Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Qbuzz] Groningen en Drenthe

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » di 29 apr 2014 19:01

Gratis reizen op lijnen 3, 4 en 5 op 1 mei 2014; ook voor 9 uur.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 04 jun 2014 07:41

Reisadvies Groningen - Klazienaveen

Qliner 300 (richting Emmen) Vervoerder: Qbuzz
Vertrek: 8:47 Bushalte Hoofdstation, Groningen
Aankomst: 9:45 Bushalte Station, Emmen

Qliner 300 (richting Emmen) Vervoerder: Qbuzz
Vertrek: 9:49 Bushalte Station, Emmen
Aankomst: 10:09 Bushalte Centrum, Klazienaveen

Let op! Geen overstap van lijn 300 op lijn 300

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 25 jun 2014 21:24

Voor de TT mag Qbuzz aan de bak dit weekend.

Afbeelding

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door John » wo 25 jun 2014 22:10

Vooral al die nachtelijke ritten zijn interessant, dan is een bus van station naar circuit toch niet echt nodig maar wel tussen het centrum en de campings?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 25 jun 2014 22:34

Daar is ook een bus (808) voor, maar om dat hier ook te plaatsen leek mij een beetje te veel van het goede.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » vr 11 jul 2014 01:09

Lijn 4 reed de Rozenburglaan in Groningen; wat helaas voor een bus een doodlopende weg is. De bus wilde keren, maar ja; net op een moment dat een wielrenner de bus wilde inhalen. De bus won met onbekende verwondingen voor de wielrenner.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 01 okt 2014 16:25

Bus 3510 heeft vanmiddag voor chaos gezorgd. Net voor het begin van de buffer (onder de trap naast het cigo-winkeltje) kwam de bus tot stilstand. Bussen reden op het busstation tegen het verkeer in om de buffer te halen en daar te draaien.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » vr 13 feb 2015 04:07

Van oktober 2014

Op pad met de heel niet verschrikkelijke buschauffeur

13 februari 2015

Verschrikkelijk noem ik de buschauffeur die mij op 28 augustus door de stad rijdt. De busbestuurder vindt vervolgens dat ik een verschrikkelijk stuk heb geschreven. De directie van Qbuzz vindt de commotie weer verschrikkelijk. Reden genoeg voor een nadere kennismaking. Een paar dagen na het online pleuren van het artikel belt Marlies Visser, de directrice van Qbuzz. Of ik misschien langs wil komen voor een kop koffie. Het vervoersbedrijf zit met het stuk in de maag, de chauffeur baalt enorm en is geschrokken.

Wie stoer doet door harde woorden op te schrijven, moet ook stoer zijn om de confrontatie met Qbuzz en de chauffeur aan te gaan. Het gesprek volgt. De chauffeur en ik schudden elkaar de hand en de directrice glimlacht. Gerrie (63) is de naam van de chauffeur en Gerrie vertelt nogal verbolgen te zijn over de column. Hij herkent zichzelf er niet in en heeft de nachten na publicatie amper geslapen. Het vreet aan hem. Dit is niet waarom hij buschauffeur is geworden.

Na een kwartiertje babbelen is de vrede getekend, schudden we nogmaals handen en spreken we af dat ik een keer een ochtend mee ga op de bus. Zodat ik kan ervaren hoe het is om met het grote gevaarte door de nauwe binnenstad te bonjouren. Die afspraak staat voor vandaag op de planning. Om tien uur in de morgen meld ik me bij de kantine van Qbuzz op het hoofdstation.

Gerrie staat er al. Enigszins zenuwachtig kijkt hij me, terwijl ik aan kom sjokken, aan. Er staan ook collega’s van Gerrie. “Is dit hem? Heeft hij dat nare stuk over je geschreven? Zal ik hem voor je in elkaar rammen?,” steekt een collega hem een hart onder de riem. Dat hoeft niet volgens Gerrie. “De vrede is getekend. We gaan er vandaag een mooie dag van maken.” Toch kijkt de collega mij nog een beetje boos aan. “Je hebt in ieder geval wel karakter om dit te doen. Dat wel.” Dan is het tijd om lijn 7 te enteren. Gerrie neemt plaats achter het stuur, ik direct op de stoel rechts daarvan. De eerste passagier van de ochtend stapt binnen. “Gaat U naar het UMCG?,” vraagt de jonge gast aan Gerrie. ”Nee, ik ga gelukkig niet naar het ziekenhuis, maar kom er wel langs. Haha.” De toon is gezet en klinkt heel anders dan de laatste keer dat Gerrie en ik elkaar treffen in de bus.

We rijden weg van het hoofdstation richting Oosterpark. Bij het naderen van het Hereplein wijst Gerrie mij op een grote ergernis van buscchauffeurs: “Kijk zie je. Twee fietsers op de busbaan. Zo gaat dat altijd.” Via het Zuiderdiep rijden we vervolgens naar het Damsterdiep, waar de bus om het wanstaltige kantoor van Nijestee moet rijden. “Ze houden totaal geen rekening met bussen. Overig verkeer niet, maar ook bouwers van de stad niet,” foetert Gerrie. Het klopt, Gerrie moet aan de achterkant van het kantoor over een dunne strook en zelfs een stukje stoep manoeuvreren om de weg richting de hoofdingang van UMCG te vervolgen. Omdat op het druk is op het Damsterdiep, wacht Gerrie even voor hij kan oversteken. Die periode blokkeert de bus de in- en uitgang van de parkeergarage onder het Damsterdiep. “Mensen denken niet na. Begrijp je al een beetje waar we elke dag mee te maken hebben?”

Vlak voor het UMCG komt een streekbus ons tegemoet rijden. Gerrie trapt op de rem om ruimte maken. Terwijl Gerrie eigenlijk voorrang heeft, kruipt de streekbus toch voor. “Dat is altijd zo. De jongens van de streekbussen staan onder hogere tijdsdruk. Dat zie je terug in het rijgedrag,” legt Gerrie het voorkruipen van zijn collega uit. Hij kan het weten. Jaren heeft Gerrie op de streekbus rond Veendam gereden. Een mooie tijd volgens hem, maar niet zo leuk als rijden door de stad. “Hier ben je veel vrijer. Minder druk en de mensen zijn toch anders. Misschien net wat vriendelijker.” Die vlieger gaat niet altijd op. We hebben het over groeten, dat lang niet iedereen meer hallo zegt tegen de chauffeur. En dat juist mensen waarvan je een groet verwacht, dat niet doen. En lui waarvan je niet eens een knikje verwacht, je juist uitgebreid groeten.

De volgende halte onderstreept de opmerking van Gerrie. Er staan ongeveer tien mensen die mee willen. Een paar stoere gastjes, met pet en een blik in de ogen alsof niemand hen wat interesseert. En een paar dames van middelbare leeftijd, die nog met goede omgangsvormen zijn opgegroeid. Maar juist de stoere gastjes groeten met alle hartelijkheid de buschauffeur. De dames swipen hun chipkaart langs het incheckautomaat en stappen de bus in, zonder de chauffeur ook maar een blik waardig te gunnen. Gerrie kijk even om en geeft me een knipoog. De route wordt vervolgd en stipt volgens schema rijden we langs haltes in het Oosterpark, de Korrewegwijk en Indische buurt tot we bij Station Noord aankomen. Daar verandert lijn 7 in lijn 2 met als eindbestemming busstation De Punt. De route gaat via de Grote Markt, het hoofdstation, en een aantal Zuidelijke stadswijken.

Bij het oprijden van de Ebbingestraat klinkt de sirene van een ambulance achter ons. Hoewel de Ebbingestraat behoorlijk breed is, heeft Gerrie geen mogelijkheden om uit te wijken. En dus rijdt hij de stoep op, zodat de hulpdienst er langs kan. Bij die actie komt een fietser een beetje klem te zitten. Een middelvinger naar Gerrie is het gevolg. Achterin de bus mompelen mensen dat het best gevaarlijk is. Maar Gerrie kan er niets aan doen. Het meisje op de fiets hoort, door oordopjes, de ambulance niet. En ze let totaal niet op de richtingaanwijzer van de bus. Ze doet maar wat in het verkeer, en als het door eigen toedoen bijna verkeerd gaat, krijgt de buschauffeur de schuld.

Als we vanaf het Kwinkeplein de Grote Markt oprijden, begrijp ik steeds beter wat Gerrie bedoelt met die ‘levensgevaarlijke’ fietsers. Links, achter, voor, rechts, vanuit de dode hoek, overal vliegen haastige studenten de bus voorbij. En Gerrie maar scherp in de spiegels kijken. In de hoop dat hij niemand over het hoofd ziet. Want dat wil je niet. In de Oosterstraat wordt duidelijk waarom bussen, soms geheel buiten eigen schuld om, vertraging oplopen. Midden op straat staat een bestelbus, de postbezorger is in één van de winkels. Daarvoor staat een vuilniswagen vuilnis te laden. Gerrie kan geen kant op en moet wachten. Gelukkig rijdt hij een paar minuten voor op schema en is lijn 7 op tijd op het station.

“We mogen in de Oosterstraat en Gelkingestraat sowieso niet inhalen,” vertelt Gerrie. “Dat werd ons al in de tijd van de GADO duidelijk gemaakt.” Waarop ik zeg dat ik dat toch regelmatig zie. “Klopt.” zegt Gerrie. “Niet iedereen houdt zich aan de regels, maar het levert levensgevaarlijke situaties op.” De binnenstad is volgens Gerrie niet eens de gevaarlijkste locatie voor stadsbussen. Die ligt even verderop aan de route. “De Parkbrug (over Hoornse Diep) is echt link. Fietsers hebben een eigen verkeerslicht, maar als wij groen krijgen, rijden ze spontaan mee. Van de week had ik hier bijna een meisje onder de bus. Ze lette totaal niet, fietste door rood en was aan het telefoneren.”

Gerrie krijgt uiteraard de schuld van de fietser. Met misgebaren uit ze haar woede aan de buschauffeur. “Je moet een beetje dikke huid hebben als je door de stad rijdt. Mensen pikken weinig van een bus(chauffeur).” Toch houdt Gerrie van zijn werk. “Weet je wat het is, het is een gevoel van vrijheid. Ik ben eigen baas over mijn bus. Ik heb geen manager in mijn nek te hijgen. En ik hoef nog maar twee jaar, dan ga ik met pensioen. Ik hou dat nog wel vol.”

Dan laat de bus de stad even achter zich om via landelijke wegen richting Eelderwolde, Eelde en het vliegveld te cruisen. “Ik ben meer van de stad. Maar dit is wel een mooi lijntje. Beetje door de stad rijden en een stukje groen meepakken. Ik hou ervan, “ glundert de chauffeur achter zijn grote stuur. Na het uitstapje in de provincie komen we weer op het station aanrijden, waarop ik aanstalten maak om de bus te verlaten. “Wat ga je doen?,” vraagt Gerrie. “We zijn er nog niet. We moeten nog een rondje maken naar Station Noord. Nog geen tijd voor koffie hahah.”

Oké, dan ga ik nog een rondje mee. Hoewel ik na twee uur bussen last krijg van zitvlees en toch ook best wel gaar wordt. Gerrie ziet de vermoeidheid. “Het valt nog niet mee hè? Eigenlijk zou je dit werk na je 60e niet meer moeten doen.” “Het is gewoon slopend. Je zit wel de hele dag, maar je bent constant geconcentreerd. Volledig alert. Je blijft in de spiegels kijken, je moet op het overige verkeer letten en dan ook nog de route, bushaltes en mensen in de bus in de gaten houden. Ik ben bekaf aan het einde van de dienst.” Het klopt. Zelfs als bijrijder zonder stuur, spiegels en verantwoordelijkheid, voel ik de vermoeidheid. Alsof je net vanaf Zeeland in één ruk naar Groningen bent gereden. Zonder pauze, zonder even de benen te strekken. Want de volgende passagier wacht vol ongeduld.

Om 13:15 komen we weer op het station aan en scheiden, met een ferme handdruk en een oprechte lach, onze wegen. Gerrie gaat richting zijn uiensoepje in de kantine. Mij wacht nog een kort babbeltje met de teamleidster van Gerrie. Of ik ook wat heb opgestoken, vraagt ze. Jazeker, antwoord ik. “Ik begrijp dat als je aan het einde van een dienst van zes uur bent, dat de vrolijkheid heeft plaatsgemaakt voor vermoeidheid. Constant opletten op al die onberekenbare fietsers, je oog op de weg houden, en tegelijk zorgen dat je niemand mist bij een bushalte…Het is intensief. Als er dan een pedant mannetje met een net wat te grote mond binnenstapt, dan kan dat verkeerd vallen.” En Gerrie, zo verschrikkelijk ben je niet. Je bent zelfs een toffe peer.

Bron: Sikkom

Er staan meer verhalen over Qbuzz in Groningen door Willem Groeneveld (en dat ben ik niet}.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » do 07 mei 2015 09:37

Op Bevrijdingsdag rond 16.20 was er contact op het kruispunt bij het (bus)station in Groningen tussen een auto en lijn 15. Niemand heeft schijnbaar wat gemerkt, want beide voertuigen vervolgden gewoon hun weg. Afstand was te ver om busnummer of kenteken van auto te zien. Contact was op plek waar de bus met een verticale strook met elkaar verbonden zijn.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » zo 10 mei 2015 16:23

De Boterdiep ligt er tot maart 2016 uit in Groningen. Betroffen zijn de lijn 2 en 11, die rijden nu via de Kapteijnlaan.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door wouter15 » za 27 jun 2015 19:42

Buschauffeurs dreigen met stakingen na de zomervakantie

27 juni 2015

ASSEN - Stakingen dreigen in het busvervoer. Als er niets wordt gedaan voor stadsbuschauffeurs volgen na de zomervakantie stakingen in het busvervoer op verschillende plekken in het land.

De waarschuwing wordt afgegeven door de vakbonden en buschauffeurs die vandaag actie voerden bij het provinciehuis in Assen.

Ze protesteerden tegen het opheffen van het stadsvervoer in Assen, Meppel en Hoogeveen. De provincie wil stoppen met het stadsvervoer omdat te weinig passagiers er gebruik maken. Lees verder

wouter15
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 05 aug 2015 09:07

Bij de kruising van de N31 en A7 komt een transferium in Drachten. Over 2 weken wordt in het Van der Valk hotel de plannen uit de doeken gedaan.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » ma 14 sep 2015 12:06

Extra bussen lijn 73 Emmen - Ter Apel

Vanaf maandagmiddag 14 september 2015 rijden op werkdagen extra ritten op lijn 73 tussen Emmen en Ter Apel. Deze ritten vertrekken om 12:05, 13:05, 14:05, 15:05, 16:05 en 17:05 vanaf station Emmen naar Ter Apel. Vanaf Ter Apel busstation vertrekken deze ritten om 12:34, 13:34, 14:34, 15:34, 16:34 en 17:34 uur naar station Emmen. De extra ritten worden gereden met een touringcar bus en zijn op dit moment nog niet opgenomen in de reisinformatie. Daarnaast rijdt op werkdagen een extra bus mee met de ritten van lijn 73 van Emmen naar Ter Apel met vertrektijd 12:35, 13:35, 14:35, 15:35 en 16:35 uur vanaf Emmen station.

Bron: Qbuzz

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » do 17 sep 2015 15:34

Provincies betalen vervoer tot deur aanmeldcentrum

Vluchtelingen hoeven niet langer de laatste 1,5 kilometer naar het aanmeldcentrum in Ter Apel te lopen. De bus van lijn 73 tussen Emmen en Ter Apel rijdt voortaan ieder uur tot de hoofdingang van de opvang. Verbetering van de verbinding is mogelijk dankzij een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe. Zij leggen samen 165.000 euro op tafel om in ieder geval tot half december de extra busdiensten tot de deur van het asielzoekerscentrum mogelijk te maken. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers hoeft niet mee te betalen.

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper (D66) stelt nadrukkelijk dat de bijdrage niet ten koste gaat van openbaar vervoer elders in de provincies. ,,Daar is bewust voor gekozen. Het is een aanvullende bijdrage aan ons openbaar vervoersbureau. Het kan niet zo zijn dat we vluchtelingen helpen en op andere plaatsen diensten gaan schrappen.'' Volgens gedeputeerde Henk Brink (VVD) uit Drenthe ontstonden op de looproute verkeersonveilige situaties. ,,Dat probleem wilden we oplossen door extra bussen in te zetten. Vluchtelingen moeten veilig worden vervoerd.''

Tot nu toe banjerden vluchtelingen vaak bepakt en bezakt het laatste stuk naar het aanmeldcentrum langs het aardappelveld. Gräper: ,,Een onwenselijke situatie. Het ziet er naar uit dat de vluchtelingenstroom naar Ter Apel nog wel een tijd aanhoudt. Niet overal kan direct aanvullende noodopvang in gebruik worden genomen. Extra voorzieningen zijn nodig om de druk op te vangen.'' Gräper wil ook kijken naar eventuele ontbrekende schakels en diensten op routes naar nieuwe opvangcentra in de provincie Groningen. ,,Mogelijk dat we ook daar iets voor gemeenten kunnen betekenen.''

Bron: DvhN

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » wo 24 feb 2016 22:23

Er is gestemd en de bussen verdwijnen van Grote Markt en Akerkhof.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door LOF » do 25 feb 2016 10:49

En nu moeten de mensen 100 meter verder lopen. Waar men zich in Groningen al niet om druk maakt.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » do 25 feb 2016 10:50

Stad neemt afscheid van 40 bushaltes

Door het opheffen en ‘strekken' van allerlei buslijnen in de stad Groningen zijn 40 bushaltes niet meer in gebruik. ,,De bushaltes worden de komende jaren een voor een ontmanteld'', zegt een woordvoerder van de gemeente. Voorbijgangers kijken soms vreemd op van de manier waarop dat gebeurt. Niet alleen het bushokje met de prullenbak en de haltepaal (meteen al weggehaald) verdwijnen, maar ook de vaak nog niet zo lang geleden speciaal verhoogde stoeprand.

Dat levert een hoge kostenpost op. Volgens de gemeente gebeurt het toch. Niet alleen omdat het mooier is, maar ook om misverstanden te voorkomen. ,,We halen bijvoorbeeld ook de blindengeleidestrook weg. Het mag niet zo zijn dan blinden of slechtzienden het idee krijgen dat er nog een bushalte is.'' Ongebruikte en pas gerenoveerde bushaltes zijn onder meer ‘achtergebleven' na routewijzigingen van twee jaar geleden door de Oosterparkwijk en de Hortusbuurt. De eerste halte die verdwijnt in de binnenstad is te vinden in de Munnekeholm.

Bron: DvhN

Let op de laatste zin; Munnekeholm heeft namelijk geen bushalte.

groningen
Bericht Re: [Qbuzz] Groningen en Drenthe door groningen » do 25 feb 2016 10:54

En nu moeten de mensen 100 meter verder lopen. Waar men zich in Groningen al niet om druk maakt.

Het is duidelijk dat U niet bekend met de openbaar vervoer situatie in Groningen, dus wilt U niet zulks denigrerend commentaar plaatsen.

groningen

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland