Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[GVB] Amsterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » vr 27 jun 2014 14:24

Het zou mij niks verbazen als het GVB een routewijziging zou instellen waardoor een groter deel van Buitenveldert niet meer bediend wordt roffel

Dat gaat ook gebeuren, de nieuwe route is korter dan de huidige tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » vr 27 jun 2014 15:55

John schreef:Dat gaat ook gebeuren, de nieuwe route is korter dan de huidige tong naar buiten


Waar kan je dat Vervoerplan eigenlijk vinden?
En welke route heeft 't GVB in gedachten? zich iets afvragen
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht [GVB] Amsterdam door ICB140 » vr 27 jun 2014 15:59

Natorious schreef:
Die metro zitten op die tijdstippen toch niet bepaald vol. En het is voortaan tot 10:00, in plaats van de vorige 11:00

Geldt dit voor zowel de zaterdag als de zondag? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de zaterdagochtend een stuk drukker is dan de zondagochtend.

Overigens is er een hele logische reden waarom de huidige wijzigingen een stap terug in het aanbod zijn: de nieuwe concessie is binnen.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » vr 27 jun 2014 16:02

Natorious schreef:
John schreef:Dat gaat ook gebeuren, de nieuwe route is korter dan de huidige tong naar buiten


Waar kan je dat Vervoerplan eigenlijk vinden?
En welke route heeft 't GVB in gedachten? zich iets afvragen


Lijn 62 gaat vanaf station RAI over de Europaboulevard rechtdoor naar de van Boshuizenstraat, dan via de v. Leijenberghlaan (Gelderlandplein) naar de Beethovenstraat, Strawinskylaan (station Zuid), Parnassusweg, Boelelaan (VU zkh) naar de Amstelveenseweg en verder de bestaande route naar Lelylaan.

Vervoerplan kan je gewoon vinden op de website van GVB: http://www.gvb.nl/overgvb/Documents/Ver ... index.html

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » vr 27 jun 2014 22:25

Best wel een logische route :idee:
Er staat btw een fout in het nieuwsbericht. Dat had het over 4x/u een metro na 22:00, maar in het jaarverslag staat er 20:00. Toch wel een verschil cheer down
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » za 28 jun 2014 02:03

Waar lees je dat? Op pagina 12 staat 22u en ook in de frequentietabel achterin (middels een voetnoot).

De keuzes in het vervoerplan worden overigens niet altijd ondersteund met even duidelijke cijfers. Die grafieken met gestegen reizigersaantallen bij lijnen waar de frequentie is opgehoogd is leuk en aardig, maar de vier lijnen die er uit worden gelicht hebben allemaal een zelfde eigenschap.

Lijn 21 heeft bijvoorbeeld best veel reizigers tussen CS en het FH-plantsoen en rijdt op dat deel parallel aan lijn 18. Voor reizigers maakt het dus niet uit of ze met lijn 18 of 21 reizen, maar als 21 vaker rijdt zitten ze daar natuurlijk vaker in en minder vaak in lijn 18. In West een vergelijkbare situatie tussen Plein '40-'45, Vlugtlaan Metro en het Bos en Lommerplein waar ook tram 7 en 14 rijden. Kortom, gedetailleerde cijfers op trajectniveau van verschillende lijnen zijn nodig om de conclusie te kunnen trekken dat een frequentieverhoging daadwerkelijk succesvol is.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » za 28 jun 2014 16:29

John schreef:Waar lees je dat? Op pagina 12 staat 22u en ook in de frequentietabel achterin (middels een voetnoot)


Ik heb de sterretjes over het hoofd gezien. ach nee
Dan vind ik het nog wel acceptabel, maar ben het er eigenlijk nog steeds niet mee eens van die frequentieverlaging.
Vorig jaar moest per se alles nog om de 10 minuten, de hypocrieten blozen
Ze spraken laatst zelfs nog over een frequentieverhoging.
Dit leek me al onwaarschijnlijk met de vloot M5 en mijn punt is dus met de frequentieverlaging bewezen knipoog
(Niet dat ik dat punt ergens in dit forum genoemd heb spieren laten zien )
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » za 28 jun 2014 18:45

Natorious schreef:Ze spraken laatst zelfs nog over een frequentieverhoging.

Waar je toen frequent metronet las moest je eigenlijk ontvlochten metronet erbij lezen tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Natorious » za 28 jun 2014 22:03

John schreef:
Natorious schreef:Ze spraken laatst zelfs nog over een frequentieverhoging.

Waar je toen frequent metronet las moest je eigenlijk ontvlochten metronet erbij lezen tong naar buiten


Als het GVB deze frequentieverlagingen langzaam aan doorzet zie ik nog wel wat in een vast, ontvlochten netwerk. tong naar buiten
Ik vond het in 2013 niet eens zo'n groot probleem, dat overstappen. Ik had ineens wel een metro om de 5 minuten in de spits en daarbuiten om de 6 - 7/8 minuten.
Maar het kan dan toch niet dat er 8 metro's in de spits uitvallen en vervolgens allemaal achter elkaar aan komen kakken.
(Zo laat je zelfs mensen achter met een M5 voorover buigen ) Als zulke problemen voorkomen kunnen worden, dan mag het GVB het van mijn part weer inzetten. Rover daarintegen is niet zo vergevingsgezind... houden van
Het zwoele gevoel van héén en weer, doet geen mens zeer, maar als ge uitcheckt met uw ''Public Transport Chipcard'' voelt het vervlogen en breekt uw hart...

Natorious
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 07 jul 2013 14:54
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » zo 29 jun 2014 11:45

Het ontvlochten net was af en toe een punctualiteitsdrama, wat vooral kwam door materieeltekort. Lijn 51 die structureel met veel enkeltjes reed bijvoorbeeld.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door groningen » vr 11 jul 2014 23:48

Afgelopen zondag stond ik nog in het tramhokje waar nu een boom is opgevallen en helaas 1 dode heeft opgeleverd.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Nieuws » do 17 jul 2014 21:28

GVB: Vrijdag en zaterdag mag je drinken in de bus

17 juli 2014

In verband met de naderende tropische temperaturen mag je de komende twee dagen drinken in de bus, tram of metro.

Dit laat het GVB donderdag weten. 'Volgens de verwachtingen is er kans dat de middagtemperatuur morgen en zaterdag de 30 graden overschrijdt. Daarom is vrijdag en zaterdag juli drinken in bussen, trams en metro’s van GVB tijdelijk toegestaan. Dit geldt niet voor alcoholische dranken´, aldus de openbaar vervoerder.

Drinken mag dan de hele dag tot het einde van de dienst, ook al start de dag koeler of zakt de temperatuur later weer onder de dertig graden. Het KNMI en het RIVM gaven eerder vandaag een waarschuwing af in verband met de hitte.

Bron: AT5

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Nieuws » za 27 sep 2014 00:43

Vier haltes lijn 21 geschrapt

26 september 2014

Vier haltes van buslijn 21 worden geschrapt. Hierdoor moeten sommige mensen 20 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde halte. Eerst was de halte om de hoek en daarom staan de bewoners in Geuzenveld niet te springen om het schrappen van de haltes per 1 januari 2015.

Zoals Nol Wimmers die in deze buurt woont. Hij is verontwaardigd dat de wijk nu geen openbaar vervoer heeft. 'Dat zijn 600 woningen. De sporthal, het sportcomplex en de volkstuinen zijn te ver om te lopen.'

Ook het evenementencentrum Het Rijk van de Keizer is verbaasd over het besluit van het GVB. John Hannema zegt: 'Onze klanten kiezen waarschijnlijk niet meer voor onze locatie omdat we niet met het OV bereikbaar zijn.' Denise Schellinger, ook van het Rijk van de Keizer', kan het bijna niet geloven: 'Dat de gemeente zoiets megaprachtigs creeërt in Nieuw-West, maar dat daarna die haltes worden geschrapt, dat snap ik gewoon niet.'

Eric Bosman van het GVB zegt dat de lus die de bus nu nog maakt voor de meeste reizigers overbodig is. 'Je moet keuzes maken en we kiezen in dit geval voor de grootste groep reizigers op die lijn.'

Bron: At5

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » za 27 sep 2014 01:11

20 minuten lopen is natuurlijk weer overdreven, allicht alleen voor de oude moeder van Tante Truus die achterin Geuzenveld woont en met een rollator loopt. Het wijkje heeft wellicht gewoon pech dat het bedient wordt door de hoogfrequente lijn 21. Overdag om de 7,5 minuut en 's avonds om de 10 minuten een gelede bus is gewoon een erg hoge frequentie om dat wijkje te ontsluiten. Lijn 61 omleggen misschien nog een optie?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Nieuws » do 02 okt 2014 16:32

Petitie tegen hard rijdende trams in Nieuw-West

2 oktober 2014

Inwoners van Nieuw-West vinden dat de trams veel te hard rijden in het stadsdeel en willen dat er maatregelen worden genomen. Gisteravond overhandigden ze een petitie aan het stadsdeelbestuur.

De afgelopen weken werden twee voetgangers aangereden door de trams in Nieuw-West. Eén van de slachtoffers overleed aan zijn verwondingen. Voor bewoners is de maat nu vol. Zij vinden dat de trams van lijn 17 veel te hard rijden en vragen het stadsdeel maatregelen te nemen.

Sheila Langveld bood de petitie gisteravond aan tijdens een vergadering van de bestuurscommissie. 'Met deze brief en de bijgevoegde handtekeningen vragen wij aandacht voor de snelheid waarmee tram 17 tussen haltes Baden Powellweg en Osdorp rijden.'

Bron: At5

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » do 02 okt 2014 18:25

Daar ligt gewoon een vrije trambaan. Je zou wellicht de oversteken met waarschuwingslichten kunnen beveiligen...

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Ubahn » ma 06 okt 2014 14:40

Bij dit ongeluk was er niet sprake van overmatig hard rijden, maar van een voetganger die achter een tram die net gepasseerd was kwam en ondertussen met een telefoon o.i.d. bezig was en niet in de gaten had dat er vanaf de andere kant ook een tram aankwam. Zulke dingen hou je niet tegen met waarschuwingslichten.
Het beste zou zijn al die doorsteekjes weghalen en alleen bij de autooversteekplekken voetgangers laten oversteken. De trambaan met een heg op de overige plekken "afsluiten". Op de IJburglaan werkt het namelijk wel.

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door groningen » ma 01 dec 2014 20:32

Vandaag in Het Parool over buslijnen in Geuzenveld en Buitenveldert die versneld worden, maar bepaalde bushalte's wel overslaan of een andere route nemen.

Ouderen Buitenveldert en Geuzenveld geïsoleerd door nieuwe buslijnen

1 december 2014

Het rechttrekken van kronkellijnen van het GVB levert voor grote groepen passagiers snellere bussen en trams op, maar leidt ook tot verschraling van het openbaar vervoer voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn..

De nieuwe dienstregeling gaat in over twee weken, zondag 14 december. In de dienstregeling is te zien dat het GVB steeds meer werk maakt van het schrappen van onrendabele 'lussen' door buurten. Dat speelt behalve in Buitenveldert ook in Geuzenveld, waar bus 21 vanaf half december vier haltes overslaat in het buurtje De Eendracht. Bewoners, bedrijven en organisaties zijn zonder enig effect te hoop gelopen tegen deze aanpassing.

Weggeman zegt het onbegrijpelijk te vinden dat minder mobiele mensen straks op het aanvullende openbaar vervoer zijn aangewezen. 'We willen juist dat mensen zo lang mogelijk op zichzelf blijven wonen en gebruik blijven maken van het reguliere ov.'

Adviezen van de Reizigersbelangenraad om de 'ommetjes' van bus 21 en 62 niet te schrappen, werden genegeerd, zegt voorzitter Chris Vonk. 'Het rechttrekken van lijnen heeft de toekomst, maar in deze gevallen wordt het openbaar vervoer in Amsterdam wel erg schraal.'

Vonk zegt dat het GVB zich weliswaar houdt aan de afstandscriteria van vierhonderd meter voor haltes die wijken ontsluiten. 'Maar voor mensen die ouder zijn, komen de haltes te ver weg, dat redden ze niet.'

Volgens het GVB zijn de maatregelen broodnodig omdat het bedrijf het ov overeind moet houden met minder subsidie. Volgens een woordvoerder betekent de wijziging een verslechtering voor een enkeling, maar een verbetering voor velen. 'Mensen willen sneller vervoer, daarvoor hebben we 'gestrekte lijnen' nodig. Uit onze cijfers blijkt dat een verkorting van de reistijd leidt tot meer reizigers.'

Bron: Het Parool
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 2 gasten