Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Zuid-Holland Noord

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Arriva] Zuid-Holland Noord door RoelZ1 » vr 17 jun 2011 21:28

Ik zag dat er nog geen topic was voor deze regio, dus bij deze.

Voor dienstregeling 2012 zullen er weer een aantal wijzigingen worden doorgevoerd.
De voorgestelde wijzigingen zijn hier (PDF-Alert) te vinden.

Samengevat:
Duin- en Bollenstreek / Leiden
Stadsdienst Leiden:
Lijn 11/12: Stevenshof - Rijnland Ziekenhuis
Verruiming aansluiting te Leiden Lammenschans vanuit Gouda/Utrecht naar Leiderdorp.

Lijn 13/14: Leiden Zuidwest/De Vink - Leiderdorp Leyhof
Lijn 13/14 zal niet langer naar Leiderdorp Leyhof rijden, maar naar Leiden Merenwijk (huidig eindpunt lijn 45). De route naar Leiderdorp wordt overgenomen door een nieuwe lijn 15.

Lijn 15: Leiden Centraal - Leiderdorp Leyhof
Nieuwe stadslijn, vervangt lijn 13/14. De route in Leiderdorp wordt iets gewijzigd omdat de gemeente de Meerburglaan tot 30km zone wilt verbouwen.

Streeklijnen:
Lijn 39: Leiderdorp Rijnland Ziekenhuis - Den Haag Centraal
Deze lijn wordt geknipt in Voorschoten. Het Haagse deel wordt door Veolia gereden en zal de Vlietwijk als eindpunt krijgen. Het Leidse deel zal als lijn 49 gereden worden en heeft binnen voorschoten dezelfde route en eindpunt als lijn 48. Wordt mogelijk geintegreerd tot 1 lijn.

Lijn 44: Noordwijk - Leiden Centraal
De route in Leiden zal worden verlegd via het BioSciencepark en de nieuwbouwwijk Nieuw-Rhijngeest.

Lijn 45: Den Haag Centraal - Leiden Merenwijk
Deze lijn wordt ingekort tot Leiden Centraal. De lijn blijft bij Veolia.

Lijn 48: Leiderdorp Hubrechtsplein - Voorschoten Hofvliet
Voorgesteld wordt om de route van lijn 48 (en 49) in Leiden Zuidwest te verleggen via de Churchilllaan. Beide lijnen kunnen dan geïntegreerd worden tot een lijn 48 die elk kwartier rijdt.

Lijn 50/51: Leiden Centraal - Station Haarlem
De spitsfrequentie zal worden verlaagd en de route van lijn 50 wordt verlegd naar Station Sassenheim en over de verlaten route van lijn 59.

Lijn 52: Nieuw-Vennep - Lisse
Nieuwe lijn. Keert in Lisse door middel van een lus via Poelpolder en de N208. Rijdt een uurdienst.

Lijn 54/58: Keukenhoflijnen
Extra rit op lijn 58 zodat tot sluitingstijd naar Schiphol gereisd kan worden.

Lijn 59: Noordwijk - Nieuw-Vennep
Wordt ingekort tot Noordwijk - Station Sassenheim.
Rijdt ma-za overdag een halfuursdienst. Daarbuiten een uurdienst.

Lijn 61: Schiphol - Sassenheim
De lijn wordt verlengd naar Station Sassenheim en zal aansluiting bieden op de trein naar Den Haag.

Lijn 232: Leiden Centraal - Noordwijk spitsbus
Kleine routewijziging in het BioSciencepark.

Rijnstreek / Midden Holland
Stadsdiensten Gouda en Alphen a/d Rijn
Geen wijzigingen

Streeklijnen
Lijn 56: Leiden Centraal - Leimuiden
Een extra ochtendrit.

Lijn 165: Alphen a/d Rijn - Zoetermeer CW
Routewijziging in Benthuizen. Om het dorp heen in plaats van door het dorp. Hiervoor zullen nieuwe haltes aan de omleidingsweg worden gerealiseerd.

Lijn 182: Alphen a/d Rijn - Leiden Centraal
In Alphen wordt de route verlegd door Ridderveld (exacte route staat niet in het bestand). In Hoogmade zal niet langer door het dorp worden gereden, maar om het dorp heen, zoals lijn 249 al doet. Ter compensatie van de opheffing van lijn 249 zal lijn 182 in de spitsuren 4x per uur rijden.

Lijn 249: Alphen a/d Rijn - Leiden Centraal
Lijn wordt opgeheven. Ontsluiting van Ridderveld wordt overgenomen door lijn 182.

Interliner 383: Den Haag Centraal - Krimpen a/d IJssel
Alle ritten beginnen/eindigen in Capelle a/d IJssel, Metro Centrum.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » vr 17 jun 2011 21:40

Op zich kan ik me vinden in de meeste voorstellen, maar ik heb nog wel wat puntjes van kritiek:

- Lijn 182 gaat wel heel ver omrijden. Woubrugge - Station Alphen a/d Rijn bijvoorbeeld is hemelsbreed 5 kilometer. Met de bus zal het bijna 17 kilometer zijn*. Dat betekent dus ook 17 OV-chipkaart kilometers.
- Lijn 182 en lijn 75/77 rijden tegelijkertijd over de Prins Bernhardlaan/Eisenhowerlaan. Voor lijn 75/77 is de westelijke tak al het minst gebruikt, doordat reizigers naar Ridderveld Noord gebruik zullen gaan maken van lijn 182 zullen dus nog minder mensen van de stadsbus gebruik maken.

* Uitgaande dat de route in Alphen tussen de haltes Eisenhowerlaan en Ridderhof wordt verlegd via de Eisenhowerlaan, Concertweg, Oude Herenweg, Binkhorst en President Kennedylaan.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Nieuws » di 28 jun 2011 11:27

ROVER: meer aandacht OV Bollenstreek

28 juni 2011

Regio - Reizigersvereniging ROVER Haarlem vraagt Gedeputeerde Post van Noord-Holland om meer aandacht voor het openbaar vervoer in de Bollenstreek. Dat is al jaren onder de maat, aldus de vereniging. Aanleiding voor de brief is de nieuw aan te leggen verbindingsweg tussen de N205 en N206 bij Bennebroek. ROVER is van mening dat uitbreiding van openbaar vervoer een betere oplossing is.

De historisch ontstane noord-zuid verbindingen zoals de spoorlijn Haarlem-Leiden en de parallel daaraan lopende busverbindingen bieden onvodoende reismogeliljkheden: Hillegom is de enige plaats met een station. Alle andere plaatsen zoals Hillegom, Bennebroek, Vogelenzang, Lisse moeten het doen met buslijn 50/51 en 90. Deze noord-zuid lijnen zijn echter een boemeltje.

Elders zijn er op drukke trajecten busstroken aangelegd, en krijgen bussen sneller groen bij verkeerslichten. In de Bollenstreek moet je dit met een kaarsje zoeken. Ook bij de recente reconstructie van de Herenweg (N208), zijn geen verbeteringen voor het openbaar vervoer gerealiseerd. Door rotondes is de reistijd juist slechter geworden. Op de steeds belangrijker wordende oost-west verbindingen is er geen concurrerend aanbod. Inwoners van de Bollenstreek willen naar Hoofddorp-Beukenhorst, Schiphol(-Rijk) en Amsterdam-Zuid om te werken, maar de reistijden per OV zijn meestal een uur of meer. Logisch dat men de auto neemt, met luchtvervuiling, CO2-uitstoot en filevorming tot gevolg. Het enige lichtpuntje is de aanleg van station Sassenheim door de provincie Zuid-Holland als onderdeel van hun OV-programma "Stedenbaan".

Rover wil u vragen om het openbaar vervoer in de Bollenstreek de volle aandacht te geven. En breder te kijken dan alleen verkeerskundige oplossingen zoals de verbindingsweg N205-N206. Deze tijd vraagt om een integraal vervoerskundig plan, waar het openbaar vervoer een belangrijk onderdeel van is.

Wij vragen om te investeren in het openbaar vervoer in de Bollenstreek, bijvoorbeeld door:
– open van extra stations, zoals Vogelenzang (icm woningbouw).
– ontsluiten van het buiten het dorp gelegen station Hillegom met een buslijn.
– grondig versnellen van bestaande buslijnen door busstroken en voorrang bij verkeerslichten zodat deze Rnet-kwaliteit krijgen.
– doortrekken van de Zuidtangent vanuit Nieuw-Vennep naar de Bollenstreek.

Enkele jaren geleden verscheen er een visie van het ministerie van VROM op de Haarlemmermeer waarin een nieuwe oost-west spoorlijn was voorzien tussen de bestaande spoorlijnen in Haarlemmermeer en Bollenstreek. Dit idee voor een oost-west spoorlijn geeft aan dat er potentie is voor goed OV op de oost-west verbindingen. Het realiseren van een eerste grote slag door meer stations en goede buslijnen met Rnet kwaliteit, zou veel meer kunnen bijdragen aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de Bollenstreek.

Bron: VOL Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Nieuws » vr 26 aug 2011 18:28

Busbaan Leimuiden komt later

26 augustus 2011

LEIMUIDEN - Het gaat niet lukken om nog dit jaar busbanen aan te leggen naast de provinciale weg N207 tussen Rijnsaterwoude en Leimuiden. De aanleg loopt naar verwachting twee jaar vertraging op. Dat heeft gedeputeerde Ingrid de Bondt bekend gemaakt in een brief aan Provinciale Staten.

Tot voor kort ging de provincie er van uit dat de busbanen tussen Rijnsaterwoude en Leimuiden zouden passen binnen de grenzen van het bestemmingsplan en binnen de gronden die de provincie in eigendom heeft.

Bij de uitwerking van het ontwerp van de busbaan bleek dat die niet op een fatsoenlijke manier binnen de grenzen van het bestemmingsplan en het eigendom gehouden kan worden: een ontwerp dat binnen die grenzen blijft, wordt erg onhandig en kostbaar. Als de weg wat meer de ruimte krijgt, wordt die uiteindelijk bruikbaarder en goedkoper.

De aanleg van busbanen tussen Rijnsaterwoude en Leimuiden is onderdeel van de verdubbeling van de N207 ten noorden van Alphen. De weg moet uiteindelijk in beide richtingen twee rijstroken krijgen.

Bron: Leidsch Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Nieuws » ma 07 nov 2011 19:07

Langeraar krijgt weer bus

7 november 2011

LANGERAAR - Vanaf 9 december volgend jaar moet er op doordeweekse dagen minimaal twaalf keer per dag een bus stoppen in Langeraar. Dat blijkt uit het programma van eisen voor de Europese aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio. Op dit moment rijden er geen gewone bussen door het dorp.

De gemeente Nieuwkoop pleit al jaren voor de verbetering van het openbaar vervoer naar Langeraar. Doordat er in Langeraar minder dan 3000 mensen wonen, is het onder de huidige normen voldoende als het dorp bereikbaar is met de belbus.

In de nieuwe concessie worden de inwoners van het naburige Papenveer opgeteld bij Langeraar. Daardoor gaat het dorp over de norm van 3000 inwoners heen. Omdat in de nieuwe aanbesteding bovendien de eisen voor het busvervoer in kleinere kernen flink zijn opgeschroefd, komt Langeraar eind volgend jaar op minimaal twaalf bussen per doordeweekse dag, negen op zaterdag en zes op zondag.

De terugkeer van de bus in Langeraar is het meest opvallende element in het programma van eisen waar de provincie later deze maand over vergadert.

Bron: Leidsch Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Klaasje » ma 07 nov 2011 22:30

Volgens mij moet in de Duin- en Bollenstreek eens kritisch naar het ov-systeem gekeken worden. Er rijdt een wereld aan niet eens zo drukke buslijnen die grotendeels parallel lopen aan het spoor, terwijl de stopstations tussen Hoofddorp, Haarlem en Leiden qua reizigersaantallen echt om te huilen zijn als je je bedenkt dat er allemaal grote steden met parkeersproblematieken in de omgeving zijn. Conclusie: het ov is gewoon niet concurrerend genoeg terwijl er wel geld geïnvesteerd wordt.

Nou ben ik niet altijd een groot voorstander van het visgraatmodel maar ik denk dat het in dit gebied nog wel eens kans van slagen zou kunnen hebben. Laat de trein de verbindingen in de noord-zuidrichting verzorgen en laat de bussen oost-westrichtingen bedienen. Daarnaast is het misschien handig om de volgende wijzigingen door te voeren:
  • Verplaats station Hillegom naar de kruising met de N442 zodat bussen makkelijk op de trein kunnen aansluiten.
  • Open een station Lisse-Noordwijkerhout en laat een bus Noordwijkerhout, station, Keukenhof, Lisse rijden.
  • Rij op het spoor in de spits een kwartierdienst met sprinters. (Het liefst ook daarbuiten, maar je moet niet teveel willen.)
  • Laat de bussen van Noordwijk naar station Voorhout rijden in plaats van naar Leiden, biedt daar een goede overstap.
  • Bouw woningen rond de stations voor meer reizigers.

Als het goed is, gaan de reistijden omlaag (of blijven minimaal gelijk) en kunnen busuren die verdiend zijn door het schrappen van noord-zuidlijnen ingezet worden in frequente oost-westbussen.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » di 08 nov 2011 00:13

Voor Langeraar (en eigenlijk het hele gebied rond Alphen) heb ik de laatste tijd nog een leuk studie-ontwijkend projectje gedaan om te kijken hoe ik het zou veranderen/verbeteren, met als eis dat er evenveel bus-uren gereden worden. De volgende kansen zag ik vooral:

Ten noorden van Alphen en ten Oosten van Leiden:
- Langeraar verdient een bus.
- De parallelle lijnen 182 en 249 (samen 3x per uur) kunnen prima worden samengevoegd tot 1 lijn die 2x per uur rijdt. De 'omweg' van lijn 182 via Ter Aar maakt de lijn erg onaantrekkelijk voor reizigers vanuit Leiderdorp/Hoogmade/Woubrugge naar Alphen (en dus Gouda/Utrecht).
- De verbinding Nieuwkoop - Schiphol is erg slecht.

Oplossing:
Lijn 249 en 182 worden samengevoegd tot een lijn 182 Leiden - Leiderdorp - Hoogmade - Woubrugge - Alphen. Niet meer via Ter Aar. Ter Aar - Leiden zal het snelste gaan met een overstap op de trein in Alphen. Dit is sneller dan de huidige directe bus.
Lijn 147 wordt verlegd naar Alphen - Ter Aar - Langeraar - Nieuwveen (overstap op lijn 56) - De Kwakel - Uithoorn.
De bediening van Nieuwkoop wordt overgenomen door lijn 56 via Nieuwveen, Zevenhoven, Nieuwkoop en Aarlanderveen naar Alphen te verlengen. In Leimuiden komt er zo een snelle overstap van lijn 370 op lijn 56 richting Nieuwkoop.

Ten zuiden en westen van Alphen:
- De lijnen 380, 381 en 165 vertonen veel parallelliteit en bieden alledrie een te lage frequentie aan. Een overstap op Randstadrail bij Zoetermeer CW kan veel busuren uitsparen.
- Lijn 187/186 worden grotendeels overbodig na de opening van de stations Boskoop Snijdelwijk en eventueel Hazerswoude en als er meer directe treinen Leiden - Gouda gaan rijden.

Oplossing:
Lijnen 380/381 en 165 samenvoegen tot een sterke lijn 165 die 2-4x per uur rijdt.
Lijnen 187/186 inkorten tot Station Boskoop na de opening van Station Boskoop Snijdelwijk en geheel opheffen na opening van een eventueel station Hazerswoude-Koudekerk.

Lijnennet binnen Alphen a/d Rijn.
- Stadslijn 75/77 heeft een erg asymmetrische bezetting, de Oostelijke tak is goed gebruikt, maar de westelijke tak bijna leeg.
- Stadslijn 73/74 is er onaantrekkelijk doordat hij alleen ma-vr overdag rijdt en geen goede verbinding met het Centrum of Ridderveld biedt.
- Als alle bovenstaande veranderingen worden doorgevoerd komen er extra streekbussen tussen Ridderveld en het Station ('s avonds en in het weekend). Snijden in de stadsbussen is dus wenselijk.

Oplossing:
- Lijn 182 neemt tussen Busstation Herenhofhof en Station de oostelijke tak van lijn 75/77 over. De westelijke tak vervalt.
- Voor de bediening van Ridderveld West komt een nieuwe lijn 75, de enige overgebleven stadslijn. Weteringpark - Ridderhof - Centrum - Station - Kerk en Zanen.
- Deze lijn bedient ook de wijk Kerk en Zanen. Bus 73/74 kan dus vervallen.
- Voor de bediening van de Rijnhaven zorgt lijn 165, die 2-4x per uur gaat rijden.
- Om in Ridderveld een snelle overstap vanuit Ter Aar naar Woubrugge te verzorgen en een op de trein naar Leiden aansluitende bus te behouden voor Ridderveld zal de route van lijn 147 (die al de huidige route van lijn 182 had overgenomen) worden verlegd via Ridderveld en de Herenhof. Bij de halte Aalhorst kan worden overgestapt tussen de nieuwe lijn 182 Alphen - Leiden en lijn 147 Alphen - Uithoorn.
- Om niet te veel lijnen door het centrum te laten rijden en een nieuwe verbinding te bieden tussen oud Alphen en Ridderveld wordt lijn 169 verlegd via de Julianabrug en de Baronie.

Het aansluitschema bij Station Alphen zal zoals hier worden. Alle lijnen rijden in principe ma-vr 2x per uur, 's avonds en in het weekend 1x per uur. Alleen lijn 75 rijdt op zaterdag ook een halfuursdienst Op zaterdag zijn er misschien extra ritten Station - Herenhof op lijn 182:
75 richting Kerk en Zanen: 's morgens K&Z richting Utrecht, 's middags Utrecht ri. K&Z.
75 richting Weteringpark: van/naar Leiden.
182 richting Leiden via Woubrugge: van/naar Utrecht.
169 richting Leiden via Koudekerk: van/naar Utrecht.
370 richting Schiphol: rijdt 4x per uur, dus is niet nodig.
147 richting Uithoorn: van/naar Leiden.
165 richting Zoetermeer: van/naar Utrecht.
56 richting Leiden via Nieuwkoop/Leimuiden: van/naar Leiden

En dit alles samen zorgt voor dit kaartje:
Afbeelding

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » di 08 nov 2011 10:37

Voor de liefhebber is er hier (PDF) het concept PvE te vinden.

Hierin is er nog geen verplichting om Langeraar te bedienen en Langeraar en Papenveer zijn nog niet samengevoegd in het lijstje.

Andere opvallende citaten:
De concessiehouder dient er rekening mee te houden dat hoogstwaarschijnlijk vanaf
december 2012 de railverbinding tussen Gouda en Alphen aan den Rijn elke dag van begin
tot einde van de dienstregeling met een frequentie van 4 keer per uur wordt uitgevoerd. De
geplande stations tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, te weten Goudse Poort,
Waddinxveen-Zuid, Waddinxveen-Noord en Boskoop Snijdelwijk, zullen dan
hoogstwaarschijnlijk door de RijnGouwelijn worden bediend. Hoogstwaarschijnlijk zal vanaf
december 2012 de RijnGouwelijn 2 keer per uur doorrijden naar station Leiden Centraal, op
werkdagen van aanvang dienst tot circa 19:00 uur.


Het door de concessiehouder ten behoeve van de exploitatie van de concessie in te zetten
materieel dient op ieder willekeurig moment gedurende de concessieduur te voldoen aan de
onderstaande voorwaarden:
a. De maximale leeftijd van de ingezette bussen is 14 jaar;
b. De gemiddelde leeftijd van de ingezette bussen is niet meer dan 11 jaar;
c. De gemiddelde leeftijd van het ingezette kleinschalig materieel, waaronder buurtbussen,
is niet meer dan 6 jaar;
d. De maximale leeftijd van het ingezette kleinschalig materieel, waaronder buurtbussen, is
8 jaar;
Waarbij de eerste afgifte van het kentekenbewijs deel 1 in geval van een in Nederland nieuw
afgegeven kenteken maatgevend is. Indien het voertuig voorheen in het buitenland eerder is
toegelaten, is deze eerste toelating van toepassing.

Geen eis voor nieuw materieel dus.

Alle in te zetten bussen zijn voorzien van WiFi. Het is de concessiehouder toegestaan
reizigers een vergoeding te vragen voor het gebruik maken van dit draadloos internet.

Wel wifi.

Alle in te zetten materieel beschikt over een goed functionerend klimaatbeheersysteem,
welke voorziet in verwarming, ventilatie en koeling (airconditioning) van het interieur ten
behoeve van de reizigers en chauffeur. De airconditioning (topkoeling) dient in staat te zijn
om bij buitentemperaturen tot +30°C de binnentemperatuur met ten minste 3°C te kunnen
verlagen, rekening houdend met de in artikel 1 van bijlage L genoemde halteafstand en
halteringstijd.

En Airco.

1. De concessiehouder neemt 24 hybride bussen over van de huidige concessiehouder
DBLRMH conform de procedure, zoals bepaald in bijlage J.
2. De concessiehouder zet de in lid 1 bedoelde hybride bussen met name in op de
stadsdiensten van Leiden, Gouda en Alphen aan den Rijn.
3. De huisstijl van de 20 in 2010 ingestroomde hybride bussen dient ongewijzigd te blijven.
4. Te maken kosten voor ombouw van kaartlezers zijn voor rekening van de concessiehouder.
Tevens is inkomstenderving, als hybride bussen worden ingezet zonder dat het omgebouwde
OV-chipkaartsysteem reeds werkzaam is, voor eigen risico en rekening van de
concessiehouder.

De hybridebussen worden overgenomen.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Z2N » vr 17 feb 2012 23:02

Sinds vandaag staat de het definitieve PvE op de aanbestedingskalender. Je kan hem hier (PDF-Alert) downloaden.

Overigens zat bij de meegeleverde Nota van inlichtingen ook het bericht dat er kleinere bussen ingezet mogen worden op de stadsdiensten van Leiden, Alphen en Gouda, maar dat zulke bussen wel twee deuren moeten hebben. Ook moeten alle bussen ten minste aan de EEV-norm voldoen, met uitzondering van eventuele kleinere bussen.

Op 17 april wordt bekend wie de concessie gegund krijgt. Hopen dat het Connexxion wordt.. :lovecxx:
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » za 18 feb 2012 17:54

Heel definitief ziet hij er nog niet uit met het review-pane van Word er naast knipoog.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Nieuws » di 27 maart 2012 15:52

Connexxion en Arriva bieden op busvervoer in de regio

27 maart 2012

Vervoerders Connexxion en Arriva hebben beide geboden op buslijnen in Leiden, Gouda, Alphen aan den Rijn en de Duin- en Bollenstreek. Het busvervoer is nu in handen van Connexxion. Arriva is een nieuwkomer.

Beide vervoerders hebben uitgebreid beschreven hoe ze het openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord de komende jaren willen gaan doen. De komende weken worden de inschrijvingen beoordeeld. Op 18 april maakt de provincie bekend welke vervoerder vanaf 9 december het openbaar vervoer in deze regio mag verzorgen.

De provincie verleent de concessie voor een periode van acht jaar, met de mogelijkheid tot verlenging van twee jaar. De totale omzet van de concessie bedraagt ruim 600 miljoen euro over tien jaar. Met de aanbesteding wil de provincie de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord zoveel mogelijk behouden, en liefst verbeteren. Verder moet de nieuwe exploitant ook openbaar vervoer op afroep mogelijk maken.

Bron: Omroep Rijnwoude

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » za 31 maart 2012 14:27

Buurtbus rijdt tussen Bodegraven en Alphen
Komende week gaat een lijndienst rijden tussen station Bodegraven en Alphen aan den Rijn, via Zwammerdam. Lijn 451 gaat maandag 2 april feestelijk van start.
De lijndienst gaat onder meer via De Bruggen, het centrum van Zwammerdam en het Aarplein in Alphen naar het station. De bus rijdt zeven keer per dag, van maandag tot en met vrijdag. Een ritje kost 1,10 euro.

,,Voor bewoners van Zwammerdam, dat niet is aangesloten op enig ander openbaar vervoer, is het een uitkomst”, vertelt Anneke Graman Quint, voorzitter van Vereniging Buurtbus De Meije. ,,Bovendien heeft de bus ook een enorme sociale functie. Ten eerste haal je veel ouderen uit het isolement, omdat ze in een nabijgelegen plaats even een boodschapje kunnen doen. Er zijn zelfs veel mensen die gewoon een rondje meerijden, zonder uit te stappen. Ik ben er trots op dat ik iets kan betekenen voor die mensen.” Maar ook voor jongeren biedt de bus uitkomst. ,,Als het regent nemen veel jongeren de bus naar school. Ik heb een keer een meisje met een lekke band meegenomen. Ze stond in de stromende regen.”

Vrijwilligers heeft de organisatie genoeg. ,,Voor de bestaande lijn 450 zijn dat er 23, voor de nieuwe lijn hebben we al 25 vrijwilligers”, vertelt secretaris Bert van Middelkoop. ,,De chauffeurs rijden gemiddeld drie uur per week, maar willen vaker rijden. Klantvriendelijkheid staat voorop. Veel mensen komen aan met een rollator of een kinderwagen. Die helpen we netjes de bus in. In het busje is plek voor acht personen. Jaarlijks vervoeren we zo’n 5200 personen, dus de behoefte aan het vervoer is groot. Daarom ben ik ook zo blij dat we nu ook tussen Bodegraven en Alphen rijden.”

Bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... m_content=

Klik hier voor de dienstregeling op Connexxion.nl

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Z2N » za 31 maart 2012 15:56

Het jammerlijke van de opmerking over de scholieren is dat de eerste busrit pas om 08:28 aankomt in Alphen, te laat voor 99,9% van alle scholieren.. roffel
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door RoelZ1 » za 31 maart 2012 23:34

Op het Groene Hart Lyceum (toevallig ook nog langs de route) beginnen ze pas om 8.40 en komt de bus om 8.22 langs, daar zijn ze dus nog wel ruim op tijd. De andere scholen langs de route beginnen al om 8.20, daar kunnen ze dus alleen eventueel met de bus als ze de eerste 2 uur vrij hebben.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Z2N » wo 18 apr 2012 15:47

OV-concessie Zuid-Holland Noord naar Arriva

18 april 2012

Arriva voert vanaf 9 december het busvervoer in de concessie Zuid-Holland Noord uit. Dat is het resultaat van de aanbesteding door de provincie Zuid-Holland. Naast Arriva dong ook de huidige vervoerder Connexxion mee. De looptijd van de nieuwe concessie is 8 jaar, met een mogelijkheid tot verlenging van nog eens 2 jaar. Arriva handhaaft de huidige omvang van de busdienstregeling, ondanks de door het Rijk opgelegde bezuinigingen op het OV met 5%.

Verbeteringen

Arriva zal in Zuid-Holland Noord een aantal verbeteringen doorvoeren in het busvervoer. Zo komt er een volledig nieuwe en milieuvriendelijke busvloot, waaronder een aanzienlijk aantal extra comfortabele bussen voor op de doorgaande verbindingen, zoals tussen Zoetermeer en Leiden en tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol. Van en naar de luchthaven zullen ook ’s nachts bussen gaan rijden net als op zaterdagen tussen Gouda en Rotterdam.


"Goed nieuws"
“Ik ben blij met dit resultaat van de aanbesteding”, aldus gedeputeerde Ingrid de Bondt. “Jaarlijks telde het aantal dienstregelinguren in de regio 760.000. Ondanks de bezuinigingen zullen de bussen van Arriva dit aantal uren blijven rijden. Dat is goed nieuws voor de reizigers die bovendien zullen profiteren van extra voorzieningen die Arriva gaat bieden. Wij danken Connexxion voor de dienstverlening de afgelopen jaren. De gunning van de concessie is gebeurd op basis van de nieuwe aanbesteding.”


WiFi
Arriva gaat het beschikbare openbaar vervoer efficiënter inzetten door de huidige dienstregeling te herzien, waardoor op een aantal plaatsen door bundeling van lijnen hogere frequenties en/of snellere verbindingen ontstaan. Als nieuwe service komt Arriva met gratis WiFi op alle bussen in de regio en met drie vervoerwinkels op de stations van Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda.


Wettelijke bezwaartermijn
De concessie Zuid-Holland Noord omvat het openbaar busvervoer in de steden Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda en het omliggende gebied dat ten noorden grenst aan de provincie Noord-Holland, ten oosten aan de provincie Utrecht, ten zuiden aan de rivier De Lek en ten westen aan de regio’s Rotterdam en Den Haag. De totale omzet van de nieuwe concessie bedraagt ruim € 600 miljoen over tien jaar. Voor de nieuwe concessie definitief wordt verleend, geldt er eerst een wettelijke bezwaartermijn van 6 weken. Pas na deze termijn wordt de gunning aan Arriva definitief.

Bron: Provincie Zuid-Holland
----
NEEEE! :lovecxx:

Maar, wel nachtbussen naar Schiphol! juichen*
Ze moeten alleen wel zo slim zijn om hoorbare chipkaartlezers in de bussen neer te zetten, en niet van die irritant kleine K** dingen.
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Broodtrommel » wo 18 apr 2012 18:19

Er komt dus Arriva te rijden in mijn woonplaats, alhoewel ik totaal geen Arriva-fan ben (sterker nog, lichtelijk anti-Arriva) hoop ik dat ze er wat van gaan maken. Het mag alleen wel een beetje degelijk materieel zijn.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Z2N » wo 18 apr 2012 20:04

Zullen waarschijnlijk wel Citea's worden denk ik.. Wij in Alphen krijgen overigens een Arriva Store, geen idee wat ik daarbij moet voorstellen. Maar ja, ik kom nooit in zuidelijk Zuid-Holland, dus ik ben ze ook nog nooit tegengekomen.
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: [Connexxion] Duin- en Bollenstreek, Midden-Holland door Broodtrommel » wo 18 apr 2012 20:07

Dan ga ik voortaan met de fiets naar Rotterdam, wat een goedkope plastic troep. Hoopte eindelijk is op degelijk bussen, zoals die Scania's of iets. Nja, alleen de nieuwe versie.. die de stoere uitstraling heeft mag op zich nog wel komen.

Afbeelding
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast