Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Brabant

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Aanbesteding Brabant door TGVgek » do 10 jul 2014 14:01

Ik snap dat de huidige chauffeur gewoon blijven rijden. In Oost-Brabant heb ik zelf geen ervaring ermee. Het kan wel zijn management regels strakker aantrekken.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door Nieuws » di 11 nov 2014 13:33

Den Bosch, Tilburg en Breda kiezen namen voor stadsbussen

11 november 2014

DEN BOSCH - Wordt het Hertogbus, 073-bus of Boschbus. Iedereen kan stemmen op de drie namen die zijn bedacht voor de busstadslijnen in Den Bosch. Ook in Tilburg en Breda kan men uit namen kiezen. Een jury, bestaande uit onder meer gedeputeerde Ruud van Heugten en hoofdredacteur Ton Rooms van Brabants Dagblad, koos uit 170 ingezonden de drie namen waar het publiek nu op kan stemmen.

Voor Den Bosch kan het publiek stemmen op Hertogbus, 073-bus of Boschbus. Tilburg heeft de keuze uit T-bus, Tillybus en 013-bus; Breda uit Brebus, Baroniebus en 076-bus.

Bron: Brabants Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door John » di 11 nov 2014 19:20

Niet erg creatieve namen. T-bus is toch een oude merknaam van de BBA?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Brabant door Nieuws » ma 24 nov 2014 20:09

Nooit meer staan in de Brabantliner

24 november 2014

BREDA Vanaf 14 december is het niet langer toegestaan om in de Brabantliner te blijven staan, hoe druk het ook is. De bus die Breda en Oosterhout met Utrecht verbindt rijdt te hard en dus mogen de passagiers alleen nog zittend het traject afleggen. Reizigers vrezen dat ze bij de bushalte moeten blijven staan, zeker in de spits.

Maar Arriva, dat in plaats van Veolia de dienstregeling overneemt vanaf 14 december, denkt dat dit niet gaat gebeuren.

"De Brabantliners hebben meer zitplaatsen dan de huidige bussen. Bovendien monitoren wij goed hoe vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd", zegt een woordvoerster. Mochten er toch mensen op het perron achterblijven, dan worden 'versterkingsritten' ingezet.

Bron: BN de Stem

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door TGVgek » ma 24 nov 2014 20:29

Nu wordt brababant liner ook gebruikt voor lijn 10 is straks ook dat ze andere lijnen gebruiken dan 400 en 401?

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door John » ma 24 nov 2014 20:47

Als ze dat doen dan mogen er ook geen reizigers staan. Wat voor type bussen heeft Arriva gekocht voor de Brabantliner?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Arriva] Brabant door Jonathan » za 29 nov 2014 13:24

Opvallend ook: in tegenstelling tot eerdere berichten (o.a. in BN de Stem) ontbreekt ook de komende jaren de bus naar de Oosterhoutse wijken Vrachelen. In de oorspronkelijke consessie-eisen was deze wel opgenomen. Mogelijk in de definitieve eisen niet meer?

Jonathan
Bericht Re: [Arriva] Brabant door groningen » ma 01 dec 2014 02:07

Buschauffeurs Tilburg eisen aanpassing verkeersdrempels

1 december 2014

De chauffeurs op de Tilburgse stadsbus, verenigd in het Chauffeurs Collectief Tilburg (CCT), willen dat binnen een jaar alle verkeersdrempels in de stad busvriendelijk zijn.

Al sinds 2007 houdt het CCT zich met dit onderwerp bezig. Toen kwam uit een studie van onderzoeksbureau Oranjewoud naar voren dat 75 drempels in de gemeente Tilburg niet voldoen aan de richtlijnen voor een busroute. Als gevolg daarvan kampen veel buschauffeurs met rug-, nek- en schouderklachten.

Nu, bij de overgang van Veolia naar Arriva zijn nog steeds niet alle drempels in de stad aangepast. Volgens de chauffeurs zijn er nog steeds 25 niet in orde. De gemeente Tilburg zegt dat die worden aangepast op momenten dat de betreffende straten toch voor onderhoud aan de beurt komen.

Bron: BD
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door wauwthur » ma 01 dec 2014 03:21

Heel goed. Maar als ze niet krijgen wat ze willen?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door LOF » za 23 apr 2016 09:41

Geen bussen vandaag in Tilburg. Gisteravond is een bus overvallen (http://www.omroepbrabant.nl/?news/24806 ... lburg.aspx). De buschauffeurs staken tot nader order.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/24807 ... keerd.aspx

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door eelkevd » za 23 apr 2016 14:53

Ze willen niet weer beginnen voordat er een echte oplossing is. Ik geef ze groot gelijk. En als je het mij vraagt zou per direct cash van de bus moeten, ov chipkaart als enige optie en eventueel later ook mobiel pinnen wanneer daar veel vraag naar blijkt te zijn. Maar zie als ik de bus pak iedereen een ov chipkaart gebruiken.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door LOF » za 23 apr 2016 16:05

In Brabant vinden de goedkope voordeelkaartjes wel nog gretig aftrek. Die kun je overigens ook met een e-ticket kopen, maar daar zie ik nooit iemand mee.

Het blijft natuurlijk absurd dat je straks geen kaartje meer in de bus kan kopen omdat een paar halvegare criminelen de buschauffeurs overvallen. Vroeger móest je zelfs je kaartje aan boord kopen, maar daar hadden we meestal dan ook conducteurs voor. Maar ik begrijp het sentiment van de chauffeurs wel, overvallen worden is echt traumatisch.

Maar daarnaast, wie overvalt er nu een buschauffeur? Ik zou denken dat de passagiers veel meer aan waardevolle spullen bij zich dragen. Zeker al die smartphones, maar ook horloges en sieraden. Die lijken mij toch veel meer waard dan de inhoud van de kassa en de tas van een chauffeur.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door wauwthur » za 23 apr 2016 17:39

Voor je een hele bus hebt leeggeroofd, staat de politie al klaar. En overvallers hebben geen trek in een gijzeling. Daarbij, hoe verder je een bus in loopt, hoe meer kans je als overvaller loopt om overmeesterd te worden.

Hier in Twente lopen de kaartjes ook nog als een tierelier. Ik verkoop zeker een pakje per dag = 50 kaartjes maal 1,50. Dat bedrag van "hooguit 20 euro wisselgeld" kan ik dan ook weerleggen.

Voor er een oplossing gevonden is in cashloos rijden en pinnen, zijn er ondertussen nog meer chauffeurs beroofd. Ik zeg dan ook: NU geld uit de bus. De echte oplossing voor de klant komt dan later wel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: [Arriva] Brabant door eelkevd » zo 24 apr 2016 14:31

LOF schreef:Maar daarnaast, wie overvalt er nu een buschauffeur? Ik zou denken dat de passagiers veel meer aan waardevolle spullen bij zich dragen. Zeker al die smartphones, maar ook horloges en sieraden. Die lijken mij toch veel meer waard dan de inhoud van de kassa en de tas van een chauffeur.

Daar zit ook een groter risico in. En wat wauwtur ook zegt, ik heb het idee dat de criminelen het misschien zien als het geld in de lade is toch niet van de chauffeur zelf maar van een organisatie dus niemand die het gemis zal voelen. Er uiteraard aan voorbijgaand dat de ervaring an sich al traumatiserend genoeg is!

Dan is pinnen ook een optie als die kaarten inderdaad nodig zijn. kost wel veel extra tijd bij het instappen.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [Arriva] Brabant door wauwthur » zo 24 apr 2016 20:52

Pinnen zie ik ook als een laatste redmiddel. Kan best, maar het met dan wel onaantrekkelijk zijn. Prijs voor een kaartje in de bus moet dan flink omhoog. Zeg maar: alleen dagkaartjes verkopen en afrekenen met pin.

Als ik 15 mensen achter elkaar willen pinnen staat een bus veel te lang stil.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: [Arriva] Brabant door John » zo 24 apr 2016 21:22

Als ik mijn telefoon of pinpas even tegen een betaalterminal haal kan ik in menig winkel meteen afrekenen. Is het niet veel makkelijker dat alle pinpassen tegelijk een OV-chipkaart zijn?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Arriva] Brabant door wauwthur » zo 24 apr 2016 22:34

Dat komt er ook aan.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: [Arriva] Brabant door John » di 26 apr 2016 21:10

Denk dat het contant geld in al het OV binnen nu en een paar jaar is verdwenen. Bij GVB kan het niet meer per 1 januari 2017 en Arriva heeft vandaag aangekondigd per 1 januari 2018 in alle concessiegebieden er vanaf te willen stappen.

John
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland