Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognose

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » di 11 maart 2014 03:12

Modelbaan doelt op een extra spoor wat recent is aangelegd.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » di 11 maart 2014 06:44

Ik denk het niet. Naar mij weten is er geen nieuw spoor bij gekomen. maar doelt hij op het spoortje dat via wissel 876 aftakt van het spoor van af station/halte Dorp.
Het spoortje kan worden gebruikt voor kerende RR3K en daar bij niet in de weg te staan.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Libra » di 11 maart 2014 09:04

Er is bij Centrum West inderdaad net een 4e spoor aangelegd, een kopspoor direct naast het kopspoor dat er al lag. De robuustheid van de dienstregeling zou erop vooruit moeten gaan.

Wat informatie:

Werkzaamheden RandstadRail-halte Centrum West

RandstadRail-halte Centrum West krijgt een extra perron en spoor. Daarmee kunnen meerdere trams van lijn 3 zo nodig tegelijkertijd stoppen bij deze halte. De dienstregeling van RandstadRail wordt daarmee flexibeler en de kans op vertragingen kleiner. Zaterdag 13 juli 2013 starten de werkzaamheden. Ook rijdt HTM vanaf dan met een aangepaste dienstregeling (zomerdienstregeling).

Om de aanleg van het nieuwe spoor en perron mogelijk te maken, worden het huidige spoor en perron verlegd. Deze werkzaamheden vinden plaats in de periode van 13 juli tot en met 1 september. Daarna wordt tot december 2013 nog gewerkt aan het afbouwen van het nieuwe zijperron, het installeren van de nieuwe spoorbeveiliging en het testen van het spoor.

Om de (aangepaste) dienstregeling van RandstadRail zo min mogelijk verstoren, wordt een aantal maal 's nachts gewerkt. Er wordt alles aan gedaan om de overlast tijdens deze nachten zoveel mogelijk te beperken. Toch kan in sommige nachten enige geluidsoverlast ontstaan, bijvoorbeeld door slijpwerk of het aanvullen of ontgraven van zand en steen.
Het is mogelijk dat door onvoorziene omstandigheden extra nachten moet worden gewerkt. Op de Ierlandlaan tussen Voorweg en Dublinstraat wordt een terrein ingericht als depot voor de materialen.

HTM rijdt in de zomermaanden met een aangepaste dienstregeling (zomerdienstregeling). De frequentie en route van RandstadRail-lijn 3 wijzigen dan. De ene tram 3 rijdt vanaf Den Haag bij Centrum West richting halte Stadhuis (zie kaartje linksom) en de volgende tram 3 richting halte Dorp (zie kaartje rechtsom). Beide trams komen weer terug bij Centrum West om vervolgens richting Den Haag te rijden. RandstadRail-lijn 4 rijdt wel de normale route.
Belangrijk is voor het instappen de informatie op de halte te bekijken. Bij Centrum West geldt dat lijn 3 richting Den Haag bij perron 1 stopt en lijn 3 richting de haltes Dorp en Stadhuis bij perron 2.

Tijdens de werkzaamheden blijven de veiligheidscamera's (gedeeltelijk) functioneren. De sociale veiligheid bij de halte staat voorop. Ook wordt ervoor gezorgd dat de hulpdiensten de halte altijd goed kunnen bereiken.

Libra
Berichten: 33
Geregistreerd: do 05 maart 2009 12:43
Woonplaats: Zoetermeer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Libra » ma 08 dec 2014 08:36

https://zoetermeer.groenlinks.nl/nieuws ... et-de-auto

En nog een ontevreden (voormalig) RandstadRail-reiziger, met een (helaas) herkenbaar verhaal

Libra
Berichten: 33
Geregistreerd: do 05 maart 2009 12:43
Woonplaats: Zoetermeer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » ma 08 dec 2014 12:30

Alleen jammer dat hier weer alleen HTM word aangesproken, terwijl RET, NS en de stadsgewesten Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond er ook schuld aan hebben.
De meeste storingen vinden plaats op het samenlooptraject met de RR E met uitlopers naar Centrum-West. Bij besluiten over seinen en wissels is HTM steeds genegeerd en is de opinie van de RET steeds gevolgd. Dat begon bij het besluit van RET om toch RR (E) te integreren met de metro ipv met de tram.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » di 09 dec 2014 20:04

Waar haal je die wijsheid vandaan? Als het aan de RET had gelegen hadden er waarschijnlijk nooit seinen gestaan, RET werkt namelijk al sinds de jaren '60 met cabinesignalering. De Hoekse Lijn, die net als de Hofpleinlijn verbouwd gaat worden tot lightrail, wordt straks geheel met cabinesignalering uitgevoerd voor de metro. Een systeem dat zich al jaren bewezen heeft als betrouwbaar en geschikt voor hoogfrequent vervoer, het lijkt me erg sterk dat de RET hamerde op een ander systeem dan waar ze jarenlang goede ervaring mee gehad hebben.

En wat betreft tram/metro, die keuze is een gevolg van de bestaande netten van beide steden, de lijn naar Rotterdam als tram uitvoeren zou een onlogisch en vooral ook zeer domme keuze geweest zijn. Ten eerste de reistijd die bij een koppeling aan de tram langer zou zijn geweest, maar daarnaast klaagt men nu al over overvolle metro's in de spits, laat staan wanneer de RET net als de HTM van die korte trammetjes zou hebben, dan had men elke 5 minuten een twee gekoppelde trams moeten laten rijden naar Rotterdam, wat in het centrum voor een zooitje had gezorgd (Rotterdam heeft immers geen tramtunnel in het centrum, maar een metrotunnel).

Maar qua seinen heeft de keus metro/tram ook geen invloed, het beveiligingssysteem dat de RET toepast bij de metro is ook prima in te bouwen bij een tram. Het enige dat afwijkend zijn de wissels, doordat de HTM voertuigen afwijkende wielen hebben die niet overeenkomen met het profiel van normale spoorwissels. Hierdoor moeten de wissels voorzien zijn van een bewegend puntstuk in plaats van een vast puntstuk. Dat is het enige onderdeel dat echt anders is bij het samenloopdeel vanwege het gemengde bedrijf. Het zijn echter meestal niet de wissels die een wisselstoring veroorzaken, maar de wisselmotoren.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » za 13 dec 2014 09:49

Ik heb de info van iemand die bij het grootste deel voor de overleggen was en het merendeel van de schriftelijke overleg stukken ter beschikking had.

Ik begrijp de keuze van RET wel voor integratie met de metro in Rotterdam, maar als ze voor echt sneltrammaterieel hadden gekozen zoals bv in Amsterdam dan had de samenloop veel minder problemen opgeleverd.

Ja, de seinen was een eis van HTM, maar de onderliggende beveiliging komt van RET. De RR-trams hebben het RET beveiligingssysteem ingebouwd gekregen, maar zonder cabseinen.
Wat betreft de wielen heb je deels gelijk, maar HTM heeft niet gekozen voor afwijkende wielen, het zijn de standaard sneltram wielen van het (Regio-)Citadis platform. Het type wielen dat jij voorstelt zijn niet geschikt voor het straatspoor waar de trams in Nederland gebruik van maken. Wat betreft wissels de wissels van HTM hebben geen beweegbaar puntstuk.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » za 13 dec 2014 11:09

Dat is dan duidelijk, of jouw bron weet maar de helft, of heeft het verkeerd overgedragen. De RR-trams hebben namelijk niet het RET beveiligingssysteem, op de RandstadRail wordt een compleet ander systeem gebruikt, dat totaal niet vergelijkbaar is met het systeem dat de RET gebruikte. De RET gebruikt continusignalering via de spoorstaven (LZB), RandstadRail gebruikt puntsgewijze beveiliging via spoelen langs de baan (ZUB). Het systeem was zowel bij RET als HTM onbekend.

Wat betreft wielen heb je het ook niet goed begrepen. Ook in Amsterdam heeft men bewegende puntstukken voor de sneltram, vanwege de combinatie tram<>metro. Overigens net als bij de RandstadRail heb je deze bewegende puntstukken alleen bij wissels waar beide type voertuigen dezelfde richting op gaan, bij splitsingen waar trams afbuigend en metro's rechtdoor gaan heb je deze niet nodig. In geval van de RandstadRail worden de bewegende puntstukken dus ook alleen gebruikt bij de bijsturingswissels (overloop en keerspoor) en bij de toegang tot het emplacement in Leidschendam. Bij de meest gebruikte wissels bij splitsingen bij Leidschenveen en Laan van NOI liggen geen bewegende puntstukken.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door wauwthur » ma 14 sep 2015 10:38

Interessant onderzoek naar Randstadrail:
http://www.verkeerskunde.nl/internetart ... 1222.lynkx
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door groningen » ma 14 sep 2015 11:31

Was het leven maar zo eenvoudig. Investeren en de reizigers zullen wel komen. Nu heb ik daar dus geen verstand van, maar als je openbaar vervoer constant duurder maakt vanwege inflatie en dergelijke, dan kunnen mensen wel op iets anders overstappen. Of juist in hun auto blijven rijden dus.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » di 15 sep 2015 06:03

Groningen, als je de lessen leest in dit onderzoek schrijft/schrijven de auteur(s) dat ook.
Leuk om te lezen dat ondank een aantal veronderstellingen vooraf die niet klopten, toch een zelfde of beter resultaat is geboekt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » di 15 sep 2015 14:33

Ik vind het grappig dat ze steeds over een 'HOV'-bonus spreken, terwijl er dus eigenlijk gewoon doorkoppeling mee bedoeld werd, zodat verbindingen rechtstreeks werden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » wo 16 sep 2015 04:13

De HOV-bonus is het gevolg van veel meer dan alleen die doorkoppeling, het is ook de frequentie, halte inrichting, kwaliteit en comfort van het materieel.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron