Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Achterhoek en Rivierenland

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » do 23 okt 2014 20:34

Heeft ermee te maken dat Gelderland moet bezuinigen op het busnet. Dit gaat dan vooral gebeuren in de Achterhoek (Arriva) en de Veluwe (Syntus).

Twente zal dat ook moeten doen, alleen zal dat (vrijwel) niet gebeuren op Borculo-Enschede, omdat lagere frequenties daar niet kunnen en juist in de avond/weekenddaluren de bussen 73 en 74 nu al wegvallen op Haaksbergen-Enschede (en straks dus ook op Eibergen-Haaksbergen), waardoor lijn 62 druk genoeg blijft, want in principe is de verbinding Borculo-Enschede niets (ik vermoed zelfs rustiger) drukker dan Groenlo-Enschede.

Het probleem in dit gebied is ook wel dat lijnen 62 en 73/74 concurrenten van elkaar zijn, terwijl bij echte samenwerking deze veel beter benut en uitgebouwd kunnen worden. (nu heb je bijv. in het dagdal wel 4x p/u Haaksbergen-Enschede, maar in een 8-22 verdeling, in plaats van een mooie 15-15).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » vr 24 okt 2014 23:14

Concessiegrenzen zijn erg onlogisch wat mij betreft. Ik zie liever:
Lijnen 72, 73 en 74 integraal naar Twente
Lijnen 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 40, 51 Doetinchem-Vorden en 82 naar Arnhem-Nijmegen
Lijnen 51 Vorden-Zutphen, 52, 54, 56, 80, 81 en 84 naar Midden-Overijssel

En het OV ten noordwesten van de lijn Oss-Uden-Venlo naar Arnhem-Nijmegen. Streek is erg op Nijmegen gericht namelijk.

Dan zijn belangrijke vervoersstromen niet concessie-overschrijdend meer.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » za 25 okt 2014 04:56

Je vergat de treindiensten nog ;-)

Je sarcasme is verder genoteerd.

Ik had het namelijk over één lijn (Borculo-Enschede) die in 2 concessiegebieden zit, maar juist door de concessie wordt gereden waar hij eigenlijk geen/de minste verknoping heeft en waarvoor een doorgaande lijn (Doetinchem-Borculo-Enschede) geknipt moest worden om het in die concessie te krijgen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door R-K » za 25 okt 2014 09:31

Grootste problemen vormen juist de lijnen die over de grenzen heen rijden, lijnen 73/74, 83 Nijmegen-Gennep-Venlo en lijn 99 Nijmegen-Uden. Door de concessies opnieuw in te delen, vallen ze in een concessie.

Lijn 62 kun je denk ik beter doortrekken naar Ruurlo ten koste van lijn 23. Berkelland is meer op Twente dan op Arnhem-Nijmegen gericht.

De treinen kunnen naar Breng.

West-Achterhoek (Doetinchem en omgeving) is meer op Arnhem-Nijmegen gericht. Oost-Achterhoek (Groenlo en omgeving) op Twente en de regio Zutphen-Lochem op Deventer (Midden-Overijssel). Door de Achterhoek dan in drie delen te splitsen komt het OV in de concessie waar de grootste vervoersstroom op gericht is.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door SuperGhost » za 25 okt 2014 13:19

R-K schreef:Grootste problemen vormen juist de lijnen die over de grenzen heen rijden, lijnen 73/74, 83 Nijmegen-Gennep-Venlo en lijn 99 Nijmegen-Uden. Door de concessies opnieuw in te delen, vallen ze in een concessie.

Lijn 62 kun je denk ik beter doortrekken naar Ruurlo ten koste van lijn 23. Berkelland is meer op Twente dan op Arnhem-Nijmegen gericht.
Volledig mee eens.
Op lijnen 83 en 99 hebben ze dat (deels) opgelost door beide vervoerders erop te laten rijden, zodat ook vanuit beide concessies inspraak is. Enige wat daar nog mist is ook een gezamenlijk tariefafspraak voor die lijnen.
Dat lijn 62 minimaal tot Ruurlo door moet ben ik het ook mee eens, maar ik denk dat voor lijnen 23, 62, 73 en 74 het ook goed zou zijn als die gezamenlijk door beide concessiehouders gereden wordt. Twente zie ik namelijk niet lijn 62 afstaan (zou ik persoonlijk de beste optie vinden), terwijl inspraak vanaf de Achterhoek op die lijn wel van groot belang zou zijn, aangezien de dienstregeling van lijn 62 wordt bepaald door de bus- en treindiensten in de Achterhoek en weinig door de dienstregeling in Twente zelf.

R-K schreef:West-Achterhoek (Doetinchem en omgeving) is meer op Arnhem-Nijmegen gericht. Oost-Achterhoek (Groenlo en omgeving) op Twente en de regio Zutphen-Lochem op Deventer (Midden-Overijssel). Door de Achterhoek dan in drie delen te splitsen komt het OV in de concessie waar de grootste vervoersstroom op gericht is.
Ik denk eerder aan een andere indeling. De concessie Achterhoek heeft maar 2 buslijnen die naar de Stadsregio gaan (27 en 29, die overigens al gedeeld worden met de SAN-concessie), maar voor de Achterhoek zou het eigenlijk beter kunnen zijn om die twee uursdiensten (spits halfuursdiensten) samen te voegen tot een halfuursdienst naar station Dieren en daar aan te sluiten op de sprinter naar Arnhem (spits dan mogelijk een kwartiersdienst, waarbij de andere twee bussen op de IC aansluiten). Dan heb je weinig overlap meer met de SAN-concessie (alleen de trein) en valt er weinig naar de SAN over te brengen.

Overigens zou ik ook niet verstandig vinden om de bussen van de Zuidwestelijke Achterhoek bij de SAN brengen, want dan wordt alles afgewaardeerd, de SAN heeft namelijk vooral oog voor Arnhem en Nijmegen en veel minder voor wat er omheen ligt. Dat zou tot een grote versobering van het netwerk in de (zuidelijke) Achterhoek kunnen leiden.

Wat mij betreft zou je eerder Twente en Achterhoek kunnen combineren tot één gezamenlijke concessie als je toch al concessies zou samenvoegen. De lijn Deventer-Zutphen dan weer gewoon teruggeven aan Midden-Overijssel.

De Achterhoek en Twente combineren is veel logischer als Achterhoek en Rivierenland, want die liggen los van elkaar (alleen de treinenlijnen 'raken' elkaar bij station Arnhem) . De enige reden om ze bij elkaar te voegen is omdat ze dan van dezelfde treinpoule gebruik kunnen maken (minder reserves nodig). Als echter Elst-Tiel straks een bovenleiding heeft (wil de provincie voor al haar diesellijnen), dan kun je Rivierenland veel beter samenvoegen met de Veluwe en een gezamenlijke treinpoule met de Valleilijn houden.

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Achterhoek en Rivierenland door wouter15 » wo 11 maart 2015 20:21

Arriva start met bus met aanhanger

11 maart 2015

DOETINCHEM Nog deze maand hoopt Arriva met een proef te starten om op lijn 74 een bus met 'n aanhanger in te gaan zetten. Deze bus met een totale lengte van bijna 25 meter is uniek voor Nederland en is in Duitsland en Zwitserland al te bewonderen.

Daar de wet aangeeft dat er geen personen in een aanhanger vervoerd mogen worden heeft men hiervoor een ontheffing moeten aanvragen. In deze pilot gaat voorlopig een steward mee in de aanhanger. De bussen met aanhangers zijn afgelopen dagen vanuit Zwitserland naar het RDW overgebracht om daar gekeurd te worden. De volgende stap is om de chauffeurs met een DE-rijbewijs een soort training te geven. Lees verder

wouter15

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland