Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Redactie » wo 15 okt 2014 13:59

Als bijlage en link drie documenten, die je kunt gebruiken als voorbeeld voor je eigen regio om ideeën te verkopen aan de plaatselijke politiek, de vervoerder of opdrachtgever. Tips:
- Argumentatie is het allerbelangrijkste.
- Structureer je eigen gedachten, zodat alles voor iedereen te begrijpen is.
- Zorg voor een gelikte opmaak.
- Details stop je in bijlagen.

De PDF's gaan over Twente en Enschede, maar veel van de inhoud is zonder meer toe te passen in andere regio's en concessiegebieden, omdat vrijwel overal een volgende, grote bezuinigingsronde onderweg is èn sprake is van minder reizigers in plaats van meer.

1 PDF 9 MB Stadsdienst Enschede
2 PDF 8 MB Busdiensten Twente
3 is nodig om de argumenten kracht bij te zetten:
Stadsdienst_Enschede_Rekenvoorbeeld.pdf

4 Kaart op Google Maps Klik hier

Redactie
Medewerker Forum
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 15 okt 2014 20:03

Ziet er goed uit, maar zou zo niet weten hoe ik makkelijk die dienstregelingsuren etc. moet uitrekenen.

Had zelf ook ideeën voor Gelderland (hoe kan het ook anders?), maar zo uitgebreid als jij heb ik het niet.
Is het wellicht niet handig/leuk om ook topics te kunnen openen om plannen te discusiëren?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » wo 15 okt 2014 21:09

Dit topic lijkt mij al een goede plek voor de ideeënbus :)

Doe mij overigens 1 plezier: als je gaat tekenen, let op het formaat. Ik zie liever een bijlage of een link dan een enorme tekening in een onderwerp.

DRU's oftewel dienstregelingsuren zijn tegenwoordig de maateenheid in het OV en vormen de basis onder veel aanbestedingen. Het zijn gewoon de uren, die een bus op de weg zit. Je kunt ze simpel uitrekenen. Als je er niet mee bekend bent, print een keer de dienstregeling van een lijn uit. Daar kun je ze uithalen. Simpel optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, meer is het niet.

Mooi, dat jij het uitgebreid vindt. Het is niet gelijkwaardig aan een gemiddeld rapport van Witteveen+Bos, Goudappel-Coffeng en andere advieshutten, maar het komt in de buurt. Er ontbreken dingen:
- een goede financiële onderbouwing. Daarvoor heb je informatie van de opdrachtgever en de vervoerder nodig en dit soort dingen zijn tegenwoordig bedrijfsgeheim.
- een conclusie naar de smaak van de opdrachtgever.
- een hoofdstuk over het prijsbeleid oftewel de OV-Chipkaart en over de financiering van het OV. Dat is meer iets voor de landelijke politiek.

Het zijn inderdaad vrij complete documenten. De volgorde is Stadsdienst Enschede, daarna de regio Twente en tenslotte het rekenvoorbeeld. De opbouw begint met veel tekst, daarna de plaatjes en tenslotte de details. Het rekenvoorbeeld is toegevoegd omdat veel mensen moeite hebben met het rekenen in uren, zich niet goed kunnen voorstellen hoe iets in de praktijk kan uitpakken.

Haal er uit wat je nodig hebt om je eigen ideeën aan de man (vrouw) te brengen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door groningen » wo 15 okt 2014 22:29

Ik denk niet dat je als eenling iets in de wereld geregeld krijgt en zeker niet het openbaar vervoer.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 15 okt 2014 23:53

Stootblok schreef:Doe mij overigens 1 plezier: als je gaat tekenen, let op het formaat. Ik zie liever een bijlage of een link dan een enorme tekening in een onderwerp.
Ik had al een opzetje (voor Gelderland) in Google Maps getekend, dus dan kun je ook inzoemen en uitzoemen etc.

Ik zal binnenkort in het ideeëntopic wel eens de link plaatsen. Ben benieuwd naar feedback om hem te kunnen verbeteren ook.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » do 16 okt 2014 11:32

groningen schreef:Ik denk niet dat je als eenling iets in de wereld geregeld krijgt en zeker niet het openbaar vervoer.

Heerlijk positieve benadering ;)
Mijn ervaringen zijn in elk geval anders. Het hangt er compleet vanaf hoe je iets brengt of je serieus genomen wordt of niet.

SuperGhost schreef:Ik had al een opzetje (voor Gelderland) in Google Maps getekend, dus dan kun je ook inzoemen en uitzoemen etc.
Ik zal binnenkort in het ideeëntopic wel eens de link plaatsen. Ben benieuwd naar feedback om hem te kunnen verbeteren ook.

Als je je ideeën wilt verkopen aan de vervoerder of opdrachtgever, moet het meer dan een schets zijn en zo realistisch mogelijk. Bij elke routewijziging is de onderbouwing het belangrijkste. Waarom wil je de bus een andere route geven en wat zijn de effecten op de passagiersaantallen?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door gkw1969 » za 18 okt 2014 20:07

Redactie schreef:Als bijlage en link drie documenten, die je kunt gebruiken als voorbeeld voor je eigen regio om ideeën te verkopen aan de plaatselijke politiek, de vervoerder of opdrachtgever. Tips:
- Argumentatie is het allerbelangrijkste.
- Structureer je eigen gedachten, zodat alles voor iedereen te begrijpen is.
- Zorg voor een gelikte opmaak.
- Details stop je in bijlagen.

mag ik inhoudelijk reageren? mag ik? mag ik? Ik doe het toch:
Het overhoop halen van veel lijnen kan een goed idee lijken, maar zal in de praktijk uitwijzen dat de bus dan net daarheen gaat waar de passagier niet wil zijn.
Hele stadsdienst Enschede op de kop gooien is niet verstandig, je moet rekening houden met reistijden en reisafstanden. Als een passagier langer in de bus moet zitten t.o.v. de fiets of de auto, dan zal hij minder geneigd zijn de bus te nemen.
Het verlagen van o.a. de frequentie in Glanerbrug Zuid is niet aan de orde, daar zal juist een frequentie verhoging moeten komen in de spits.
Inhoudelijk een aantal lijnen:
4: Waar denk jij dat de passagiers wonen op de Stroinkslanden? 1 bushalte midden in de wijk? Het is geen gehucht waar maar 50 mensen wonen, het is een wijk waar duizenden mensen wonen.
11 en 13: overstappen naar de hele dag hetzelfde patroon kost je in de avonduren 2 bussen extra.
12: de bussluis Pasteurstraat mag maar vanaf 1 zijde gebruikt worden.
14: keren zuidzijde Gezondheidspark is met een standaard bus niet te doen. De weg is er niet geschikt voor.
Stadsdienst Almelo: de gemeente Almelo heeft de huidige stadsdienst als verplichting opgegeven bij de regio Twente omdat alle stadslijnen een rechtstreekse verbinding hebben met het ziekenhuis.
25: qua infrastructuur is de Verdilaan niet te doen, het keren bij de Haydnlaan, en daarmee de meest gebruikte haltes Sibeliusstraat, Tsjakowskystraat en Paganinistraat te laten vervallen lijkt met niet de meest voor de hand liggende oplossing. Lijn 25, en haar voorgangers lijnen 24 en D(als ik me niet vergis) rijden al sinds mensenheugenis op deze wijze door de wijk.
26: Dit is de oude route van lijn 21, deze is niet meer met een standaard bus te rijden zonder de infrastructuur drastisch te wijzigen.
53: het niet laten rijden van de 53 via de halte Vockersweg kost je tientallen passagiers per dag bij Thales. Passagiers die een duur abonnement hebben aangeschaft.
80: Ik weet niet hoe jij door de Dorpsstraat wilt in Holten, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat lukken. Enne..... Geen bus Rijssen-Wierden-Almelo is natuurlijk een doodzonde (dan kan ik niet meer met de bus van mijn huis in Holten naar mijn familie in Wierden)
81: Mensen uit Vroomshoop hebben er geen behoefte meer aan om naar Den Ham en Ommen te reizen? Al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw zijn er al geen passagiers meer te vinden in Hoge Hexel en Daarle. Dit zou dus betekenen dat je een verbinding om zeep helpt ten gunste van 2 kleine dorpjes waar geen passagiers zijn.
95: vreemd dat je hier geen routewijziging doorvoert en de bus om het centrum laat lopen terwijl je op lijn 96 de bus via de niet geschikte van Limburg Stirumstraat laat lopen in Nijverdal en de Rijssenseweg overslaat.

Wat mij opvalt bij heel veel plannen is het loslaten van bestaande routedelen ten gunste van andere gebieden. Er is in het verleden niet voor niks voor bepaalde routes gekozen. Met name routewijzigingen op lijnen die al jaren deze route rijden is niet verstandig.

En dan nog even over de uren: dat is dus totaal 8751 uur per dag?
If you're tired of London, you're tired of life.\nVolg mij ook op: http://twitter.com/#!/gerardklinge"

gkw1969
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » za 18 okt 2014 22:40

Dan breng ik nog één inhoudelijk punt in: het verplaatsen van het busstation in Haaksbergen is in maart van dit jaar al afgeschoten door de gemeente na een negatief onderzoek van Goudappeltje.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » zo 19 okt 2014 12:28

Ik geef geen euro voor rapporten van Goudappel-C0ffeng tenzij daar een uitgebreide bijlage bij zit met complete berekeningen. Als G-C wordt ingeschakeld, is de eerste vraag aan de opdrachtgever wat de conclusie moet zijn ...

gkw1969 schreef:mag ik inhoudelijk reageren? mag ik? mag ik?

Graag zelfs. :D

Samengevat valt mij in je reactie op, dat je heel bang bent voor veranderingen. Besef alsjeblieft dat jij door je werk wel je huidige passagiers kent, maar je weet niet welke passagiers je nu mist. Dat zijn voor een groot deel mensen, die wel met de bus zouden willen, maar het niet doen omdat
- ze thuis wel een halte in de buurt hebben, maar er geen halte meer is waar ze heen willen
- de bussen te lang stilstaan onderweg of teveel omrijden
- de bus te duur is of beter gezegd: als maar 2 van de 16-17 miljoen Nederlanders een OV-Chipkaart hebben, dan is die kaart op zich al een enorme drempel om de bus te nemen.

Hele stadsdienst Enschede op de kop gooien is niet verstandig, je moet rekening houden met reistijden en reisafstanden. Als een passagier langer in de bus moet zitten t.o.v. de fiets of de auto, dan zal hij minder geneigd zijn de bus te nemen.
Laat dat nu net een van de redenen zijn waarom die stadsdienst op de kop mag, zelfs moet: het busgebruik in Enschede blijft achter bij de prognoses. Niet raar: er zijn wel busbanen gebouwd, maar het lijnennet is eigenlijk nooit hierop aangepast, waardoor delen van de stad onbereikbaar zijn met de bus. De nieuwe routes zijn minstens even snel als de huidige routes en omdat alle routes in beide richtingen worden gereden (met uitzondering van Glanerbrug), zal de gemiddelde reistijd korter worden.

Het verlagen van o.a. de frequentie in Glanerbrug Zuid is niet aan de orde, daar zal juist een frequentie verhoging moeten komen in de spits.
Prima, maar wie betaalt dat? De subsidie voor het OV gaat overal in Nederland omlaag. Vaker rijden in de spits kan op zich wel, maar dat extra materieel zit nu op de lijnen met de langzame routes. Of wil je met gelede bussen door Glanerbrug rijden? Glanerbrug Zuid houdt overigens in de spits vier bussen per uur.

4: Waar denk jij dat de passagiers wonen op de Stroinkslanden? 1 bushalte midden in de wijk? Het is geen gehucht waar maar 50 mensen wonen, het is een wijk waar duizenden mensen wonen.
Kijk op het kaartje en ontdek dat je nog steeds 75% van de bewoners bereikt met deze lijn. Voor de andere 25% komt er een andere lijn. Het is per saldo goedkoper dan de huidige lijnvoering en zelfs op drie manieren: meer directe reismogelijkheden (nieuwe passagiers), meer passagiers omdat de routes in beide richtingen worden gereden en tenslotte gelijkblijvende of lagere kosten omdat dit kan zonder de inzet van extra bussen. In dit specifieke geval zelfs zonder extra kilometers te maken en dat komt omdat de huidige routes door Hogeland en Stroinkslanden èn langzaam zijn èn omwegen kennen.

11 en 13: overstappen naar de hele dag hetzelfde patroon kost je in de avonduren 2 bussen extra.
Het zorgt er voor, dat de rijtijden gehaald worden. Belangrijker is het effect van deze verandering: het leidt overdag tot meer passagiers omdat er geen rare uitzonderingen meer zijn in de dienstregeling. Op de lijn Haaskbergen-Hengelo Noord-Enschede zijn overdag minder bussen nodig dan nu en daarom zijn de extra bussen 's avonds en op zondag geen probleem.
Bij de haltes van lijn 11 Hengelo Station - Hasseler Es zit op de Oldenzaalsestraat een typisch voorbeeld van 'kaartstaar': die lijn heeft haltes op plekken, die vanuit de wijken ernaast alleen met een omweg zijn te bereiken. Wie verzint er nu een halte pal voor de ingang van een begraafplaats, zodat de bewoners van de wijk alleen bij halte kunnen komen door 200 meter extra om de begraafplaats heen te wandelen? Tenzij je gelooft in leven na de dood, zijn er weinig passagiers te verwachten op zulke haltes. Geen wonder dat het busgebruik in Hengelo zo laag ligt.

12: de bussluis Pasteurstraat mag maar vanaf 1 zijde gebruikt worden.
Overal in Twente zijn de routes zo gekozen, dat de gemeentes moeten gaan graven om de route mogelijk te maken. De gemeente Hengelo heeft de keuze: niets doen en accepteren dat er over een paar jaar geen enkele stadsbus meer rijdt op zondag en na 20 uur of hier en daar het wegennet aanpassen om de nieuwe routes mogelijk te maken, zodat alle wijken 's avonds en op zondag een bus houden.

14: keren zuidzijde Gezondheidspark is met een standaard bus niet te doen. De weg is er niet geschikt voor.
Als hierboven. De bedoeling is overigens om de bussen daar het spoor te laten oversteken, maar dat vraagt dealen met ProRail. Het kan omdat er nu een kleine spoorwegovergang ligt. Vraagt alleen veel tijd om ProRail om te krijgen vanwege de heilige mantra's van die organisatie.
In Almelo, Hengelo en Enschede zijn er nu nauwelijks eindpunten in de wijken. Ze zullen overal aangelegd moeten worden. De kosten vallen op zich mee. Betonplaten neersmijten is de goedkoopste versie en de luxe versie noemen we een rotonde, inclusief een kunstwerk in het midden.

Stadsdienst Almelo: de gemeente Almelo heeft de huidige stadsdienst als verplichting opgegeven bij de regio Twente omdat alle stadslijnen een rechtstreekse verbinding hebben met het ziekenhuis.
Wil de gemeente Almelo er ook de passagiers bij leveren? Dit zijn van die argumenten, die door de aantallen in- en uitstappers onderuit worden gehaald. Of gaat heel Almelo elke dag naar het ziekenhuis? En waarom rijden alle lijnen in Almelo alleen maar naar het station? Voor de marketing is dit heel slecht. Het lijkt nu net alsof je altijd moet overstappen op het busstation als je door de stad reist. De rechtstreekse verbinding Schelfhorst - Ziekenhuis heb ik nergens teruggezien.

25: qua infrastructuur is de Verdilaan niet te doen, het keren bij de Haydnlaan, en daarmee de meest gebruikte haltes Sibeliusstraat, Tsjakowskystraat en Paganinistraat te laten vervallen lijkt met niet de meest voor de hand liggende oplossing. Lijn 25, en haar voorgangers lijnen 24 en D(als ik me niet vergis) rijden al sinds mensenheugenis op deze wijze door de wijk.
Het is een lusroute in 1 richting en daarmee niet aantrekkelijk genoeg. Je trekt meer passagiers met een snellere route in beide richtingen en door de lijn na het centrum verder te laten rijden, zodat het geen buslijn van niks naar nergens meer is. Wanneer deze route sinds mensenheugenis (aanleg van de wijk in 19-ooit) wordt gereden, dan is er nooit moeite gedaan om het maximale aantal passagiers uit die wijk te halen. Buslijn rijdt inmiddels alleen op maandag-zaterdag overdag en dat zegt genoeg over de passagiersaantallen.

26: Dit is de oude route van lijn 21, deze is niet meer met een standaard bus te rijden zonder de infrastructuur drastisch te wijzigen.
In Almelo zie je een paar denkfouten van het HOV-idee heel erg goed terug. Alle kaarten zijn op 1-2 lijnen gezet en de rest is als onbelangrijk opzij geschoven. Zo werkt het niet bij stadsdiensten. Wanneer een oude route nu niet meer geschikt is voor bussen, dan is dat in mijn ogen respectloos tegenover de inwoners van de stad en geldverspilling van de bovenste plank. Ook hier geldt: de gemeente mag geld uittrekken om een fatsoenlijke stadsdienst mogelijk te maken door in alle wijken routes geschikt te maken voor de stadsbus.

53: het niet laten rijden van de 53 via de halte Vockersweg kost je tientallen passagiers per dag bij Thales. Passagiers die een duur abonnement hebben aangeschaft.
Zijn dit minder of meer passagiers dan op de andere route? Het gaat om een halte op een industriegebied en als ik het goed zie, zijn er twee alternatieve haltes dicht in de buurt. Je kunt natuurlijk wel aan de route vasthouden, maar dan heb je ergens anders weer een extra bus nodig omdat de stadsdienst verderop dan een langere route moet rijden (die zo langzaam is, dat de reistijd weer te lang is, waardoor je alleen de passagiers overhoudt, die geen keuze hebben).
Het is een mix van bedrijfeconomie en marketing. Liever 1 route met een hoge frequentie in de spits dan doelgroepbediening met lage frequenties in de spits. Ik gok erop dat de werknemers van Thales wel iets verder willen lopen, als de bus vrijwel het hele jaar elk kwartier rijdt in plaats van elk half uur.

80: Ik weet niet hoe jij door de Dorpsstraat wilt in Holten, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat lukken. Enne..... Geen bus Rijssen-Wierden-Almelo is natuurlijk een doodzonde (dan kan ik niet meer met de bus van mijn huis in Holten naar mijn familie in Wierden)
Tussen Rijssen en Almelo rijdt al een gesubsidieerde stoptrein en de bus rijdt vrijwel dezelfde route. Dit soort verspilling van jouw en mijn belastinggeld moet je niet willen. Helemaal niet als je de dienstregeling ziet: bus rijdt daar alleen op maandag-zaterdag overdag elk uur en alleen in de spits elk half uur.
Holten: typisch voorbeeld van een gemeente, die de bus uit het dorpscentrum heeft weggejaagd door de weginrichting aan te passen. Wie niet beter weet, verwacht een bushalte in het centrum en niet verstopt achter het station (busstation Almelo) of aan de rondweg (Hengelo, Gelderland) of verborgen in de een of andere zijstraat.

81: Mensen uit Vroomshoop hebben er geen behoefte meer aan om naar Den Ham en Ommen te reizen? Al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw zijn er al geen passagiers meer te vinden in Hoge Hexel en Daarle. Dit zou dus betekenen dat je een verbinding om zeep helpt ten gunste van 2 kleine dorpjes waar geen passagiers zijn.
Je weet wat over Vroomshoop wordt gezegd? Als de economie groeit in Nederland, dan als laatste in Vroomshoop en gaat de economie weer achteruit, dan als eerste in Vroomshoop. Het is een gebied met vooral scholieren en studenten in de bus. Vroomshoop heeft al een trein met tegenwoordig ontzettend goede aansluitingen in Mariënberg en de kleine dorpen hebben nu een scholierenlijn. Met de kortere route Ommen-Almelo wordt er geen subsidie gemorst in Vroomshoop en profiteren de kleine dorpen mee van de snellere route tussen Den Ham en Vriezenveen. Als Westerhaar - Den Ham - Ommen zo'n belangrijke route is, waarom sluit de bus dan niet aan op de trein in Vroomshoop en eindigt de lijn bij station Ommen in plaats van in Ommen zelf? In de driehoek Almelo-Hardenberg-Ommen liggen heel veel kansen om meer mensen in de bus te krijgen. Je moet ze wel grijpen.

95: vreemd dat je hier geen routewijziging doorvoert en de bus om het centrum laat lopen terwijl je op lijn 96 de bus via de niet geschikte van Limburg Stirumstraat laat lopen in Nijverdal en de Rijssenseweg overslaat.
95 is Goor-Borculo, 96 Rijssen-Hellendoorn. In Nijverdal mist de bus nu passagiers omdat de route teveel langs de rand van het dorp voert. In Goor is lijn 95 net weggehaald uit het centrum. In de nieuwe opzet blijft dat zo omdat de lijn helemaal is gericht op de treinaansluiting in Goor.
Nogmaals: het gaat er niet om of een straat wel of niet geschikt is voor de bus. Het gaat erom of deze route beter is dan de oude. Als dat zo is - en in de meeste gevallen pleit alles voor de nieuwe route - dan mag de gemeente aan de slag om de straten wel geschikt te maken als busroute.
In mijn eigen omgeving wilde de gemeente de hele wijk tot 30-km-gebied verklaren en volstouwen met drempels, plateaus en andere frutsels. Totdat het busbedrijf duidelijk maakte, dat er dan geen bus meer door de wijk zou rijden. Zo hard moet je je durven opstellen.

Wat mij opvalt bij heel veel plannen is het loslaten van bestaande routedelen ten gunste van andere gebieden. Er is in het verleden niet voor niks voor bepaalde routes gekozen. Met name routewijzigingen op lijnen die al jaren deze route rijden is niet verstandig.
Het gaat ook om openbaar vervoer en niet om doelgroepenvervoer. Stroinkslanden is een aardig voorbeeld. De bestaande route rijdt precies door het deel van de wijk met de laagste inkomens in plaats van de hele wijk te bedienen. Sinds de bussen altijd de lusroute rijden, daalt het aantal passagiers. Om die trend te keren, moet er wel iets gebeuren.
Ander voorbeeld is de lijn Almelo - Overdinkel. 'Duurzaam veilig' heeft geleid tot bijna een kwartier langere rijtijd op de hele route. Je kunt aan zien komen, dat deze lijn wordt ingekort tot Almelo - Losser om in Oldenzaal en Almelo betere aansluitingen te realiseren. Wat is wijsheid?
Laatste voorbeeld: de lijn Oldenzaal - Denekamp eindigt tegenwoordig middenin het dorp. Wat doe jij als een rijtijdmeting aangeeft dat je binnen een uur Oldenzaal - Nordhorn zou kunnen rijden, maar daarvoor wel een paar aanpassingen aan de weg nodig zijn?

Bij stadsdiensten is het gewoon belangrijk dat alle wijken een bus houden en niet met lusroutes, maar met routes in beide richtingen. Daarmee vergroot je het aantal bewoners van een wijk, die de bus gebruiken. Mensen denken niet na hoe ze vandaag zullen reizen. Ze stappen in de auto, op de fiets of in de bus uit gewoonte. Zodra een wijk geen bus meer heeft en passagiers ontdekken dat je met de bus zelfs in de eigen stad niet overal kunt komen, raak je ze helemaal kwijt als klant. Dat is de trend in Enschede, Hengelo en Almelo omdat de kwaliteit van de stadsdiensten ondermaats is. Wil je wat anders dan het compleet opheffen van lijnen, dan geven deze docs een richting aan.

En dan nog even over de uren: dat is dus totaal 8751 uur per dag?
Dat is een weekgemiddelde en na controle is het aantal zelfs lager, veel lager. De teller staat op 20% minder DRU's als je alle uitbreidingen doorstreept zoals het rijden op zondag op lijnen, die nu alleen op maandag-zaterdag rijden en de werkelijk nieuwe routes op de plank laat liggen. Kijk maar eens in het rekenvoorbeeld en vergelijk het met de huidige dienstregeling.

De DR-uren zijn tegelijk de aanleiding voor deze stukken. Er werd gevraagd of het nog efficiënter kon in Twente. Als je weet hoeveel minder geld de komende jaren beschikbaar is voor het OV, dan kun je dat alleen opvangen door de gemiddelde snelheid van de bus te verhogen en de lijnvoering zo efficiënt mogelijk te maken. Met deze ruwe schets kan de Regio Twente tegen de gemeenten aanschoppen, dat zij het OV onnodig duur maken door allerlei eisen te stellen en tegelijk goede routes onmogelijk maken. Gegeven de hele overlegmolen hebben deze stukken pas resultaat in 2016-2017.

Overigens zijn de bovenstaande downloads licht aangepast, je mag ze opnieuw opslaan.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 20 okt 2014 14:27

Stootblok schreef:Ik geef geen euro voor rapporten van Goudappel-C0ffeng tenzij daar een uitgebreide bijlage bij zit met complete berekeningen. Als G-C wordt ingeschakeld, is de eerste vraag aan de opdrachtgever wat de conclusie moet zijn ...
Een uitgebreide bijlage met complete berekeningen zul je niet snel vinden in een krantenartikel. ;)
Maar als de gemeente Haaksbergen er door overtuigd is en hun wens om het busstation te verplaatsen laat vallen, dan is dat wel een feit waar je van uit moet gaan lijkt me.
Mij leek het overigens ook wel beter om het te verplaatsen naar het voormalige station. Niet alleen ligt dat centraler, maar ook omdat het voor scholieren uit Neede, Eibergen, Rekken, Buurse en Sint-Isidorushoeve aantrekkelijker is, omdat de havo/vwo-locatie van de regionale school daar ook staat. (nu stoppen de bussen uit die plaatsen daar dus niet in de buurt).

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » ma 20 okt 2014 20:24

SuperGhost schreef:Maar als de gemeente Haaksbergen er door overtuigd is en hun wens om het busstation te verplaatsen laat vallen, dan is dat wel een feit waar je van uit moet gaan lijkt me.
Nee. In de eerste plaats omdat de documenten juist zijn opgesteld om op een andere manier naar het OV te kijken, om ambtenaren en politici duidelijk te maken dat het goedkoper/beter kan, mits men bereid waar nodig de aannemers op het wegdek los te laten en een paar andere vaste vooroordelen en meningen opzij te schuiven.

In het geval van Haaksbergen komt er nog een andere reden bij: de Twenteroute. Momenteel ligt het busstation op een goede plek voor de lijnen Achterhoek - Enschede en dit zijn de drukste lijnen, daarmee het meest belangrijk. Wanneer de nieuwe N18 opengaat, wordt alles anders. Dan krijg je te maken met routewijzigingen en dat is het goede moment om het busstation naareen centrale plek in het dorp te verhuizen. Voor 2018 kunnen de andere 2 wijzigingen in Haaksbergen wel worden ingevoerd: de kortere routes voor de lijnen naar/van Goor en Hengelo, zodat die lijnen ook bij lage frequenties nog goede aansluitingen bieden in Haaksbergen, Hengelo en Goor.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door groningen » ma 20 okt 2014 20:44

Als je het busstation aan de N18 zet (en van een nieuwe route weet ik niets af), dan ga je mensen wel belasten met langer lopen. Bij de Klaashuisstraat is dan de beste optie. Het is eigenlijk hetzelfde als Gieten. Vroeger kwam de bus mooi door het centrum heen. Nu is de afstand van het transferium naar het centrum ruim 1 kilometer.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » ma 20 okt 2014 21:17

Gelukkig gaan sommige modes aan Twente voorbij. Zelfs kleine dorpen als Rossum of Fleringen hebben een bushalte in het dorp en niet aan de N-weg langs het dorp.

Haaksbergen heeft nu het busstation aan de zuidkant van het centrum, nog wel in het dorp, maar niet aan de rondweg. In de toekomst moeten de bussen Achterhoek - Enschede dwars door het dorp rijden, omdat de nieuwe N18 een oprit/afrit dichtbij de weg naar Hengelo krijgt. Zodoende ontkom je niet aan een nieuwe busstation en de meest centrale plek is het plein, waar kortgeleden een monstertruck in het publiek terechtkwam, naast het oude treinstation, net aan de andere kant van het centrum.

Je hebt wel gelijk met de afstanden: ook met kortere/snellere routes mag een halte niet te ver weg zijn. Overal waar de bussen uit de dorpen zijn verbannen, zijn er minder passagiers. Zo'n halte buiten het dorp is altijd bedacht door verkeerskundigen en politici, die alleen de zak met subsidie voor ogen hadden, waarmee ze de dorpsstraat mooi konden vernieuwen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 20 okt 2014 22:23

Ik denk dat het busstation dat nu aan de zuidkant ligt er juist voor zorgt dat Haaksbergen goed bediend wordt per bus.
Zet je dat busstation in het midden van het dorp, dan komt er geen reguliere buslijn meer aan de oost-zijde van Haaksbergen, omdat de bussen zuid-noord (Neede/Eibergen-Enschede) dan daar niet meer komen en de andere buslijnen allen juist vanuit de west/noordwest zijde Haaksbergen binnen komen.

Met de nieuwe N18 is dat ook niet per se een probleem, want die kunnen vanaf de oude N18 altijd nog via de Noordsingel naar de afslag van de nieuwe N18. De snelbussen (lijnen 73 en 74) zou je zo kunnen laten rijden, en de stopbus (lijn 62) zou je eventueel dan via de Blankenburgerstraat-Hengelosestraat laten rijden en meer van Haaksbergen laten bedienen (de spitssnelbussen van lijn 62 kunnen dan de route van 73 en 74 nemen).

De snelbus Haaksbergen-Hengelo (lijn 53) zou dan via de Wiedenbroeksingel naar het busstation kunnen rijden (zodat lijn 97 versneld kan worden en lijnen 62 en 97 rijden dan al over de route via de Blankenburgerstraat). Lijn 59 blijft dan via Haaksbergen-West rijden, maar met een iets gewijzigde route: rijdt dan o.a. via de Noordsingel, zodat ook de noordzijde van de wijk Hassinkbrink een OV-ontsluiting heeft.

Op deze manier heeft heel Haaksbergen een goede verbinding met Hengelo (betere spreiding van lijnen 53 en 59), is er een betere verbinding met Enschede en een snellere verbinding met Goor. In de avonduren (als beide lijnen 1x p/u rijden) rijden ze dan gezamenlijk een rondje in Haaksbergen (vergelijkbaar met bijv. lijnen 13 en 15 in Wijchen).

Op kaart ziet het er dan als volgt uit:
Afbeelding

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 21 okt 2014 00:07

Haaksbergen ...

Ik ga er wel op in omdat er in elke provincie wel een vergelijkbaar dorp is te vinden. Je doet hetzelfde als vele anderen: je laat de bussen meer kilometers maken dan nodig is. Dat betekent meer kosten, meer minuten reistijd, maar niet persé meer passagiers. Om de OV-Chipkaart erbij te halen: als doorgaande passagier wil je niet met lijn 59 naar Hengelo omdat die route langer is dan de route van lijn 53 en daarmee duurder.
Omdat je het busstation op dezelfde plek houdt, wordt de reistijd Achterhoek - Twente minstens twee minuten langer dan met het busstation bij de museumspoorweg.

Je routes stuk voor stuk bekeken:

- Noordsingel valt af als busroute om verschillende redenen. Er is maar aan 1 kant bebouwing, zodat haltes daar niet zoveel in-/uitstappers krijgen als midden in de bebouwing. Verder is het een rondweg en die zijn vanuit de wijken slecht bereibaar op de fiets of lopend. Tenslotte heeft ook in Haaksbergen het rotondevirus toegeslagen. Deze weg is een aaneenschakeling van rotondes, waardoor je moet rekenen met 20 km/u als effectieve snelheid voor de bus. De snellere routes lopen dwars door het dorp.

- De wijken aan de noordwestkant bestaan uit laagbouw op ruime kavels. Met andere woorden: lage bevolkingsdichtheid. Hier maak je per definitie veel kilometers voor weinig passagiers. Zo'n ommetje door 'De Zienesch' kost meer dan het oplevert. Je kunt beter de bus op de Goorsestraat houden zodat je met 1 halte 2 wijken bedient en de bus een-twee minuten sneller wordt.

- De Wiedenbroeksingel, bij jou verstopt onder een lichtgroene lijn 53, is op zich een goede keus om de oostkant van het dorp te bedienen. Als er voldoende tijd is om via deze weg naar het overstappunt te rijden, dan moet je dat zeker doen. Welke lijn daar zou moeten rijden, is een ander verhaal. Het kan een buurtbus zijn, het kan een sneldienst zijn.

- Laatste opmerking bij je routes: je lijnvoering is niet helder genoeg. Het grote nadeel van de huidige busroutes in dit dorp: er staan overal haltes, maar er rijden ontzettend weinig bussen langs. Marketingtechnisch is het beter om lijnen in dezelfde richting ook dezelfde route te geven. Naar Hengelo route A, naar Enschede route B, naar Goor route C en naar Eibergen/Neede route D.

In de discussiestukken heeft Haaksbergen hele simpele, korte routes gekregen. Dat heeft niet eens met prijs of afstand te maken, maar alles met reistijd. Vanaf het overstappunt is de ideale maximum reistijd naar Neede 14, Enschede 20 en Hengelo 24 minuten zodat je in die plaatsen goede aansluitingen op de andere bussen en/of treinen krijgt of houdt. De route naar Goor is juist ingekort om in Haaksbergen altijd aansluiting naar Hengelo/Enschede te bieden. Haaksbergen is een dorp, er rijden streeklijnen en daarom is 1 centrale halte met een grote fietsenstalling belangrijker dan elke kleine wijk vol te stoppen met bushaltes, waar een keer per uur een 8-persoonsbus langsrijdt.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » di 21 okt 2014 17:46

Stootblok schreef:als doorgaande passagier wil je niet met lijn 59 naar Hengelo omdat die route langer is dan de route van lijn 53 en daarmee duurder.
Omdat je het busstation op dezelfde plek houdt, wordt de reistijd Achterhoek - Twente minstens twee minuten langer dan met het busstation bij de museumspoorweg.
Lijn 59 is sowieso niet bedoeld voor doorgaande reizigers, maar voor Haaksbergenaren. Er is veel te weinig vraag vanuit de richtingen Eibergen en Neede richting Hengelo. Ga je lijn 59 dus versnellen en dezelfde route geven als lijn 53, dan ga je reizigers verliezen, omdat veruit de meeste reizigers tussen Haaksbergen en Hengelo de Haaksbergenaren zelf zijn, maar juist de buslijn die de 'slechtgelegen' gebieden bediend, waar anders alleen maar 1x p/u dat 8-persoonsbusje stopt, en dan ook nog eens op ruime afstand, want die ga je juist ook versnellen en minder haltes geven. Dat kan allereerst dat 8-persoonsbusje niet aan, want er zijn te veel reizigers in Haaksbergen-West en bovendien is het onaantrekkelijk, omdat je een grote loopafstand hebt naar de dichtstbijzijnde bushalte hebt, waar daar dan dus ook maar een laagfrequentie bus rijdt met een zeer lage capaciteit.

Stootblok schreef:- Noordsingel valt af als busroute om verschillende redenen. Er is maar aan 1 kant bebouwing, zodat haltes daar niet zoveel in-/uitstappers krijgen als midden in de bebouwing. Verder is het een rondweg en die zijn vanuit de wijken slecht bereibaar op de fiets of lopend.
Vanuit de Hassinkbrink is de Hengeloseweg net zo goed/slecht bereikbaar als de Noordsingel. Daarbij heb ik de haltes ook precies getekend bij de ingangen naar de wijk, dus je hoeft verder niet over de Noordsingel heen als fietser of voetganger. Sterker nog: bij die rontondes zijn zelfs al vluchthavens neergelegd en bij de rotonde met de Madelief is daar al een stoep naartoe gelegd (of dat inmiddels bij de Egelantier ook al is gebeurd weet ik niet), dus ik krijg de indruk dat ze daar sowieso al een bus overheen willen hebben.

Stootblok schreef:Zo'n ommetje door 'De Zienesch' kost meer dan het oplevert. Je kunt beter de bus op de Goorsestraat houden zodat je met 1 halte 2 wijken bedient en de bus een-twee minuten sneller wordt
Dan kan dus niet, want de Goorsestraat is op dat punt niet bereikbaar voor voetgangers en fietsers. Sterker nog: fietsers Sint-Isidorushoeve<->Haaksbergen Centrum moeten juist die route door De Zienesch nemen. De bus moet daar dus wel langs als het ook reizigers wil oppikken.

Stootblok schreef:Laatste opmerking bij je routes: je lijnvoering is niet helder genoeg. Het grote nadeel van de huidige busroutes in dit dorp: er staan overal haltes, maar er rijden ontzettend weinig bussen langs. Marketingtechnisch is het beter om lijnen in dezelfde richting ook dezelfde route te geven. Naar Hengelo route A, naar Enschede route B, naar Goor route C en naar Eibergen/Neede route D.
Die bussen rijden allen op werkdagen 2x per uur hoor (behalve lijn 97, maar die rijdt dan ook nergens in Haaksbergen alleen) en dat is helemaal niet weinig. Misschien als je de grote stad gewend bent, maar op het platteland is 2x per uur normaal tot veel. Dat op Haaksbergen-Noord<->Hengelo bijv. tot 's avonds 4 bussen rijden is zeer luxueus. Dat dat gebeurd op (Groenlo-)Haaksbergen<->Enschede is een uitzondering, omdat dat een zeer drukke verbinding is en er meerdere grote kernen bediend worden.

Wat betreft die bussen naar Hengelo: die moeten het vooral hebben van reizigers uit Haakbergen. Voor doorgaande reizigers is 2x per uur een snelbus (lijn 53) al meer dan genoeg. Niet voor niets is lijn 59 nu al zo'n toeristische lijn in Haaksbergen (nu rijdt hij zelfs om de wijk Zienesch heen en dus ook over de Westsingel!). Lijnen 53 en 59 zijn nu al min of meer bedoeld om heel Haaksbergen een bus naar Hengelo te geven en veel minder om een verbinding Neede/Eibergen<->Hengelo te geven, want daar is relatief weinig vraag naar. De enige nog vrij grote (maar zeer verspitste) vraag van Eibergen/Neede op lijn 53 is die naar de halte Bouwmeester, waar de bovenbouw havo/vwo van het Assink zit. Dat is een van de redenen dat ik 62 daarlangs heb laten lopen. Bovendien is dat ook niet zo veel om, aangezien je straks toch de nieuwe N18 op moet en dus bij de Kolenbranderweg moet uitkomen. Dat lijnen 73 en 74 buitenom rijden heeft te maken met concessierechten (niet voor niets stoppen die bussen nu al niet op alle haltes in Haaksbergen en zelfs nergens tussen Haaksbergen en Enschede en mag op het Van Heekplein ri. CS niet ingestapt worden) en dan kun je beter buitenom rijden en 1 a 2 minuutjes sneller af zijn (afhankelijk van of de verkeerslichten blijven staan) en de halte 'Weg naar Veldmate' gehandhaafd kan blijven (overdag althans). Lijn 62 is dankzij de nieuwe N18 alsnog niets langzamer af op de verbinding Neede<->Enschede.

Dat reizigers liever één halte aan de rand van de wijk hebben waar ze 4x per uur kunnen opstappen ben ik het niet mee eens. Dat is alleen leuk voor mensen die in de buurt van die halte wonen. Mensen die aan de andere kant van de wijk wonen hebben er juist veel nadeel aan, omdat ze grote loopafstanden hebben. Je ziet ook vaak dat daar ook veel minder mensen met de bus gaan en veel meer eigen alternatieven zoeken (eigen auto, carpoolen, scooter). In dit geval gaat het vooral om één lijn (59), die sowieso al een veredelde Haaksbergse stadsbus is. Er is bovendien ook een snelbus beschikbaar (53), dus ik zie geen reden om lijn 59 te gaan versnellen, zeker niet als je bedenkt dat lijn 59 nu zelfs nog meer om rijdt (helemaal om de wijk Zienesch heen, dus via de Westsingel).

In de oostelijke Achterhoek (Eibergen, Groenlo, Lichtenvoorde) waren ze wel ver doorgegaan met het beperken van haltes (wat jij dus voorstelt als idee voor Haaksbergen), maar daar zie je nu langzaam aan juist weer een tegengestelde beweging ontstaan, omdat ze erachter komen dat het binnen de grotere kernen contraproductief is. In Groenlo en Lichtenvoorde zijn er alweer maatregelen genomen om weer meer van die dorpen te bedienen. Zo is de busdienst Groenlo-Lievelde niet meer direct de N319 op gaan rijden vanaf het busstation, maar is die via d'Orangie gaan rijden. In Lichtenvoorde is lijn 72 een rondje gaan rijden door het centrum en gaat (als ik de geluiden mag geloven) straks als die doorgetrokken wordt naar Varsseveld via Lichtenvoorde-Zuid rijden in plaats van direct de N18 op. In Eibergen is er nog niet veel gebeurd (wel halte De Kiefte toegevoegd, maar die ligt eigenlijk te ver zuidelijk), maar dat komt ook vooral omdat het daar erg lastig is om het westen van het dorp goed te bedienen met de bussen, je komt dan namelijk niet goed meer terug naar de N18 als je die verlaat en de bus naar Neede kan niet over de Stokkersweg naar Neede, omdat daar een verbod op bussen en vrachtwagens geldt. Bovendien krijgt die weg straks een knip als de nieuwe N18 er komt.

Bovendien roep je dat de lijnen gebundeld moeten zijn, terwijl ze nu al niet gebundeld zijn en dat geen enkel probleem oplevert. Lijnen 53 en 59 lopen nu al heel andere routes in Haaksbergen. Lijnen 62 en 73/74 lopen alleen op papier dezelfde route (Enschede buiten beschouwing gelaten), maar verschillen enorm door de stoppatronen. Als je de haltes in Enschede niet mee telt (omdat ze daar uiteen lopen), dan heeft lijn 62 maar liefst 20 haltes in Twente, terwijl lijnen 73 en 74 er slechts 3 hebben. Dat is dus een enorm verschil. In praktijk hebben die lijnen dus al een andere 'route' en delen gewoon 3 haltes met elkaar. Het enige verschil is dat je op een kaart dat verschil niet ziet en in mijn opzet opeens wel, terwijl het verschil eigenlijk hetzelfde blijft (alleen de gezamenlijke halte 'Weg naar Veldmate' verdwijnt, maar die halte verdwijnt in jouw geval al in zijn geheel). Dat lijnen 73 en 74 zo weinig stoppen heeft met de concessierechten te maken. Als je ze ook door Haaksbergen zou laten rijden, zoals jij wil, dan zullen ze alleen langzamer worden, maar toch die stops voorbij moeten rijden. Dat zou dus onzinnig zijn.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » di 21 okt 2014 22:24

Eerst een paar correcties

Allereerst heb ik de discussiestukken niet alleen gemaakt, daar zit heel veel input van anderen in. Daarom zijn ze ook als voorbeeld hier op de site geplaatst.

De OAD had Goor - Haaksbergen, de TET Hengelo - Haaksbergen en de GVM Enschede - Achterhoek. Deze verdeling zie je nog steeds terug in de lijnvoering. De provinciegrens is de concessiegrens. De lijn naar Goor viel onder de ZHO-concessie, maar valt tegenwoordig onder de concessie voor Twente. De provincie Gelderland en de Regio Twente hebben ervoor gekozen om de ritten te verdelen over de twee vervoerders. Daarom is er geen rechtstreekse lijn Hengelo - Achterhoek meer, rijdt Syntus tussen Borculo en Haaksbergen en Arriva tussen Enschede en Haaksbergen. Voor de rest speelt de concessiegrens geen rol.

Het aantal passagiers Hengelo - Achterhoek groeit, langzaam maar gestaag. Tegenwoordig is de overstap in Haaksbergen een verplichte aansluiting. Met overdag opvallend ruime overstaptijden op de route Hengelo - Groenlo.

Er is een reden dat lijn 73 en 74 via het busstation in Haaksbergen rijden. Dat is niet voor de passagiers, maar omdat de route via busstation sneller is dan over de rondweg. Vroegâh reden de sneldiensten namelijk niet door het dorp, maar erlangs.

Mij valt op, dat je heel erg in details blijft hangen. Geeft niet, zolang je de hoofdlijn maar niet vergeet. Halte-afstanden zijn niet het belangrijkste in een dorp van nog geen 3 bij 3 kilometer, zolang de routes door het dorp lopen en niet buitenom. Stel je voor dat je een dochter van 14 hebt. Wil je haar in deze tijd van het jaar 's avonds op een rondweg bij een halte laten wachten op de bus of liever op een plek met meer leven?

Haaksbergen-West. Vanaf de kruising Goorsestraat/Hengelosestraat - daar moet zeker een halte staan - naar de rand van het dorp is het maar 1 kilometer. Dat is geen wandelafstand, maar wel fietsafstand. Vergelijk het eens met de andere dorpen in Twente/Achterhoek. Daar kom je grotere afstanden tegen. Goorsestraat: check de luchtfoto's en kaarten. Die straat is prima te bereiken vanuit beide wijken, ook voor voetgangers en fietsers.

Haaksbergen-Oost. De halte 'Weg naar Veldmaat' is een voorbeeld van een halte, waar de passagiers op de fiets naar toe komen. Wanneer het lukt om een route door Haaksbergen-Oost te krijgen, verhuizen de passagiers mee naar de laatste halte voordat de bus de nieuwe autoweg opdraait.

De lijnen ... zijn voor jou als ervaren busgebruiker geen probleem, maar voor incidentele reizigers wel.

De lijn naar Goor is overduidelijk uit het OAD-archief gehaald en extreem langzaam. Wanneer de korte overstap in Goor en Hengevelde overeind moet blijven, kan deze lijn beter eerst naar het busstation rijden en pas daarna een rondje door Haaksbergen maken. Krijgt de overstap in Haaksbergen prioriteit, dan eindigt de lijn bij het busstation. In dat geval maakt een 'dorpsbus Haaksbergen' alleen kans als het bedrijfseconomisch verantwoord is, bijvoorbeeld met een nieuwe lijn Enschede - Haaksbergen.

Naar Hengelo maak je er een heel verhaal van met 2 lijnen. Het grote nadeel van lijn 53 is de wisselende route overdag/avond. Het grote nadeel van lijn 59 is de beperkte dienstregeling. Dit jaar rijdt deze lijn altijd tijdens de spits en voor de rest mag je op de kalender kijken. Dat is geen lijn waarmee je een dorp fatsoenlijk bedient. Samengevat: twee lijnen met een dienstregeling vol uitzonderingen. Zulke constructies doorgronden alleen ervaren reizigers. Met 1 lijnnummer, een duidelijke route en een heldere dienstregeling wordt de lijn naar Hengelo veel aantrekkelijker voor incidentele reizigers.

Naar Enschede zoek je de meest ingewikkelde oplossing ^^. De nieuwe route heeft het opheffen van de stopbus en vervangen door een sneldienst als gevolg. Het vraagt om betere afstemming van de dienstregeling. Vier bussen per uur hoort een kwartierdienst te zijn en niet een halfuurdienst met twee bussen achter elkaar aan. Voor de rest geldt hetzelfde als naar Hengelo: hou het simpel, overzichtelijk zodat de bus aantrekkelijker wordt voor losse passagiers.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 22 okt 2014 05:24

Stootblok schreef:Er is een reden dat lijn 73 en 74 via het busstation in Haaksbergen rijden. Dat is niet voor de passagiers, maar omdat de route via busstation sneller is dan over de rondweg. Vroegâh reden de sneldiensten namelijk niet door het dorp, maar erlangs.
Ik geloof toch echt dat die vroegere sneldienst (de interliners Arnhem/Doetinchem-Enschede en Winterswijk-Enschede) niet door het dorp gestuurd is omdat dat sneller was, maar dat die compleet geschrapt zijn, omdat er veel te weinig reizigers waren en vrijwel iedereen alsnog met de stopbus ging. De loopafstanden voor de interliner waren namelijk zo groot dat voor velen de stopbus sneller was. Inmiddels is die stopbus ook vervangen en is de huidige lijn 74 een compromis tussen de voormalige interliner en de stopbus. Lijn 74 stopt veel vaker dan de voormalige interliners (en niet alleen in Haaksbergen), maar wel weer veel minder als de voormalige stopbussen.

Ik weet niet wie je wijs gemaakt heeft dat de Eibergsestraat/Zeedijk/Enschedesestraat sneller is dan de Kon.Wilhelminastraat (N18), maar ga die beide routes maar eens met de auto rijden. Dan zul je al snel zien dat je over de N18 sneller bent (en niet alleen omdat je daar ook harder mag rijden, namelijk 70 km/h). Laat staan dat je dan met de bus via het busstation nog 2 bushaltes aan moet doen (busstation en Blanckenborgh) én veel meer last hebt van die hinderlijk geparkeerde auto's en de snelheidsbeperkende bochten.

Stootblok schreef:Vier bussen per uur hoort een kwartierdienst te zijn en niet een halfuurdienst met twee bussen achter elkaar aan.
Ik neem aan dat je hierbij lijn 62 + lijn 73/74 bedoeld? Dat zou wel het meest ideaal zijn, maar helaas vrijwel onmogelijk, omdat je dan (belangrijke) aansluitingen eruit moet gooien. Lijnen 73 en 74 sluiten nu weliswaar 's avonds wel direct aan op lijn 62, maar dat heeft wel tot gevolg dat lijn 74 in Doetinchem aan komt op het moment dat de trein naar Arnhem vertrekt, met een kwartier later zou je dat dus krijgen dat je aankomt als de Breng-trein net vertrekt en dat is ook niet wenselijk natuurlijk. Tegelijk lijn 73 dan in Winterswijk ook direct na vertrek van de trein aankomen, wat ook onwenselijk is.
Het verschuiven van lijn 62 heeft weer tot gevolg dat je alle aansluitingen in Neede en Borculo verliest, wat ook weer onwenselijk is.

SuperGhost

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland