Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

OV-Chipkaart

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht OV-Chipkaart door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Klik hier voor de berichten over de OV-Chipkaart uit 2011 en eerder.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over de OV-Chipkaart en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Tochjo » ma 02 jan 2012 15:08

Dan zal ik het spits maar afbijten. Met ingang van 1 januari dit jaar heb ik weer recht op een studentenreisproduct. Dat staat blijkbaar al klaar vanaf 7 december, aldus zowel de vriendelijke telefoniste van DUO als de vriendelijke telefonist van de klantenservice OV-chipkaart, maar de ophaalautomaten schijnen een andere mening te zijn toegedaan. En dat zou komen doordat, even parafraserend, het systeem nog altijd niet goed ingericht is voor drukke periodes.

Ik begrijp niet goed hoe moeilijk het kan zijn om zo'n systeem voldoende capaciteit te geven, zeker gezien het feit dat de chipkaart alleen maar verder en verder ingevoerd wordt en de toename van het aantal gebruikers niet bepaald uit de lucht komt vallen. Daarbij is het alweer twee jaar geleden dat studenten in lange rijen voor de ophaalautomaten stonden, dus de problemen zijn toch al twee jaar bekend. Daar had toch inmiddels iets aan gedaan kunnen worden?

Tochjo
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door GroenSein » ma 02 jan 2012 15:18

Dat de systemen de drukte niet aankunnen, verbaast me inderdaad (en "welke drukte?") maar dat een product op 7 december klaar zou staan en nu bijna een maand later nog steeds niet is af te halen, lijkt me heel raar. Dat zou toch niet door welke drukte dan ook kunnen komen?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: OV-Chipkaart door Tochjo » ma 02 jan 2012 15:24

Ik probeer overigens pas vanaf vandaag mijn reisproduct op te halen (want DUO stuurde mij een mooi Bericht waarin stond dat het pas vanaf 1 januari klaarstond). De drukte zou dan te maken hebben met het begin van het nieuwe jaar.

Tochjo
Bericht Re: OV-Chipkaart door Tochjo » ma 02 jan 2012 22:52

Om 21:45 was het blijkbaar minder druk, want zojuist ging het ophalen zonder problemen glimlach

Tochjo
Bericht Re: OV-Chipkaart door ino94 » di 03 jan 2012 00:16

Sorry voor de complottheorie, maar hebben ze niet gewoon het reisproduct niet klaargezet en dat nu wel gedaan en aan de telefoon gewoon een verhaal verzonnen?

ino94
Bericht Re: OV-Chipkaart door Tochjo » di 03 jan 2012 11:07

Lijkt me onwaarschijnlijk. Twee verschillende medewerkers gaven aan dat het product al een tijdje klaarstond. Bovendien hebben we zo'n soort situatie dus al eerder meegemaakt, toen studenten allemaal hun reisproducten moesten ophalen begin 2010; die stonden ook allemaal klaar, maar automaten gaven vaak aan dat er geen bestelling op te halen viel.

Tochjo
Bericht Re: OV-Chipkaart door Nieuws » di 03 jan 2012 14:45

GVB naar rechter om ov-chipkaart

3 januari 2012

AMSTERDAM - Het Amsterdamse GVB stapt naar de rechter om onder een besluit van het College Bescherming Persoonsgegevens uit te komen. Het vervoerbedrijf wil OV-chipkaartnummers langer bewaren.

GVB stelt dat deze nummers geen persoonsgegevens zijn en het bedrijf wil de nummers dus langer dan nu mag bewaren.

Het CBP startte een onderzoek naar de vervoersbedrijven naar aanleiding van een klacht van studenten. Die zijn verplicht om met hun op naam gestelde OV-chipkaart in en uit te checken. De klagers vonden dat een aantasting van de privacy en stapten naar het CBP. Dat kwam tot de conclusie dat vervoersbedrijven NS, GVB en RET in overtreding van privacywetgeving zijn.

Bewaartermijn
Volgens het CBP worden gegevens te lang bewaard en moesten de vervoerbedrijven hun systemen vóór begin 2012 aanpassen, op straffe van een dwangsom. In het geval van het GVB bedraagt die maximaal 250.000 euro.

Het GVB heeft toegezegd de wijzigingen door te voeren, maar tekende toch bezwaar aan tegen het besluit, omdat het meent de wet niet te hebben overtreden. Volgens het vervoerbedrijf zijn een uniek kaartnummer en de bijhorende reisinformatie geen persoonsgevens, omdat de naam van de reiziger bij het GVB niet bekend is.

Alleen DUO (de uitvoeringsinstelling voor studiebeurzen) en OV-chipkaartgegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) beschikken over die informatie.

Niet van belang
Volgens het CBP is het echter niet van belang wie de gegevens beheert: als het GVB bij de gegevens zou willen komen is dat namelijk wel mogelijk. "GVB is op twee manieren in staat om de transactiegegevens te koppelen aan de persoon van de kaarthouder: via het bestand met NAW-gegevens bij TLS en op het moment dat de student zelf contact met GVB opneemt", schrijft de toezichthouder in de beslissing (PDF).

Het CPB verwijst in zijn beslissing naar enkele vergelijkbare gevallen. Zo is een IP-adres ook een uniek gegeven, terwijl niet iedereen weet wie er precies achter zit. Ook bij een beslissing rond kentekenplaten is eerder vergelijkbaar geoordeeld.

Rechter
"We zijn het niet eens met de veronderstelling van het CBP dat wij persoonsgegevens zouden verwerken. Dat zien wij niet zo en daarom willen wij dat laten toetsen door een rechter", stelt een zegsvrouw van het GVB tegen NU.nl.

Volgens het CBP hebben de NS en RET geen bezwaar aangetekend. Voor deze bedrijven is het dan ook niet meer mogelijk naar de bestuursrechter te stappen. Juridische experts zijn kritisch over de kansen van GVB.

Sinds de invoering van de OV-chipkaart woedt een discussie over de registratie van het reisgedrag van chipkaarthouders. Eerder werden reisbewegingen zeven jaar bewaard, inmiddels is dat teruggebracht tot twee jaar. Wie volledig anoniem wil reizen, kan geen gebruikmaken van een abonnement.

Bron: Nu.nl

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: OV-Chipkaart door Nieuws » wo 04 jan 2012 12:20

NS scherpt in- en uitcheckplicht aan voor student en krijgt ruzie

4 januari 2012

Studenten moeten sinds 1 januari altijd in- en uitchecken met hun ov-studentenkaart, ook wanneer ze vrij mogen reizen. Volgens de Bredase filosofiestudent Jan van den Berg maakt die verplichting het privacynet dat om burgers wordt gespannen nóg fijnmaziger.

'Veel mensen zeggen: wat zou het? Maar waarom moet de NS per se weten wanneer studenten vrij reizen? Al die persoonsgegevens bij elkaar maken de burger erg kwetsbaar.'

Van den Berg schakelde onderwijsjurist Wilco Brussee in. Die ging in de kleine lettertjes kijken en vond in de NS-regelgeving noch in de Wet personenvervoer een juridische grondslag voor de nieuwe verplichting.

'Heel geraffineerd halen ze nu al die studenten door de scan. De NS moet zich gewoon aan de regels houden en dus niet heel hard roepen dat iets verplicht is terwijl het dat niet is', zegt Brussee.

Niets aan de hand

Volgens de NS is er niets aan de hand. 'Je hebt pas een geldig elektronisch vervoersbewijs als je bent ingecheckt', zegt een woordvoerder. 'Vergelijk het met het kaartje uit de automaat zonder datumstempel.'

Sinds begin november is de ov-chipkaart in heel Nederland geldig. De NS neemt nu een jaar om enkele grote groepen reizigers, onder wie de studenten, te laten wennen aan het eind van het papieren treinkaartje. 'Eind dit jaar worden de poortjes op de stations gesloten en kom je er dus zonder ov-chipkaart niet meer langs.' Bij alle andere vervoerders moest het al en dat was verwarrend, zegt de NS-woordvoerder. Wennen aan de ov-chipkaart is bovendien geen overbodige luxe: 'Van de frequente NS-reizigers vergeet een half procent wel eens uit te checken en betaalt zo meer dan nodig. Bij de studenten is dat percentage liefst 7 procent.'

Vervoersbewijs
De in- en uitcheckplicht is conform de wet, stelt de NS. Volgens advocaat Brussee maakt de wet echter een uitzondering voor reizen per trein. 'Klopt', zeggen ze op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 'Maar er staat ook in de wet dat je in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. In de vervoersvoorwaarden van de NS is dat zo vertaald dat een vervoersbewijs pas geldig is als er is ingecheckt.'

Zo werkt het niet, houdt Brussee vol. Je kunt niet zomaar in je eigen voorwaarden om de wet heen.

Bron: Volkskrant

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: OV-Chipkaart door Fabian-uit-DE » wo 04 jan 2012 12:25

Volgens de NS is er niets aan de hand. 'Je hebt pas een geldig elektronisch vervoersbewijs als je bent ingecheckt', zegt een woordvoerder. 'Vergelijk het met het kaartje uit de automaat zonder datumstempel.'

Dat snap ik niet. Sinds wanneer moet er op een abo geldig van 1-1-2012 tot 31-12-2012 een datumstempel zijn, als ik op 31-03-2012 wil reizen? zwaaien Het vergelijk klopt dus niet...

Volgens mij is dat helemaal willekeurig als het kaartje geldig is in heel Nederland.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Bericht Re: OV-Chipkaart door Vinny » wo 04 jan 2012 12:40

Studenten moeten sinds 1 januari altijd in- en uitchecken met hun ov-studentenkaart, ook wanneer ze vrij mogen reizen. Volgens de Bredase filosofiestudent Jan van den Berg maakt die verplichting het privacynet dat om burgers wordt gespannen nóg fijnmaziger.
Inleveren die kaart, vervolgens bij het loket een anonieme chipkaart kopen van 7,50 euro en daarna altijd met muntgeld de kaart opladen.

Verder begrijp ik het gezeur over privacy echt niet. Mensen laten wel te pas en te onpas hun creditcard gegevens achter, en los van of je tot reeel persoon herleidbaar bent of niet: het concrete gevaar dat iemand misbruik maakt van deze gegevens is veel groter dan dat ene Jan van den Berg op woensdag 4 januari 2012 naar station Hemmen-Dodewaard is gereisd... zwaaien

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: OV-Chipkaart door SuperGhost » wo 04 jan 2012 17:45

Dus volgens jouw moeten studenten die hun privacy niet beperkt willen hebben maar afstand doen van hun SOV (waar volgens deze jurist helemaal geen incheckplicht bij mag) en een anonieme kaart met reizen op saldo kopen?

Dus omdat NS zich niet aan de wet zou houden (dat is hier het argument van de jurist immers), moeten studenten betalen voor reizen op saldo én voor de SOV die ze dan niet kunnen gebruiken, want een student is immers verplicht om voor de SOV te betalen, of je hem nu gebruikt of niet. Volgens mij is dat nogal oneerlijk aangezien de vraag hier wordt opgeworpen of NS niet de wet overtreed.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Vinny » wo 04 jan 2012 18:01

Heel simpel. Privacy is een non-argument. Het gaat om algemene luiheid van de student. Dat moet gewoon eens afgelopen zijn. Er staat in de voorwaarden dat je vanaf nu moet inchecken. Er staat nergens in de wet dat de NS die voorwaarden niet mag stellen. En als je het niet leuk vindt dan moet je gewoon gaan fietsen (of met anonieme chipkaarten reizen).

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: OV-Chipkaart door ino94 » wo 04 jan 2012 18:38

Fabian-uit-DE schreef:

Dat snap ik niet. Sinds wanneer moet er op een abo geldig van 1-1-2012 tot 31-12-2012 een datumstempel zijn, als ik op 31-03-2012 wil reizen? zwaaien Het vergelijk klopt dus niet...

Volgens mij is dat helemaal willekeurig als het kaartje geldig is in heel Nederland.

Je moet deze vergelijking gewoon heel simpel zien: het gaat erom dat je reist met een kaartje dat je wel hebt, maar op dat moment niet geldig is. Punt. Klaar. Simpele regel en de NS en andere vervoersbedrijven winnen altijd.

ino94
Bericht Re: OV-Chipkaart door Grunnen » wo 04 jan 2012 18:44

ino94 schreef:Je moet deze vergelijking gewoon heel simpel zien: het gaat erom dat je reist met een kaartje dat je wel hebt, maar op dat moment niet geldig is. Punt. Klaar. Simpele regel en de NS en andere vervoersbedrijven winnen altijd.

NS is geen heilige instantie die boven de wet staat hoor.

Grunnen
Bericht Re: OV-Chipkaart door Jorick » wo 04 jan 2012 18:58

@ Grunnen

Op welke wet heeft dit verhaal dan betrekking? Ik kan het zo gauw niet vinden.

SuperGhost schreef:Dus volgens jouw moeten studenten die hun privacy niet beperkt willen hebben [...]
Heb jij een mobiele telefoon? Hoeveel studenten hebben überhaupt een mobiele telefoon? Weg doen die handel! Want dan ligt je privacy letterlijk op straat...

Jorick
Bericht Re: OV-Chipkaart door Grunnen » wo 04 jan 2012 19:26

Jorick schreef:@ Grunnen

Op welke wet heeft dit verhaal dan betrekking? Ik kan het zo gauw niet vinden.

Uit het artikel van de Volkskrant blijkt dat er een wettelijke regeling is, die een uitzondering maakt voor de trein wat betreft de plicht van in- en uitchecken mits er sprake is van een geldig vervoersbewijs. Het lijkt me dat NS juridisch nogal zwak staat als zij dan doodleuk stellen dat elk niet-ingecheckt vervoersbewijs per definitie ongeldig is. Het is niet ondenkbeeldig dat de rechter oordeelt dat dit tegen de geest van de wet ingaat en dus niet rechtsgeldig is.

Maar sowieso is de opmerking dat NS en andere vervoersbedrijven altijd winnen niet waar, want algemeen gesteld mag in algemene voorwaarden niet worden afgeweken van dwingend recht.

Jorick schreef:
SuperGhost schreef:Dus volgens jouw moeten studenten die hun privacy niet beperkt willen hebben [...]
Heb jij een mobiele telefoon? Hoeveel studenten hebben überhaupt een mobiele telefoon? Weg doen die handel! Want dan ligt je privacy letterlijk op straat...

Wordt bij een mobiele telefoon ook 7 jaar lang opgeslagen waar je gaat en staat?

Edit: Sorry, ik had niet meegekregen dat dit is / wordt verkort tot 2 of 1 jaar. Dat verandert de zaak.

Grunnen
Bericht Re: OV-Chipkaart door Jorick » wo 04 jan 2012 19:38

Het is niet alleen NS (en niet alleen omdat ik er werk), maar ook de andere vervoersbedrijven. Arriva, RET, HTM, Connexxion, iedereen verplicht in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Zonder in- of uitchecken kom je niet eens een metro in. Ergo: daar zou dan ook een poortje moeten komen, voor mensen die al een jaar lang vooruit betaald hebben op hun persoonlijke chippie, en derhalve niet te hoeven inchecken omdat ze een (equivalent) van altijd vrij reizen hebben...

Zo lust ik er nog wel een paar...

Jorick

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland