Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[RET] Rotterdam

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [RET] Rotterdam door John » ma 09 feb 2015 18:01

Gaat de RET lijn E nog versterken tijdens de werkzaamhedenweek bij Delft?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door zone5324bericht » do 12 feb 2015 07:38

ze kunnen de treinen al niet langer maken en meer ritten inleggen, zal personeeltechnisch niet echt mogelijk zijn.

maar het zal sowieso schelen, dat het die week hier vakantie is en veel reizigers zullen wel gebruik maken van de omleidingsroutes via Gouda en HSL.

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: [RET] Rotterdam door groningen » di 16 feb 2016 22:10

Rotterdam wil tram door de Maastunnel

Om het aantal auto’s in de binnenstad van Rotterdam te kunnen halveren, zijn er tramlijnen nodig door de Maastunnel en over de Willemsbrug. Dat stelt de gemeente in het Stedelijk Verkeersplan Rotterdam 2016–2030+.

Door de Maastunnel (tussen Noord en Zuid) rijden nu alleen auto’s en de kronkelende buslijn 44. Auto’s verstikken vervolgens de ’s Gravendijkwal, de traverse met veel verkeerslichten richting Rotterdam Centraal. “Een nieuwe snelle ov-verbinding door de Maastunnel (van Hart van Zuid naar Rotterdam Centraal) is zeer kansrijk en zou tegelijkertijd een impuls geven aan het ontlasten van de autoroute Maastunnel–’s Gravendijkwal.” Dat staat in het Stedelijk Verkeersplan Rotterdam van D66-wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid) en bureau Goudappel Coffeng. Concreet betekent dat: twee stroken voor een nieuwe, verbindende tramlijn Zuidplein–Centraal en nog maar één rijstrook per richting voor de auto. Rotterdam-Zuid krijgt dan een veel snellere ov-verbinding met het Erasmus Medisch Centrum.

Ook leven er plannen voor een extra noord-zuidtram: niet over de Erasmusbrug – waar nu al de tramlijnen 12, 20, 23 en 25 rijden – maar over de Willemsbrug, van Rotterdam Centraal naar station Rotterdam Zuid. Op die brug rijden nu de kronkelende buslijnen 32 en 47.

Verder wil Rotterdam studeren op twee nieuwe oeververbindingen voor de metro: aan de westkant (van station Schiedam Centrum via metro- en tramstation Marconiplein en het nieuwe woon- en werkgebied Stadshavens naar het ontwikkelingsgebied Waalhaven Oost en Zuid) en aan de oostkant van de stad (van metrostation Slinge via station Stadion bij De Kuip naar metro- en busstation Kralingse Zoom en op bestaand tracé naar Alexander).

Om het autoverkeer te kunnen beperken, wil Rotterdam bovendien de noord-zuidmetro vaker laten rijden. “Als gevolg van ontwikkelingen in de automatisering, kan verdubbeling van de frequentie hier een oplossing bieden”, aldus het plan. De Rotterdamse noord-zuidmetro is al vanaf de bouw eind jaren zestig voorbereid op automatisch en dus hoogfrequent rijden.

Andere ideeën uit de stedelijke nota: meer (collectief) bedrijfsvervoer naar werkgebieden, meer huurlocaties van OV-fiets bij metrostations en meer ov over water. In 2011 liet Rotterdam nog het idee varen voor een StadsFerry met 7 schepen en 15 aanlegsteigers langs de Maas tussen Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen. Die ferry zou onrendabel zijn met een kostendekking van hooguit 20 procent.

Bron: OVMagazine
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door LOF » wo 17 feb 2016 13:03

Waarom wil de gemeente het aantal auto's in de Rotterdamse binnenstad verminderen? Het is de enige binnenstad waar je fatsoenlijk met de auto kan komen. Het is er af en toe natuurlijk wel druk, maar je kunt meestal probleemloos doorrijden.

En als het gaat om het reduceren van de uitstoot: kijk eerst maar eens naar de kolen- en gascentrales voordat je de automobilist weer gaat pesten.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door mat_64 » wo 17 feb 2016 15:48

Nu de verlengde A4 open is de noodzaak voor regionale Maastunnel minder, nu is hij nog vooral druk door mensen die altijd al zo reden meer dan 50% van het verkeer door de Maastunnel rijdt van naar de A13. Velen van hun zouden in de A4 nu een beter alternatief hebben. Maar mensen moeten nu eenmaal wennen aan nieuwe routes.
Naast de Maastunnel komt tussen noord en zuid ook een brug voor wegverkeer.
Bus 44 presteert vooral slecht omdat hij in de spits (maar ook daar buiten) vaak vaststaat in de Maastunnel.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door MichaBen » wo 17 feb 2016 20:05

LOF schreef:Waarom wil de gemeente het aantal auto's in de Rotterdamse binnenstad verminderen?

Omdat dit de leefbaarheid verbeterd en je de ruimte die nu ingenomen wordt door het asfalt beter kan benutten.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door JHPart » wo 17 feb 2016 22:06

Zou leuk als er meer tramlijnen komen. In het centrum van Rotterdam liggen heel wat weinig gebruikte tramsporen, waarover hopelijk ook iets zal gaan rijden.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [RET] Rotterdam door Roberta » wo 17 feb 2016 23:10

De metro is aangelegd omdat de trams teveel vertraging opliepen over de opengaande bruggen. Die keren daar nu terug. Vervolgens moesten er tunnels aangelegd worden omdat de bruggen teveel aangevaren werden en die vullen we nu aan met bruggen. Snapt u het nog?

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door Roberta » wo 17 feb 2016 23:12

MichaBen schreef:
LOF schreef:Waarom wil de gemeente het aantal auto's in de Rotterdamse binnenstad verminderen?

Omdat dit de leefbaarheid verbeterd en je de ruimte die nu ingenomen wordt door het asfalt beter kan benutten.

Weer zo'n vreselijk politiek correct antwoord.....

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door John » wo 17 feb 2016 23:37

Een tram door de Maastunnel is wel creatief maar lijkt mij niet heel makkelijk te realiseren. Een buis opofferen kan niet want dan moet het verkeer van twee richtingen door één buis en dat is tegenwoordig not-done.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door LOF » do 18 feb 2016 09:10

Sowieso is het maar afwachten waar er van deze plannen terecht gaat komen. Het klinkt allemaal leuk, maar het kost een hoop geld, geld dat de stad volgens mij niet heeft. Die nieuwe metrolijnen gaan miljarden euro's kosten. Een paar nieuwe bruggen doen ook al gauw een half miljard.

De Maastunnel zal wel een extra buis krijgen, á raison van heel veel geld. Ik weet ook niet of de Willemsbrug wel sterk genoeg is voor tramverkeer.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door groningen » do 18 feb 2016 10:54

Het gaat er meer over hoe de helling onder de Maas wordt. Het kan niet zo steil worden als voor autoverkeer. En je mag wel over de Willemsbrug gaan, maar je moet ook over de Koninginnebrug gaan. Je kunt heel mooi door de berm van de Rosestraat gaan om dan bij halte Varkenoordseviaduct op het bestaande tramnet aan te sluiten.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door John » do 18 feb 2016 17:49

LOF schreef:De Maastunnel zal wel een extra buis krijgen, á raison van heel veel geld.

In het artikel staat dat het autoverkeer terug kan naar 1 strook per rijrichting, dus dan zetten ze niet in op een extra buis.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door groningen » do 18 feb 2016 22:55

Dus met de spits staat het autoverkeer lekker helemaal vast. Volgens Wikipedia maken dagelijks ruim 75.000 motorvoertuigen gebruik van deze tunnel. Dat gaat dus echt niet gebeuren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door MichaBen » vr 19 feb 2016 18:25

De Tunneltraverse wordt voor een groot deel gebruikt voor interlokaal verkeer aangezien het via het centrum de A13 met de A29 verbind. Voor doorgaand verkeer is de ring misschien sneller, maar vanaf de A29 richting Rotterdam Centraal en vanaf de A13 richting Zuidplein is de Maastunnel toch sneller dan de ruit. Als men de hoeveelheid doorgaand verkeer weet te verminderen zou het lokale verkeer wel met wat minder rijbanen kunnen doen.

Roberta schreef:
MichaBen schreef:Omdat dit de leefbaarheid verbeterd en je de ruimte die nu ingenomen wordt door het asfalt beter kan benutten.

Weer zo'n vreselijk politiek correct antwoord.....

Weet jij eigenlijk wel wat de term politiek correct inhoudt? Politieke correctheid gaat over het vermijden van gevoelige onderwerpen, een ideaalbeeld voorstellen, al dan niet reëel, heeft daar niets mee te maken. Minder asfalt biedt heel veel kansen, lijkt me niets mis mee om dat als streven aan te houden in het centrum.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [RET] Rotterdam door wouter15 » za 12 maart 2016 20:53

RET dreigt metro en tram kwijt te raken

11 maart 2016

De onderhandelingen tussen de RET en de Metropoolregio over een nieuw contract voor het metro- en tramvervoer in de regio Rotterdam dreigen te mislukken. Komen de partijen er niet uit, dan komt de deur open te staan voor andere vervoersbedrijven. Een scenario waar het RET-personeel niet aan wil denken.


Vertegenwoordigers van het RET-personeel luidden donderdag op het Rotterdamse stadhuis de noodklok over het conflict met de Metropoolregio. Dat overheidsorgaan, waarin alle 23 gemeenten in de regio's Rotterdam en Den Haag zijn vertegenwoordigd, zou volgens voorzitter Henk van der Maden van de ondernemingsraad (or) van de RET zulke hoge eisen stellen, dat het Rotterdamse vervoersbedrijf daar nooit aan kan voldoen. Lees verder

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: [RET] Rotterdam door mat_64 » ma 14 maart 2016 00:38

Als het misloopt met de onderhandelingen is aanbesteding niet direct aan de orde, in besteden aan HTM is ook een mogelijkheid.
Het lijkt mij sowieso een goed idee om op termijn het lokaal railvervoer van beide delen van de metropoolregio onder een dak te brengen. Dat zou ook wonderen kunnen doen voor de verbindingen tussen Delft Tandhof - Schiedam Kerkbuurt/Kethel (over Abtswoude en Harreweg), Zoetermeer Oosterheem - Rotterdam Overschie, Delft TU - Rotterdam Overschie, misschien wel met een OV-knoop bij Rotterdam The Hague Airport voor Metro D en E, RR 4 en tram 19 (hiervoor zou wel de terminal verplaatst moeten worden).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron