Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[GVB] Amsterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [GVB] Amsterdam door John » ma 01 dec 2014 22:48

Ik begrijp dat het heel vervelend is voor mensen als de busverbinding waarmee ze toegang hebben tot tal van voorzieningen wegvalt maar laten we wel eerlijk zijn, het OV is geen deur-tot-deur vervoer. In de hoek die lijn 62 straks laat liggen zijn nogsteeds andere lijnen met een hoge frequentie. Ja, voor een Gelderlandplein levert dat een extra overstapje op.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Roberta » wo 10 feb 2016 17:55

Amsterdam wil verlenging Noord/Zuidlijn naar Schiphol

wo 10 feb 2016, 11:32

door Ruben Koops
AMSTERDAM – Ondanks de hoge kosten wil Amsterdam de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol toch doorzetten.

Afbeelding

Dat blijkt uit een voorstel van D66 waarvoor genoeg steun is in de gemeenteraad. Uit een eerdere studie, een zogenaamde Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse, is gebleken dat de voordelen van een verlengde metrolijn naar Schiphol eigenlijk niet opwegen tegen de nadelen. Dit onderzoek wees onder meer uit dat de kosten van het extra stukje metro rond de 2,2 miljard euro zouden bedragen. Daarom besloot verkeerswethouder Litjens van de hoofdstad om deze variant voorlopig niet nader te onderzoeken.

Ondermaats
Maar wat D66 betreft, gesteund door PvdA en VVD, moet er zo spoedig mogelijk begonnen worden met het benodigde onderzoek naar de verlening van de Noord/Zuidlijn. Volgens de partijen is Schiphol wereldwijd goed verbonden, maar zijn de ov-verbindingen aan de ‘landzijde’ van Schiphol ondermaats. Overigens zouden niet alleen de uitbreiding van het metronetwerk, maar ook andere vervoersopties zoals bus en trein moeten worden meegenomen in het haalbaarheidsonderzoek. ,,Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is’’, aldus raadslid Bart Vink (D66). ,,De kosten/banenanalyse die is uitgevoerd is een nuttig hulpmiddel, maar reizigers van buiten zitten niet goed verwerkt in dat verkeersmodel. Je moet blijven nadenken.’’

Steun werkgevers
De lokale partijen worden in hun wens om het metronetwerk uit te breiden gesteund door regionale werkgevers, waaronder met name Schipholbaas Jos Nijhuis. Naast het onderzoek naar de optie Schiphol, willen de partijen ook dat de Noord/Zuidlijn zo snel mogelijk na de gereedkoming wordt uitgebreid met een halte bij het gebied Sixhaven in Noord. Vanmiddag wordt de kwestie besproken in de gemeenteraad. De bouwkosten mogen hoe dan ook niet uit de hand lopen zoals bij de Noord/Zuidlijn, stelt Vink. ,,We hebben geleerd van de Noord/Zuidlijn. Nieuwe verbindingen zijn nodig maar het moet sober, gefaseerd, met een valide begroting en met zo min mogelijk overlast gebouwd worden.”

Bron: De Telegraaf

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door LOF » wo 10 feb 2016 19:08

Roberta schreef:,,Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is’’, aldus raadslid Bart Vink (D66). ,,De kosten/banenanalyse die is uitgevoerd is een nuttig hulpmiddel, maar reizigers van buiten zitten niet goed verwerkt in dat verkeersmodel. Je moet blijven nadenken.’’


Tot dusver het onafhankelijke onderzoek. De overheid is maar weer eens je beste vrind. Eerst maar eens die Westtak naar vier sporen krijgen en de Schipholtunnel upgraden, dan praten we wel weer verder.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Jorrit » wo 10 feb 2016 19:27

Dijksma wil station Schiphol ook aanpakken. Het lijkt me dat de gemeente Amsterdam en de overheid een van de twee moeten doen, niet allebei.

Jorrit
Berichten: 205
Geregistreerd: do 27 jan 2011 15:12
Woonplaats: Breda
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Daan » wo 10 feb 2016 23:58

Opzich zou het interessant zijn om te onderzoeken wat het zou kosten om Schiphol met 2 sporen uit te breiden en daarbij gelijk een metrostation te bouwen.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Roberta » do 11 feb 2016 10:11

Stel, je kijkt een beetje vooruit. Als de metro dan vanuit Schiphol een klein stukje onder het platform doorgaat naar Schiphol-Rijk, met van daar uit een tweede aansluiting op de Beneluxbaan in Amstelveen.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [GVB] Amsterdam door Roberta » zo 16 okt 2016 21:27

Tram verdwijnt deels uit straatbeeld Amsterdam

13 oktober 2016

AMSTERDAM — De tram verdwijnt deels uit het straatbeeld in de binnenstad van Amsterdam. Wanneer de Noord/Zuidlijn in 2018 opengaat, moet twee derde van alle passagiers met de metro gaan. Het aandeel van de tram halveert, schrijft Het Parool op basis van het nieuwe vervoerplan van vervoerbedrijf GVB.

Afbeelding

De nieuwe metro maakt een flink aantal tramroutes overbodig. Zo zullen Vijzelstraat en Leidsestraat aanmerkelijk minder trams te verwerken krijgen en uit de De Lairessestraat verdwijnt de tram zelfs helemaal.
Er komt wel een andere tram voor terug: een flexibele shuttlelijn die bij drukte tussen het Centraal Station en het Surinameplein gaat rijden. Deze tram is vooral bedoeld voor toeristen en dagjesmensen.

Metro wordt ’ruggengraat’
De metro wordt „de ruggengraat” van het Amsterdamse openbaar vervoer. Als in 2018 de Noord-Zuidlijn gaat rijden, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt, wordt hele ov-netwerk in de stad opnieuw ingericht. „Niet eerder in de 116-jarige geschiedenis van GVB veranderden zoveel lijnen van nummer of route”, schrijft directeur Alexandra van Huffelen van vervoerbedrijf GVB in het concept-vervoerplan dat nu bij de Stadsregio ligt.
Door de komst van de metrolijn gaan bussen en trams op bepaalde trajecten minder vaak rijden. Het gaat dan vooral om de routes waarbij de metro ondergronds gaat. Dit scheelt kosten. Bovendien zijn metro’s „snel en punctueel en kunnen ze veel reizigers op een comfortabele manier vervoeren”, aldus het GVB.

’Vaker overstappen’
Het vervoersbedrijf waarschuwt dat reizigers in de toekomst vaker moeten overstappen, maar dat de duur van hun reis door de snelle metro’s korter zal zijn. De bussen en trams verdwijnen overigens niet, maar worden op andere plekken in de stad ingezet. Daardoor kunnen bezoekers aan Amsterdam ook makkelijker en sneller naar buurten buiten het centrum reizen, wat noodzakelijk is aangezien de binnenstad steeds drukker wordt.
De Stadsregio beslist eind dit jaar of het vervoerplan kan worden uitgevoerd of dat nog aanpassingen nodig zijn.

Bron: De Telegraaf

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron