Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Qbuzz] U-OV Utrecht

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Utrecht] BRU: Stads- en regiovervoer door seinhuis » wo 28 nov 2012 21:48

Volgens de lokale krant de molenkruier gaat de sneltram (welke al 5 maanden niet rijd) vanaf morgen proefritten maken, en (indien de testritten slagen) vanaf zaterdag 1 december weer rijden.

Ook de BRU bevestigt dat. Tevens kan je op zaterdag 1 en zondag 2 december gratis met de sneltram mee tussen Utrecht Nieuwegein en Ijsselstein. Ook zal er iets uitgedeeld gaan worden op de haltes Nieuwegein stadscentrum en IJsselstein binnenstad en loop je de risico om zwarte piet tegen te komen.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Utrecht] BRU: Stads- en regiovervoer door Nieuws » ma 14 jan 2013 19:51

BRU wijst bezwaar Connexxion over aanbesteding af

14 januari 2013

PROVINCIE UTRECHT - Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) vindt nog steeds dat Connexxion niet in aanmerking komt om in de toekomst het openbaar vervoer in en rondom Utrecht te verzorgen. Daarom wees het BRU maandag een bezwaar van Connexxion af.

Eerder besloot het BRU dat Qbuzz vanaf eind dit jaar verantwoordelijk zou worden voor het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht. Connexxion maakte bezwaar tegen dit besluit maar dat is nu dus verworpen.

Connexxion reageerde teleurgesteld maar weet nog niet of ze naar de rechter stapt. Bij een eerdere procedure deed het bedrijf dat wel. De vervoerder werd toen door de rechter in het gelijk gesteld en door die procedure liep de aanbesteding van het ov in onze regio jaren vertraging op.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] BRU: Stads- en regiovervoer door Nieuws » vr 18 jan 2013 15:26

Connexxion opnieuw naar rechter voor busvervoer

17 januari 2013

UTRECHT - Connexxion stapt naar de rechter om alsnog het openbaar vervoer in en rond de stad Utrecht te kunnen gaan verzorgen. Het Bestuur Regio Utrecht gunde het werk eerder aan Qbuzz.

Een bezwaar daartegen van Connexxion wees het BRU eerder deze week af. De volgende stap is nu een rechtszaak, en die dient begin april.

De aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio Utrecht sleept zich al jaren voort, eerder al werd het BRU teruggefloten door de rechter, en toen moest de hele procedure opnieuw. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat deze rechtsgang opnieuw tot vertraging leidt.

Bron: RTV Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Utrecht] BRU: Stads- en regiovervoer door Roberta » do 24 jan 2013 11:16

Schultz stelt verbreding A27 uit

23 januari 2013

DEN HAAG - Het kabinet schrapt waarschijnlijk tientallen plannen voor wegen en spoortrajecten, of stelt de aanleg ervan uit.

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) heeft woensdag tijdens een overleg met de regio’s hiervoor voorstellen op tafel gelegd, zo bevestigen ingewijden een bericht in het AD van donderdag.
De maatregelen zijn nodig om de bezuinigingdoelstellingen van het kabinet te halen. Het gaat om 6,4 miljard euro tot 2028.

Amsterdam
Vooral de regio’s Amsterdam en Utrecht worden getroffen. Schultz wil onder meer de tramverbinding naar de Uithof uitstellen. De verbetering van de A27 vindt ook pas later plaats.
Bij Amsterdam wordt onder meer 200 miljoen euro geschrapt in een project voor beter treinvervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Lelystad en Almere.
Ook elders in het land gaan projecten niet door of lopen ze vertraging op. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg en Den Haag.
De plannen zijn nog niet definitief. De regio’s mogen nu reageren. Op 11 februari is er een nieuw gesprek.

Elias
VVD-Kamerlid Ton Elias laat aan NU.nl weten dat de maatregelen een gevolg zijn van de afspraken met de PvdA. "Je kunt niet bezuinigen zonder te bezuinigen", aldus de VVD'er.
Elias zegt te hopen dat "provincies en gemeenten nog eens heel goed naar hun eigen budgetten gaan kijken om te zien wat ze kunnen bijdragen".
Hij vindt het nog te vroeg om zijn goedkeuring aan de plannen te geven, maar hij zegt het wel goed te vinden dat vooral gekeken wordt naar vertraging en niet naar afstel van de projecten.

GroenLinks
GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren noemt het uitstel van de plannen voor de A27 en andere asfaltprojecten goed nieuws voor omwonenden, het bos en de schatkist. "Tegelijk vind ik het jammer dat Schultz opnieuw de kaasschaaf hanteert. In plaats van voor de trein te kiezen, is het 'van alles een beetje minder'. Waar dit kabinet met de Nederlandse infrastructuur naartoe wil, blijft voor mij een raadsel."
GroenLinks vraagt bij de regeling van werkzaamheden om een brief van het kabinet over de plannen van Schultz.

Bron: NU.nl

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [Utrecht] BRU: Stads- en regiovervoer door Roberta » do 24 jan 2013 11:20

Opvallend bericht: met het grondwerk van de nieuwe tram is men al bezig, mede omdat het ook samenvalt met het aanleggen van een nieuwe treinhalte en de nieuwe viersporige spoorlijn richting Houten.
De huidige trams in Utrecht zijn eigenlijk al versleten, maar nog één keer extra gereviseerd in afwachting op de opening van de nieuwe tramlijn naar De Uithof. Dan worden namelijk in één keer nieuwe lage vloer trams besteld.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door Nieuws » do 02 mei 2013 13:06

Qbuzz definitief vervoerder regio Utrecht

2 mei 2013

Qbuzz gaat definitief het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgen. In de laatste juridische procedure heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven Bestuur Regio Utrecht (BRU) vandaag in het gelijk gesteld. Daarmee is het besluit van BRU om het openbaar vervoer tot 2023 te gunnen aan Qbuzz onherroepelijk. BRU is bijzonder ingenomen met de uitspraak. Regiobestuurder Arjen Gerritsen: “We hebben er hard aan gewerkt en tot ons grote genoegen heeft de rechter vastgesteld dat BRU alles volgens de regels gedaan heeft. Vanaf eind van het jaar krijgt de regio met Qbuzz een nieuwe vervoerder en nieuwe, zeer schone bussen. We zijn erg blij met dit succes en met de kwaliteit die Qbuzz gaat leveren.”

Lang proces levert wel milieuvoordeel
De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en beslaat het openbaar vervoer met zowel bussen als trams, inclusief de toekomstige Uithoflijn. Aan de succesvolle gunning ging opnieuw een lange juridische procedure vooraf. Een eerdere aanbesteding strandde nog voor de rechter. Maar als geluk bij een ongeluk krijgt de regio daardoor nu schonere bussen dan toen nog mogelijk was, dankzij de snel voortschrijdende techniek. Met ingang van de nieuwe concessie, vanaf 8 december dit jaar, wordt de regio Utrecht het eerste gebied in Nederland waar de bussen voldoen aan de zeer strenge Euro VI-milieunorm. Nu de gunning onherroepelijk is, kan Qbuzz bindende afspraken maken met de busbouwers. De meeste nieuwe bussen zullen daardoor al direct beschikbaar zijn.

Succes na lange procedure
Bestuur Regio Utrecht is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Het dagelijks bestuur besloot afgelopen oktober na een openbare aanbesteding, dat vervoerder Qbuzz B.V. vanaf 8 december 2013 het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht mag verzorgen. De andere inschrijver, vervoerbedrijf OV Regio Utrecht B.V. (met als enige aandeelhouder Connexxion Openbaar Vervoer N.V.), tekende daartegen bezwaar aan. Een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie adviseerde deze bezwaren ongegrond te verklaren, het dagelijks bestuur van BRU nam dit advies over. Daarop heeft OV Regio Utrecht B.V. gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheid bij de rechter beroep in te stellen. Nu dat beroep ongegrond is verklaard, is deze aanbestedingsprocedure succesvol afgerond.

BRU

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door John » do 02 mei 2013 13:39

Gaat Qbuzz ook met nieuwe dubbelgelede bussen rijden?

De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en beslaat het openbaar vervoer met zowel bussen als trams, inclusief de toekomstige Uithoflijn.

Moet die lijn wel binnen 10 jaar daadwerkelijk gaan rijden... Of ben ik nou te negatief tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door ReisThijs » do 02 mei 2013 14:14

Dan zou de aanleg 5 jaar vertraging op moeten lopen, vind je dat ook niet wat veel? knipoog

John schreef:Gaat Qbuzz ook met nieuwe dubbelgelede bussen rijden?
Ja. Qbuzz moet alle GVU-bussen vervangen door nieuwe.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door SuperGhost » do 02 mei 2013 14:55

ReisThijs schreef:Dan zou de aanleg 5 jaar vertraging op moeten lopen, vind je dat ook niet wat veel? knipoog
Je weet maar nooit: in Amsterdam is het ze anders gelukt met de NZ-lijn pizza
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door ino94 » do 02 mei 2013 16:15

En in Utrecht kreeg Connexxion het voor elkaar een paar jaar te doen over het rijden van een paar Weense trams... wat vervolgens eigenlijk nooit gelukt is. In dit soort dingen kan je het OV-systeem bijna niet onderschatten.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door Gereke » do 02 mei 2013 16:42

ReisThijs schreef:
John schreef:Gaat Qbuzz ook met nieuwe dubbelgelede bussen rijden?
Ja. Qbuzz moet alle GVU-bussen vervangen door nieuwe.

Dat is volgens mij geen antwoord op de vraag. Ben hier ook wel benieuwd naar. glimlach

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door pe_pe » do 02 mei 2013 16:48

Tot de ingebruikname van de uithoftram kunnen ze moeilijk zonder, lijkt me. Of ze krijgen toestemming om de oude dubbelgelede bussen nog 5 jaar op te lappen, waardoor ze flink in de problemen komen als die tram langer op zich laat wachten dan gepland...

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door ReisThijs » do 02 mei 2013 17:31

In een document van een paar jaar geleden (bij de eerste poging tot aanbesteden) stond een overzicht hoeveel bussen er nodig zijn, onderverdeeld in dubbelgeleed, geleed, standaard en midibussen. Allemaal bussen die nieuw aangeschaft moeten worden.

Er is ook een eis gesteld dat de bussen die in deze concessie worden ingezet niet ouder mogen zijn dan 12 jaar (de oudste dubbelgelede bussen zijn nu 11 jaar oud).

Lijn 11 wordt niet vervangen door trams dus daar kunnen gewoon dubbelgelede bussen blijven rijden. De bussen die na 5 jaar niet meer nodig zijn zodra lijn 12 wordt vervangen door een tram kunnen verhuizen naar de lijnen door Leidsche Rijn waarvan men verwacht dat de vervoersvraag nog verder gaat stijgen.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door John » vr 03 mei 2013 11:40

Ik neem toch aan dat lijn 11 het voor het grootste deel moet hebben van reizigers die straks ook met de Uithoftram kunnen?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door Gereke » vr 03 mei 2013 12:03

Laat die studenten toch lekker fietsen...

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door ReisThijs » vr 03 mei 2013 12:42

En allemaal hun fiets stallen bij het station? Hoe zie je dat voor je...

John schreef:Ik neem toch aan dat lijn 11 het voor het grootste deel moet hebben van reizigers die straks ook met de Uithoftram kunnen?
Lijn 11 moet het vooral hebben van reizigers van/naar de binnenstad, Wittevrouwen en Rijnsweerd, die dus niet met de tram kunnen.

Daarnaast wil het BRU het lijnennet in dat deel van de stad opnieuw opzetten, lijn 4 rijdt dan niet meer door de Biltstraat, dat levert dan weer wat extra reizigers op.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door mijack1985 » zo 16 jun 2013 14:31

vervoersplan van Qbuzz voor Utrecht. Neem de tijd om dit te lezen. Via onderstaande link kan je ook het pdf file downloaden. Pdf bevat zo"n 50 pagina's.

Qbuzz link
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: [Connexxion / GVU] Utrecht (BRU) door groningen » ma 16 sep 2013 00:17

Storing stadsbussen Utrecht kost duizenden euro's

16 september 2013

Een storing in de ov-chip apparatuur in de stadsbussen van GVU/Connexxion kost het bedrijf op dit moment duizenden euro's. Dat meldt het AD Utrechts Nieuwsblad. Door de storing wordt tijdens het inchecken geen geld afgeschreven van reizigers. De storing heeft volgens een woordvoerder meerdere oorzaken: de invoering van een nieuwe dienstregeling, een niet goed functionerend netwerk en trillingen in de bussen. Van de 200 bussen hebben slechts enkele last van het defect maar toch worden die niet uit de dienstregeling gehaald. Volgens een woordvoerder zouden dan namelijk gaten in de dienstregeling ontstaan.

Bron: Rtv Utrecht
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron