Persbericht OV Bureau Groningen Drenthe

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Qbuzz wint aanbesteding bussen Groningen en Drenthe door j.jager » do 28 mei 2009 23:23

Hier ook een verslag op de site van rtv noord.http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.a ... pid=82065#

En hier een discussie uitzending van de betreffende onderwerp, daar waar mensen kunnen bellen en dan in de uitzending komen. Ook komen er een paar bushobbyisten aan het woord. De uitzending begind op ongeveer 03.55. http://www.rtvnoord.nl/streaming/stream ... ognaam=Van Noord tot Zes&tijd=17.30-18.00&datum=donderdag 28 mei 2009

j.jager
Berichten: 46
Geregistreerd: ma 01 jan 2007 11:44
Woonplaats: Sappemeer
Bericht Re: Qbuzz wint aanbesteding bussen Groningen en Drenthe door Nieuws » di 02 jun 2009 19:29

Arriva, Connexxion mogelijk naar rechter

02 juni 2009

GRONINGEN - Vervoersbedrijven Arriva en Connexxion overwegen juridische stappen te nemen tegen het concessie besluit van het OV-bureau Groningen Drenthe.

Het OV-bureau maakte donderdagmiddag op een persconferentie in Assen bekend dat het stad- en streekvervoer vanaf december 2009 door vervoersbedrijf Qbuzz verzorgd wordt, en de HOV-lijnen geëxploiteerd worden door Arriva Touring.

Voor de vervoersbedrijven die op dit moment de concessie uitvoeren, Arriva en Connexxion, is het besluit een behoorlijke domper. Een woordvoerder van Connexion laat weten dat het de komende dagen gaat analyseren en evalueren wat de precieze gevolgen van het besluit voor het personeel zijn. Het nemen van juridische stappen bestaat volgens de zegsvrouw tot de mogelijkheden. Eerder liet busbedrijf Arriva al weten dat het overweegt om juridische stappen tegen de gunning te nemen.

OOG TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Qbuzz wint aanbesteding bussen Groningen en Drenthe door Nieuws » do 18 jun 2009 09:53

Vervoerders doen het niet meer op een koopje

18 juni 2009

Na wekenlang uitstel gunde het OV-bureau Groningen-Drenthe eind mei de concessies voor het openbaar vervoer. Qbuzz gaat het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe rijden, Arriva won de drie sneldiensten. De tijd dat vervoerders tot het uiterste gaan om de buit binnen te slepen, lijkt voorbij.

Zijn eerste weken als directeur van het OV-bureau Groningen-Drenthe had Jan van Selm zich anders voorgesteld. "Ik had verwacht in de hele procedure niet meer dan een ceremoniële rol te vervullen. Ik zou de biedingen doorgeven aan de beoordelingscommissie en dan de winnaar bekendmaken." Het liep even anders. Van Selm moest alle zeilen bijzetten toen bleek dat de drie ingediende offertes van Qbuzz, Arriva en Connexxion zo'n 10 miljoen euro boven het begrote budget van 83 miljoen lagen. Bovendien verschilden de overheden van mening over hoe het nu verder moest. De provincie Groningen wilde de aanbesteding over doen, Drenthe en de gemeente Groningen wilden gunnen.

Kredietcrisis
Dat de offertes ruim boven het budget uitkwamen, vindt Van Selm niet zo vreemd. "In de tijd dat het OV-bureau de begroting maakte was er nog geen kredietcrisis, er was nog geen staking, de nieuwe cao was nog niet afgesproken. Toen leek een bedrag dat 10 procent lager lag dan waarvoor op dat moment werd gereden, reëel. Het was zelfs wat conservatief. Toen kwam de kredietcrisis. Vervoerders moeten nu rekenen met hogere leningen bij de aankoop van nieuwe bussen. Ze zijn voorzichtiger geworden. Je ziet nu over de volle breedte dat ze hogere prijzen vragen."
Tien miljoen is wel een heel groot gat. Het doet vermoeden dat de overheden voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. "We willen gewoon goed openbaar vervoer, echt niet buitensporig met een gouden randje. De wereld is in korte tijd veranderd. Wouter Bos en Balkenende hebben hetzelfde meegemaakt. Misschien speelt de relatieve onervarenheid met aanbestedingen in het ov een rol. In wegenland hebben ze al honderden aanbestedingen gedaan. In het openbaar vervoer hebben we nu acht jaar ervaring. Grote golfbewegingen in de economie hebben zich in die periode niet voorgedaan."

Kleinschalig ov

Hoewel de provincie Groningen meer zag in een nieuwe aanbesteding met lagere kwaliteitseisen, stemde ze uiteindelijk toch in met gunning. Volgens Van Selm hebben 'indringende juridische adviezen' en een oplossing voor het gat in de begroting de provincie alsnog over de streep getrokken. Op de achtergrond speelde de aanbesteding van het kleinschalig openbaar vervoer. Al het kleinschalig ov (Regiotaxi, Treintaxi, Servicebus, buurtbus en Lijntaxi), samen met het WMO-vervoer en leerlingenvervoer van alle gemeenten in Groningen en Drenthe, wordt binnenkort in een keer aanbesteed. Bij het uitstellen of overdoen van de grote GD-concessie zou ook de aanbesteding van het kleinschalig ov worden opgehouden. De Groninger en Drentse gemeenten hadden daarom grote bezwaren tegen niet gunnen.
Het laatste zetje om toch te gunnen gaf de reizigersgroei in het eerste kwartaal van dit jaar. Een stijging van meer dan 10 procent levert het OV-bureau, dat opbrengstverantwoordelijk is, extra inkomsten op. Nu denkt Van Selm de begroting sluitend te krijgen met efficiencymaatregelen ter waarde van 1 miljoen euro en een aantal aanpassingen in de dienstregeling die 2 miljoen opleveren.
Van Selm heeft al een paar maatregelen in gedachten. "Bijvoorbeeld het verminderen van de kwartierdiensten van de Qliners in de spits. Op sommige trajecten duurt de spits wel van 13.00 uur tot 20.00 uur. En bij P+R-terrein Haren hebben we een sneldienst naar de stad die nu elke 10 minuten rijdt. Op rustiger uren kan de frequentie wellicht terug naar 12,5 minuut. Dat zijn geen verschillen die de reizigers diep zullen raken. We gaan daar over praten met de consumentenplatforms, gemeenten, provincies en de nieuwe vervoerders."

Kwaliteit
Winnaar Qbuzz scoorde op kwaliteit een stuk beter dan concurrenten Arriva en Connexxion. Het nieuwe wagenpark waarmee Qbuzz wil starten, en het plan om ook alle versterkingsritten met nieuwe bussen uit te voeren, was doorslaggevend. Van Selm: "De bussen worden nog gebouwd, waardoor extra's op het gebied van reisinformatie en milieu nog kunnen worden meegenomen."
Arriva, dat jaren in het Noorden heeft gereden, reageerde teleurgesteld. Een boze Anne Hettinga had al eerder laten weten af te zien van extra miljoeneninvesteringen in regionaal spoor als het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe naar een ander zou gaan. Volgens Van Selm heeft dat dreigement geen rol gespeeld in de besluitvorming.

Klanttevredenheid
De opbrengstverantwoordelijkheid ligt in deze concessie bij de overheid, anders dan bijvoorbeeld in Flevoland, waar Van Selm hoofd verkeer en vervoer was. "De praktijk laat zien dat het allebei goed kan werken. In Flevoland én in Groningen en Drenthe is het openbaar vervoer fors gegroeid. De klanttevredenheid is ook ongeveer even hoog. Het is blijkbaar als met voetbal; zowel met 4-4-2 als met 4-3-3 kan je een wedstrijd winnen."
Volgens Van Selm hebben beide systemen hun voor- en nadelen. "Als de opbrengstverantwoordelijkheid bij de overheid ligt, wordt de vervoerder een soort loonbedrijf; hij rijdt zijn uren en krijgt zijn geld. Een financiële prikkel om de klanten zo goed mogelijk te bedienen ontbreekt. Maar het voordeel is: als het goed gaat, worden de opbrengsten volledig teruggeploegd naar het openbaar vervoer. Die gaan dan niet naar de aandeelhouders van het vervoerbedrijf. Zo vind je de spiraal naar boven."

Ontwikkelrelatie
In de nieuwe concessie zit overigens wel degelijk een prikkel voor het vervoerbedrijf ingebouwd. Het OV-bureau heeft afspraken gemaakt over een 'robuuste ontwikkelrelatie'. De vervoerder mag voor een bepaald gebied of een bepaalde lijn een 'business case' maken om meer reizigers te trekken. Van Selm: "Dat daagt het bedrijf uit om mee te denken. Zo schuiven we dus toch wat op naar het midden. In Flevoland introduceerden we 'dynamisch concessiebeheer', om als overheid gedurende de rit te kunnen bijsturen. Ik vind dat het advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, dat neerkomt op meer ruimte geven aan de markt, te vroeg komt. Vervoergroei zie je zowel in gebieden waar de opbrengstverantwoordelijkheid bij de overheid ligt als in gebieden waar die verantwoordelijkheid bij het bedrijf ligt. Ik zou zeggen: wacht nog even met conclusies trekken."

Van Selm is optimistisch over de toekomst. "Ik verwacht nieuwe reizigersgroei. Qua inkomsten zullen we nu even pas op de plaats maken door de overgang naar een nieuwe concessie, maar daarna gaat de spiraal verder omhoog. In plattelandsgebieden kunnen we het ov nog slimmer maken en beter aan de man brengen. Ook voor het hov, de bus als alternatief voor de auto, zijn er volop kansen. De groep bijna-gebruikers is heel groot."

Feest bij Qbuzz
"Als Groninger heb ik er zeker wel een glaasje op gedronken," zegt Qbuzz-directeur Rob van Holten. 'Het is de grootste concessie van Nederland en het is natuurlijk heel spannend geweest. Als een procedure zo lang voortsleept ga je er niet beter op slapen." Van Holten is vooral blij dat Qbuzz heeft gewonnen op kwaliteit. Dat is toch het wapen waarmee het jonge bedrijf wil concurreren. "Dit is geen kostencontract, waarbij een opdrachtgever veel vervoer wil voor weinig geld. In Groningen en Drenthe gaan straks de nieuwste bussen van topmerken rijden. En we gaan actuele reisinformatie aanbieden, in de bus en op de haltes."
Dat de drie inschrijvende partijen alle drie zo'n 10 miljoen euro boven de begroting zaten, is volgens Van Holten 'puur een inschattingsfout' geweest van het OV-bureau. Hij vindt niet dat de overheden zich rijk hebben gerekend. "Het was gewoon een goed bestek."

Bron: OV-Magazine

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Qbuzz wint aanbesteding bussen Groningen en Drenthe door Nieuws » wo 08 jul 2009 08:01

Busfabrikant dreigt met kort geding tegen QBuzz

dinsdag 7 juli 2009

Groningen / Heerenveen - Busfabrikant VDL Berkhout in Heerenveen is een order van 60 miljoen euro misgelopen door een fout van QBuzz. Dat zegt directeur Jan Mooren van de VDL Groep. Volgens hem spant het bedrijf vrijwel zeker een kort geding aan tegen het vervoerbedrijf dat honderden nieuwe bussen nodig heeft voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe.

Bij het zoeken van een busleverancier voldeed VDL niet aan de gevraagd leaseconstructie. Volgens Mooren wilden banken niet garant staan omdat ze QBuzz te klein vonden voor zo'n groot bedrag. "QBuzz verzweeg dat NS Hispeed garant staat voor het bedrijf. Als Mercedes die de order heeft gekregen, daar wel van op de hoogte was, zijn de aanbestedingsregels overtreden."

Bij de busfabriek in Heerenveen werken circa 350 mensen. Volgens Mooren kon VDL driekwart van de gevraagde bussen leveren in de vorm van Ambassadors en nieuwe Citea's. Die zouden aan alle (milieu)technische eisen voldoen. Gelede bussen heeft VDL niet.

Dagblad van het Noorden

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Qbuzz wint aanbesteding bussen Groningen en Drenthe door Nieuws » wo 29 jul 2009 13:20

Aanbesteding busvervoer voorgelegd aan NMa

29 juli 2009

DEN HAAG - De aanbesteding van het busvervoer in Groningen wordt voorgelegd aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat schrijft staatssecretaris Huizinga van Verkeer aan de Tweede Kamer. Het busverboer is gegund aan Qbuzz, maar enkele Kamerfracties vragen zich af of de aanbesteding wel volgens de regels is gegaan.

Volgende maand buigt ook de rechter zich over de aanbesteding. Deze zaak is aangespannen door de verliezende partij: Arriva.

RTV Noord

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron