Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[GVB] Amsterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [GVB] Amsterdam door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Klik hier voor de berichten over het stadsvervoer van het GVB uit 2011 en eerder.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over het stadsvervoer van het GVB en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Nieuws » za 07 jan 2012 12:13

0,9% van metroreizigers wordt gecontroleerd

7 januari 2012

Op basis van een afspraak tussen de gemeente en het GVB wordt 0,9% van de metroreizigers gecontroleerd.

In trams zonder conducteur is dat 0,7%, in trams met conducteur 0,3% en in bussen ook 0,3%. Vanaf 2012 zullen er minder conducteurs werkzaam zijn als gevolg van een bezuiniging van 2 miljoen euro.

Remine Alberts (SP) heeft de indruk dat er een toename is van de mensen die uitchecken met hun ov-chipkaart voordat ze hun bestemming hebben bereikt. De gemeente kan hierover geen cijfers verstrekken omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van zwartrijden. Gemiddeld krijgen 50 reizigers per dag een boete omdat ze niet of niet voldoende hebben betaald.

Bron: Nieuws uit Amsterdam

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Gereke » za 07 jan 2012 12:46

De automatische omroep in trams (en ik neem aan ook bussen) is aangepast. Mogelijke overstappen worden nu ook genoemd. duim omhoog

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door ino94 » za 07 jan 2012 15:00

Nieuws schreef:Gemiddeld krijgen 50 reizigers per dag een boete omdat ze niet of niet voldoende hebben betaald.

Ga in station Amsterdam Zuid staan in de spits en je hebt die vijftig er in een halfuurtje...

ino94
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Ubahn » za 07 jan 2012 18:25

Gereke schreef:De automatische omroep in trams (en ik neem aan ook bussen) is aangepast. Mogelijke overstappen worden nu ook genoemd. duim omhoog

Het is echt een verschutting! Slechte knip en plakwerk. En soms worden ook dingen omgeroepen die helemaal niet kloppen.

Een simpel voorbeeld:
*gong* Nicolaas Lublincstraat. Overstappen op 44. 46. streekvervoer

Het was netter geweest als als ze "overstappen op LIJN" hadden gebruikt, i.p.v. punten, komma's hadden gebruikt en voor streekvervoer het woordje "en". (overigens stopt er helemaal geen streekvervoer daar).
Nou rijdt bus 46 een groot gedeelte met lijn 9. Bij vrijwel elke halte werd deze lijn ook als overstapmogelijkheid genoemd. Behoorlijk overbodig dus... ach nee

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door ino94 » za 07 jan 2012 18:49

Lijkt een beetje op het probeersel in Den Haag bij de HTM. Wilden ze toeristische plekken en belangrijke haltes ook in het Engels om gaan roepen, maar dat was dan wel in het Steenkolenengels. Verder was de halte 'Centraal station' in het Nederlands ingesproken.

ino94
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door John » za 07 jan 2012 20:45

Ubahn schreef:Nou rijdt bus 46 een groot gedeelte met lijn 9. Bij vrijwel elke halte werd deze lijn ook als overstapmogelijkheid genoemd. Behoorlijk overbodig dus... ach nee
Een beetje reclame voor lijn 46 is nooit weg natuurlijk verdrietig

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Nieuws » zo 08 jan 2012 00:35

Passagier dood door botsing tram op bus

7 januari 2012

AMSTELVEEN - Een buspassagier is zaterdagavond in Amstelveen omgekomen door een aanrijding tussen een sneltram en een lijnbus.

De sneltram raakte op de Poortwachter de achterkant van de bus.
Dat heeft een woordvoerder van de politie gezegd. Hij wist nog niet of er verder nog mensen gewond zijn geraakt.

Bron: NU

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Nieuws » zo 08 jan 2012 11:43

Dode bij botsting tram en bus

8 januari 2012

Een 25-jarige vrouw is zaterdagavond om het leven gekomen bij een botsing tussen een tram en bus in Amstelveen.

Het slachtoffer uit Mijdrecht zat in bus 174, de lijn tussen Amsterdam en Wilnis, toen deze rond 22.00 in Amstelveen werd aangereden door sneltram 51. Ze overleed aan de verwondingen die ze daarbij opliep.

Ter hoogte van station Poortwachter vond het ongeval plaats. De bus stak het spoor over en werd van links aangereden door de sneltram. 'Het slachtoffer zat achter in de bus en werd gedeeltelijk uit het voertuig geslingerd. De vrouw uit Mijdrecht raakte bekneld en overleed ter plaatse aan haar verwondingen. Een ingezet traumateam kon haar niet meer helpen', meldt de politie.

Meerdere passagiers raakten licht gewond. Ze werden ter plaatse behandeld en voor controle naar het ziekenhuis vervoerd. De politie doet verder onderzoek naar de toedracht en heeft een technisch onderzoek ingesteld. De bestuurders van de bus, de tram en enkele getuigen zijn gehoord.

Bron: AT5

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Verrity » ma 09 jan 2012 00:53

Ubahn schreef:
Het is echt een verschutting! Slechte knip en plakwerk. En soms worden ook dingen omgeroepen die helemaal niet kloppen.

Hmm... Doet me ineens denken aan vandaag. Voor het eerst met de GVB gereisd. Een woord: On-voor-stelbaar wat een waardeloos systeem.
Een onbeschofte conducteur die het Nederlands TOTAAL niet machtig was. (Ik heb er in totaal 3 stuks kunnen bewonderen, allen idem.) Aanvullende informatie bij het omroepen gegeven door de conducteur is in zeer slecht Nederlands en onverstaanbaar. Verder hangen ze in hun stoel. Lekker representatief. Conducteurs bij GVB bezuinigen? Ik zeg doen. Want als deze lui het visitekaartje van het ov in Amsterdam zijn...

Verder die Combino... Hoe durven ze daar mensen in te vervoeren en die trapwagens? Breek me de bek niet open! Een dagje Amsterdam? Misschien ooit weer maar zeer zeker niet met de GVB. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik weer in een RegioCitadis mocht stappen laughing
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Ubahn » ma 09 jan 2012 18:12

Je kunt ook overdrijven. Als je het over de conducteurs hebt, dan ga ik je niet tegenspreken. Je hebt er een aantal tussen zitten....

Maar wat is er mis met de trams? Hier rijden ze tenminste, ook 's avonds instemmen

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Jorrit » ma 09 jan 2012 19:08

Er is zelfs een boek over verschenen: Op de tram, J. Horsthuis.

Jorrit
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Nieuws » ma 09 jan 2012 19:38

Bus reed in Amstelveen door rood

9 januari 2012

AMSTELVEEN De buschauffeur van de bus van Connexxion, die zaterdagavond in botsing kwam met sneltram 51 in Amstelveen, is waarschijnlijk door rood gereden. Dat concludeert de politie op basis van getuigenverklaringen.

De politie vindt het aannemelijk dat de buschauffeur het voor hem bedoelde rode licht niet heeft gezien en is doorgereden. Daarop reed de sneltram in de zijkant van de bus. Een 25-jarige vrouw uit Mijdrecht kwam daarbij om het leven en aan aantal andere passagiers raakte lichtgewond.

Een woordvoerder van Connexxion laat weten dat, als zij iets kunnen doen, zij dat zullen overwegen, maar dat zij eerst het onderzoek afwachten. Inmiddels is het bedrijf ook druk bezig met de nazorg van de betreffende chauffeur, die aangeslagen is. Voor hem is hulpverlening ingeschakeld. Connexxion liet weten dat het dodelijke slachtoffer de partner was van een collega-chauffeur uit Uithoorn. Ook voor hem is hulpverlening ingeschakeld.

Bron: RTV Noord-Holland

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Gereke » ma 09 jan 2012 19:39

Ik wens Verrity veel succes met z'n RegioCitadis op het Amsterdamse tramnet...

Gereke
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Nieuws » ma 09 jan 2012 19:44

'Sneltram moet veiliger'

9 januari 2012

AMSTELVEEN - Veilig Verkeer Nederland vindt dat er maatregelen moeten worden getroffen, nu er afgelopen weekeinde in Amstelveen opnieuw iemand om het leven is gekomen bij een ongeluk met sneltram 51.

Veel haltes van de sneltram liggen volgens de Amstelveense afdeling van Veilig Verkeer Nederland verkeerd en moeten verplaatst worden om de lijn veiliger te maken. Dat zegt de vereniging in Het Parool. Zaterdagavond kwam een 25-jarige vrouw om het leven toen de sneltram op een bus botste.

Bron: De Telegraaf

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Gereke » ma 09 jan 2012 19:49

Tjah de metro is net afgeblazen. Misschien is dit DE kans op alsnog een metro. Diep triest voor de jongedame en de nabestaanden. Helaas zit de wereld zo in elkaar.

Gereke
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door John » di 10 jan 2012 00:21

Nieuws schreef:Een woordvoerder van Connexxion laat weten dat, als zij iets kunnen doen, zij dat zullen overwegen, maar dat zij eerst het onderzoek afwachten. Inmiddels is het bedrijf ook druk bezig met de nazorg van de betreffende chauffeur, die aangeslagen is. Voor hem is hulpverlening ingeschakeld. Connexxion liet weten dat het dodelijke slachtoffer de partner was van een collega-chauffeur uit Uithoorn. Ook voor hem is hulpverlening ingeschakeld.
Naast de nabestaanden wens ik ook de CXX-chauffeur heel veel sterkte toe dit een plekje te geven.

Verrity schreef: Conducteurs bij GVB bezuinigen? Ik zeg doen. Want als deze lui het visitekaartje van het ov in Amsterdam zijn...
n=3.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Stadsvervoer Amsterdam door Verrity » di 10 jan 2012 01:23

Gereke schreef:Ik wens Verrity veel succes met z'n RegioCitadis op het Amsterdamse tramnet...

?

Ik wens u veel succes met het verdere verloop van uw algemene ontwikkeling en het allerbeste in uw examen begrijpend lezen.

@John

Laat ik op jou maar helemaal niet meer ingaan. Ik krijg altijd een verzameling leestekens en cijfers terug.
Aspirant-Conducteur Gvc per 2 oktober 2012

Verrity
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland