Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in Nederland

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer

Nieuws, discussies en reiservaringen over bus, tram en metro en overig OV in Nederland. Nieuwsberichten met bronvermelding.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » wo 22 okt 2014 11:28

SuperGhost schreef:Ik weet niet wie je wijs gemaakt heeft dat de Eibergsestraat/Zeedijk/Enschedesestraat sneller is dan de Kon.Wilhelminastraat (N18)
Dat is een keurige rijtijdmeting geweest van de vervoerder na meldingen van chauffeurs en passagiers.
Wel leuk dat je het in twijfel trekt. Kijk nog eens naar je eigen routes, zou ik zeggen. Jij kiest voor bochtige, uitgebreide routes waardoor de bussen te langzaam zijn, teveel kilometers maken. Hierdoor trek je minder passagiers dan mogelijk is want het gevolg van de langere routes is het missen van aansluitingen op het volgende overstappunt. Dan kun je in Haaksbergen mensen wel dicht bij huis laten uit-/instappen, maar als dezelfde mensen te maken krijgen met lange overstaptijden verderop, laten ze de bus alsnog links liggen.

SuperGhost schreef:Ik neem aan dat je hierbij lijn 62 + lijn 73/74 bedoeld? Dat zou wel het meest ideaal zijn, maar helaas vrijwel onmogelijk, omdat je dan (belangrijke) aansluitingen eruit moet gooien.
Het is mogelijk. Lijn 20-21-21S reden ook elk kwartier. Het is pas slechter geworden nadat in de Achterhoek de routes zijn veranderd. Daar ligt de oorzaak en in dit geval een deel van de oplossing. Ik heb het vermoeden dat de komst van de aparte lijn Neede-Lichtenvoorde hiermee te maken heeft. De rest van de oplossing zit in de dienstregeling van lijn 62: deze lijn heeft uitgebogen rijtijden. Twee keer een slecht ontworpen dienstregeling leidt in dit geval tot scheve aansluitingen en achter elkaar aan rijden. Eigenlijk merkwaardig, dat de dienstregelingen zijn goedgekeurd ...
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 22 okt 2014 18:29

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Ik weet niet wie je wijs gemaakt heeft dat de Eibergsestraat/Zeedijk/Enschedesestraat sneller is dan de Kon.Wilhelminastraat (N18)
Dat is een keurige rijtijdmeting geweest van de vervoerder na meldingen van chauffeurs en passagiers.
Wel leuk dat je het in twijfel trekt. Kijk nog eens naar je eigen routes, zou ik zeggen. Jij kiest voor bochtige, uitgebreide routes waardoor de bussen te langzaam zijn, teveel kilometers maken.
Volgens mij kun je dat alleen over lijn 62 zeggen, want lijnen 73 en 74 hebben dezelfde route (alleen dan op de nieuwe N18 aangesloten), lijnen 53 en 97 zijn iets korter gemaakt en lijn 59 is net zo toeristisch gebleven. De reden dat ik lijn 59 toeristisch heb gelaten is dus dat anders heel Haaksbergen-West slechts ontsloten wordt met 1x p/u een 8-persoonsbus en dat voldoet natuurlijk niet.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Ik neem aan dat je hierbij lijn 62 + lijn 73/74 bedoeld? Dat zou wel het meest ideaal zijn, maar helaas vrijwel onmogelijk, omdat je dan (belangrijke) aansluitingen eruit moet gooien.
Het is mogelijk. Lijn 20-21-21S reden ook elk kwartier. Het is pas slechter geworden nadat in de Achterhoek de routes zijn veranderd. Daar ligt de oorzaak en in dit geval een deel van de oplossing. Ik heb het vermoeden dat de komst van de aparte lijn Neede-Lichtenvoorde hiermee te maken heeft.
Lijnen 20 (Enschede-Ruurlo-Doetinchem) en 21 (Enschede-Winterswijk) reden dan ook een kwartiersdienst omdat 21 via Neede reed én veel meer haltes kenden dan 73 nu (en dus ook langzamer was).

Overigens vormden lijnen 20 en 21 ook niet precies een kwartiersdienst, want 21 reed non-stop tussen Neede Busstation en Brammelo Roerink nergens en 20 stopte nog een paar keer in Neede-Oost en Rietmolen en bij het kruispunt N315/N18.

Naast die geschrapte omweg via Neede zijn voor lijn 21 (nu 73) ook een aantal haltes geschrapt op Eibergen-Noord - Groenlo. Verder rijdt de bus nu bij de Marhulzenweg al de N18 af, terwijl eerder om werd gereden via de N319 om vanaf Eibergen bij het busstation te komen.

Je vermoeden dat lijn 72 er is gekomen toen de bussen Groenlo-Haaksbergen niet meer via Neede reden klopt overigens niet, een kort historisch overzicht van Eibergen-Neede/Haaksbergen:

1997:
- Lijn 56 (Deventer - Eibergen) reed buiten de spits niet meer op Neede Busstation - Eibergen De Blenkenkamp
- Lijn 92 (Rijssen - Neede) reed voortaan door naar Eibergen De Blenkenkamp.
1999:
- Lijn S27 (Arnhem - Enschede) reed niet meer op Doetinchem - Enschede en lijn 58 (Doetinchem/Varsseveld - Haaksbergen) kwam ervoor terug, 58 reed net als voorganger S27 niet via Neede.
- Lijnen 56 en 92 verdwenen op Neede Busstation - Eibergen De Blenkenkamp. Alle haltes in het westen van Eibergen vervielen.
2000:
- Lijn 58 en 53 (Hengelo-Haaksbergen) werden gekoppeld tot één lijn 53 en ging voortaan via Neede rijden.
2001:
- Lijn 21 ging niet meer via Neede rijden en werd omgenummerd naar lijn S73.
2004:
- Lijn 53 werd weer ingekort tot Hengelo - Haaksbergen.
- Lijn S74 (Enschede - Varsseveld/Doetinchem) werd geïntroduceerd als vervanging voor het wegvallende deel van lijn 53.
- Lijn 92 (inmiddels Almelo-Neede) ging weer doorrijden naar Eibergen, alleen dit keer slechts tot halte Viersprong.
dec. 2007:
- Lijn S74 reed voortaan niet meer via de stations in Lievelde en Varsseveld.
- Lijn 72 werd geïntroduceerd en reed Lichtenvoorde Wentholtpark - Groenlo Busstation en reed alleen 's avonds door naar Neede Busstation
- Lijn 92 ging 's avonds niet meer rijden op Neede-Eibergen, deze ritten werden overgenomen door lijn 72 (die 2x p/u reed, terwijl 92 overdag maar 1x p/u reed!).
dec. 2010:
- Lijn 92 tussen Eibergen en Neede ging naar Syntus en werd omgenummerd naar 72 (maar dit was overdag een andere lijn dan de al bestaande lijn 72).
- Lijn 72 werd zeer onlogisch: overdag waren dit twee verschillende lijnen (Eibergen-Neede, die 1x p/u reed en Groenlo-Lichtenvoorde die 2x p/u reed), maar 's avonds, zondags en 2 ritten in de ochtendspits was dit wel één lijn (die gek genoeg op Eibergen-Neede nog altijd 2x p/u reed).
dec. 2012:
- De beide lijnen 72 werden nu definitief samengesmolten tot één buslijn 72. Overdag ging de frequentie tussen Neede en Eibergen omhoog naar 2x p/u, 's Avonds ging de frequentie tussen Groenlo en Neede omlaag van 2x p/u naar 1x p/u.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » wo 22 okt 2014 21:54

Oké. Samengevat geeft je historisch overzicht een mooi beeld van de hobby's van de provincie Gelderland. De lijst met opgeheven haltes is echt groot en lang en de invloed van 'duurzaam veilig' op de routes is groot. De routes van de sneldiensten zijn wel 'versneld' maar de rijtijd is nog steeds ongeveer gelijk.

Zie jij mogelijkheden om op Enschede-Haaksbergen een kwartierdienst te bieden? Als het niet kan door met tijden te schuiven, zal het uit de lijnvoering moeten komen, dus door delen van de routes over te hevelen naar andere lijnen. Bijvoorbeeld Borculo-Hengelo en Enschede-Haaksbergen of in de Achterhoek Neede-Winterswijk plus Enschede-Doetinchem plus Enschede-Lichtenvoorde. Ik noem maar wat, jij bent daar beter bekend en je hebt meer oog voor de (on)mogelijkheden.

Je kaartje van de vorige pagina nog een keer, dat is makkelijker.
Afbeelding

Bij lijn 59 / donkergroen door Haaksbergen-West begrijp ik wel waarom je dat wilt. Toch zou ik kiezen voor een snellere route met elk kwartier aansluiting Hengelo <_> Achterhoek in plaats van twee keer per uur. Je hebt nu namelijk een lijn door de wijken, die niet elke dag rijdt en ook niet elke dag kan rijden, omdat de minimumfrequentie 1 keer per uur is. Het leidt tot schijnverwachtingen in de wijken: wel een halte, maar nauwelijks een bus.

Als je er al voor kiest om de bussen uit de grote plaatsen via verschillende routes te laten rijden, dan zie ik liever een combinatie, zodat bij alle haltes de hele dag een bus langskomt. Concreet: De sneldiensten naar/van Enschede dezelfde route als de dagelijkse lijn naar/van Hengelo plus de extra lijn uit Hengelo op dezelfde route als de dagelijkse lijn naar Enschede.

Mijn grootste bezwaar zit bij het busstation. Je laat alle bussen een rondje om het centrum rijden en dat kost tijd. Met het busstation op een andere plek kun je minuten en kilometers winnen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » wo 22 okt 2014 23:02

Ik ben zelf dus ook al aan het kijken naar lijnen in Gelderland, en daar komt deze bij.

Heb al een ideeschets gemaakt (zonder rijtijden of wat dan ook), ga nu naar Enschede-Groenlo/Ruurlo kijken naar de tijden, om dan te kijken of ik lijnen iets aan pas.
Die ideeschets ga ik eerst nog goed doorkijken straks, en laat ik daarna wel lekschieten door o.a. jou ;-)

Voor wat deze lijnen betreft:
Ik wil namelijk in ieder geval af van die knip in Borculo. Heb hem nu als volledige lijn, maar een alternatief is de knip verplaatsen naar Ruurlo, aangezien een station een veel logischer eindpunt is én je dan makkelijker een symmetrische dienst kan rijden (mochten beide vervoerders niet tot een overeenstemming komen voor een gehele lijn Enschede-Doetinchem).

Ik ben nu met de tijden aan het kijken, waarbij ik vooral op Enschede-Groenlo nog met de lijnen kan knoeien welke waar naartoe door rijdt.
Ik zal straks een concept plaatsen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 23 okt 2014 01:57

Afbeelding
Dit heb ik tot nu toe kunnen bedenken, maar allen hebben wel een nadeel.
Ik heb voor het gemak de huidige lijnnummers gebruikt om het duidelijk te houden.

Gele optie:
-> Hierbij is lijn 62 verschoven naar de patroontijden van Enschede-Groenlo.
-> Lijn 73 is anders gesitueerd binnen Winterswijk, om de wijken in Winterswijk aan te sluiten op het station. Alternatief zou zijn om of geen aansluiting te hebben op het station, of in Groenlo op lijn 72 aan te sluiten (en altijd te moeten overstappen)
-> Eibergen-Neede wordt hierbij bediend door lijn 66 weer door te trekken naar Eibergen zoals vroeger (lijn 92 zou sowieso verschoven moeten worden, waardoor kort keren in Eibergen wellicht mogelijk wordt), of je moet lijn 73 een kwartier willen schuiven en naar Neede willen sturen. Andere optie is die verbinding schrappen en Deventer-Borculo doortrekken naar Eibergen via Haarlo en Eibergen-West (moet je rond .10/.40 vertrekken uit Borculo wil je kort kunnen keren in Eibergen) of wellicht vanaf daar zelfs verder ri. Winterswijk.

Enkele voordelen:
- 's avonds en in het weekend kunnen lijnen 62 en 72 als enige nog rijden (zoals volgens mij ook het plan is) en samen een halfuursdienst rijden, aangezien ze beiden rond .30 in resp. Ruurlo en Lievelde aan moeten komen voor de aansluiting op de trein en die ritten op Enschede-Haaksbergen precies een half uur uit elkaar liggen. Doordeweekse avonden en zaterdag overdag (wanneer ze beiden 2x p/u rijden) kan de 2e rit dan in Haaksbergen op de andere lijn aansluiten: om .02 vertrekt dan lijn 62 en biedt in Haaksbergen aansluiting op 72 en om .32 precies andersom.
- 's avonds en in het weekend blijft dan dus een snelle verbinding Groenlo/Eibergen<->Enschede beschikbaar, wat wenselijk is.

Enkele nadelen:
- Lijn 72 rijdt op Lichtenvoorde-Varsseveld achter lijn 74 aan, of moet overdag niet verder rijden dan Lichtenvoorde (maar dat is onhandig i.v.m. de overstap op het station in Varsseveld).
- Lijn 73 zou 's avonds dan nergens op aansluiten in Groenlo en zou dan beter alleen als stadsbus kunnen rijden, of moet 's avonds naar Neede doorrijden.
- Tussen Groenlo en Haaksbergen zou de in het dagdal ook 4x per uur gereden moeten worden (dat wordt nu tussen Groenlo en Eibergen al gedaan doordat 72 er nu al tussen rijdt)
- De reistijd vanaf Winterswijk (Midden-)Noord naar Groenlo en verder wordt langer, doordat eerst via het station gereden moet worden. Alternatief is dat je lijn 73 op lijn 72 laat aansluiten (een kwartier verschuift), maar dan moet wel altijd overgestapt worden in Groenlo, aangezien de verbinding Eibergen<->Lievelde belangrijker is, omdat dat de 'uitgang' uit de Achterhoek is voor die plaats en lijn 72 ook een hogere frequentie heeft. Wel zou 73 dan 's avonds precies in het andere half uur kunnen rijden en dan dus in Haaksbergen op de doorgaande rit van lijn 62 kunnen aansluiten.

Blauwe optie:
-> Hierbij zijn lijn 73 en 74 verschoven naar de patroontijden van lijn 62

Enkele voordelen:
- keren bij het Van Heekplein is mogelijk, waardoor er een rechtstreekse reismogelijkheid Achterhoek<->Enschede Centrum ontstaat (maar zou wellicht ook in de gele optie kunnen door lijnen 20/21 op lijnen 320/321 te laten keren of daar lang te laten keren)
- rechtstreekse reismogelijkheid Neede<->Groenlo blijft behouden (echter weinig gebruikt, deze verbinding wordt vooral gebruikt door luie Needenaren die niet in Borculo willen overstappen om ri. Zutphen te komen, maar die overstap vervalt bij mij toch al)

Enkele nadelen:
- overstap lijn 73 op het station in Winterswijk is te krap en moet als niet haalbaar beschouwd worden (wellicht kan het nog wel iets ingekort worden, waardoor het wel haalbaar wordt)
- overstap lijn 74 op het station in Doetinchem is zeer lang.
- lijnen 72 en 74 rijden vlak achter elkaar op Lichtenvoorde-Varsseveld
- bij de uitsnijding in het weekend en 's avonds moet er omgereisd worden via Neede (ruim 10 minuten om), terwijl er dan dus al sowieso vanuit Varsseveld/Lichtenvoorde omgereisd moet worden via Lievelde en je dus in totaal 25 minuten extra krijgt.

Groene optie:
-> tussenweg

Enkele voordelen:
- geen kwartiersdienst nodig op Groenlo-Haaksbergen om er een op Haaksbergen-Enschede te krijgen

Enkele nadelen:
- slechte aansluiting op de trein in Ruurlo (overstap 15 minuten)
- geen aansluiting op de trein in Winterswijk (overstap 31 minuten)
- lijn 72 moet 's avonds afgebogen worden naar Neede, wat minder helder is (een lijn veranderd dan opeens van route)
- lijnen 73 en 74 buiten in de spits een kwartier gedraaid worden om op lijn 72 aan te sluiten, wil je niet in het dagdal ook een kwartiersdienst moeten rijden op Groenlo-Haaksbergen

Zelf denk ik dat de gele optie hierbij de beste is, omdat het ook zeer overzichtelijk en makkelijk is om uit te snijden in de avonduren en in het weekend, want de basislijnen (62 en 72) zijn al verknoopt in Haaksbergen. Het enige is dat 72 op die momenten dan zelf door gaat rijden naar Enschede, maar behoudt zijn route en tijden wel. Ook kan Haaksbergen een halfuursdienst behouden in het superdal, terwijl je lijnen 62 en 72 terug kan laten vallen naar 1x p/u (wat 's avonds laat en zondags overdag meer dan genoeg is, alleen op Haaksbergen-Enschede is altijd een halfuursdienst wenselijk).

Dat de bassislijnen een ruime overstop op de IC hebben en (overigens wel een goed op de stopper naar Zwolle) vind ik hierbij van minder belang, omdat Haaksbergen daarvoor meer belang heeft dat een buslijn Haaksbergen-Hengelo daar goed op aan sluit (is sneller), terwijl Neede, Borculo, Eibergen en Groenlo voor de verbinding met de Randstad juist via resp. Ruurlo en Lievelde veel sneller af zijn.

Ik ben overigens ook in alle gevallen er vanuit gegaan dat alle haltes tussen Haaksbergen en Enschede vervallen, omdat de lijnen rechtstreeks via de N18/Westerval gaan en in Enschede hooguit alleen stoppen op de bestaande haltes Borstelweg en Stadspark en evt. een nieuwe halte op de Westerval ter hoogte van de Afinkstraat (waar jij een buslijn vanuit Enschede Zuid naar de UT had lopen, zodat hier een overstaphalte ri. UT van gemaakt kan worden).

Maar ik hoor graag jou mening hierover Stootblok.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » do 23 okt 2014 12:49

SuperGhost schreef:Ik ben overigens ook in alle gevallen er vanuit gegaan dat alle haltes tussen Haaksbergen en Enschede vervallen, omdat de lijnen rechtstreeks via de N18/Westerval gaan en in Enschede hooguit alleen stoppen op de bestaande haltes Borstelweg en Stadspark en evt. een nieuwe halte op de Westerval ter hoogte van de Afinkstraat (waar jij een buslijn vanuit Enschede Zuid naar de UT had lopen, zodat hier een overstaphalte ri. UT van gemaakt kan worden).
In de stukken zit alleen een hele dure halte 'Grolsch Hoog' bij de aansluiting N18/A35, vergelijkbaar met de haltes op de A50 Zwolle-Eindhoven. Duur omdat hiervoor een voetgangersbrug nodig is. Rijkswaterstaat wil in principe geen haltes op autowegen/rijkswegen.
Een halte Westerval/Afinkstraat is onmogelijk. De lijnen kruisen elkaar op de kaart, maar in werkelijkheid zullen de bussen naar Haaksbergen hier met 80-100 km/u over een viaduct rijden en de lijn naar Enschede Zuid zit in het verkeer op de straat eronder. Het zijn twee autowegen en de kruising is geen plek waar voetgangers zich veilig voelen, laat staan dat de gemeente mee zal willen werken aan zo'n halte. De kruisende lijn zal waarschijnlijk niet via de UT rijden, maar direct naar/van de stations Drienerlo en Hengelo. Dat is commercieel aantrekkelijker dan eindigen op de universiteit.

SuperGhost schreef:Ik wil namelijk in ieder geval af van die knip in Borculo.
Waarom zijn de lijnen eigenlijk geknipt? Daar moet een reden voor zijn. Waarom kies je niet voor een doorgaande lijn Doetinchem-Borculo-Deventer?

SuperGhost schreef:Dit heb ik tot nu toe kunnen bedenken, maar allen hebben wel een nadeel.
Het is maar waar je de nadruk op legt. Er zijn ook voordelen. 8-)

keren bij het Van Heekplein is mogelijk

Bij Syntus op de site vind je onder werkzaamheden een simpele mededeling, dat de lijnen 60 en 61 niet doorrijden naar deze halte in verband met langdurige werkzaamheden. Dat geeft al aan, dat er een probleem is met deze halte als eindpunt van een lijn. Er is ruimtegebrek (meer bussen dan haltes), waardoor de bussen daar 1 minuut mogen stilstaan en niet langer. Bovendien ontbreken chauffeursvoorzieningen.
Wanneer je de bussen Achterhoek-Enschede per se via het centrum wilt laten rijden, dan heb je een andere route nodig met een paar honderd meter nieuwe busbaan over het voormalige Zuiderspoor, zodat de route Station-Centrum-Ziekenhuis-Busbaan-Twenteroute wordt. Deze route zit niet in de docs omdat de nieuwe busbaan er sneller ligt, wanneer het ding wordt gepresenteerd als route voor een stadslijn. Het maakt nogal verschil of er 2 of 10 bussen per uur overheen rijden in de berekeningen. ;)

Dienstregeling

De landelijke symmetrietijd ligt op het hele uur, in de Achterhoek is dit een kwartier verschoven. Het leidt tot halve aansluitingen op de overstappunten met andere regio's. Ga daarom uit van de bekende tijden in Ruurlo, Borculo, Neede en draai je volgorde om: eerst de dienstregeling op feestdagen en daarna pas de hogere frequenties voor de rest van de week en als laatste de spitsuren. In Enschede ligt de ideale patroontijd op 7,5 - 22,5 - 37,5 - 52,5 minuten over het hele uur. Er is voor gekozen om de bussen in Enschede 5 minuten na aankomst van de intercity te laten vertrekken, maar dit is te krap en leidt overigens ook tot slechtere reismogelijkheden binnen het busnet.

Probeer waar het kan de rijtijden ruimer te nemen dan in de dienstregeling 2014, zodat je ruimte krijgt om opgeheven haltes weer in gebruik te nemen. Het is werkelijk triest wat voor kaalslag de provincie Gelderland heeft veroorzaakt met het CVV-beleid.

2018

Gebruik Haaksbergen als virtueel eindpunt voor alle lijnen. Ten noorden van Haaskbergen Syntus, ten zuiden Arriva. In deze fase is dat veel gemakkelijker nadenken. Welke lijn verder rijdt waar naar toe komt later wel, als de puzzel compleet is.

Als je uitgaat van een halfuurdienst tussen Haaksbergen en Hengelo/Enschede als bodem, gebruik die halfuurdienst dan zo goed mogelijk: het ene halfuur Haaksbergen-Neede en het andere halfuur Haaksbergen-Eibergen, wanneer ten zuiden van Haaksbergen de bussen 1 keer per uur rijden.
Aangezien reizigers vaste patroontijden willen, krijg je in de spits/overdag in Haaksbergen een constructie met elk half uur Enschede/Hengelo<->Neede/Eibergen en eindigt de kwartierdienst vanuit Hengelo/Enschede in dit o zo pittoreske dorp.

De route Groenlo<->Enschede is sterk verspitst. Je kunt de extra spitsbussen beter inzetten als sneldienst via de nieuwe Twenteroute: Enschede - N18 - afslag Neede of afslag Eibergen of afslag Groenlo noord/Zuid - verder via de bestaande routes. Qua rijtijden: reken met 70 km/uur omdat deze weg direct na de opening vol zal lopen, weinig inhaalmogelijkheden krijgt.
Hiermee bereik je meerdere doelen in een keer: meer passagiers / snellere reistijden / een heldere dienstregeling / vaste routes. In eerste instantie zijn dit spitslijnen. Afhankelijk van reisgedrag / passagiersaantallen krijg je in de jaren na 2018 een ontwikkeling richting dagelijkse sneldienst Achterhoek-Twente plus een dagelijkse bus door de dorpen op dezelfde route. In het gebied tussen Groenlo, Aalten en Doetinchem kun je een vergelijkbare oplossing verzinnen. Het is vergelijkbaar met de route Emmen-Groningen, Nijmegen-Eindhoven of Breda-Gorinchem-Utrecht.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 23 okt 2014 15:01

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Ik wil namelijk in ieder geval af van die knip in Borculo.
Waarom zijn de lijnen eigenlijk geknipt? Daar moet een reden voor zijn. Waarom kies je niet voor een doorgaande lijn Doetinchem-Borculo-Deventer?
Die reden heet 'concessietechnisch': Twente wil perse ook Enschede-Haaksbergen rijden, terwijl Gelderland niet wil dat het hele stuk Neede-Doetinchem door Twente wordt gereden, aangezien het (op Haaksbergen na) alleen Gelderland bediend.
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat 's avonds juist de bussen vanuit Groenlo in Haaksbergen eindigen en verschoven moeten worden, in plaats van dat de bussen uit Borculo in Haaksbergens gaan eindigen, want die zouden dan niet verschoven hoeven worden (immers: de bus uit Groenlo vertrekt normaal een paar minuten na die bus ri. Enschede).
Naar mijn mening is dat een hele slechte reden, want dat is niet in het belang van de reizigers en voor de omlopen maakt het ook niets uit. Het is puur een politiek spelletje.

Waarom ik niet voor een doorgaande lijn Doetinchem-Deventer kies:
1. Vanuit Neede is de vraag richting het station in Ruurlo en Doetinchem (o.a. Graafschap College) vele malen groter dan de vraag richting Lochem en Deventer.
2. Vanuit Ruurlo is er meer vraag richting Enschede dan vanuit Lochem (die reizen immers al sneller met de trein via Hengelo naar Enschede).
Uit 1 + 2 volgt dat de vraag naar een doorgaande verbinding over Borculo heen groter is bij Doetinchem-Enschede dan bij Deventer-Enschede.
3. Zo blijft er 's avonds (als lijn 74 uitgesneden gaat worden) alsnog een rechtstreekse reismogelijkheid Doetinchem-Enschede, wat de politiek graag ziet (vind ik persoonlijk een minder belangrijk argument als 1 en 2)

Stootblok schreef:keren bij het Van Heekplein is mogelijk

Bij Syntus op de site vind je onder werkzaamheden een simpele mededeling, dat de lijnen 60 en 61 niet doorrijden naar deze halte in verband met langdurige werkzaamheden. Dat geeft al aan, dat er een probleem is met deze halte als eindpunt van een lijn. Er is ruimtegebrek (meer bussen dan haltes), waardoor de bussen daar 1 minuut mogen stilstaan en niet langer.
De Achterhoekse bussen hebben al een eigen halte op het Van Heekplein, dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn. Verder zou je natuurlijk de wachttijd op het CS wat langer kunnen maken, zodat je alsnog in 1 a 2 minuten keert op het Van Heekplein.

Stootblok schreef:De landelijke symmetrietijd ligt op het hele uur, in de Achterhoek is dit een kwartier verschoven. Het leidt tot halve aansluitingen op de overstappunten met andere regio's.
Die symmetrie wil ik in de Achterhoek dan ook weer recht trekken. Dat is heel goed mogelijk. Voor sommige buslijnen betekend dat, dat je in de avond en zondags met een lagere frequentie kan rijden (bijv. lijn 72), voor anderen betekend dat, dat je in beide richtingen goed op de trein aansluit (lijn 23 te Ruurlo) en voor anderen betekend dat dat je wellicht of lang moet keren, of 2x p/u blijft rijden (lijn 51 te Vorden). Al met al blijft een symmetrietijd op het hele/halve uur (want in Nederland is vaak een uursdienst het laagste) veel beter dan de huidige situatie als je het mij vraagt.
Voor de treinen is dat geen enkel nadeel, aangezien de lange keringen dan alleen verplaatst worden naar een ander punt (voor Winterswijk-Zutphen v.v. gaat de lange kering van Zutphen naar Winterswijk, voor Winterswijk-Arnhem v.v. gaat op zondag de lange kering van Doetinchem naar Winterswijk). Sterker nog: aangezien ProRail momenteel het mogelijk maakt een doorgaande trein in Winterswijk te krijgen (indien er natuurlijk niet van beide kanten tegelijk een trein komt), dan bespaar je op zondag zelfs een treinstel, omdat je de lange keringen op zondag dan helemaal weg kan werken. Doordeweeks heeft alleen Winterswijk-Zutphen een lange kering, omdat Winterswijk-Arnhem dan een halfuursdienst blijft rijden en helemaal geen lange keringen heeft.

Dat ProRail het mogelijk gaat maken dat er een doorgaande trein door Winterswijk komt, doet mij overigens ook al vermoeden dat Arriva sowieso al naar een normale symmetrie wil in de Achterhoek. Iets dat ik alleen maar kan toejuichen.

Stootblok schreef:Ga daarom uit van de bekende tijden in Ruurlo, Borculo, Neede en draai je volgorde om: eerst de dienstregeling op feestdagen en daarna pas de hogere frequenties voor de rest van de week en als laatste de spitsuren. In Enschede ligt de ideale patroontijd op 7,5 - 22,5 - 37,5 - 52,5 minuten over het hele uur. Er is voor gekozen om de bussen in Enschede 5 minuten na aankomst van de intercity te laten vertrekken, maar dit is te krap en leidt overigens ook tot slechtere reismogelijkheden binnen het busnet.

Probeer waar het kan de rijtijden ruimer te nemen dan in de dienstregeling 2014, zodat je ruimte krijgt om opgeheven haltes weer in gebruik te nemen. Het is werkelijk triest wat voor kaalslag de provincie Gelderland heeft veroorzaakt met het CVV-beleid.

2018

Gebruik Haaksbergen als virtueel eindpunt voor alle lijnen. Ten noorden van Haaskbergen Syntus, ten zuiden Arriva. In deze fase is dat veel gemakkelijker nadenken. Welke lijn verder rijdt waar naar toe komt later wel, als de puzzel compleet is.

Als je uitgaat van een halfuurdienst tussen Haaksbergen en Hengelo/Enschede als bodem, gebruik die halfuurdienst dan zo goed mogelijk: het ene halfuur Haaksbergen-Neede en het andere halfuur Haaksbergen-Eibergen, wanneer ten zuiden van Haaksbergen de bussen 1 keer per uur rijden.
Aangezien reizigers vaste patroontijden willen, krijg je in de spits/overdag in Haaksbergen een constructie met elk half uur Enschede/Hengelo<->Neede/Eibergen en eindigt de kwartierdienst vanuit Hengelo/Enschede in dit o zo pittoreske dorp.
Over deze uitgangspunten die je noemt:
Ik ben in eerste instantie (de gele optie, die mijn voorkeur geniet) uitgegaan van de basislijnen (62 en 72) die in Haaksbergen verknoopt liggen en tijdens de uursdiensten ('s avonds laat en zondags) samen ook een een halfuursdienst kunnen verzorgen en zaterdags tijdens de halfuursdiensten dus op elkaar aansluiten. Hierna heb ik pas lijn 74 ingepland, aangezien die alleen doordeweeks overdag rijden. Lijn 73 is een lastig geval, daar kom ik later op terug.

Ik ben inderdaad ook begonnen met Haaksbergen-Ruurlo/Groenlo en daar pas het gedeelte boven Haaksbergen, aangezien de aansluitingen in de Achterhoek voor deze lijnen belangrijker zijn dan de aansluitingen op de trein in Enschede (want die wordt nu alleen uit luiheid gebruikt, niet uit noodzaak, want via resp. Ruurlo, Lievelde of Hengelo is het altijd sneller). Hierdoor kom je niet in die patroontijden uit die jij voor Enschede hanteert. Wil je die patroontijden wel gebruiken, dan sluit je in de Achterhoek niet goed aan, wat dus veel erger is. Wellicht dat de lijnen Enschede-Haaksbergen nog wat sneller zouden kunnen, aangezien je met de nieuwe N18 straks 100 zou mogen en het momenteel met de auto over de oude N18 in 16 minuten te doen moet zijn van Haaksbergen Busstation naar Enschede Centraal Station. De rijtijden die ik nu heb genomen zijn nog 20 minuten (terwijl er na Haaksbergen-Noord eigenlijk geen halte meer aangedaan wordt). Wellicht dat jij weet wat voor rijtijd daarop mogelijk is?

Over lijn 73: Die zou je dus in spitsrichting het liefste naar Enschede willen hebben. Maar tegelijk wil je ook de verbinding Eibergen<->Lievelde behouden, want die is van groot belang voor de ontsluiting ri. alles buiten de Achterhoek.
Dit zou wellicht wel gecombineerd kunnen worden. De spitsrichtingen van lijnen 72 en 73 zijn namelijk precies tegenover gesteld. Lijn 72 is in de ochtend richting Lievelde gericht (zuidelijk dus) en 's middags richting Eibergen, terwijl lijn 73 's ochtends richting Enschede (noordelijk) en 's middags vanaf Enschede.
Je zou het dus zo kunnen dan dat 's ochtends tot 12:00:
Vanaf Lievelde/Winterswijk: lijn 72 eindigt in Groenlo en sluit aan op lijn 73 die door rijdt naar Haaksbergen (spits door naar Enschede)
Vanaf Haaksbergen/Enschede: lijn 72 rijdt en sluit in Groenlo aan op lijn 73
Lijn 72 uit Lievelde keert dan in Groenlo op lijn 73 naar Winterswijk.
Na 12:00:
Vanaf Lievelde/Winterswijk: lijn 73 eindigt in Groenlo en sluit aan op lijn 72 die door rijdt naar Haaksbergen (spits door naar Enschede)
Vanaf Haaksbergen/Enschede: lijn 73 rijdt en sluit in Groenlo aan op lijn 72
Lijn 73 uit W'wijk keert dan in Groenlo op lijn 72 naar Lievelde.

Alternatief is lijn 73 altijd laten eindigen in Groenlo en altijd 72 doorsturen, maar dan moeten Winterswijkers wel altijd 2x overstappen (spits 1x).

Wat betreft het verruimen van de rijtijden voor evt. nieuwe haltes ga ik even per route in:
Haaksbergen-Ruurlo
Haaksbergen-Neede:
- Hier liggen zeer veel haltes in buitengebied langs de oude N18, om de 200 meter ligt er gemiddeld een. Dat is veel te veel, niet elke boerderij hoeft een bushalte voor de deur. Bovendien stapt er ook zelden iemand in op die haltes. De grootste lacher zijn de haltes 'Poort Draconie' en 'Weerningsweg', die gewoon 50 meter aan weerszijde van hetzelfde kruispunt liggen. Van alle haltes tussen Haaksbergen en Neede zou ik alleen de haltes 'Rietmolen' en 'Vloedsteegweg' (maar dan wel verplaatsen naar de oude N18) behouden en de haltes Poort Draconie en Weerningsweg samenvoegen tot één halte (genaamd Brammelo) die direct bij de kruising met de Westsingel ligt (ter bediening industrieterrein Brammelo).
- Verder kan de bus ook wel licht versneld worden (1 a 2 minuten), omdat er veel minder drukte zou zijn straks op de oude N18 en je dus in de spits door kan rijden en er dus minder speling nodig is.
Neede
De route via industrieterrein zou ik schrappen, hier stappen niet zo veel mensen op. Ik zou de bus liever weer de oude route terug geven: via de Nieuwstraat/Haaksbergseweg. Dit reistijdwinst voor de bus is beperkt, maar je bediend wel veel beter de bewoonde wereld van Neede-Oost. De 'nieuwe' haltes zijn dan de huidige buurtbushalte 'Oude Politiebureau' en een nieuwe halte ter hoogte van de Rondweg (waar de knik in de N315 zit). Verder wordt Neede uitstekend bediend.
Neede-Borculo
- Één tussenhalte is er (Transformator). Ik zou die halte alleen hernoemen tot 'Haarloseweg' of 'Weg naar Haarlo', omdat die de lading beter dekt.
- Er zou bij Borculo ter hoogte van de Hesselinks Es een halte kunnen komen om het noord-oosten van dat industrieterrein te ontsluiten.
Borculo
Wordt prima bediend.
Borculo-Ruurlo
Alle bussen via de Leostichting sturen. Nu rijden ze er alleen in de ruime spits langs en dat is verwarrend.
Ruurlo
Zo laten al het is.

Haaksbergen-Groenlo
Haaksbergen-Eibergen
Geen enkele tussenliggende halte wordt bediend. Ik heb bij Haaksbergen-Neede al vermeld dat er een heel aantal weg kan. De overgebleven haltes (Vloedsteegweg en Brammelo) moeten bediend gaan worden door de bussen op deze verbinding.

Eibergen
- Qua lijnvoering kunnen de buslijnen Haaksbergen-Groenlo Eibergen niet beter bedienen. De lijnen dus maar zo houden. Wel moet de halte 'De Kiefte' wel veel noordelijker komen, zodat hij niet alleen het industriegebied kan bedienen (waar hij al 200 meter ten zuiden ligt!), maar ook nog de zuidelijke woonwijken mee kan nemen. Ik zou hem dan ook verplaatsen tot de kruising met de Kiefteweg. Tevens zit je dan ook dichter in de buurt van het kleine industrieterreintje 'Nijverheidsstraat', zodat je deze ook mee kan nemen. Daarnaast ligt de huidige halte 'De Kieft' ook zo zuidelijk dat hij zuidelijker ligt dan de toekomstige aansluiting op de nieuwe N18. Aangezien de oude N18 tussen Eibergen en Groenlo een 60-weg wordt, is de nieuwe N18 (is dan 100) opdraaien wenselijk.
Eibergen-Groenlo
De halte Café De Keet vervalt, aangezien er over de nieuwe N18 gereden gaat worden (waardoor dat café sowieso gesloopt moet worden, dat café is inmiddels ook al dicht geloof ik)
Ter hoogte van de toekomstige afslag bij De Laarberg (Groenlo-Noord) wordt de nieuwe N18 weer af gereden.
Groenlo
- Er komt een nieuwe halte op De Laarberg, ter hoogte van de rotonde Noordgang/Bolwerk. De halte Den Sliem komt daardoor te vervallen (dit zijn overigens ook de echte plannen, te vinden in het uitbreidingsdocument voor De Laarberg 2)
Verder geen wijzigingen in Groenlo.

Groenlo-Lichtenvoorde
Rechtstreeks (de snelbus)
blijft non-stop, daar is geen reden voor een halte tussendoor (bovendien wordt hier alleen doordeweeks overdag gereden straks)
Groenlo-Lievelde
Zo laten.
Lievelde-Lichtenvoorde Noord
- De Hollandse schans (als fiets-/voetpad) doortrekken naar de Lievelderweg en bij dit nieuwe kruispunt kan nog prima een bushalte komen (Lievelde-Zuid)
- Ten zuiden van Lievelde niet de N18 opdraaien, maar rechtdoor gaan richting industrieterrein De Kamp. Op de nieuwe route kunnen 2 nieuwe bushaltes komen: 1 ter hoogte van de kruising met de Koningslinde en Marconistraat en 1 ter hoogte van de James Wattstraat en het voetpad naar de planetenwijk. Verder wordt de halte 'Richterslaan' dan in twee richtingen bediend in plaats van 1 (en richting Lievelde wordt dan precies de andere kant op als nu het geval is).
Lichtenvoorde
- Halte Twenteroute vervalt. De snelbus rijdt door en gaat bij de rotonde rechtsaf richting Lichtenvoorde-Zuid en de bus uit Lievelde komt vanaf de andere kant bij die rotonde en slaat dus linksaf.
- Beide bussen gaan over de Varsseveldseweg rijden. Bushalte 'Gemeentehuis' krijgt ook een halte in noordelijke richting. Verder komen er nog 2 haltes bij: 1 ter hoogte van Frans ten Boschstraat (die voormalige halte ligt er geloof ik zelfs nog) en 1 ter hoogte van de rotonde met 'Het Brook' in Lichtenvoorde-Zuid. Bij die laatste halte gaat lijn 72 doordeweeks overdag keren (lijn 74 rijdt er dan vlak achteraan) en 's avonds (als lijn 74 niet rijdt), rijdt lijn 72 wel door.

Groenlo-Winterswijk
- niet direct de N319 op, maar eerst via de Oude Winterswijkseweg en de Zwolseweg, met een halte ter hoogte van de Elshofweg (ingang Marveld). Hiervoor moet waarschijnlijk wel de Zwolseweg iets verbreed worden (wel wat smal voor een grote bus, al zou het wel mogelijk moeten zijn).

Winterswijk
- Bushalte 'Streekziekenhuis' schrappen en weer op het oude busstationnetje bij het ziekenhuis zelf stoppen. De halte 'Streekziekenhuis' ligt veel te ver voor ouderen en minder validen die naar het ziekenhuis moeten (zeg ik uit eigen ervaring).
- Verder zou ik nog een uitje via Winterswijk-Noord erbij stoppen, zodat dat deel van Winterswijk ook ontsloten wordt (lijn 73 is eigenlijk een stadsbus die vanaf het ziekenhuis doorrijd als streeklijn), via de Generaal Berenschotweg, Schimmelpennincklaan en Waliënsestraat en vervolgens bij de Singelweg weer de normale route hervatten. Halte 'De Peperbus' moet dan wel zo'n 100 meter verplaatst worden.

Hiermee heb je echter nog geen betere bediening van Eibergen-West en Groenlo-West. Dat is ook vrij onmogelijk met de genoemde buslijnen.
Groenlo-West is heel lastig met het reguliere OV, want er is gewoon geen verbinding die daar logisch voor is. Wel zou je de buurtbus hiervoor kunnen inzetten. Alleen moet je dan wel een afspraak maken dat de OV-Chipkaart daarin geaccepteerd wordt tussen Groenlo-West en het busstation, of deze buurtbuslijn opwaarderen tot 'normale' buslijn met kleine busjes.

Eibergen-West is ook lastig:
Optie 1 is lijn 66 (net zoals vroeger onder nummer 92) weer verlengen naar Eibergen en daar weer een rondje door Eibergen-West laten rijden. Probleem is echter wel dat lijn 66 (als je hem vanaf Eibergen gezien een goede aansluiting ri. Borculo wil geven) dan precies om .30 keert in Eibergen en dus geen tijd heeft om dat rondje te maken.
Optie 2 is lijn 56 verlengen via Haarlo en Eibergen-West naar halte 'Viersprong' in Eibergen (dit zou buiten de spits met 1x p/u al voldoende zijn). Hierbij vervalt wel de busdienst Neede-Eibergen, terwijl via Neede (vanaf halte Viersprong gezien) niet veel langer is dan via Haarlo.
Optie 3 is de huidige buurtbus Haaksbergen-Rekken-Eibergen verlengen naar Eibergen-West.

Ik denk dat voor Eibergen-West ook de oplossing ligt in de buurtbus. Verder de verbinding Eibergen-Neede laten verzorgen door lijn 66.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » do 23 okt 2014 16:41

Even kort. Ik heb het gevoel dat de post hierboven meer een gedachtenflow is voor jezelf. Hou ´m vast en gebruik het als bijlage voor jouw stuk richting Gelderse politiek-Rocov.

Haltes: ik heb er nauwelijks zicht op welke haltes wel of niet gebruikt worden. Buiten de bebouwde kom is het prettig als in de Achterhoek meer haltes verschijnen. Borculo - Neede is iets van 10 kilometer uit mijn hoofd, daar horen wel een paar haltes voor de boerderijkinderen langs de weg bij. Denk je eraan dat de N-wegen ten zuiden van Haaksbergen ook teruggaan naar 60 km/uur? Daarom bljft de reistijd H'bergen-Neede bijna een kwartier: als de weg rustiger wordt, maar de maximumsnelheid verlaagd, blijft het gemiddeld gelijk of mag je er zelfs 1 minuut bijtellen. Zelfde voor H'bergen-Eibergen: geen 13 maar 14-15 minuten.

Enschede-Haaksbergen is vreselijk onzeker qua rijtijden. Ergens anders op de site gaat het over de busdienst Hoogvliet-Slinge die in de zomervakantie zwemt in de rijtijd omdat de rijtijdmeting voor deze mtrodienst tijdens een gewone ochtendspits was uitgevoerd. Conclusie: In de ochtendspits kun je beter een marge van 10 minuten inbouwen, omdat de rijtijden per seizoen nogal verschillen.
De nieuwe route rond H'bergen wordt niets sneller dan de oude. De bus rijdt langer door het dorp, maar haalt buiten het dorp weer een hogere snelheid en komt in Enschede 's morgens in de file voor de eerste verkeerslichten van de stad terecht. Reken met 30 minuten voor de ochtendspits, overdag ruim 20 minuten en pas 's avonds duik je onder de 20 minuten. In Enschede hoef je niet strak aan te sluiten op het stadsnet, zolang je geen achterlicht-aansluitingen creëert.

Achterhoek
Wat ik uit je gedachtenstroom haal:
- Tussen Doetinchem en Groenlo wordt Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde-Varsseveld de dagelijkse bus en Doetinchem-Groenlo beperkt.
- Eigenlijk wil je altijd Eibergen-Lievelde en Eibergen-Winterswijk. Laat de lijnen om en om verder rijden, als ze toch tegelijk in Groenlo zijn.

Mijn samenvatting zonder lijnnumers:
- Dagelijkse route: Doetinchem-Ruurlo-Borculo-Neede-Haaksbergen-Eibergen-Groenlo-Varsseveld/Winterswijk. Bonus route is Neede-Eibergen.
- De extra route voor overdag is Doetinchem-Groenlo plus een hogere frequentie op de dagelijkse routes.
- De spitsroute is Groenlo-Eibergen-Enschede (dus niet via H'bergen).

Ga je voor de tijden uit van aankomst in Haaksbergen om .14 en .44 plus vertrek om .16 en .46 ?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » do 23 okt 2014 17:14

Stootblok schreef:Denk je eraan dat de N-wegen ten zuiden van Haaksbergen ook teruggaan naar 60 km/uur? Daarom bljft de reistijd H'bergen-Neede bijna een kwartier: als de weg rustiger wordt, maar de maximumsnelheid verlaagd, blijft het gemiddeld gelijk of mag je er zelfs 1 minuut bijtellen. Zelfde voor H'bergen-Eibergen: geen 13 maar 14-15 minuten.
De oude N18 tussen Eibergen en Haaksbergen blijft 80, alleen op Eibergen-Groenlo en Haaksbergen-Enschede gaat die naar 60. Dit heeft ermee te maken dat er geen afslagen zijn bij Eibergen-Noord en Haaksbergen-Zuid, waardoor het verkeer pas bij de N319 (afslag Neede/Rietmolen) erop kan.
Zo is dat althans in ons dorp (Eibergen) gecommuniceerd.

Stootblok schreef:... komt in Enschede 's morgens in de file voor de eerste verkeerslichten van de stad terecht. Reken met 30 minuten voor de ochtendspits, overdag ruim 20 minuten en pas 's avonds duik je onder de 20 minuten.
Dat lijkt me veel te veel. De huidige reistijd is maar 21-25 minuten (afhankelijk van reis en richting) en voldoet in de spits ook en dan sta je ook al in de files bij Enschede. Straks met de nieuwe N18 ga je dus een kortere en snellere route rijden, dus lijkt het me niet dat je opeens 5-9 minuten extra reistijd ga krijgen. Momenteel is de reistijd per auto 16 minuten (Haaksbergen Busstation-Enschede Station). Zonder tussenstops langs de N18 zou de bus dat ook ongeveer moeten kunnen rijden. Dus lijkt me dat straks over de nieuwe N18 je buiten de spits in minder dan 16 minuten dat af moet kunnen leggen en dat in de spits zo'n 20 minuten zou moeten kunnen voldoen? (overigens is de reistijd Enschede->Haaksbergen sowieso al standaard iets korter dan Haaksbergen->Enschede, dat kun je natuurlijk blijven houden)

Stootblok schreef:- De spitsroute is Groenlo-Eibergen-Enschede (dus niet via H'bergen).

Ga je voor de tijden uit van aankomst in Haaksbergen om .14 en .44 plus vertrek om .16 en .46 ?
Hoezo niet via Haaksbergen? Juist in de spits is er een grote vraag vanaf Eibergen naar Haaksbergen (scholieren). Haaksbergen overslaan is dus geen optie.

De tijden in Haaksbergen heb ik rond .22/.52 aankomst (basislijnen) en .23/.53 vertrek. De 'bonusbus' (zoals jij dat noemt) die doordeweeks overdag rijdt komt dan om .37 aan en vertrek om .38 richting Groenlo-Doetinchem.

Met deze tijden zou je lijnen 53 en 59 dus ook in een kwartiersdienst kunnen laten rijden en kort op elkaar laten keren (53 op 59 en 59 op 53). Een andere optie zou kunnen zijn om buiten de spits lijn 72 (die dan in Haaksbergen eindigt) door te koppelen aan 53 (krijg je alleen wel dat lijn 72 in de spits naar Enschede gaat, in het dagdal naar Hengelo en 's avonds weer naar Enschede, dat kan wellicht verwarrend zijn) en 59 dan na het busstation verder te laten rijden naar Haaksbergen-West.

Stootblok schreef:Even kort. Ik heb het gevoel dat de post hierboven meer een gedachtenflow is voor jezelf. Hou ´m vast en gebruik het als bijlage voor jouw stuk richting Gelderse politiek-Rocov.
Zal ik anders binnenkort een topic openen voor mijn ideeën over de Achterhoek, waar het daar allemaal besproken kan worden?

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » vr 24 okt 2014 08:32

SuperGhost schreef:Straks met de nieuwe N18 ga je dus een kortere en snellere route rijden, dus lijkt het me niet dat je opeens 5-9 minuten extra reistijd ga krijgen. Momenteel is de reistijd per auto 16 minuten (Haaksbergen Busstation-Enschede Station).

De nieuwe route is zeker niet korter en sneller ... wat ik hierboven al aangaf: de router door Haaskbergen wordt langer. Die tijd win je wel terug met het stuk over de autoweg, maar daarna rijdt de bus tussen het overige verkeer. Het laatste stuk wordt de bus langzamer dan nu.
Een kwartier voor Enschede-Haaksbergen lijkt mij een routeplanner-snelheid. Heb jij ervaring met de ochtendspits naar Enschede? Het is daar niet anders dan rond Zwolle of Utrecht: 's morgens duurt het echt veel langer om de stad in te komen dan de rest van de dag.

SuperGhost schreef:Hoezo niet via Haaksbergen? Juist in de spits is er een grote vraag vanaf Eibergen naar Haaksbergen (scholieren). Haaksbergen overslaan is dus geen optie.
En hoeveel doorgaande reizigers zijn er tussen Eibergen en Enschede? Met een nieuwe sneldienst kun je veel nieuwe reizigers aantrekken. Een lijn naar Haaskbergen en de extra spitsbussen direct naar Enschede.

SuperGhost schreef:De tijden in Haaksbergen heb ik rond .22/.52 aankomst (basislijnen) en .23/.53 vertrek. De 'bonusbus' (zoals jij dat noemt) die doordeweeks overdag rijdt komt dan om .37 aan en vertrek om .38 richting Groenlo-Doetinchem.

Aankomst en vertrek in Haaksbergen moet rond .15 en .45 zijn. Die tijden liggen 'vast' zolang de stoptrein Zutphen-Winterswijk dezelfde tijden houdt en Haaksbergen eindpunt is vanuit Hengelo, Goor of Enschede.

SuperGhost schreef:Zal ik anders binnenkort een topic openen voor mijn ideeën over de Achterhoek, waar het daar allemaal besproken kan worden?
Kan gewoon hier, wat mij betrteft. 1 brainstormtopic lijkt mij zat - het gaat over bussen en je komt toch doorlopend op dezelfde argumentatie uit.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » vr 24 okt 2014 17:02

Stootblok schreef:Een kwartier voor Enschede-Haaksbergen lijkt mij een routeplanner-snelheid. Heb jij ervaring met de ochtendspits naar Enschede?
Dat kwartier was dan ook buiten de spits, daar kan in de spits weldegelijk 5 a 8 minuten bij komen (stadinwaarts dan), dat snap ik ;-)

Maar aan de andere kant moeten we niet vergeten dat lijn 62 nu ook al zeer veel last van files heeft om Enschede binnen te komen en daar ook 26 minuten reistijd genoeg is. Dan is het nogal vreemd als je straks meer tijd nodig zou hebben op een snellere route met minder tussenhaltes én minder kruisingen met verkeerslichten. Het klopt dat de route door Haaksbergen wat langer is, maar wel veel minder bochtig, zo veel verlies je daar niet op. Tegelijk wordt de route door Enschede juist makkelijker, want de Westerval heeft veel minder kruisingen/verkeerslichten en opstoppingen (eigenlijk alleen op het eind) dan de Haaksbergerstraat (de gehele route door Enschede). Verder is het natuurlijk ook niet uit te sluiten dat er op de Westerval op den duur ook OV-maatregelen komen om ervoor te zorgen dat de bussen minder vast komen te staan.

Al met al denk ik dus dat de reistijd tussen Haaksbergen en Enschede ietsjes korter kunnen dan nu het geval is.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:De tijden in Haaksbergen heb ik rond .22/.52 aankomst (basislijnen) en .23/.53 vertrek. De 'bonusbus' (zoals jij dat noemt) die doordeweeks overdag rijdt komt dan om .37 aan en vertrek om .38 richting Groenlo-Doetinchem.

Aankomst en vertrek in Haaksbergen moet rond .15 en .45 zijn. Die tijden liggen 'vast' zolang de stoptrein Zutphen-Winterswijk dezelfde tijden houdt en Haaksbergen eindpunt is vanuit Hengelo, Goor of Enschede.
Die stoptrein Zutphen-Winterswijk zou juist gebaat zijn bij (ongeveer) .23/.53 vertrek uit Haaksbergen. Richting Lievelde kom je dan mooi uit op vertrektijd van de trein. Bij vertrek .15/.45 moet je juist lang wachten.
Nu zie je bijv. dat in Ruurlo de wachttijd op de trein lang is (11 minuten) en dat is zelfs nog inclusief de 2 minuten overstaptijd in Borculo en de relatief lange reistijd Neede->Borculo of lange wachttijd in Neede (4 min) op Borculo->Haaksbergen. Aankomst in Ruurlo mag gemakkelijk 6 minuten later en dan heb je nog altijd een prima overstap op de trein naar Zutphen. 6 minuten latere aankomst kom je alweer op .51 vertrek uit Haaksbergen. Die andere 2 minuten zijn dus al te vinden op die andere punten die ik noemde.

Wat betreft de lijnen naar Hengelo: als je die in een mooie kwartiersligging wil hebben (zoals jij oppert), kunnen die ook prima om .52 en .07 aankomen, want dan kunnen ze mooi kort keren op elkaar*. De reistijd naar Hengelo (uitgaande van huidige lijn 53) is 26 minuten en aangezien het busstation dichter bij Hengelo komt in jou plannen (die ik over neem), wordt de reistijd 1 a 2 minuten korter bij huidige lijnvoering. Dat betekend dat als je om .22/.52 in Haaksbergen wil aankomen (om aan te sluiten op lijnen 62 en 72 volgens mijn plan, 1 minuuts overstap heb je dan), dat je dan rond .28/.58 uit Hengelo vertrekt, dat is precies de vertrektijd van lijn 59 nu. De vertrektijden van de kwartiersdienst uit Hengelo worden dan dus .13/.28/.43/.58. Dat betekend dat lijn 59 (vertrek .13/.43) dan een mooie aansluiting op de intercity uit Amersfoort heeft (6 minuten overstaptijd). Daar lijkt me dus ook weinig mis mee toch?

Wat betreft die lijn naar Goor (lijn 97): de treinen in Goor komen rond .oo/.30 aan (in beide richtingen). Goor is een klein station, dus zou je in principe 2 minuten later al kunnen vertrekken. De reistijd voor lijn 97 is nu 23 minuten. Daarvan gaan zo'n 5 minuten (volgens de dienstregeling) verloren aan die omreis door Haaksbergen. Haal je die eraf, dan kom je op zo'n 19 minuten reistijd. Als je dan om .03 vertrekt in Goor (zeer goed mogelijk), dan kom je dus weer exact binnen mijn voorgestelde knoop van .22/.23 aan. Lijn 97 kan niet op een andere lijn keren, maar kan die resttijd dan wel mooi gebruiken om na aankomst op het busstation nog een rondje door Haaksbergen-Oost te maken, zodat dat niet van OV blijft verstoken aangezien lijnen 62, 73, 74 en 97 daar dan niet meer rijden om bij het busstation te komen.

Volgens mij is de dienstregeling er dus juist bij gebaat om rond .22/.23 verknoopt te liggen in Haaksbergen.

*Behalve keren op elkaar (wat alleen doordeweeks overdag mogelijk is) is het ook mogelijk om lijn 53 door te koppelen aan de bussen van lijnen 72 doordeweeks overdag en deze geheel 53 te noemen. Lijn 72 rijdt dan alleen 's avonds en in het weekend. Hierdoor wordt meteen door het nummer ook duidelijk wanneer er tot Varsseveld wordt doorgereden. In de avonduren en in het weekend valt 53 ten behoeve van lijn 73 die door gaat rijden naar Hengelo en verschuift 59 met een kwartier (en rijdt 1x p/u). Mij lijkt dit een betere oplossing, omdat je een betere bediening van Haaksbergen hebt, én de bussen van lijn 72 worden doorgaande lijnen naar Hengelo. Echter kost dit wel een bus extra (want lijn 59 moet doorrijden of een kwartier keren, terwijl lijn 72 anders kort kan keren op zichzelf)

De verbindingen worden dan (genoemde knooptijden zijn in Haaksbergen Busstation in zuidelijke richting):
Maandag-vrijdag t/m 20:00
Knopen .23 en .53
Lijn 53: Hengelo Station - Lichtenvoorde Het Brook (in Groenlo overstap op lijn 73)
Lijn 62: Enschede Van Heekplein - Doetinchem Station
Lijn 97: Goor Station - Haaksbergen Blanckenborgh
Knopen .08 en .38
Lijn 59: Hengelo Station - Haaksbergen Industriestraat
Lijn 62: Enschede Universiteit - Borculo Busstation (spitsbus, alleen in spitsrichting)
Lijn 74: Enschede Van Heekplein - Doetinchem Station

Maandag-vrijdag na 20:00 + zaterdag
Knoop .23
Lijn 73: Haaksbergen Busstation - Winterswijk Station
Lijn 97: Goor Station - Haaksbergen Blanckenborgh
Knoop .53
Lijn 62: Haaksbergen Busstation - Borculo Busstation
Lijn 72: Enschede Van Heekplein - Varsseveld Station (voor Winterswijk overstappen in Lievelde)

Zondag
Knoop .23
Knoop .53
Lijn 72: Enschede Van Heekplein - Varsseveld Station (in Groenlo aansluiting op lijn 73)

In de spitsrichting kan de overstap van lijn 72 op lijn 62 wellicht een probleem vormen (te veel aanbod aan reizigers voor lijn 62 tussen Haaksbergen en Enschede). Om dit op te lossen zouden in de topspits enkele ritten van lijn 73 door kunnen rijden naar Eibergen Garage Grooters en vanaf daar non-stop naar Enschede (bij de N319 de nieuwe N18 opdraaien) en evt. na het station ook nog door kunnen rijden naar de universiteit. Op Groenlo-Eibergen rijden lijnen 72 en 73 dan direct achter elkaar (zoals ze nu ook doen in de spits): reizigers naar Enschede stappen dan in op lijn 73 en reizigers naar Haaksbergen (met name de vele scholieren uit Eibergen) en Hengelo stappen nemen dan lijn 72.

(genoemde nummers zijn nog op basis van de huidige nummers, ik gebruik straks anders lijnnummers)

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » vr 24 okt 2014 20:44

Wat feed-bep retour ;-) Denk rustig verder, je komt vanzelf uit op iets wat presentabel is.

Overstaptijden of aansluitingen
Perfecte overstaptijden/aansluitingen zijn praktisch onmogelijk te realiseren. Zeker met buslijnen, die langs meerdere stations komen, is het lastig plannen.
Ruurlo is zo'n voorbeeld. Sluit je vanaf Borculo kort aan op de trein, dan win je misschien passagiers tussen Borculo en Ruurlo, maar verlies je weer passagiers tussen Ruurlo en - hoe heet het eerstvolgende dorp - Zelhem? omdat de overstaptijd te lang wordt.
Soms vraagt een goede aansluiting juist een bus extra. Dat komt bij jou ook terug omdat je bij lagere frequenties een bus extra nodig hebt rond Haaksbergen. Het kan als je overdag een bus minder nodig hebt, maar extra bussen tijdens de daluren kun je alleen goed verkopen als je daarmee echt gaten in een netwerk dicht. Dat is bij jou niet het geval. Je verkort de overstaptijden, maar meer ook niet. Nu is het ook lastig om een kwaliteitsimpuls voor de Achterhoek te genereren: er is al zo ontzettend veel wegbezuinigd in de afgelopen 20 jaar, dat momenteel alleen een basisnet over is en zelfs dat krimpt, als ik alle berichten mag geloven.

Het probleem rond Haaksbergen: als je kiest voor aankomst en vertrek op 7,5 - 22,5 - 37,5 - 52,5, dan krijg je een a-b-c'tje. Of in Haaksbergen lange overstaptijden, die leiden tot passagiersverlies of je krijgt in Hengelo en Enschede non-aansluitingen. In beide gevallen zal er een klachtenstroom op gang komen richting vervoerders en haal je niet het maximale aantal reizigers.

Ik ga je gedachtenstroom iets versnellen met een ander denkproces en probeer het zoveel mogelijk in stappen te beschrijven.

In Winterswijk moet je rond .45 bij het station zijn. De bus heeft daar geen keertijd omdat de treinreizigers anders de bus links laten liggen: de treinen staan 10 minuten stil en met 5 minuten overstaptijd trek je nog net de passagiers, die op meer dan 10 minuten loopafstand van het station moeten zijn. De vaste tijd in Winterswijk betekent aankomst in Groenlo rond .10 en vertrek rond .20. Hier drukken we op de pauzeknop.

De route Groenlo-Lichtenvoorde-Varsseveld is ... onhandig qua aansluitingen. Op zondag komen de trein om .07 en .22 door Varsseveld, maar net in de verkeerde richting. De bussen moeten wel 20 minuten stilstaan voor een goede aansluiting. In Lievelde stopt de trein op het hele en halve uur. Hieruit volgt een route van 31-32 minuten tussen beide stations bij een uurdienst met de optie om vanaf Varsseveld nog een minuut of tien door te rijden naar het volgende dorp of gehucht. Of je kiest voor een iets snellere route met ruimere overstaptijden in Varsseveld en een half uur pauze voor de buschauffeur. Vanuit Lievelde is de aankomst in Groenlo rond .12 en vertrek rond .18 op basis van de bestaande route.

De combinatie van beide routes lijkt zo onlogisch als wat, maar is het uiteindelijk niet. De opzet hierboven is de basis en biedt ruimte om in Groenlo een route door het hele dorp aan te houden. Dat is de eerste verbetering. Nummer twee zijn de vaste patroontijden tussen Groenlo en Winterswijk.

De volgende route begint in Lievelde, maar net op het andere halfuur. In Lichtenvoorde beginnen is ook goed of in een ander dorp in de buurt van het station. Of toch een half uur pauze op het station?
Hoe dan ook, deze bus gaat naar Eibergen, daarom tussen station Lievelde en Groenlo Centrum de kortst mogelijke route. Lievelde .32 - Groenlo .40 - Eibergen - .52 en daarna ... Het heeft geen zin om direct naar Haaksbergen te rijden omdat de overstaptijd op de bus naar Hengelo te lang wordt, daarom naar Neede .00 en vervolgens naar Haaksbergen (aankomst .14)
Andere keuze: in plaats van via Neede rijden wel de uitgebreide route tussen station Lievelde en Groenlo Centrum nemen. Dat vind ik een slechtere oplossing omdat de reistijd Lievelde-Eibergen te lang wordt en bij hogere frequenties weer allerlei uitzonderingen ontstaan.

Hiermee is het verhaal nog niet rond, omdat tussen Eibergen en Winterswijk de overstaptijd in Groenlo veel te lang is. Groenlo Centrum vertrek .15 - Eibergen .26 - Neede - .33 - Borculo .45 en vanaf Borculo verder naar Deventer of Ruurlo.

Tot zover de basis. Hij is nog niet goed, je zal net zo lang moeten schuiven met de tijden en soms de routes langer of korter maken om hier een complete opzet te krijgen, die bestand is tegen spitsdrukte. Overdag komt hier nog de lijn Doetinchem-Groenlo-Enschede met 1 bijzonderheid: bij een halfuursdienst deze lijn moet rond het hele of halve uur in Haaksbergen zijn.
Ik volg hier de concessiegrenzen. Borculo-Goor, Neede-Delden, Haaksbergen-Goor valt onder Twente en alleen op de route naar Enschede komt in een later stadium de verdeling tussen de vervoerders aan de orde. Haaksbergen-Borculo is in principe Arriva.

Goedkoper kan ik het niet maken. Beter ook niet.Kun je hiermee verder?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » za 25 okt 2014 04:37

Stootblok schreef: Sluit je vanaf Borculo kort aan op de trein, dan win je misschien passagiers tussen Borculo en Ruurlo, maar verlies je weer passagiers tussen Ruurlo en - hoe heet het eerstvolgende dorp - Zelhem? omdat de overstaptijd te lang wordt.
Als ik die overstap symmetrisch maak, dan zou je ri. Zelhem om .27/.57 vertrekken, precies gelijk aan de huidige vertrektijd (lijn 23 komt nu in beide richtingen rond .27/.57 langs Ruurlo)

Stootblok schreef:In Winterswijk moet je rond .45 bij het station zijn. De bus heeft daar geen keertijd omdat de treinreizigers anders de bus links laten liggen: de treinen staan 10 minuten stil en met 5 minuten overstaptijd trek je nog net de passagiers, die op meer dan 10 minuten loopafstand van het station moeten zijn. De vaste tijd in Winterswijk betekent aankomst in Groenlo rond .10 en vertrek rond .20. Hier drukken we op de pauzeknop.
Dat zou het meest ideale zijn. Aan de andere kant stil ik wel voor dat je voortaan bij het ziekenhuis zelf gaat stoppen (+1 minuut) en dat ook Winterswijk-Noord beter bediend wordt, omdat daar loopafstanden naar het dichtstbijzijnde bushalte zijn die meer dan een kilometer zijn. Dit terwijl de busdienst in Winterswijk puur en alleen voor Winterswijk zelf bedoeld is. Dan kan zo'n extra lus er bij in. Dit sluit overigens ook aan bij jou opvatting (die ik deel) dat het OV in de Achterhoek op een aantal plekken te kaal is geworden. Dit is dan een hele makkelijke om een betere bediening te krijgen. Overigens keert lijn 73 dan lang in Winterswijk, want die rijdt alleen slechts in de brede spits 2x p/u. Wat mij betreft gaat dit naar 2x per uur op ma-vr t/m 19:15.

Stootblok schreef:De route Groenlo-Lichtenvoorde-Varsseveld is ... onhandig qua aansluitingen. Op zondag komen de trein om .07 en .22 door Varsseveld, maar net in de verkeerde richting. De bussen moeten wel 20 minuten stilstaan voor een goede aansluiting. In Lievelde stopt de trein op het hele en halve uur.
Dat is alleen zo als je uit gaat van de huidige asymmetrische treintijden. Die kun je echter vergeten, aangezien ProRail momenteel in opdracht van Arriva al afgelopen weekend (18-20 oktober) het station in Winterswijk geschikt heeft gemaakt om doorgaande treinen af te kunnen handelen. Dit zou alleen nodig zijn als Arriva de treindienst symmetrisch wil maken en daardoor om een treinstel uit te sparen op zondag een doorgaande trein Zutphen-Winterswijk-Arnhem wil laten rijden.
Dat is ook iets wat mij betreft als eerste moet gebeuren. Door het mogelijk worden van een doorgaande trein is het symmetrisch maken van deze treindiensten ook kostenneutraal, omdat de lange keringen alleen worden verschoven naar een ander punt:
maandag t/m zaterdag: de lange kering wordt verplaatst van Zutphen naar Winterswijk (Arnhem-Winterswijk rijdt hele dag een halfuursdienst)
zondag: de lange kering wordt verplaatst van Zutphen naar Doetinchem.

Tegelijk zorgt dit ook ervoor dat Winterswijk op zondag een halfuursdienst naar Arnhem heeft (1x via Doetinchem, 1x via Zutphen). De vertrektijden en aankomst van de uursdiensten worden dan:
.06 Zutphen -> .40 Winterswijk, .50 Winterswijk -> .57 Arnhem
.03 Arnhem -> .10 Winterswijk, .20 Winterswijk -> .53 Zutphen
Extra voordeel bij dit symmetrisch maken is dat de uursdienst (zondags dus) van de trein Arnhem->Winterswijk niet meer last heeft van de ICE en er dus nooit een overstap vanaf Utrecht verloren gaat door de ICE.
Al met al levert dit voor stations Winterswijk en Winterswijk West een verdubbeling van het aantal reismogelijkheden op ri. Arnhem, terwijl de reis Utrecht->Winterswijk 1x per 2 uur ook korter wordt (want wel overstap mogelijk vanaf de IC uit Den Helder als er een ICE rijdt). Dit levert ook weer extra reizigers op.

Voor lijn 72 is dit ook een zege, want een uursdienst (op zondag) kan dan perfect aansluiten op én de uursdienst in Lievelde en die in Varsseveld: In Lievelde komen beide treinen dan om .30 aan, terwijl in Varsseveld de trein uit Arnhem om .53 aankomst en om .07 vertrekt.

Ik zal morgenavond wel wat tijden erbij neerzetten, zodat het plaatje wat duidelijker wordt.

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » za 25 okt 2014 10:41

De spiltijd verschuiven doe je normaal alleen om meer reismogelijkheden binnen je net aan te bieden. Voor de Achterhoek zelf maakt een andere symmetrietijd weinig uit, want alleen de plaats waar bus of trein lang stilstaan, verandert. Jij hebt het al voor de trein aangegeven, maar bij de bus is het precies hetzelfde: Wat je tussen Lievelde en Varsseveld wint, verlies je weer tussen Groenlo en Winterswijk. Verderop langs de treinroute zie je hetzelfde effect: in Vorden heb je een lange kering nodig voor de bus, in Ruurlo/Borculo vervallen sommige aansluitingen.

Een andere spiltijd heeft een nadelig effect op de lijnen naar Haaksbergen: daar ontstaan schijnaansluitingen richting Hengelo/Enschede: of in 1 richting goed en in de andere richting slecht of je krijgt een kwartier overstaptijd in de daluren. Om dit te vermijden, moet je in de basisset rond het hele/halve uur in Haaksbergen zijn, wanneer de spiltijd verschuift en de aansluitende lijnen naar Hengelo/Enschede elk uur rijden.

Bij een andere symmetrietijd wordt het kiezen welke reismogelijkheden erbij komen en waar ze vervallen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » za 25 okt 2014 13:46

Stootblok schreef:Een andere spiltijd heeft een nadelig effect op de lijnen naar Haaksbergen: daar ontstaan schijnaansluitingen richting Hengelo/Enschede: of in 1 richting goed en in de andere richting slecht of je krijgt een kwartier overstaptijd in de daluren. Om dit te vermijden, moet je in de basisset rond het hele/halve uur in Haaksbergen zijn, wanneer de spiltijd verschuift en de aansluitende lijnen naar Hengelo/Enschede elk uur rijden.
Ik zou niet weten waarom er schijnaansluitingen zouden ontstaan. De aansluitingen van de basislijnen blijft de gehele week hetzelfde. Alleen de overstap Hengelo<->Enschede in Haaksbergen zou 's avonds en in het weekend 16 minuten worden in plaats van 1, maar je moet wel behoorlijk gek zijn als je voor die verbinding via Haaksbergen gaat.

Verder heeft ook lijn 97 hier last van, maar dan moet je wel kijken ten opzichte van welke dienstregeling je het afzet. Nu is die overstap 's avonds namelijk al een kwartier en als je alles rond .15/.45 of .00/.30 wil, dan houdt je dat kwartier, want dan komen de basislijnen rond .15/.45 door Haaksbergen, terwijl lijn 97 in de knoop rond .30 in Haaksbergen komt. Lijn 97 kan namelijk onmogelijk in hooguit 12 minuten van Goor naar Haaksbergen rijden (heeft minimaal 18 minuten nodig, dus in de knoop van .15/.45 kan die niet komen. Dan heb ik liever dat de overstap ri. Winterswijk/Doetinchem nog wel 1 minuut blijft en ri. Enschede 's avonds en in het weekend 15 minuten wordt, dan dat beide richtingen altijd (behalve in de spits) 15 minuten zijn.

Trouwens een vraag: wat denk jij dat de handigste patroontijd is voor het station in Hengelo? Is dat .00/.15/.30/.45 om op de binnenlandse IC aan te kunnen sluiten (2x p/u), of is dat .07,5/.22,5/.37,5/.52,5 om op de sprinters (4x p/u) en de IC van/naar Berlijn (1x p/2u) aan te sluiten? Bij het een heb je een 7,5 minuut langere reistijd naar de Amersfoort en verder en bij het andere 7,5 minuut langer richting Zwolle en de omliggende dorpen. Dit is een hele lastige denk ik: geef je voorrang aan Hengelo'ers die naar de Randstad willen, of aan Hengelo'ers die naar Zwolle en Arnhem/Brabant willen en aan de dorpen met een treinstation die naar Hengelo willen? Welke afweging zou jij maken en waarom?
(overigens: of je in Haaksbergen nu een .00/.15/.30/.45-spiltijd aan houdt, of een .07,5/.22,5/.37,5/.52,5, je komt in geen enkele van die spiltijden in Hengelo uit, maar er tussen, dus of rond .03/.18/.33/.48 of rond .10/.25/.40/.45)

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door Stootblok » za 25 okt 2014 22:24

SuperGhost schreef:Ik zou niet weten waarom er schijnaansluitingen zouden ontstaan.

Als je de spiltijd op het hele uur legt, maar de aansluitende buslijnen dezelde dienstregeling houden, dan onstaan 'halve' aansluitingen. Station Lievelde - Haaksbergen is 35-45 minuten reistijd. Vanuit Lievelde kom je dan in Haaksbergen op .45 en het ideale vertrek is om .15. In een van de richtingen mis je dan de aansluitende bus naar Enschede/Hengelo bij een uurdienst.

Hierboven heb je al de basis met ongewijzigde treintijden:
1 Varsseveld-Lievelde-Groenlo + Winterswijk-Groenlo + Groenlo-Neede-Borculo
2 Lievelde-Groenlo-Neede-Haaksbergen

Maar wanneer de treinen van Zutphen naar Winterswijk een half uur vroeger gaan rijden, dan wordt 't natuurlijk anders:
1 Varsseveld-Lievelde-Groenlo-Neede-Borculo/Haaksbergen
2 Winterswijk-Groenlo-Haaksbergen met in Winterswijk een lange keertijd of een kortere route.
Rond Lievelde heb je nu minder bussen nodig, maar rond Neede meer.

97 Goor-Haaksbergen
Deze lijn rijdt volgens de archiefdienstregeling, waarbij prioriteit 1 de overstap in Hengevelde, 2 de treinaansluiting in Goor en 3 de aansluitingen in Haaksbergen krijgen. Kwestie van kiezen wat echt belangrijker is. Sinds de herintroductie van de lijn is de dienstregeling alleen maar ingekrompen, wat een aanwijzing is, dat de lijn niet aantrekkelijk genoeg is.

SuperGhost schreef:Trouwens een vraag: wat denk jij dat de handigste patroontijd is voor het station in Hengelo? [...] Welke afweging zou jij maken en waarom?
Voor optimale aansluitingen zouden de bussen lang moeten stilstaan op het station of hoge frequenties hebben. Voor een efficiënte lijnvoering heb je juist korte keringen nodig. Tenslotte heb je ook in Hengelo te maken met grote verschillen in frequenties en materieel - op een aantal lijnen rijdt kleiner materieel. Voor de verbinding Twente-Achterhoek is het alleen belangrijk dat de bussen uit Hengelo en Enschede tegelijk in Haaksbergen zijn, bij voorkeur rond het hele uur (bij een uurdienst).
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » zo 26 okt 2014 05:33

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Ik zou niet weten waarom er schijnaansluitingen zouden ontstaan.

Als je de spiltijd op het hele uur legt, maar de aansluitende buslijnen dezelde dienstregeling houden, dan onstaan 'halve' aansluitingen. Station Lievelde - Haaksbergen is 35-45 minuten reistijd. Vanuit Lievelde kom je dan in Haaksbergen op .45 en het ideale vertrek is om .15. In een van de richtingen mis je dan de aansluitende bus naar Enschede/Hengelo bij een uurdienst.
Daarom moet je ook niet één lijn op zich op een .00/.30-symmetrie leggen en de rest rond .15/.45, maar moet je voor alle diensten de symmetrie in principe op .00/.30 leggen (uitzondering zou kunnen zijn een buslijn die alleen op diensten aan sluit die 2x p/u blijft rijden).

Wat betreft de rijtijd Haaksbergen-Lievelde, op die verbinding gelden de volgende rijtijden:
10 min. Lievelde Station - Groenlo Busstation (was vroeger 8, toen d'Orangie niet bediend werd)
10 min. Groenlo Busstation - Eibergen Viersprong
12 min. Eibergen - Haaksbergen (ri. Eibergen is het 14, vanwege de vele files die op de huidige N18 staan in de spits)
Totaal kom je dus op 32 minuten zuivere rijtijd.

Als je in de spits een reis Lievelde->Haaksbergen plant, dan krijg je ook die 32 minuten als reistijd. Buiten de spits krijg je dat niet, omdat er dan in Groenlo/Eibergen geen aansluitende bus ri. Haaksbergen is en je via Lichtenvoorde of Rekken wordt gestuurd, want dat is sneller dan via Neede reizen (de omreis via Lichtenvoorde duurt 46 minuten, inclusief 6 minuten overstap, die via Rekken duurt 41 minuten met 1 minuut overstap in Eibergen).

SuperGhost
Bericht Re: [Algemeen] Voorbeeld discussiestuk busvervoer door SuperGhost » ma 27 okt 2014 03:23

Ik geef je weer even ruimte om te schieten op mijn ideeën:
Hier is mijn kaart met voorlopige ideeën
(de frequenties die ik genoemd heb zijn vaak overgenomen van de huidige frequenties. Voor de lijnen hieronder kan het zijn dat het nog niet aangepast is)

Voor de paar lijnen waar we het al eerder over hadden wat uitgebreider de tijden en frequenties. Ik noem maar 1 rit per uur en bij uursdiensten zijn dit ook de ritten die dan rijden (tenzij anders aangegeven):
Lijn 20: Enschede Winkelcentrum Zuid - Doetinchem Station
Tijden:
.17 Enschede WKC Zuid, .25 Van Heekplein, .28-.31 Centraal Station, .51-.52 Haaksbergen Busstation, .06-.07 Neede Busstation, .17 Borculo Busstation, .32 Ruurlo Station, .45 Zelhem Markt, .57 Doetinchem Rozengaardseweg/Graafschap College, .03 Station
.56 Doetinchem Station, .01 Rozengaardseweg/Graafschap College, .13 Zelhem Markt, .27 Ruurlo Station, .40 Borculo Busstation, .51-.52 Neede Busstation, .06-.07 Haaksbergen Busstation, .30-.33 Enschede Centraal Station, .35 Van Heekplein, .44 WKC Zuid
Frequenties:
Doordeweeks + zaterdag: gehele route 2x p/u
Avond: 2x p/u Enschede WKC Zuid - Borculo Busstation, 1x p/u Enschede Centraal Station - Doetinchem Station
Zondag: 2x p/u Enschede WKC Zuid - Enschede Centraal Station, 1x p/u Enschede Centraal Station - Doetinchem Station

Lijn 21: Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Tijden:
.26 Hengelo Centraal Station, .51-.52 Haaksbergen Busstation, .05 Eibergen Viersprong, .15-.16 Groenlo Busstation, .26-.32 Lievelde Station, .43 Lichtenvoorde Het Brook, .55 Varsseveld Den Es, .58 Station
.01 Varsseveld Station, .03 Den Es, .15 Lichtenvoorde Het Brook, .26-.32 Lievelde Station, .42-.43 Groenlo Busstation, .53 Eibergen Viersprong, .06-.07 Haaksbergen Busstation, .33 Hengelo Centraal Station
Frequenties:
Doordeweeks overdag: 2x p/u Hengelo Centraal Station - Lichtenvoorde Het Brook
Avond + Zaterdag: 2x p/u Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station
Avond + zondag: 1x p/u Hengelo Centraal Station - Varsseveld Station

'Stadslijn' 1: Groenlo Het Blik - Winterswijk Station
Tijden:
.33 Groenlo Het Blik, .42-.46 Busstation, .56 Winterswijk Streekziekenhuis, .13 Station
.45 Winterswijk Station, .02 Streekziekenhuis, .12-.16 Groenlo Busstation, .25 Het Blik
Frequenties:
Brede spits: 2x p/u
Overige tijden: 1x p/u
Op zondag rijdt de uursdienst op het andere half uur i.v.m. de aansluiting op de trein naar Arnhem (.50). Op de andere dagen rijdt deze trein namelijk altijd 2x p/u en is afstemming op de uursdienst naar Zutphen (.20) wenselijk.

Lijn 321: Enschede Universiteit - Doetinchem Station
Tijden:
.00 Enschede, UT/Langenkampweg, .14-.16 Centraal Station, .36-.37 Haaksbergen Busstation, .50 Eibergen Viersprong, .00-.01 Groenlo Busstation, .14 Lichtenvoorde Het Brook, .26 Varsseveld Den Es, .41 Doetinchem Graafschap College, .47 Station
.12 Doetinchem Station, .17 Graafschap College, .32 Varsseveld Den Es, .44 Lichtenvoorde Het Brook, .57-.58 Groenlo Busstation, .08 Eibergen Viersprong, .21-.22 Haaksbergen Busstation, .45-.47 Enschede Centraal Station, .58 UT/Langenkampweg
Frequenties:
Dagdal: 2x p/u hele route
Spits: 2x p/u Enschede UT/Langenkampweg - Groenlo Busstation, 4x p/u Groenlo Busstation - Doetinchem Station
Avond + weekend: rijdt niet.

Lijn 66 Hengelo Station - Neede Busstation
Tijden:
.11 Hengelo Station, .36-.37 Haaksbergen Busstation, .51 Neede Busstation
.07 Neede Busstation, .51-.52 Haaksbergen Busstation, .18 Hengelo Station
Frequenties:
Ochtendspits: 2x p/u Hengelo->Haaksbergen, 2x p/u Neede->Hengelo (de ritten uit Hengelo keren op lijn 621)
Middagspits: 2x p/u Hengelo->Neede, 2x p/u Haaksbergen->Hengelo
Dagdal: 2x p/u Hengelo-Haaksbergen
Weekend+avond: rijdt niet

Lijn 621: Haaksbergen Busstation - Enschede Universiteit
Tijden:
.07 Haaksbergen Busstation, .28 Enschede Twekkeler Es, .36 UT/De Zul
.26 Enschede UT/De Zul, .32 Twekkeler Es, .51 Haaksbergen Busstation
Frequenties:
Ochtendspits: 2x p/u Haaksbergen -> Universiteit
Middagspits: 2x p/u Universiteit -> Haaksbergen (keert op lijn 66)
Overige tijden: rijdt niet
Opmerkingen:
Het idee achter deze lijn is om lijn 20 te ontzien (krijgt anders in de spits veel te veel reizigers te voortduren), door forenzen uit het havengebied en met name studenten uit lijn 20 te trekken door een snellere verbinding aan te bieden (vandaar ook het nummer in de 600-serie). Tegelijk voorkomt het dat lijn 66 in de tegenspitsrichting 4x p/u moet rijden op Haaksbergen-Neede.

Lijn 67: Holten Station - Haaksbergen Het Wiedenbroek
Tijden:
.03 Holten Station, .15 Markelo Gemeentehuis, .26-.32 Goor Station, .39 Hengevelde Café De Witte, .51-.52 Haaksbergen Busstation, .57 Het Wiedenbroek
.00 Haaksbergen Het Wiedenbroek, .06-.07 Busstation, .18 Hengevelde Café De Witte, .26-.34 Goor Station, .45 Markelo Gemeentehuis, .58 Holten Station
Frequenties:
Maandag-zaterdag: 1x p/u
Spits: 2x p/u
Zondag: rijdt niet.

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in Nederland