Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Stootblok » do 13 maart 2014 16:13

En over het vliegveld: Zestienhoven is jarenlang heen en weer gestuurd tussen sluiting en openblijven. Pas sinds Ypenburg dicht is, Schiphol steeds duurder en drukker is geworden, is er vanuit de regio aandacht voor het vliegveld. Het is ook de eerste keuze om uit te wijken als Schiphol vol is, daarom is Transavia verhuisd naar dit vlliegveld. (Lelystad ligt te excentrisch).
Een nieuwe terminal aan de oostzijde (dichterbij Randstadrail) is een logische optie, de start-/landingsbaan een paar graden draaien zou ook goed zijn om de geluidsoverlast in de regio te verminderen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Gereke » do 13 maart 2014 16:31

Denk dat eerst maar eens de vraag goed beantwoord moet worden of dit vliegveld überhaupt wat serieuzer uitgebouwd moet worden. Volgensmij verschillen de meningen daarvoor nog teveel in de regio.

De luchthaven is lang tegengewerkt. De laatste jaren staat de regio echter positief tegenover de luchthaven en daardoor heeft de luchthavend e laatste jaren een aanzienlijke groei kunnen doormaken. Momenteel wordt er gewerkt aan de verruiming van de restricties; dat wordt zeer binnenkort afgerond. Ook zijn de plannen gepresenteerd voor de renovatie en uitbouw van de bestaande terminal. Heden lijkt de regio dus voor de volle 100% voor de luchthaven te kiezen.

Ik heb niet het idee dat met de ombouw van de Hofpleinlijn al een kans verloren is gegaan.

Natuurlijk wel, de metrolijn had zonder veel moeite langs de terminal gelegd kunnen worden in plaats van de huidige route. Nu moet er afgetakt gaan worden. Een aftakking van de hudige lijn kan pas rendabel zijn wanneer de luchthaven richting de tien miljoen PAX gaat. De vraag is of het ooit zo ver gaat komen; dit terwijl die lijn er al lang had kunnen liggen.

Maargoed, zelfs als we het vliegveld buiten beschouwing laten vind ik het niet meer dan logisch om te kijken naar een verbinding zoals deze. De regio's Rotterdam en Den Haag smelten steeds meer samen, het stedelijk OV moet daar in mee gaan.

Ik begrijp werkelijk niet wat een tramverbinding kan toevoegen aan de regio behalve het verbinden van de luchthaven. Door middel van de trein en de metro is de regio interlokaal al uitstekend verbonden. Daar kan een ellendige tram echt niets aan toevoegen.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door seinhuis » do 13 maart 2014 17:54

Aan de andere kant: Nu zijn er metro's die keren op Rotterdam CS. Als deze doorrijden naar Rotterdam Airport, dan heb je een mooie verbinding Rotterdam Airport met de rest van de stad. De reizigers die naar Den haag willen, moeten overstappen op Blijdorp of CS (trein).

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » do 13 maart 2014 18:29

Gereke schreef:De luchthaven is lang tegengewerkt. De laatste jaren staat de regio echter positief tegenover de luchthaven en daardoor heeft de luchthavend e laatste jaren een aanzienlijke groei kunnen doormaken. Momenteel wordt er gewerkt aan de verruiming van de restricties; dat wordt zeer binnenkort afgerond. Ook zijn de plannen gepresenteerd voor de renovatie en uitbouw van de bestaande terminal. Heden lijkt de regio dus voor de volle 100% voor de luchthaven te kiezen.

Oke, maar daar kon bij de plannen voor de Hofpleinlijn jaren geleden natuurlijk niet op gewacht worden.

Gereke schreef:Natuurlijk wel, de metrolijn had zonder veel moeite langs de terminal gelegd kunnen worden in plaats van de huidige route.

Voor een tracé via de luchthaven waren meer kilometers nieuw spoor nodig wat een grotere investering vergt. Daarnaast is het totale traject dan ook langer wat zorgt voor hogere exploitatiekosten en een langere reistijd. Ik schat zo in dat het verplaatsen van de terminal richting Meijersplan al snel aantrekkelijker is.

Gereke schreef:Ik begrijp werkelijk niet wat een tramverbinding kan toevoegen aan de regio behalve het verbinden van de luchthaven. Door middel van de trein en de metro is de regio interlokaal al uitstekend verbonden. Daar kan een ellendige tram echt niets aan toevoegen.
Natuurlijk wel, vanuit Rotterdam Noord komt de metro niet in Delft en voor de trein is het omreizen via Rotterdam Centraal. Daarnaast zijn doodlopende eindpunten in een netwerk vaak niet de meest rendabele delen, een doorgaande lijn kan dat aanmerkelijk verminderen. Of het daarmee ook een verantwoorde investering is en topprioriteit in de regio moet hebben kan ik moeilijk exact beoordelen maar een onderzoek lijkt het mij wel waard. Zelfde verhaal voor een tram Abtswoudepark - Schiedam/Vlaardingen.

Voor de verbinding Rotterdam Centrum - Den Haag Centrum liggen trein en metro inderdaad meer voor de hand.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Nieuws » do 17 jul 2014 21:16

CDA: Den Haag mist bus naar Rotterdam The Hague Airport

17 juli 2014

DEN HAAG - Den Haag moet zo snel mogelijk een bus laten rijden van de treinstations naar Rotterdam The Hague Airport. De stad dreigt anders veel congressen en toeristen te verliezen aan Rotterdam, vreest het CDA in de Haagse gemeenteraad. Tussen de Maasstad en het vliegveld is al een tijd een rechtstreekse busverbinding. Reizigers komen dan zonder over te stappen snel in het centrum van Rotterdam.

Volgens CDA-raadslid Michel Rogier zullen de toeristen daardoor Den Haag links laten liggen en een hotel boeken in de havenstad. Hij roept het Haagse gemeentebestuur op om snel in overleg te gaan met de vliegtuigmaatschappijen en vervoersmaatschappijen om een dagelijkse busdienst in het leven te roepen.

Bron: RTV West

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door SuperGhost » do 17 jul 2014 23:23

Vanaf alle stations? Dat lijkt me nogal overdreven.

Ik denk dat zo'n buslijn wel moet kunnen en zeker toeristen willen graag rechtstreekse verbindingen (vanwege de bagage, maar ook vanwege onbekendheid met het plaatselijke OV), maar ik dacht dat Rotterdam/The Hague Airport vooral een zakelijk vliegveld was?

Maar laat ze maar eens experimenteren met een buslijn Scheveningen Kurhaus - Den Haag Centrum - Station Holland Spoor - Delft - Vliegveld
Als dat dan een succes blijkt te zijn, kun je de tramlijn naar de TU Delft verlengen tot het vliegveld en dan de huidige lijn 1 (Scheveningen Strand - Delft Tanthof) wijzigen in een snellijn (naar voorbeeld RandstadRail) Scheveningen - Delft TU - Rotterdam/The Hague Airport. (Delft Station - Delft Tanthof dan door lijn 19 laten bedienen uiteraard).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door OV-Hobbyist » vr 03 okt 2014 22:46

John schreef:Ik heb het nieuwsbericht vervangen door het volledige persbericht. Men mikt dus op lijn 1 van Den Haag tot Delft en vanaf daar via de nieuwe tak van lijn 19 over de TU naar Rotterdam.

Vind het trouwens wel een goed initiatief. Probeer nu vanuit Rotterdam-Schiebroek maar eens in Delft te komen met het OV, dat is een halve wereldreis.


Nee hoor, vanaf Schiebroek (Ringdijk) rijdt lijn 174 zonder overstappen naar Delft (alleen ma t/m vr overdag)
's Avonds en in het weekend kan er met de metro naar Pijnacker worden gereisd en aldaar overgestapt worden op lijn 121 naar delft. Dit kan overigens ook overdag.

OV-Hobbyist
Berichten: 7
Geregistreerd: vr 03 okt 2014 21:21
Woonplaats: Nijmegen
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » ma 06 okt 2014 13:07

Natuurlijk, kruip door sluip door is er wel een reismogelijkheid per OV. Hoogwaardig is het allerminst en sluit natuurlijk niet aan bij de ambities van iets als een metropoolregio Rotterdam - Den Haag.

Het OV in de Randstad is geen geheel maar bestaat voornamelijk uit losse netwerkjes. Om van een willekeurige plek in stad A naar een willekeurige plek in naburige stad B te komen loopt de snelste route vaak via de trein. Dat betekent in stad A eerst naar het station reizen, dan de reis per trein naar stad B en daar weer van het station naar de bestemming. Naast veel overstappen is het vaak een flinke omweg ten opzichte van een hemelsbrede lijn die bijvoorbeeld met de auto wel vaak mogelijk is. Dat maakt het OV natuurlijk allesbehalve aantrekkelijk.

Verbindingen zoals Randstadrail, of R-NET 300 (Zuidtangent) laten zien dat er wel degelijk vraag is naar dergelijke verbindingen. Probleem in Nederland is dat zo'n verbinding weer allemaal ontwikkelingen uitlokt, en in dit land hebben we een strikte ruimtelijke ordening waarbij tussen de verschillende stedelijke gebieden nog een paar weilanden met koeien hebben. Wat daar de meerwaarde van is...

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door MichaBen » wo 08 okt 2014 18:45

De RandstadRail is dan weliswaar behoorlijk druk, komende vanuit Den Haag stroomt de metro op Rotterdam Centraal wel leeg naar mijn idee. Het aantal reizigers dat in Den Haag instapt en doorrijdt naar het centrum van Rotterdam of zelfs naar Rotterdam Zuid is niet zo groot volgens mij. Het zullen toch vooral de reizigers vanuit de dorpen tussen Den Haag en Rotterdam zijn die met de RandstadRail het centrum ingaan, vanuit een willekeurig punt in Den Haag ben je waarschijnlijk toch sneller als je de tram naar HS neemt en dan de trein naar Rotterdam en vervolgens weer de tram of metro.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door OV-Hobbyist » wo 15 okt 2014 16:30

MichaBen schreef:De RandstadRail is dan weliswaar behoorlijk druk, komende vanuit Den Haag stroomt de metro op Rotterdam Centraal wel leeg naar mijn idee. Het aantal reizigers dat in Den Haag instapt en doorrijdt naar het centrum van Rotterdam of zelfs naar Rotterdam Zuid is niet zo groot volgens mij. Het zullen toch vooral de reizigers vanuit de dorpen tussen Den Haag en Rotterdam zijn die met de RandstadRail het centrum ingaan, vanuit een willekeurig punt in Den Haag ben je waarschijnlijk toch sneller als je de tram naar HS neemt en dan de trein naar Rotterdam en vervolgens weer de tram of metro.


Het is anders behoorlijk druk op de randstadrail. Er zijn veel reizigers die er tussen Den Haag en Rotterdam Centrum mee reizen. Hoewel het sneller is om met de trein naar R'dam te reizen is het met de Randstadrail makkelijker en goedkoper. Je hoeft niet over te stappen als je vanaf Den haag CS naar Beurs of Zuidplein wilt reizen het het kost je maar 3.50 als je een enkele reis kaartje (2 uur geldig op alle RET lijnen behalve het nachtnet) of €6.00 voor een retour kaartje (1 uur geldig op de heenreis en 1 uur geldig op de terugreis)

OV-Hobbyist
Berichten: 7
Geregistreerd: vr 03 okt 2014 21:21
Woonplaats: Nijmegen
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door John » do 16 okt 2014 18:47

MichaBen schreef:De RandstadRail is dan weliswaar behoorlijk druk, komende vanuit Den Haag stroomt de metro op Rotterdam Centraal wel leeg naar mijn idee. Het aantal reizigers dat in Den Haag instapt en doorrijdt naar het centrum van Rotterdam of zelfs naar Rotterdam Zuid is niet zo groot volgens mij. Het zullen toch vooral de reizigers vanuit de dorpen tussen Den Haag en Rotterdam zijn die met de RandstadRail het centrum ingaan, vanuit een willekeurig punt in Den Haag ben je waarschijnlijk toch sneller als je de tram naar HS neemt en dan de trein naar Rotterdam en vervolgens weer de tram of metro.

Natuurlijk is de trein voor de hart-op-hart verbinding een sneller alternatief. Het gaat meer om reizen zoals Rotterdam Noord - Den Haag Centrum of Leidschenveen - Rotterdam Centrum.

Zo moet je het ook zien bij deze voorgestelde tram. De TU-campus en het vliegveld zijn voorzieningen waar de hele metropoolregio de vruchten van plukt. Vanuit Delft ben je met deze tram veel sneller op het vliegveld dan in de huidige situatie. En het mooie is, na de aanleg zijn de extra exploitatiekosten waarschijnlijk zeer beperkt, omdat er een veel evenwichtige vervoersvraag in tijd en richting ontstaat in vergelijking met twee doodlopende eindpunten.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door Nieuws » vr 23 jan 2015 02:27

Metropoolregio verbetert OV bereikbaarheid Rotterdam The Hague Airport

22 januari 2014

De Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de huidige busverbindingen tussen Delft (met name de TU campus), Rijswijk, Schiedam, Zoetermeer en Rotterdam The Hague Airport. Hiermee gaat de Metropoolregio aan de slag met de aanbevelingen uit de ‘Verkennende studie naar de OV bereikbaarheid van Rotterdam The Hague Airport’ om de bereikbaarheid van de luchthaven te verbeteren.

De Metropoolregio werkt deze aanbeveling nader uit samen met de RET en HTM. Ook worden de OV-reismogelijkheden extra onder de aandacht gebracht bij reizigers. Om de verbindingen tussen de luchthaven en de regionale economische kerngebieden te verbeteren, wordt ingezet op maatwerk met een marktplaats van mobiliteitsdiensten. Denk bijvoorbeeld aan shuttles voor bedrijven en hotels. Voor een goede verbinding tussen de RandstadRailhalte Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport, zal aan de markt een uitvraag worden gedaan naar innovatieve vervoerssystemen. Hierbij zoekt de Metropoolregio samenwerking met de TU Delft.

Uit de studie blijkt verder dat een tramverbinding tussen Delft-Zuid via de luchthaven naar Rotterdam op afzienbare termijn niet haalbaar is door de hoge investerings- en exploitatiekosten en het aantal te verwachten reizigers. “Uitstekende OV-verbindingen van en naar Rotterdam The Hague Airport zijn onmisbaar voor de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad op internationale schaal en geven een impuls aan de regionale economie. De luchthaven wordt immers niet alleen gebruikt door toeristen, maar is ook een belangrijke zakelijke luchthaven. Daarom gaan wij aan de slag met de uitkomsten uit de in onze opdracht verrichte ‘Verkennende studie’. Na de zomer komen we met concrete uitwerkingen van deze aanbevelingen”, aldus de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg, voorzitter van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Onderzoeksrapport (PDF)

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door zone5324bericht » za 24 jan 2015 12:23

maar de meeste van die zakenreizigers gaan volgens mij ook met een goede bus- of railverbinding nog steeds niet met het OV van en naar het vliegveld en blijven gewoon taxi of andere luxe auto nemen om te reizen...
voor de 2 à 3 pieken per dag die het vliegveld verder heeft met toeristengroepen in het seizoen is een dure railverbinding ook niet rendabel te krijgen.

het zou volgens mij alleen de studenten helpen om niet te moeten wachten op lijn 40 of 174 of om via station Delft en de trein te reizen alvorens in Rotterdam te komen, maar om daar nu een dure railverbinding voor aan te leggen.
waarbij je wederom met 2 verschillende systemen van doen krijgt.

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door mat_64 » za 24 jan 2015 15:12

Zakenreizigers krijgen steeds vaker niet meer een taxi vergoed bij zakenreizen als er goed OV beschikbaar is, zeker als het gaat om frequent voorkomende reizen gaat (dit geld onder andere voor Shell en TU Delft, twee grote zakenreis afnemers in de regio).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door MichaBen » za 24 jan 2015 15:12

Vandaar dat men in het bestemmingsplan men het ook over een verplaatste terminal had naar Meijersplein, dus niet het OV naar de terminal halen, maar de terminal naar het OV. Het gebied ten noorden van de luchthaven was in de plannen ook als bedrijventerrein ingetekend, dus een eventuele tramverbinding vanuit Delft naar de (nieuwe) terminal en Meijersplein zou dan ook dit gebied ontsluiten. Het OV zou dus niet uitsluitend de luchthaven dienen en zou dus sneller rendabel zijn. Maar toen kwam de crisis.....

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door mat_64 » za 24 jan 2015 21:19

Het heeft nooit het bestemmingsplan gehaald, maar het zou een fantastisch plan zijn, maar in het recente onderzoek word het als extreem duur beschreven.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door MichaBen » za 24 jan 2015 22:38

Het wordt wel degelijk vermeld in het bestemmingsplan, alleen is het plan nog niet uitgewerkt en was de uitvoering ervan ook niet voorzien in de periode waarover de rest van het bestemmingsplan gaat. Het gebied is dus geconserveerd om deze ontwikkelingen in de toekomst mogelijk te maken, ontwikkeling was voorzien voor de periode 2015-2025, maar dat zal ongetwijfeld ondertussen wel verder naar achteren geschoven zijn. Maar zolang het in het bestemmingsplan opgenomen blijft zal het gebied gereserveerd blijven hiervoor, en zal het in de toekomst mogelijk moeten blijven.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport door mat_64 » zo 25 jan 2015 07:44

Het is gereserveerd voor luchthaven activiteiten, niet voor een luchthaventerminal of vliegtuigafhandeling, wat bij de terminal (en de terminals op andere luchthavens)wel het geval is.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron