Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HTM / HTMbuzz] Den Haag

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door Nieuws » do 07 maart 2013 11:40

Voor een miljoen euro blijft de HTM ook bij sneeuw rijden

7 maart 2013

DEN HAAG - De trams in Den Haag kunnen ook als het heeft gesneeuwd gewoon volgens de normale dienstregeling blijven rijden, als er voor ruim 1 miljoen euro in wisselverwarming wordt geïnvesteerd. Dat blijkt uit onderzoek van het Platform Beter Stedelijk en Regionaal Openbaar Vervoer Haaglanden en Omroep West.

Afgelopen januari ontstond er veel onrust in Den Haag omdat de HTM, na een paar flinke sneeuwbuien, overging tot het invoeren van een zogenaamde ‘winterdienstregeling’. In de praktijk werden toen vier lijnen geschrapt. Veel passagiers wisten dat niet doordat de informatievoorziening slecht was. Reizigers stonden daardoor tevergeefs te wachten bij haltes.

In andere steden met trams, Rotterdam en Amsterdam, deden zich deze problemen nauwelijks voor. Deze wissels blijken allemaal voorzien van verwarmingen. In Den Haag zijn er maximaal vijftien verwarmde wissels. De Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) is in de regio Haaglanden verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Hij beloofde tijdens een vergadering van het stadsgewest een onderzoek te laten uitvoeren naar de kosten van het verwarmen van wissels.

Onderzoek
Omroep West vroeg een aantal gerenommeerde bedrijven, die zijn gespecialiseerd op dit gebied, naar wat het kost om een wissel te verwarmen. Sommigen hanteren bedragen van rond de 5000 euro, anderen gaan uit van 15.000 euro, inclusief bijkomende werkzaamheden zoals het openbreken van een straat.
Volgens Ronald van Onselen, van het Platform Beter Stedelijk en Regionaal Openbaar Vervoer Haaglanden, en Omroep West zijn er in Den Haag ongeveer 600 wissels. Maar die hoeven niet allemaal te worden verwarmd om trams in de winter te kunnen laten rijden. In de praktijk is het mogelijk om, als er tussen de zestig en zeventig wissels worden aangepakt, een normale dienstregeling te rijden. Dit aantal wordt bevestigd door bronnen binnen de HTM.

Dat betekent dat er grofweg een bedrag van tussen de 9 ton en ruim 1 miljoen euro nodig is om de wissels aan te passen, zodat reizigers in de toekomst ook in de winter gewoon van de trams gebruik kunnen maken.
Gemeenteraad

Verschillende partijen in de Haagse gemeenteraad zien in het onderzoek aanleiding om de kwestie scherp in de gaten te houden. Zo wil Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij opheldering over de bedragen van wethouder Smit. ‘Het is van groot maatschappelijk belang dat de HTM ook tijdens sneeuw blijft rijden', zegt Wijsmuller. 'Bovendien, als een deel van de HTM aan de NS wordt verkocht, levert dat de gemeente veel geld op. Dat kan prima worden geïnvesteerd in verwarmingssystemen.‘

Arjen Kapteijns van GroenLinks wil zelfs dat de dienstregeling in de winter wordt uitgebreid omdat mensen dan minder goed gebruik kunnen maken van de fiets. Hij vindt ook dat er daarom moet worden geïnvesteerd in verwarmingen.

HTM
De HTM laat in een reactie weten dat het ‘natuurlijk mooi zou zijn om meer verwarmde wissels te hebben in het Haagse net’. ‘Maar’, stelt een woordvoerder,‘de verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet bij HTM. Wij mengen ons ook niet in de politieke discussie.’

Wel denkt de HTM dat het uitrusten van wissels met een verwarming duurder is dan 15.000 euro. ‘De kosten voor een wisselverwarmingselement zijn niet de enige kosten die moeten worden gemaakt. Er komen kosten bij voor een regelkast, stroomlevering, aantakken op de bovenleiding en dergelijke. Daarnaast zijn de kosten afhankelijk van de plaats van de wissel. Ligt die in het wegdek, dan moet dat worden opengebroken, zijn er omleidingen nodig enzovoort. In zo’n geval kunnen de kosten oplopen tot wel 50.000 euro per wissel.’

Omroep West

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door groningen » do 04 apr 2013 00:22

Wat is de bedoeling van lijn 4 die nu eindigt op de Javalaan in Zoetermeer. Naar waartoe wordt het doorgetrokken?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door SuperGhost » do 04 apr 2013 01:21

Naar een weiland langs de lijn Den Haag-Gouda, nabij een industrieterrein. NS wil namelijk niet meewerken aan een station (Bleizo) op die plek...
Zie hiervoor het topic voor Bleizo.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door Nieuws » wo 22 mei 2013 18:11

HTM: Wissels RandstadRail zijn te slecht

22 mei 2013

DEN HAAG - De wissels die gebruikt worden op het Haagse gedeelte van RandstadRail zijn van slechte kwaliteit en moeten worden vervangen of aangepast. Tot die conclusie komt de HTM na uitgebreid onderzoek.

De afgelopen maanden waren er regelmatig storingen, vooral tussen Leidschenveen en het Centraal Station. Trams reden soms niet of met veel vertraging. Reizigers klaagden over slechte informatie.

Verschillende leveranciers
De technische problemen worden gedeeltelijk veroorzaakt door te kiezen voor verschillende leveranciers voor de wissels en de beveiliging. Twaalf tot veertien wissels zouden nog voor de winter moeten worden aangepast of vervangen. De rest kan dan mogelijk volgen in het voorjaar van 2014. Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden praat vandaag over het onderzoek en het geld dat nodig is voor nieuwe wissels.

Bron: Omroep West

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door groningen » do 22 aug 2013 08:17

Via Twitter: Door een stremming in de remise rijden tram 1, 9, 11 en 17 met vertraging.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door groningen » ma 30 dec 2013 05:20

Ik was gisteren in Delft en zie tramrails in de Schoemakerstraat liggen. Wat zijn de plannen? Op Wikipedia heb is al wat gelezen. Vooral de route door de Mijnbouwstraat gaat leuk worden met zijn 1 richtingsverkeer. Naar het zuiden toe moet de tram dan waarschijnlijk door de Michiel de Ruyterweg en Julianalaan.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door John » wo 01 jan 2014 16:59

Bedoel je hier niet gewoon de verlenging van lijn 19 naar de TU?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door SuperGhost » wo 01 jan 2014 17:09

Opmerkelijk, want lijn 19 moet helemaal niet via de Schoemakerstraat gaan, maar door de (deels voormalige) Mekelweg.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door Nieuws » di 18 feb 2014 22:20

Jaap Bierman nieuwe directeur HTM

18 februari 2014

DEN HAAG - Jaap Bierman wordt de nieuwe directeur van de Haagse vervoerder HTM. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Bierman volgt Rob van Holten op, die de afgelopen maanden interim-directeur was. Van Holten wordt op zijn beurt weer president-commissaris van de HTM.

Bierman is geen onbekende in de vervoerswereld. Hij leidde het afgelopen jaar in opdracht van spoorbeheerder ProRail en de NS het project ‘Spoorfilosofie’. Bierman kwam daarbij tot de conclusie dat de scheiding tussen beide bedrijven ongedaan moest worden gemaakt.

Enthousiast over nieuwe baan
Daarvoor werkte Bierman in verschillende directiefuncties bij Shell en was hij consultant bij McKinsey. In een verklaring zegt hij enthousiast te zijn over zijn nieuwe baan. ‘Ik wil de komende maanden het bedrijf, de medewerkers en de reizigers van HTM leren kennen en verheug me er zeer op gezamenlijk een stevige basis te bouwen voor de volgende 150 jaar HTM.’

Veel wisselingen in korte tijd
Het laatste jaar was er enige onrust in de top van de HTM. Dirk Le Clercq was sinds 2010 directeur, maar in mei vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat hij even niet aan het werk was. Hij zou verlof hebben genomen na een 'intensieve periode'. Later werd bekend dat Le Clercq voor de gemeente aan de slag was als directeur/kwartiermaker van het onderdeel HTM Beheer. Aanvankelijk werd hij vervangen door financieel directeur Thomas Martin. Eind vorig jaar werd dat tijdelijk Van Holten. Martin blijft nu wel financieel directeur.

NS voor de helft eigen HTM
De ervaring van Bierman met de NS komt hem ook hier van pas. In oktober 2013 verkocht de gemeente Den Haag 49 procent van de aandelen in HTM aan de NS. Bierman treedt op 1 april van dit jaar officieel aan als algemeen directeur HTM personenvervoer en HTM Railinfra.

Bron: Omroep West

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door pe_pe » di 18 feb 2014 22:30

De NS was blijkbaar niet ontevreden was met de gepubliceerde "persoonlijke gedachten" van de "onafhankelijke" adviseur Jaap Bierman.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door Stootblok » wo 19 feb 2014 00:15

Voor dit soort functies word je gevraagd, al dan niet gejaagd. Ik denk eerder dat dit via een partijpolitieke lijn is gegaan. De gemeente Den Haag is meerderheidsaandeelhouder en juist met dit soort benoemingen wil dat ene procent verschil in zeggenschap weleens de doorslag geven. Met Bierman heeft de HTM iemand gevonden, die beide aandeelhouders steunen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door Nieuws » do 13 maart 2014 19:16

Tram rijdt in Haaglanden straks zonder subsidie

13 maart 2014

Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden en Rob van Holten, algemeen directeur HTM, hebben vandaag het Hoofdlijnenakkoord railconcessie Haaglanden 2016 -2026 ondertekend. Met dit akkoord komt het zonder subsidie laten rijden van de tram heel dicht bij en is de weg vrijgemaakt om – als HTM een marktconforme bieding gaat doen – de nieuwe railconcessie onderhands te gunnen aan de HTM.

“En dat is mooi nieuws voor de reiziger”, aldus Peter Smit. “Door dit akkoord kunnen we de rijksbezuinigingen die we de komende jaren nog moeten doorvoeren, invullen door een efficiëntere bedrijfsvoering en goede afspraken over beheer en onderhoud van de infrastructuur en het materieel. De reiziger kan dus de komende jaren rekenen op hetzelfde reisaanbod. Sterker nog: door de verwachte groei van het aantal reizigers, kunnen we de extra opbrengsten investeren in de kwaliteit van het openbaar vervoer.” Bovendien worden door de samenwerking met de NS de reizigers nog beter gefaciliteerd om van deur tot deur te reizen. Smit:” Reizigers doe je een groot plezier door de wachttijden bij openbaar vervoerknooppunten te verlagen.“

In het Hoofdlijnenakkoord zijn afspraken gemaakt over de exploitatie van tram en RandstadRail, het beheer van de infrastructuur en het materieel, de sociale veiligheid en de kapitaallasten. Het akkoord biedt HTM de mogelijkheid om een optie te nemen op 20 extra stadstrams van het type Avenio, waarmee de komende jaren in totaal 60 nieuwe trams in het stadsbeeld verschijnen.

Rob van Holten: “Wij bedanken het Stadsgewest voor het gestelde vertrouwen. Dit betekent voor de vele medewerkers van HTM een grote mate van zekerheid voor de toekomst. Het Stadsgewest heeft ook toegezegd circa € 30 miljoen te investeren in de infrastructurele aanpassingen van tramlijn 1. Daarmee wordt het voor HTM mogelijk om met de nieuwe stadstram de oudste tramlijn 1 een belangrijke levensader tussen Den Haag en Delft te laten blijven.”

HTM verzorgt met 12 tramlijnen gemiddeld 2.300 ritten per dag. Holten: “Dat betekent dat er dagelijks ongeveer 37.000 kilometer wordt afgelegd. Per jaar dus 13 tot 14 miljoen kilometer, waarbij wij circa 85 miljoen reizigers naar hun bestemming brengen.”

Bron: Stadsgewest Haaglanden

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door John » vr 14 maart 2014 00:31

Het akkoord biedt HTM de mogelijkheid om een optie te nemen op 20 extra stadstrams van het type Avenio, waarmee de komende jaren in totaal 60 nieuwe trams in het stadsbeeld verschijnen.


Met laat er geen gras over groeien, de bestelling van 20 extra trams is vandaag ook naar buiten gebracht: Klik!

Zijn 60 trams genoeg om alle GTL's te vervangen?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door mat_64 » vr 14 maart 2014 10:03

Totaal zijn er 100 GTL8 I gebouwd, 17 daar van zijn afgevoerd en 4 zijn omgebouwd tot pekeltram, wat 79 GTL8 I maakt in de reizigersdienst.
Er zijn ook nog 47 GTL8 II gebouw, daar is er nog geen van afgevoerd. Deze zullen nog meer dan 6 jaar mee moeten.

De 60 zijn dus zeker niet genoeg om alle GTL8 te vervangen, of het genoeg is om de complete GTL8 I serie te ver vangen weet ik niet zeker, maar het lijkt me sterk.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door John » vr 14 maart 2014 14:46

De laatste jaren zijn er toch ook heel wat Regio Citadissen ingestroomd die niet exclusief op de RR 3 en 4 rijden. Daarmee is een deel van de GTL-vloot toch ook overbodig geworden?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door mat_64 » za 15 maart 2014 11:54

Niet helemaal, eigenlijk heeft HTM een te kort aan trams, vandaar dat een optie voor Regio Citadissen vroeger was gelicht dan het plan was. Een aantal van die wagens moeten op termijn naar RR3 en RR4. Voor lijn 19 is het sowieso een tijdelijke maatregel die word per dienstregeling 2016 (december 2015) weer een normale tramlijn en gaat weer doorrijden naar station Delft en vervolgens naar de TU (of naar Tandhof als de TU lijn word doorgetrokken naar Rotterdam - The Hague Airport en Rotterdam Centrum).

Het is trouwens niet zo dat je zomaar een op een trams kan vervangen. Je hebt altijd reserves nodig. En HTM wil maar een soort wagen tegelijkertijd op een lijn.

Er kunnen nog maximaal 20 trams onder het huidige contract bij besteld worden.
Als die optie gelicht word kunnen alle GTL8 I uit de reizigersdienst.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door SuperGhost » za 15 maart 2014 13:36

Op lijn 19 moet nu wel de RegioCitadis ingezet worden, omdat die lijn geen keerlus ter beschikking heeft in Delft.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HTM / HTMbuzz] Den Haag door mat_64 » ma 17 maart 2014 16:21

In Technopolis krijgt hij wel een keervoorziening voor een richtingstrams. Maar nu moet het inderdaad wel.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron