Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Veolia] Limburg

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Veolia Limburg door Chopper » zo 06 feb 2011 18:56

Wanneer het erg druk is kan ik het wel begrijpen, maar wanneer het allemaal gewoon past snap ik niet waarom het niet mag. nadenkend

Avatar gebruiker
Chopper
Berichten: 285
Geregistreerd: zo 12 okt 2008 17:29
Woonplaats: Venlo
Bericht Re: Veolia Limburg door lamotep » zo 06 feb 2011 18:57

Een bus is bedoeld voor reizigersvervoer, niet voor goederenvervoer. Vroeger had je daarom Van Gend en Loos voor dit soort vervoer en ook bij particuliere busmaatschappijen kon vroeger veel meer. In Den Bosch was er tot in de jaren 50 nog een particulier die lijkkisten met overledenen meenam in zijn streekbus (mits begeleid). Postzakken en kranten gingen trouwens nog tot in de jaren 70 op veel plaatsen met streekbussen.

lamotep
Berichten: 2807
Geregistreerd: zo 21 jan 2007 14:59
Bericht Re: Veolia Limburg door bartjemestrom » di 08 feb 2011 13:20

Ik heb ook al eens met m'n fiets in de bus gestaan.
Het was noodweer hier in Limburg, dus vroeg ik of ik mijn fiets mocht meenemen.

Van de chauffeur mocht het. Onderweg gelijk de OV-chipkaart apparatuur getest.
Groetjes,\nBart\nVrijwilliger bij de ZLSM

bartjemestrom
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Berichten: 68
Geregistreerd: zo 07 maart 2010 20:11
Woonplaats: Maasbracht
Bericht Re: Veolia Limburg door SRich » vr 11 feb 2011 01:00

lamotep schreef:Een bus is bedoeld voor reizigersvervoer, niet voor goederenvervoer. Vroeger had je daarom Van Gend en Loos voor dit soort vervoer en ook bij particuliere busmaatschappijen kon vroeger veel meer. In Den Bosch was er tot in de jaren 50 nog een particulier die lijkkisten met overledenen meenam in zijn streekbus (mits begeleid). Postzakken en kranten gingen trouwens nog tot in de jaren 70 op veel plaatsen met streekbussen.


Volgens mij was in je jaren 60 al het busvervoer van NS, dus niet particulair knipoog
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door John » vr 11 feb 2011 01:05

Nou ben ik heel wat jaren later geboren dan de jaren '60, maar wat ik uit de overlevering heb begrepen zat NS toen niet in busvervoer.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door mijack1985 » vr 11 feb 2011 01:09

NS had tot 1983 aandelen in o.a. NZH, GADO, VAD en Zuidooster totdat die overgingen naar de VSN. Volgens wikipedia
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: Veolia Limburg door SRich » vr 11 feb 2011 01:27

John schreef:Nou ben ik heel wat jaren later geboren dan de jaren '60, maar wat ik uit de overlevering heb begrepen zat NS toen niet in busvervoer.


in 1927 begon NS met het aankopen van busmaatschappijen met haar dochterbedrijf ATO N.V.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door Vinny » za 12 feb 2011 00:33

off topic: In de jaren '60 was niet al het busvervoer van de overheid/NS...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarse_en_Kroon

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door Nieuws » wo 02 maart 2011 13:41

Dienstregeling Veolia tijdens carnaval

2 maart 2011

Tijdens carnaval rijden de bussen van openbaar vervoerder Veolia Transport Limburg in heel Limburg op maandag en dinsdag een afwijkende dienstregeling.

In heel Limburg rijden de bussen van Veolia Transport Limburg op carnavalsmaandag als op zondag en op carnavalsdinsdag als op zaterdag. Dit geldt niet voor lijn 83 Nijmegen – Venlo. Deze lijn rijdt op carnavalsmaandag en –dinsdag volgens de reguliere vakantiedienstregeling. Verder geldt van zondag 6 maart tot en met zaterdag 12 maart in heel Limburg de vakantiedienstregeling.

In Venlo rijden in verband met de Boëtegewoeëne Boëtezitting op carnavalszaterdag extra bussen en langere treinen. De bussen en treinen rijden volgens de reguliere dienstregeling. In verband met het grote aantal reizigers voor Venlo die dag rijden de treinen vanuit Roermond en vanuit Nijmegen niet verder dan Venlo. Hierdoor moeten doorgaande reizigers in beide richtingen in Venlo overstappen.

In heel Limburg moeten reizigers rekening houden met vertragingen en omleidingen door optochten.

Bron: Omroep Venray

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door lamotep » wo 02 maart 2011 13:55

SRich schreef:Volgens mij was in je jaren 60 al het busvervoer van NS, dus niet particulair knipoog

Veel grote maatschappijen als NZH, CITOSA, VAD, NACO, WSM, GADO, NBM, NTM en ZO waren NS-dochters, maar je had ook grote niet-NS bedrijven als de Maarse en Kroon, GTW, BBA, RTM, TET, EMA, etc. Daarnaast waren er in die tijd nog vele tientallen (ik schat zo'n 80-90) kleinere particuliere bedrijven met vaak maar een of enkele lijnen.

lamotep
Berichten: 2807
Geregistreerd: zo 21 jan 2007 14:59
Bericht [Veolia] West- en Midden-Brabant door Nieuws » di 19 apr 2011 17:17

Gelegaliseerde Veolia-palen weer illegaal

19 april 2011

LIMBURG - In een poging om de Limburgse Veolia-haltepalen te legaliseren, heeft het ministerie van Infrastructuur álle Nederlandse bushaltes in één klap ongeldig gemaakt. Dat stelt halte-deskundige Henk Spittje die tot voor kort ministerie en overheden hielp bij het inrichten van bushaltes.

Tot 1 januari waren alleen de bekende gele bushaltebordjes officieel erkend. Dat had tot gevolg dat automobilisten ongestraft konden parkeren bij een halte van Veolia. Daar kwam nog bij dat wegrijdende chauffeurs op deze plekken binnen de bebouwde kom geen voorrang hadden.

Volgens de nieuwe regels moeten haltes voorzien zijn van een blauw logo waarin een busje is afgebeeld. De exacte vorm van het logo is in de nieuwe wet vastgesteld. En daarmee blundert het ministerie, stelt Spittje die tot voor kort bij het kennisplatform CROW werkte en door het ministerie werd gezien als dé bushaltedeskundige.

Op alle oude halteborden in Nederland staat het logo afgebeeld in een verkeerd formaat en met een verkeerd pictogram. Daarbij komt ook dat de wet formeel een nieuw verkeersbord vaststelt.

Daarvoor gelden strenge eisen voor vorm, formaat, zichtbaarheid en reflectie. Alleen al om die reden zijn de Veolia-haltepalen met de nieuwe wet niet gelegaliseerd. "Een verkeersbord moet vlak zijn en die Veoliapalen zijn rond", alsdus bushaltespcialist Spittje.

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur stelt dat de vervoersbedrijven zelf moeten zorgen dat hun haltes aan de eisen voldoen.

"Het is niet verplicht, maar op haltes waar de nieuwe afbeelding niet zichtbaar is gelden de speciale verkeersregels voor bussen niet", zegt zij.

Bron: De Gelderlander

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht [Veolia] Limburg door Nieuws » wo 20 apr 2011 11:47

Eerste steward bij Veolia aan de slag

20 april 2011

HEERLEN - Volgende week start de eerste steward bij Veolia Transport uit het Leerbedrijf Toezichthouders van de gemeente Heerlen. Deze zomer krijgt hij gezelschap van nog twee collega’s. Zij zitten nu in de laatste fase van hun opleiding.

Eind 2009 en begin 2010 werd de regio Parkstad Limburg opgeschrikt door enkele geweldsdelicten op de bus. De provincie Limburg stelde daarop geld beschikbaar om de veiligheid op de bus te vergroten. In juni 2010 zijn de eerste vier stewards aangesteld. Daarna volgde de werving en opleiding van de stewards uit het Leerbedrijf. Medio dit jaar kunnen in totaal zeven stewards worden ingezet ter verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer.

In haar zoektocht naar geschikte kandidaten kwam Veolia terecht bij het Leerbedrijf Toezichthouders van de gemeente Heerlen. Hier krijgen mensen met een bijstandsuitkering een training en opleiding die hen voorbereidt op een baan in de veiligheid. Na twee jaar moeten ze voldoende ervaring hebben om te kunnen uitstromen naar de arbeidsmarkt.

Bron: Limburgse Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door SvMp » do 28 apr 2011 00:53

Die verschillende borden slaan nergens op. In plaats van wetgeving aanpassen, konden ze beter de busmaatschappijen terugfluiten die eigen bordjes maken. De gele bordjes zijn geldig, en niets anders. Die groen/blauwe bordjes van Arriva kunnen dan ook weer gewoon geel worden. Herkenbaar in Nederland. Nederland is te klein voor dit soort fratsen. Bovendien komt er om de zoveel tijd een andere maatschappij en dan moet alles weer vervangen worden. Zonde van het geld. In België en in het grote Duitsland zijn bushalte bordjes ook gewoon overal hetzelfde en zeer herkenbaar. Ophouden met dat onzinnige geëxperimenteer.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Veolia Limburg door bartjemestrom » ma 16 mei 2011 09:36

Het valt me de laatste tijd op dat Veolia steeds meer normale bushaltes vervangen door een buhalte met display en zonnepaneel.

Weet iemand waarom?
Groetjes,\nBart\nVrijwilliger bij de ZLSM

bartjemestrom
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger
Berichten: 68
Geregistreerd: zo 07 maart 2010 20:11
Woonplaats: Maasbracht
Bericht Re: Veolia Limburg door Reiziger Delft » wo 18 mei 2011 12:48

Omdat je op zo'n display kan zien hoe laat de volgende bus komt en dat handig is. glimlach

Avatar gebruiker
Reiziger Delft
Berichten: 2240
Geregistreerd: di 19 okt 2004 12:52
Woonplaats: Delft
Bericht Re: [Veolia] Limburg door Nieuws » do 25 aug 2011 11:36

Dankzij Duitsers weer goedkoop retourtje Maastricht – Aken

25 augustus 2011

Met ingang van zaterdag 27 augustus start Veolia Transport Limburg met de verkoop van een aparte kaartsoort Dankzij Duitsers weer goedkoop retourtje Maastricht Aken op het traject Maastricht – Aken. Het kaartje is een retourtje en kost € 8,00. Dit retourtje is alleen te koop bij de chauffeur van lijn 50. Op dit kaartje reizen ook maximaal 2 kinderen tot en met 11 jaar gratis mee.

Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het landelijke beleid van de openbaar vervoerbedrijven erop gericht geweest reizigers te stimuleren over te stappen op de OV-chipkaart. Voor de grensoverschrijdende lijn 50, traject Maastricht – Aken, van Veolia Transport Limburg leidt dit tot problemen. Sinds de afschaffing van de strippenkaart op 7 juli doet zich een negatieve ontwikkeling voor ten aanzien van het kaartsoortgebruik op deze lijn. Gebleken is dat het overgrote deel van de Duitse reizigers vooralsnog geen gebruik wenst te maken van de OV-chipkaart. Ook het alternatief van de OV-chipkaart, de Veolia Ritkaart, is voor de reizigers van lijn 50 gezien de prijsstelling geen goede optie.

Het Veolia Retour Lijn 50 is geldig op werkdagen na 09.00 uur en op zaterdagen, zondagen en (Nederlandse) feestdagen de hele dag. Omdat dit kaartje niet voor 09.00 uur geldig is, adviseert Veolia Transport Limburg spitsreizigers gebruik te maken van de OV-chipkaart. Reizigers die niet het hele traject Maastricht – Aken willen reizen, reizen goedkoper met een OV-chipkaart met dalkorting. Dalkorting laden is alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart.

Bron: Maastricht Aktueel

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Veolia] Limburg door GroenSein » do 25 aug 2011 20:45

Wat kostte een retourtje Maastricht - Aken eigenlijk voor het uitschakelen van het NVB? Ook 8 euro, of minder/meer?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: [Veolia] Limburg door Fabian-uit-DE » do 25 aug 2011 21:48

Gebleken is dat het overgrote deel van de Duitse reizigers vooralsnog geen gebruik wenst te maken van de OV-chipkaart.
[...]
Dalkorting laden is alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart.

En een persoonlijke OV-chipkaart is voor buitenlanders nog niet verkrijgbaar. Verbaast me dus niet, dat de OV-chipkaart op lijn 50 geen groot succes is.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron