Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Hermes] Eindhoven

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Hermes] Eindhoven door Nieuws » do 08 sep 2011 11:38

SRE bezuinigt op infrastructuur en ov

8 september 2011

EINDHOVEN - Het kabinet bezuinigt fors, onder andere ook op de budgetten die provincies en stadsregio’s krijgen ten behoeve van infrastructuur en exploitatie openbaar vervoer. Voor het SRE betekent dit, dat in de periode 2012-2016 in totaal € 38 miljoen minder ter beschikking komt. Dat komt neer op 16,4 procent.

Het bedrag wordt voor een belangrijk deel ingevuld door diverse posten Onvoorzien zuiniger te ramen. Dat doet niet direct pijn voor de gemeenten, maar heeft wel het nadeel dat in de toekomst minder flexibel gereageerd kan worden op nieuwe projecten. Verder wordt, in een periode van vijf jaar, bezuinigd op 1) Reservering HOV/ doorstoomassen € 7,75 miljoen door de reservering te spreiden over meer jaren; 2) Mobiliteitsmanagement € 1,85 miljoen; 3) Budgetten Bereikbaarheid, Leefbaarheid en Veiligheid (subsidie aan gemeenten): € 5,3 miljoen; 4) Exploitatie Openbaar Vervoer € 2,3 miljoen. Vooral de laatste twee bezuinigingen zullen in 2012 merkbaar zijn. Gemeenten kunnen 50 procent minder projecten uitvoeren met betrekking tot kleine infrastructuur en verkeersveiligheid. Het voorzieningenniveau openbaar vervoer gaat in 2012 ongeveer 1,5 procent naar beneden.

Openbaar vervoer
In het SRE-gebied zijn er buslijnen waar gemiddeld 90 reizigers in een (gelede) bus zitten, maar ook lijnen waar gemiddeld over een hele dag maar 4 reizigers per rit in een bus zitten. Om zo weinig mogelijk reizigers te duperen, is gekeken naar die laatste categorie. Op 4 juli heeft het Dagelijks Bestuur van het SRE besloten tot de volgende maatregelen: 1) In de zomer 2012 één week langer vakantiedienstregeling; 2) De Eindhovense stadslijn 13 rijdt nog maar 1 keer per uur en niet meer na 19.00 uur ’s avonds; 3) Lijn 26 Helmond- Deurne- Meijel rijdt niet meer tussen Helmond en Deurne; reizigers kunnen gebruikmaken van de trein; 4) Op zaterdag en zondag wordt het aantal ritten op lijn 26 tussen Deurne en Meijel beperkt tot 9 en 6 ritten heen en terug; 5) De Helmondse stadslijnen 52 en 54 rijden nog maar 1 keer per uur. Overigens moet op twee verbindingen ook meer gereden worden. Door de opening van de Fontys Sporthogeschool en door de verdere groei van Airport moeten op die lijnen meer bussen worden ingezet. De wijzigingen gaan in op zondag 11 december.

Bron: Kliknieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » wo 19 okt 2011 12:17

Na 2012 niet meer gratis met de bus in Eindhoven

19 oktober 2011

EINDHOVEN - Kinderen onder de 12 jaar en 65-plussers kunnen in Eindhoven na 2012 niet meer gratis met de bus reizen. Dit blijkt uit een raadsinformatiebrief van het college van burgemeester en wethouders. Ouderen en kinderen reizen wel meer met de bus, maar de bereikbaarheid van de stad is door invoering van de gratis bus niet verbeterd.

En juist deze betere bereikbaarheid was een belangrijke doelstelling van het gratis busvervoerproject dat in 2007 door de gemeente Eindhoven en Hermes werd ingevoerd. Ook heeft het project niet tot een vermindering van de luchtvervuiling geleid.

De gemeente trekt tot en met volgend jaar jaarlijks een half miljoen euro uit voor het project. Burgemeester en wethouders willen de raad in het voorjaar van volgend jaar een nieuw voorstel doen om de bereikbaarheid van de stad wel structureel te verbeteren door te investeren in het openbaar vervoer.

Hiervoor wil het Eindhovens college opnieuw een half miljoen euro uittrekken.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » vr 18 nov 2011 14:32

Gratis ov in Eindhoven trekt steeds meer reizigers

18 november 2011

Sinds 2007 kunnen kinderen en ouderen gratis gebruik maken van de bus in Eindhoven. Vier jaar na invoering is er nog altijd sprake van een toenemend aantal busreizigers. Die komen voor een deel uit de auto, en deels van de fiets. Toch is de bijdrage op stedelijk niveau marginaal.

Dit constateren Joost Beenker en Erik van Hal, werkzaam bij de gemeente Eindhoven. Uit tellingen blijkt dat als gevolg van gratis ov het aantal ov-verplaatsingen bij de doelgroep 12- van 2007 tot 2011 is toegenomen met 43% en bij de doelgroep 65+ met 90%. Ook de enquêteresultaten geven een positief beeld. Het aandeel respondenten dat nooit gebruik maakt van de bus blijft dalen. Zo bedroeg het aandeel ouderen dat in 2011 aangeeft nooit gebruik te maken van de bus nog maar 11% (in 2007 was dit nog 35%). Ook het aantal verplaatsingen neemt toe. Ten opzichte van de voormeting in 2007 is het gemiddeld busgebruik onder de doelgroep 65+ met 82% gegroeid.

Het gratis ov draagt bij aan vermindering van het autogebruik, met name onder de doelgroep 65+. 75% van de ouderen geeft aan minder vaak de auto te gebruiken (in 2008 was dit nog maar 37%) Daar tegenover is er wel sprake van een toenemend negatief effect op het fietsgebruik bij de doelgroep ouderen (32% gebruikt minder vaak de fiets). Wel is het positieve effect op het autogebruik wel 2x zo sterk als het negatieve effect op het fietsgebruik.

Verder geeft 17% van de ouderen aan minder gebruik te maken van het CVV vervoer omdat het gebruik van de reguliere bus gratis is. In 2008 was dit nog 13%. Toch is de bijdrage op stedelijk niveau marginaal, aldus Beenker en van Hal. Per gemiddelde werkdag is er door de maatregel sprake van 1.000 – 1.250 vermeden autoritten.

Bron: Verkeersnet

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » ma 28 nov 2011 17:48

Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoelers

28 november 2011

EINDHOVEN - Het is onduidelijk hoe busbedrijven moeten omgaan met rolstoelgebruikers. Dat blijkt uit een rondgang van het ED. Een woordvoerder van Connexxion stelt dat chauffeurs rolstoelers de bus in moeten helpen, maar alleen als daar gelegenheid voor is.

Een buschauffeur mag op zijn stoel blijven zitten omdat hij of zij vindt dat het te druk is om het geldkistje onbeheerd achter te laten.

Connexxion is het moederbedrijf van busvervoerder Hermes dat in de regio het stad- en streekbusvervoer verzorgt. De rayonleiding op busstation Neckerspoel, die Hermes-bussen aanstuurt, is een andere mening toegedaan. De organisatie vindt rolstoelgebruikers zelf verantwoordelijk voor hoe zij in en uit de bus komen. "De chauffeur is wel verplicht de oprijplaat in en uit te klappen", laat een zegsman weten.

Zet, het Brabants expertisecentrum voor toegankelijkheid in het openbaar vervoer, stimuleert buschauffeurs bij trainingen rolstoelgebruikers altijd mee te helpen. Adviseur Wouter Schelvis: "Rolstoelers laten staan, druist in tegen de Wet op de gelijke behandeling. Je kunt dus spreken van willekeur onder chauffeurs."

Volgens Connexxion mogen chauffeurs 'zwaardere rolstoelen' weigeren. Maar wat is een zware rolstoel? De regels over het maximale gewicht zijn onduidelijk. Gebruikers van zware rolstoelen zijn aangewezen op speciale vervoersdiensten. "Toegankelijkheid van het regulier busvervoer is van belang, want op alternatieve diensten wordt bezuinigd", stelt Schelvis.

De richtlijnen voor de inrichting van bussen en haltes zijn volgens hem terug te vinden bij het CROW, het nationale platform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Maar die regels zeggen weer niets over het optreden van chauffeurs.

Projectmanager Frans Heijnis van het CROW: "De concessieverlener gaat over de rol van de buschauffeur, wij niet." In de regio is dat het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). SRE-beleidsadviseur verkeer en vervoer Theo Dijk stelt dat er in de overeenkomst met Hermes niets staat over de assistentie van buschauffeurs.

De woordvoerder van Connexxion: "Of rolstoelers mee mogen, is een inschatting van de chauffeur zelf."

Jan Geurts van Zet, die zich bezighoudt met reizigers met een beperking, bevestigt de verschillen tussen vervoerders over de service van chauffeurs. Janny Lagendijk van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad zegt dat landelijke regels over assistentie ontbreken. "Het is niet van deze tijd dat enerzijds bussen zijn aangepast, maar anderzijds rolstoelers toch niet mee kunnen."

Bron: Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » do 01 dec 2011 12:03

OPINIE - Geen probleem met rolstoel in bus

1 december 2011

Verslaggever en rolstoelgebruiker Alexander Bulthuis schreef over zijn 'gevecht met de bus' (ED 28 november). Harrie Bijsterveld is minder negatief.

Met verbazing heb ik het verhaal van Alexander Bulthuis gelezen. Ik weet niet welk signaal hij wil afgeven, maar mijn ervaringen met het reizen met de stadsbus zijn toch heel anders, veel positiever. Ik denk dat het signaal dat hij afgeeft juist averechts werkt voor iemand in een rolstoel die met de bus wil reizen en hij stelt de busmaatschappij in een kwaad daglicht.

Ik zit net als Alexander in een handbewogen rolstoel. Sinds maart 2011 reis ik iedere werkdag van huis naar mijn werk en terug. Ik moet daarvoor een keer overstappen op het station. In het verleden ben ik 27 jaar met een rolstoelbus gebracht. Ook privé reis ik nu regelmatig met de stadsbus.

Ik heb voor het overgrote deel alleen maar positieve ervaringen met de bus.

Dat een chauffeur geen haak heeft voor de rolstoelplank heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik heb ook nooit meegemaakt dat een chauffeur mij heeft laten staan. Een keer heb ik een discussie met een chauffeur gehad die dacht dat ik in een sportrolstoel zat. Die zijn ze niet verplicht om mee te nemen omdat daar in de regel geen rem op zit. Toen ik kon aantonen dat er op mijn rolstoel remmen zaten kon ik gewoon mee rijden.

Ik denk ook dat Alexander zich heel afhankelijk van de chauffeur opstelt. Mijn ervaring is dat passagiers ook graag bereid zijn om te helpen. En als ik zijn rolstoel zo zie, heeft hij de plank niet eens nodig als een chauffeur of passagier de twee handvatten pakt en hem een beetje achterover kiepen staat hij zo in de bus. Negen van de tien keer heb ik de plank niet nodig.

De buitenknop voor rolstoelgebruikers heeft hij naar mijn idee ook niet nodig. Als hij aangeeft aan een passagier om de chauffeur even te waarschuwen dat de achterdeur open moet, dan gebeurt dat. Dat is tenminste mijn ervaring. De opgehoogde haltes zijn misschien nog niet hoog genoeg om zelf de bus in te kunnen, maar sommige bussen kunnen 'zakken' waardoor het toch mogelijk is om zelf de bus in te rijden.

In de bus is inderdaad maar ruimte voor één rolstoel. Ik denk dat dat gedaan is voor de veiligheid. Er staat ook duidelijk dat het een rolstoelplek is en dat die vrij gehouden moet worden. Mijn ervaring is dat de chauffeur en ook passagiers daarop letten.

Dat je achteruit rijdt heeft, denk ik, te maken met de veiligheid. Als de chauffeur moet remmen, blijf je met de rug naar de wand zitten. Als de chauffeur gas geeft, zou je naar voren kunnen rijden, dat geef ik toe, maar met een veiligheidsriem om en goeie remmen kan naar mijn idee weinig gebeuren.

Dat je het scherm niet ziet dat de haltes aangeeft, hoeft geen probleem te zijn. Elke halte wordt omgeroepen en ik denk dat het met de geluidskwaliteit best meevalt. Mijn ervaring is dat ik gerust een kwartslag naar links kan draaien terwijl ik de riem om heb om even op het scherm te kijken.

Een goede voorbereiding van de reis is een must. Als je ergens naar toe gaat waar je met de bus nog nooit bent geweest, kun je op 9292ov ook kijken welke haltes de bus onderweg aan doet.

Tot slot: Wat betreft de ov-chipkaart, ik denk dat het je eigen verantwoordelijkheid is om in te checken. Ook al kun je er niet bij, je kunt het vragen. Er zijn altijd mensen die met jouw kaart kunnen inchecken. Het is misschien niet ideaal dat je dat niet zelf kunt doen, maar alles moet gewoon snel gebeuren. Je moet de bus in, moet plaats nemen en de riem vastmaken. Ik denk dat je dan best kunt vragen of iemand voor je incheckt en uitcheckt natuurlijk.

Nee beste Alexander, ik denk dat het reizen met de stadsbus best een gemak is. Zonder de rolstoelbus te kort te doen, denk ik dat ik sneller met de stadsbus reis. Een nadeel is dat de stadsbus niet voor de deur stopt. En als je in regenweer moet wachten op de volgende bus word je nat.

Harrie van Bijsterveld - woont in Eindhoven en is rolstoelgebruiker.

Bron: Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » wo 28 maart 2012 17:52

Exotische bussen te spotten in regio

28 maart 2012

EINDHOVEN - Weggebruikers in de regio kunnen de komende dagen verrast worden door allerlei exotische bussen op de weg.

Zo is op het Phileas-tracé tussen Eindhoven en Veldhoven dezer dagen de Eveole te rijden, de Franse variant van de Phileas. Deze lange bus is met kleurrijke bestickering een opvallende verschijning.

De bussen rijden rond op initiatief van bouwer VDL Groep, in samenwerking met Advanced Public Transport Systems in Helmond. "We laten journalisten uit heel Europa ons assortiment aan bussen zien", zegt een woordvoerder. "Deze bussen zijn onderdeel van een totaal openbaar vervoersconcept, dus daarom laten we ze zien op het HOV1-tracé."

De bussen worden getoond in zowel Eindhoven als Valkenswaard, aldus de woordvoerder. De demonstraties duren nog anderhalve week.

Bron: Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nielske1990 » wo 28 maart 2012 21:05

En vanmiddag reed er een Hybride-Phileas vanaf de snelweg A67 richting Helmond, heb hem niet gevolgd maar waarschijnlijk in de richting van producent APTS.

Avatar gebruiker
Nielske1990
Berichten: 1464
Geregistreerd: do 23 okt 2008 15:54
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Stadsregio Eindhoven door Nieuws » wo 04 apr 2012 12:29

Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in regio

4 april 2012

EINDHOVEN - Vervoerbedrijf Hermes zal tot eind 2016 busvervoer in Eindhoven en Zuidoost-Brabant verzorgen.

De opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, heeft dat besloten. De concessie van Hermes liep tot eind 2014, met een optie voor nog eens twee jaar.

Reizigers zijn dik tevreden over Hermes, zo blijkt uit een recent tevredenheidsonderzoek onder 2000 reizigers. De afgelopen jaren scoort het bedrijf gemiddeld een 7,3. Eind vorig jaar is het laatste onderzoek uitgevoerd waarbij de stadsdiensten in Eindhoven een 7,4 scoorden en de buslijnen in de regio een 7,3.

Positief waren de reizigers volgens het busbedrijf over het gemak van het instappen en het gebruik van de ov-chipkaart, minder tevreden waren de reizigers over de informatie bij vertragingen en de reistarieven.

BronL Eindhovens Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door Nieuws » wo 27 maart 2013 01:32

Hypermoderne Phileas-bus wordt bij gladheid binnengehouden

27 maart 2013

EINDHOVEN - De ultramoderne Phileas-bus die door Eindhoven en Veldhoven rijdt, wordt bij gladheid binnen gehouden. Onder deze winterse omstandigheden kan de achterkant van dit voertuig door de zware belasting van de motor beschadigd worden. Dit komt, omdat bij de Phileas de achterste as wordt aangedreven en de banden smal zijn. In voorkomende gevallen worden andere bussen ingezet. De bus werd aanvankelijk geplaagd door kinderziektes. De afgelopen jaren hebben zich echter nauwelijks problemen voorgedaan.

Zorgen over 'winterhardheid van de bus'
De Eindhovense wethouder Joost Helms heeft dit geantwoord op vragen van de SP. De socialisten hadden opgevangen dat er in het Franse Douai een gat in de Évéole was ontstaan door sneeuwophoping. Ze spraken in hun raadsvragen hun zorgen uit over de winterhardheid van deze bus.

Het voertuig gaat in ons land als Phileas door het leven. Beide bussen worden gemaakt bij APTS in Helmond. Volgens Helms was de Évéole over een betonnen paal gereden en hebben onder meer proeven uitgewezen dat de Phileas 'voldoende winterhard' is. De Eindhovense wethouder voegt er aan toe dat er 'uiteraard' altijd nieuwe problemen aan het licht kunnen komen', maar dat de kans hierop na tien jaar echter klein zijn.

Hij deelt de bezorgdheid van de SP dan ook niet en toont zich evenmin een voorstander van een onderzoek naar de 'winterproofheid' van de Phileas. Bovendien kunnen bij een eventueel uitvallen van de Phileas altijd nog andere bussen ingezet worden, zodat de dienstverlening niet in gevaar komt.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door Nieuws » do 20 jun 2013 15:30

Shuttlebus tussen station en vliegveld

20 juni 2013

EINDHOVEN - Er gaat vanaf zaterdag 22 juni een rechtstreekse shuttlebus rijden station Eindhoven en Eindhoven Airport.

Lijn 400, zoals de bus gaat heten, zal vier keer per uur van en naar de luchthaven rijden. Lijn 400 is een aanvulling op lijn 401 die nu al zes keer per uur tussen het station en Eindhoven Airport rijdt. Het verschil is dat lijn 400 geen tussenstops maakt.
Voor de Airport Shuttle zijn de reguliere vervoersbewijzen zoals het ritkaartje of de OV-chipkaart geldig.

Bron: Eindhovens Dagblad (ED)

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door Jonathan » wo 20 nov 2013 12:52

Raad wil stedelijk nachtnet Eindhoven
Bron.

Samenvatting:
De gemeenteraad heeft een motie aangenomen waarin staat dat er onderzocht moet worden of Eindhoven een busnachtnet kan krijgen. Zoja, dan moet dit worden meegenomen in de normale aanbesteding van het busvervoer.

Jonathan
Berichten: 182
Geregistreerd: di 02 dec 2008 18:35
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door PvdO » do 21 nov 2013 23:20

Zou al mooi zijn als er 1 of 2 keer per nacht een bus naar de buitenwijken en omliggende dorpen zou kunnen rijden, dat hoeft dan nog niet eens heel direct (rondje station - Geldrop - Nuenen - Woensel om maar iets te noemen). Ben benieuwd wat ze voorstellen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door John » do 21 nov 2013 23:24

Heeft de vijfde stad van Nederland nu helemaal geen nachtelijk OV?

Vraag me trouwens wel af of dit haalbaar is. In veel regio's moet er toch bezuinigd worden op het OV, ook in de rest van de provincie Brabant bijvoorbeeld. Nachtelijk OV is niet altijd even rendabel.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door PvdO » vr 22 nov 2013 09:47

Om 12 uur, misschien 1 in het weekend, is het klaar met de bus... wel nachttreinen in het weekend trouwens.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door groningen » vr 22 nov 2013 11:38

Als ik de PDF van Hermes uit 2012 bekijk, dan vertrekken rond 0.00 de laatste bussen.

http://www.hermes.nl/data/upload/Eindhoven.pdf
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door PvdO » vr 22 nov 2013 12:57

12 uur dus ja. Met carnaval rijden er overigens wel nachtbussen naar alle dorpen in de omgeving, weet niet wat daar het uiteindelijke kostenplaatje van was.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door Nieuws » do 03 jul 2014 14:02

PVV wil busbaan Eindhoven teruggeven aan automobilisten: 'Bus treitert ze'

3 juli 2014

EINDHOVEN - De Brabantse PVV-fractie wil de verdere aanleg van het zogeheten Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Eindhoven-Noord voorlopig stopzetten. Daarvoor dient de partij vrijdag een motie in. De partij wil de busbaan in de Sterrenlaan teruggeven aan de automobilisten. "Het aantal rijbanen in die laan is voor het autoverkeer gehalveerd om een busbaan aan te leggen waar in de spits één keer in de twaalf minuten een bus rijdt", beargumenteert PVV-woordvoerder Harry van den Berg.

De PVV noemt de busbaan 'te gek voor woorden' en 'buitengewoon frustrerend voor de automobilist'. Volgens de partij krijgen automobilisten bovendien het gevoel door de bus 'te worden getreiterd', zo laat Van den Berg namens zijn partij verder weten.

'Busbaan slecht voor luchtkwaliteit'
Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer is een vorm van stad- en streekvervoer waarbij er hoge eisen zijn aan het busvervoer. Zo zou de rijsnelheid hoger dan gemiddeld moeten zijn en zouden comfort en reisinformatie in de bus en bij de haltes prioriteit hebben. Ook zou er bij het vervoer beter worden gelet op het milieu.

Het hoogwaardig vervoer werkt volgens de PVV op de busbaan in Eindhoven echter averechts. Van den Berg: "De busbaan was bedoeld om wat goeds voor het milieu te doen, maar wij hebben het vermoeden dat het juist slecht is voor de luchtkwaliteit in de omgeving, door files en sluipverkeer."

'Eerst onderzoek'
De provinciale fractie wil het vervoer voorlopig stopzetten, om uit te laten zoeken wat de precieze gevolgen zijn voor het verkeer en het milieu. Zodra de resultaten van dat onderzoek bekend zijn, wil de partij kijken of het hoogwaardig vervoer kan blijven.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Hermes] Eindhoven door John » do 03 jul 2014 14:12

Op zich heeft de PVV hier wel een punt. Ik ken de lokale situatie niet, maar als de Sterrenlaan met twee rijstroken geen congestie kent kan de bus prima met het overige verkeer mee rijden zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de gemiddelde reissnelheid van de bus.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron