Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

OV-Chipkaart

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: OV-Chipkaart door groningen » do 31 okt 2013 08:47

Syntus: busabonnement Connexxion straks niet meer geldig

31 oktober 2013

Busreizigers in Twente die met een abonnement van Connexxion reizen, moeten op 8 december een nieuw abonnement van Syntus aanschaffen. Op die datum neemt Syntus het busvervoer in de regio over.

De abonnementen van Connexxion zijn niet geldig in de bussen van Syntus. Dat komt volgens de vervoerder omdat de OV-chipkaartapparatuur op de bussen van Syntus anders is dan op die van Connexxion. Daardoor worden lopende abonnementen van Connexxion op chipkaarten niet herkend. Syntus zegt dat het niet gelukt is om daar samen met Connexxion een oplossing voor te vinden.

Syntus betreurt de situatie zeer en biedt haar excuses aan. Zij adviseert reizigers om doorlopende busabonnementen voor 8 december te beëindigen en het geld terug te vorderen bij Connexxion.

Bron: RTV Oost
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door wauwthur » do 31 okt 2013 13:03

Ik neem aan dat het niet aan de apparatuur ligt, maar wel aan de backoffice van Connexxion en Syntus die niet aan elkaar zijn gekoppeld?

Dit probleem speelde altijd al.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Ubahn » do 31 okt 2013 22:31

seinhuis schreef:Mijn OV-chipkaart is (met vele andere persoonlijke bezittingen) gestolen. Daarom reis ik tijdelijk tot een nieuwe pas is aangemaakt met een anonieme OV-kaart.

Om toch mijn reiskosten vergoed te krijgen, ben ik vandaag naar NS loket gegaan voor een overzicht. Hier komt alleen het bedrag op te staan welke is afgeschreven. Ook bij het GVU/Connexxion loket heb ik geen succes.

Om aan mijn reiskosten terug te krijgen, moet er ook de bushaltes bij staan hoe ik gereden heb. Weet iemand waar of hoe ik een compleet overzicht kan krijgen?

De haltes zijn alleen bij de vervoer bekend waar er gereisd is. M.a.w. een ritje met tramlijn 1 in Amsterdam zal bij de automaten of loket van de RET in Rotterdam geen haltenamen tonen.
Dus gewoon bij de betreffende vervoerder wezen (hou rekening dat het maximaal 10 transacties kan uitdraaien) en in ieder geval je kaart registreren.

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door groningen » zo 10 nov 2013 01:55

Oplossing busabonnement Connexxion nabij

10 november 2013

De oplossing is nabij in het conflict tussen Connexxion en Syntus over de busabonnementen van Connexxion die vanaf 8 december niet meer geldig zouden zijn. Vanaf die datum neemt Syntus het vervoer in Twente over. Op initiatief van de Regio Twente zaten directies van beide busmaatschappijen deze week weer met elkaar om tafel. „We hebben goede hoop dat begin volgende week een oplossing op tafel ligt, waarbij de reiziger van Connexxion zijn bestaande abonnement vanaf 8 december ook nog kan gebruiken”, aldus Syntus-woordvoerder P. Wessels.

Bron: Tubantia
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door seinhuis » za 30 nov 2013 22:48

Pas ben ik met me zusje naar de efteling geweest. Allebei ingecheckt, niks aan de hand.

In de bus hand een advertentie dat kinderen tot/met 12 jaar gratis mogen reizen. Me zusje ging dat navragen bij de chauffeur. Bij navraag (terwijl de bus nog steeds stil stond) uitgecheckt, maar er werd toch 2,87 afgeschreven.

Ik heb het geld terug gekregen van Veolia. Maar toch blijf bij mij de vraag, hoe kan dat er 2,87 af word geschreven zonder een meter gereden te hebben?

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » za 30 nov 2013 22:56

Was het een speciale pendeldienst naar de Efteling zonder tussenhaltes?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door seinhuis » zo 01 dec 2013 14:20

Ja.

seinhuis
Bericht Re: OV-Chipkaart door pe_pe » zo 01 dec 2013 15:20

Heb je gekeken op welke halte jullie volgens het chipkaart-systeem zijn ingecheckt? Misschien 'dacht' de apparatuur op het moment dat jullie incheckten nog dat de bus op de vorige eindhalte was en heeft je zusje betaald voor een rit van die eindhalte naar de plaats waar jullie instapten. Klopte je eigen ritprijs wel?

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Ubahn » zo 01 dec 2013 17:55

Speciale pendeldienst... betekent dus dat de ritprijs meteen is berekend. Zelfde dat als je in de Amsterdamse tram op dezelfde halte uitcheckt als incheckt, je het basistarief betaalt (bij reizen op saldo).

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door seinhuis » do 05 dec 2013 18:00

Een vrouw die vergaat in te checken bij de metro van Amsterdam, is naar de rechter gegaan. De officier van justitie eiste vrijspraak, en de rechter ging hierin mee.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveri ... 2#00:21:04

Ik vind dit een heel opmerkelijk uitspraak, omdat volgens de wet Besluit personenvervoer 2000 artikel 47 lid 2 zegt dat: De reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd.

Daarom verwachte ik ook (toen ik naar de programma keek) dat deze persoon wel beboet werd. En zo zie je maar dat soms in hoge beroep gaan tegen een boete best wel zin kan hebben.

seinhuis
Bericht Re: OV-Chipkaart door mat_64 » do 05 dec 2013 18:47

seinhuis schreef:Een vrouw die vergaat in te checken bij de metro van Amsterdam, is naar de rechter gegaan. De officier van justitie eiste vrijspraak, en de rechter ging hierin mee.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveri ... 2#00:21:04

Ik vind dit een heel opmerkelijk uitspraak, omdat volgens de wet Besluit personenvervoer 2000 artikel 47 lid 2 zegt dat: De reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd.

Daarom verwachte ik ook (toen ik naar de programma keek) dat deze persoon wel beboet werd. En zo zie je maar dat soms in hoge beroep gaan tegen een boete best wel zin kan hebben.

Je maakt een grote denk fout. Het is geen "hoger beroep", maar bezwaar in dit item.
Je moet het ook in het licht van de situatie zien. Mevrouw is niet vergeten in te checken, maar het is fout gegaan met in-checken. Mevrouw heeft een trajectkaart met stad-/streeksupplement.
En om het verder te duiden het is al meer dan twee jaar geleden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Roberta » zo 21 sep 2014 09:29

NS-topman vindt betaling ov-chipkaart ouderwets

20 september 2014

NS-Topman Timo Huges is niet onverdeeld enthousiast over de ov-chipkaart.

Zo ergert hij zich eraan dat treinreizigers vooraf geld op hun ov-chipkaart moeten zetten. Die manier van betalen is ouderwets, vindt Huges. ''Vooraf geld op je OV-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen, is niet meer van deze tijd. Van tevoren ben je dan al veel geld kwijt", laat Huges zaterdag via een woordvoerder weten. "Ik snap het wel. De chipkaart is vanuit het systeem bedacht, maar het reizen met de trein kan toegankelijker'', meent Huges.

Verzachten
Om de pijn iets te verzachten, reizen kinderen tot twaalf jaar vanaf begin volgend jaar gratis met de trein. De precieze datum waarop deze regel ingaat, is nog niet bekend. Het gratis reizen voor kinderen geldt ook bij de regionale treinvervoerders, zoals Arriva en Connexxion. Kinderen krijgen dan een gratis abonnement op hun ov-chipkaart. De kinderritjes worden betaald uit de 16 miljoen euro die vervoersbedrijven binnenkrijgen door reizigers die vergeten uit te checken.

Telefoon
De topman wil dat reizigers over niet al te lange tijd hun treinrit met hun telefoon kunnen betalen. ''Dan breng je de trein echt dichter bij de mensen.'' Wanneer dat gaat gebeuren, weet de NS nog niet. ''Voorlopig moet nog worden betaald met de ov-chipkaart'', aldus de woordvoerder.

Bron: NU.nl

Roberta
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door wauwthur » vr 06 feb 2015 14:47

http://www.dichtbij.nl/amsterdam-centru ... t-mag.aspx

Reizen met andermans persoonlijke chipkaart mag! Als je maar geen gebruik maakt van het abonnement.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: OV-Chipkaart door mat_64 » vr 06 feb 2015 15:13

De geschillencommissie vergeet gewoon even de voorwaarde van de ov-chipkaart en het NS-reisproduct reizen op saldo.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: OV-Chipkaart door wauwthur » vr 06 feb 2015 15:27

De NS zegt dat een persoonlijke chipkaart alleen door de eigenaar gebruikt mag worden bedoel je? Bij NS geldt dat misschien, maar of dat ook bij andere vervoerders geldt?

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: OV-Chipkaart door mat_64 » vr 06 feb 2015 15:37

Maar in de genoemde klacht gaat om een reis bij NS.
Andere vervoerders hebben geen aparte gebruiksvoorwaarden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: OV-Chipkaart door wauwthur » za 07 feb 2015 03:04

De NS zal dit dan ook wel niet mogen vragen van de kaarthouder. Zo lang er een product wordt gebruikt ( reizen op saldo ) dat niet persoonlijk is, maakt het niet uit op wiens kaart het staat en wiens kaart het is.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: OV-Chipkaart door MichaBen » za 07 feb 2015 14:33

mat_64 schreef:De geschillencommissie vergeet gewoon even de voorwaarde van de ov-chipkaart en het NS-reisproduct reizen op saldo.

Of de geschillencommissie heeft deze voorwaarden getoetst aan geldigheid of tegenstrijdigheid met andere voorwaarden en kwam tot de conclusie dat deze voorwaarde ongeldig of onwettig is. We leven hier gelukkig niet in een land waar alles wat in de voorwaarden staat direct bindend is, voorwaarden moeten voldoen aan de wet, anders zijn deze ongeldig. Dat is vaak ook de reden dat een van de laatste voorwaarden is dat bij ongeldig verklaren van een van de bepalingen de overige wel van kracht blijven.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland