Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Achterhoek en Rivierenland

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » vr 08 nov 2013 12:13

Ander idee.
-Ik zou lijn 28 laten vertrekken om .10 en .40 (aankomst .20 en .50) om deze beter aan te laten sluiten op de trein naar Arnhem. In Ulft zou ik de bus via de Ettenseweg en de Debbeshoek sturen ipv deels over de N817. Zo krijgt Ulft een betere busverbinding met Doetinchem. Buurtbus 195 (Terborg-Mechelen) zou ik laten vervallen. Ter compensatie rijdt lijn 28 1x/uur door naar Mechelen. Op het andere half uur rijdt lijn 28 1x/2 uur door naar Anholt (niet 's avonds en in het weekend), waar aansluiting is op de bussen richting Isselburg en Millingen.
-Ik zou lijn 55 (lijn 40 wordt omgenummerd in lijn 55, om verwarring met de Betuwse lijn 40 te voorkomen) laten vertrekken om .25 en .55 (aankomst .05 en .35). Lijn 55 slaat een aantal kleine haltes als sluis Den Pol over en ook Terborg Station wordt overgeslagen. 1x/uur rijdt lijn 55 door naar Bocholt. Deze dienst wordt gezamelijk door Arriva als de Duitse busboer gereden. Op de Duitse bussen komen Chipkaartlasers. 's Avonds en op zondag rijdt lijn 55 1x/2 uur het traject Doetinchem-Bocholt en 1x/2 uur Doetinchem-Dinxperlo.

Verder stel ik twee nieuwe buslijnen voor.
-Lijn 86 (1x/uur alleen op werkdagen tot 19:00 's avonds) rijdt vanuit Doetinchem, via Langerak, Hummelo, Toldijk en Baak naar Zutphen. Deze buslijn is een sneldienst die er tussen de 35 en 40 minuten over mag doen om van Doetinchem station naar Zutphen station te komen (lijn 82 doet er 50 minuten over, lijn 51 60 minuten). Deze buslijn moet concurreren met het treinverkeer en sluit in Zutphen aan op de trein naar Deventer.
-Lijn 59 (2x/uur alleen op werkdagen tot 19:00 's avonds, tussen de spitsen 1x/uur) rijdt vanuit Doetinchem, via Dichteren Zuid, Kilder, Loerbeek en Beek naar Didam om daar aan te sluiten op de trein naar Arnhem. Deze buslijn vervangt buurtbuslijn 196 tussen 's Heerenberg en Wehl en tussen Didam en Nieuw-Dijk. De verbinding Stokkum-'s Heerenberg wordt overgenomen door buurtbuslijn 197 dat dan dus van Terborg naar Stokkum rijdt.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek door SuperGhost » vr 31 jan 2014 00:01

Belangstelling voor buurtbus 199 overtreft alle verwachtingen

30 januari 2014

EIBERGEN/ REKKEN/ HAAKSBERGEN - Buurtbus 199 heeft donderdagmiddag zijn 1000e passagier in het zonnetje gezet.

De eer was aan Esra Tjemkes, die op het busstation van Haaksbergen in de bus stapte. Chauffeur Jan Busschers overhandigde haar een bos bloemen.

Uurdienst
De nieuwe buurtbus rijdt sinds medio december. 30 vrijwillige chauffeurs verzorgen op werkdagen een uurdienst van Eibergen via Rekken naar Haaksbergen en terug.

Verdubbeld
De animo van de reizigers overtreft alle verwachtingen. Van de provincie Gelderland moet de buslijn over 2 jaar 300 mensen per maand vervoeren om zijn bestaansrecht te bewijzen. Dat aantal is 6 weken na de start al meer dan verdubbeld.

Bron: De Gelderlander
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Bloemkooltje-Waldo » vr 31 jan 2014 14:23

Das mooi juichen* Maar mag je nieuwsberichten wel integraal overnemen. .?
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door PvdO » vr 31 jan 2014 17:35

Bij correcte bronvermelding (je linkje is kapot SuperGhost, even een dubbele punt achter de http knallen of, nog beter, het artikel zelf linken) mag dat natuurlijk gewoon lijkt me toch?

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door pe_pe » vr 31 jan 2014 17:41

Nee, geen dubbele punt erbij: een keer "http://" eraf. glimlach

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » vr 31 jan 2014 18:30

Link bijgewerkt knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door mat_64 » vr 31 jan 2014 23:54

PvdO schreef:Bij correcte bronvermelding (je linkje is kapot SuperGhost, even een dubbele punt achter de http knallen of, nog beter, het artikel zelf linken) mag dat natuurlijk gewoon lijkt me toch?

Helaas niet, lees de copyright info op hun site. En daarna de copyright wetgeving.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door dennistd » di 04 feb 2014 18:26

Hoeveel daarvan zouden bezoekers en patiënten zijn van de TBS-instelling in Rekken die voorheen met de (regio)taxi gingen? Die TBS-kliniek gaat dicht binnenkort namelijk.

dennistd
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » di 04 feb 2014 20:33

Ik denk dat dat een minderheid van die 1000 zullen zijn, dus dan zou die buurtbus de 300 reizigers per maand wel moeten kunnen halen denk ik (dat zou uitkomen op 450 van die 1000 reizigers die niet voor die TBS-kliniek komen om die grens te halen).

Ik weet niet hoeveel TBS'ers Oldenkotte (zo heet die instelling bij Rekken) heeft, maar die lijkt me zeker niet veel groter dan de Pompekliniek in Nijmegen en daar zitten er net iets minder dan 110.
Slechts een minderheid van de TBS'ers heeft maar proefverlof tegelijk, maar daarvan gaat een deel ook weer met een begeleider mee en wordt gebracht met een eigen busje van de kliniek.

Ik denk dat de meeste bezoekers ook wel met de auto zullen komen, want de meeste TBS'ers zullen wel niet uit Eibergen of Haaksbergen komen, dus zal familie van verder komen en dan lijkt me niet dat ze echt bekend zijn met dat buurtbusje.
Ik denk dat het aandeel daardoor dus klein is, al zouden de TBS'ers ook alleen tussen Rekken en Haaksbergen in die bus zitten. Het aandeel TBS'ers tussen Rekken en Eibergen zal in principe 0 zijn.

Ik denk dat het aandeel van schoolgaande kinderen groter is, omdat alle Rekkenaren naar Haaksbergen of Eibergen moeten voor het voortgezet onderwijs (in beide gevallen het Assink Lyceum) en het toch een eindje fietsen is door ook niet de meest veilige wegen (ri. Haaksbergen smalle weggetjes en bosrijk gebied, ri. Eibergen zeer bosrijk gebied met af en toe ook weinig zicht vanaf de weg).

Zelf ben ik meer benieuwd naar hoe veel mensen uit De Meergaarden mee gaan met de buurtbus. Dat busje maakt namelijk bewust een lus vanaf De Viersprong (de grote bushalte in Eibergen) naar verzorgingstehuis De Meergaarden.

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door Stootblok » wo 05 feb 2014 16:44

Is dit wel Arriva? Of is het Syntus?

Als ik dit bericht zie, dan is de buurtbus Haaksbergen - Buurse gecombineerd met die van Eibergen - Rekken: de buurtbus rijdt door een groter gebied, daarom is het logisch dat er meer passagiers opstappen. Wel leuk omdat de route door 2 gemeenten en 2 provincies voert. Gelderland lag lange tijd tijd dwars bij dit soort verbindingen - er zijn nogal wat buurtbussen en dunne buslijnen gesneuveld om zo meer geld in het 'collectief vraagafhankelijk vervoer' te stoppen en buiten de dorpen vind je in Gelderland nauwelijks meer een bushalte.

Overigens is Oldenkotte niet relevant. De klanten van de kliniek worden gehaald en gebracht op staatskosten, de medewerkers komen met eigen vervoer en om de zoveel tijd probeert het ministerie deze instelling te sluiten.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » wo 05 feb 2014 18:03

Geen van beiden, het is een buurtbusvereniging knipoog
Maar Arriva is verantwoordelijk voor het leveren van het materieel, aangezien het in de Arriva-concessie valt (de verbinding Eibergen-Haaksbergen valt daar immers ook onder)
Het is ook maar één buurtbuslijn, niet een gecombineerde. Over de hele route heeft die lijn ook nummer 199.

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door dennistd » do 06 feb 2014 02:02

Stootblok schreef:Is dit wel Arriva? Of is het Syntus?
Als ik dit bericht zie, dan is de buurtbus Haaksbergen - Buurse gecombineerd met die van Eibergen - Rekken

Het is gewoon Arriva. De buurtbus Haaksbergen-Buurse rijdt ook nog steeds, die is van Syntus (Twents).

dennistd
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » do 05 jun 2014 11:03

Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

DOETINCHEM/ LICHTENVOORDE - Vervoerder Arriva wil in 2015 aanhangbussen inzetten op de buslijnen tussen Doetinchem en Lichtenvoorde en Doetinchem en Enschede.

Dat meldt woordvoerder Michel Hulsink van de provincie Gelderland.

Onbekend
De aanhangbussen zijn in Nederland nog onbekend, maar worden wel ingezet in landen als Duitsland en Oostenrijk. Het zijn passagierscompartimenten die aan de bus worden gekoppeld.

Pilot
Het is een zogeheten 'pilot', waarbij wordt bekeken of het gebruik ervan haalbaar is in Nederland. Daarmee heeft lijn 74 richting Lichtenvoorde en Enschede de primeur.

Klachten
De provincie Gelderland en vervoerder Arriva reageren hiermee op klachten over overvolle bussen.

Bron: De Gelderlander

Opzich geen overbodige luxe als je kijkt hoe druk lijn 73 en 74 in de ochtendspits zijn. Stond in de krant ook dat ze in de ochtendspits een kwartiersdienst willen rijden tussen Doetinchem en Groenlo. Het zou geen overbodige luxe zijn om in de ochtendspitspiek tussen Groenlo en Enschede een 7,5-minuutdienst te rijden, waarbij lijn 73 (vanuit Winterswijk) en lijn 74 (vanuit Doetinchem) ieder kwartier rijden.

R-K
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door John » do 05 jun 2014 22:13

Opzich geen overbodige luxe als je kijkt hoe druk lijn 73 en 74 in de ochtendspits zijn. Stond in de krant ook dat ze in de ochtendspits een kwartiersdienst willen rijden tussen Doetinchem en Groenlo.

Slechts een kwartierdienst en dan spreken over een drukke lijn? tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door PvdO » do 05 jun 2014 22:16

Hebben ze geen gelede bussen in de Achterhoek? Zelfs in Zeeland rijden ze rond - geen idee waarom maar ze zijn er wel.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door John » do 05 jun 2014 22:25

Het probleem met een gelede bus in de Achterhoek is waarschijnlijk dat het alleen op een paar scholieren/studenten ritjes nut heeft. Een gelede bus is duurder in de exploitatie dan een standaardbus terwijl die extra vervoercapaciteit maar op een zeer beperkt deel van de dag echt nodig is. Onder de streep is het dan vaak goedkoper om wat meer ritten aan te bieden op de piekmomenten.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door pe_pe » do 05 jun 2014 22:56

'Dames en heren, de volgende halte is Doetinchem Station. Te Doetinchem Station wordt deze bus gesplitst. Let u even op de busnummers boven de buitenklapdeuren...'

Edit: Het wachten is nog op een bus met doorloopkop.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » do 05 jun 2014 23:17

Nee, te Groenlo in een deel naar Lichtenvoorde, Varsseveld en Doetinchem en een deel naar Winterswijk laughing .

R-K

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland