Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Veolia] Limburg

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Veolia] Limburg door Chopper » za 20 jun 2009 21:33

Wat is dat met Veolia en het laten krimpen van bussen tegenwoordig? Op diverse lijnen (onder andere lijn 3 in Venlo en lijn 1 in Venray) worden de bussen 's avonds en/of in het weekend vervangen door ielige, kleine taxibusjes. Is die pesterij nou écht noodzakelijk? nadenkend


Natuurlijk ken ik het hele techinische verhaal; het laten rijden van grote, normale bussen op uitgestorven trajecten is niet rendabel. Dat zal ook allemaal heus wel. Maar dit is wel bar en boos hoor. Ze willen iedereen het openbaar vervoer in krijgen, maar op deze manier wordt men alleen maar het OV uitgeschopt. emo Enkele nadelen:


    Afbeelding Er is geen stopknop. Niet iedereen heeft genoeg lef om door de bus te roepen dat hij/zij eruit moet.

    Afbeelding Veel kaartsoorten zijn veelal niet aanwezig, onder andere de "enkeltjes" á €1,60. Geen probleem als de betreffende bus je rechtstreeks naar huis brengt. Wél een probleem als je over wilt stappen en dus niks hebt om aan te tonen dat je betaald hebt en nog anderhalf uur hebt om over te stappen...

    Afbeelding De capaciteit. De lijnen waarop deze miniatuurbusjes worden ingezet mogen misschien wel rustig zijn, het komt nog vaak genoeg voor dat er genoeg animo voor is. "Te veel" animo, dus.
    Een praktijkvoorbeeld: enkele maanden geleden stonden er een stuk of dertien mensen te wachten op lijn 3 op station Venlo, het was koopavond. Het miezerige taxibusje dat aan kwam zetten mocht niet meer dan acht personen meenemen, wat dus betekende dat er vijf mensen achter moesten blijven. Het vroor die avond een graad of vijften, en het was laat. En 's avonds laat op het station staan is voor mij een nachtmerrie, véél te gevaarlijk (ik was dan ook onbeschrijfelijk blij dat ik niet bij de achterblijvers hoorde).

    Afbeelding De ruimte. Bagage kun je nauwelijks kwijt, als je niet de enige passagier bent. Bovendien is er nauwelijks beenruimte. Nou ben ik iemand die niet veel om beenruimte geeft, maar als ik met mijn 1,52m. al met mijn knieën tegen de stoel voor me aanzit, hoe moet iemand van bijvoorbeeld 1,75m. zich dan voelen?

    Afbeelding Niet iedereen kan met een autoportier omgaan. Dat lijkt misschien een klein detail, maar het is wel degelijk belangrijk omdat de drempel om de bus te nemen daardoor veel hoger wordt. Ik ben zonder auto's opgegroeid (en heb er nog steeds geen, wat ik graag zo wil houden), het het is soms nog een hele kunst om zo'n portier op een goeie manier te sluiten of te openen.


Kortom; is dit nou écht nodig? Willen ze de mensen nou écht zo graag het openbaar vervoer uit jagen? nadenkend

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Tram » za 20 jun 2009 22:20

Het is en blijft Veolia, daar moet je niet teveel van verwachten. engel

Tram
Berichten: 2131
Geregistreerd: zo 30 apr 2006 17:02
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Raymond » zo 21 jun 2009 11:39

Comfortabel zijn die dingen inderdaad niet echt. Die stoelen zitten ook erg slecht voor je rug.
En die chauffeurs scheuren er ook heel erg mee. Dan is Venray - Deurne geen pretje met zo'n busje.

Oh, en als je eruit wil sta je gewoon op. Dat hebben die chauffeurs vaak wel door..

Toch zijn busjes voor het weekend wel een oplossing. Anders had er waarschijnlijk geen bus meer gereden of een belbus en dat is helemaal onhandig.

Raymond
Berichten: 422
Geregistreerd: zo 26 nov 2006 16:59
Woonplaats: Eindhoven
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door diemenees » zo 21 jun 2009 15:22

Het is niet zozeer dat die busjes goedkoper zijn, het personeel is veel goedkoper (taxichauffeurs/CAO). Daarom tot maximaal 8 reizigers. En het is bekend dat Veolia Limburg nog steeds grote verliezen maakt. (Het was overigens wel aardig geweest de steden er bij te zetten, ik zou eerder denken aan Apeldoorn, Breda, Tilburg etc.) Dus net als bij veel grote-buschauffeurs (komen net van de vrachtauto....) denken ze nog op de taxi/kleine wagen te sturen.

diemenees
Berichten: 135
Geregistreerd: vr 25 jan 2008 14:23
Woonplaats: diemen
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Chopper » ma 22 jun 2009 12:02

Raymond schreef:Toch zijn busjes voor het weekend wel een oplossing. Anders had er waarschijnlijk geen bus meer gereden of een belbus en dat is helemaal onhandig.


Dat is ook weer waar. Ik kan me het Hermestijdperk nog maar al te goed herinneren... Op zondag ergens heen en weer terug naar huis? Vergeet het maar. Mijn bus begon zijn zondagse dienst destijds rond een uur of tien, en stopte er weer mee rond een uur of vier... nadenkend

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door user1269 » ma 29 jun 2009 18:28

htm_tram schreef:Het is en blijft Veolia, daar moet je niet teveel van verwachten. engel


Dat is wel erg kort door de bocht Htm_tram

Afspraken zijn wellicht in goed overleg met de provincie gemaakt, omdat waarschijnlijk de reizigers aantallen enorm tegenvielen.

Als provincie gemeente blijf je ook geen geld steken in buslijnen waar s'avonds (bijna) niemand meer in zit. Het gaat hier wel om belastinggeld.

Ik heb gehoord dat er juist in de spits meer ritten bij komen op de drukke lijnen.

En liggen er miljoenen klaar voor een upgrade Maaslijn

user1269
Berichten: 571
Geregistreerd: ma 06 okt 2008 19:34
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Vinny » ma 29 jun 2009 23:56

Nou ja, Venlo is ook de stad met het laagste OV gebruik per inwoner van heel Nederland heb ik me laten vertellen. De bezettingsgraad van Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo is dramatisch slecht ten oosten van Helmond. Je gaat natuurlijk niet als bedrijf een super-de-luxe dienstregeling aanbieden als er toch geen vraag naar is...

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door GroenSein » ma 29 jun 2009 23:59

Vinny schreef:Nou ja, Venlo is ook de stad met het laagste OV gebruik per inwoner van heel Nederland heb ik me laten vertellen. De bezettingsgraad van intercity Venlo - Den Haag is dramatisch slecht ten oosten van Helmond.
Hoe zou dat eigenlijk komen? Vind het iets opvallends, aangezien je vanuit Venlo best redelijke spoorverbindingen hebt.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door user1269 » di 30 jun 2009 01:00

Er rijdt een bus naar Tegelen en ook een trein
Er rijdt een bus naar Reuver en ook een trein
Er rijden twee bussen naar Blerick en ook een trein

Lijn 1: Stadsdienst Venlo: Venlo - Venlo-Zuid - Tegelen
Lijn 3: Stadsdienst Venlo: Station - Casinoflat
Lijn 4: Stadsdienst Venlo: Venlo - Blerick - Klingerberg - Blerick - Venlo
Lijn 5: Stadsdienst Venlo: Venlo - Veegtes
Lijn 6: Stadsdienst Venlo: Genooi - Noorderpoort - Veegtes

Tevens rijdt er in Venlo naar elke wijk bijna wel een stadsbus

Ik vindt het concept in Zutphen er goed. Twee ringlijnen die in tegengestelde
richting van elkaar rijden door de hele stad heen met elk dezelfde eindbestemming
Dit zal in Venlo ook best kunnen
In het weekend en s'avonds kan je nog terug schakelen naar één stadslijn.
Deze wordt dan nog ondersteunt door de streeklijnen uit Roermond Gennep Weert en Venray

user1269
Berichten: 571
Geregistreerd: ma 06 okt 2008 19:34
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door John » di 30 jun 2009 01:28

Thijs schreef:
Vinny schreef:Nou ja, Venlo is ook de stad met het laagste OV gebruik per inwoner van heel Nederland heb ik me laten vertellen. De bezettingsgraad van intercity Venlo - Den Haag is dramatisch slecht ten oosten van Helmond.
Hoe zou dat eigenlijk komen? Vind het iets opvallends, aangezien je vanuit Venlo best redelijke spoorverbindingen hebt.


Venlo is een middelgrote stad (90.000 inw in de gemeente waartoe ook Tegelen en Blerick behoren) in een redelijk dunbevolkt gebied met nauwelijks congestieproblemen op de weg. Daarnaast zijn de reistijden naar omliggende steden per trein als Eindhoven (41 min) of Nijmegen (51 min) vrij lang voor een grote dagelijkse pendelstroom.

Een snelle rechtstreekse verbinding met de steden in het Ruhrgebied ontbreekt ook, er is alleen een oude boemel naar Mönchengladbach en Düsseldorf...

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Chopper » di 30 jun 2009 04:55

Vinny schreef:De bezettingsgraad van intercity Venlo - Den Haag is dramatisch slecht ten oosten van Helmond.


Dat is al jarenlang een vreemd verschijnsel, begin jaren negentig viel het me al op. Al jaren reis ik regelmatig tussen Den Haag en Venlo, en richting Venlo loopt de trein consequent leeg vanaf Helmond. Ik moet zeggen dat de belangstelling de laatste jaren enigszins toegenomen is, maar het is nog steeds betreurenswaardig. Hebben we hier in Venlo soms een enge ziekte waar iedereen bang voor is? nadenkend

(Goed, ik begrijp het ook wel... Hoewel ik al mijn hele leven in Venlo woon ben ik nog steeds geen Venlonaar (zal ik ook nooit worden), en ik heb eerlijk gezegd een hartgrondige hekel aan deze stad en bijbehorende mentaliteit. BAH.)


TonyMelonie schreef:Er rijden twee bussen naar Blerick en ook een trein


Er rijden nog wel meer bussen naar Blerick, naast lijn 2 en 4 zijn er ook nog een stel streeklijnen die Blerick aandoen. Als je op de Burgemeester Gommansstraat op de bus staat te wachten hoef je volgens mij nooit langer dan vijf minuten te wachten eer er iets verschijnt (ik heb dat al jaren niet gedaan, maar vroeger was het in ieder geval wel zo). Of het verschijnende vehikel ook de goede kant op gaat is natuurlijk een ander verhaal, maar dat is nu het punt niet, het komt in Blerick en daar gaat het om. pizza

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door SuperGhost » di 30 jun 2009 07:20

Venlo heeft in de spits ook nog buslijn 83 (Nijmegen-Venlo)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door GroenSein » di 30 jun 2009 09:15

Lijn 83 rijdt toch de hele dag tussen Nijmegen en Venlo, en niet alleen in de spits? Volgens deze vertrekstaat.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door SuperGhost » di 30 jun 2009 11:02

Ohw tong naar buiten

Komt omdat ik vaak juist de kwartiersdienst naar Gennep zie denk ik en niet de doorgaande naar Venlo. knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Railrunner » zo 05 jul 2009 22:35

TonyMelonie schreef:Ik vindt het concept in Zutphen er goed. Twee ringlijnen die in tegengestelde
richting van elkaar rijden door de hele stad heen met elk dezelfde eindbestemming


Je bedoelt lijn 80 en lijn 83? Lijn 83 heeft een andere route en eindbestemming gekregen laughing Hij rijdt nu Vorden - Zutphen v.v. Wel grotendeels via de oude route overigens. En hij zit vaak vol dus ik heb het idee dat het goed werkt.

Avatar gebruiker
Railrunner
Berichten: 451
Geregistreerd: za 18 maart 2006 15:38
Woonplaats: Zutphen (NL) / London (UK)
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Nielske1990 » zo 05 jul 2009 23:21

Vinny schreef:Nou ja, Venlo is ook de stad met het laagste OV gebruik per inwoner van heel Nederland heb ik me laten vertellen.
Mag ik dat even in twijfel trekken aan de hand van een vergelijkje? lekker

Totaal stationsgebruik Venlo + Blerick + Tegelen: 8525 + 599 + 622 = 9746
Aantal inwoners: 91472 inwoners
Gemiddeld treingebruik; 91472 / 9746 = 1 op 9,3855 inwoners
Buslijnen: 6 stadslijnen en 9 streeklijnen

Totaal stationsgebruik Helmond + Helmond Brouwhuis + Helmond 't Hout= 6038 + 2139 + 1423 = 9600*
Aantal inwoners: 87700 inwoners
Gemiddeld treingebruik; 87700 / 9600 = 1 op 9,1354 inwoners
Buslijnen: 4 stadslijnen en 6 streeklijnen
*station Helmond Brandevoort is niet meegerekend, maar heeft in de beginjaren nog geen hoog gebruik doordat de wijk nog verre van af is.

Wat betreft treingebruik staat de gemeente Helmond helaas nog altijd lager, en ik vermoed dat het busgebruik maximaal gelijkwaardig is. nadenkend


Wat hiervan de oorzaak is? Ik heb geen idee. De (trein)verbindingen zijn vrij aardig, hoewel het busvervoer hier niet echt alles is ("egocentrisch" Hermes), maar liefst 4 stations en het verkeer staat elke spits weer vast. Mysterieus hoe het gebruik zo laag kan zijn, maar kennelijk heeft Venlo hetzelfde probleem.

Avatar gebruiker
Nielske1990
Berichten: 1464
Geregistreerd: do 23 okt 2008 15:54
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door John » zo 05 jul 2009 23:37

6000 voor het "centraal station" is inderdaad wel erg weinig. Uit welk jaar komen deze cijfers? Zo slecht is de bediening van dat station niet met 2x per een IC-verbinding (al dan niet met korte cross-platform overstap in ehv) naar alle grote steden in Brabant en de Randstad.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Veolia Stadsvervoer: Schraalhans door Chopper » di 14 jul 2009 21:53

Over schraalhans gesproken... Lijn 3 kwam hier zojuist voorbij, als klein snertbusje van ruim vier minuten te vroeg. Ik snap heus wel dat dit geen zogenaamde "tijdhalte" is, maar ruim vier minuten te vroeg is toch écht wel
bar en boos. nadenkend

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron