Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Haarlem-IJmond

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door RoelZ1 » vr 27 jan 2012 03:53

In 1952 had met nog veel meer 'leeg' land of boerenland dan nu. Natuurlijk kon men wel, maar om te stellen dat een tunnel op het oude trace samen met een losse autotunnel goedkoper was dan een gecombineerde tunnel op een nieuw trace is onzin. In Delft kan het wel, maar daar kost het dan wel bijna een miljard en duren de werkzaamheden in totaal 10 jaar. Ook daar kon het in die tijd niet en heeft met in de jaren '50 gekozen voor een viaduct in plaats van een tunnel.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Gereke » vr 27 jan 2012 11:49

SuperGhost schreef:Hopelijk dat ooit die route weer gebruikt gaat worden, want daarmee maak je het OV-aanbod wel rendabeler (er worden dan immers meer potentiële reizigers bereikt), maar ik vrees dat ze dat niet gaan doen.

Een peperdure onnodige tunnel maakt het OV rendabeler? roffel Mensen uit wereldstad IJmuiden kunnen prima de bussen gebruiken (en zelfs een heuze speedboot), of telt dat niet als OV?

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door SuperGhost » vr 27 jan 2012 13:02

Nee, dat omleidingstraject van het spoor maakt het OV onrendabeler.

Want beoordeel zelf maar eens, wat is rendabeler: alleen een trein, of een trein en bussen om dezelfde reizigers te bedienen?
Volgens mij is dan die trein veel rendabeler.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Gereke » vr 27 jan 2012 15:29

Je gelooft toch werkelijk niet dat je zo'n gigantische investering terugverdient wanneer er uit dat dorp een paar reizigers voortaan de trein nemen in plaats van een bus die voor de deur stopt en direct naar de bestemming rijdt?

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Vinny » vr 27 jan 2012 16:12

De bussen naar Amsterdam rijden gewoon over de N 202. Dat is (ook in de spits) een snelle en rechtstreekse route. En je hebt de Fast Flying Ferry. IJmuiden heeft weinig te klagen als het over OV verbindingen gaat, en straks met de HOV wordt het als het goed is nog beter.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » za 25 feb 2012 14:38

Politie: HOV-bus bij IJmuidense scholen is gevaarlijk

25 februari 2012

IJMUIDEN - Het is veel te gevaarlijk om de HOV-bus over de P.J. Troelstraweg in IJmuiden te laten rijden. Dat schrijft de verkeerspolitie aan de gemeente Velsen.

Aan beide zijden van de weg zit een grote school: het Vellesan College en Technische School Velsen.

Scholieren zullen ’s ochtends, aan het eind van de middag en in pauzes de weg oversteken waar ook tien à twaalf keer per uur een HOV-bus zal passeren, meldt de politie: ,,Ik spreek mijn grote zorg uit over de verkeersveiligheid van honderden en honderden fietsende en lopende scholieren.’’

De gemeente is het niet met de verkeerspolitie eens. ,,We kunnen dat traject wel degelijk veilig maken’’, zegt verkeerskundige Kommer Sneeuw. ,,Het is niet de eerste keer in het land dat een bus een scholengebied doorkruist. Het is een kwestie van goed inrichten van de weg.''

Bron: IJmuider Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » di 28 feb 2012 12:48

’Vernietig besluit HOV-route Velsen'

28 februari 2012

VELSEN - Het besluit van de gemeenteraad over het tracé van de HOV-bus moet vernietigd worden. Dat vindt lokale partij LGV. Volgens de LGV is een ’onverantwoord besluit’ genomen omdat de verkeerspolitie niet bij de tracékeuze betrokken is.

De LGV heeft vragen gesteld aan burgemeester en wethouders.

De verkeerspolitie heeft in januari een ongevraagd advies over het HOV naar de gemeente gestuurd. ’Dit advies is in feite mosterd na de maaltijd’, schrijft de politie, want tot haar onvrede is ze nooit betrokken bij de keuze van de route voor de HOV-bus. De gemeenteraad besloot in 2008 welke route de HOV-bus gaat rijden.

De gemeente zegt de rol van de verkeerspolitie anders te zien. ,,De tracékeuze was een zaak van de gemeenteraad en provinciale staten, niet van de politie’’, aldus gemeentelijk verkeerskundige Kommer Sneeuw. Burgemeester en wethouders mogen het advies van de politie negeren.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » ma 12 maart 2012 12:09

’HOV-bus geen gevaar bij scholen’

12 maart 2012

IJMUIDEN - De HOV-bus kan veilig tussen het Vellesan College en Technisch College Velsen in IJmuiden doorrijden. Daar hebben de schooldirecteuren alle vertrouwen in.

,,We hadden onze zorgen, maar na gesprekken met de gemeente denken we dat het mogelijk is’’, zeggen de Marc Boelsma (Vellesan) en Ruud Porck (Technisch College). Zo komt tussen de fietspaden en de busbaan een afscherming, zoals een hek of struiken.

De verkeerspolitie vreest wel voor de veiligheid van de leerlingen. In een brief aan de gemeente waarschuwt ze voor zeer gevaarlijke situaties. De bus komt tussen politiebureau en sporthal IJmuiden-Oost van de oude spoorbaan af, die veranderd wordt in een busbaan.

Via de P.J. Troelstraweg, met Vellesan aan de ene en Technisch College aan de andere kant, rijdt de bus naar de Lange Nieuwstraat.

Bron: IJmuider Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door Nieuws » ma 02 sep 2013 20:25

Buslijn 80 niet vaker van Zandvoort via Haarlem naar Amsterdam

2 september 2013

HAARLEM - De buslijn 80 wordt niet opgewaardeerd tot het R-net en zal daardoor niet vaker gaan rijden. De bus die tussen Amsterdam en Zandvoort rijdt ondervindt steeds meer concurrentie van het nieuwe NS-station in Halfweg. Het aantal passagiers zal dan ook nauwelijks toenemen wanneer de buslijn wordt verheven tot het R-net.

Om aan de eisen van dergelijke snelle lijnen (zoals de 300) te voldoen, moet de bus vaker en sneller gaan rijden. Dat betekent 55 procent meer bussen waarmee de kosten voor de provincie stijgen van vier naar ruim zes miljoen euro per jaar. Het aantal reizigers zal echter slechts 15 procent stijgen, ook al omdat het niet lukt om de bus sneller te laten rijden. Met name tussen Zandvoort en Heemstede zijn veel vertragingen, net als bij Halfweg.

Op basis van deze feiten heeft de provincie nu besloten lijn 80 niet te veranderen. Wel worden de bushaltes nog voorzien van panelen met informatie over de aankomsttijden en worden fietsenstallingen geplaatst. De bushaltehokjes zelf worden niet vervangen.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door Nieuws » vr 31 okt 2014 01:21

EBS dingt mee naar OV-concessie Haarlem-IJmond

30 oktober 2014

Donderdag 30 oktober heeft EBS haar offerte voor het openbaar vervoer in de concessie Haarlem-IJmond ingediend bij Provincie Noord-Holland. Op 18 december maakt de provincie bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt aan de kust ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort in het Zuiden tot Krommenie in het Noorden. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. De concessie gaat in op 13 december 2015 en heeft een looptijd van 10 jaar. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland, de enige concessie van EBS tot nu toe. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Pas voor de tweede keer in zijn geschiedenis doet EBS mee met de aanbesteding van een openbaar vervoer concessie. Na de gunning van de concessie Waterland in 2011 heeft EBS ervoor gekozen zich eerst volledig op die regio te richten. Na een succesvolle implementatie kwam het vizier te liggen op een gezonde bedrijfsvoering en dienstverlening van hoge kwaliteit. De nationale OV-klantenbarometer wees tot nu toe steeds uit dat de kwaliteit goed is. Afgelopen jaar leidde dat zelfs tot de hoogste klanttevredenheid van alle OV-concessies op het vasteland. Voor wat betreft de gezonde bedrijfsvoering werd voldoende voortgang geboekt om met vertrouwen te zoeken naar uitbreiding van het vervoersgebied.

Over de inhoud van de aanbieding zal EBS pas na gunning meer kunnen vertellen.

Bron: EBS

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door John » di 04 nov 2014 12:21

Naast EBS hebben ook Syntus en Connexxion zich ingeschreven voor deze concessie. Persbericht provincie Noord-Holland. Nu is dit een relatief kleine concessie, maar is wel van strategisch belang om straks de grote vis Amstelland binnen te hengelen. De Cxx garage in Haarlem rijdt nu veel diensten op lijnen van die concessie.

Opvallend dat Arriva hier ontbreekt. Te druk met Limburg?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door Daan » di 04 nov 2014 17:05

Opvallend; ik rij nu met bus 277 naar IJmuiden, maar ben na het ziekenhuis de n208 op gegaan om straks langs het kanaal IJmuiden in te gaan.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door wouter15 » di 20 jan 2015 18:57

Volkskrant: Connexxion wint concessie Haarlem door loting

20 januari 2015

De concessie Haarlem-IJmond is gewonnen door Connexxion. Syntus wist bij de aanbesteding evenveel punten te halen. Daarom is besloten onder toezicht van de notaris de winnaar uit te loten. Dat schrijft althans de Volkskrant dinsdag.


Het is nog nooit eerder voorgekomen dat twee partijen precies evenveel punten wisten te halen bij een Nederlandse ov-aanbesteding. En zoiets lijkt ook eigenlijk onmogelijk. Want het aanbestedingsdocument van 73 pagina's geeft in detail aan hoe de punten verdeeld moeten worden. En - zo meldt de Volkskrant - Syntus en Connexxion hadden aanvankelijk ook niet hetzelfde aantal punten. Volgens deze ingewijden had Syntus de tender aanvankelijk gewonnen, maar kon Connexxion zich na een nieuwe vragenronde en "onverklaarbaar uitstel van de beslissing" alsnog bij koploper Syntus aansluiten. Lees verder

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem-IJmond door Nieuws » do 05 maart 2015 16:54

Syntus in bezwaar tegen gunning concessie Haarlem-IJmond

5 maart 2015

Syntus gaat in bezwaar tegen de gunning van de concessie Haarlem-IJmond. Het bedrijf heeft dinsdag een officieel bezwaarschrift ingediend bij de provincie Noord-Holland. Tevens wil de vervoerder dat de provincie en concessiewinnaar Connexxion stoppen met voorbereidende werkzaamheden. Syntus heeft daarom een verzoek ingediend bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), waarin het vraagt om een voorlopige voorziening.

Lees verder via OVpro

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron