Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Haarlem-IJmond

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » ma 23 mei 2011 17:45

Verzet HOV tot aan de rechter

23 mei 2011

VELSEN-ZUID - Bewoners aan de Minister van Houtenlaan in Velsen-Zuid stappen desnoods naar de rechter om de aanleg van HOV-busbaan tegen te houden. Dat schrijven ze aan de gemeente.

De HOV-bus tussen IJmuiden aan Zee en Haarlem-Noord gaat in 2015 over de oude spoorlijn rijden, achter de huizen van de Minister van Houtenlaan. Volgens planning moet het spoor vanaf 2013 veranderd worden in een busbaan. Van de 46 woningen langs het spoor hebben 41 een protesthandtekeningenlijst ondertekend.

Het steekt de bewoners dat de gemeente hen nooit als belanghebbende benaderde. ,,Dat verbaast ons zeer’’, melden ze aan de gemeente. De belangenvereniging voor de buurt, de Belangengroep Minister van Houtenlaan/Zeeweg, is volgens hen nooit uitgenodigd voor de zogenaamde klankbordbijeenkomsten. Op die bijeenkomsten praatte de gemeente met bewonersorganisaties langs het HOV-tracé.

De gemeente zegt dat in 2007 diverse bijeenkomsten zijn geweest over het HOV. Daarvoor werden tientallen organisaties uitgenodigd, maar niet de Belangengroep Minister van Houtenlaan/Zeeweg, aldus de gemeente.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » wo 22 jun 2011 13:16

Stationsplein kapotgereden

22 juni 2011

HAARLEM - Nog geen zes maanden na de officiële opening van het Stationsplein, moet het eerste natuursteen alweer worden vervangen.

Gespecialiseerde stratenmakers uit Brabant zijn gisteren begonnen met het wegbreken van de natuurstenen blokken bij een van de busperrons. De stenen zijn gescheurd, doordat metalen strips in de grond niet goed zijn verankerd. Door het gewicht van de bussen raken deze plinten los en wrikken ze de stenen kapot.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » vr 15 jul 2011 20:31

’Bus 4 moet ook door Velserbroek’

15 juli 2011

VELSEN - De nieuwe buslijn 4 moet ook door Velserbroek gaan rijden. Dat verzoek heeft D66V-wethouder Annette Baerveldt bij de provincie Noord-Holland ingediend.

Bus 72 moet in 2012 de huidige 4 vervangen en krijgt de route IJmuiden-Zeewijk, Driehuis, Santpoort-Noord, Haarlem-Delftplein. ,,Wij werken er aan om die bus ook door Velserbroek te laten rijden. Volgende week is er overleg met de provincie’’, aldus Baerveldt. Baerveldt heeft de gemeenteraad ook aangekondigd dat bij de provincie een extra halte in Santpoort-Noord is aangevraagd voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), de bus die over een speciaal tracé gaat rijden tussen IJmuiden en Haarlem. Er is nu één halte voorzien op de Hagelingerweg, tussen de Dekamarkt en het Broekbergenplein. Waar een tweede halte moeten komen, zei Baerveldt er niet bij.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » zo 24 jul 2011 21:32

Bestemmingsplanwijziging voor bus over spoor

24 juli 2011

VELSEN - Tegenstanders van de aanleg van de busbaan op het niet meer gebruikte spoor tussen Santpoort-Noord en IJmuiden kunnen daar in de laatste maanden van dit jaar bezwaar tegen maken.

Vooral aan de Minister van Houtenlaan in Velsen-Zuid is verzet tegen de busbaan. De gemeente laat het bestemmingsplan wijzigen om de busbaan aan te kunnen leggen tussen Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en Briniostraat in IJmuiden.

Inspraak op het voorontwerpbestemmingsplan start in het vierde kwartaal van 2011. In september presenteert de gemeente een voorlopig ontwerp van de busbaan over het spoor. Daarvoor worden informatiebijeenkomsten voor omwonenden georganiseerd.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » za 03 sep 2011 10:54

Kwaliteit HOV-grond ’geheim’

3 september 2011

VELSEN - Er is nog veel onduidelijkheid over de kwaliteit van de grond op de plek van de nieuwe HOV-lijn.

Eigenaar Prorail heeft in het voorjaar bodemonderzoek uit laten voeren bij de Driehuizerkerkweg in Driehuis. Het bodemonderzoek van BK Ingenieurs uit Velserbroek is al geruime tijd geleden afgerond. Of er sprake is van vervuilde grond is van groot belang, omdat Prorail de grond aan de provincie Noord-Holland wil verkopen. Het snelbustraject kan alleen op schone grond worden gerealiseerd.

Gevraagd naar het bodemonderzoek, houden zowel Prorail als de provincie hun kaken stijf op elkaar. Het onderzoek moet voorlopig ’geheim’ blijven. Volgens de provincie is dat omdat de kwaliteit van de grond mede bepalend is voor de prijs die aan Prorail betaald moet worden.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » zo 04 sep 2011 11:22

HOV maakt tuinen kleiner

4 september 2011

DRIEHUIS - Het HOV snelt straks achter hun huizen in Driehuis voorbij. De snelbusbaan zal her en der een stukje van hun ruime tuinen afknabbelen. Toch voelen Driehuizenaren zich niet de dupe bij de aanleg van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

De eerste voorbereidingen voor de aanleg van het HOV zijn al gestart aan de Kromhoutstraat in IJmuiden en de komende jaren zal het miljoenenverslindende project overal in de gemeente zijn stempel drukken.

Zo ook in Driehuis. Rijschoolhouder Bob Groos woont aan de Hofdijklaan in dit dorp en zijn tuin grenst direct aan het dode spoor. Er is vanaf zijn tuin een deur naar het spoor; altijd makkelijk om zijn hondje Bobby uit te kunnen laten.

De gemeente voorziet dat de overdracht van stukjes tuin in Driehuis naar de provincie die de busbaan aanlegt een van de grootste obstakels zal zijn voor de aanleg van het tracé. Maar daar denken Bob Groos en zijn vrouw Nel Reuling anders over. Ze winden zich wel op over de komst van de in hun ogen overbodige busbaan. Maar dat het traject straks achter hun tuin loopt, staat los van dat gevoel. ,,Wij, als bewoners van de Hofdijklaan, Genestetlaan en de Spieghellaan, hebben een jaar of vijf, zes geleden van Prorail allemaal grond bij onze tuinen kunnen kopen. Dat hebben we als bewoners allemaal gedaan, waardoor onze tuinen groter zijn geworden.’’

Bron: IJmuider Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » ma 28 nov 2011 17:46

Zware vervuiling HOV-traject IJmuiden

28 november 2011

IJMUIDEN - Delen van het toekomstige HOV-traject in IJmuiden zijn ernstig vervuild. Op het oude spoor waar straks de snelbus over gaat, is de zwaarste verontreiniging waargenomen aan de Leeuweriklaan en bij het oude NS-station aan de Casembrootstraat.

Aan de Leeuweriklaan is de grond waar de oude rails liggen ernstig vervuild en aan de Casembrootstraat gaat het om een verontreiniging van het grondwater.

Een provinciewoordvoerder benadrukt dat voor het schoonmaken geen sprake is van ’een spoedeisend karakter’. Het laatste zou betekenen dat er snel tot sanering moet worden overgegaan. Hierbij wordt gelet of er veel risico is of mensen met de vervuilde deeltjes in aanraking komen.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » di 10 jan 2012 19:16

Kans tweede HOV-halte Santpoort-Noord

10 januari 2012

SANTPOORT-NOORD - Wellicht komt er een tweede bushalte in Santpoort-Noord voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Gemeente en provincie zeggen dat te onderzoeken.

Het wijkplatform protesteerde bij de overheden. Maar één bushalte voor het HOV, op het Broekbergenplein, vindt het veel te weinig en voor veel Santpoorters veel te ver weg. De bus krijgt maar tien haltes in de gemeente om vlot te kunnen doorrijden. Voor dat doel worden ook stukken busbaan aangelegd en verkeerslichten geplaatst.

De provincie schrijft aan het wijkplatform dat uit een onderzoek van 2007 blijkt dat één HOV-bushalte voldoende is voor het dorp, maar toch te willen onderzoeken of er een HOV-halte kan komen aan de noordzijde van Santpoort-Noord. Het wijkplatform pleit voor een tweede halte bij de rotonde aan de Santpoortse Dreef. Daar kan dan overgestapt worden op de bus naar Velserbroek.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » do 19 jan 2012 16:57

'Beter is verlaagde busbaan naast het spoor'

19 januari 2012

VELSEN-ZUID/IJMUIDEN - Realiseer de HOV-busbaan niet op het oude spoor bij de Minister van Houtenlaan in Velsen-Zuid, maar er naast. Dan kan de busbaan verdiept worden aangelegd. Van de grond die wordt uitgegraven, moeten wallen naast de busbaan worden gemaakt.

Dat alternatief hebben de bewoners van de Minister van Houtenlaan ingediend bij gemeente en provincie. Ze zijn zeer teleurgesteld in het plan van de overheden om de HOV-bus over het oude spoor te laten rijden. De busbaan zou bij het politiebureau van het spoortalud af moeten gaan en verder rijden over de P.J. Troelstraweg.

In het plan staat geen letter over de geluidsoverlast die de HOV-bussen zullen veroorzaken bij de 46 woningen aan de laan, schrijven ze. Ook staat er geen enkele maatregel in om die geluidsoverlast te beperken. Vanwege het lawaai van de auto’s over de laan slapen veel bewoners al aan de achterzijde.

Nu moet aan de achterkant, waar het oude spoor ligt, de HOV-bus gaan rijden: ,,Van 6 uur tot 1 uur zullen 150 optrekkende en remmende bussen voorbijrijden, tien meter achter onze woningen, op het drie meter hoge spoortalud.’’

Ze hebben met hulp van een ingenieursbureau een alternatief gemaakt. Laat het oude spoortalud liggen en leg de busbaan er naast: maximaal 24 meter verderop richting IJmuiden. De afstand van deze busbaan tot de huizen in de Wilgenstraat in IJmuiden en de huizen in de Minister van Houten is dan ongeveer gelijk. Ze stellen voor de busbaan verdiept, zo’n één meter lager, aan te leggen.

Van de vrijgekomen grond moeten wallen naast de busbaan worden gemaakt om de bus uit het zicht te houden en om het geluid te weren.

Bron: Haarlems Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Nieuws » wo 25 jan 2012 13:12

’Spoorondernemers willen trein over HOV-busbaan'

25 januari 2012

VELSEN - Spoorondernemers willen investeren in het weer in gebruik nemen van het spoor tussen IJmuiden en Santpoort-Noord. De HOV-busbaan kan gecombineerd worden met rails. Er kan alvast een museumtrein gaan rijden langs de Kanaaldijk.

Dat zegt de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) die daarvoor een plan indient bij gemeente Velsen, provincie en de minister.

Bert van Oosterop en Kees Demmers van WIJS zeggen dat twee spoorondernemers nauw betrokken zijn bij hun plan ’Samenwerken aan IJmuider spoorlijn’. Het zijn rijtuigenverhuurder Herik Rail Treincharters uit Amersfoort en Locon Benelux uit Zwolle. Locon vervoert goederen per spoor.

Het WIJS-plan gaat uit van twee nieuwe stukken spoor in IJmuiden: naar de Felisonterminal (voor passagiers DFDS Seaways) en de IJmondhaven (voor de cruiseschepen).

Voor de nieuwe stukken spoor, renovatie van de huidige rails, aanleg stations en bovenleiding is 26,5 miljoen euro nodig. Een groot deel daarvan kan volgens WIJS bestaan uit Europese subsidies.

Bron: IJmuider Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door SuperGhost » wo 25 jan 2012 14:10

Wat mij betreft had het spoor tussen Santpoort en Beverwijk nooit verlegd mogen worden naar het huidige traject, maar had het oude traject (via station Velsen-IJmuiden Oost) de spoortunnel moeten krijgen. Het huidige spoor (dat overigens ook langer is) ontwijkt namelijk compleet de (grote!) kernen IJmuiden en Velsen, die daardoor van het spoor verstoten zijn geraakt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door John » wo 25 jan 2012 14:23

Dan had de A22 ook dwars door die kernen moeten lopen verdrietig

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door SuperGhost » wo 25 jan 2012 15:43

Nee, want die hoef je niet te koppelen hoor. Dat is destijds een keuze geweest. 2 tunnels direct naast elkaar liggen is misschien goedkoper, maar als je bedenkt dat je daardoor ook kilometers spoor moest leggen en een grote groep reizigers uit de trein stoot (immers geen station meer), dan ben je op lange termijn gewoon duurder uit.

Die A22 had gewoon de huidige ligging kunnen krijgen, waarbij het spoor zijn oude loop had kunnen volgen. Je had dan voor het spoor alleen een tunnel aan hoeven leggen op een plek waar het water ook veel minder breed is, waardoor de spoortunnel ook nog eens korter zou zijn geweest (en dus goedkoper).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door RoelZ1 » do 26 jan 2012 00:35

Vergeten we niet dat we het hier voor de planfase hebben over de jaren 1945-1952. Niet bepaald een tijd waarin de overheid bulkte van het geld, om het maar heel licht uit te drukken.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door SuperGhost » do 26 jan 2012 01:36

Des te vreemder dat men de dure optie met een compleet nieuwe spoorlijn tussen Santpoort en Beverwijk heeft gekozen, terwijl anders er alleen een tunneltje gebouwd hoefde te worden die korter zou zijn geweest dan de huidige spoortunnel.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door Vinny » do 26 jan 2012 13:22

Heeft volgens mij te maken met hellingen.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door RoelZ1 » do 26 jan 2012 21:11

En er lag op de oude route in brug in de weg. Door een nieuw trace te kiezen konden ze daar rustig doorwerken zonder dat het spoor jaren buiten dienst hoefde. Ook is het natuurlijk veel goedkoper om op een leeg stuk land te bouwen, dan rekening te moeten houden met het verkeer.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Haarlem / IJmond, Lightrail IJmuiden door SuperGhost » vr 27 jan 2012 00:28

Nederland kent geen leeg stuk land. knipoog

En die brug die in de weg stond, dat was gewoon de spoorbrug die juist weg moest tong naar buiten
In Delft lukt het ze toch ook gewoon?

Het kan wel, ik denk echter dat men gewoon niet wilde.

Hopelijk dat ooit die route weer gebruikt gaat worden, want daarmee maak je het OV-aanbod wel rendabeler (er worden dan immers meer potentiële reizigers bereikt), maar ik vrees dat ze dat niet gaan doen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron