Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognose

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognose door Nieuws » vr 31 jan 2014 12:29

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognoses

31 januari 2014

Randstadrail, het vlaggenschip van het regionaal openbaar vervoer, trekt veel minder reizigers dan verwacht. Na een hoopvol begin is de groei van het aantal reizigers de afgelopen jaren nagenoeg tot stilstand gekomen. De aantallen blijven ver achter bij de prognoses. Dagelijks stappen circa 94.000 reizigers de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer in. Dat is fors meer dan toen er op het traject nog een Sprinter reed, maar bij de start luidde de prognose dat Randstadrail bijna 110.000 reizigers zou trekken. In werkelijkheid ligt het aantal dus 17 procent lager.

Opvallend is dat na een aanvankelijk groot succes de groei er nagenoeg uit lijkt te zijn. Tussen 2009 en 2013 steeg het aantal reizigers met slechts 1,6 procent. En dat terwijl het autogebruik de afgelopen jaren veel forser steeg, zo bleek uit eerder onderzoek. De stagnatie is des te opmerkelijker, omdat het netwerk de laatste jaren ook nog is uitgebreid. Zo kwamen er in Zoetermeer drie nieuwe haltes en vier kilometer nieuw spoor bij en kwamen er in Leidschenveen nog eens twee nieuwe haltes bij.

Het stadsgewest noemt een aantal oorzaken voor het achterblijven van de groei. 'Zo heeft de economische crisis nogal wat gevolgen gehad,' zegt een woordvoerster van het stadsgewest Haaglanden. 'Er zijn minder woningen gebouwd dan verwacht. Dat betekent ook minder potentiële reizigers.'

Niet gelukt
Daarnaast rijdt Randstadrail minder vaak dan waar vooraf op was gehoopt. 'We wilden 24 keer per uur een voertuig laten rijden, maar dat is niet gelukt.' Ook had het stadsgewest verwacht dat een groter aantal reizigers dat gebruik maakt van lijn 6 zou kiezen voor Randstadrail. Volgens de woordvoerster zijn er voor de komende jaren geen prognoses gemaakt. We mikken op 1 à 2 procent reizigersgroei per jaar.' De aanleg van Randstadrail kostte zo'n 1,1 miljard euro. Na een moeizame aanloopperiode werd de dienstregeling in 2007 opgestart.

Bron: AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door R-K » vr 31 jan 2014 13:58

Nog steeds een gemiste kans dat Zoetermeer geen rechtstreekse Lightrail-verbinding heeft met Rotterdam, een boogje is voldoende. Kon aardig wat reizigers trekken.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht door Gereke » vr 31 jan 2014 15:46

Een boogje alleen is niet voldoende. Het wordt lastig uitstappen uit zo'n metro in Zoetermeer. knipoog

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Vinny » vr 31 jan 2014 21:24

De verbinding Zoetermeer-Rotterdam is nou juist precies net de reden waarom de operatie van start is gegaan. Maar ja, Den Haag wilde niet investeren in een metronetwerk en Rotterdam wilde geen sneltrams op haar ondergrondse netwerk toestaan. Beide steden hadden geen trek in de mega-investeringen die dat vereisten. Ja dan krijg je dat. Een simpele oplossing, waarbij de sneltram bijvoorbeeld zou keren op Rotterdam Centraal dat daar dan een extra keerspoor zou krijgen is "nicht im frage" geweest.

Stompzinnig kortzichtig gepruts, maar dat ben ik in OV-land Nederland zo gewend dat ik er niet meer van op kijk. Tijd om je OV abonnement ritueel te verbranden en een olieslurper aanschaffen. tevreden zon

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door pe_pe » vr 31 jan 2014 21:40

Tijd voor perrons die omhoog en omlaag kunnen bewegen of strengelspoor dat de tram hoger kan laten rijden dan de metro.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » vr 31 jan 2014 23:21

Of gewoon net zoals op het gezamenlijke stuk ri. Den Haag perrons met een hoge A-zijde en een lage B-zijde knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door pe_pe » vr 31 jan 2014 23:24

Dat is niet overal in te passen en voor ondergrondse stations sowieso een dure oplossing.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door R-K » za 01 feb 2014 00:24

SuperGhost schreef:Of gewoon net zoals op het gezamenlijke stuk ri. Den Haag perrons met een hoge A-zijde en een lage B-zijde knipoog

Precies, en verder hoeven de metro's uit Rotterdam niet de hele krakeling af te rijden, maar een klein stukje of zie ik dat verkeerd.
Zoetermeer is dan net Purmerend, iedere wijk een verbinding met Amsterdam/Den Haag, de belangrijkste locaties een verbinding met Schiphol/Rotterdam.

Sowieso zijn de verbindingen tussen Sattelietsteden en steden waar niet de Sattelietstad primair op is gericht vrij slecht. Oosten van Rotterdam (deels Sattelietstad, deels Rotterdam) is alleen met een halfuurlijkse sprinter met Amsterdam verbonden. Zelfde geldt voor Amsterdam Zuid-Oost (niet echt een Sattelietstad) met Rotterdam. Vanuit Almere rijdt er ook slechts een halfuurlijkse sprinter naar Utrecht. Waarschijnlijk zijn er nog meer voorbeelden maar dat laat ik terzijde.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » za 01 feb 2014 05:17

Vinny schreef:De verbinding Zoetermeer-Rotterdam is nou juist precies net de reden waarom de operatie van start is gegaan. Maar ja, Den Haag wilde niet investeren in een metronetwerk en Rotterdam wilde geen sneltrams op haar ondergrondse netwerk toestaan. Beide steden hadden geen trek in de mega-investeringen die dat vereisten. Ja dan krijg je dat. Een simpele oplossing, waarbij de sneltram bijvoorbeeld zou keren op Rotterdam Centraal dat daar dan een extra keerspoor zou krijgen is "nicht im frage" geweest.


Rotterdam wou perse een metro in plaats van een sneltram (door rijdend zoals in Den Haag), zoals de oorspronkelijke plannen luide. Een metro op het Haagse RR-net was niet haalbaar was al gesteld in het eerst plan. In het zelfde plan stond ook plan voor het koppelen van de routes van beide trams 1 (niet veel later werd de Rotterdamse tram 1, tram+ lijn 21).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Vinny » za 01 feb 2014 09:05

Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal ligt vrijwel alleen nieuwe of verbouwde infrastructuur. Het is dus geen kwestie van niet haalbaar zijn, het is een kwestie van pure onwil. Over beide stations heen forensen is een luxe - geen noodzaak. Per R-Rail vanuit Zoetermeer beide centrale stations kunnen bereiken is wel essentieel. zwaaien

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » za 01 feb 2014 12:02

Het hele project er juist voor opgezet om over de stations heen te reizen.
En een metro aanleggen voorbij Den Haag Centraal het centrum en het dorp in is niet haalbaar. Dat is wat ik schreef. Inderdaad is van voor bij Rotterdam Centraal naar voor bij Den Haag Centraal zonder overstappen reizen zonder overstappen is een luxe, maar daar heb ik het ook niet over gehad. Daarnaast is een (snel-)tram makkelijker/goedkoper aan te leggen tussen Zoetermeer en Lansingerland (om aan te sluiten richting Rotterdam).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door groningen » za 01 feb 2014 14:11

Misschien was de prognose gewoon te hoog.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Gereke » za 01 feb 2014 15:57

Dat is een heel zinnige reactie.

Dat zie je trouwens bij heel veel OV-projecten. De wens is vaak de vader van de gedachte lijkt het wel.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door groningen » za 01 feb 2014 16:01

Misschien dat men de alleenstaanden, familie met en zonder kinderen, aantal auto's in de wijk in een formule stopt en daar komt wat uit.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Vinny » zo 02 feb 2014 10:08

Het hele project er juist voor opgezet om over de stations heen te reizen.
het project lijkt wel opgezet te zijn om zoveel mogelijk belastinggeld over de balk te smijten terwijl de verbindingen helemaal niet wezenlijk werden of zijn verbeterd. Er werden allerlei leuke dingen beloofd zoals een RR-Spijkenisse-Scheveningen, Zoetermeer-Rotterdam en zo. Niets van terecht gekomen. Nou doe dan niets ach nee

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » zo 02 feb 2014 14:22

Spijkenisse-Scheveningen werd sowieso toch al lastig, aangezien de tram Den Haag C-Scheveningen niet van het hoge platform vertrekt, maar juist naast het station?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Gereke » zo 02 feb 2014 16:04

Het plan was ooit om de metro uit Rotterdam onder Den Haag CS door te leggen richting Scheveningen. Alleen de trams uit Zoetermeer halteren nu boven op het tramplatform, de metro krijgt daar haaks op in de toekomst het eindpunt (boven het busstation). Overigens rijden er geen metro's van Spijkenisse naar Den Haag. Alles komt maar tot Slinge.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door R-K » zo 02 feb 2014 16:27

Dorpen die op Den Haag gericht zijn (Zoetermeer) hebben nu toch een verbinding die verder reikt dan Den Haag CS en dorpen die op Rotterdam gericht zijn hebben toch een verbinding die verder reikt dan Rotterdam CS. Dan vervult RR toch haar functie.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron