Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Haarlem-IJmond

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Connexxion] Haarlem-IJmond door Nieuws » di 19 jan 2010 15:41

Er moet een snelle tramverbinding (lightrail) naar IJmuiden komen

19 januari 2010

VELSEN - Komende weken verschijnt in deze krant telkens één stelling of vraag waarop de deelnemende politieke partijen aan de gemeenteraadsverkiezingen reageren. In gemeente Velsen doen de volgende partijen mee op 3 maart 2010: CDA, Christen Unie, D66, Groen Links, Lokale Groep Velsen, Velsen Lokaal, VVD, ZEN (Zinnig en Nuttig Velsen).


CDA: EENS
CDA Velsen is voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Dit kan een snelle bus, maar ook een tramverbinding zijn. Deze moet in ieder geval komen uit Haarlem (Noord) en moet rijden door het Centrum van IJmuiden en worden doorgetrokken tot aan Seaport Marina IJmuider Strand. Snelheid, betrouwbaarheid en comfort zijn basisvereisten om echt een alternatief te bieden voor de auto. Met de aanleg het HOV moet de verkeersdruk in Santpoort en Driehuis worden beperkt.

CHRISTEN UNIE:
Geen reactie gekregen.

D66: EENS
Eens, uiteindelijk wel maar eerst HOV: Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Bussen die voorrang krijgen via verkeerslichten op kruisingen, traject gedeeltes waar de bus door kan rijden (op oude spoor) etc. Zodra er voldoende passagiers zijn om het te kunnen financieren, moet er een lightrail-achtige verbinding komen. Maar wij moeten wel voorbereidingen treffen voor lightrail in de toekomst. Kortom met D66Velsen op weg naar een duurzame samenleving! Vandaag, Morgen, D66Velsen!

GROEN LINKS: EENS
GroenLinks pleit sinds 2004 voor een snelle tramverbinding Haarlem - IJmuiden. Over liggende spoor tot het politiebureau en door IJmuiden naar havens en strand. Alleen zo kan de autodruk door Driehuis en andere kernen afnemen en krijgt het bestaand ondersteunend busnet ruim baan. Lightrail naar Velsen is goedkoper dan een HOV bus met dure tunnels. Trams zijn veilig en schoon. Europawijd komen trams / lightrails weer terug. IJmondrail kan niet achterblijven bij Randstadrail en de Rijn-Gouwelijn.

LOKALE GROEP VELSEN:
Geen mening binnengekregen.

PVDA: EENS
Openbaar vervoer is naast de fiets voor de PvdA de oplossing om files te bestrijden en luchtvervuiling te verminderen. Daar verbinden we wel voorwaarden aan: 1. de bereikbaarheid van IJmuiden wordt vergroot, 2. de veiligheid in de dorpskernen wordt verbeterd, 3. het OV is op loopafstand bereikbaar, 4. een tram of treinverbinding in de toekomst blijft een optie.

De PvdA is dus nadrukkelijk voorstander van lightrail als hoogwaardig openbaar vervoer verbinding tussen Velsen en Haarlem.

SOCIALISTISCHE PARTIJ: EENS
De Socialistische Partij Velsen is een groot voorstander van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Velsen e.o. Het HOV is milieuvriendelijk en duurzaam en het vergroot de bereikbaarheid en leefbaarheid van Velsen. Een lightrailverbinding tussen IJmuiden en Haarlem en IJmuiden en Amsterdam heeft onze voorkeur boven een snelle busverbinding. Het is een fantastisch alternatief voor de auto. Het is voor de SP belangrijk dat de ontwikkeling van de tramverbinding in samenspraak met de bewoners ontwikkeld wordt.

VELSEN LOKAAL:
Geen mening binnengekregen.

VVD: EENS
Dit moet zeker, als hopelijk het tracé in Haarlem-Noord een lightrail wordt. Het kan immers niet zo zijn dat iemand bij het Delftplein moet overstappen omdat het tracé naar Velsen over gaat van tram naar bus.

Daarnaast dient er een directe Hoogwaardige Openbare vervoersverbinding met Amsterdam te komen met een aansluiting op het railnetwerk van het hoofdstedelijke Gemeente Vervoerbedrijf. Dat zal de aantrekkingskracht van Velsen als woon-, werk- en recreatiegebied ten goede komen.

ZEN: EENS
Wanneer spoorvoertuigen op zowel tram als op treinsporen kunnen rijden noemt men dit een tramtrein. Zen pleit ervoor een tramtrein te laten rijden die we voor het gemak maar lightrail noemen. Deze moet deels het bestaande ,niet meer in gebruik zijnde spoor Driehuis-ijmuiden volgen, deels een aftakking krijgen het centrum van ijmuiden in. Wel pleiten wij ervoor om eerst een kosten-baten analyse te laten verrichten,de urgentie te bepalen en de winst voor de bereikbaarheidvan de regio vast te stellen. Want...het moet Zinnig en Nuttig zijn.

Bron: Echo

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door koosmaterieel64 » di 19 jan 2010 16:11

Is dat deze spoorlijn?
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

Avatar gebruiker
koosmaterieel64
Berichten: 1452
Geregistreerd: zo 27 sep 2009 22:10
Woonplaats: Heerlen
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door SuperGhost » di 19 jan 2010 17:22

Dat is hem ja
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door seinhuis » do 21 jan 2010 18:10

Een nadeel van deze route is dat hij langs de plaatsen loopt. Wil je een goede spoorlijn hebben, dan zal je door het hart van het stad door moeten kruisen.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door koosmaterieel64 » do 21 jan 2010 18:14

Ja inderdaad maar je kunt op de site zien dat er vroeger toch diverse stationnetjes waren. Je kunt dus altijd kijken of er genoeg reizigers zijn om ze te heropenen.
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

Avatar gebruiker
koosmaterieel64
Berichten: 1452
Geregistreerd: zo 27 sep 2009 22:10
Woonplaats: Heerlen
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door Nieuws » wo 13 okt 2010 15:26

Velsen krijgt hoogwaardig openbaar vervoerverbinding

13 oktober 2010

VELSEN - Door ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst door de gemeente Velsen en de provincie Noord-Holland is de weg definitief vrij voor de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding tussen Haarlem-Noord en IJmuiden aan Zee.

Deze ondertekening gebeurde door gedeputeerde Elisabeth Post en wethouder Annette Baerveldt. De aanleg van het tracé voor HOV-Velsen gebeurt in fasen en start begin 2011. De planning is dat in 2015 de nieuwe verbinding in gebruik wordt genomen.

De regio IJmond is een aantrekkelijk woon- en recreëergebied en ligt ideaal tussen grote gebieden van werkgelegenheid. Er ontbreekt echter een goed hoogwaardig openbaar vervoernetwerk, dat de IJmond met economische centra en stedelijke kernen verbindt en in de vervoersbehoefte kan voorzien. Met de HOV-verbinding sluit de regio aan op andere hoogwaardige lijnen in de regio tot aan Amsterdam, Schiphol, Haarlem, Utrecht en Almere.

De hoogwaardige busverbinding tussen Haarlem-Noord en IJmuiden biedt bovendien nog andere voordelen: hoge frequentie van bussen, korte en betrouwbare reistijd, gebruiksvriendelijke haltes met aanvullende voorzieningen (zoals informatiezuilen en fietsenstallingen).

Het deels vrij liggende tracé tussen Haarlem-Noord en IJmuiden, dat nu wordt aangelegd, is in 2008 door de gemeenteraad van Velsen vastgesteld. De afgelopen periode hebben gemeente en provincie de kosten nader berekend en afspraken gemaakt over de kostenverdeling. Ook is gekeken hoe de verbinding in 10 deelprojecten kan worden aangelegd. Deze deelprojecten worden nu voorbereid voor uitvoering. Belanghebbenden als omwonenden en ondernemers worden per deelproject ook uitgenodigd mee te denken over de inpassing hiervan in de omgeving.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 5 juli 2010 besloten om het taakstellend budget vast te stellen op ? 67,5 miljoen. De bijdrage van de gemeente Velsen aan dit project bedraagt ? 3 miljoen.

Bron: De Echo

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door lamotep » wo 13 okt 2010 15:51

Van IJmuiden naar Haarlem Noord.
Een hoe dan verder?

lamotep
Berichten: 2807
Geregistreerd: zo 21 jan 2007 14:59
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door Arjen-V » wo 13 okt 2010 16:07

via de Rijksstraatweg naar het station, en daar aansluitend op de huidige busbanen.
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Berichten: 195
Geregistreerd: za 17 mei 2008 23:27
Woonplaats: IJmuiden
Bericht Re: Lightrail IJmuiden door Nieuws » wo 20 okt 2010 12:06

'HOV geen verbetering openbaar vervoer'

20 oktober 2010

VELSEN - Onlangs tekende de gemeente Velsen de samenwerkingsovereenkomst Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) met de Provincie Noord-Holland. Daarbij is duidelijk geworden, dat buslijn 75 verdwijnt en ingezet wordt voor de HOV-lijn. Volgens Velsen Lokaal is in dit strijd met de toezeggingen van de gemeente en de provincie tijdens diverse wijkbijeenkomsten in 2007/2008.

Toen werd benadrukt, dat het onderliggende busnetwerk niet zou verdwijnen. De HOV zou een aanvulling zijn op het bestaande netwerk en dus een verbetering van het openbaar vervoer. Nu rijdt en stopt buslijn 75 door de woonwijken.

''Wordt lijn 75 de HOV-lijn, dan rijdt de bus ver buiten de woonkernen om en doet de helft minder halteplaatsen aan dan nu. Dat roept de vraag op, waarom niet gekozen is om buslijn 75 minder te laten stoppen op het huidige traject. Daarmee had toch ook de 3 minuten tijdwinst kunnen worden gehaald? Dat scheelt de belastingbetaler bijna 70 miljoen euro'', aldus Velsen Lokaal.

Velsen Lokaal stelt dan ook, dat met de komst van de HOV, geen sprake kan zijn van verbetering van het openbaar vervoer. ''Integendeel. Het is een verheven politiek wenselijk spelletje geworden. Daarbij is uit het oog verloren, dat het zou moeten gaan om verbetering van het openbaar vervoer in plaats van verslechtering. Maar door politieke hebzucht wordt het openbaar vervoer ook hier weer het kind van de rekening.''

Bron: Webregio

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Bus, Tram en Metro 2011 door Nieuws » wo 16 feb 2011 13:52

Stationsplein nu al te krap bevonden

16 februari 2011

[center] Afbeelding[/center]

HAARLEM - Enkele weken na de ingebruikname van het Stationsplein, blijkt het plein al te klein voor de bussen. De provincie Noord-Holland heeft namens vervoersmaatschappij Connexxion gevraagd of het busplein enkele meters kan worden oprekt om zo het wegrijden voor de chauffeurs te vergemakkelijken.

Vanaf de ingebruikname van het plein, dat is verbouwd vanwege de aanleg van de fietskelder, klagen de buschauffeurs van Connexxion over de krappe indeling van het plein. Ze hebben grote moeite om zonder schade het plein op te rijden en te verlaten, zeker als er - zoals in de praktijk blijkt - andere bussen staan geparkeerd.

De provincie, opdrachtgever voor busvervoer in Noord-Holland, en vervoersmaatschappij Connexxion hebben die klachten serieus genomen en bij de gemeente de vraag neergelegd of het plein enkele meters kan worden vergroot.
Het zou dan met name gaan om het gebied langs het stationsgebouw, de strook waar de bussen de bocht moeten maken richting de Jansweg, zo bevestigt wethouder Rob van Doorn (GroenLinks, verkeer).

Bron: IJmuider Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Bus, Tram en Metro 2011 door Nieuws » wo 16 feb 2011 13:58

Camera’s in alle regionale bussen

16 februari 2011

Gedeputeerde Staten hebben besloten om te investeren in de veiligheid van het busvervoer in het concessiegebied Haarlem-IJmond.

Met het plaatsen van camera’s in Haarlem-IJmond, zijn alle bussen, die in opdracht van de provincie Noord-Holland rijden, komende zomer van cameratoezicht voorzien. Door cameratoezicht wil het provinciebestuur de (sociale) veiligheid van buspassagiers en chauffeurs verbeteren en incidenten voorkomen. In Haarlem-IJmond zijn er nu slechts vier bussen voorzien van cameratoezicht.

In overleg met de Taskforce Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer van het Rijk en de vervoerder is besloten om camera’s te plaatsen in alle bussen die in opdracht van de provincie rijden.

Bron: Webregio

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » do 24 feb 2011 23:15

Geld nodig voor ontwerp HOV-plan

24 februari 2011

VELSEN - De bewonersorganisaties die gezamenlijk tegen het plan voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) van de gemeente Velsen zijn, vragen die gemeente om 2.500 euro om een schetsontwerp van hun alternatief te laten maken.

Eerder vroegen de organisaties, die uit heel Velsen komen, de gemeente om zo’n ontwerp van hun alternatief te maken. Dat verzoek heeft de gemeente afgewezen. Nu willen ze een onafhankelijk ontwerper inhuren. Het plan van de negen organisaties maakt gebruik van bestaande wegen en kost veel minder dan de 70 miljoen van het gemeentelijke ontwerp.

De organisaties hebben een gesprek gehad met de gemeente en hun conclusie is dat hun plan niet is afgewezen. Daarom moet het in hun ogen nu op haalbaarheid worden bekeken en vanwege het algemeen belang moet de gemeente dat betalen. ,,Onder het algemeen belang verstaan wij in het bijzonder de enorme besparing van tientallen miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld op de aanleg van HOV Velsen, geen onnodig verlies aan groen en open landschap en meer draagvlak onder de bevolking.’’

Inmiddels hebben burgemeester en wethouders antwoord gegeven op een veertiental vragen dat Velsen Lokaal stelde over het hoogwaardig openbaar vervoer, de snelle buslijn die deels over vrije busbanen IJmuiden aan Zee met Haarlem-Noord moet gaan verbinden. In 2008 werd een voorkeurstracé opgesteld, maar in 2010 is daarvan ietsje afgeweken. Voor het stuk Delftplein-Broekbergenlaan in Santpoort-Noord wordt nu gekeken naar een aparte busbaan.

Velsen Lokaal wil weten waarom dat nog niet aan de gemeenteraad is gemeld. Dat gebeurt pas als er een samenwerkingsovereenkomst met de provincie wordt ondertekend, melden B en W. Bij de verdere uitwerking worden omwonenden en belanghebbenden betrokken. De HOV-route over de voormalige spoorlijn om Driehuis is, geven B en W toe, 70 meter langer dan over de autoweg door het dorp. Maar omdat de bus op een vrije busbaan sneller kan rijden is de rijtijd even lang, terwijl de betrouwbaarheid groter is omdat er geen files staan.

Het HOV in Velsen wordt aangelegd ongeacht het vervolgtraject in Haarlem, aldus het college. In Haarlem is nog discussie gaande over de route tussen Delftplein en NS-station, maar Velsen maakt haar eigen afspraken met de provincie.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Tram dé oplossing voor OV-probleem Haarlem? door Nieuws » vr 11 maart 2011 14:14

Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?

11 maart 2011

HAARLEM - Het wil niet helemaal werken met het OV in Haarlem. Bussen rijden niet op tijd, er is te weinig capaciteit, het is duur en het overige verkeer heeft last van de supersnelle Zuidtangentverbinding. Uit onderzoek is gebleken dat een tram dé oplossing zou zijn voor Haarlem.

Uit provinciaal onderzoek uit 2010 is gebleken dat een tram schoon en stil is, veel extra reizigers trekt en goedkoper is in de exploitatie. Voor Haarlem zou dat dus een goede oplossing zijn voor de problemen met het openbaar vervoer in de binnenstad.

Er is alleen één maar. Het duurt 10 á 15 jaar voor een tram rijdt, dat is af te leiden uit het voorbeeld van de tram in Groningen. Rover Haarlem vindt het daarom belangrijk om nu al te starten met voorbereidingen.

Bron: Webregio

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » di 15 maart 2011 17:26

WebRegio-bezoekers verdeeld over Haarlemse tram

15 maart 2011

HAARLEM - Rover Haarlem opperde vorige week het idee om de Zuidtangent in Haarlem te vervangen voor een tram. Het zou schoner, goedkoper en sneller zijn en daarnaast ook nog eens de verkeersdruk op het centrum ontlasten. De Haarlemmer lijkt het ermee eens. Al zijn de WebRegio-bezoekers het er niet allemaal mee eens.

Richard Kruijswijk, GroenLinks Bloemendaal, vindt het een goed plan. Uiteindelijk wint de tram. Zoevende, confortabele, schone tram als ruggegraad van OV. Daar moeten we NU mee rekening houden bij investeringsbeslissingen en maatregelen i.h.k. van de Bereikbaarheidsvisie Z-Kennemerland. Steun van Ministerie en NS/Pro Rail is ononbeerlijk. Wie onderhoudt daar nu de contacten?

Henk Haarlem denkt niet dat de tram een oplossing is. ‘Ondanks te hard rijden op de zuidangent en door rode verkeerslichten nog niet op tijd rijden? Volgens mij is een goedkoper ov een beter idee om de mensen in het ov te krijgen, niet op tijd rijden en slechte verbindingen tegen hoge prijzen doet het ov de das om. Met een trambaan waar geen ruimte voor is, gaat Haarlemse binnenstad helemaal kapot. Na aanleg van zuidangent en eenrichtingverkeer ged.oude gracht en spaarne minder consumenten in grote houtstraat.’

Wie het er wel weer mee eens is, is bezoeker mastodont: ‘In de basis een goed plan! Absoluut. De Zuidtangent route is prima geschikt en kampt in de spits met capaciteitsproblemen. De aantallen passagagiers die met één tram kunnen reizen is véél groter als met een (gelede)bus. Meteen een tunnel onder het spaarne, van de schalkwijkerstraat richting station met enkele ondergrondse stations/haltes. En natuurlijk meteen goed doorpakken en de tramlijn door laten rijden naar Zandvoort. Ideaal voor het strandtoerisme in de regio.’

Volgens Gertjan Hulster is de omzetting een fluitje van een cent: ‘Waarom kost het 10-15 jaar om ZuidTangent te vertrammen? Lijkt me erg lang. De onderbouw (de betonnen baan) ligt er immers al en is er op voorbereid. Rails er op schroeven, graszoden er tussen, draadjes ophangen en rijden maar lijkt me.’

Voor Jet is het allemaal een gebed zonder end: ‘Natuurlijk is dit geen oplossing. Over een tramverbinding tussen Haarlem en Zandvoort wordt al jaren gediscussieerd en nu is er weer dit rare geldverslindende plan. Als er geld was voor OV-vervoer zou alles wel op tijd rijden en was deze rare oplossing niet eens bedacht...’

Bron: Webregio

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » di 15 maart 2011 20:50

Busstation onderzocht

15 maart 2011

HAARLEM - Gemeente Haarlem en Connexxion hebben onderzoek gedaan naar de oorzaak van de gladheid op het busstation Stationsplein Haarlem. Uit dat onderzoek is gebleken dat er olie en koelvloeistof op het natuursteen is aangetroffen, volgens de gemeente was dat waarschijnlijk de boosdoener.

Connexxion gaat daarom de komende dagen haar bussen onderzoeken op mogelijk lekkage van olie en koelvloeistof. Op basis van dit onderzoek volgt een tussentijds extra onderhoud. Het is bekend dat voertuigen olie verliezen en dit leidt normaal niet tot problemen. De aangetroffen hoeveelheid die op het Haarlems Stationsplein is afwijkend.

Aanvankelijk werd regen aangewezen als oorzaak van de glibberigheid. Maar dit bleek niet het geval. Het natuursteen dat op het Stationsplein is gebruikt voldoet aan een hoge norm voor stroefheid en is getest op intensief gebruik zoals veel busbewegingen. Natuursteen wordt ook elders toegepast op busbanen, bijvoorbeeld in Aken. Niet eerder is daarbij gladheid geconstateerd.

Bron: De Echo

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » vr 18 maart 2011 13:49

Gesloten cabine buschauffeur

17 maart 2011

HAARLEM - Na de overval op een buschauffeuse in Haarlem deze week, onderzoekt vervoersmaatschappij Connexxion op dit ogenblik de mogelijkheden tot nog strengere beveiliging in bussen.

Er is op de meeste bussen al een camera, een noodknop, maar ook wordt het idee geopperd om net als bij Amsterdamse vervoersbedrijven gesloten cabines voor de chauffeurs te maken. Een chauffeuse van Connexxion werd deze week met een mes bedreigd en beroofd van haar aktentas.

Bron: Almere Vandaag

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » do 14 apr 2011 17:28

Kans op tram over Velsens HOV-tracé is klein

14 april 2011

VELSEN - De kans dat een tram gaat rijden over het tracé van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer, is heel erg klein. Toch wil de gemeente de te bouwen HOV-tunnel bij Santpoort-Noord geschikt maken voor een tram.

Voor het omzetten van een bus- naar tramlijn zijn 20.000 reizigers nodig. De prognose voor Velsen is maximaal 4000. Alleen als de aansluitende snelbus Zuidtangent een tram wordt, zou het HOV in Velsen een tram kunnen worden.

Maar de exploitatiekosten voor tram en rails zijn 4 miljoen duurder dan voor een bus. Een tram trekt wel meer reizigers, maar lang niet genoeg, zo blijkt allemaal uit onderzoek door de provincie.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door llama » di 19 apr 2011 15:50

Via de site uit dit topic: viewtopic.php?f=55&t=14859

Filmpje over het afschaffen van de tram in Haarlem. Geweldig (en relevant voor dit topic) commentaar erin ook.

http://www.geschiedenis24.nl/speler.pro ... 43155.html

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron