Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » do 06 nov 2014 14:20

SuperGhost schreef:Hoe kan Enschede-Eibergen nu slechts 1 minuut langzamer zijn dan Enschede-Haaksbergen?
:) Dat is nu het verschil tussen snelweg en dorpsroute. Een rijtijdberekening bestaat uit het soort weg, de maximum snelheid en het aantal in-/uitstappers bij de haltes. Waarbij in 30-km-gebieden je ook nog rekening moet houden met het type en soort snelheidsvertragers, met name de hellingshoek van verkeersdrempels of het aantal wegversmallingen.

De huidige routes Enschede-Haaksbergen komen nauwelijks door het dorp. De afstand tussen de busstations is 14,5 km voor de stopdienst en 16,1 km voor de sneldienst. Dat de sneldienst toch sneller is, ligt aan het stuk over de A35 en de busbaan in Enschede. De nieuwe route is langer en komt door het hele dorp: vanaf 16,0 km, afhankelijk van de route en de locatie van het busstation.

Naar mijn idee mis je een paar dingen:

1 je denkt in halfuurdiensten, maar je vergeet kwartierdiensten. Als het aandeel scholieren echt zo hoog zou zijn, dan zou Arriva allang een scholierenlijn hebben ingesteld om die piek op te vangen. Rijden de versterkingsbussen tijdens elke schoolweek, ook rond de zomervakantie?

2 je gaat teveel uit van de huidige passagiers. Met betere routes trek je nieuwe passagiers aan en die heb je nodig om minder afhankelijk te worden van de grillen van de provincie.

3 je vergeet de kosten/baten. Als je met 3 in plaats van 5 bussen dezelfde aantallen passagiers kunt vervoeren, waarom zou je vasthouden aan een lijnvoering met 5 bussen? Kies dan voor de oplossing met 3 bussen en gebruik de overgebleven 2 bussen voor hogere frequenties op andere lijnen met groeipotentieel.

Tot nu toe is in de Achterhoek geprobeerd ook 's avonds overal te rijden. Ik denk zelf dat het op de langere termijn beter is om het openbaar vervoer in de landelijke gebieden van Gelderland te beperken tot 8-9 uur 's avonds en overdag juist uit te breiden. Drie redenen:
- Vergrijzing/krimpregio, waardoor er minder scholieren/studenten zijn. OV moet zich meer richten op de leeftijdsgroep 25-75 jaar.
- Reisafstanden zijn wat langer in de regio. Mensen reizen niet graag 's avonds langere afstanden.
- Met een uitgebreider lijnennet kunnen meer inwoners ook echt gebruik maken van de bus of trein.

Om het allemaal in persepctief te houden: jouw lijnen 72-73-74 hebben 1276 DRU's per week. Dat is net zoveel als 1 drukke stadslijn in Arnhem of Nijmegen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 06 nov 2014 20:07

Stootblok schreef:1 je denkt in halfuurdiensten, maar je vergeet kwartierdiensten. Als het aandeel scholieren echt zo hoog zou zijn, dan zou Arriva allang een scholierenlijn hebben ingesteld om die piek op te vangen. Rijden de versterkingsbussen tijdens elke schoolweek, ook rond de zomervakantie?

2 je gaat teveel uit van de huidige passagiers. Met betere routes trek je nieuwe passagiers aan en die heb je nodig om minder afhankelijk te worden van de grillen van de provincie.
1. Omdat een aparte scholierenlijn onlogisch is, omdat je dan dezelfde route gaat rijden, maar alleen scholieren mee gaat nemen. Die versterkingsbussen rijden volgens mij in elke schoolweek in de ochtendspits.

2. Je vergeet dat de Achterhoek een krimpregio is. Voor 6 bussen op Groenlo-Enschede zou je een overbediening krijgen. Daarnaast ga je dan je eigen speerpunt van helderheid voorbij, aangezien je de bussen een aparte route gaat geven.

Stootblok schreef:Tot nu toe is in de Achterhoek geprobeerd ook 's avonds overal te rijden. Ik denk zelf dat het op de langere termijn beter is om het openbaar vervoer in de landelijke gebieden van Gelderland te beperken tot 8-9 uur 's avonds en overdag juist uit te breiden. Drie redenen:
- Vergrijzing/krimpregio, waardoor er minder scholieren/studenten zijn. OV moet zich meer richten op de leeftijdsgroep 25-75 jaar.
- Reisafstanden zijn wat langer in de regio. Mensen reizen niet graag 's avonds langere afstanden.
- Met een uitgebreider lijnennet kunnen meer inwoners ook echt gebruik maken van de bus of trein.
Juist als je het OV na 8-9 uur gaat wegschrappen, ga je je richten op scholieren, want scholieren reizen niet 's avonds. Hier zullen dus juist de forenzen de nadelen van ondervinden en die zullen dan nog sneller wegtrekken uit de Achterhoek. Vergeet niet dat voor de Achterhoek forenzen juist relatief lang moeten reizen en dus ook later pas thuis komen dan vergelijkbare forenzen in bijv. de Randstad.
Juist voor de Achterhoek is het dus wel van belang dat er doordeweeks 's avonds nog een redelijk OV-netwerk is. Daarom zou op een drukke as als Enschede-Groenlo 's avonds prima 2 bussen per uur kunnen rijden (op werkdagen althans). Nu rijden daar gedeeltelijk zelfs 3 a 4 bussen per uur (doordat lijn 72 tussen Groenlo en Eibergen nog rijdt). Lijnen 72 en 73/74 in de avonduren combineren tot één dienst Varsseveld-Haaksbergen(al dan niet gekoppeld aan Haaksbergen-Hengelo) zou dus al een besparing zijn, terwijl de OV-verbindingen goed blijven.
Wil je op Enschede-Doetinchem/Winterswijk bezuinigen, dan valt er meer te zeggen om lijn 73 's avonds en zondags geheel weg te snijden, want reizen via Lievelde is nauwelijks om en de trein heeft genoeg ruimte. Dan zou je evt. alleen een belbusje tussen station Winterswijk en het Ziekenhuis kunnen overhouden.
Verder zou je de huidige lijn 74 (als je lijn 72 dus als basislijn gaat gebruiken) evt. ook alleen nog beperkt kunnen worden tot een dienst die alleen in de brede spits rijdt. De buurtbus tussen Zelhem en Varsseveld zou dan wel altijd via Westendorp moeten gaan.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » do 06 nov 2014 22:52

SuperGhost schreef:2. Je vergeet dat de Achterhoek een krimpregio is. Voor 6 bussen op Groenlo-Enschede zou je een overbediening krijgen. Daarnaast ga je dan je eigen speerpunt van helderheid voorbij, aangezien je de bussen een aparte route gaat geven.

Hoezo? Het is een hele heldere oplossing. Een lijn rijdt wel of niet, heeft een vaste route en min of meer vaste patroontijden. Bovendien is de oplossing met een sneldienst goedkoper en beter. Goedkoper, omdat je in de ochtendspits minder bussen nodig hebt en beter, omdat de aansluitingen constant worden. In 2014 rijden er 6 bussen per uur tussen Enschede en Groenlo, al dan niet via Neede, zonder dat er sprake is van overbediening. De route Neede-Eibergen kan vervallen met de overstaphalte Assinkbos.

Concreet: De betere routes door Haaksbergen zorgen voor passagiersgroei, daarom zijn de frequenties voor de lijnen Hengelo-Neede, Enschede-Haaksbergen tenminste elk half uur en in de spits elk kwartier. Voor Haaksbergen-Groenlo is een uurdienst de basis, op werkdagen overdag elk half uur en in de spits elk kwartier. Hier bovenop komt de sneldienst Groenlo-Enschede, die in de eerste twee jaar elk uur en op werkdagen overdag elk half uur kan rijden. De grap in deze opzet: meer passagiers met minder bussen.

Ik heb in jouw ideeën tot nu toe nergens een oplossing gezien, waarbij je met minder bussen een gelijkwaardige of betere bediening levert. Wel veel uitbreidingen. Daarom hèt voorbeeld, dat vaak wordt toegepast in Nederland. Buslijn tussen A en B, rijdt in B door alle wijken. Plaats B groeit, vervoer groeit, frequenties gaan omhoog, er zijn meer bussen nodig. De beste oplossing blijkt een basislijn te zijn, die de complete route rijdt en daarnaast sneldiensten, die direct van A naar een wijk in B rijden. Voordeel voor de passagiers: kortere reistijd. Voordeel voor de vervoerder: minder bussen nodig. Lees in plaats van 'wijken' dorpen en je hebt exact de constructie zoals hierboven aangegeven.

SuperGhost schreef:Juist als je het OV na 8-9 uur gaat wegschrappen, ga je je richten op scholieren, want scholieren reizen niet 's avonds. Hier zullen dus juist de forenzen de nadelen van ondervinden en die zullen dan nog sneller wegtrekken uit de Achterhoek. Vergeet niet dat voor de Achterhoek forenzen juist relatief lang moeten reizen en dus ook later pas thuis komen dan vergelijkbare forenzen in bijv. de Randstad.

:)
Ik krijg het gevoel dat jouw werkdagen pas om negen uur 's morgens beginnen. Voor forenzen, die met bus of trein reizen, rijden de eerste bussen en treinen in de Achterhoek nu al veel en veel te laat. Helemaal als je een afstand woon-werk van meer dan 60 km hebt. Werklocaties moeten om 7 uur 's morgens al bereikbaar zijn, dan pas wordt de bus interessant voor het woon-werkverkeer. Je kunt het makkelijk uitrekenen: 2 keer de reistijd plus 9 uur (werkdag incl. pauze). Zet de reistijd per OV op 1,5 uur enkele reis en dan is een bediening van 7-19 uur het absolute minimum, liever dus 6-20/21 uur. Dan heb je ook voldoende marge voor de keren, dat men langer op het werk blijft hangen.

Hoe jij de bedieningstijden invult in Gelderland, moet jij weten. Zolang je er een reden bij geeft, is het goed. Werkdagen 5-22 uur en weekend 9-22 uur is ook een optie. In elk geval is het marketingtechnisch aan te raden om binnen 1 gebied met hetzelfde tijdslot te werken, zodat alleen de eerste/laatste ritten incomplete aansluitingen bieden.
Ik kom er in elk geval mee omdat je meer vervoer wilt bieden. Dat is lastig als er minder DRU's beschikbaar zijn. Maak een keuze ;)
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 06 nov 2014 23:20

Stootblok schreef:Ik heb in jouw ideeën tot nu toe nergens een oplossing gezien, waarbij je met minder bussen een gelijkwaardige of betere bediening levert. Wel veel uitbreidingen
Beter kijken dan. Volgens mij ga ik op de as Groenlo-Neede/Enschede toch echt terug in het aantal bussen. ;)
Nu rijden daar overdag 2-4 bussen per uur, brede spits 4-6, avond 2-4 en zondag 2.
In mijn plan is dat overdag 2/4*, brede spits 4, avond 2 en zondag 1. (*afhankelijk of je de huidige lijn 74 ook buiten de brede spits blijft laten rijden).
Dat is toch echt een vermindering, terwijl de frequenties naar Haaksbergen-Enschede niet af neemt.

Ik krijg het idee dat je niet weet wat er nu allemaal rijdt op die corridor.

Stootblok schreef:In 2014 rijden er 6 bussen per uur tussen Enschede en Groenlo, al dan niet via Neede, zonder dat er sprake is van overbediening. De route Neede-Eibergen kan vervallen met de overstaphalte Assinkbos.
De route via Neede levert geen extra reismogelijkheid op in de brede spits, omdat die tegelijk vanuit Eibergen vertrekt met lijn 73 en pas veel later (12 minuten) in Enschede aan komt. Alleen buiten de spits levert die een bijdrage.

Verder ben ik met je eens dat de verbinding Eibergen-Neede terug kan, alleen denk ik niet dat die geheel moet vervallen. Doordeweeks overdag zou er naar mijn mening nog een uursdienst moeten zijn (tenzij er een directe verbinding Eibergen-Borculo voor terug komt), aangezien het ook de reis biedt naar het gemeentehuis in Borculo (juist vanwege de vergrijzing belangrijk, aangezien ouderen daar niet per fiets heen kunnen) en voor forenzen ook verder ri. Deventer. Daarom laat ik er overdag ook nog het kleine busje van de dienst naar Goor rijden.
Een andere optie is een buurtbus, dan hoeft die wellicht niet naar Neede, maar kan die wellicht via Eibergen-West en Haarlo direct naar Borculo (zou wellicht een verlenging van lijn 199 kunnen zijn).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » vr 07 nov 2014 11:04

SuperGhost schreef:In mijn plan is dat overdag 2/4*, brede spits 4, avond 2 en zondag 1. (*afhankelijk of je de huidige lijn 74 ook buiten de brede spits blijft laten rijden). Dat is toch echt een vermindering, terwijl de frequenties naar Haaksbergen-Enschede niet af neemt. Ik krijg het idee dat je niet weet wat er nu allemaal rijdt op die corridor.
De 6 bussen per uur in de spits tussen Haaksbergen en Enschede zijn geen overbediening. Jij gaat juist op het drukste deel van de route terug in spitsfrequentie. En als dat niet zo is, dan is je kaart verwarrend op dit punt.
Ik neem je ideeën met een korrel zout omdat je geen rekening houdt met de concessie-/provinciegrenzen. Als jij hiermee aankomt bij de prov. Gelderland, wordt het zonder meer opzij gelegd. Syntus en Arriva zullen het ook afwijzen, omdat het voor beide vervoerders goedkoper is om Haaksbergen als virtueel eindpunt te hebben. Verder rijden na Haaksbergen kan wel, maar je moet het zo verdelen, dat beide vervoerders ongeveer evenveel uren en kilometers maken in het gebied van de andere vervoerder.
Daarom rijdt Syntus tot Neede in de oplossing met een sneldienst over de N18 en niet meer tot Borculo. Zowel Syntus als Arriva kijken met interesse naar de sneldienst-constructie, omdat ze daarmee de passagiersstromen beter kunnen scheiden, geen inkomsten weglekken naar de andere vervoerder en de reissnelheid hoger wordt / meer passagiers vervoerd worden. Toverwoord efficiëncy ^^
In jouw verhaal vervaagt de concessiegrens en dat leidt onherroepelijk tot kostbaar overleg en extra onderzoek om de subsidie en inkomsten uit collectieve abonnementen goed te verdelen.

SuperGhost schreef:Verder ben ik met je eens dat de verbinding Eibergen-Neede terug kan, alleen denk ik niet dat die geheel moet vervallen. Doordeweeks overdag zou er naar mijn mening nog een uursdienst moeten zijn (tenzij er een directe verbinding Eibergen-Borculo voor terug komt), aangezien het ook de reis biedt naar het gemeentehuis in Borculo (juist vanwege de vergrijzing belangrijk, aangezien ouderen daar niet per fiets heen kunnen) en voor forenzen ook verder ri. Deventer. Daarom laat ik er overdag ook nog het kleine busje van de dienst naar Goor rijden. Een andere optie is een buurtbus, dan hoeft die wellicht niet naar Neede, maar kan die wellicht via Eibergen-West en Haarlo direct naar Borculo (zou wellicht een verlenging van lijn 199 kunnen zijn).
Je kunt de lijn uit Goor/Delden niet verlengen naar Eibergen omdat je de concessiegrens negeert. Inzet van een buurtbus is een betere oplossing, bijvoorbeeld Groenlo-Beltrum-Borculo-Haarlo-Eibergen-Rietmolen-Neede-Geesteren (route dorp-gehucht-dorp).
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Alargule » vr 07 nov 2014 12:08

Zijn er behalve Stootblok en Superghost nog anderen die deze thread nauwgezet volgen?

Alargule
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » zo 09 nov 2014 12:38

Er zijn meerdere volgers, maar die mogen/kunnen/willen niet allemaal reageren. Voor de rest heeft dit topic zich ontwikkeld tot een klankbord voor SG, om zijn ideeën realistisch te houden en te voorzien van argumenten, waar zijn provincie wel gevoelig voor is. Mooi moment om de volgende uitdaging te plaatsen: Als Arriva bezuinigt op de sneldienst Doetinchem-Groenlo, waarom niet terug naar vroegere tijden en 1 lijn Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde-Varsseveld-Doetinchem?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door R-K » wo 10 dec 2014 18:14

Er zijn vanuit de Achterhoek genoeg mensen (voornamelijk studenten van de Saxion Hogeschool) die dagelijks pendelen naar Enschede. Daarom is er 's ochtends richting Enschede, 's middags richting Doetinchem/Borculo/Winterswijk een snelle verbinding gewenst en noodzakelijk.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 10 dec 2014 20:17

Dan zou je die lijn natuurlijk wel buiten de spits kunnen bieden.
Echter is er buiten de spits ook niet zo heel veel behoefte tussen Varsseveld en Doetinchem, omdat die reis ook via de trein kan en er te weinig studenten naar het Graafschap college zijn.

Wat mij betreft (gezien uit eigen ervaringen) is noodzakelijk op Enschede-Winterswijk/Doetinchem:
Enschede - Groenlo
Brede spits: 4x p/u (absoluut minimum, in de topspits wellicht zelfs 6 of 8, aangezien nu al versterkende bussen nodig zijn in een deel van de ochtendspits)
Dal: 2x p/u
Zondag: 1-2x p/u, al dan niet met overstap in Haaksbergen (begin van de avond is 2x p/u gewenst i.v.m. de studentenstroom en daarnaast zou bij koopzondagen een halfuursdienst ook wenselijk kunnen zijn)

Groenlo - Winterswijk
Brede spits: 2x p/u
Overige momenten: 1x p/u

Groenlo - Lichtenvoorde via Lievelde
Overdag: 2x p/u
Avond na 21:00/zondag: 1x p/u (bij symmetrische dienst trein, anders 2x p/u i.v.m. de overstappen)

Groenlo - Lichtenvoorde non-stop
Spits: 2x p/u
Overige momenten: 0x p/u (vaak hooguit 1 of 2 personen, die kunnen dan ook over Lievelde reizen)

Lichtenvoorde - Varsseveld
Spits: 4x p/u
Dagdal: 2x p/u
Avond na 21:00/zondag: 1x p/u

Varssveld - Doetinchem (bus via Westendorp)
Spits: 4x p/u
Overige momenten: alleen 1x p/u buurtbus om Westendorp te ontsluiten.

Je ziet dus dat lijn 74 eigenlijk alleen in de spits nodig is en hooguit nog 1 of 2 ritten op zondagavond. Daarbuiten voldoen lijnen 72 en 73, mits lijn 72 door zou rijden naar Enschede i.p.v. Neede (halfuursdienst vormend met lijn 73).
Voor lijn 74 is eigenlijk alleen een kwartiersdienst nodig tot Lichtenvoorde, maar door logistieke redenen kost het doorrijden naar Groenlo eigenlijk niets (post en stalling staan naast het busstation in Groenlo) en zorgt het ook voor een betere spreiding (want dan een volledige kwartiersdienst tot Enschede).

Voordeel van een halfuursdienst tussen lijnen 72 en 73 is dat die lijnen een spitsrichting hebben die tegenovergesteld zijn aan elkaar. Ochtend: lijn 72 juist in zuidelijke richting (naar het station in Lievelde) en lijn 73 juist naar het noorden (naar Enschede). Dat zou je mooi kunnen combineren door in de ochtendspits vanuit Enschede ri. Groenlo alleen ritten van lijn 72 (2x p/u) te laten rijden en lijn 73 dan in Groenlo laten beginnen en vanaf Groenlo richting Enschede dan alleen ritten uit Winterswijk door te sturen naar Enschede en die uit Lievelde te laten eindigen in Groenlo. Lijn 72 uit Lievelde keert dan in Groenlo op lijn 73 naar Winterswijk en lijn 73 uit Winterswijk keert dan in Enschede op lijn 72 naar Lievelde. In de middagspits is het dan precies andersom. Dit houdt het geheel op deze lijn aantrekkelijk voor de reiziger, terwijl je wel op het aantal bussen bezuinigd (nu rijden lijnen 72 en 73 achter elkaar aan op Eibergen-Groenlo v.v., waarbij je een duidelijk verschil in bezettingsgraad ziet).

Dan vervalt wel de busdienst Eibergen-Neede v.v. Dit kan opgelost worden door lijn 66 (Oldenzaal-Almelo-Neede) weer te verlengen naar Eibergen (zoals eerder al eens gebeurde, toen deze nog nummer 92 had), maar ook door bij het Assinkbos (kruising N315 en huidige N18) een overstaphalte te maken (de facto alleen de lijnen Eibergen-Haaksbergen hier een halte te geven, de lijn Neede-Haaksbergen stopt hier al). Ook zou buurtbuslijn 199 (Haaksbergen-Eibergen via Rekken) doorgetrokken kunnen worden naar Haarlo en Borculo, aangezien de bus Eibergen-Neede voornamelijk door reizigers Eibergen-Borculo/Deventer gebruikt worden (in Borculo staat het gemeentehuis).

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door R-K » wo 10 dec 2014 22:23

Mijn ideeën:
Lijn 374 (3x/dag, niet op zaterdag)
Doetinchem Station-Watertoren-Varsseveld Den Es-Radstake-Harreveld-Lichtenvoorde Twenteroute-Groenlo Busstation-Eibergen Viersprong-Garage Gooters-Enschede Zuiderval-Tubantia-Medisch Spectrum-Van Heekplein-Centraal.
Spitssneldienst. Vertrekt vanuit Doetinchem om 6:57, 7:57 en 8:57. Op zondagen (buiten vakantieperioden) om 18:42, 19:42 en 20:42. Vanuit Enschede om 15:57, 16:57 en 17:57. Op vrijdagen extra ritten om 13:57, 14:57, 18:57 en 19:57.

Lijn 373 (3x/dag, niet op zaterdag)
Winterswijk Station-Streekziekenhuis-Groenlo busstation-verder naar Enschede met dezelfde haltes als 374.
Spitssneldienst. Vertrekt vanuit Winterswijk om 7:17, 8:17 en 9:17. Op zondagen (buiten vakantieperioden) om 18:47, 19:47 en 20:47. Vanuit Enschede om 15:27, 16:27 en 17:27. Op vrijdag extra ritten om 13:27, 14:27, 18:27, 19:27.

Lijn 73 Winterswijk-Enschede. Reguliere dienst. Rijdt 1x/uur, niet avond en weekend. Sluit aan op trein naar Aalten.

Lijn 74 Doetinchem-Enschede. Reguliere dienst. Rijdt 1x/uur, niet avond en weekend. Ochtend extra ritten van Groenlo naar Doetinchem en middags omgekeerd.

Lijn 77 Groenlo-Enschede. Rijdt onregelmatig. Ochtend richting Enschede en middags omgekeerd.

Lijn 56 Deventer-Borculo-Eibergen-Varsseveld. Rijdt op werkdagen overdag vanuit Borculo via Haarlo, Eibergen, Groenlo, Lievelde, Lichtenvoorde en Varsseveld. 2x/uur. Avond en weekend alleen Deventer-Borculo.

Lijn 75 Haaksbergen-Eibergen-Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde-Varsseveld. 2x/uur, alleen avond, zaterdag, feestdagen en enkele vakantiedagen. Krijgt in Eibergen, Viersprong een stilstand van ruim 10 minuten om zo in Lievelde en Haaksbergen optimale aansluitingen te bieden.

Lijn 72 Neede-Eibergen-Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde. 2x/uur alleen op zondag.

Aangezien ik op mobiel typ, kan ik niet volledig in detail treden, maar hoop dat de strekking duidelijk is.

R-K
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 11 dec 2014 00:25

Je maakt het Achterhoekse busnetwerk zo wel zeer ingewikkeld zeg, aangezien je enkele lijnen hebt die slechts op slechts één dag rijden of slechts enkele ritten kent. Ik denk dat veel reizigers er dan niets meer van snappen (ik moest er al een hele puzzel van maken).

Voorspelbaarheid is belangrijk, die is ver te zoeken. Werk met basislijnen die de hele week door rijden.
Daarnaast kun je Winterswijk niet zomaar van een bus verstoken in het weekend. Loopafstanden naar het station zijn te lang en ook het ziekenhuis moet bereikbaar blijven. Daarnaast is het ook vreemd dat Winterswijk-Groenlo(-Enschede) maximaal 1x p/u rijdt, terwijl de rustigere verbinding Eibergen-Borculo (al dan niet via Haarlo of Neede) de gehele dag doodleuk 2x p/u kan rijden en ook op zondag nog tussen Eibergen en Neede 2x p/u gaat rijden (doordeweeks al veel te veel). Daarnaast mist er op zondag een directe verbinding Eibergen-Haaksbergen, die verbinding is te belangrijk. Niet voor niets blijft die ook komend jaar geboden (lijn 73 blijft ook op zondag gewoon tot Haaksbergen rijden). Verdere frequenties kan ik op dit plan nog niet uitmaken, doordat je van enkele lijnen daar vaag over blijft.

Je lijn 75 staat overigens ook te lang stil in Eibergen. Als die aansluit op lijn 62 in Haaksbergen, komt die om .00 of .30 aan in Eibergen, als je dan 10 minuten wacht, dan kom je op vertrektijd van de trein in Lievelde aan en haal je de aansluiting niet. De normale vertrektijd is namelijk .06/.36 en dan kom je om .26/.56 aan in Lievelde. Ben het overigens wel met je eens dat de wachttijd in Eibergen moet komen, aangezien van/naar Enschede de meeste drukte afgeroomd wordt in Eibergen, terwijl Eibergen de meest noordelijke plaats is die afhankelijk is van het station in Lievelde.

Overigens vind ik het ook opmerkelijk dat je lijn 374 wel laat stoppen op halte Radstake (juist een rustige halte, die vooral gebruikt wordt op zaterdagavond), maar niet op een drukkere halte als Haaksbergen Weg naar Veldmate.

Je lijnen 373 en 374 hebben overigens ook een aparte spits, want de laatste van de 3 ochtendritten van beide lijnen vertrekken als de ochtendspits eindigen en rijden dus in de dal. Daarnaast vergeet je voor Winterswijk dat er binnen Winterswijk (dus tussen het ziekenhuis en het station) een verspitsing naar het station is, maar daar blijf je maar 1x p/u rijden en vergeet je dat er in Doetinchem ook een (zeer) sterke spits is van het station naar het Graafschap college, die het nu met minder bussen moet doen (want lijn 74 krijgt een gehalveerde frequentie ten opzichte van nu en nog maar een kwart van wat er vanaf komende week rijdt)

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door R-K » do 11 dec 2014 10:40

De reden van de introductie van lijn 373 en 374 zijn de scholieren/studenten van Saxion Hogeschool van de verderop gelegen in de spits een snelle verbinding met Enschede te bieden. Daar is ook behoefte aan. Je kunt de lijnen ook in Weg naar Veldmate laten stoppen. De reden dat deze lijnen ook net na de spits rijden is dat veel studenten/scholieren de eerste (twee) uur vrij zijn en pas half elf beginnen. Deze lijnen rijden ook drie ritten op zondag (al wordt met feestdagen en vakanties anders gereden) om zo studenten die van hun ouderlijk huis naar hun kamer in Enschede pendelen een goede verbinding te geven.

Aan de andere kant moet er bezuinigd worden. Op zondag resteert dan een basismobiliteit. Er wordt dan naar Neede gereden, aangezien het korter is dasn naar Haaksbergen en 2x/uur vanwege handigere keertijden en verschillen in symmetrie. Op zaterdag is er meer vervoersvraag en wordt er doorgereden naar Varsseveld en Haaksbergen, aangezien daar meer mensen profijt van hebben.

Eibergen-Haarlo-Borculo rijdt 2x/uur aangezien je met vervelende keringen anders zit. Verder heeft Winterswijk slechts 20.000 inwoners en dan zijn 's avonds en in het weekend twee treinstations nog niet eens zo gek. Andere plaatsen moeten het met minder doen. Groenlo-Winterswijk is in de ochtend richting Groenlo en in de avond richting Winterswijk verspitst en dan rijdt er al 2x/uur een bus, 73 en 373.

De reden van het ingewikkelde model in Oost-Achterhoek is dat ik meer richting maatwerk wil. Er rijden bussen als mensen er gebruik van willen maken. Op zondagochtend rijdt er maar 1 buslijn om de dorpen bereikbaar te houden, niet meer dan dat. West-Achterhoek is in vervoerskundige zin minder complex en is de dienstregeling eenvoudiger. Onder meer omdat dan door het wegvallen van buslijnen complete dorpen onbereikbaar worden.

R-K

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland