Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Qbuzz] U-OV Utrecht

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Qbuzz] U-OV Utrecht door Nieuws » di 02 maart 2010 14:15

Utrecht krijgt schonere stadsbussen

2 maart 2010

Utrecht gaat al zijn stadsbussen vervangen. Over twee jaar zijn alle dieselbussen vervangen door hybride bussen. Die hebben behalve een dieselmotor ook een elektromotor.

De hybride bussen besparen brandstof. Volgens Utrecht scheelt het wel een miljoen liter fossiele brandstof per jaar. Bovendien maken de hybride bussen minder lawaai. Utrecht zegt dat het de eerste stad is in Europa die zoveel milieuvriendelijke bussen in één keer koopt. Het gaat in totaal om 200 nieuwe bussen.

Bron: RTL

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door Nieuws » di 02 maart 2010 14:17

BRU wil hybride bussen, nu de vervoerders nog

2 maart 2010

[center] Afbeelding[/center]

Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) zal hybride bussen voorschrijven in het bestek van de komende concessieverlening voor het regionale openbaar vervoer voor de jaren 2011-2019. De stad Utrecht is daar blij mee. Utrecht krijgt 200 diesel-elektrobussen als de OV-bedrijven dat kunnen betalen.

De Utrechtse vervoerder GVU wil de komende concessie voor het vervoer in de Utrechtse regio graag weer winnen maar kent het bestek nog niet. Map Brouwer: “Als wij het bestek hebben zullen we goed moeten bekijken of het bedrijfseconomisch haalbaar is om 200 hybride bussen aan te schaffen. Dat zal bijvoorbeeld afhangen van de prijsontwikkeling van het vervoerbewijs.”

Nieuwe bussen met een elektrische- en een dieselmoter besparen volgens het BRU ruim een miljoen liter diesel per jaar. Dat kan nog veel hoger als de chauffeurs een cursus ‘remmen en optrekken’ succesvol hebben afgerond.

De gemeente Utrecht juicht de concessievoorwaarde voor hybride bussen toe.

Het BRU is gevraagd hoe de prijsontwikkeling van het vervoerbewijs de komende jaren zal zijn.

Bron: De Nieuwe Utrechter

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door Nieuws » di 02 maart 2010 14:50

Tweehonderd hybride bussen in regio Utrecht
2 maart 2010 [--]AFBLIJVEN![/--]

Bestuur Regio Utrecht heeft de primeur voor grootschalig hybride personenvervoer. Eind 2011 rijden er tweehonderd hybride bussen in Utrecht. Deze bussen besparen ruim 1 miljoen liter diesel per jaar.

Hiermee neemt de uitstoot van uitlaatgassen af. De aanschaf van de bussen is onderdeel van het eisenpakket dat Bestuur Regio Utrecht opstelt voor de Openbaar Vervoer aanbesteding 2011-2019. Het is de eerste keer in Nederland èn Europa dat er zo’n groot aantal hybride bussen wordt voorgeschreven in een aanbesteding.
Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht gaf op 1 maart jongstleden groen licht voor de plannen. Marianne Kallen – portefeuillehouder Verkeer & Vervoer – is trots op het besluit: “Als Bestuur Regio Utrecht willen we graag investeren in het milieu. De inzet van hybride bussen biedt hiervoor een uitgelezen kans en past goed in de maatschappelijke ontwikkeling waarbij hybride personenauto?s een steeds groter deel van het straatbeeld uitmaken. De bussen besparen ruim 1 miljoen liter fossiele brandstof per jaar! De bussen rijden op een combinatie van een elektromotor en dieselmotor waardoor ze veel stiller zijn en minder uitlaatgassen uitstoten.”

Investeren in het milieu
Bestuur Regio Utrecht is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht en daarmee voor de komende aanbesteding. Hybride bussen zijn duurder dan „gewone? bussen maar Bestuur Regio Utrecht wil niet langer wachten met de inzet en besluit nu te investeren. Een volgend moment voor de overstap op hybride vervoer doet zich anders pas voor bij de aanbesteding in 2019. Door het inzetten van hybride bussen is er minder milieubelasting in de toekomst, zelfs bij de verwachte stijging van het gebruik van het openbaar vervoer.

Fikse brandstofbesparing

De hybride bussen hebben twee motoren die de aandrijving regelen; een dieselmotor en een elektromotor. Een elektromotor die als dynamo werkt zorgt er voor dat de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Daarna helpt de elektromotor met de opgeslagen energie de bus weer te accelereren. Aangezien er in het stadsverkeer veel geremd wordt kunnen de bussen ook vaak elektrisch rijden. Deze hybride combinatie van diesel met een elektromotor levert naar verwachting een brandstofbesparing op van tenminste 20%. Tweehonderd bussen die gemiddeld 250 km per dag rijden met een verbruik van één liter op twee kilometer gedurende driehonderd rijdagen per jaar geeft een brandstofbesparing van 1,125 miljoen liter diesel per jaar. Voor de concessieperiode 2011-2019 is dit in totaal maar liefst negen miljoen liter diesel. De chauffeurs besparen door het aanpassen van hun rijstijl zelfs nog meer brandstof. Zij worden opgeleid voor dit „Nieuwe Rijden?. Een maximale besparing van fossiele brandstof is een eis in de aanbesteding. Bestuur Regio Utrecht bewaakt de uitvoering hiervan.

Persbericht BRU

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door dennistd » di 02 maart 2010 15:13

De gele amba's die er nu rijden zijn toch nog niet eens zo oud? Is dat wel milieuvriendelijk dan, dat je die na een paar jaar al weer de deur uit doet? nee

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door GroenSein » di 02 maart 2010 15:16

Ik snap het ook niet zo goed, die gele bussen zijn inderdaad van december 2008 als ik het goed heb. En dat zijn hele mooie busjes vind ik. En zijn die zo milieuvervuilend dan?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door RJB » di 02 maart 2010 16:15

Die gele bussen worden alleen voor het streekvervoer gebruikt. Hierbij gaat het alleen om de blauw-witte GVU stadsbussen knipoog

Avatar gebruiker
RJB
Berichten: 87
Geregistreerd: za 31 maart 2007 00:14
Woonplaats: Eindhoven/Amersfoort
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door Gekko123 » di 02 maart 2010 16:32

En die bussen zien er, op enkele uitzonderingen na, behoorlijk oud en versleten uit

Gekko123
Berichten: 512
Geregistreerd: ma 14 jan 2008 16:24
Woonplaats: Delft
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door bobke90 » di 02 maart 2010 21:14

hallo

de bussen kosten meer, maar er wordt minder diesel verbruikt? Dus na een paar jaar (of maanden) heb je dat toch wel terugverdiend?

grtn

bobke90
Berichten: 83
Geregistreerd: zo 28 feb 2010 16:10
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door SuperGhost » di 02 maart 2010 22:41

Er kan wel minder diesel verbruikt worden, maar daarvoor wordt iets anders gebruikt, namelijk elektriciteit. Dat schijnt ook geld te kosten knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door Joop » di 02 maart 2010 22:52

Thijs schreef:Ik snap het ook niet zo goed, die gele bussen zijn inderdaad van december 2008 als ik het goed heb. En dat zijn hele mooie busjes vind ik. En zijn die zo milieuvervuilend dan?

Die rijden er vanaf december 2008

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door RoelZ1 » wo 03 maart 2010 13:46

SuperGhost schreef:Er kan wel minder diesel verbruikt worden, maar daarvoor wordt iets anders gebruikt, namelijk elektriciteit. Dat schijnt ook geld te kosten knipoog

Ze gebruiken geen elektriciteit uit het stopcontact hoor. Ze wekken die elektriciteit zelf op uit de Diesel. Het is dus gewoon een besparing op Diesel. De afschrijving kost natuurlijk meer en waarschijnlijk ook het onderhoud. Vandaar dat het GVU wil onderzoeken of het haalbaar is. Overigens ben ik over de hybride bussen in Alphen niet heel tevreden. Ze trekken heel abrupt op en remmen ook heel abrupt. Echt comfortabel zijn ze dus niet.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door ino94 » wo 03 maart 2010 16:01

De bussen in Alphen [en dus ook Leiden] zijn juist beter dan de Berkhoffen. Die zijn echt zo lomp als de pest: herrie, langzaam optrekken en een stank erachteraan. Het sneller optrekken is voor een stadsbus juist goed, het gaat veel sneller! Het remmen doen ze abupt met het gaspedaal, met de hendel naast het stuur niet.

Echt goed dat er nu ècht geïnvesteerd wordt in het milieu!

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door SuperGhost » wo 03 maart 2010 17:18

Ze wekken die elektriciteit zelf op uit de Diesel. Het is dus gewoon een besparing op Diesel.
Maar dat doen de huidige bussen ook. Niet erg praktische oplossing dus zich iets afvragen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door ino94 » wo 03 maart 2010 17:23

Ze wekken de elektriciteit vooral op bij het remmen volgens mij.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door Eix » wo 03 maart 2010 18:24

Volgend nieuwsbericht: Niemand schrijft in op de concessie? ach nee

Hoe zuinig is zo'n hybride bus eigenlijk in vergelijking met een 2010 diesel bus die voldoet aan de Euro-6 norm?

Avatar gebruiker
Eix
Berichten: 1090
Geregistreerd: di 16 aug 2005 16:17
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door SuperGhost » wo 03 maart 2010 21:46

Ik verwacht onzuiniger, want je hebt te maken met 2 energieomzettingen in plaats van 1* en bij elke energieomzetting gaat energie verloren (rendementsverlies).

* bij dieselbus: warmte -> bewegingsenergie
bij deze bus blijkbaar: warmte -> elektrische energie -> bewegingsenergie
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door ino94 » wo 03 maart 2010 22:20

Dat is in ieder geval niet zo. In veel plaatsen rijden al hybride, en die kopen ze niet als ze niet zuiniger zijn. Bij het optrekken wordt elektrisch gereden, dat scheelt een hoop.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Utrecht] Schonere stadsbussen door SuperGhost » wo 03 maart 2010 23:31

Dan worden:
1. modernere technieken gebruikt die ook in dieselbussen gebruikt zouden kunnen worden.
2. de bussen via een stekker opgeladen, en wordt de uitstoot elders gedaan (bij de energiecentrale).
3. de concessie-eisen zo opgesteld dat dit verplicht is, ongeacht of dit ook daadwerkelijk zuiniger is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast