Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Achterhoek en Rivierenland

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door JHPart » vr 06 jun 2014 23:00

Vorige week zaterdag, 31mei, was ik een dagje in Luxemburg (stad). Er was een avondloopwedstrijd gesponserd door ING. Speciaal hiervoor werd het busnet aangepast en reden er heel wat shuttle bussen tussen parkeerterreinen, het station, het centrum en de Kirchberg (Europese wijk). Er reed minstens een bus met aanhangwagen rond. Deze is van exploitant Sales Lentz.

Luxemburg is overigens een mooi land voor stads- en streekvervoer. Er rijden heel veel bussen. In de stad werden afgelopen week nog twee nieuwe lijnen geopend. Dezelfde exploitant van de bussen met aanhangwagens, rijdt ook met een aantal tram-bussen van 24m van Van Hool.
In tegenstelling tot Zwitserland is een dagkaart voor al het openbaar vervoer goedkoop. Voor 4 euro mag je alle treinen en bussen gebruiken.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » za 07 jun 2014 00:18

Luxemburg is natuurlijk ook niet zo'n heel groot land knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Vinny » za 07 jun 2014 11:06

Met Zwitserland noem je dan ook een land waar een dagkaart specifiek onbetaalbaar duur is. Je kunt in dat land beter een abonnement nemen. Een "halbtax" heb je er al bijna na één lange treinreis uit glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » za 07 jun 2014 12:29

SuperGhost schreef:Luxemburg is natuurlijk ook niet zo'n heel groot land knipoog

Qua oppervlakte en inwoneraantal vergelijkbaar met Drenthe.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door JHPart » za 07 jun 2014 15:33

Ik schreef dit bericht vooral voor de bussen met aanhangwagen. Je kunt dus in Luxemburg gaan bekijken hoe het werkt. Het is bij een privé uitbater, geen overheidsbedrijf. Dus vergelijkbaar met Arriva, terwijl dat in Duitsland en Zwitserland vaak een overheidsbedrijf is die met dergelijke bussen rijdt.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » za 07 jun 2014 15:49

Hoezo is Arriva een 'privé-uitbater'? Dat bedrijf is toch volledig van DB, wat een Duits staatsbedrijf is?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Vinny » za 07 jun 2014 18:10

R-K schreef:
SuperGhost schreef:Luxemburg is natuurlijk ook niet zo'n heel groot land knipoog

Qua oppervlakte en inwoneraantal vergelijkbaar met Drenthe.

In vervoersopzicht is er een enorom groot verschil. Luxemburg-Stad heeft netzoveel inwoners als Hilversum, maar de allure van Parijs of Londen. Er komen dan ook heel veel reizigers aan op het station, en de treinen vervoeren mensenhoeveelheden die de NS alleen in de Randstad realiseert. Geen Drenthe-verschijnselen dus glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Stootblok » wo 06 aug 2014 10:46

R-K schreef:De aanhangbussen zijn in Nederland nog onbekend, maar worden wel ingezet in landen als Duitsland en Oostenrijk. Het zijn passagierscompartimenten die aan de bus worden gekoppeld.
Onbekend? In alle boeken met de geschiedenis van het busvervoer kun je zo de foto's vinden met aanhangers achter lijndiensten.
Op zich wel een leuke oplossing. Alle studenten in de aanhanger...
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door pe_pe » za 09 aug 2014 00:37

Vraagje voor de kenners van het OV in Achterhoek/Rivierenland. Is Liesbeth List (Arriva 10233) overgeplaatst naar Gelderland of heeft de Gelderlander een foto bij dit artikel geplaatst die bij geen enkel nieuwsbericht uit hun regio past?

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » za 09 aug 2014 06:57

De Gelderlander heeft wel vaker van die 'bijpassende' plaatjes inderdaad. Vaak pakken ze gewoon een archieffoto en zetten ze die zonder te kijken bij een artikel.

Zo verschijnen er bij De Gelderlander ook wel eens foto's van NS-treinen bij een artikel over een regionale treindienst. (vaak wordt dat dan weer snel aangepast, na klachten van lezers, door een niets-zeggende foto van de juiste vervoerder).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Nieuws » wo 03 sep 2014 20:41

Arriva neemt buslijnen Achterhoek op de schop

3 september 2013

Vervoerder Arriva wil in de Achterhoek een aantal buslijnen gedeeltelijk opheffen en frequenties uitbreiden. Dat staat in het Vervoersplan Achterhoek Rivierenland 2015 van Arriva. Het plan is gestuurd aan consumentenorganisatie Rocov. Die brengt advies uit, opdrachtgever provincie Gelderland moet de wijzigingen goedkeuren.

Veranderingen
De grootste veranderingen zijn te zien bij de lijnen 72 (Neede-Groenlo-Lichtenvoorde) en 74 (Doetinchem-Groenlo-Enschede). Lijn 72 moet worden uitgebreid tot Varsseveld en daar aansluiten op de trein richting Doetinchem. Tussen Groenlo en Doetinchem moet lijn 74 in de spits ieder kwartier gaan rijden.

Vervallen
Daar staat tegenover dat de ritten van lijn 74 in het weekend en 's avonds vervallen. Tussen Groenlo en Doetinchem rijdt de bus gedurende daluren – buiten de spits – dan nog maar 1 keer per uur.

Op een aantal lijnen wil Arriva in de spits een hogere frequentie bieden, vooral daar waar veel scholieren reizen. Lijn 40 (Dinxperlo-Doetinchem) zou in het weekend en 's avonds maar tot Terborg moeten gaan rijden; lijn 51 (Doetinchem-Zutphen) krijgt Vorden als eindpunt.

Brief Rocov over vervoerplan 2015

Bron: Gelderlander

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » do 04 sep 2014 11:47

De reistijd Doetinchem-Enschede neemt niert toe met 25, maar met 10 minuten als je via Borculo reist. In theorie is er zelfs geen reistijdverlening mogelijk als je de lange stop te Neede van lijn 62 eruit haalt in het weekend en de speling van lijn 23 in het weekend eruit werkt.

Verder is er juist in het weekend behoefte aan een doorgaande lijn Doetinchgem-Dinxperlo aangezien deze voor de regio Terborg voor een tweede reismogelijkheid per uur richting Nijmegen/Utrecht zorgt, terwijl het voor Arriva geen extra omloop kost. In de daluren op werkdagen kun je beter 2x/uur Terborg-Dinxperlo (1 omloop) rijden. Verder levert inkorting van de busdienst in Terborg overstappen van 45 minuten op, als je in Dinxperlo wilt aansluiten op C7. Daar haal je alle potentie mee weg.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » do 04 sep 2014 18:43

Die speling van lijn 23 wordt dan gebruikt om Overstegen te bedienen, aangezien de 'servicelijn' (stadslijn Doetinchem) dan niet rijdt.

Lijn 62 minder lang stil laten staan in Neede heeft geen effect op de reistijd Doetinchem-Borculo-Enschede, want dan moet die bus gewoon iets later uit Borculo vertrekken. Eerder vanuit Neede vertrekken ri. Enschede is namelijk niet mogelijk, omdat er overstap geboden moet worden vanaf Diepenheim (lijn 66) en Eibergen (lijn 72). En straks wordt met name die overstap vanaf de richting Eibergen dus van zeer groot belang, omdat reizigers vanuit het bedieningsgebied van lijnen 72, 73 en 74 dan allemaal van die overstap gebruik moeten maken. De verbinding Eibergen-Haaksbergen vervalt dan voor zover ik heb begrepen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » do 04 sep 2014 22:30

Je kunt de knoop Borculo verschuiven, waarbij lijn 56 en 23 rond 50-53 vertrekken en lijn 23 rond 37-40. De overstap in Ruurlo wordt verlengt. Aangezien er met name op zondag nauwelijks autoverkeer is is er op Borculo-Doetinchem ondanks het ommetje via Overstegen toch wel 5 minuten af te snoepen.

Je kunt in het weekend lijn 72 beter ombuigen naar Haaksbergen, aangezien Eibergen-Haaksbvergen drukker is dan Eibergen-Neede. Enigste die van de verbinding via Neede profijt heeft is Syntus.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » do 04 sep 2014 22:46

Probleem is dat ombuigen naar Haaksbergen geen kortere reistijd creëert, omdat hij dan een lange overstap krijgt.

De knoop in Borculo verschuiven is geen optie. Want dat betekend dat je dan vanaf Enschede alsnog de knoop in Neede moet vernietigen, want anders kom je niet rond .50-.53 aan in Borculo. Ga je die niet aanpassen (of juist rond .07-.10 aan laten komen), dan vernietig je juist de knoop in Borculo (denk ook aan de overstappers ri. lijn 56) én bovendien kost het ook extra bussen. Lijn 56 moet dan langer gaan keren (en volgens mij dan ook zeer lang in Deventer), terwijl lijn 23 dan juist een zeer lange kering krijgt (ruim 50 minuten).

Je maakt het er dus duurder door, terwijl de bedoeling juist is dat er (flink) bezuinigd moet worden op het OV. Dan kun je dit soort zeer dure grapjes niet uithalen om slechts 4 minuten winst te halen op Borculo-Neede.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » vr 05 sep 2014 06:32

Volgens mij lees je niet goed. Lijn 62 komt tussen 37 en 40 aan en vertrekt rond 50-53. De overstaptijd op lijn 56 komt tussen de 10 en 16 minuten te liggen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » zo 07 sep 2014 20:14

Er is al een Facebook-pagina tegen het opheffen van lijn 74 in het weekend: https://www.facebook.com/pages/Bus-74-ook-in-de-weekenden/786938911328844?notif_t=fbpage_fan_invite

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door gkw1969 » do 23 okt 2014 19:01

Opheffen van lijn 74 in het weekend is positief voor Syntus Twente, meer mensen zullen via Borculo of Zutphen reizen.
Vanaf 14 december gaat op koopzondagen lijn 62 's middags al ieder half uur rijden tussen Borculo en Enschede. Als dit aanslaat, dan zal Syntus waarschijnlijk overgaan tot ieder half uur in de middag en avonduren op zondag, zoals we dat in het verleden ook al gewend waren met lijn 20.

Voor Arriva lijkt het schijnbaar belangrijk te zijn binnen de grenzen van het concessiegebied te blijven, met het opheffen van lijn 54 vanaf Laren en het opheffen van lijn 74 in het weekend (met dus als enige lijn 72 die zijn eindpunt houd in Neede, nog net binnen de provincie Gelderland)
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 274
Geregistreerd: wo 27 aug 2008 13:20
Woonplaats: Holten
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron