Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

OV-Chipkaart

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: OV-Chipkaart door werchter » za 04 mei 2013 09:55

pe_pe schreef:Knappe toerist die zelfstandig een route naar Schiphol weet te plannen, als 9292 alleen maar routes aangeeft met Connexxion.

Ik denk niet dat een toerist snel gebruik zal maken van 9292. Behalve dat je moet weten dat het bestaat, moet je ook toegang hebben tot internet.

Veel toeristen hebben reisgidsen, en in alle reisgidsen zal ongetwijfeld staan dat de makkelijkste manier om van het centrum van Amsterdam naar Schiphol te komen met de trein is

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » za 04 mei 2013 10:15

werchter schreef:Ik denk niet dat een toerist snel gebruik zal maken van 9292. Behalve dat je moet weten dat het bestaat, moet je ook toegang hebben tot internet.
Ik zie toch een hoop toeristen rondlopen met een printje van 9292. Voor omgeving Museumplein / Leidseplein komt de 197 ongetwijfeld eerder naar voren in het advies dan de combi trein + tram.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door en-es » za 04 mei 2013 12:33

In buitenlandse reisgidsen over Amsterdam en Nederland zal vast wel gewezen worden op het bestaan van de 9292 website.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » za 04 mei 2013 12:46

Vinny schreef:De kosten van 197 van Schiphol naar Amsterdam Leidseplein is 2,89 (enkele reis op saldo). Dat gecombineerd met een dagkaart van het GVB zou naar mijn mening een reisproduct moeten opleveren dat 10 euro kost (dan reken je ook wat quantumkorting).

Een los kaartje op de bus kost 4 euro. Maar ook een Waterlanddagkaart van EBS kost nu bijvoorbeeld al 10 euro...

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: OV-Chipkaart door Vinny » za 04 mei 2013 21:15

Het structurele probleem in Nederland is dat de invoering van de OV-chipkaart incidentele reizen buitenproportioneel duur heeft gemaakt. Ik zeg: abonnementen afschaffen - laat de reizigers die tijdens de ochtendspits van het openbaar vervoer gebruik maken gewoon de kostprijs betalen - en met de inkomsten de prijsdrempel verlagen voor andere reizigers die wellicht een auto hebben maar nu vooral tegen de hoge kosten aanhikken.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » za 04 mei 2013 22:15

Een kaartje kopen op de bus kost gewoon tijd, en die tijd mag best doorberekend worden aan de reiziger die een kaartje op de bus koopt.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: OV-Chipkaart door SuperGhost » zo 05 mei 2013 03:30

Vinny schreef:Het structurele probleem in Nederland is dat de invoering van de OV-chipkaart incidentele reizen buitenproportioneel duur heeft gemaakt. Ik zeg: abonnementen afschaffen - laat de reizigers die tijdens de ochtendspits van het openbaar vervoer gebruik maken gewoon de kostprijs betalen - en met de inkomsten de prijsdrempel verlagen voor andere reizigers die wellicht een auto hebben maar nu vooral tegen de hoge kosten aanhikken.
De OV-Chipkaart heeft incidentele reizen niet buitenproportioneel duur gemaakt. Vervoerders hebben die kaart misbruikt om incidentele reizen duur te kunnen maken, want de papieren kaartjes die je bij de chauffeur kunt kopen zijn veel duurder én je mag er niet meer mee overstappen.

John: Aansluitende discussie over de kostendekkingsgraad afgesplitst naar dit nieuwe topic. Discussie over de focus van NS op kortere reisafstanden ook afgesplitst naar nieuw topic.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Roberta » do 06 jun 2013 08:29

'Hack voor ov-chipkaart met sticker en app'

6 juni 2013

De ov-chipkaart is weer gehackt. Met een NFC-sticker en een smartphone-app kan binnenkort gratis worden gereisd.

Dat stellen onderzoeksbureau ITDev Solutions en reizigersorganisatie TotalOV donderdag in de Telegraaf. Het is volgens de organisaties kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van het systeem.
Een woordvoerder van TotalOV zegt tegen NUtech.nl dat er binnen een maand een applicatie voor Android in Google Play zal verschijnen waarmee saldo's kunnen worden gewijzigd en waarmee kan worden ingecheckt. Momenteel is de hack ook al mogelijk, maar er is nog niet één applicatie die alles kan doen.
De NFC-sticker dient als vervangende ov-chipkaart. De smartphone kan informatie op de sticker wijzigen, zoals het saldo van de 'kaart'. Deze kan ook in- of uitchecken.
Er wordt volgens TotalOV gewerkt aan een applicatie voor Android en iOS, maar de woordvoerder verwacht dat Apple deze zal afkeuren voordat hij in de App Store verschijnt. De organisatie zegt te weten wie er achter de apps zitten, maar dit alleen aan Trans Link Systems, systeembeheerder van de ov-chipkaart, te willen vertellen.

Conducteurs
NFC-stickers versturen draadloos informatie via Near Field Communication. De techniek wordt door velen gezien als de toekomst van elektronisch betalen. Het is momenteel niet illegaal om stickers te plakken op een ov-chipkaart.
Ook conducteurs kunnen niet zien dat een klant fraudeert. Het apparaat van de conducteur scant namelijk de sticker in plaats van de kaart. "Zij zien alleen maar dat je bent ingecheckt", aldus de woordvoerder. Ook zijn fraudeurs niet of nauwelijks op te sporen, omdat de NFC-sticker niet is gekoppeld aan persoonsgegevens. "Het is ontraceerbaar. Dat is het grootste probleem."
TotalOV en ITDev gaan zo snel mogelijk in gesprek met Trans Link om de hack te bespreken. Eén mogelijke oplossing is volgens TotalOV om de app te verbieden.

Eerdere hack
De ov-chipkaart werd in 2011 al gekraakt. Het was mogelijk om met een goedkoop apparaat saldo op de kaart te zetten.
Veel van de onrechtmatige transacties met de gekraakte kaarten werden bovendien niet opgemerkt door Trans Link Systems. Verschillende journalisten reisden wekenlang met een gehackte kaart.

Bron: NU.nl

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door werchter » do 06 jun 2013 18:15

Tweakers weet dit bericht goed te relativeren:

http://tweakers.net/redactieblogs/89527 ... raakt.html

De belangrijkste reden waarom de 'nieuwe ov-chipkaart-hack' weinig om het lijf heeft, is dat er feitelijk niets nieuws omhanden is. Het is een hack die vijf jaar oud is en die in een nieuw jasje is gestoken. Het is immers al veel langer mogelijk om jezelf in te checken, ov-chipkaarten te klonen en je saldo op te hogen. Die hack werkt na al die jaren nog steeds, zolang de incheckpaaltjes en de apparatuur van bijvoorbeeld conducteurs nog niet is aangepast. Ook zijn er al tijden apps die nfc-tags kunnen beschrijven.

(...)
Wat blijkt: er is helemaal geen app, en ook geen bewijs dat die er komt: er is slechts een 'theorie' en een 'verwachting'. "Wij hebben een theorie opgebouwd over wat nu mogelijk is", zegt Marcel Balk van IT-Dev Solutions. "Op bepaalde media, waarvan ik niet ga verduidelijken welke, wordt beweerd dat er inderdaad een app komt." Die zou binnen een maand beschikbaar moeten zijn, maar meer informatie dan dat is er niet.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Nieuws » ma 01 jul 2013 14:33

Nieuwe ING-pas blokkeert ov-chip

1 juli 2013

Klanten van ING die een nieuwe bankpas hebben, kunnen problemen ondervinden bij het in- en uitchecken voor het openbaar vervoer. Als zij zowel hun bankpas als hun ov-chipkaart in hun portemonnee hebben zitten en de portemonnee voor het ov-poortje houden, kan het zijn dat in- en uitchecken niet lukt.

Met de nieuwe bankpas van ING kunnen mensen betalen zonder de pas in een apparaat te hoeven stoppen. Ze kunnen de pas tegen een apparaat aanhouden en zo afrekenen. Maar niet alleen betaalautomaten gebruiken die techniek, ook ov-chipkaartpoortjes maken er gebruik van.

Dubbele betalingen
Trans Link Systems, de maker van de ov-chipkaart, zegt dat niemand bang hoeft te zijn voor dubbele betalingen of vreemde afschrijvingen. Het poortje herkent weliswaar de techniek van de bankpas, maar ziet ook dat het geen ov-chipkaart is.

Het bedrijf raadt mensen aan de ov-chipkaart bij het in- en uitchecken uit de portemonnee te halen. Vervoerder Syntus adviseert reizigers op de website hetzelfde.

Bron: NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » ma 01 jul 2013 23:09

Misschien een idee dat je met je ING pas ook de ritprijs kan afrekenen in het OV :idee:

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: OV-Chipkaart door Nieuws » di 09 jul 2013 12:54

Geen centrale ov-chipkaartautoriteit

9 juli 2013

Er komt voorlopig geen overkoepelende organisatie waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart. De commissie-Meijdam die zo'n autoriteit probeerde op te richten is daar niet in geslaagd.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur had de commissie gevraagd om een besluitvormend orgaan op te richten waarin alle ov-bedrijven vertegenwoordigd waren. Dat orgaan zou bijvoorbeeld slagvaardig problemen met de ov-chipkaart moeten oplossen.

Eigenbelang
De ov-bedrijven hebben volgens commissievoorzitter Henry Meijdam gekozen voor een overlegplatform zonder besluitbevoegdheid. Dat houdt in dat alle partijen het eens moeten zijn voordat bijvoorbeeld systeemfouten met de ov-chipkaart worden opgelost, zegt Meijdam. Als ze het niet eens worden, dan komt er een gesprek met de staatssecretaris en als ook dat niets oplevert dan moet er volgens Meijdam een wet komen.

De commissievoorzitter is teleurgesteld dat er geen besluitvormend orgaan komt. "Ik denk dat het belangrijk is dat reizigers een duidelijk loket hebben waar ze terecht kunnen met hun vragen en waar ook besloten kan worden wat voor oplossing verstandig is."

Meijdam kwam in juni 2011 al met het plan voor een ov-autoriteit. Sindsdien zijn er gesprekken geweest met overheden en ov-bedrijven, maar die handelden vaak uit eigenbelang, zegt Meijdam: "Ik denk dat partijen de risico's dat anderen over hun portemonnee en over hun gedrag gingen besluiten toch zo groot vonden dat ze liever zelf aan de knoppen bleven zitten."

Bron: NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: OV-Chipkaart door Roberta » wo 07 aug 2013 13:21

Veolia directeur Manu Lageirse schreef:Mijn OVChip challenge

Is het basisprobleem van de OVChip kaart niet de keuze om af te rekenen per km? De juistheid van betalen per km is zo kostenverhogend, geeft ongemakken, beperkingen, waar we nog jaren veel last gaan van hebben.

In andere landen zie je nergens tarief afrekening achteraf, zijn systemen simpeler, overzichtelijker en goedkoper. Mijn stelling is dat we in NL niet alleen gegaan zijn voor een gebruiksvriendelijk betaalmiddel maar tevens voor een ‘eerlijker’ betaalsysteem door afrekening niet meer per zone of tijdsunit maar per km te kiezen. De kosten-baten analyse voor die laatste keuze valt volgens mij heel zwaar negatief uit en zet ons voor uitdagingen voor de komende jaren. Vandaar mijn stelling afrekenen per km is slecht voor de reiziger en het OV. Een boute uitspraak, maar het overdenken waard lijkt me. Dit stuk is bedoeld om te prikkelen, te challegen, verder te kijken dan de ogenschijnlijke oorzaken.

Na een vakantie in het buitenland, waarin je ook gebruik maakt van het Openbaar Vervoer maak je vaak een vergelijking hoe het er bij ons in NL aan toegaat. Niet voor de eerste keer was ik versteld van goed werkende electronische betaalsystemen die het voor mij als toerist, dus niet frequente reiziger, makkelijk en aantrekkelijk maakten. De systemen in het buitenland kenmerken zich door eenvoudige distributie: permanente kaarten en (electronische) wegwerpkaarten die via bankkaart of creditkaart kunnen gekocht worden. Ook als toevallige reiziger heb je een ruime keuze aan produkten: trajectkaarten, dagkaarten, zonekaarten. De keuze is ruim maar niet complex en je weet op voorhand perfect hoeveel je betaalt. En elke kaart kan poortjes openen daar waar nodig.

Dit lijkt wel het ideale beeld waar iedereen in Nederland van droomt en (terecht) eist. Dit is jammer genoeg na 10 jaar nog niet de situatie. In de huidige analyses van het probleem wordt heel veel aandacht besteed aan onvoldoende nationale regie, onvoldoende beslissingsbevoegdheden en mandateringsproblemen bij de verschillende stakeholders, tegenstrijdige belangen, keuzes van verouderde technologie,…
Die punten spelen, maar ik realiseer me dat ook als die zaken perfect zouden gelopen zijn we toch een heel complex systeem zouden hebben dat aan gebruiksgemak tekort schiet en veel te duur is t.o.v. het doel.

De oorzaak zit veel minder in de overstap van papier naar electronische drager, maar in de fundamentele keuze hoe tarieven afgerekend worden. In NL hebben we de keuze gemaakt om precies af te rekenen: wat is eerlijker dan een afrekening per km?
Vroeger was de basiseenheid een zone en kreeg je een soort subsidie van de ene reiziger naar de andere reiziger. Of je 3 haltes reisde of 10 in dezelfde zone je betaalde dezelfde prijs. Die juistheid is echter wel een grote illusie want ook vandaag nog betaald de ene reiziger voor de andere. Neem je een bus waarop 50 mensen reizen betaal je evenveel als op een lijn met een bus waar je alleen op zit. Die juistheid is een illussie. Daarnaast heeft de gemiddelde waarde per trip per bus een waarde van 1,5euro. Wat stelt die precisie voor en is die werkelijk eerlijker?
Mij lijkt het niet want de grootste verschillen zitten in de bezetting van je bus en trein. De tarieven per km zijn tot stand gekomen op basis van gemiddelde bezettingen. Voertuigen die 10% gevuld zijn en andere 80% gevuld. Het eenheidstarief per km is echter hetzelfde. Waarom dan die kunstmatige precisie om afgerekend te worden per km?

De gevolgen van die keuze zijn echter enorm: je moet niet alleen incheken maar ook uitchecken. In het buitenland moet je enkel uitcheken om poortjes op te krijgen, niet voor afrekening van je reis. Zo een systeem is niet 10 of 20% duurder maar 100-en% duurder vrees ik. De reiziger betaalt daarvoor en daarnaast heeft hij veel nadelen in gebruiksgemak.

— De reiziger weet niet makkelijk hoeveel een reis hem kost.
— Bij overgangen van voertuig op voertuig, van modaliteit naar modaliteit, van vervoerder naar vervoerder krijg je extra issues en mogelijks problemen.
— Verschillende tarieven, verandering van spits of dal tijdens je trip indien je ergens overstapt, een oerwoud aan produkten met soms comptabiliteitsproblemen.
— Om van vele produkten te kunnen genieten heb je persoonlijke kaarten nodig.
— Je hebt meer saldo nodig dan het tarief van je reis door het vooraf afgeschreven tarief.
— Bij niet werkende outcheck apparatuur heb je zelf een grote uitdaging om je geld terug te kunnen krijgen. Als je vergeet uit te checken mag je via complexe omwegen je geld gaan terugclaimen. Daarnaast hebben de vervoerders een heel grote uitdaging het verschil te vinden tussen iemand die echt vergeten is uit te checken en teveel betaald heeft en iemand die bewust niet uitgecheckt heeft omdat de rit duurder is dan de instapprijs, dus teweinig betaalt en zelfs nog geld terugclaimt?
— Doordat daarenboven produktafspraken veel moeilijker zijn in een systeem met afrekening per km is de produktstructuur veel complexer dan nodig en dan wat de reiziger wenst.
Een analyse van bovenstaande gaat volgens mij een heel duidelijk plaatje tonen: de tarifiëring is het hoofdprobleem, de andere problemen zijn secundair en versterkend. De secundaire problemen oplossen helpt iets maar zal niet voldoende blijken. We gaan blijven zitten met een systeem dat veel te duur is en teveel ongemak.ken heeft En waarom? Om een schijnjuistheid? Om per km te kunnen afrekenen?

Indien die analyse mijn stelling onderbouwd is de logische volgende stap: hoe snel en met welke impact kan het tariefsysteem aangepakt worden zodat we een structurele oplossing hebben met een electronische kaart als uitkomst die echt gebruiksvriendelijk is, goedkoop, heel vlot te gebruiken is in vele gebieden, en makkelijk kan evolueren.

Maar laat ons eerst die discussie aangaan: waar zit de echte bottleneck naar een gebruiksvriendelijker en efficienter betaalsysteem in OV?

Bron: Eigen artikel op internet van Manu Lageirse.

Roberta
Bericht Re: OV-Chipkaart door SuperGhost » wo 07 aug 2013 14:01

Op zich vind ik de afrekening per km helemaal niet zo oneerlijk.
Wat echter oneerlijk is, is dat dat het aantal km's is dat de bus aflegt en niet de hemelsbrede afstand is tussen de haltes. Hierdoor wordt het voor de vervoerders juist aantrekkelijker om de bussen omritten te laten maken, omdat ze daarmee bussen kunnen uitsparen (om hetzelfde te bedienen heb je niet 2 of meer, maar 1 buslijn nodig) én je krijgt meer geld van de reizigers.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door pe_pe » wo 07 aug 2013 14:08

Waarom is een systeem dat afrekent per zone goedkoper dan een die afrekent per kilometer? (En dat dan nog los van de vraag wat het ombouwen van het huidige systeem weer gaat kosten.)

Volgens mij is het hoofdprobleem niet de het betalen per kilometer, maar het feit dat de tarieven van vervoerder tot vervoerder verschillen en dat het OV-chipkaartsysteem is opgezet zonder enkele in- en uitcheck bij reizen met meerdere vervoerders, wat nu nauwelijks meer te herstellen is.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door Roberta » do 10 okt 2013 19:51

CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

10 oktober 2013

Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.

Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.
Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.
De Rouwe noemt het "onthutsend" dat de reizigersclubs nu weer niet worden betrokken, zo werd hem duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
"Opnieuw dreigt niet de reiziger maar de vervoerder centraal te staan. Zet de reiziger op één en geef ze vetorecht", aldus De Rouwe.

Aanbieders
Diverse partijen, waaronder de VVD, het CDA en de ChristenUnie, willen dat er meer aanbieders worden toegelaten op de OV-chipkaartmarkt. Momenteel is TLS, eigendom van de vervoerders, de enige aanbieder van de OV-chipkaart.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) omarmt het voorstel om meer aanbieders toe te laten.
Met het openen van de markt zou onder meer voorkomen kunnen worden dat er per vervoerder apart moet worden in- en uitgecheckt.

Verantwoordelijk
Betty de Boer (VVD) is terughoudend over het voorstel van De Rouwe. "Het CDA maakt de reizigersorganisaties verantwoordelijk, terwijl je de verantwoordelijkheid wel bij directies van bedrijven moet laten. Zijn ze ook aansprakelijk als hun advies toch niet de juiste is?"
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is het met het CDA eens dat "de reiziger centraal moet staan", maar is geen voorstander van een vetorecht. "Een vetorecht is geen taak voor de reizigersorganisaties. Het is vooral belangrijk dat de nieuwe OV-kaart een handig en goed werkend betaalmiddel wordt zonder prijsstijging voor de reiziger."
De SP wil dat het vetorecht niet bij de reizigersorganisaties komt te liggen, maar bij de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Farshad Bashir is wel voorstander van veel zeggenschap.
Hij pleit ervoor om TLS op te heffen en de regie over de OV-chipkaart bij het ministerie te leggen.
D66 ziet niks in het voorstel van De Rouwe, omdat er daarmee een onevenredig zwaar gewicht wordt gegeven aan het oordeel van organisaties als Rover. Het is volgens de partij bovendien onduidelijk wie zij precies allemaal vertegenwoordigen.

Bron: NU.nl

Roberta
Bericht Re: OV-Chipkaart door seinhuis » wo 30 okt 2013 22:01

Mijn OV-chipkaart is (met vele andere persoonlijke bezittingen) gestolen. Daarom reis ik tijdelijk tot een nieuwe pas is aangemaakt met een anonieme OV-kaart.

Om toch mijn reiskosten vergoed te krijgen, ben ik vandaag naar NS loket gegaan voor een overzicht. Hier komt alleen het bedrag op te staan welke is afgeschreven. Ook bij het GVU/Connexxion loket heb ik geen succes.

Om aan mijn reiskosten terug te krijgen, moet er ook de bushaltes bij staan hoe ik gereden heb. Weet iemand waar of hoe ik een compleet overzicht kan krijgen?

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door pe_pe » wo 30 okt 2013 22:10

Ook een anonieme OV-chipkaart zou je moeten kunnen toevoegen aan "mijn OV-chipkaart" op www.ov-chipkaart.nl . Daarna zou je daar het complete overzicht moeten kunnen zien.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland