Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[GVB] Amsterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [GVB] Amsterdam door SuperGhost » vr 13 jun 2014 19:52

En als je 'rechtstreeks' gaat (de treinsporen volgt), dan bedien je niets extra's en ben je niets sneller dan de trein. Dat zou dan dus weggegooid geld zijn om dan een enorm dure metro aan te leggen, als er genoeg treinen rijden (en dit er zelfs meer geen worden) en je toch niets extra's gaat bedienen. Daarom juist via Amstelveen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Gereke » vr 13 jun 2014 20:34

De wereld houdt niet op bij station zuid. Rechtstreeks door de binnenstad in is het voordeel. Via Amstelveen verpest je dat voordeel omdat het veel te lang duurt; een overstap van de trein blijft dan het handigste.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door SuperGhost » vr 13 jun 2014 20:51

Alleen gaat de trein ook niet 'rechtstreeks' maar maakt een boog 'naar het noorden'.
Als je zo'nzelfde boog 'naar het zuiden' zou maken, dan kom je al door Amstelveen-Noord.

Het ligt er ook een beetje aan hoe ver je door Amstelveen wilt. Ik denk dat Amstelveen-Noord meenemen alleen maar een voordeel is. Als de metro 5-7 minuten langzamer zou zijn, dan nog is het (over het algemeen) voordeliger voor reizigers om te blijven zitten. Pas als de metro meer dan 10 minuten langzamer is, zouden er pas echt veel reizigers over stappen (al zullen er dan alsnog genoeg blijven zitten denk ik).
Ik denk dat Schiphol-Oost meenemen ook helemaal niet slecht zou zijn, dat is ook een van de voordelen als je via Amstelveen-Noord zou gaan.

Je moet niet helemaal tot Zuidwijk doorrijden en dan pas naar Schiphol gaan (kan wel, maar denk niet dat dat het meest handige zou zijn), maar dat je uiterlijk bij de A9 al zou moeten afbuigen richting Schiphol (waarschijnlijk al eerder).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door ICB140 » za 14 jun 2014 13:25

Wat heb je aan een metro door alleen Amstelveen Noord? Je moet op zijn minst met de metro naar Amstelveen Centrum om te kunnen besparen op de (snel)tram en het busnetwerk. Overigens ontsluit je met een metro via Amstelveen Noord net zo veel/weinig nieuwe gebieden als met een metro parallel aan het spoor. Er liggen geen treinstations tussen Amsterdam Zuid en Schiphol dus alle nieuwe stations ontsluiten een nieuw gebied. Bij parallel aan het spoor met name Riekerpolder en Badhoevendorp. Daarnaast lijkt me een metro dwars door het Amsterdamse Bos ook niet zo'n bijster goed plan.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door SuperGhost » za 14 jun 2014 15:49

Alleen bedien je dan natuurlijk Badhoevedorp net zo goed/slecht dan als je alleen in het noorden van Amstelveen zou stoppen knipoog

Een route tot halte Amstelveen-Centrum en dan de A9 volgend en aan de westkant van het Amsterdamse Bos de A9 verlatend naar Schiphol-Oost en vervolgens Schiphol-Plaza zou prima kunnen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Vinny » za 14 jun 2014 22:38

Gereke schreef:De wereld houdt niet op bij station zuid. Rechtstreeks door de binnenstad in is het voordeel. Via Amstelveen verpest je dat voordeel omdat het veel te lang duurt; een overstap van de trein blijft dan het handigste.

Klopt, maar als de metro goedkoper wordt dan zullen mensen deze verbinding wel weten te vinden. Verder moet je het natuurlijk vooral doen omdat er ook Amstelveners naar de luchthaven willen reizen. In die stad wonen ook mensen glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door SuperGhost » zo 15 jun 2014 01:46

en natuurlijk is het goedkoper om dan ook de vervoersstromen Schiphol->Amsterdam Centrum, Amstelveen->Amsterdam Centrum en Amstelveen->Schiphol te combineren.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Alargule » zo 15 jun 2014 10:15

Liep er niet iets van een Zuidtangent tussen Amstelveen en Schiphol?

Misschien is een vertakking bij Zuid op den duur ook een optie: één tak naar Schiphol en één naar Amstelveen. 12x per uur op beide takken levert een gecombineerde frequentie van 24 tpu tussen Zuid en Noord op. Zou je ooit een vertakking bij Sixhaven richting Zaanstad maken, dan kun je beide takken ten noorden van Sixhaven ook 12x per uur bedienen. De Noord/Zuidlijn wordt dan een echte ruggengraat van het OV - ook in de regio - in plaats van het geamputeerde lijntje dat het vanaf 2017 is...

Alargule
Berichten: 173
Geregistreerd: ma 28 mei 2007 17:35
Woonplaats: blablabla
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Vinny » zo 15 jun 2014 18:39

Liep er niet iets van een Zuidtangent tussen Amstelveen en Schiphol?
Nee. Er rijden wel bussen van de Zuidtangent tussen de twee plaatsen, maar die rijdt gewoon over de A 9... des duivels

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » zo 15 jun 2014 20:41

Alargule schreef:Misschien is een vertakking bij Zuid op den duur ook een optie: één tak naar Schiphol en één naar Amstelveen. 12x per uur op beide takken levert een gecombineerde frequentie van 24 tpu tussen Zuid en Noord op. Zou je ooit een vertakking bij Sixhaven richting Zaanstad maken, dan kun je beide takken ten noorden van Sixhaven ook 12x per uur bedienen. De Noord/Zuidlijn wordt dan een echte ruggengraat van het OV - ook in de regio


Er werd al meerdere malen gezegd dat een metrolijn naar Zaanstad ''onrendabel'' zou wezen...

Alargule schreef:in plaats van het geamputeerde lijntje dat het vanaf 2017 is...


Een hoog-frequente metrolijn van 7 haltes... nadenkend
(Klinkt eerder als een pendel)

Is er eigenlijk al wat meer duidelijkheid over de frequentie die de NZ-lijn zal hebben bij de opening? Er wordt gesproken over elke 5 min. Maar als je je beseft dat vanuit Noord, waar nieuwbouw volop in ontwikkeling is en vanaf de opening vele streekbussen zullen eindigen, is dat vrij weinig. Ook bij Noorderpark, lijkt me...(Hoorde iets over Oost-West bussen in Noord...) Ik ben echt een voorstander van minstens elke 3 min, vooral in de spits, maar ach... Wie ben ik nou weer? Ik zal me vast wel vergissen in de hoeveelheid mensen die zich in de M5 zullen wurmen...

Edit: Bovendien mogen ze ook het waarschuwingssignaal van de M5 aanpassen. Een halve seconde na het signaal sluiten de deuren al... ach nee
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht [GVB] Amsterdam door ICB140 » zo 15 jun 2014 21:02

Op de Oostlijn (die met het ontvlochte netwerk een hoge bezetting had dan de meest optimistische schattingen voor de Noord-Zuidlijn) is al getest met elke 5 minuten een M5 en dat ging prima.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Ubahn » zo 15 jun 2014 21:48

Natorious schreef:Edit: Bovendien mogen ze ook het waarschuwingssignaal van de M5 aanpassen. Een halve seconde na het signaal sluiten de deuren al... ach nee

Zeker nooit de Rotterdamse Teetjes meegemaakt?
Of andere steden waar er helemaal geen deursluittoon is?

Het nadeel van lange deursluittoontjes is dat mensen alsnog gaan rennen om in te stappen en dus deuren opentrekken/-houden.

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » di 17 jun 2014 00:22

renevisscher schreef:Ikzelf zou overigens meer zien in een echte Oost-West lijn. IJburg - Muiderpoort - Weesperplein - Vijzelgracht - Leidseplein - Surinameplein - Lelylaan - Osdorp - Badhoevedorp - Schiphol (- Hoofddorp) welke een korte verbinding geeft tussen alle reeds bestaande metrolijnen.

Een metrolijn aanleggen moet nooit een doel op zich zijn. Voor welke problemen is zo'n lijn eigenlijk een oplossing of welke ontwikkelingen worden hiermee gefaciliteerd?
  • Muiderpoort en Lelylaan behoren niet tot de vijf primaire "OV-poorten" van Amsterdam.
  • De Oost-West georiënteerde tramlijnen binnen de stad zijn niet de meest drukke van het netwerk.
  • De tramlijnen naar Nieuw-West zijn wel druk, maar dekken wel een veel groter deel van Osdorp, Nieuw-Sloten en Slotervaart af dan een enkele metrolijn kan doen.
  • Bus 69, de voorloper van de "Westtangent", heeft op het trajectdeel Osdorp - Schiphol het grootste deel van de dag overcapaciteit bij een voor stedelijke maatstaven magere kwartierdienst.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Nieuws » do 26 jun 2014 17:44

De stadsregio Amsterdam is onlangs akkoord gegaan met het Vervoerplan GVB voor 2015. De belangrijkste wijzigingen:

  • In de kerstvakantie wordt er ook volgens een vakantiedienstregeling gereden.

Metro:
  • Alle lijnen gaan na 22u en in het weekend voor 10u om de 15 minuten rijden (nu 10).

Tram:
  • Lijn 1 gaat 's avonds op do/vr/za om de 7.5 minuut rijden (nu 10).
  • Lijn 4 gaat in de middagspits om de 7.5 minuut rijden (nu 10).
  • Lijn 9 gaat van 7-12u om de 10 minuten rijden (nu 7,5) en 's avonds om het kwartier (nu 12).
  • Lijn 17 gaat op zondag overdag om de 10 minuten rijden (nu 7,5)

Bus:
  • Lijn 64 en 230 worden opgeheven.
  • Lijn 246: Nieuwe vroege spitslijn van de Borneolaan in Oost naar Schiphol.

Routewijzigingen
  • Lijn 32, 33, 34 en 35 gaan gebruik maken van het busstation IJsei achter het Centraal Station. Lijnen 18, 21, 22 en 48 halteren voorlopig nog aan de voorkant in het Prins Hendrikplantsoen.
  • Lijn 21: Gaat in Geuzenveld rechtdoor over de Aalbersestraat.
  • Lijn 22: Nieuw eindpunt in de Houthavens i.p.v. de Zaanstraat.
  • Lijn 38: Gewijzigde route in de Buiksloterham.
  • Lijn 62: Aangepaste route in Buitenveldert, voortaan via station Zuid.
  • Lijn 363: Via de Stellingweg i.p.v. via de Molenaarsweg naar Molenwijk.

Frequentiewijzigingen:
  • Lijn 22 doordeweeks tussen de spitsen en op zaterdag om de 10 minuten (nu 7,5)
  • Lijn 32 en 34 doordeweeks 's avonds om de 15 minuten (nu 12)
  • Lijn 36 rijdt niet meer op zondag en doordeweeks ook niet meer na 20u.
  • Lijn 41 op zondag overdag om de 15 minuten (nu 30)
  • Lijn 44 en 45 op zaterdag pas vanaf 11u om de 15 minuten (nu vanaf 9u)
  • Lijn 61 rijdt niet meer op zondag
  • Lijn 65 in de ochtendspits om de 6 minuten (nu 7.5)

Opgeheven haltes:
  • Martelaarsgracht (1,2, 5, 13, 17)
  • Singel (18, 21, 22)
  • Raamplein (7, 10)
  • Barajasweg (61, 69)
  • A. van Waertweg (36)
  • Piet Wiedijkstraat (1, 17)
  • Ruysdaelkade (3, 12)
  • Amsteldijk (3)
  • Apollolaan (5, 24)
  • Pieter Zeemanlaan (65)
  • Emmastraat (2)
  • J. Obrechtstraat (2)
  • Van Heekweg / Mariendaal (33), Vervangen door één nieuwe halte halverwege.
  • Waddenweg (32, 33, 38), alleen richting Buikslotermeerplein.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » vr 27 jun 2014 00:05

Punten waar ik het mee eens ben:

- Frequentieverhoging tram 4 Middagspits: Zeker nodig! Die tram puilt uit van de toeristen en marktgangers van de Albert Cuypmarkt.
- Nieuwe eindpunt bus 22 in de houthavens: Daar ligt een heel bedrijventerrein, zonder fatsoenlijke busverbinding. De loop-afstand vanaf de Zaanstraat is niet héél ver, maar de bus wordt aantrekkelijker in de houthavens.
- Frequentieverhoging bus 41 op zondag: De bus is gevuld op zondag door kerkgangers, maakt het nemen van de bus dan ook veel voor de hand liggender en de bus is natuurlijk een belangrijke verbinding tussen Bijlmer & Oost!
- Frequentieverhoging bus 65 Ochtendspits: Als er een bus beschreven moet worden als vol, is het die bus rond 8 uur s'ochtends.

Punten waar ik het mee niet mee eens ben:

- Opheffen Amsteldijk: Het GVB houdt ervan om haltes te vernieuwen en ze 2 jaar later uit de dienstregeling halen roffel
- Opheffen Martelaarsgracht: Onhandig voor mensen in de richting van de Nieuwendijk, maarja, er werd sowieso amper gebruik van gemaakt nadenkend
- Opheffen Apollolaan: Hadden ze beter Gerrit van der Veenstraat kunnen opheffen. verdrietig
- Opheffen Raamplein: lees Amsteldijk
- Routewijziging via Station Zuid bus 62: wat? waar is dat voor nodig? Station RAI - Zuid - Amstelveenseweg - Henk Sneevlietweg? Wat een gigantische omweg ook voor Station Zuid!
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door groningen » vr 27 jun 2014 00:06

Een poster voor de GVB dagkaart is in Groningen opgedoken op de Boterdiep.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » vr 27 jun 2014 02:19

Over de hele linie bekeken is dit vervoerplan toch wel een verschraling van het aanbod. Allicht nodig met de exploitatiebijdrage vanuit de overheid die elk jaar daalt. Ik zal ook even op een paar punten in gaan:

Nieuws schreef:Metro:
Alle lijnen gaan na 22u en in het weekend voor 10u om de 15 minuten rijden (nu 10).
Met ingang van dit dienstregelingsjaar is de metro 's ochtends in de weekenden juist weer om de 10 minuten gaan rijden, vreemd om dat een paar maanden later alweer terug te draaien.

Nieuws schreef:Lijn 62: Aangepaste route in Buitenveldert, voortaan via station Zuid.
Natorious schreef:wat? waar is dat voor nodig? Station RAI - Zuid - Amstelveenseweg - Henk Sneevlietweg? Wat een gigantische omweg ook voor Station Zuid!
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Het is toch vreemd dat mensen in Buitenveldert-Oost geen verbinding hebben met het dichtstbijzijnde OV-knooppunt?

Nieuws schreef:Lijn 21: Gaat in Geuzenveld rechtdoor over de Aalbersestraat.
Allicht heeft dat lusje een lage bezetting en zeker voor een hoogfrequente lijn als 21 is dat duur in exploitatie maar de loopafstanden nemen nu wel fors toe.

Nieuws schreef:Lijn 22 doordeweeks tussen de spitsen en op zaterdag om de 10 minuten (nu 7,5)
De ooit zo drukke bus 22 heeft dus duidelijk klanten verloren sinds de routewijziging in oost. Deze frequentieverlaging maakt dat pijnlijk duidelijk.

Nieuws schreef:Lijn 36 rijdt niet meer op zondag en doordeweeks ook niet meer na 20u.
Ook een gevalletje lijn zelf om zeep geholpen. Een paar jaar geleden was dit een goed gebruikte bus tussen Sloterdijk en het Buikslotermeerplein. Toen werden in Noord wat routes verlegd en lijn 36 ging een rare kronkelroute naar de van Hasseltweg rijden. Een jaar later werd dat stuk alweer geamputeerd en nu heeft de lijn binnen Noord nauwelijks een functie meer. Toch kan een verbinding van West naar Noord via de Coentunnel een belangrijke schakel zijn in het netwerk. Er zijn denk ik best wel mogelijkheden om hier iets beters van te maken.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » vr 27 jun 2014 14:11

John schreef:
Nieuws schreef:Metro:
Alle lijnen gaan na 22u en in het weekend voor 10u om de 15 minuten rijden (nu 10).
Met ingang van dit dienstregelingsjaar is de metro 's ochtends in de weekenden juist weer om de 10 minuten gaan rijden, vreemd om dat een paar maanden later alweer terug te draaien.


Die metro zitten op die tijdstippen toch niet bepaald vol. En het is voortaan tot 10:00, in plaats van de vorige 11:00
John schreef:
Nieuws schreef:Lijn 62: Aangepaste route in Buitenveldert, voortaan via station Zuid.
Natorious schreef:wat? waar is dat voor nodig? Station RAI - Zuid - Amstelveenseweg - Henk Sneevlietweg? Wat een gigantische omweg ook voor Station Zuid!
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Het is toch vreemd dat mensen in Buitenveldert-Oost geen verbinding hebben met het dichtstbijzijnde OV-knooppunt?


Voor mensen in Buitenveldert kunnen ze ook de 62 pakken en dat die hen naar v. Boshuizenstraat brengt, waar een hoogfrequente tram én sneltram (nu nog) rijdt, zo niet dan naar Station RAI en daar de metro pakken.
Het zou mij niks verbazen als het GVB een routewijziging zou instellen waardoor een groter deel van Buitenveldert niet meer bediend wordt roffel
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron