Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Brabant

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Arriva] Brabant door Nieuws » wo 20 maart 2013 22:31

Vanaf 2015 minder bussen in Brabant

20 maart 2013

DEN BOSCH - In Brabant rijden vanaf 2015 gemiddeld 6 procent minder bussen. Dat zei provinciebestuurder Ruud van Heugten woensdag bij het openstellen van de aanbesteding voor het stads- en streekvervoer. Buslijnen met weinig passagiers verdwijnen of gaan minder vaak rijden in de avond en in het weekend.

Van Heugten zegt dat het budget van de provincie voor het busvervoer met 55 miljoen per jaar gelijk blijft, maar dat keuzes nodig zijn omdat de kosten van personeel en brandstof stijgen. Zo heeft de provincie besloten om niet meer te betalen voor de bussen die in Den Bosch van de rand van de stad naar het centrum rijden vanaf een transferium.

Winnaars
In 2006 werd het busvervoer in Brabant voor het eerst openbaar aanbesteed. Toen kwamen Veolia en Arriva als winnaars uit de bus. Nu kunnen vervoersbedrijven opnieuw intekenen voor het vervoer in Brabant vanaf eind 2014. De nieuwe concessie geldt voor acht jaar (West-Brabant) en tien jaar (Midden-Brabant). Het busvervoer in Zuid-Oost-Brabant valt niet onder de verantwoordelijkheid van de provincie.

Buitenlandse vervoerder
Alle bekende vervoerders (Veolia, Connexxion, Syntus, Qbuzz en Arriva) hebben tot dusver belangstelling getoond, aldus Van Heugten. Ook heeft een buitenlandse vervoerder die nog niet actief is op de Nederlandse markt, interesse. De provincie wil niet zeggen om welk bedrijf het gaat.

Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs in te dienen. De prijs weegt voor de helft mee. Punten die de vervoerders kunnen verdienen voor bijvoorbeeld elektrisch vervoer, vormen de andere helft van de beoordeling. De provincie wil in december een keuze maken.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door SuperGhost » wo 20 maart 2013 22:57

Dus de prijs is veel belangrijker dan de kwaliteit en het beantwoorden aan de reizigersvragen? cheer down
Ik blijf dat ik niet in Brabant met de bus moet. nee
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door John » wo 20 maart 2013 23:04

Voor Arriva en Veolia zijn de concessies in Brabant geen vetpot. De oorspronkelijke winnaar van de aanbesteding (Cxx/Hermes) heeft zich zelfs om financiële redenen op het laatste moment teruggetrokken. Als er niet meer geld is, dan houdt het op natuurlijk.

Zo heeft de provincie besloten om niet meer te betalen voor de bussen die in Den Bosch van de rand van de stad naar het centrum rijden vanaf een transferium.
Einde van de veelgebruikte transferia of gaat de gemeente dit zelf organiseren?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door mijack1985 » wo 20 maart 2013 23:31

En dat met steden als Tilburg, Breda en 's-Hertogenbosch. Dat zou toch potentie moeten bieden.

Ook hier in Oss is flink bezuinigd. Twee lijnen zijn al verdwenen, maar kregen daar wel lijn 161 voor terug.

Osse stadsdienst

Lijn 72 & 74 's-Hertogenbosch
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door Vinny » do 21 maart 2013 01:16

Ik heb zelf het idee dat het geld in Brabant aan de "verkeerde" dingen wordt uitgegeven. Extreem goedkope kaartjes of nachttreinen waar niemand op zit te wachten. Straks ook weer allerlei internationale verbindingen. Prestigespeelgoed voor politici. Ga eens zorgen dat de basis goed geregeld is glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door John » do 21 maart 2013 01:32

Helemaal mee eens. Vooral die Brabantstrippenkaart was een slecht uitgedacht plan.

Waarschijnlijk speelt ook nog mee dat er in Brabant voor Nederlandse begrippen relatief weinig spoor ligt. Ik kan me goed voorstellen dat de concurrentiepositie van het OV als geheel daardoor in Brabant redelijk zwak is.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door Klaasje » do 21 maart 2013 11:46

In Brabant hebben de grootste steden overigens wel behoorlijk goed spoorvervoer. Een gebrek aan spoorverbindingen zal niet het echte probleem zijn schat ik zo in.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door PvdO » do 21 maart 2013 16:24

Het spoor zit ook wel goed, alleen zit er buiten studenten en bejaarden niemand in de bus. Zelfs als de bus aantoonbaar sneller is worden er bij mij in het dorp nog allerlei redenen bedacht om maar niet met de bus te hoeven...

In de Brabantse Stedenrij is het treinverkeer goed, maar sommige kleinere steden als Veghel, Uden, Waalwijk etc. hebben geen station terwijl plaatsen van vergelijkbare grootte die elders wel hebben. Dat maakt OV van en naar die plaatsen vrij traag, de trein is nou eenmaal veel en veel sneller dan welke bus dan ook.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Vanaf 2015 minder bussen in Brabant door Floriss » za 23 maart 2013 16:49

Brabant is inderdaad een provincie waar mensen bij voorkeur de auto gebruiken om zich van A naar B te verplaatsen. De trein zorgt vooral voor goede verbindingen van/naar/tussen de Brabantse steden en naar de Randstad. Het busvervoer in Brabant ontwikkeld zich niet veel anders dan elders in Nederland buiten de Randstad. Een aantal jaar geleden heeft de provincie er zelfs nog een zak met geld geinvesteerd om een aantal magere buslijnen op te waarderen tot een volwaardige busdienst. Bijvoorbeeld door in de avonduren en zondag meer bussen te laten rijden.

Voorop blijft staan dat ook Brabant na 2015 een zogeheten basisnet behoudt voor busdiensten die gereden moeten blijven worden en welke frequentie daarbij hoort.

De provincie heeft besloten dat ze de buslijnen die het goed doen qua reizigers verder willen uitbouwen. Bijvoorbeeld door een frequentieverhoging of door middel van HOV verbindingen.

Bussen waar weinig reizigers gebruik van maken bijvoorbeeld de bekende daluren in de avond en op zondagochtend, maar soms ook tussen de spitsuren in, daar zal minder geld in worden geinvesteerd. Dit om te voorkomen dat bussen vooral lucht vervoeren. De vervoerders mogen in hun biedingen meenemen welke mogelijke oplossingen zij hiervoor in gedachte hebben.
Volgens mij heeft Gelderland destijds op een zelfde manier de concessie Achterhoek aanbesteed.

Floriss
Berichten: 196
Geregistreerd: za 21 nov 2009 21:14
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door Nieuws » do 10 okt 2013 20:32

Aanbestedingsconflict OV-Brabant door studentenkaart

10 oktober 2013

Busbedrijf Veolia heeft een kort geding aangespannen tegen de provincie Noord-Brabant vanwege onzekerheid over de toekomst van de studentenkaart. Het bedrijf meent dat er geen zinnig bod is uit te brengen tijdens de huidige aanbesteding van het busvervoer in Brabant terwijl er onzekerheid bestaat over ongeveer een kwart van de inkomsten.

Veolia wil dat de voorwaarden alsnog worden veranderd. Vanwege het kort geding is de inschrijfperiode voor de miljoenenopdracht voor de derde keer uitgesteld en begint de tijd te dringen, blijkt uit aanbestedingsdocumenten.

Door Haagse bezuinigingen dreigt de studentenkaart te worden afgeschaft en staan de inkomsten bij vervoerbedrijven onder druk. Brabant heeft de geïnteresseerde busbedrijven voorgesteld om in onderhandeling te gaan zodra er meer duidelijk is over de toekomst van de studentenkaart.

Veolia zegt in een brief dat de provincie een onbeheersbaar miljoenenrisico bij de vervoerders legt. Meebieden is gokken met het voortbestaan van het bedrijf, aldus Veolia. Veolia wil geen nadere toelichting geven. De provincie wil niet reageren.

Het kort geding dient op 15 oktober. De provincie verwacht niet dat de voorwaarden worden veranderd. Sluiting van de inschrijvingsperiode is met een week opgeschort tot 23 oktober. Het probleem over de onzekerheid over de dalende of zelfs helemaal wegvallende inkomsten uit de studentenkaart dreigt bij meer komende aanbestedingen, zoals in Limburg.

Bron: AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door Nieuws » wo 23 okt 2013 20:52

Veolia, Arriva en Syntus bieden op busvervoer in Brabant

23 oktober 2013

DEN BOSCH - Drie vervoersbedrijven willen in aanmerking komen voor het busvervoer in Brabant. De provincie heeft woensdag bekend gemaakt dat Veolia, Arriva en Syntus een bieding hebben gedaan. Van deze drie is Syntus nieuw in Brabant. Het gaat om het busvervoer vanaf 2015. Dan loopt de huidige concessie, die wordt ingevuld door Veolia (West- en Midden-Brabant) en Arriva (Oost-Brabant) af. De provincie heeft eerder dit jaar het programma van eisen opgesteld voor het busvervoer vanaf 2015.

Bushaltes
In die eisen staat dat er zoveel mogelijk bussen moeten worden ingezet op trajecten waar veel reizigers zijn, en dat onrendabele lijnen worden afgeslankt of opgeheven. Een andere voorwaarde van de provincie is dat minimaal 80 procent van alle huidige bushaltes in gebruik blijft.

Opgesplitst
De nieuwe concessie is opgesplitst in Oost en West/Midden-Brabant. Veolia en Arriva hebben op beide concessies ingeschreven. Syntus, nu alleen actief in Oost-Nederland, heeft alleen belangstelling voor Oost-Brabant. De regio Eindhoven doet niet mee, omdat het busvervoer daar niet de verantwoordelijkheid is van de provincie.

De provincie gaat nu studeren op de biedingen van de drie vervoerders en hakt waarschijnlijk nog dit jaar de knoop door. Brabant is een grote opdracht voor busbedrijven. De provincie heeft per jaar ongeveer 59 miljoen euro beschikbaar voor het busvervoer.

Het is de derde keer dat de provincie het busvervoer openbaar aanbesteedt. De vorige keer, in 2005, werd er een fout gemaakt waardoor de hele procedure opnieuw moest.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door John » wo 23 okt 2013 22:38

Zal wel weer naar veelvraat Arriva gaan. Verliezen die nog wel eens een aanbesteding?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door mijack1985 » wo 23 okt 2013 22:47

Vind het eerder verrassend dat Qbuzz of EBS niet hebben mee geboden. Dat alleen Veolia (dus geen Connexxion, Hermes) inschreef kan ik nog wel snappen. En die buitenlandse vervoerder die nog niet actief is in Nederland heeft dus ook niet meegedaan.
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door John » wo 23 okt 2013 22:53

Connexxion en Veolia hebben volgensmij de afspraak om niet in te schrijven op dezelfde concessies. Bij Qbuzz ligt de focus waarschijnlijk op de implementatie van de mega concessie Utrecht. EBS staat er financieel zwak voor en zal de concessie Brabant vast niet interessant vinden.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door mijack1985 » do 24 okt 2013 13:58

Ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de nieuwe bus concessie van Zeeland. Alle concessies daar worden samengevoegd tot een grote concessie Zeeland. En aangezien Veolia en Connexxion in Zeeland rijden wordt het de vraag wie daar gaat inschrijven....

Nou ik ben in ieder geval benieuwd naar de winnaars. Stiekem hoop ik op Syntus voor Oost.
Het lot van een rij instructeur: "hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Avatar gebruiker
mijack1985
Berichten: 254
Geregistreerd: zo 30 jan 2011 02:10
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door pe_pe » di 10 dec 2013 01:14

Oud ambassadeur Wijenberg overhandigt petitie ‘Nee tegen Veolia’ aan Gedeputeerde Staten

9 december 2013

Dinsdag 10-12 om 1600 uur is een delegatie van actiegroep “Nee tegen Veolia in Zuid Nederland” uitgenodigd bij Gedeputeerde Staten om hun petitie te overhandigen aan gedeputeerde dhr R. van Heugten. Delegatieleider en oudambassadeur in het Midden Oosten Jan Wijenberg zal toelichten waarom Veolia geen partner (meer) moet zijn van de provincie Noord-Brabant.

(...)

Het Provinciebestuur van Noord-Brabant besluit deze maand wie vanaf 2015 voor komende 10 jaar de Brabantse busmaatschappij zal zijn. Veolia is één van de gegadigden die meedingen naar de concessies , naast Syntus en Arriva. Een groep “bezorgde burgers, O.V.reizigers en mensenrechtenactivisten zijn onlangs gestart met de actie “Nee tegen Veolia in Zuid-Nederland”. Ze willen voorkomen dat de busconcessies in Noord-Brabant aan Veolia worden gegund. Multinational Veolia schendt het internationaal recht en de mensenrechten door haar verwevenheid met de Israelische bezetting en Israels nederzettingenpolitiek op de Westelijke Jordaanoever.

Veolia bouwde en financierde de Jeruzalem lightrail, een sneltramdienst die door Veolia thans wordt geëxploiteerd ten behoeve van de illegale koloniën op de Westelijke Jordaanoever. De lijn verzorgt voor kolonisten een snelle verbinding met het ‘Israelische thuisland’. Palestijnen kunnen van dit vervoer geen gebruik maken hoewel de tramlijn over Palestijns land loopt, men spreekt wel van “apartheids-o.v.”… Internationaal ligt Veolia onder vuur van mensenrechtenorganisaties wegens haar betrokkenheid bij Israels bezetting. Overal ter wereld loopt Veolia grote contracten mis of worden die niet verlengd. Mede onder die internationale druk heeft Veolia in 2010 beloften gedaan haar aandelen in de Jeruzalem Lightrail te zullen verkopen, maar dit is nu drie jaar na dato nog niet gebeurd.

Veolia faciliteert Israels illegale expansie op meer manieren.Ook de exploitatie van de gigantische Tovlan vuilnisbelt op de West Bank is Veolia’s business. Daar wordt industrie-afval van binnen Israel naar toe getransporteerd en samen met afval uit de illegale nederzettingen gedumpt op Palestijnse grond. Hierdoor wordt het milieu terplaatse zo ernstig vervuild dat Palestijnse dorpen dcihtbij de vuilstort kampen met statistisch aantoonbare toename van kanker en verminderde volksgezondheid. Veolia recyclet het afval met behulp van ( gestolen) Palestijnse grondstoffen.

> Lees verder

Bron: khamakarpress.com

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door Nieuws » di 17 dec 2013 15:36

Busvervoer vanaf 2015 door Arriva en Veolia

17 december 2013

Vanaf 2015 verzorgen vervoersbedrijven Arriva en Veolia het busvervoer in Noord-Brabant. Dat is het resultaat van een aanbestedingsprocedure van de provincie Noord-Brabant.

Bus
In de nieuwe concessie worden alle lijnen uit het zogenaamde Kernnetwerk gereden en wordt dit netwerk aangevuld met diverse opties die de provincie kan inkopen. Zo blijft er vanaf 2015 in Breda, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Bergen op Zoom en Roosendaal minimaal een halfuurdienst rijden en wordt de frequentie op lijnen waar veel vraag naar is verhoogd vergeleken met de huidige dienstregeling.

Concessiegebieden
Veolia Transport Brabant NV krijgt de komende 8 jaar het exclusieve recht om het openbaar vervoer te verzorgen in het concessiegebied West-Brabant. De concessie gaat in op 14 december 2014 en loopt door tot december 2022. Arriva Personenvervoer BV doet dat tot december 2024 in Oost-Brabant inclusief de regio Midden-Brabant, met uitzondering van het SRE gebied.

Gedeputeerde Ruud van Heugten: “De provincie wil met het bestaande budget zoveel mogelijk openbaar vervoer aanbieden maar we moeten helaas ook rekening houden met stijgende kosten. Dat vraagt om keuzes waarbij we uitgaan van de vraag van de reiziger: we verhogen dus de frequentie op lijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt en zetten minder of geen bussen in op tijden of lijnen waar nu lege bussen rijden. Met deze aanbesteding kunnen we meer vervoer inkopen dan vooraf verwacht en sluit het openbaar vervoer ook aan bij de toekomstige vraag van de reizigers."

Meer dan Kernnetwerk
De gunstige biedingen van de vervoerders betekenen dat alle lijnen uit het gevraagde Kernnetwerk worden gereden en dat daarnaast ook enkele opties kunnen worden ingekocht. Zo blijven er ook vanaf 2015 in het Land van Cuijk overdag bussen in de daluren rijden en blijven Gilze en Rijen ook in het weekend bediend. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt op de lijnen Breda - Etten-Leur, Breda - Oosterhout en Uden – Oss uitgebreid met extra (vroege en late) ritten en gaat ook vaker rijden in de vakantieperiode. De stadsdiensten in Breda, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Bergen op Zoom en Roosendaal rijden in de nieuwe concessie minimaal een halfuurdienst. Naast de reguliere grote bussen blijft ook het uitgebreide netwerk met buurtbussen vanaf 2015 ongewijzigd rijden. Hiermee kunnen ook kleinere plaatsen met minder reizigers bediend blijven met openbaar vervoer.

Elektrisch vervoer
In de huidige concessie is de provincie al gestart met een pilot voor elektrisch vervoer om samen met vervoerders en het bedrijfsleven kennis op te doen met innovatieve technieken voor schoon en stil vervoer. In de nieuwe concessie wordt die pilot doorgezet met de nieuwe vervoerders. Bovenop de pilot zal in deze concessie de stadsdienst in Breda vanaf 2015 al met enkel elektrisch vervoer gereden worden. Breda is daarmee de eerste stad in Europa.

Overgang
Voor de reizigers verandert er het komende jaar nog niets. De vervoerders gaan nu aan de slag met het uitwerken van de geboden lijnen en het opstellen van een nieuwe dienstregeling. De overgang naar de nieuwe concessie gaat in op 14 december 2014 en wordt door de vervoerders in goed overleg met de provincie en betrokken partijen gerealiseerd.

Bron: Provincie Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door John » di 17 dec 2013 15:51

Gaat bijvoorbeeld de stadsdienst Tilburg nu naar Arriva in plaats van Veolia?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron