Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Nieuws » wo 12 maart 2014 14:00

Directe tramverbinding Rotterdam The Hague Airport naar Den Haag, Rotterdam en Delft

12 maart 2014

De regiobestuurders Verkeer van het Stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam, Peter Smit en Jeannette Baljeu, willen Rotterdam The Hague Airport rechtstreeks aansluiten op het OV-net van Rotterdam, Delft en Den Haag. Zo ontstaat – na RandstadRail – een tweede rechtstreekse verbinding in het regionale openbaar vervoer tussen de beide regio’s. Op dit moment is de luchthaven alleen per auto en busverbinding vanuit Rotterdam bereikbaar.

Nieuw traject
“Als je de tram doortrekt, via de luchthaven, en dan aantakt op het tracé van lijn 25 in Rotterdam, kun je de economie van deze regio een mooie stimulans geven,” menen beide regiobestuurders. “Zowel vanuit Den Haag als vanuit Rotterdam wordt dan tevens Technopolis Delft veel beter bereikbaar.” Het verbetert de interne verbindingen tussen beide stedelijke gebieden aanzienlijk.

Bereikbaarheidsagenda
De tramlijn is een langgekoesterde wens van beide regiobestuurders. Een rechtstreekse verbinding met de luchthaven is al opgenomen in de Strategische Bereikbaarheidsagenda van de nieuw te vormen Vervoersautoriteit, die met 24 wethouders Verkeer en Vervoer uit beide regio’s eerder is overeengekomen. De Haagse tramlijn 1 staat al op de nominatie om geheel vernieuwd te worden

Economische stimulans
Een betere OV-bereikbaarheid van de luchthaven is ook essentieel voor de bereikbaarheid van dit deel van de Randstad op internationale schaal. Rotterdam The Hague Airport is veel meer dan een luchthaven om vanuit te vertrekken voor je vakantie. Het is ook een belangrijke zakelijke luchthaven. Recent zijn Lufthansa, British Airways en Turkish Airlines aan het lijnennet toegevoegd. Jaarlijks verwerkt de luchthaven nu 1,5 mln passagiers en dat aantal groeit.

Snelle verbinding naar de luchthaven
Momenteel rijdt er slechts één rechtstreekse buslijn naar de luchthaven vanuit Rotterdam (reistijd 22 minuten) en een buspendel vanaf RandstadRailhalte Meijersplein. Via deze overstap is de luchthaven ook vanuit Den Haag per ov bereikbaar. “Die verbindingen zijn onvoldoende. Met een rechtstreekse tram ben je vanuit het centrum van Rotterdam en Delft met 15 minuten op de luchthaven. Vanuit het centrum van Den Haag duurt het 40 minuten. De nieuwe verbinding zorgt ook voor een directe verbinding tussen Scheveningen Bad en Rotterdam-Zuid.

Besluitvorming
“In Haaglanden moet niet alleen lijn 1 dan worden opgeknapt, maar dan moet die ook verder rijden via het tracé van lijn 19, naar de TU en Technopolis Delft. Je zit dan op 6 kilometer van de luchthaven. Dat kunnen we als Metropoolregio Rotterdam Den Haag niet laten liggen. Nog 3 km verder bevindt zich het Rotterdamse tramnet (lijn 25),” aldus de collega-bestuurders. Het is een goede gelegenheid om te laten zien dat de vorming van de Vervoersautoriteit vooral een economische meerwaarde voor de inwoners van deze regio heeft. Scheveningen, Den Haag, Rijswijk, de luchthaven, Rotterdam tot en met Rotterdam-Zuid op één tramlijn. Daarmee wordt de regio samen sterk. De besluitvorming moet vanaf vandaag op gang komen. En dan is het mogelijk veel sneller te opereren dan met RandstadRail. Destijds was die ene vervoersautoriteit er nog niet, nu wel. RandstadRail deed er meer dan 10 jaar over. “We vinden 2020 nu een realistisch streefjaar.”

Bron: Stadsregio Rotterdam / Stadsgewest Haaglanden

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door pe_pe » wo 12 maart 2014 14:47

Als ze het hebben over tramlijn 1 vanuit Den Haag doortrekken, neem ik aan dat ze het hebben over een tramlijn van Delft Abtswoudepark naar Rotterdam/The Hague Airport, maar ligt het geprojecteerde tracé van lijn 19 (door de TU-wijk) niet logischer voor die doortrekking? Het is korter, er hoeft minder andere infra overgestoken te worden, zoals de spoorlijn en de Delftsche Schie en het kan langs de A13 worden aangelegd waardoor er geen nieuwe landschapsdoorsnijding wordt gemaakt.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » wo 12 maart 2014 14:53

Ik heb het nieuwsbericht vervangen door het volledige persbericht. Men mikt dus op lijn 1 van Den Haag tot Delft en vanaf daar via de nieuwe tak van lijn 19 over de TU naar Rotterdam.

Vind het trouwens wel een goed initiatief. Probeer nu vanuit Rotterdam-Schiebroek maar eens in Delft te komen met het OV, dat is een halve wereldreis.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door renevisscher » wo 12 maart 2014 15:59

John schreef:Vind het trouwens wel een goed initiatief. Probeer nu vanuit Rotterdam-Schiebroek maar eens in Delft te komen met het OV, dat is een halve wereldreis.
Dat is het nadeel van de concessie grenzen, iedereen kijkt enkel binnen zijn gebiedje, er zijn in mijn ogen echt gewoon te weinig concessie overschrijdende lijnen. Dit hoeft echt niet altijd zoals hier voorgesteld gelijk van grote stad naar grote stad te zijn, maar naar het eerste knooppunt/aansluiting op een andere lijn zou vaak al een heel stuk helpen.

Dat men mikt op lijn 1 ipv 19 is wel begrijpelijk, lijn 19 doet in het Haagse niet echt veel interessante bestemmingen aan vanuit Rotterdam (Airport) gezien, terwijl lijn 1 dit met het centrum en Scheveningen duidelijk wel doet.

renevisscher
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door pe_pe » wo 12 maart 2014 16:37

Dat laatste spreekt voor zich. Uit het bericht dat er nu staat, wordt duidelijk dat het gaat over een tram die via de route van lijn 1 naar Delft gaat en daarna via het nieuwe trajectdeel van lijn 19 en verder naar het vliegveld. Zou (alleen) lijn 19 dan naar Abtswoudepark gaan rijden, of zou de nieuwe tram naar het vliegveld bovenop de bestaande lijnen komen?

pe_pe
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door SuperGhost » wo 12 maart 2014 16:55

Ik gok dat ze de trajecten van lijnen 1 en 19 dan omdraaien ten zuiden van station Delft.

Op zich ook logisch, want Station Delft - TU Delft zal veel meer reizigers gaan kennen dan Station Delft - Delft Tanthof en lijn 1 is een drukkere lijn dan lijn 19.

Die routes omdraaien levert daardoor niet alleen logischere routes op, maar je zou ook de frequenties beter kunnen afstemmen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Gereke » wo 12 maart 2014 17:26

Eerst verzuimt het bestuur om de metro via de luchthaven aan te leggen en nu komen ze met een waardeloze tramoplossing. Vind je het gek dat het volk al het vertrouwen verliest in zulke incapabele bestuurders.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » wo 12 maart 2014 19:11

Gereke, je slaat nu echt een beetje door. De Hofpleinlijn ligt ver van de terminal af, de metro omleggen is een dure grap en de reistijd voor reizigers die daar niks te zoeken hebben loopt dan op. De vervoersbehoefte voor een aparte metro-aftakking lijkt mij ook te beperkt.

Ik ben het wel met je eens dat de OV-verbinding tussen Den Haag Centrum en het vliegveld ook met deze tramlijn niet geweldig is, een reistijd van 40 minuten is nog steeds vrij fors. Voor de verbinding vanuit Rotterdam Noord naar Delft heeft deze verbinding weldegelijk een meerwaarde, ik zie de luchthaven meer als een leuke bijvangst.

De nieuwe verbinding zorgt ook voor een directe verbinding tussen Scheveningen Bad en Rotterdam-Zuid.

Zo'n lange tramlijn is vragen om een onbetrouwbare exploitatie. Ik zou deze lijn zowel in Den Haag als Rotterdam niet doorkoppelen naar het verst weggelegen uiteinde in het netwerk.

Met een bierviltjesberekening kom ik uit op bijna 2 uur van begin- naar eindpunt:
Tram 1 Scheveningen - Den Haag Centrum is nu 20 minuten.
DH-centrum - Airport volgens het document 40 minuten.
Airport - R'dam Centraal in 15 minuten.
R'dam Centraal - Carnisselande momenteel met tram 25 duurt 35 minuten.

De regiobestuurders Verkeer van het Stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam, Peter Smit en Jeannette Baljeu,

We zitten één week voor de verkiezingen, Peter Smit is prominent VVD-lid in het Haagse en lijstduwer en Jeanette Baljeu is lijsttrekker voor diezelfde VVD in Rotterdam. Altijd prettig voor beide verkeerswethouders om nu zo'n bericht de wereld in te kunnen sturen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door pe_pe » wo 12 maart 2014 19:18

Zou deze tram ook een toilet aan boord krijgen? gemeen grijnzen

pe_pe
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Stootblok » wo 12 maart 2014 19:56

maar dan moet die ook verder rijden via het tracé van lijn 19, naar de TU en Technopolis Delft. Je zit dan op 6 kilometer van de luchthaven. Dat kunnen we als Metropoolregio Rotterdam Den Haag niet laten liggen. Nog 3 km verder bevindt zich het Rotterdamse tramnet

Ach, jongen, meisje, van Tanthof naar Woudhoek is het ook slechts 4 kilometer en jullie voorgangers hebben ook gedroomd van een koppeling van de Haagse en Rotterdamse tramnetten. Er zijn een paar kleine problemen op te lossen:
HTM is 49% NS en 51% gemeente Den Haag, RET is 100% gemeente Rotterdam. Wie rijdt waar?
Om met Rotterdamse trams in Den Haag te kunnen rijden, moet wel overal de trambaan vernieuwd worden. Of omgekeerd: de Haagse trams sluitne niet goed aan op de haltes in Rotterdam. Hoe hou je de trams goed toegankelijk voor rolstoelers/kinderwagens/rollatorschuiver :jablan:
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » wo 12 maart 2014 20:21

Exploitatie kan eventueel om-en-om? In Duitsland rijdt het stadsvervoersbedrijf van Bonn ook door in Köln en andersom.

HTM heeft een nieuwe generatie trams in bestelling bij Siemens. Dat zijn tweerichtingsvoertuigen die wel iets breder en langer zijn dan de Rotterdamse Citadis. Het Haagse net wordt daarvoor op dit moment gefaseerd aangepast. Weet iemand trouwens wanneer we die dingen kunnen verwachten?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door hoogerbrugge » wo 12 maart 2014 20:39

Tram 1 doet er al 26 minuten over om van Bierkade naar Station Delft te rijden. Lijkt me niet dat je in 14 minuten door de TU wijk en door de polder kan rijden. Die 40 minuten zal wel heel erg naar beneden zijn afgerond.

Op dit moment is vanaf Spui naar Zestienhoven via Randstad Rail en Bus 50 ongeveer 45 minuten. Verbeter die verbinding. Of als je desnoods spoor wil aanleggen zorg dan voor extra capaciteit op Oude Lijn.

Dit is gewoon een nutteloze tramlijn omdat Regio Haaglanden een eigen verbinding met Zestienhoven wil.

hoogerbrugge
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Harm » wo 12 maart 2014 21:02

Snelle verbinding naar de luchthaven
Momenteel rijdt er slechts één rechtstreekse buslijn naar de luchthaven vanuit Rotterdam (reistijd 22 minuten) en een buspendel vanaf RandstadRailhalte Meijersplein.

Is Randstad Railhalte Meijersplein die halte die je ook kunt zien aan westelijke zijde van de HSL als je met de Thalys/Intercity Direct van/naar de HSL tunnelbak bij vliegveld Zestienhoven rijdt? Wel jammer dat ze geen bypass van de Randstadrail kunnen maken naar de luchthaven. Zal wel te duur zijn.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Gereke » wo 12 maart 2014 21:22

John schreef:Gereke, je slaat nu echt een beetje door. De Hofpleinlijn ligt ver van de terminal af, de metro omleggen is een dure grap en de reistijd voor reizigers die daar niks te zoeken hebben loopt dan op. De vervoersbehoefte voor een aparte metro-aftakking lijkt mij ook te beperkt.

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat wanneer bij de ombouw tot Randstadrail de juiste keuze was gemaakt, een tracé via de luchthaven, dan hadden we nu niet voor 200 miljoen (!) met deze sub-optimale oplossing hoeven te komen.

Nu we echter met de gevolgen van verkeerde keuzes in het verleden zitten voel ik trouwens veel meer voor het bouwen van een nieuwe terminal bij Meijersplein dan deze tram.

Gereke
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door SuperGhost » wo 12 maart 2014 21:34

hoogerbrugge schreef:Tram 1 doet er al 26 minuten over om van Bierkade naar Station Delft te rijden. Lijkt me niet dat je in 14 minuten door de TU wijk en door de polder kan rijden. Die 40 minuten zal wel heel erg naar beneden zijn afgerond.
Nu rijden er nog de langzamere GTL's. Wellicht worden er dan de snellere RegioCitadis-trams (of een nieuwe snelle tramsoort) ingezet. Dan wordt die tijd ook weer korter. Tussen Delft (Brasserskade) en Rijswijk (Broekpolder) rijdt de tram immers op een eigen baan en is de afstand tussen de haltes ook vrij lang (zeker tussen de haltes Brasserskade en Vlietbrug). Daar zou je wel tijd kunnen winnen door 80 te gaan rijden in plaats van 50.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door SuperGhost » wo 12 maart 2014 21:37

Gereke schreef:
John schreef:Gereke, je slaat nu echt een beetje door. De Hofpleinlijn ligt ver van de terminal af, de metro omleggen is een dure grap en de reistijd voor reizigers die daar niks te zoeken hebben loopt dan op. De vervoersbehoefte voor een aparte metro-aftakking lijkt mij ook te beperkt.

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat wanneer bij de ombouw tot Randstadrail de juiste keuze was gemaakt, een tracé via de luchthaven, dan hadden we nu niet voor 200 miljoen (!) met deze sub-optimale oplossing hoeven te komen.

Nu we echter met de gevolgen van verkeerde keuzes in het verleden zitten voel ik trouwens veel meer voor het bouwen van een nieuwe terminal bij Meijersplein dan deze tram.
Dus het hele vliegveld maar even omgooien? Nee, dat is een goedkope optie zwaaien
Daarnaast kun je je afvragen of de bereikbaarheid van het vliegveld gebaat is, want het heeft de ingang nu dicht bij de afrit van de A13, waardoor die ook vanaf Delft en Den Haag per auto zeer goed bereikbaar is. Dat ga je dan verminderen en dat lijkt me ook niet echt praktisch. (nog naast de vraag of de tunnel van de HSL wel sterk genoeg is om er een terminal bovenop te kunnen bouwen)

SuperGhost
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Gereke » wo 12 maart 2014 22:19

Het ombouwen van het vliegveld kost ook geld inderdaad. Al moet gezegd worden dat de terminal binnenkort toch al volledig verbouwd en uitgebreid gaat worden. Maar als je dat ding veprlaatst ben je klaar voor de komende honderd jaar en moet je niet nog jaren geld kwijt aan de tramexploitatie. Veel duurzamer dus knipoog .

Daarnaast kun je je afvragen of de bereikbaarheid van het vliegveld gebaat is, want het heeft de ingang nu dicht bij de afrit van de A13, waardoor die ook vanaf Delft en Den Haag per auto zeer goed bereikbaar is.

http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a13/a13_a16_rotterdam/

Maar goed, de belangrijkste moraal van mijn verhaal: oliedom van de bestuurders om destijds niet Randstadrail langs de terminal te leggen.

Gereke
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » do 13 maart 2014 01:38

Denk dat eerst maar eens de vraag goed beantwoord moet worden of dit vliegveld überhaupt wat serieuzer uitgebouwd moet worden. Volgensmij verschillen de meningen daarvoor nog teveel in de regio. Ik heb niet het idee dat met de ombouw van de Hofpleinlijn al een kans verloren is gegaan.

Maargoed, zelfs als we het vliegveld buiten beschouwing laten vind ik het niet meer dan logisch om te kijken naar een verbinding zoals deze. De regio's Rotterdam en Den Haag smelten steeds meer samen, het stedelijk OV moet daar in mee gaan.

John
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland