Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Syntus] Veluwe

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 01 maart 2013 21:24

Rennen op station

1 maart 2013

APELDOORN - Reizigers klagen over slechte aansluitingen tussen bus en trein op het station in Apeldoorn. Dat leidt soms tot rennen en vliegen om op tijd in te kunnen stappen.

Tussen de bushalte van lijn 8 en spoor 3 ligt zo'n honderd meter. Busreizigers uit Zevenhuizen die vanaf het busstation de trein naar het westen willen halen, hebben zich de afgelopen maanden kunnen specialiseren op het koningsnummer uit de atletiek. Wel een sprint met hindernissen als je ook nog een stop bij de incheckpaal moet maken. Apeldoorner Wim Lanfermeijer: "Ik heb nog nooit zoveel gerend als met deze nieuwe dienstregeling."

Syntus veranderde in december de dienstregeling. Busroutes werden ingekort voor een betere aansluiting op treinen. Na deze aanpassing moet Lanfermeijer het elke werkdag op een lopen zetten om vanuit de arriverende stadsbus lijn 8 of 9 uit Zevenhuizen/ Zuidbroek zijn trein richting Amersfoort te halen.

Lanfermeijer: "En andersom. Ook al komen er even later treinen met grote hoeveelheden passagiers uit Deventer of Amersfoort aan. Je ziet de bus dan voor je neus wegrijden. Ik zie dagelijks mensen die met een rotgang de trappen op- en afrennen. Onnodig want er zit ruimte genoeg in de dienstregeling. Bussen staan soms 10, 15 minuten te wachten op het station." Ook vanuit de Maten klinken deze geluiden. Matenaar en forens Harry Link die dagelijks de bus naar en van het station pakt (lijn 3 of 4), mist zijn trein nog wel eens.

Afgelopen donderdag in de avondspits kon je het tafereel op het busstation ook weer zien: reizigers die vanuit de bus naar het spoor hollen en treinreizigers die een sprintje trekken om hun bus te halen. Bij de bus lukt het de meesten nog om tijdig aan boord te stappen en de meeste chauffeurs stoppen om een spurtende passagier op het busstation alsnog binnen te laten.

Kansloos zijn reizigers die met de Arriva-trein uit Zutphen komen. Als deze om 24 of om 54 over het heel aankomt, is hun bus net twee minuten eerder vertrokken. Een rit van Zutphen naar de wijk Orden duurt dan niet een half uur maar een uur.

Sander Kiezenbrink (25) rijdt wekelijks minimaal drie keer tussen zijn woning in de Maten en de Hogere Hotelschool in Leeuwarden. Hij is net terug uit Deventer. "Ik moet buslijn drie, maar het liefst vier hebben. Het is vaak rennen om de bus te kunnen halen. Verschrikkelijk. Gek hoor dat hier volle treinen aankomen en dat er dan geen bussen klaar staan."

Syntus zegt dat lijn 8 aansluit met de trein. Woordvoerder Petra Wessels erkent dat de aansluiting van lijn 9 op de trein 'krap' is. Dat wordt nog eens lastiger nadat vanaf februari treinen naar het westen niet meer vanaf spoor 1 maar vanaf spoor 3 vertrekken. De reiziger moet verder lopen. Syntus raadt aan 'een strategische plek in de bus te kiezen' om zo snel mogelijk bij de trein te kunnen zijn.

Lanfermeijer heeft er zo zeer genoeg van dat hij de provincie als opdrachtgever voor het busvervoer heeft gevraagd hier iets aan te laten doen. Bij Syntus is van een aanpassing niets bekend. Sterker die komt er 'vooralsnog' ook niet. "Want", zegt Wessels, "openbaar vervoer is geen maatpak maar confectie. We hebben gekozen voor de grootste reizigersgroep, de intercity tussen het oosten en het westen."

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door groningen » za 02 maart 2013 00:33

Vandaag was Syntus present met hun busdienstregeling in het programma "Kanniewaarzijn".
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door ino94 » za 02 maart 2013 00:36

Iets uitgebreider: er werd uitleg gegeven over de nog steeds dramatische dienstverlening op de Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle, met veel vertraging, niet-capabele chauffeurs, lege tanks enzovoort.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door groningen » za 02 maart 2013 01:25

5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » vr 08 maart 2013 15:53

Goedkoper buskaartje

8 maart 2013

Hert buskaartje kan op de Veluwe wel eens goedkoper worden. Na veel klachten van reizigers over het fors duurdere buskaartje werken Provinci e Gelderland en Syntus aan een kortingsregeling op de streekbus. Op korte termijn moet een al bestaande regeling worden verlengd. Voor de langere duur moet een voordelige trajectkaart op de ov-chipkaart worden gezet.

Gedeputeeerde Bieze komt hiermee tegemoet aan kritiek deze week in de Gelderse statencommissie. Yasemin Cegerek (PvdA) drong aan op het creëren van trajectkorting op de chipkaart. Statenleden waren gealarmeerd door forenzen, ouders van schoolgaande kinderen en reizigersorganisatie Rocov. Reizigers uit rond Apeldoorn liggend dorpen zagen hun reiskosten in januari soms oplopen tot het dubbele.

Dat gebeurde nadat Syntus overstapte van een zone- naar een kilometertarief. Daarbij werden oude papieren kortingskaarten afgeschaft die Syntus niet kon combineren met de ook ingevoerde ov-chipkaart. De al bestaande kortingsregeling geeft mensen die maandelijks meer dan 25 euro betalen dan met hun oude abonnement en trajectkaarten een tegemoetkoming. Woensdag 20 maart praten de Provinciale Staten over de tarieven.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Nieuws » di 04 maart 2014 17:49

Snelbus Apeldoorn-Arnhem: 36 minuten

4 maart 2014

APELDOORN - Tussen Apeldoorn en Arnhem moet in 2016 een snelbus rijden. De bus doet er 36 minuten over, van station tot station, tien minuten korter dan de trein. Dit vloeit voort uit de afspraken die de provincie en de beide gemeenten begin 2013 hebben gemaakt toen een directe spoorverbinding niet haalbaar bleek te zijn. "Arnhem en Apeldoorn hebben een snelle, slimme en schone OV-verbinding nodig tussen de scholen en bedrijven in de Stadsregio en de Stedendriehoek. Een snelbus die kan doorrijden waar auto's stilstaan, waarmee je snel op je werk komt en die studenten uit Apeldoorn in een half uur naar de HAN in Arnhem brengt," zeggen gedeputeerde Conny Bieze en wethouders Martijn Leisink (Arnhem) en Olaf Prinsen (Apeldoorn).

Aan de noordzijde van Arnhem en de zuidzijde van Apeldoorn worden aanpassingen gedaan in de wegen en er worden bussen ingezet die 100 kilometer per uur kunnen rijden in plaats van 80. Naast de stations zal de snelbus geen of hooguit één halte per stad aandoen.

De bussen hebben meer beenruimte, airco, gratis wifi en een koffie-theeautomaat. Provincie en gemeenten zetten zich in om de bus op duurzame brandstof te laten rijden, mits dit niet ten koste gaat van de versnelling van de reistijd. Het is de bedoeling dat de snelbus wordt meegenomen in de nieuwe vervoersconcessie die in 2016 ingaat.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door SuperGhost » di 04 maart 2014 21:23

Dan moeten dat dus twee buslijnen worden? Anders kom je namelijk niet bij de HAN-Campus in Arnhem en tegelijkertijd die reistijden van Apeldoorn 'CS' naar Arnhem 'CS' en de HAN-Campus halen.

Wellicht een idee om zo'n snelbus Apeldoorn-Arnhem CS dan vast te maken aan de bestaande snelbus Arnhem-Nijmegen Heyendaal tot een snelbus Apeldoorn-Nijmegen Heyendaal?

Ben ook benieuwd hoe die bus moet gaan rijden, want er rijden al snelbussen (zowel vanuit Apeldoorn naar Arnhem CS als naar de HAN-Campus) en die rijden geloof ik al zo rechtstreeks mogelijk en zonder te veel stops.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door John » di 04 maart 2014 21:26

Hoelang doet de huidige snelbus er over?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door SuperGhost » di 04 maart 2014 21:58

48 minuten (lijn 231 Apeldoorn CS - Arnhem CS)
49 minuten (lijn 91 Apeldoorn CS - Arnhem CS)
50 minuten (lijn 293 Apeldoorn CS - Arnhem HAN)

De lijnen 231 en 293 stoppen alleen bij haltes in Arnhem en Apeldoorn
Lijn 91 stopt ook nog bij de haltes in Beekbergen

De trein via Zutphen doet er 44-46 minuten over
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door John » di 04 maart 2014 22:08

Die snelste lijn, nr 231, maakt een toeristisch ommetje via Apeldoorn Zuidoost. Schrap dat, neem her en der wat doorstroommaatregelen, minimaliseer het aantal tussenhaltes en die 36 minuten zijn waarschijnlijk wel haalbaar.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Stootblok » wo 05 maart 2014 00:27

Ik verbaas mij over de 80/100 km/uur. Op de A50 rijden de bussen nu al tegen de 100 km/uur (cruise control op 99 km ingesteld)
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door SuperGhost » wo 05 maart 2014 00:31

Maar mogen die bussen officieel wel 100? Dan moeten ze gordels hebben toch?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door Stootblok » wo 05 maart 2014 01:04

Yep. Dat is dus het echte nieuwe aan deze verbinding: Touringcars in plaats van standaard bussen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door John » wo 05 maart 2014 01:09

Het probleem met touringcars in het OV is vooral de toegankelijkheid voor minder validen. EBS (Oostenrijk) heeft volgensmij in z'n Bizzliners allemaal nooit gebruikte rolstoelliften...

Op R-Net 320 (Hilversum - Huizen - Amsterdam) rijden toch Citea's voorzien van gordels die 100 mogen? Zoiets zal het ook wel worden op Apeldoorn - Arnhem.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door R-K » wo 05 maart 2014 17:08

Wellicht een idee om zo'n snelbus Apeldoorn-Arnhem CS dan vast te maken aan de bestaande snelbus Arnhem-Nijmegen Heyendaal tot een snelbus Apeldoorn-Nijmegen Heyendaal?

Goed aansluiten op de Intercity naar Nijmegen, zou voor de meeste reizigers een kortere reistijd opleveren op Apeldoorn-Nijmegen (ook naar Heijendaal), dan een verlengde 300 (Nijmegen Heijendaal-Apeldoorn).

Verder hoop ik dat de provincie Gelderland samen met Syntus ook gaan kijken naar versnelling van lijn 201 (Directdienst Apeldoorn-Zwolle), met name in Apeldoorn en Zwolle (vrije busbanen).

Maar mogen die bussen officieel wel 100? Dan moeten ze gordels hebben toch?

Afgelopen zaterdag zat ik in de treinvervangende directbus Arnhem-Doetinchem, was een oude Berkhof Ambassador, zonder gordels, maar ik kon merken dat deze harder reed dan 80 km/h (waarschijnlijk 100 km/h). Volgens mij mag dat ook niet. Lijndiensten (lijn 73/74 Enschede-Usselo, lijn 29 Doesburg-Rheden) rijden wel netjes 80 km/h over de snelweg.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door dennistd » vr 07 maart 2014 16:59

In Twente rijden bij Syntus nog wat oude Cxx-Amba's (8500-serie als ik me niet vergis), die lopen ook gewoon 100km/h. De nieuwe Citea's (en ook de oude Amba's bij Cxx de laatste jaren) lopen niet harder dan 84-85km/h.

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door SuperGhost » vr 07 maart 2014 19:24

Dat ze 100 kunnen betekent niet dat ze ook 100 mogen knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Syntus] Veluwe door dennistd » za 08 maart 2014 01:47

Dat zeg ik ook niet. Ik bedoel dat ook bussen die maar 80 mogen soms 100 kunnen rijden.

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast