Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognose

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » di 04 maart 2014 02:12

Volgensmij mist er één belangrijke lijn uit dat plan, en dat is een lijn richting Ridderkerk.

Een paar jaar terug was er een vrij serieus plan voor een tangentiële lijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein en mogelijk toekomstig door naar Schiedam. Weet iemand wat de status van dat idee is?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door mat_64 » di 04 maart 2014 06:22

MichaBen schreef:
mat_64 schreef:Het baanvak Laan van NOI aansluiting - Nootdorp aansluiting heeft slechts een capaciteit van 24 voertuigen. Nootdorp aansluiting - Zoetermeer Centrum-West heeft de zelfde capaciteit.
De tramtunnel in Den Haag heeft ook een capaciteit van 30 voertuigen.

Waar heb je deze getallen vandaan? Ik had namelijk ooit gelezen dat de tramtunnel in Den Haag gebouwd werd voor een capaciteit van 40 trams per uur, als dat nu opeens naar 30 veranderd is moet er ergens iets misgegaan zijn. En de capaciteit van het samenloopdeel zou ook een stuk hoger moeten liggen dan 24, als je kijk naar de opvolgtijd bij de seinen kom je eerder uit op 40 per uur, en zeker niet op 24. Uiteraard moet je hier een veilige marge op aanhouden, anders kun je een vertraging niet opvangen, maar 32 per uur zou goed mogelijk moeten zijn (24 naar Zoetermeer en 8 Rotterdam, mocht die frequentieverhoging doorgaan). Met optimalisatie van de seinen zou dit nog verlaagd moeten kunnen worden, het inrijsein van Forepark richtng Leidschenveen staat nu heel ver buiten het station waardoor je daar een opvolgtijd van 1,5 minuut hebt (=40p/u), terwijl je bij overige stations een opvolgtijd van 75 seconden hebt (=48p/u). Op zich had die capaciteit nog hoger kunnen liggen als men niet zo'n ouderwets beveiligingssysteem had gekozen, maar naar verluid durfde de HTM het niet aan zonder lichtseinen te werken.

Mij cijfers komen uit een info sessie van RET en HTM, mogelijk waren NS en de ZWN-Groep nog betrokken bij het project. Welk vlak voor het moment van aan leg werden gehouden.
MichaBen schreef:
mat_64 schreef:En koppelen onderweg is door NS als onbetrouwbaar verklaard.

Koppelen tijdens een rit hoeft helemaal niet onbetrouwbaar te zijn. De NS doet het zelf ook nog altijd, in de intercity Rotterdam - Leeuwarden bijvoorbeeld wordt nog gewoon (af-)gekoppeld te Zwolle. Hoeft op zich ook niet onbetrouwbaarder te zijn dan bijvoorbeeld omschakelen van bovenleiding naar stroomrail, of naar een andere bovenleidingsspanning. Natuurlijk kan elke extra handeling een extra storing betekenen, maar dan zijn ook extra stations negatief voor de betrouwbaarheid, want de deuren moeten vaker open en dicht.

Waar worden er nog trein series gecombineerd? Nergens. Dat er stellen nog steeds onderweg werden aan-/afgekoppeld werden is iets dat ik niet wist. Ik dacht te hebben gehoord dat het niet meer gebeurde in Deventer, de enig plek waar ik wist dat het gebeurde.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door PvdO » di 04 maart 2014 10:31

De IC Lelystad - Vlissingen laat meestal een stel achter in Roosendaal als er met 2 stellen VIRM wordt gereden, en krijgt er daar in de spits eentje bij de andere kant op.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door renevisscher » di 04 maart 2014 12:59

In Alkmaar wordt diezelfde constructie ook regelmatig met de Intercity 3000 Den Helder - Nijmegen toegepast. In Enkhuizen wordt er ook nog wel het een en ander aan/af gekoppeld, maar dit betreft een eindpunt en is dus minder te vergelijken.

Om even terug te gaan naar een eventuele uitbreiding bij de RET op RandstadRail, een optie om dit mogelijk te maken zonder op het samenloop vlak te sleutelen aan de frequentie zou in mijn ogen zijn om op Leidschenveen een keervoorziening op een zakspoor te creëren. Om dit mogelijk te maken zou tussen het station en de splitsing een 3e spoor gecreëerd moeten worden. Mocht station Leidschenveen geen obstakel zijn in uitbreiding kan eventueel ook het spoor net na het station gebruikt worden als keervoorziening en is er helemaal geen infra aanpassing benodigd.

renevisscher
Berichten: 662
Geregistreerd: ma 10 maart 2008 10:25
Woonplaats: Enkhuizen
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Stootblok » di 04 maart 2014 16:05

John schreef:Een paar jaar terug was er een vrij serieus plan voor een tangentiële lijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein en mogelijk toekomstig door naar Schiedam. Weet iemand wat de status van dat idee is?

Staat in de wacht voor ooit. Bij dat plan hoorde een nieuw stadion voor Feijenoord.
Ridderkerk staat op de lijst voor een tram. Ooit, als de gemeente geld heeft.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Libra » di 04 maart 2014 18:24

renevisscher schreef:Om even terug te gaan naar een eventuele uitbreiding bij de RET op RandstadRail, een optie om dit mogelijk te maken zonder op het samenloop vlak te sleutelen aan de frequentie zou in mijn ogen zijn om op Leidschenveen een keervoorziening op een zakspoor te creëren. Om dit mogelijk te maken zou tussen het station en de splitsing een 3e spoor gecreëerd moeten worden. Mocht station Leidschenveen geen obstakel zijn in uitbreiding kan eventueel ook het spoor net na het station gebruikt worden als keervoorziening en is er helemaal geen infra aanpassing benodigd.


Een directe verbinding van Zoetermeer naar Rotterdam (v.v.) zou natuurlijk het mooist zijn. Er is echter al heel veel winst te halen door een goede aansluiting tussen de beide lijnen te maken bij Leidschenveen, met name op de rustige momenten (daarover is eerder in dit onderwerp al iets gemeld).

Interessante gedachte is misschien nog om aan 1 zijde van het perron in Leidschenveen de lage en hoge zijde om te wisselen. Daarmee kunnen de HTM-trams en RET-metro’s naast elkaar halteren, in plaats van schuin achter elkaar. Zeker is de spitsuren zijn er namelijk behoorlijk wat overstappers. Wanneer de voertuigen dan (ongeveer) tegelijk halteren, en overstappers snel naar het andere voertuig lopen, maken die overstappers vaak gebruik van dezelfde deur in het voertuig. Gevolg is dat het instappen behoorlijk veel tijd kost, en er makkelijk vertraging ontstaat. Indien de trams en metro’s echt naast elkaar kunnen staan, zullen overstappers zich veel beter verdelen over de deuren van een voertuig, en zal het in- en uitstappen veel minder tijd in beslag nemen.

Libra
Berichten: 33
Geregistreerd: do 05 maart 2009 12:43
Woonplaats: Zoetermeer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » di 04 maart 2014 19:34

mat_64 schreef:Waar worden er nog trein series gecombineerd? Nergens.

In het weekend rijdt de treinserie (1)1700 nog altijd met een deel voor Rotterdam en een deel voor Den Haag. En verder inderdaad diverse stations waar nog regelmatig (ook midden in de spits) wordt bijgeplaatst of afgetrapt. Uiteraard liever niet als het niet hoeft, maar indien er noodzaak voor is (bijvoorbeeld capaciteitstekort) kan het best een reële optie zijn.

John schreef:En waarschijnlijk een opgepimpte trein ook niet. Er lag al een verbindingsspoor vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam Centraal, daar was die dure boortunnel niet voor nodig.

Daar heb je wel het probleem dat je dan invoegt op een spoorlijn waar al 10 treinen per uur per richting rijden in de spits, en vervolgens op Rotterdam Centraal heb je een gelijkvloerse kruising met 8 kerende treinen per uur en slechts 4 perronsporen beschikbaar die alle vier in gebruik zijn. Kortom bij deze optie heb je minstens twee fly-overs nodig en een extra perron op Rotterdam Centraal, en ook dan heb je geen stabiele basis voor een dienstregeling.

Maar volgens mij moet er nog voldoende capaciteit zijn de RandstadRail uit te breiden qua frequentie en lengte. Lijn E rijdt dan weliswaar wel op de huidige maximale lengte van 90 meter, maar alle ondergrondse stations (die het lastigste te verlengen zijn) zijn wel minstens 120 meter (ook Blijdorp), dus mocht men ooit langer willen dan hoeven slechts de bovengrondse stations verlengd te worden wat meestal een stuk eenvoudiger is (alleen Pijnacker Centrum is een flinke klus denk ik). Drie voertuigen van het huidige type RSG3 is dan wel net iets te lang voor sommige oude stations in het centrum van Rotterdam, maar voor een verlenging moeten toch nieuwe voertuigen besteld worden, dus zou men ook enkelgelede voertuigen kunnen kopen die koppelbaar zijn met de huidige dubbelgelede voertuigen. In combinatie met frequentieverhoging naar 8x per uur kun je de capaciteit nog met 80% verhogen op die manier. En op de lijnen 3 en 4 is, doordat er nu nog amper gekoppeld gereden wordt én niet op maximale frequentie, een nog hogere uitbreiding van de capaciteit mogelijk.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door John » di 04 maart 2014 22:28

Daar heb je wel het probleem dat je dan invoegt op een spoorlijn waar al 10 treinen per uur per richting rijden in de spits, en vervolgens op Rotterdam Centraal heb je een gelijkvloerse kruising met 8 kerende treinen per uur en slechts 4 perronsporen beschikbaar die alle vier in gebruik zijn. Kortom bij deze optie heb je minstens twee fly-overs nodig en een extra perron op Rotterdam Centraal, en ook dan heb je geen stabiele basis voor een dienstregeling.
De sporenlay-out aldaar is nog niet zolang geleden aangepast voor de aansluiting van de HSL. Het een en ander had prima gecombineerd kunnen worden. En ik heb bij Rotterdam Centraal allesbehalve het idee dat de perroncapaciteit al maximaal gebruikt wordt

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » za 08 maart 2014 13:41

De sporencapaciteit in Rotterdam Centraal wordt redelijk goed benut. Er zijn 13 perronsporen beschikbaar, hiervan is er 1 nodig voor de Hoekse Lijn (spoor 1), 3 voor de HSL (sporen 3, 11 en 12), 4 voor de corridor Den Haag - Dordrecht (sporen 6, 7, 8 en 9) en 4 voor de corridor Rotterdam - Gouda (sporen 13, 14, 15 en 16). Alleen spoor 4 is dus maar over, in de praktijk wordt deze nu wel gebruikt maar qua treinopvolging is dit niet noodzakelijk. Een perronspoor reserve is echter wel gewenst op grote knooppunten als Rotterdam Centraal. En het mixen van corridors is niet echt gewenst met oog op punctualiteit en het maakt de dienstregeling ook nog complexer. En vergeet ook niet dat er in het begin en eind van de spits gerangeerd moet worden als de treinstellen afgekoppeld of bijgeplaatst moeten worden, dan is een perronspoor toch langer bezet dan deze volgens de dienstregeling lijkt te zijn.

Op zich is er nog wel ruimte voor een spoor 17 op Rotterdam Centraal, sterker nog dit spoor ligt er al maar heeft geen perron, maar er is wel ruimte voor een perron als het achterste opstelspoor opgeofferd wordt. Dan blijf je echter ongelijkvloerse kruisingen nodig hebben voor een betrouwbare dienstregeling, zeker als je ook de frequentieverhoging naar 6x per uur wilt hebben. De lijn Rotterdam - Gouda blijft met 10 treinen per uur namelijk vrij complex, de goederentreinen moeten hier een groene golf hebben anders krijg je gelijk een sneeuwbaleffect met vertragingen. En je blijft sowieso met eindpunt Rotterdam Centraal de directe verbinding met het centrum missen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door R-K » za 08 maart 2014 18:08

Daar heb je wel het probleem dat je dan invoegt op een spoorlijn waar al 10 treinen per uur per richting rijden in de spits

Rotterdam-Gouda rijdt in de spits toch met 4x sprinter en 4x IC, dus dat zijn 8 en geen 10 treinen per uur, of zie ik iets over het hoofd.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Gereke » za 08 maart 2014 19:47

Cargo?

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » za 08 maart 2014 23:44

Er zijn inderdaad ook twee goederenpaden per uur per richting, kort achter het pad van de spitssprinter naar Goverwelle (die om die reden ook niet in een 15 minuten patroon rijdt met de sprinter naar Uitgeest). Op de plek waar je vroeger de aansluiting op de Hofpleinlijn had liggen heb je de volgende patroontijden richting Rotterdam:
:05 ic
:13 spr
:16 goederen
:20 ic
:29 spr
Om zonder ongelijkvloerse kruising uit te voegen heb je dus mogelijkheden om :09 en :24, hooguit een kwartierdienstje dus. Dat zijn echter precies de tijden van de IC richting Gouda, dus heb je al minstens een wachtspoor nodig zodat de trein 3 minuten voor de IC weg kan en vervolgens 3 minuten stil kan gaan staan voor ie verder kan. En de IC 3 minuten verschuiven gaat ook niet, die zit helemaal ingeklemd vanwege, opnieuw, ontbreken van ongelijkvloerse kruisingen. Oftewel zonder ongelijkvloerse kruising lukt je dat volgens mij nooit.

De huidige keuze met aansluiten op de metro lijkt mij dan ook de meest handige, al valt er over het gekozen tracé wel te discussiëren uiteraard. Men had uiteraard ook de bestaande spoorlijn kunnen volgen en dan alsnog bij Rotterdam Centraal de grond in, al had het dan waarschijnlijk ook een wirwar van viaducten geweest en alsnog een tunnel, dus of het veel goedkoper geweest zou zijn weet ik niet.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Stootblok » zo 09 maart 2014 02:17

De oude route via het Hofplein is een onmogelijke plek om onder de grond te gaan. De Willemstunnel komt daar de grond uit (Pompenburg is verhoogd, Schiekade verlaagd). Dan staat er nog een oud Shell-kantoor in de weg en tenslotte ligt de metro CS-Stadhuis daar precies onder straatniveau aan de andere kant van 't Hofplein. Grootste nadeel is natuurlijk dat je voor een verbinding Pijnacker - Rotterdam Zuid via de oude route verkeerd uitkomt om langs het Centraal Station te rijden.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Vinny » zo 09 maart 2014 12:04

MichaBen schreef:Een simpele oplossing waarbij de hele meerwaarde van het project wegvalt, want juist de doorgaande verbinding naar het centrum was een van de punten waar men zo trots op was.
Het jammerlijke van zo'n opmerking. Er rijdt dus nu helemaal niets tussen Zoetermeer en Rotterdam emo
Ik denk dat reizigers liever naar Rotterdam Centraal reizen dan naar Berkel en Rodenrijs en daar overstappen. En dat blijkt. Alle voormalige busreizigers hebben een auto gekocht. Daar geef je nou miljarden euro's aan uit... ach nee

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door MichaBen » zo 09 maart 2014 17:55

Nu suggereer je dat die verbinding met Zoetermeer er wel gekomen was als de RandstadRail maar tot Rotterdam Centraal gereden had. En voor het gemak negeer je ook nog eens de vele reizigers die nu een goede verbinding hebben. Voor de duidelijkheid, ook met de koppeling aan de metro is een verbinding met Zoetermeer nog altijd mogelijk door ook in Zoetermeer hoge en lage perrons toe te passen. De stations waren er lang genoeg voor, die waren gebouwd voor 6 bakken SGM, en dat is even lang als twee RegioCitadis trams en twee RSG3 metro's achter elkaar, ruimte was er dus zeker voor dubbele perrons.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door R-K » ma 10 maart 2014 20:55

Vinny schreef:
MichaBen schreef:Een simpele oplossing waarbij de hele meerwaarde van het project wegvalt, want juist de doorgaande verbinding naar het centrum was een van de punten waar men zo trots op was.
Het jammerlijke van zo'n opmerking. Er rijdt dus nu helemaal niets tussen Zoetermeer en Rotterdam emo
Ik denk dat reizigers liever naar Rotterdam Centraal reizen dan naar Berkel en Rodenrijs en daar overstappen. En dat blijkt. Alle voormalige busreizigers hebben een auto gekocht. Daar geef je nou miljarden euro's aan uit... ach nee

Kanttekening, 6x per uur een metro over de Hofpleinlijn is vrij veel, vooral in het weekeinde. Ik denk daarom dat de verbinding met Zoetermeer ingekort tot Berkel en Rodenrijs, om zo de metro beter te vullen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door Modelbaan » ma 10 maart 2014 23:48

Tot mijn verbazing is er op Centrum west een extra keerspoortje gebouwd voor lijn 3. Gewoon reserve voor het geval van vertraging op lijn 3, of zijn er plannen om vaker te rijden?

Modelbaan
Berichten: 47
Geregistreerd: do 14 nov 2013 10:05
Bericht Re: Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prog door SuperGhost » di 11 maart 2014 02:08

Was het misschien eerst het plan om de krakeling tegen de klok in af te leggen, op dat kopspoortje te keren en dan met de klok mee terug te gaan om naar Den Haag te rijden (dus dat tegen de klok in niet naar Den Haag gereden zou worden en Centrum West dan het eindpunt was, waarbij je kon overstappen)?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast