Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Syntus] Veluwe

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 01 jul 2011 11:37

Apeldoorn wil verbetering zien bij Veluwelijn

1 juli 2011

APELDOORN - De gemeente Apeldoorn wil dat de Veluwelijn snel de snelle busverbinding tussen Apeldoorn en Zwolle wordt, die het zou moeten zijn.

De gemeenteraad heeft verkeerswethouder Rob Metz de opdracht gegeven die boodschap over te brengen bij de betrokken partijen. De Veluwelijn die sinds eind vorig jaar bestaat, voldoet niet aan de verwachtingen, zo motiveren CDA en PvdA hun pleidooi. Daarom moet er bij de evaluatie op gewezen worden dat 'al het mogelijke wordt gedaan' om er toch een succes van te maken. De gehele gemeenteraad onderstreept die oproep.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 29 jul 2011 10:36

Regiobreed protest tegen Veluwelijn

29 juli 2011

HEERDE - Nadat het CDA in Heerde samen met de collega's uit Epe het spits afbeet is ook de PvdA regiobreed in verzet gekomen tegen de wijze waarop het streekvervoer door de provincie aan de steel is gestoken. Na Heerde hebben ook Zwolle en Apeldoorn in moties hun afkeuring uitgesproken over een Veluwelijn die van geen kant spoort met grote lege bussen als exponent.

Daarnaast behartigt Nellek Jacobs uit Heerde de belangen van de scholieren die ernstige hinder van de huidige situatie ondervinden. In een tweetal sessies in Epe en Heerde kreeg het onderzoeksbureau Roma een reeks van klachten te verwerken. Vast staat dat de grote bussen er niet in kunnen slagen om het achter een tekenbord uitgedachte tijdschema te volgen. Het is voor de chauffeurs van de bussen geen pretje om iedere keer de kritiek te moeten aanhoren. Zij kunnen er uiteraard niets aan doen dat anderen voor hen het onmogelijke hebben bedacht. De fractie van de PvdA in Heerde zocht contact met fracties in de Staten van Gelderland en Overijssel en de collega-fracties in omliggende gemeenten. ,,Heerde is, zo blijkt uit recent onderzoek, een aantrekkelijke woongemeente . Die aantrekkelijkheid wordt voor een belangrijk deel door een goed, snel en betrouwbaar openbaar vervoer bepaald. Denk aan alle scholieren die vervolgonderwijs in Apeldoorn of Zwolle genieten. Door de instelling van de Veluwelijn in december 2010 is op al die punten alleen maar verlies geboekt, ook na de aanpassingen in het voorjaar'', aldus de PvdA in Heerde. Binnen de fractie beraadt men zich over mogelijke vervolgstappen voor de geplande evaluatie in september over de Veluwelijn.

Forse investing
In Apeldoorn dienden CDA en PvdA een motie in die werd omarmd. Daarin ook aandacht voor de achterliggende waarheid die vertelt dat de regio veel te gemakkelijk in de zestiger jaren van de vorige eeuw de spoorlijn tussen Apeldoorn en Zwolle uit handen gaf en daarvan tot op de dag van vandaag de gevolgen ondervindt. De motie spreekt uit dat al het mogelijke moet worden gedaan om met de partners van de Veluwelijn de nadelen ervan te evalueren en maatregelen te nemen waardoor deze een hoogwaardige openbaarvervoer verbinding moet worden. De conclusie is dat fors werd geïnvesteerd om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren maar dat het van A(peldoorn) tot Z(wolle) niet tot resultaten heeft geleid. De locale reistijd is langer dan gepland. Met name op de dienstregeling is nog veel winst te boeken.

Inmiddels is ook duidelijk dat de provincie als eis heeft gesteld om aan weerszijden van de weg, dus voor heen en terug, bushaltes te plaatsen. Iets waar Epe in het centrum tot op de huidige dag niet in slaagde, hetgeen door de CDA in Epe diverse keren aan de kaak is gesteld. De vrees bestaat dat het allemaal op een eindeloos Zwartepieten tussen de provincie en vervoerder Syntus uitdraait en de daarmee synchroon lopende vertraging.

Bron: Veluweland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door pe_pe » vr 29 jul 2011 12:19

Wat een soap, die Veluwelijn. nadenkend

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » zo 28 aug 2011 11:42

Actie bij Syntus komt hoe dan ook

28 augustus 2011

Apeldoorn - Onder chauffeurs van Syntus Veluwe leeft grote onrust. Door een opeenstapeling van klachten over hun werkomstandigheden hoeft er weinig te gebeuren of 'de jongens stoppen ermee'. Dat verwacht FNV-vakbondsbestuurder Lutz Kressin.

Zijn CNV-collega Peter de Ridder: "Op deze manier kan het een keertje mis gaan."

De chauffeurs hebben te maken met een problemenreeks bij het openbaar-vervoerbedrijf dat sinds december vorig jaar het stads- en streekvervoer op de Veluwe verzorgt.

Op dit moment spitst het ongenoegen zich onder de chauffeurs toe op de onregelmatigheidstoeslag. De Ridder: "Al vanaf december is Syntus bezig om die uit te rekenen. Maar de chauffeurs weten nog steeds van niet wat ze krijgen." Zo zijn er ook al maandenlang klachten over een kleinere bus, de Optare. Het is een Engelse personenbus die op minder drukbeklante lijnen wordt ingezet. Een bus met 'heel erg veel problemen'. "Ze zijn te snel en te goedkoop gekocht", zegt De Ridder.

Kressin: "De bus ligt erg slecht op de weg en stuurt moeilijk. De chauffeur zit achter de voorwielen in plaats van ervoor zoals ze gewend zijn. Maar ook is de zitruimte te krap voor de chauffeurs."

En ander punt betreft vooral de chauffeurs op de West-Veluwe. Zij kunnen volgens de bonden niet goed contact krijgen met de verkeersleiding in Doetinchem. Dat is wel nodig bij een calamiteit of als ze met hun rit vertraging oplopen. Nu moeten ze zich behelpen met een pda, een handpalmcomputer.

Een ander punt van onvrede is dat chauffeurs moeilijk een vrije dag kunnen opnemen door een te hoog ziekteverzuim. Volgens Kressin is de formatie berekend op vijf procent, maar dat zou in werkelijkheid rond 12 procent liggen.

"Er hoeft nog maar iets te gebeuren of de jongens stoppen ermee. Kan morgen zijn maar ook over een jaar."

Beide bondsbestuurders constateren weliswaar dat Syntus 'niet van kwade wil' is. Kressin: "We krijgen met de klachten wel een gewillig oor maar de problemen worden niet echt opgelost. Ze zeggen we werken eraan maar het mag geen geld kosten. En dan gebeurt er niets."

Doordat er veel mis gaat, krijgt de passagier uiteindelijk met een humeurige chauffeur te maken. En op zijn beurt de chauffeur met een humeurige passagier als er net daarvoor een bus is uitgevallen." Spanningen lopen zo op dat we niet weten welke druppel de emmer doet overlopen en mogelijk tot acties leidt."

Voor drie concessiegebieden Veluwe, Overijsel en Twente zijn 24 medewerkers voor (kaart)controle en veiligheid actief. Tien op de Veluwe. Maar dat is te weinig, zegt De Ridder. Het verleden van de gemoedelijke Achterhoekse organisatie blijkt Syntus parten te spelen. De Ridder: "Daar waren relatief weinig veiligheids- en agressieproblemen. Syntus wilde ook niet heel actief en mogelijk uitdagend gaan controleren op de bussen door met een groot team een bus binnen te vallen. Dat past niet in de Achterhoek, maar in steden als Apeldoorn, Arnhem, Zwolle is dat wel nodig."

Voor steden als Apeldoorn en Zwolle is nieuw veiligheidsbeleid in de maak, zegt CNV-bestuurder De Ridder.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » ma 12 sep 2011 17:12

Ontevredenheid Veluwelijn blijft

12 september 2011

HEERDE - De ontevredenheid over de uitvoering van de Veluwelijn duurt onverminderd voort.

De aanpassingen hebben weinig uitgehaald. Tot ongenoegen van de aanwezigen op een evaluatie-avond die werd georganiseerd door de PvdA in Heerde. Zo'n 30 busreizigers, statenleden en gemeenteraadsleden debatteerden op het scherpst van de snede met representanten van de provincie, Syntus en Rocov. Harde woorden als 'prutswerk' en 'uitgaan van totaal verkeerde veronderstellingen' teisterden de luidsprekers.

Vooral de inwoners van Epe, Heerde en Hattem doen er sinds de invoering van de lijn aanmerkelijk langer over om op de plaats van bestemming te komen. De bussen rijden niet stipt op tijd en er is onvoldoende betrouwbare informatie over vertragingen. Het resultaat is dat buiten de spitsuren alleen lege bussen rondrijden. De provincie gaf opdracht voor een onafhankelijk onderzoek. Het leidde tot een denkrichting die over enkele weken wordt gepresenteerd.

Tot ongenoegen van de aanwezigen duurt het nog tot april 2012 voordat er wijzigingen worden doorgevoerd. De statenleden zullen aandringen op een snellere procedure.

Bron: Veluweland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » wo 30 nov 2011 12:04

Veluwelijn gaat in maart op de schop

30 november 2011

EPE - De dienstregeling van de Veluwelijn gaat met ingang van 25 maart volgend jaar op de schop. De provincie Gelderland verwacht dat daardoor de huidige kritiek van de reizigers op de busverbinding tussen Apeldoorn en Zwolle van de baan is. Belangrijk punt van de nieuwe dienstregeling is dat de doorgaande verbinding tussen Apeldoorn en Zwolle over rijksweg A50 blijft gehandhaafd.

Op werkdagen rijdt tussen zeven uur 's morgens en zeven uur 's avonds elk half uur een bus in beide richtingen.

Epe en Heerde krijgen een snelle verbinding met respectievelijk Zwolle en Apeldoorn. In de spits rijdt door de kernen van Vaassen, Emst en Hattem vier maal per uur een bus. In de spits rijdt tussen Apeldoorn en Epe twee keer per uur een snelbus; en via de tussenliggende kernen vier keer per uur een bus.

In de ochtendspits heeft Heerde in de richting Zwolle vier keer per uur een snelbus en vier keer per uur rijdt een bus via de tussenliggende kernen richting Zwolle.

In de ochtendspits heeft Heerde richting Apeldoorn vier keer per uur een snelbus en twee keer per uur een bus via de kernen.

Om de kernen Heerde en Epe te ontlasten vertrekken de snel- en stopbus niet gelijktijdig van het transferium. De bussen rijden hierdoor meer gespreid door de kernen.

In de rustige uren hebben Epe en Heerde twee keer per uur een snelbus en twee keer per uur een bus via de tussenliggende kernen. In de dalperiode worden de kernen Vaassen, Emst en Hattem twee keer per uur bediend.
In de avond en in het weekeinde rijden de bussen op de Veluwelijn twee keer per uur tussen alle tussenliggende kernen.

De Veluwelijn ging begin december 2010 van start. Er waren direct veel klachten over vertraging en uitval van bussen. Na wijziging van de oorspronkelijke dienstregeling dachten provincie en vervoerder Syntus al eerder het lek boven te hebben. Maar de klachten bleven over de lijn die in de volksmond de naam Trans Siberië-expres kreeg. Dat leidde er toe dat in april van dit jaar werd gestart met een klanttevredenheidsonderzoek.

Gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland verwacht dat de nieuwe dienstregeling wel gaat werken. Onder meer door een inventarisatie van reizigers maar ook aspirant-reizigers. Bovendien heeft de consumentenorganisatie ROCOV een positief advies uit gebracht. Ook de chauffeurs op de lijn zijn positief gestemd over de gekozen oplossing. Bieze: „We hebben de procedure zorgvuldig aangepakt. Maar dat betekent ook dat daarmee de nodige tijd is gemoeid. We hebben nu echter met alle betrokken partijen, ook de gemeenten, een oplossing bedacht waarmee iedereen kan leven.”

Dat de nieuwe dienstregeling pas in maart kan ingaan heeft onder meer te maken met de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs die moeten worden gewijzigd.

Bovendien waren er enige tijd problemen rond de halte Eekwal in Zwolle. Passagiers wilden deze graag in de route houden.

De nieuwe dienstregeling is in de praktijk nog niet getest. Dat blijkt niet haalbaar. De verwachtingen zijn mede positief omdat de tijdsplanning dusdanig is dat eventueel opgelopen achterstanden op het tijdschema kunnen worden ingelopen.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 16 dec 2011 13:15

Wilde staking personeel Syntus voorbij

16 december 2011

Zwolle - Na een wilde en onaangekondigde staking bij Syntus is het personeel van Syntus op de Veluwe weer gaan rijden.

Ook busreizigers in Zwolle hadden last van de staking. Vrijdagaochtend vertrokken er geen bussen van Zwolle richting de Veluwe.

Reizigers werden deze ochtend onaangenaam verrast door een wilde en onaangekondigde staking van buschauffeurs op de Veluwe. Syntus zegt het onacceptabel te vinden dat op deze manier, een langer lopende discussie over de inrichting van de medezeggenschap, wordt gebruikt, waarbij de reizigers vanochtend niet op Syntus hebben kunnen vertrouwen.

Bron: Weblog Zwolle

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 16 dec 2011 13:50

'Reiziger dupe onacceptabele actie'

16 december 2011

APELDOORN - Vervoerder Syntus is op zijn zachtst gezegd niet gelukkig met de wilde staking van buschauffeurs op de Veluwe, vrijdagochtend. Syntus spreekt van een onacceptabele actie waardoor reizigers letterlijk in de kou kwamen te staan.

De chauffeurs staakten enkele uren om hun eis, meer medezeggenschap, kracht bij te zetten. Volgens Syntus is een oplossing in de maak, maar laten onder meer de vakbonden het afweten.

De bonden lijken bij de actie van vanochtend op de achtergrond een belangrijke rol te hebben gespeeld, aldus Syntus. Het bedrijf wil via overleg uit de impasse komen.

Bron: Omroep Gelderland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » wo 21 dec 2011 14:59

Wijzigingen Syntus vervoerbewijzen in 2012

21 december 2011

Met ingang van 1 januari 2012 veranderen de voorwaarden en tarieven van een aantal Syntus vervoerbewijzen. Daarnaast verdwijnt, door de komst van een aantal aantrekkelijke OV-chipkaart producten, het Syntus-CityTicket in diverse steden.

Voor 2012 volgt Syntus de indexering van de OV-chipkaart tarieven zoals deze met de opdrachtgevers, provincies en regio’s, zijn afgesproken. Het opstaptarief voor de bus wordt € 0,83 (i.p.v. € 0,79) en het kilometertarief € 0,132 (i.p.v. € 0,126). Voor de trein geldt een opstaptarief van € 0,83 (i.p.v. € 0,79) en een kilometertarief van € 0,164 (i.p.v. € 0,16).

Door de komst van een aantal aantrekkelijke producten voor op de persoonlijke OV-chipkaart, verdwijnen de Syntus-CityTickets in Apeldoorn, Zwolle, Deventer, Ede en Harderwijk. Er kan nu voordelig gereisd worden met ‘Dalkorting Oost’, ‘Altijd Korting’ of de automatische leeftijdskorting die geldig is op de bus. Inclusief de leeftijdskorting kan de totale korting oplopen tot 54%. Ook deze wijzigingen zijn tot stand gekomen in overleg met de opdrachtgevers.

De Syntus-BusTickets, de wagenverkoopkaartjes van Syntus blijven bestaan. De voorwaarden van de Syntus-BusTickets worden per 2012 in alle vervoergebieden van Syntus gelijk getrokken. Dit brengt meer uniformiteit en gemak voor de reiziger. Hierdoor is het vanaf 1 januari ook bij Syntus Gelderland toegestaan om met het Syntus-BusTicket over te stappen of terug te reizen. Voorwaarde is wel dat dit binnen een bepaalde tijd plaats vindt. In de regio Midden Overijssel en West Twente is de berekening van de prijs aan de hand van het aantal zones gewijzigd. Dit is nu gelijk gemaakt aan de prijsberekening voor de tickets in de Veluwe.

Berekening Syntus-BusTicket:
1 of 2 zones: € 2 Overstappen/terugreizen toegestaan binnen ½ uur na afstempeling
3 of 4 zones: € 4 Overstappen/terugreizen toegestaan binnen 1uur na afstempeling
5 of 6 zones: € 6 Overstappen/terugreizen toegestaan binnen 1½ uur na afstempeling
7 zones of meer: € 8 Overstappen/terugreizen toegestaan binnen 2 uur na afstempeling

De tijd die een reiziger heeft om over te stappen of terug te reizen gaat in op het moment van afstempelen. Is de vermelde tijdsduur verstreken, dan moet een nieuw kaartje gekocht worden.

Meer weten? Kijk dan op www.syntus.nl of www.ov-chipkaart.nl voor meer informatie.

Bron: Radio 350

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » ma 02 jan 2012 12:27

Buskaartje op Veluwe fors duurder

2 januari 2011

APELDOORN - Busreizigers op de Veluwe die een los kaartje willen kopen, zijn sinds de jaarwisseling fors duurder uit. Het CityTicket is niet meer geldig in de bussen van Syntus.

Reizigers die een los kaartje willen kopen, zijn aangewezen op de kaartjes van 2 euro. Daarmee zijn reizigers met een los kaartje twee keer zo duur uit. Overstappen binnen de eerste twee zones kan voortaan alleen binnen een half uur na afstempeling.

Het Syntus-CityTicket is geldig in Apeldoorn, Harderwijk en Ede.

Bron: Omroep Gelderland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » ma 02 jan 2012 12:29

Buslijn 10 aangepast op verzoek reizigers

2 januari 2012

APELDOORN - In het afgelopen halfjaar hebben het ROCOV ( Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) Gelderland / Stadsregio Arnhem Nijmegen en vervoerder Syntus in nauw overleg gewerkt aan een oplossing voor reizigers uit de omgeving van de Koninginnelaan in Apeldoorn.

Door de nieuwe route van lijn 90 Apeldoorn-Zwolle kwamen de haltes aan de Koninginnelaan te vervallen, waardoor vooral de bewoners van De Veenkamp werden gedupeerd. Om hiervoor een oplossing te bereiken is gekeken naar de route van stadslijn 10 en zijn enkele alternatieve routes onderzocht, met als uitgangspunt dat de huidige dienstregeling haalbaar moest blijven.

Na diverse proefritten is er een andere route tot stand gekomen, die inmiddels ook de instemming heeft van de Wijkraad de Naald alsmede de gemeente Apeldoorn. De nieuwe route gaat in per 25 maart 2012, gelijktijdig met andere wijzigingen in de dienstregeling.

De nieuwe route betekent dat buslijn 10 vanaf de Loseweg niet meer rechtsaf gaat naar de Loolaan, maar linksaf de Zwolseweg op en dan door de Hertenlaan naar de Koninginnelaan, waar twee haltes in ere worden hersteld, t.w. De Veenkamp en Tulpenlaan en dan sluit de route bij de Grote Kerk weer aan op de bestaande route. Ouderen van De Veenkamp maar ook andere reizigers kunnen nu weer rechtstreeks naar het centrum en het station.

Op de hoek Loseweg / Zwolseweg moeten wat aanpassingen komen (bij de vluchtheuvel) anders kan de bus de bocht niet nemen.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 10 feb 2012 12:21

Syntus denkt dat betere haltes er voor april staan

10 februari 2012

APELDOORN - Ov-bedrijf Syntus gaat ervan uit dat voor april een groot deel van de informatie voor busreizigers bij de Apeldoornse bushaltes weer 'up-to-date' is. De vervoerder kreeg afgelopen dinsdag in de Stentor een flinke lading kritiek over zich heen van de reizigersorganisaties Rocov en Rover.

Deze constateerden dat op verschillende haltes van de stadsbussen geen of gebrekkige informatie aanwezig is over vertrektijden en bestemmingen.

Het gebrek aan informatie wordt deels veroorzaakt doordat provincie en Syntus (nog) niet goed samenwerken.

Syntus-woordvoerder AnneMarieke Voortman: "De gemeente en provincie zijn als wegbeheerder verantwoordelijk voor de palen en de kasten. Zo kan het gebeuren dat er nieuwe haltepalen zijn geplaatst zonder dat we het weten en er bij de kasten in een abri andere formaten worden gehanteerd waarop de informatie van Syntus niet past."

Hoewel Syntus eerder deze week niet in staat was te reageren, deelde het bedrijf wel mee dat er problemen zijn met de informatievoorziening aan de reiziger.

Syntus voert vanaf december 2010 de busdiensten op de Veluwe uit en is nu bezig met de verbeteringen aan de haltes volgens een plan dat samen met de opdrachtgever, de provincie Gelderland is opgesteld. Hoewel Syntus op de Veluwe geen onderhoudsdienst heeft zoals vorige vervoerders die wel hadden, heeft Syntus een meldingsplicht en moet de provincie op de hoogte stellen als er iets mis is met de haltes.

Waar de reizigersorganisaties vragen om één loket, zeggen provincie en Syntus dat de vervoerder dat ene loket is. Deze is ook verantwoordelijk voor de informatievoorziening bij de haltes.

Volgens woordvoerder Michel Hulsink van de provincie Gelderland mag de samenwerking met Syntus in het verleden soms niet goed zijn geweest, 'maar nu hebben we duidelijke afspraken gemaakt dat de leverancier meteen aan Syntus laat weten als er nieuwe (blanco) infoborden zijn geplaatst, zodat Syntus er ook meteen de informatie op kan zetten'.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » zo 26 feb 2012 14:13

Bus mijdt Heerde half jaar

26 februari 2012

HEERDE - De drie bushaltes in Heerde komen een half jaar te vervallen. Vanwege werkzaamheden in het dorp stopt de Veluwelijn vanuit de richting Wapenveld alleen nog aan de Molenweg, om vervolgens via de A50 om Heerde heen te rijden en bij het transferium te stoppen.

Aanvankelijk zou tijdens de werkzaamheden aan de Brinklaan en Eperweg - de belangrijkste verkeersader door het dorp - de bus worden omgeleid via de Zuppeldseweg. Zo konden tijdelijke haltes bij de Rhijnsburglaan en bij zorgcentrum de Wendhorst worden ingesteld. Maar op die manier is de nieuwe dienstregeling van Syntus nauwelijks te halen.

Andere alternatieven blijken te prijzig: een pendelbus tussen de bushalte bij de Wendhorst en het transferium kost 100.000 euro, terwijl een lus over de rotonde in de Kamperweg bij de Jumbo zelfs 750.000 euro zou kosten. Dat heeft er volgens wethouder Herman van der Stege mee te maken dat door het niet halen van de dienstregeling extra bussen moeten worden ingezet. "Om in Zwolle en Apeldoorn wel op tijd te kunnen vertrekken."

Van der Stege beaamt dat de omleiding voor Heerde beroerd uitpakt. Maar een inventarisatie bij in ieder geval de Wendhorst en middelbare school de Noordgouw leerde dat mensen hier slechts incidenteel hinder van ondervinden. "Een pendelbus tussen het transferium en die hoek zou dan een hele dure oplossing zijn", zegt de wethouder. Hij geeft wel aan dat wordt gekeken naar een oplossing voor ouderen die vanuit het dorp naar één van de bushaltes willen. "Daarbij valt te denken aan een regeling met de Regiotaxi."

De intensieve werkzaamheden aan de Brinklaan en Eperweg beginnen op 5 maart en moeten begin augustus klaar zijn.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » wo 29 feb 2012 12:54

Klachten omleiding Veluwelijn A50

29 februari 2012

HEERDE - De inwoners van Heerde zijn niet onverdeeld gelukkig met de omleiding die de bussen van de Veluwelijn tot oktober maken als gevolg van werkzaamheden aan de Brinklaan. Ze stappen nu in en uit bij de haltes in de buurt van verpleeghuis Wendhorst/school Noordgouw of bij de haltes aan de Brinklaan. Door de omleiding moeten ze een fiets plaatsen dan wel achterlaten bij het Transferium of de halte aan de Zwolseweg bij de Rotonde.

Daarnaast hebben ze een fiets nodig in de plaatsen waar ze op school zijn. ,,Dubbele kosten waar kinderen vooral in deze tijd niet op staan te wachten'', zegt Wim de Jong, oud-voorlichter van de gemeente in een brief op poten aan college en raad. Leerlingen van de Noordgouw uit Epe, Emst en Vaassen, Hattem en Wapenveld, die met de bus komen, moeten bij De Keet uitstappen, hetgeen een flinke afstand is tot De Noordgouw, hetgeen de aanschaf van een fiets noodzakelijk maakt. De Jong wijst op een feit dat in zijn beleving minstens zo nijpend is: mensen die hun geliefden in verpleeghuis De Wendhorst willen bezoeken en op het openbaar vervoer zijn aangewezen.

,,Ook zij moeten de afstand vanaf het transferium overbruggen. Het zijn vooral de senioren die hierdoor ernstig belemmerd worden in hun doen en laten''. Hij voegt er aan toe: ,,Wat te denken van de teloorgang van het toerisme in de komende voorjaars- en zomertijd. Iemand die ervaart dat Heerde per eigen vervoer moeilijk bereikbaar is en via het openbaar vervoer al helemaal niet, zal zich wel drie keer bedenken om het dorp te bezoeken. Erg jammer voor ondernemend Heerde dat het toch al zo moeilijk heeft''.

Buurtbus
De buurtbus maakt ook gebruik van de Eperweg, Dorpsstraat en Brinklaan De omleiding wordt volgens protesterende Heerdenaren nergens omschreven. Denk daarbij, zo zeggen ze, ook aan verzorgingshuis Brinkhoven. De Jong: ,,Is tegenwoordig een busmaatschappij zo machtig dat die bepaalt welke maatregelen genomen worden? Als er een beetje sneeuw valt of bij vorst is er soms helemaal geen bus of in ieder geval grote vertraging. Van de gekke omdat de burgers samen de lasten betalen voor het in de benen houden van een voor ieder bereikbaar openbaar vervoer''.
Oplossing

Hij geeft als oplossing de bus Apeldoorn—Zwolle tot de rotonde Wezeweg-Haneweg-Eperweg te laten door rijden, daarna terug naar de snelweg Kamperweg, over deze weg tot rotonde bij zeepfabriek 'De Klok', terug via Kamperweg, Molenweg naar Zwolle en voor Zwolle-Apeldoorn het omgekeerde.

Hij doet een dringend beroep op raad en college om de maatregelen terug te draaien. ,,Beste gemeente wordt je nooit als je besluiten neemt die niemand begrijpt. Geld speelt geen rol. Voor Brede School West is 200.000 euro nodeloos uitgegeven voort een plan dat niet wordt uitgevoerd. Een bedrag voor een voor ieder acceptabele omleidingsroute mag beste beschikbaar worden gesteld''.

Bron: Veluweland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » do 01 maart 2012 14:24

Eind deze maand bussen 202 en 203 in plaats van vertrouwde lijn 90

1 maart 2012

APELDOORN/ZWOLLE - De bussen op de Veluwelijn krijgen eind deze maand andere nummers. De lijn 90 die sinds jaar en dag tussen Apeldoorn en Zwolle wordt gevoerd verdwijnt en maakt plaats voor de nieuwe lijnen 201, 202 en 203. De 'halve' sneldienst die voor het eerst sinds december 2010 terugkeert is in de lijnen verwerkt.

Waar lijn 90 nu nog via Wenum, Vaassen, Emst, Epe, Heerde, Wapenveld en Hattem naar Zwolle rijdt worden opvolgers 202 en 203 opgeknipt. Lijn 202 rijdt vanaf Apeldoorn 'gewoon' binnendoor langs alle haltes, maar gaat na Heerde via de snelweg A50 rechtstreeks door naar Zwolle. Omgekeerd geldt hetzelfde voor de nieuwe lijn 203; die rijdt door Zwolle, Hattem, Wapenveld en Heerde naar Epe en vanaf daar via de A50 in één keer naar Apeldoorn. Dit is in de praktijk een terugkeer van de oude sneldienst 95 die tot december 2010 door Connexxion en later Veolia werd verreden. Vooral scholieren en forenzen dringen sinds de start van de Veluwelijn aan op een terugkeer van de sneldienst, die hen vanuit de kernen van Epe en Heerde direct naar de plaats van bestemming brengt.

De bestaande lijn 294, die zonder tussenstops van Apeldoorn naar Zwolle rijdt en vice-versa, wordt omgenummerd tot lijn 201 en blijft verder ongewijzigd rijden.

De nieuwe dienstregeling op de Veluwe van Syntus Gelderland gaat op 25 maart in en wordt de komende weken met advertenties, flyers, posters gepromoot en ook de website www.veluwelijn.nl wordt vernieuwd. Onlangs ontstond opschudding in Heerde, omdat de bussen als gevolg van wegwerkzaamheden vanaf aanstaande maandag bijna een half jaar het hele dorp mijden. Naar een oplossing wordt nog gezocht.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » wo 07 maart 2012 20:11

Nieuwe dienstregeling Veluwelijn

7 maart 2012

EPE/HEERDE - De bussen van Syntus Gelderland rijden vanaf 25 maart volgens een nieuwe dienstregeling. Deze kwam tot stand na sondering van reizigers. Met hun op- en aanmerkingen is rekening gehouden De focus is gericht op kortere reistijden, extra (snelle) verbindingen en veelal minder overstappen.

Lijn 201 vervangt lijn 294. Dat is de doorgaande busverbinding over de snelweg tussen Apeldoorn- Zwolle. Op werkdagen tussen 07.00-19.00 uur rijdt twee keer per uur een verlengde bus die niet stopt op het Transferium Heerde en in Zwolle via Katerdijk (Deltion) en Eekwal (centrum). De lijnen 202 en 203 vervangen lijn 90. Lijn 202: via Wenum, Vaassen, Emst, Epe en het Transferium naar Heerde.

Vandaar rechtstreeks naar Zwolle. Ook weer via Katerdijk en Eekwal. In de ochtendspits vanuit Zwolle wee keer per uur rechtstreeks naar het Tranferium en via de dorpen naar Apeldoorn. In de middagspits gaat de bus vanuit Apeldoorn 2 keer per uur rechtstreeks vanuit het Transferium naar Zwolle.

Lijn 203 rijdt vanaf Apeldoorn Noord rechtstreeks door naar Epe. Vandaar via het Transferium, Heerde, Wapenveld en Hattem naar Zwolle. Vanuit Zwolle idem. In Zwolle niet via Katerdijk maar wel via Eekwal. In de avond en in het weekend worden 202 en 203 gecombineerd tot één stopbus, Twee keer per uur een bus die alle dorpskernen aan doet (zoals voorheen lijn 90). Niet meer een deel over de snelweg. Het lijnnummer van de bus verandert dan op het Transferium van lijnnummer 202 in 203 en omgekeerd.

Lijn 96 rijdt voorlopig met een aangepaste frequentie en andere tijden. Lijn 97 is met de opzet van de nieuwe Veluwelijn vervallen. Epe en Heerde krijgen snellere verbinding en met Apeldoorn en Zwolle. Echter, door werkzaamheden in Heerde rijden de bussen van lijn 203 om Heerde heen en stoppen alleen bij de halte Zwolseweg. De bussen van lijn 202 rijden van het Transferium rechtstreeks naar Zwolle en doen de kern Heerde niet aan.

Bron: Veluweland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » ma 26 maart 2012 13:17

Vaassen gaat erop achteruit

26 maart 2012

VAASSEN - Vaassen, maar ook Emst en Wenum boeren erop achteruit bij de nieuwe dienstregeling van de Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle, die gisteren in werking is getreden.

Deed de 'oude' lijn 90 in de ochtend- en avondspits nog zes keer per uur de dorpen aan in beide richtingen, de 'nieuwe' lijn 202 stopt in de spitsuren vier keer per uur en overdag - dat wil zeggen buiten de spitsuren - twee keer per uur. Ook dat is een achteruitgang, want in de oude situatie stopte de bus overdag vier keer per uur.

Vaassenaar Jan van der Zaan is één van degenen die zich erover opwindt. Al een tijdje geleden heeft hij zich gewend tot tot Gelders gedeputeerde Conny Bieze met klachten. Antwoorden heeft hij nog niet gekregen. Van der Zaan wijst erop dat de knelpunten die er waren tussen Heerde en Zwolle met de nieuwe dienstregeling worden opgelost, maar dat dit ten koste gaat van Vaassen, Emst en Wenum.

Niet alleen vermindert het aantal bussen dat deze dorpen aandoet, ook de aansluiting op treinen is slechter. De Vaassenaar, die een fervent gebruiker is van het openbaar vervoer, heeft uitgerekend dat hij heen en terug naar Utrecht ('s mores vertrek, 's avonds terugkeer) bijna een half uur langer onderweg is met het openbaar vervoer.

Volgens hem geldt ook voor de snelbus uit Epe (lijn 203), die overdag en buiten de weekeinden rechtstreeks naar Apeldoorn rijdt en omgekeerd en dus Emst, Vaassen en Wenum overslaat, dat de aansluiting op de trein slecht is.

Van der Zaan heeft er vooralsnog vergeefs voor gepleit om alleen de de dienstregeling tussen Heerde en Zwolle te verbeteren en het tussen Epe en Vaassen te laten zoals het was.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » wo 11 apr 2012 14:59

Syntus tevreden over nieuwe Veluwelijn

11 april 2012

Vervoerbedrijf Syntus Gelderland is tevreden over de huidige Veluwelijn, die sinds 25 maart actief is.

Het aantal klachten is namelijk erg gering, zo vertelt Petra Wessels, woordvoerster van het bedrijf. “We zien al wel een aantal zaken die beter kunnen, vooral op de lijn Vaassen – Busstation Apeldoorn. Maar het betreft een handjevol, meestal individuele, klachten, veelal overstapproblemen. Daarom nemen we ze mee voor de volgende dienstregeling. We zien nu geen noodzaak verandering aan te brengen.”

Dienstregeling verandert ieder jaar
Wessels licht toe: “Er wordt één tot twee keer per jaar een nieuwe dienstregeling ingevoerd. De eerste initiatieven voor deze vierde versie van de Veluwelijn kwamen in juni 2011.” Syntus hield een marktonderzoek onder reizigers en potentiële reizigers, vervolgens hebben Reizigers Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV), provincie Gelderland en Syntus om de tafel gezeten.

Niet probleemloos
Het resultaat is Veluwelijn numero vier. Probleemloos gaat het dus niet. Zo heeft gemeente Hattem zich verzet tegen het plaatsen van nieuwe bushaltes langs de oude route 97. “Die discussie wordt inmiddels gevoerd tussen ROCOV, provincie Gelderland en de gemeente Hattem. Wij denken wel mee in de routes, maar zij moeten het besluit nemen.” De lijn Vaassen – Apeldoorn (lijn 202) leverde de meeste klachten op de eerste weken. Er werd geklaagd over extra reistijd en slechte aansluitingen op de trein in Apeldoorn.

Te vroeg voor conclusies
Of de vernieuwde Veluwelijn al extra reizigers heeft opgeleverd, kan Wessels nog niet zeggen. “We zijn nog geen drie weken bezig met deze nieuwe dienstregeling, dus dat wordt pas over een tijdje duidelijker. Het hangt bovendien samen met weersomstandigheden, vakantie, en dergelijke of mensen voor bus, auto of trein kiezen.”

Bron: Apeldoorn Direct

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast