Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognose

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » za 15 feb 2014 09:33

Gereke schreef:Qua frequentie, maar qua lengte niet iig.

Voorbij de Monstersestraat (eindpunt versterkingsritten RR 4) en op het stads traject van RR 3 is gekoppeld rijden in de reizigersdienst niet toegestaan.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Gereke » za 15 feb 2014 10:57

Gaat dat nog toegestaan worden? En zit de RET al op de max?

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » za 15 feb 2014 13:36

RR 3 zal dat in mijn ogen niet worden toegestaan, maar RR 4 heeft een kans.
RR E (RET) rijd volgens mij niet altijd op maximale lengte (volgens mij overdag 2 stellen gekoppelt).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » zo 16 feb 2014 03:33

Pedro Peters heeft al een keer in de media laten vallen dat de RET bekijkt of de frequentie omhoog kan. De RET voertuigen schijnen erg vol te zitten in de spitsuren, vooral richting Rotterdam.

Naast het samenloopbaanvak met de HTM is probleem wellicht ook dat er dan bijna niet aan ritten Den Haag - Spijkenisse valt te ontkomen. Het materieel wat nu naar Spijkenisse rijdt kan niet door naar Den Haag. Wellicht kan er met materieel van lijn C naar lijn D worden geschoven.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » zo 16 feb 2014 10:02

Op het samenloop traject (Den Haag C - Leidschenveen) zitten de metro's nauwelijks lokaal gebruikt.
En ze zijn er nooit vol.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » ma 17 feb 2014 01:20

Bij het probleem met het samenloopbaanvak bedoel ik dat meer RET voertuigen ook inpasbaar moeten zijn in die absurde frequenties van de HTM, die heeft in de spits 3 tien-minutendiensten, de RET rijdt nu ook om de 10 minuten. Een patroon van 7,5 of 6 minuten voor de RET gaat daarmee moeilijk samen. Bedenk ook dat de HTM voertuigen een stadstraject hebben en er een gelijkvloerse kruising is bij Laan van NOI. Een hogere frequentie kan wel eens nadelig uitpakken voor de punctualiteit, terwijl de RET voertuigen ook nog op het sterk vervlochten metronet van Rotterdam doorrijden.

Andere optie, Een spitsdienst tot Rodenrijs of Pijnacker?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Modelbaan » ma 17 feb 2014 11:26

Wat opvalt in die regio is dat er heel veel rails ligt, maar dat er ook heel veel kleine stukjes infra ontbreken. Dat levert veel gemiste kansen op zodat de OV spoorverbindingen in de regio vaak ronduit slecht zijn.
Zoetermeer, derde stad van Zuid Holland is als een soort geïsoleerde blob alleen direct verbonden met Den Haag en Gouda. Rotterdam, dat op een steenworp afstand ligt is niet eens zonder overstap bereikbaar, terwijl er maar een heel klein stukje spoor ontbreekt. Praat ik nog niet eens over het feit dat Zoetermeer zijn goed gebruikte IC verbindingen naar Utrecht en verder is kwijtgeraakt.
Als je vervolgens kijkt dat de verbinding naar Schiphol en Amsterdam. Die verbinding loopt noodgedwongen ook via Den Haag CS en is eveneens een omweg, terwijl er een nauwelijks gebruikte spoorlijn Schiphol - Rotterdam vlak langs de stad loopt. Nu zo onderhand duidelijk is dat 300 kilometer per uur op die HSL lijn onrendabel is en blijft wordt het tijd om te kijken of er met een lagere Vmax op die lijn in Zoetermeer wellicht toch een halte geopend kan worden.
Wat ik mij ook altijd heb afgevraagd is waarom er bij Nootdorp nooit een overstapmogelijkheid gecreëerd is tussen de haltes aan de voormalige Hofpleinlijn en de lijn Den Haag - Utrecht. Als men dat station Ypenburg een klein stukje oostelijker had gelegd had men een mooi kruisingsstation kunnen bouwen en had er een hele mooie overstap kunnen ontstaan vanuit de hofpleinlijn in de richting van Gouda en Utrecht zonder dat je mensen dwingt via Den Haag CS te reizen. Iets dergelijks had men in Rotterdam kunnen doen op het punt waar de Hofpleinlijn ooit de lijn Gouda - Rotterdam kruiste.

Modelbaan
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » ma 17 feb 2014 19:54

Ik geef je helemaal gelijk.

Bij Noorddorp/Ypenburg kan wel eens meespelen dat station Ypenburg hierdoor wel aangesloten is op de tangentiële floptram 19.

Een nieuw station in de Rotterdamse noordrand is denk ik niet meer mogelijk, het liefst had Rotterdam aan lijn E ook een station gehad bij het St. Fransiscusziekenhuis maar dat viel niet in te passen. Met het inwisselen van Kleiweg voor Melanchtonweg is er wel aansluiting op de tram gekomen. Er zijn vast wel wat mogelijkheden om het OV te verbeteren, van Schiebroek naar de Alexanderpolder is het nu bijvoorbeeld erg karig en voor reizigers vanuit Pijnacker naar Alexander zal waarschijnlijk omreizen via Centraal/Beurs op dit moment de meest logische route zijn.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » ma 17 feb 2014 23:46

Modelbaan schreef:Praat ik nog niet eens over het feit dat Zoetermeer zijn goed gebruikte IC verbindingen naar Utrecht en verder is kwijtgeraakt.
Ik vraag me ook nog altijd af waarom op Utrecht-Den Haag/Rotterdam niet eenzelfde systeem kan zijn als op Utrecht-Schiphol/Amsterdam C, namelijk dat de IC's op de ene verbinding op een ander station stopt dan de IC's op de andere verbinding (zie Bijlmer dat alleen aangedaan wordt door de Schiphol-IC's).

Op Utrecht-Den Haag/Rotterdam zou zoiets ook kunnen lijkt me. De IC's-Den Haag stoppen dan in Zoetermeer, terwijl de IC's-Rotterdam dan in Gouda (en Alexander) stoppen.
Gouda behoud daarmee zijn goede verbinding met Utrecht, maar de overkill is verdwenen, en tegelijk krijgt Zoetemeer ook een snelle directe verbinding met Utrecht.
Gouda krijgt dan wel een slechtere verbinding met Den Haag (+7 min.), maar daar staat tegenover dat die verbinding wel een kwartiersdienst kent (dat heeft de sprinterverbinding naar Rotterdam niet buiten de spits).

Ik denk dat station Zoetermeer ook nog groeipotentie heeft. Als daar een IC zou stoppen (sneller naar Utrecht + hogere frequentie naar Den Haag), zouden ook meer reizigers met de trein gaan. Tegelijk kunnen mensen uit de Haagse voorsteden Leidschenveen en Leidschendam (middels de RR, halte Driemanspolder) natuurlijk dan in Zoetermeer op de IC stappen ri. Utrecht, waardoor ze wellicht sneller zouden kunnen zijn (toegegeven: dat zullen waarschijnlijk geen grote groepen zijn, maar toch...) en natuurlijk zou een metro Rotterdam - Nootdorp - Zoetermeer (Driemanspolder) dan aantrekkelijker zijn voor mensen uit Nootdorp en Pijnacker die ri. Utrecht moeten. Al zou ik halte Driemanspolder liever hernoemd zien worden naar Station Zoetermeer, omdat dat duidelijker is (zie discussie Brabantse Poort/Station Dukenburg in Nijmegen)

Modelbaan schreef:Als je vervolgens kijkt dat de verbinding naar Schiphol en Amsterdam. Die verbinding loopt noodgedwongen ook via Den Haag CS en is eveneens een omweg, terwijl er een nauwelijks gebruikte spoorlijn Schiphol - Rotterdam vlak langs de stad loopt. Nu zo onderhand duidelijk is dat 300 kilometer per uur op die HSL lijn onrendabel is en blijft wordt het tijd om te kijken of er met een lagere Vmax op die lijn in Zoetermeer wellicht toch een halte geopend kan worden.
Dat waren toch de oorspronkelijke plannen voor BleiZo? Ben ik ook nog altijd voorstander van. Alleen moet je dan wel goed naar de Zoetermeerse stations kijken, want een extra station past niet (zonder spoorverdubbeling of versloming van de Haagse IC). Ik zou dan Zoetermeer Oost sluiten (Zoetermeer ligt vlakbij en alle bussen die bij Zoetermeer Oost stoppen, stoppen ook bij Zoetermeer, zonder tussenliggende halte). Als op Zoetermeer dan ook IC's zouden stoppen, dan is de extra reistijd voor sommige om eerst ri. Zoetermeer te reizen (1-2 min.) al ruimschoots goedgemaakt door de kortere reistijden ri. Den Haag (-3 min) en Utrecht (-6 a 7 min) en de hogere frequentie ri. Den Haag vanaf dat station.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door hoogerbrugge » di 18 feb 2014 08:22

Ten eerste is het vreemd dat de RET qua reizigers aantal wel tevreden is met haar onderdeel van Randstad Rail. Lijn E is erg druk, en de betrouwbaarheid sinds het vervangen van de wissels is een stuk hoger. Dus wellicht dat de prognose inderdaad iets te rooskleurig was.

BleiZo heeft niks van doen met de HSL, dat station zou in aanvulling of ter vervanging van Zoetermeer Oost moeten komen, met een betere overstap op Randstad Rail. RR3 en de ZoRo busbaan verbinding zouden dan aan het spoor Den Haag CS - Utrecht komen.

Frequentie verhoging op Lijn E is denk gewenst, maar niet inpasbaar op het samenloop vak met de HTM. Ook is de verkeersvraag op dit gedeelte van de lijn lager. Dus wellicht een zakspoor op Rodenrijs, hier zou ruimte voor moeten zijn.

Ik gebruik de ZoRo bus bijna dagelijks en heb het idee dat hij redelijk presteert. Wel vervelend is, is dat de bus en metro niet verknoopt. Officieel heb je 6 minuten overstap, maar omdat bussen vaak voor op schema lopen wordt het 8 minuten en zie je metro net wegrijden.

Dit terwijl je volgens mij de bus en metro kunnen verknopen. De Metro's kruisen elkaar binnen 2 minuten op Rodenrijs. Dus met een overstap van 3 minuten voor en na binnenkomst van de metro zou je iedereen een snelle overstap kunnen geven. Dit gebeurt helaas niet, en verlengt de reistijd van iedereen toch wel met 5 minuten.

Verder hoop ik op een betere verbinding tussen Meijersplein en Zestienhoven en de Spaanse Polder. Een frequente bus tussen Schiedam Centraal en Meijersplein bijvoorbeeld.

hoogerbrugge
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » di 18 feb 2014 13:00

hoogerbrugge schreef:BleiZo heeft niks van doen met de HSL, dat station zou in aanvulling of ter vervanging van Zoetermeer Oost moeten komen, met een betere overstap op Randstad Rail. RR3 en de ZoRo busbaan verbinding zouden dan aan het spoor Den Haag CS - Utrecht komen.
Volgens mij was het orginele plan een kruisstation (naar voorbeeld Duivendrecht) op de lijnen Den Haag-Gouda en de HSL, waarbij de RR doorgetrokken zou worden naar dat station en evt. nog verder naar Bleiswijk. Doordat men niet mee wilde werken aan een stations aan de HSL, werd het plan toen aangepast tot alleen een station langs de lijn Den Haag-Gouda (en ook iets westelijker gelegen) en het doortrekken van RR naar die locatie.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » za 01 maart 2014 22:33

Vinny schreef:Een simpele oplossing, waarbij de sneltram bijvoorbeeld zou keren op Rotterdam Centraal dat daar dan een extra keerspoor zou krijgen is "nicht im frage" geweest.

Een simpele oplossing waarbij de hele meerwaarde van het project wegvalt, want juist de doorgaande verbinding naar het centrum was een van de punten waar men zo trots op was.

Stootblok schreef:de RET wil liever geen nieuwe metro/sneltram na de ervaringen in Rotterdam Oost. Daarom is er nu deze (dure) oplossing met dubbele perrons.

Ook dit klopt niet, de RandstadRail heeft immers nog altijd gelijkvloerse kruisingen, en zou als sneltram niet anders geweest zijn. Echter, als sneltram had de RandstadRail niet aan het metronetwerk gekoppeld kunnen worden, maar had deze op het bestaande tramnetwerk gekoppeld moeten worden en vanaf station Melachthonweg via het bestaande tramviaduct de stad in moeten gaan. Ten eerste betekend dit extra reistijd, ten tweede krijg je dan al die trams over het Hofplein, Weena en Coolsingel, waar al zo'n 100 trams per uur rijden. Als de RandstadRail volledig met (snel)trams uitgevoerd zou worden had men in Rotterdam waarschijnlijk ook een tramtunnel moeten bouwen onder een flink deel van het centrum, waar al de nodige tunnels liggen.

mat_64 schreef:Het baanvak Laan van NOI aansluiting - Nootdorp aansluiting heeft slechts een capaciteit van 24 voertuigen. Nootdorp aansluiting - Zoetermeer Centrum-West heeft de zelfde capaciteit.
De tramtunnel in Den Haag heeft ook een capaciteit van 30 voertuigen.

Waar heb je deze getallen vandaan? Ik had namelijk ooit gelezen dat de tramtunnel in Den Haag gebouwd werd voor een capaciteit van 40 trams per uur, als dat nu opeens naar 30 veranderd is moet er ergens iets misgegaan zijn. En de capaciteit van het samenloopdeel zou ook een stuk hoger moeten liggen dan 24, als je kijk naar de opvolgtijd bij de seinen kom je eerder uit op 40 per uur, en zeker niet op 24. Uiteraard moet je hier een veilige marge op aanhouden, anders kun je een vertraging niet opvangen, maar 32 per uur zou goed mogelijk moeten zijn (24 naar Zoetermeer en 8 Rotterdam, mocht die frequentieverhoging doorgaan). Met optimalisatie van de seinen zou dit nog verlaagd moeten kunnen worden, het inrijsein van Forepark richtng Leidschenveen staat nu heel ver buiten het station waardoor je daar een opvolgtijd van 1,5 minuut hebt (=40p/u), terwijl je bij overige stations een opvolgtijd van 75 seconden hebt (=48p/u). Op zich had die capaciteit nog hoger kunnen liggen als men niet zo'n ouderwets beveiligingssysteem had gekozen, maar naar verluid durfde de HTM het niet aan zonder lichtseinen te werken.

mat_64 schreef:En koppelen onderweg is door NS als onbetrouwbaar verklaard.

Koppelen tijdens een rit hoeft helemaal niet onbetrouwbaar te zijn. De NS doet het zelf ook nog altijd, in de intercity Rotterdam - Leeuwarden bijvoorbeeld wordt nog gewoon (af-)gekoppeld te Zwolle. Hoeft op zich ook niet onbetrouwbaarder te zijn dan bijvoorbeeld omschakelen van bovenleiding naar stroomrail, of naar een andere bovenleidingsspanning. Natuurlijk kan elke extra handeling een extra storing betekenen, maar dan zijn ook extra stations negatief voor de betrouwbaarheid, want de deuren moeten vaker open en dicht.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » ma 03 maart 2014 03:00

MichaBen schreef:Ten eerste betekend dit extra reistijd, ten tweede krijg je dan al die trams over het Hofplein, Weena en Coolsingel, waar al zo'n 100 trams per uur rijden. Als de RandstadRail volledig met (snel)trams uitgevoerd zou worden had men in Rotterdam waarschijnlijk ook een tramtunnel moeten bouwen onder een flink deel van het centrum, waar al de nodige tunnels liggen.

En ten derde zijn er dan van die absurde HTM-frequenties nodig om alle passagiers te kunnen vervoeren wat de exploitatiekosten enorm doen stijgen engel

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door groningen » ma 03 maart 2014 03:52

De NS doet het zelf ook nog altijd, in de intercity Rotterdam - Leeuwarden bijvoorbeeld wordt nog gewoon (af-)gekoppeld te Zwolle.

Weet je wel hoe lang die trein stilstaat in Zwolle (in beide richtingen).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » ma 03 maart 2014 04:06

Volgens mij wordt er nog regelmatig bijgeplaatst/afgekoppeld in het land door NS tijdens een rit.

SuperGhost
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Stootblok » ma 03 maart 2014 10:48

Stootblok schreef:de RET wil liever geen nieuwe metro/sneltram na de ervaringen in Rotterdam Oost. Daarom is er nu deze (dure) oplossing met dubbele perrons.
MichaBen schreef:Ook dit klopt niet.
Bij de RET is een gewone tram nooit in beeld geweest als vervanging voor de Hofpleinlijn.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » ma 03 maart 2014 18:26

En waarschijnlijk een opgepimpte trein ook niet. Er lag al een verbindingsspoor vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam Centraal, daar was die dure boortunnel niet voor nodig.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Stootblok » ma 03 maart 2014 19:55

De huidige metroroutes zijn voor 95% gelijk aan de oudste plannen voor een regionaal railnetwerk rond Rotterdam, die in het gemeentearchief bewaard zijn gebleven. Inmiddels zijn we een halve eeuw verder.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland